Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Kanskje en liten gla'nyhet til de som hadde lyst på Boyds Tacticool-stokk tidligere i tråden; Boyds sendte ikke denne stokken direkte ut av landet på grunn av eksportrestriksjoner med basis i navnet. De har nå endret det til "Pro Varmint", og til $92 skulle det ikke være noe i veien for å få sendt en direkte til Norge. :thumbup:

 

Jeg hadde en sånn på en Savage 22lr, og jeg vil påstå man får mye for pengene om det er denne typen stokk man er ute etter. Det finnes bedre stokker der ute, men de koster vanligvis en del mer.

 

 

BBL-TAC-2.jpg

 

http://www.boydsgunstocks.com/product.htm?pid=104484&cat=1215

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en liten gla'nyhet til de som hadde lyst på Boyds Tacticool-stokk tidligere i tråden; Boyds sendte ikke denne stokken direkte ut av landet på grunn av eksportrestriksjoner med basis i navnet. De har nå endret det til "Pro Varmint"

 

:) oppdaget det samme idag. Teksten som sto på tacticool stokkene ang eksport er iallefall ikke der lenger

Link to comment
Share on other sites

Leker litt med et billig USB-boroskop jeg kjøpte på ebay. Her noen bilder fra kammeret og løpet på en K98F1.

 

5oh90Fd.png

 

Husker dere denne? Ikke Mauser-relatert, men det var i denne tråden vi snakket om det.

Jeg slet med å finne en app til mobil/tablet som ville bruke denne typen kamera uten driver. Det hadde vært greit å slippe å dra med seg laptop overalt en vil kikke litt i kriker og kroker, og nå har jeg endelig funnet en til Android:

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.serenegiant.usbwebcamera&hl=no

 

Du trenger en overgang fra USB til Micro USB. Du får den for under en tier på ebay, men dette finner man sikkert på CO/Biltema/Jula også:

 

sku_162930_2.jpg

 

http://www.ebay.com/itm/USB-A-Female-to-Micro-USB-5-Pin-5PIN-Male-Adapter-ADAPTOR-Cable-KABLE-NEU-HOT-/261114141711?pt=AU_MobilePhoneAccessories&hash=item3ccb9d9c0f

Link to comment
Share on other sites

Starten på et nytt miniprosjekt...

 

ZkpZb0ZN.jpeg

 

1940 modell i kaliber 8x57IS.

Nytt trappeløp og i generelt god stand.

 

Denne skal få ha åpne sikter som eneste siktemiddel inntil videre. (noen som vet om dette baksiktet er originalt?)

I morgen kommer en Boyds Classic valnøttstokk i posten som jeg skal forsøke å tilpasse.

 

Jeg har mange ideer i hodet, men noe sier meg at jeg ikke bør bruke for mye tid og penger på denne da jeg allerede har en gammel slark i 308win.

 

Uansett så hadde det vært stilig med en tidsriktig 1,25-4 eller noe lignende siden dette er en kurant elgvelter.

 

Innspill?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke umulig at det kan skje. Hvis det plutselig dukker opp et slikt skjefte som noen vil selge veldig billig så.

Men akkurat nå er det ettermarkedsskjefte jeg har tilgjengelig så da blir det montert først, om ikke annet for å få tatt en funksjonstest.

Er det vanlig at det ble montert diopter eller? For å bruke til jakt?

Link to comment
Share on other sites

Gamle mauseren til bestefar som eg og pappa har på deling :) Blei påmontert kikkert på den for 3 år sida. 6,5 kaliber.

Har aldri møtt bestefar, men har hørt at vi er like blant anna på grunn av vår felles jaktavhengighet :P

 

Skaut min første hjort med rifla i år, det var stas :)

DSC03694.jpg

 

Blir kansje ein god del oppgraderingar på denna etterkvert :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne googla og målt, men jeg tror ikke jeg er den eneste som godt kunne hatt et kjapt svar samla på en plass. Så derfor spør jeg:

 

Passer Boyds-stokkene på Kongsberg M59? Isåfall hvilken modell går det under? Er jo en haug med 98-er der inne i ymse varianter. Dersom noen har samme info på M67 kan de forsåvidt hive inn det også, sikkert mange som lurer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, for både M59, M67 og M98/K98F1 velger du sådan på Boyds:

 

Mauser->98->BOLT ACT-1 PC FLOOR PLATE-LARGE RING#1 BARREL Så velger du shape og finish.

