Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Har bestilt en del stokker her: http://www.rifle-stocks.com/ Det tar litt tid, men gir mulighet til å få litt ekstra treverk, f.eks. på kolbekam, stor fordel om en har tenkt å treffe med børsa. Også pistolgrepet kan være magert på enkelte så litt ekstra der er fint (vi har vel ikke så korte feite fingre som der). Sist det ble bestilt noe, på etter vintern i år, måtte vi bruke jetcarrier, for nå var det blitt forbudt å sende stokker som var ferdig utfreste til mekanismen. Med Jetcarrier får man US adresse og man skal jo bare ha en bit treverk, så det gikk glatt.

Link to comment
Share on other sites

Liker begge deler :)

Både orginale og ødelagte Mausere.

Hadde det vært åpen garderobe, skulle jeg kanskje hatt en urørt en også.

Men når den Norske hær allerede har byttet løpet, slipt og stanset inn annet nr, så tenkte jeg meg ikke om mange ganger, om jeg skal hore den opp eller ikke..

Men sånn i realiteten er det jo fritt fram uansett for hvem som helst å Pimpe opp Mausern sin som man vil.

Link to comment
Share on other sites

Broderen kom med jaktbørsja etter Morfar , en ombygd bergkarabin han lurte på om jeg kunne se litt på den , var ganske så umuligt å få til samlinger med den . Løpet er totalt utskutt og 40 år hengende på veggen med hustøv i et fuktigt gammelt hus uten en oljedråpe hadde heller ikke gjort løpet noe bedre .

Litt forskning og jeg fant han som bygde den om for 45år sia , han mente løpet var nesten utskutt da

 

Men hadde vært morro å få liv i gammlebørsja etter Morfar , men siden broderen sparer til bryllup om dagen må dette gjøres LAVBUDSJETT Er det noen som veit om børsjemaker/forhandler som kansje har en pipe stående til Small ring mauser

 

Dette er en g33/40 alså 98k løp passer ikke .er det andre mauser kreasjoner som løpet kan passe i fra ? eventuelt andre merker ?

 

Alle tips mottas med takk men husk LAVBUDSJETT

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å levere en mauser til rafdal for og få på ei muffe , mauseren er nå i 358win, alså samme støtbunn som 308

Men 358win er tenkt å bruke i skogen og korte hold , lurte på noe med litt mer puff til bøjakta da holdene kan variere .

Noe som er ganske så flatt mellom 2-300 m og bra med energi til å drepe på dei lengste holdene

Hadde vært greit med kun eit sluttstykke

 

Har tenkt på 6,5x06

men finnes det noen kalibre bassert på 30-06 hylsa men med større kule ?

Link to comment
Share on other sites

2 kanskje teite spørsmål, men håper noen fortsatt vil besvare dem

 

1. Mens jeg venter på ladeboken i posten så har jeg ladet opp et skudd med LEE reloading 30-06 settet, men syntes den gule spaden full av krutt virket litt mye med norma 11 så jeg helte litt utav.

Er det farlig å underlade eller gjør det ikke noe?

 

2. Har lyst å få litt mer røyk i noen skudd for slow motion og økt rekyldemper visual effekt.

Er svartkrutt løsningen her? Noen tips, anbefalinger rundt å hive det i en mauser HÆR 98 rifle?

 

Ellers, God Jul:)

Link to comment
Share on other sites

Norma-11 og spannmåjet til Lee, nå, har du fått data på det fra noen som har prøvd? Ellers ville jeg fraråde det på det sterkeste. Dette er et område hvor "for mye eller for lite, forderver alt" og kan føre til skade på deg selv, omgivelsene og våpenet. N-11 er et ganske raskt krutt. Bruker du N-4 eller N-15 og kule under 150grs, kan du fylle hylsen til overgang skulder og hals, det eneste du da får er lavere hastighet.

 

Ekstra røyk, må du få tips fra andre, men rekyl er ganske enkel, anskaff 14,2g/220grs kuler og krutt i henhold til kjente lade data og opparbeid en ladning nærme max, da er rekylen i boks.

Link to comment
Share on other sites

2 kanskje teite spørsmål, men håper noen fortsatt vil besvare dem

 

1. Mens jeg venter på ladeboken i posten så har jeg ladet opp et skudd med LEE reloading 30-06 settet, men syntes den gule spaden full av krutt virket litt mye med norma 11 så jeg helte litt utav.

Er det farlig å underlade eller gjør det ikke noe?

 

2. Har lyst å få litt mer røyk i noen skudd for slow motion og økt rekyldemper visual effekt.

Er svartkrutt løsningen her? Noen tips, anbefalinger rundt å hive det i en mauser HÆR 98 rifle?

