Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Var ute og luftet tyskermauser'n i dag, skal bruke den på et par feltstevner i vinter. DFS-felt, ikke jaktfelt.

Tok noen kjappe skudd på 100, 200 og 300meter, og børsa den skuffer ikke, som vanlig :)

 

Dette er Raufoss Sierra 6,5x55 med 8g kule og 920m/s. Skutt litt kjapt og med anlegg som ikke var helt riktig høyde på. Men resultatet er da mer enn godkjent :) Avstand 200m.

2013-02-24-145_zps6cbff53c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig tid til å restaurere gammel Mauser´n. En M98 fra 1941, i 7,62. Hel og fin i stålet, men noe avslitt blånering på bolten, gjorde at jeg valgte å fjerne all blånering på denne.

Stokken ble pusset skikkelig ned, og behandlet med beis og olje.

 

Syntes resultatet ble brukanes med så lite kostnader (44,- for beis....).

 

8508652927_3edf672d84_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mye fint der, Torf!

Har lekt litt med tanken på å sette sammen noe som er så identisk som mulig. Kanskje et prosjekt for framtida om jeg får tak i en i originalkaliberet?

Men denne skal være med på jakt og skytes mye og langt med på bane.

Den veier ca 4,5 kg med Zeiss 2,5-10x50 og et fantastisk godt KV-avtrekk fra M67. Jeg hadde alt liggende untatt EGW-skinna og den bora og gjenga jeg for i garasjen, så det ble ganske så billig dette.

 

mauser5.jpg

 

Den mangler fortsatt lavere sikring og har lyst å prøve noe som gir meg lavere 'lock time'. Men med Tubb Speedlock og Buehler-Style Low-Swing blir plutselig prisen på rifla doblet.

 

Er det noen som har sånt liggende til en rimelig penge? Jeg kjøper gjerne, så send en PM! :)

 

Et annet alternativ, eller noe å prøve i tillegg, er det Lee303 gjorde her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=21789

 

Lee303

Kutta ned slaglengden til ca. 11 mm slik at den spenner opp fjæra kun ved åpning men samtidig så må det være slik at hane og tennstempel ikke blir sluppet framover ved lukking av sluttstykket.

Dreide ned tennstempelet fra ca. 60 gram til ca. 42 gram.

Fjerna gods bakerst på hanen for å redusere vekt, fra 22 gram til 18,3 gram.

Satte inn forsterka slagfjær.

normal_IMG_5628.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tok litt tid, men her kommer bildene med 9.3 løpet montert, veldig fornøyd ! :D

 

 

 

2r2ng95.jpg

 

5bspxk.jpg

 

swg0b7.jpg

 

dpcu9v.jpg

 

34rj7t2.jpg

 

34oslsl.jpg

 

25uscoj.jpg

100 cm.

 

se3csz.jpg

børsa er akkurat 100 cm.

 

6eqs.jpg

 

2pq4xzb.jpg

 

2nrlds3.jpg

 

100 m 3 skudd med fabrikk ladet fusion 6.5x55 dette.

 

:wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får legge ut noen bilder av mauser'n min å da :D Skjedd litt sia sist 8)

 

IMAG0087_zps0c23c584.jpg

IMAG0090_zpscd5b48f7.jpg

 

Mauser m98 fra 1938. Kjøpt en gang av min far for 125 kr :mrgreen: Sener modifisert av meg.

Er ikke mye som er originalt tysk på den her:

 

-Bora for kikkert montasje og monter selvkonstruert picaninny skinne.

-Smidd om hevarm

-Timney avtrekk

-M70 sikring

-Tubb SpeedLock tennstempel og fjer

-Nytt "originalt" trappeløp i 30-06

-Hengslet underbeslag i alu, fra ei parker hale rifle (kom over svinbillig på et loppemarked!!)

-Laminatstokk fra boyd's som jeg har laget justerbar kolbekappe på.