 

Om du heller vil ha en originalt utseende stokk velger du K98 FLAT/CUP plate. Jeg tror de fleste HV-Mauserene i Norge er flat plate. (altså stålet mot skulderen)

 

For å få en 'original' HV-Mauser ned i en Boyds stokk må du enten fjerne baksiktemontasjen i sin helhet eller lage rom til den i stokken.

Link to comment
Share on other sites

aaaugust; Jeg vet ikke, det er bare en oppfattelse jeg har.

Tilfeldighetene har villet det slik at de 7-8 K98F1'ene jeg har nevla på alle var med "platte".

 

Laminatstokken ble forresten introdusert i 1937.

Jeg har skjønt det sånn at "Kolbenschuh" kom for å beskytte kolben mer i 1941, bortsett fra på Steyr rifler som fikk dem i 1940.

'Norske' rifler er vel uansett ikke alle representative for å fastlå dato siden stokker og stål ble noe mikset på Kongsberg.

 

Er det forresten noen som har vært ute for at laminatstokk med lys lim har gått i oppløsning? På utenlandske fora har jeg sett det nevnt at stokker med rød lim tåler mye mer.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har montert en slik kopi av orginal sniper-sikring? Passer de eller der det junk?

 

k98%20sniper%20safety-500x500.JPG

 

Etter dagens morgenkaffe var det på tide å manne seg opp og gå ut i sjappa og se om det var mulig å montere en slik sikring på en m67 som snart skal flytte til et nytt hjem (selger ikke våpen uten sikring som funker!)

 

Det ble et helvete med filspon, bannskap og oppsparking av helv...es porter...

 

Neida, 2-3 strøk med fila og ting virket alldelse utmerket. Den har litt liten diameter på akslingen men det påvirker ikke funksjonen så da blir det slik. En kunne sannsynligvis ha fikset det med 2-3 omdreininger teflontape om en følte det plagsomt (eller laget en slik liten nylonbit som på Buhler/Timney).

Verdt å merke seg at det ikke er allverdens stålkvalitet så litt fett på flater som gnukker mot hverandre er aldri feil.

Til de 20-25 dollarene disse koster på ebay er det løp-og-kjøp!

 

M67sniper_zpsd31f6701.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synet vil ikke henge med på høyreøyet så da bytter vi ut garderoben til langpanger med operatørhåndtak på venstre side.

Jeg liker mausere veldig godt og har brukt mye tid på å få tak i en eller flere Zastava M70 links kasser eller rifler men når de som har agentur iflg fabrikken blånekter er det ikke helt enkelt.

Hadde vært hysterisk morosom å bygge en links M67, da hadde en og annen begynt å lure :lol:

Link to comment
Share on other sites

Operatørhåndtak ja! :-)

 

Du er inne på det jeg nesten får lyst til å bruke riksalarmen på, forandringer på babord og styrbord øye! Det tror jeg er alle jegeres store ultimate skrekk!

Nå er det enda et år til jeg tipper 40, men ifjor så jeg noe der jeg satt på post...som ikke var likt året før...og når jeg byttet til og se med babord øye, så var bildet rent og pent og meget klart! Mega stress og full panikk mobilisering, lite hyggelig! Men med litt mindre stress og fokus, så merker jeg ikke forskjell, men tror vi alle har litt forskjell på øynene. Men jeg fikk meg en alvorlig støkk!

 

Ja, Mauser er noe eget og spesielt for meg, det er det ingen tvil om.

Tanken var og bruke min på hjortejakt i år, med åpne sikter, men tiden gikk i fra med meg, så jeg fikk ikke tatt storviltprøven, da jeg måtte bytte løp, ble det slik det ble. Men nå samler den meget som den engang gjorde.

I godt lys selvsagt, er jeg ikke redd for å bruke den uten kikkert på hjort, kanskje opptil 100, med forbehold. En ting er samlingene mine på banen, en annen ting er "hodet og tankene" som jeg tror vil komme i en rett før skudd situasjon, det er enklere med kikkert, men de fikk det til uten kikkert i veldig mange år og!

