Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da viser man stolt frem sin nyelige oppgraderte mauser:

Mauser K98

-B&L Hardcore 45 lyddemper

-BSA Sweet 22 8-32x44

-Champion Pivot Traverse Bipod

Legg gjerne merke til kikkertfeste som ikke krever noen permanent borring/modifisering av mauseren. Accumounts elns, fra ebay.

 

z6jJnkL.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har en kikkert ment for Luftbørser på min Mauser M98 for tiden. (Gamo Sport 4x32)

Har ikke noe annet :(

Regner med den tåler 30-06 med Demper. Synes den er klar og behagelig.

Må nokk bli noe annet en gang. Men disse pengene strekker ikke bestandig til.

Flyttet Minox 3-9x40 kikkerten på Cz igjen. Trenger den mere der.

Har en Bushnell 3-9x40 for 22lr. (800kr ny) men den synes jeg ikke er god å se gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Legg gjerne merke til kikkertfeste som ikke krever noen permanent borring/modifisering av mauseren. Accumounts elns, fra ebay.

 

Hvordan fungerer det med denne montasjen i praksis? For meg ser dette veldig fleksibelt ut; med mye overheng og lite støtte under kikkert. Merker du treffpunktforandring eller er det bare velstand?

 

Jeg kjøpte en bore- og gjengejigg fra Sun Optics og skinne fra EGW. Største problemet var å bore i herdinga på fremre bro.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer det med denne montasjen i praksis? For meg ser dette veldig fleksibelt ut; med mye overheng og lite støtte under kikkert. Merker du treffpunktforandring eller er det bare velstand?

Jeg kjøpte kikkertfestet før jeg gjenget opp og "ødela" mauseren.

Når jeg nå ser tilbake så kunne jeg like så godt borret kassa, men men.

Litt grei følelse og også ha 100% kasse uten "svekkelser".

 

Den er veldig solid, ingen bevegelse etter skudd. Har bare blitt brukt på bane, om den får harde slag så er det jo en mulighet at den går feil, men da faller den helt av og det er ikke tvil.

Grei å montere, men følgte ikke med noen bruksanvisning og måtte finne en ny "pinne" å putte igjennom hullet for at den skulle sitte solid nok da orginalpinnen bare glei rett ut.

Den hengsler seg under et spor så pinnen er kun for å holde den på plass der fra å falle ut fra sporet.

 

Dette er etter min meningen en grei løsning om du ikke ønsker å borre kassen.

Man kan velge om man vil ha på forlengelsen for kikkert eller gå for kun hovedskiven med aimpoint.

 

Hadde jeg valgt på nytt i dag så hadde jeg nok bare valgt borring tho siden jeg har gjenget den opp og fjernet for-siktet i prosessen.

Prismessig er det ca det samme. Dette er et greit produkt, ikke så solid som borring, men god erfaring så langt.

 

Og hvorfor i all verden bruker du et kikkertsikte lagd for salongrifler i .22LR på en .30-06????? Prosjektiler for .30-06 veier verken 36, 38, eller 40 grains..

Kikkerten min er en stor skuffelse. Elendig eyerelife avstand (nesten alltid sort) og klarer ikke justere den nok til å kompansere for avstand.

Den var kjøpt på ebay og ikke markedsført som 22LR, gjorde også newbie tabben å kjøpe alt for mye zoom:P

Link to comment
Share on other sites

En Mauserkasse blir som regel stivet mer av om en fester en skinne i den... fire skruehull er ikke på noen måte en svekkelse. Mauseren ødela du, trenger ikke bruke anførselstegn her :wink:

 

Den typen montasje er bare ubrukelig og jeg skal gå så langt som å påstå det er oppskriften på vomskudd, nakkeskudd, farlige situasjoner generelt.. hva om den får seg et kakk du ikke merker og du treffer 10, 20, 30, kanskje 100 centimeter over siktepunktet?

Link to comment
Share on other sites

Vi får se.. :forvirra:

Dette er min bane/moro mauser, har annen rifle som brukes til jakt per i dag så ingen fare for dyr.

z6j_Jnk_L.jpg

 

Den er montert med metalspor både vertikalt (2sidig) og horizontalt (3sidig) (sett på riflen ovenifra) og skrue/trykkpinne i begge retninger.

De to siste skruene er for å holde sammen forlengelsen med hovedskinnen.

 

Den har holdt supert til nå på bane på ca 50skudd (m/u lydemper), den må testet mye mer før jeg vil godkjenne den til jakt og skrive noen anmeldelse på den, men helt klar en positiv indikasjon.

Link to comment
Share on other sites

Tobby: Det du har på mauseren er jo en scout-montasje. Jeg velger å tro at det ikke er meningen du skal montere en montasje til oppå som kikkerten igjen henger i, ihvertfall ikke med et så minimalt grep om den underliggende skinnen som vi ser her.

 

Jeg har en lignende montasje på min totalherpede HV-mauser, og en LER kikkert fra Barska til 1100 kroner eller noe. Denne greide seg fint gjennom storviltprøven, MEN jeg opplever at selve montasjen lever litt. Derfor blir det noe modifisering før jeg skyter på noe levende med den.

 

Det du har på din ville jeg nølt å skyte med av redsel for å få hele kikkerten vippet av under skyting og klint inn i fjeset - Håper du ikke tar det ille opp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis pipa er i et kaliber som du vil ha, så ta en skikkelig puss og rengjøring av hele våpenet. Kjøp deg litt fabrikk-ammo av bra kvalitet, og ta deg en tur på bana. Da får du testet pipa, om det samler skapelig eller bare sprer over hele skiva. Evt så kan du få en børsemaker til å ta en kikk på pipa, så får du ihvertfall beskjed om det er rust eller andre skader der. Han vil til en viss grad også se hvor stor slitasjen er.