-S&L TMD 55 lyddemper

-Zeiss Chlassic 2.5-10x50 m/lys og komp.

-Måtte også lage en ny skjefteskrue da den andre røk da jeg fikk beddemasse i gjengene... :roll:

 

Begynner å bli ei veldig god rifle nå. Eneste som gjenstår nå er å kappe løpet. Vil ha den litt mer hendig med demper på montert. Har nå nesten gått helt bort fra demperen da jeg synes rifla blir alt for lang og tung med den montert på 60cm pipe. Tenker å kappe hardt og brutalt til 45 cm! Da blir det nok andre boller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har spikulert lenge på hvor mye jeg vil kappe. Har også lekt meg litt Quickload (vet det er bare teoretisk og ikke fakta, men dog en pekepinn) med forskjellige løpslengder og kaliber. Med 45 cm løp greier 30-06 100m kravet til anslagsenergi på 200 meter (Nosler Acubond). 9.3x62 med samme løpslengde har helt klart MYE støre kraft ved munningen. Men på 200 meter har den 2400 joule. Noe som kun var 200 joule mer en 30-06!!! å kulebanen er fortsatt mye bedre en en 9.3 :wink:

 

Det er noe av det som har fått meg til å kommet frem til det jeg har gjort. Kjenner også andre som har kappet ned mot minimums lengde med gode er faringer på elg.

 

Har foresten en Tikka t3 SV som fungerer som børse der holdet blir drygt og målet lite :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja er jo sant det :) . Men da må jeg ha ny pipe :wink: 30-06 vil jo brenne mer unødvendig krutt. Men når jeg lader sjøl henter jeg litt inn igjen der.

 

Sklulle jeg hatt ei børse for å skyte flatt og langt på jakt hadde jeg heller tatt steget opp på en 7mm rm eller 300 wm.

Men til skogsjakt vil en stuttpipe 30-06 fungere mer en godt nok for meg. Å hadde jeg hat 308 hadde nok den blitt enda kortere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min er kappa på mellom 45 og 50cm(etter anbefaling fra børsis) å går veldig godt på 100m ihvertfall, har ikke fått prøvd på lengre hold ennå.

 

 

Hvilken treningsammo bruker dere som har 30-06 mausere? Min liker ihvertfall den billige partizan ammoen, men den er vel ikke å få taki for øyeblikket så må se meg rundt etter alternativer

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

I dag ble jeg en lykkelig eier av en mauser M98 30.06.

Eller det vil si at jeg har gjort avtale med eieren om at jeg skal kjøpe den, og leverer inn søknad i morgen :smile:

Som nyutdannet jeger er jeg veldig spent på hvordan den er å skyte med, og om jeg har gjort det rette valget. Hovedgrunnen til valget er ganske enkelt lavt budsjett.

Jeg tror den er original HV Mauser som er byttet løp på en gang i senere tid.

Jeg fikk beskjed om at den er beddet ( hva nå enn det betyr) 8)

Og den er utstyrt med en zeiss diavari z 1,5-6x42 T.( er det en OK kikkert?)

Ellers så er den ikke gjort noe med.

Så spørsmålet mitt er om det er noe jeg må gjøre med den, eller burde gjøre med den, eller kan jeg ganske enkelt bare sette igang å skyte?

 

Hilsen ferskingen

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vel være et veldig greit våpen å begynne med! Kikkerten er meget bra!

Bedding er at låsekassen passer stokken helt 100% dette pleier å gi bedre presisjon.