 

Så kosthold og tanker om det fikk også en stor renessanse etter kikkertsikte opplevelsen, in Blueberry we trust, jeg er nødt til og tenke tiltak som settes inn før reparasjonsalderen kommer for fullt! Sunn kost og bra med trim, det blir enda mer av det når jakt kamerater litt yngre og eldre, forteller om "litt" endret syn, litt mindre detaljer og litt mindre skumringssyn...da blir jeg stresset!

 

Lykke til med Babord operatørhåndtak og personlig optikk og helse!

Ikke minst, lykke til i Mauser verden! :-)

Link to comment
Share on other sites

Driver å pusler med et par 67 prosjekter selv.

Og skjønner godt dilemmaet ditt Hassel.... Hva...? Og hvordan...? :winke1::winke1:

Har litt for mange ideer, og alt for lite tid... :lol:

Men har det heldigvis ikke travelt!

 

Heller imot at det ene blir litt sånn "Trenchbuddy", mens det andre blir full rulle med chassi, system osv... :? (Har en vag ide ang systemrifle med 6,5x55 7.62x51 og 22lr... (M80)

Men det skal IKKE være med muffe...

Hehe liker å lage problemer for meg selv.... :wink:

Uansett, så skal det aller meste lages/gjøres selv... :? Med unntak av kammerbrotsjing...

 

Men som sagt, har det ikke travelt!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett Chiefen.v-2 manne seg på en "sniper-sikring" bestemte jeg meg for å få på en jeg hadde liggende også. Kanskje noen kunne være interessert i å se hvordan man lett bytter fra original sikring til en som er brukbar med lavt montert kikkertsikte.

Sikringen jeg skal sette i er en billig Dayton Traister Mark II. -Tror jeg betalte 80 kr for den på ebay inkl. frakt.

 

Jeg tar forbehold om at man allerede vet hvordan man stripper et mauser-sluttstykke, forstår hvordan sikringen fungerer og vet hvordan man fjerner den originale sikringen.

Selve tilpasningen er lett om man har et minimum av teknisk innsikt og en Dremel med slipeskive i hus.

 

Fra fabrikken er den oransje nylonbiten mye lenger, og den må trimmes ned med kniv for å få sikringen inn i boltmuffa. Jeg trimmet den veldig kort, men måtte likevel bruke litt makt får få den inn i hullet de første gangene. Nylonbiten er der bare for at sikringen ikke skal skrangle om pasningen i muffa er dårlig.

NHRRMXNO.jpeg

 

Det må lages et hakk i boltmuffa der hvor pila peker:

Ta det rolig med en dremel eller fil om du har god tid. Merk av bredden på sikringen der den støter mot muffa og gjør små kutt med slipeskiva.

ekVSaHh6.jpeg

 

Sjekk hele tiden om tennstempelmutteren glir lett inn og ut av muffa når sikringen ligger mot hakket, når mutteren ikke støter mot sikringen er hakket dypt nok.

Her er kuttet ferdig, dette var gjort på 4-5 minutter, før jeg pyntet på det:

TVNvVjRP.jpeg

 

Sånn ser det ut med sikringen i usikret posisjon.

Nkw3NG9h.jpeg

 

I rifla usikret med nedspent sluttstykke:

WkVVTmdo.jpeg

 

I rifla sikret:

eFlFVXBW.jpeg

 

Sjekk, dobbeltsjekk og trippelsjekk at sikringen fungerer. Pass på at mutteren ikke "glir" av sikringen når den står i øvre eller halv-posisjon.

 

-Når jeg gidder skal jeg duracoate hele stasen.

-Sikringen er helt stille, virker solid og sikker ved normalt bruk og jeg ser ingen problemer med denne typen.

-Noe som kan være negativt for enkelte er at man mister originalens tredje posisjon som låser sluttstykket i kassa.

-Om man bruker tykke hansker og har lavt montert kikkertsikte kan det kanskje være litt lite plass til tommelen for å få avsikret.

 

Her har du Arrowmakers glimrende oppskrift på M70-sikring om du vil ta det et laaangt steg videre:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=82104

 

Skrevet uten ansvar for andres feil/mangler. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei godtfolk!

