Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tja... Jeg kjøpte i alle fall en FLY-Mauser til 500kr for noen år siden, så selv det umulige er mulig :roll:

 

Hvis dine svigers ikke MÅ ha bort våpenet umiddelbart, kan de jo bare legge den på FINN og la tiden gå. Det kommer alltids en kjøper.

 

MÅ våpenet selges, kan det være en idé å plukke av ikke-registreringspliktige deler og hive resten i spikeren. Særlig en pen rem og ditto stokk finnes det marked for, og du kan oppnå høyere pris på denne måten enn ved å selge selve våpenet. Er våpenet særlig pent, er kanskje også plombering et alternativt.

Link to comment
Share on other sites

Gaaah... Hmmm... 2 ledige plasser igjen... Kan jo alltids gi faen i den hagla jeg hadde planer om.... Trenger jeg egentlig ei hagle? :forvirra:

 

Hmmm, diesett går an å få tak i.... kuler og hylser også... Patron har jeg i samlinga til å stille inn dien med....

 

Takket være deg så skal det søkes om Rifle, Repeter i 7,92x33 :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Standard mauser kasse kan du torturere opp til 404, men generellt så må du vel over på mauser magnum kasse over 300 om det skal passe og feede bra.... må fjerne en del på standardkassene for at det skal gå...

 

I Tyskland får du nye kasser fra ca 20.000 tror jeg.... :!:

 

 

ellers har du jo chile mausere, eller FN og 08 osv..

Link to comment
Share on other sites

driver å lurer litt på ett par mauser prosjekter her: har 2 m98 mausere i skapet, den ene i 6,5x55 og den andre i 3006. ikke spesielt spennende saker med andre ord.

det jeg har lit lyst til å gjøre er å montere heen moffe på den ene eller muligens begge :forvirra:

det jeg egentlig da lurer på er om det er noen her som har erfaring med å bruke m98 kassa til 223 og 17 rem (17 rem er vell egentlig ei nedpressa 223 hylse?)

leste litt om 17 rem før i dag å må bare erlig vedgå att jeg fikk VELDIG lyst på det :mrgreen:

lurer og samtidig på løp i 6,5 06 og kansje 375 dacota da jeg har mulighet til å få tak i det for en hyggelig sum penger :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har selv 22-250 i en m98 @bergseth

Ble advart av børsemaker om at den kunne bli litt kort til 100% sikker mating. Men, funker foreløpig fint

;)

Ble anbefalt 5,6x57 i stedet, siden den er laget for mauserkassa. Og..... har veeeldig lyst på

 

Tatt fra wiki, er 22-250 60mm og 17 rem 54,6mm. Så, om min er i grenseland, er kanskje din enda nærmere. Men.... det, er det bare en måte å finne utav. + at 17rem er noen mm smalere i tillegg.

;)

Link to comment
Share on other sites

Det lar seg gjøre; men skal en betale noen for å jobben blir det direkte idiotisk.

 

Magasinet må endres (evt kan en gå for en enkeltskuddsløsning), låskassevangene må endres (evt må en lage til for løse magasin), utdrager endres, sluttstykkefronten må endres og sikkert enda mer.

Google så finner en oppskriften.

Link to comment
Share on other sites

driver å lurer litt på ett par mauser prosjekter her: har 2 m98 mausere i skapet, den ene i 6,5x55 og den andre i 3006. ikke spesielt spennende saker med andre ord.

det jeg har lit lyst til å gjøre er å montere heen moffe på den ene eller muligens begge :forvirra:

det jeg egentlig da lurer på er om det er noen her som har erfaring med å bruke m98 kassa til 223 og 17 rem (17 rem er vell egentlig ei nedpressa 223 hylse?)

leste litt om 17 rem før i dag å må bare erlig vedgå att jeg fikk VELDIG lyst på det :mrgreen:

lurer og samtidig på løp i 6,5 06 og kansje 375 dacota da jeg har mulighet til å få tak i det for en hyggelig sum penger :winke1:

 

Hva med kaliberet 5.6x57 ? Er et litt mer sinnsykt kaliber enn 220 Swift, og den smetter i M98 kassa uten fordyrende merarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Veit det er flere her inne som har M03, hvorfor ikke svare :?:

 

Selv har jeg kun skutt med M03'n til en kompis på skytebanen. Dette var riktig nok en Basic og ikke Extreme.

Likte våpenet veldig godt. Et genialt system med bytting av piper (lik Blaser) og sluttstykke hode. God var den og skyte med også :) Minuset hos meg var selve størrelsen på våpenet. Den er stor kontra f.eks Sauer og Blaser, men til gjengjeld kan dette bare vise et tegn til holdbarhet. Vekta var også fin.

 

Min konklusjon: Om jeg noen gang trenger en systemrifle, så blir det en M03.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Har vel og tenkt likt som deg, at om og når at hvis det blir en system rifle, så ville det blitt en Mauser M03, og for meg en Extreme.

 

Hører ikke så mye om dem, og det er også veldig lite reklame synes jeg, i forhold til nesten det meste annet. Men i hodet mitt, er Mauser kvalitet topp of the top!

Link to comment
Share on other sites

Særdeles skjelden jeg ser noen som bare selger låsekasse med løp og avtrekk... Tror det bortimot aldri vil ligge en plombert låsekasse med avtrekk og løp noen sted....

 

Tror ditt beste håp vil være å høre med f.eks Landrø, mener han selger plomberte mausere (med stokk) for rundt 1000 lappen +/- noen lapper...

Eventuelt finn.no/qxl som martinj skriver...

 

Edit: Trykkleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...