Tror nok du blir godt fornøyd med både kikkert og våpen, for her er det bare å sette i gang med å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått med meg om all denne informasjonen har dukket opp tidligere i tråden, men det skader vel ikke om det blir postet igjen. Kanskje du finner noe interessant du ikke visste? :)

 

Mye informasjon på engelsk om den 'norske' K98kF1'en

 

http://www.milsurps.com/content.php?r=251-1943-Norwegian-K98k-%28.30-06%29-Mauser-Rifle-%28Mfg-by-J.P.-Sauer-und-Sohn%29

 

Detaljer rundt originalproduksjon:

 

http://www.ycgg.org/ycgg_ww2german_pdf.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

http://s1350.photobucket.com/user/hallg ... d.jpg.html

 

Her er min Mauserkreasjon. Kjøpte kassen med løpet av en her på forumet. Ferdig modifisert med kikkertbaser og rett hevarm.

Kassen er fra Deutsche Waffen-und Munitionsfabriken Berlin og produsert i 1912.

Mulig forrige eier hadde planer om noe mer klassisk, men her ble det funksjon foran estetikk.

 

Brukt kikkert (Leupold 4-9x40 ) fra Jakt og friluft.

Kappet løp og satte på en Sonic 45 fra Jaktdepotet. Løpet var tynt så det måtte kappes kort for å få gods nok til å gjenge i. Så kort at svenskene ville slått alarm hvis jeg tok den med over dit...

Stokken er en Houge Overmolded med aluminiumsblokk som funker OK som bedding. Måtte spikke bort litt gummi i løpskanalen som klemte på pipa. Ellers passet alt "Som mainnskit i snyen"

Har satt på en reim fra Z-Aim, som henger godt på mine smale skuldre, og også kan festes med en ekstra skråreim når man trenger begge hendene til andre ting. Anbefales.

Til slutt en gummikule på hevarmen, for bedre grep, og for å gjøre gummifiseringen av den gamle krigeren komplett.

Kaliberet er fortreffelige 9,3x62. Brukes til elgjakt, og for meg kjennes det mest komfortabelt å lade opp med litt store piller når det skal skytes på store ting. (Det er min opplevelse. For elgen er det nok det samme.)

 

Takker Nyati for en god handel, og dersom noen mener at jeg har skjendet en gammel dame med alle mine moderne gummiartikler, så er det kanskje en trøst at elgkua i fjor datt i smellen. Så den virker slik den skal.

 

Nå er det å glede seg til vi får luftet oss igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har to originale Oberndorf B-mausere.En i 9,3x62 produsert på 30-tallet.Den andre er produsert ca 1913,og er i kaliber 10,75x68.Begge helt urørte,i fiiiin stand.

Link to comment
Share on other sites

Eg vurdera å sette ein sånn houge stokk på min mauser, er det nokon som har noke positive og negative sider med dei stokkane?

 

Tja.. det jeg kommer på i farta:

 

Positivt:

-Gummien gir et utrolig godt grep på Hogue Overmolded-stokkene, du merker det spesielt når den er våt eller fuktig.

-Demper rakling litt, og har nøytrale farger (jeg synes den matte svarte gummien ser bra ut)

-værbestandig

-Søylebedda (regner med den er det til mauser)

 

Negativt:

-Gummien gjør at kolben henger seg litt opp i klær. Dette kan jo være et problem for enkelte når man skal ha rifla raskt opp for skudd.

-Riper og støv viser veldig godt.

 

Sett på en Karstens Kydex cheek rest, og du har et meget godt utgangspunkt til rimelige penger.

Link to comment
Share on other sites

Villmarksbutikken på Jessheim har ei "demontert" M98K skarpskytterrifle i 8x57 i hylla. låskasse, siktefot på løp og sidemontasjebasen (kort type 2) er nummerlik. Noe/all nazi-merking er polert vekk. Dette ser ut som en "rework" rifle muligens bygd på "Gew 98" låskasse for tysk politi eller Waffen SS rett før eller tidlig i krigen.

 

Rifla trenger et nytt M98K skjefte fra en HV-mauser og en toppdel til sidemontasjen for å være "komplett". Kikkertmontasje fås kjøpt fra Accmounts i USA. Komplett kikkertsats fra svensk M41b går rett på.