Fant et tungt beist av ei gammel banerifle m67 i 6,5 x 55 våpenskapet. Denne har egentlig vært klar for finn.no for en tusenlapp, men etter å ha lest denne tråden skjønner jeg jo for en tosk har vært...

 

Ser for meg jaktstokk og kikkertsikte samt å få kappet løpet og gjenget for demper.

Hvor kjøper jeg stokk og hva må jeg se etter for å få noe som passer?

Link to comment
Share on other sites

Hvor kjøper jeg stokk og hva må jeg se etter for å få noe som passer?

 

Som Hassel sier så funker originalstokken greit og ser ok ut om du gjør noen små forandringer og kvitter deg med evt. overtre.

 

Ellers har boyds i USA et godt utvalg og sender direkte til døra di på litt over en uke så lenge du finner en stokk som koster under $100 på sidene deres.

 

F.eks classic:

 

dkwxc3l6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Siden det der ser ut til å være en ULTRASJELDEN G-33/40 links må du da kunne begynne å nærme deg 5-sifret?

 

;)

Hehe, ser ut til at jeg har greid å flippe bildet(fiksa nå), det er nok en helt normal 33/40, nummerlik

og i brukbar stand.

m3340.jpg

 

Kansje feil tråd å ta dette videre..

Link to comment
Share on other sites

Er det gjort noe spesiellt med m/59 eller m/67 fra Kongsberg sin side for at de skal skyte så godt som de gjør?

 

Litt bedre avtrekk? Men ellers?

 

Jeg begynte på KV i 1962 og var på våpenavdelingen, ferdigstillingen eller Filersalen som det het) i 2 år før jeg ble sendt ned til Heckler & Koch i forbindelse med oppstart av AG3 produksjonen. Den gangen laget vi KV59, den med helvedstokk og til patron 7.62 x 63. Tror at.308 eller 7.62 x 51 kom noe senere. Men nok av det, til spørsmålet: Låskassene som ble benyttet den gangen var fra gamle Gew.98 fra første verdenskrig og utover - kanskje gamlere også. Jeg husker det ble demontert flere paller av dem. Våpnene var godt brukte, og langt fra alle kasser fant nåde hos den grundige Bjarne Sjulsen og kontrollørene hans. Likevel, låskassene var gjennomgående svært bløte i forhold til hva vi finner hos K98k kassene, der settherdingen kan være vanskelig å komme i gjennom uten bruk av hardmetallbor.

Min senere erfaring er at en hard kasse skyter bedre, da den er stivere. Eksmpelvis de fra 43 - 44, stygge som juling og harde som flint nær faregrensen (produksjonen gikk jo på høygir med minimal kontroll ) - men de skyter godt.

 

Snapphane

Link to comment
Share on other sites

Mye snakcs her inne!

 

Etter og ha leste alle sidene opp og ned så får jeg vel våge meg til og skrive noe jeg også.

 

Her er min ælgvelter: Mauser M98 9,3x62.

 

Har ett håp om og få kappet løpet, montert M70 sikring og skifte farge på stokken i løp av vinteren.

 

DSC_0012.jpg

DSC_0006.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje sett eller hørt om et skinnegg ? Et egg uten et skall av kalk. Det er ganske bløtt og lefsete. Låskasser til våpen er ikke gjennomherdet, men "settherdet". Det vil si, de er laget av det vi kaller godt stål, men med liten kullgehalt. Kragkassene ble lagt i en masse som besto av pulverisert lær, og varmet opp. Karbonet fra læret gikk over i låkassa, som en tynn hinne. Ved oppvarming til herdetemperatur og avkjølt ble yta hard og slitesterk, men innvendig seig og tøff. Som en kuriositet, gamle utgåtte sko var ettertraktet handelsvare på Kongsberg i gamle dager ! Mauserkassene fikk nok samme behandling, etterhvert overtok sikkert mer moderne kullholdige materialer isteden for utgåtte sko. Moderne låskasser er kanskje ikke settherdet lenger. Nye materialer, nye metoder som jeg ikke kjenner. Og andre vet mye mer om alt dette enn meg.

Men du kan kanskje tenke deg at en hard yte rundt et gitt materiale vil øke stivheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...