 

Ellers, God Jul:)

 

 

 

Du skal få et veldig greit svar; demonter den patronen, tøm ut kruttet og dropp videre "prøving" til du har lest og forstått det du finner i ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

2 kanskje teite spørsmål, men håper noen fortsatt vil besvare dem

 

1. Mens jeg venter på ladeboken i posten så har jeg ladet opp et skudd med LEE reloading 30-06 settet, men syntes den gule spaden full av krutt virket litt mye med norma 11 så jeg helte litt utav.

Er det farlig å underlade eller gjør det ikke noe?

 

2. Har lyst å få litt mer røyk i noen skudd for slow motion og økt rekyldemper visual effekt.

Er svartkrutt løsningen her? Noen tips, anbefalinger rundt å hive det i en mauser HÆR 98 rifle?

 

Ellers, God Jul:)

 

 

Har du ladet før?

Norma 11 er skytterlagskrutt for 308w og er med normale kulevekter for 30-06 et krutt som blir for raskt.

har du ladedata for N11 og 30-06 for den aktuelle kulevekten ?

 

Er du fersk i ladeverden, så ikke eksprimenter med skytterlagskrutt og kaliber kruttet ikke er beregnet for.

Link to comment
Share on other sites

Har du ladet før?

Norma 11 er skytterlagskrutt for 308w og er med normale kulevekter for 30-06 et krutt som blir for raskt.

har du ladedata for N11 og 30-06 for den aktuelle kulevekten ?

Er du fersk i ladeverden, så ikke eksprimenter med skytterlagskrutt og kaliber kruttet ikke er beregnet for.

 

Nope, venter på ladeboken i posten, følger bare instruksen som følgte med LEE loader settet.

Kjøpte Norma 11 på XXL da de mente dette var greit valg for 30-06. (fant ingen som hadde noe av kruttet anbefalt i settet)

Har kortet pipe og ut i fra google søk så ligger Norma N11->~ norma 202/203B som ligger på 47grains anbefalt ladning.

Lee loader har en 3.4CC bøtte og liste på 20 stykk som den gir OK mengde på , de fleste mellom 45-53 grains mengde.

 

Har uansett demontert skuddet i påvente av ladeboken og kruttvekt.

 

PS, noen som har ladedata for N11 og 168 noisler i 30-06?

Link to comment
Share on other sites

Tobby: Jeg ville tatt med det kruttet tilbake til butikken og krevd å få bytte da det ikke er egnet til ditt kaliber, skytterlagskrutt kan jo variere i forhold til både det ene og det andre fra en lot til en annen - så å bruke andre ladninger enn de som står på boksen, og til annet enn det kaliberet kruttet er beregnet for, vil jeg tro er utilrådelig.

 

Vent til du får ladeboken også leser du hele greien før du prøver deg på å lade noe som helst. Da har du nå i alle fall et slags grunnlag å bygge på. Og finn tak i noen der du bor som kan vise deg litt.

 

Pyroeffekter tror jeg og du skal overlate til ekspertene, evt. installere videoredigeringsprogram med spesial effekter på PC-en.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer,eg har også en slik F1 utgave :)

 

Min far som kjøpte den etter endt tjeneste,så har en del affeksjonsverdi for meg, uansett om den har lav markedsverdi.

Har bytta ut den gamle Sava'en med en Leupold VX2 3-9x42,montert nytt Timney avtrekk, Duracoatet matt sort og montert Hausken JD191 demper.

Ble ei "ny" børse,men fortsatt lik som da min far hadde den.

Link to comment
Share on other sites

Er det forøvrig noen som vet hva det koster å få byttet løp på en M98?

 

Har sett annonser på finn, pluss andre steder på nettet.

http://www.lothar-walther.com/272.php her ser du løp fra lothar walther, 235 $ virker rimelig.

Magnumhansen http://www.magnumhansen.com/riflelop.htm skaffer løp fra lothar.

Rafdal våpen http://www.rafdal-vapen.no/Lpsmontering-2482s.html gjør også det samme.

 

Begge skaffer deg et løp, monterer det og alt tilhørende. For rundt 5000kr

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en tur på bana i dag for å skyte inn etter demper-montering (Hausken JD191) på K98'n.

Etter å ha oppgradert den i høst med matt sort duracoat,Timney avtrekk,Leupold VXII 3-9x40 og overnevnte demper så er den blitt virkelig god å skyte med.

 

Hadde også med den nyinnkjøpte Tikka T3'n i .223 som har en Kahles Helia 2.5-10x50 som skulle skytes inn, men der vart kulene kasta omkring med vinden så det ble mest skyting med Mauseren :mrgreen:

 

S3kzY3Fp.jpeg

 

 

 

Veldig godt fornøyd med 5 skudds samlinga på denne gamle børsa!

 

TW5lZU0y.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...