 

Hadde rifla ikke vært ombygd til jakt hadde verdien vært +/- $8000 i USA.. Pris på Jessheim: NOK1200..

 

Jeg er ikke samler, ellers hadde jeg kjøpt den.

 

IMAG0330.jpg

 

IMAG0331.jpg

 

IMAG0328.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det du som skal knipe den Rigby'en som Beveren Sport har hatt liggande, ja? Hrmf. :trist:

 

Nix.Jeg kjøper mine Rigby rifler i England....

Link to comment
Share on other sites

Her er min mauser. Mauser mod 2000 kal 308w. Arvet den og brukte den i 10 år, da var løpet utslitt stokken stygg så da kom det store spørsmålet om restaurering eller selge

Det blei nytt løp og ny stokk, leverte den til Vågsland våpen for noe tid til bake og fikk den igjenn nå, herlig sak på 1m med form og utsende slik jeg ønsket.

Har bare hat noen test skudd ennå men det lover bra

s1721z.jpg

w2g03c.jpg

fx5r7m.jpg

[imghttp://i42.tinypic.com/ncm0y.jpg][/img]

14icx95.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en mauser til for litt siden, hentet den på søndag. Det er en M98K, produsert på Mauser-Werke Oberndorf. Selgeren mente at den var produsert i 1941.

Forrige eier har bygd om sikringen til M70, smidd om hevarm, satt på Leupold std baser samt skiftet stokk og løp. Er nå 9,3x62. Så er langt ifra en orginal mauser.

P5150995_zps0d6fd129.jpg~original

 

Det ser ut som det er vippedeksel (med riktig nummer) under magasinet, med utløser på bøyla ved avtrekkeren. Men jeg får ikke den til å løse ut, ser ut som det er satt i en ekstra låsepinne på utløseren. Skal ta bilder når det blir strøm på kameraet igjen.

 

Jeg fikk montert kikkerten på mandag, en Leupold VX-ll 3-9x40, samt en dx-tofot. Også kjøpte jeg ei pakke med Norma Jaktmatch.

 

Prøvde den for første gang i gårkveld, satte først opp en pappboks på ca 60m. På andre skuddet var jeg ca på siktemerket. Så prøvde jeg et skudd på 200m, siden 100m var tatt ned. Det også et kneskudd siden jeg nesten ikke har skutt noe grøvre enn 6,5x55. Kan ikke annet enn å si meg fornøyd med det skuddet der :D

200m93x62_zps952a4274.jpg~original

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det er vippedeksel (med riktig nummer) under magasinet, med utløser på bøyla ved avtrekkeren. Men jeg får ikke den til å løse ut, ser ut som det er satt i en ekstra låsepinne på utløseren.

 

Du trykker nok ikke hardt nok. Husker jeg riktig, presser du (hardt) inn, og skyver det ene eller andre veien. Så kommer det forsiktig ut

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har noen her erfaring med kikkertmontasje monteres på plassen til baksiktet? Jeg snublet over flere forskjellige (både med og uten kikkert) da jeg lette etter litt Mauserrelatert litteratur på amazon, og lurte på om det var verdt å svi av noen få $ på. Eller funker de så dårlig at det er like greit å kjøpe Mojo fra Midway, og spare seg for bryet med å få skinne og kikkert til å peke samme retning som pipa? Boring i kassa for montering utgår enn så lenge.

 

Er det noen andre enn Landrø (som var utsolgt) her i landet som kan tenkes å ha følgende smådeler til en Kar. 98k/HV-Mauser:

Fjær til skjeftebånd

Ladeklips (gjerne 5-10 stk)

Reim (original type som tres gjennom hullet i stokken)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei alle mauser folk, jeg har en original mauser fra 1941 og har et spørsmål. Ble alle mauserne levert med lakkert lys stokk eller finnes det gevær som er levert originalt med andre farger, malt eller lakkert. tar gjerne mot tips om linker og bilder fra nett av forskjellige typer hvis det finnes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...