Link to comment
Share on other sites

Min lokale våpenforhandlere som har hyllene fult av nedstøvet ammunisjon har vært kjekk for meg med mauseren.

Skytt mye foskjellig ammo, men for noen dager siden fikk jeg en eske tracer som "mauser ammo". Men med ettertanke så er jo det jo 7,62x51 (308ish) og jeg har jo 30-06. Kan han ha rett eller er det idioti å prøve å skyte det?

Har tidligere testet blåfis og forskjellig med godt resultat. litt forskjellig lengde med aldri noe så forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Ikke skyt x51 i et x63 kammer. Det går, men du utsetter deg (og kanskje andre rundt deg) for en unødvendig risiko. Om du søker her på kammeret på .30 idiot kan du lese mer om det.

 

Om du lager en annonse her om at vil selge eller bytte bort tracer-ammunisjon i 7,62x51 får du garantert napp.

Link to comment
Share on other sites

Btw, har skutt med kikkertfestet fra ebay på langhold nå og er ikke godt nok.

Går nok for normal borre-montasje på sikt. The end.

 

Ikke skyt x51 i et x63 kammer. Det går, men du utsetter deg (og kanskje andre rundt deg) for en unødvendig risiko. Om du søker her på kammeret på .30 idiot kan du lese mer om det.

Om du lager en annonse her om at vil selge eller bytte bort tracer-ammunisjon i 7,62x51 får du garantert napp.

Takk for tipset, da leverer jeg det tilbake siden det var feil type.

 

Ole, sendt PM med info.

Link to comment
Share on other sites

Det er billigere å kjøpe direkte fra EGW, Tobby.

 

http://www.egwguns.com/index.php?p=catalog&mode=search&search_in=name&search_str=mauser&x=-890&y=-55

 

Legg merke til at det finnes to typer: En for "military mauser", utfrest for humpen bak sporet for stripper clip. (kommer ikke på det norske navnet)

Og en for kasse som ikke har denne.

 

Du ser hva jeg mener her:

 

lkf3.jpg

 

Jeg har førstnevnte på min Mauser og er veldig godt fornøyd. Den passet perfekt til hullene fra Sun Optics-jiggen, og med litt loctite for hold og duracoat for farge ser den bra ut synes jeg.

 

mauser4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, ser nå at det faktisk blir billigere å kjøpe fra Midway! Jeg mener jeg ikke betalte mer enn ca $15 i frakt og fikk tre skinner i en stor konvolutt. EGW skal nå ha $44 for å sende EN skinne. Rare greier.

 

Jeg kjøpte skinne med 0 MOA siden jeg har en typisk jaktkikkert som er 2,5-10x50, ville ha den så lav som mulig uten å ta bort baksiktet og jeg ikke har tenkt å skyte lenger enn max 500m med den.

 

Du ser forskjellen her:

 

47020-47026.jpg

 

Bare tre skruer og ett hull på bakre bro for Military Mauser, altså den til høyre på bildet.

Om du har kjøpt den med to hull for bakre bro får du kanskje problemer med å få plass til alt på broene uten å komme i konflikt med boltløftet.

(kanskje noen andre har prøvd dette og vet bedre)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Får skrive et lite innlegg her.

Har en M98 HÆR i .308, med en bushnell 1,5-5. Den har vel blitt bygd om litt siden den tjenestegjorde. Sliten stokk på denne så jeg vurderer ny. Kikket litt på boyds og på midway. Er det noe spesielt man må tenkte på i forhold til bytte av stokk? Tenker da mtp HÆR børse kontra sivil.. Ønsker å finne en stokk som er så ferdig som mulig slik at jeg kan bare kan flytte over løpet og kikkert.

 

d2R2VmJm.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så mye å tenke på om man kjøper "finished" stokk fra Boyds. Pass bare på at du kjøper til "large ring" Mauser.

 

Noe tilpasning av hakket til hevarmen må du kanskje regne med, siden det finnes så mange forskjellige måter å bøye denne på.

Uansett om noe tilpasning må til for løp eller avtrekker så er det enkelt arbeid, og som oftest gjort på 10 minutter med en roterende slipesylinder eller fil til treverk.

 

Et vanlig problem på Mauseren er at kolbekammen er lav uansett hva man kjøper, og du bør tenke på at du kanskje vil sette på noe justerbart om kinnkontakt er viktig for deg. Dette kan være vanskelig på tommelhullstokker. Boyds Prairie Hunter er forresten en fin jaktstokk til M98, og ikke helt ulik den du har.

 

Hva er det sorte under objektivet på kikkerten din?

 

Edit: skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar. Får kikke litt mer etter stokker så skal man vel ikke se bort ifra at jeg bestiller en snart. Fin julepresang til enn selv.

Ang kinnkontakt er jeg ikke så kravstor, så skal vel klare å få til noe dersom det er et stort behov.

Det under kikkerten er feste til Contour Actionkamera :)

 

EDIT: Noen som har et bra bilde av boyds prairie hunter stokk i Nutmeg ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilke piper som ble(blir brukt til .308 (eller om det var noen standard for sånt i det hele tatt), men er løpet ditt trappet? ..altså med et par kanter som indikerer tydelige forskjeller i pipediameter fra kassa og frem til munning?

Sånn:

barrelmauserk98-1.jpg_thumbnail1.jpg

 

Eller er det 'glatt' overgang mot mindre diameter fra kasse til munning?

 

Om ikke diameteren er noe større en 30.06 pipene kan du kjøpe stokk som er beregnet for "military barrel channel". Uansett er det fort gjort å pusse løpskanalen i stokken litt dypere og bredere om det trengs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...