Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Damn... 1500kr for ett sett med ringer!!!! :( Det var 1000kr mer enn jeg ville bruke egentlig... Skal se hva jeg finner på! :P

 

Edit:

Løsningen blir at jeg sliper ned anleggsflatene på venstre siden på ringen forann. Altså anleggsflatene som ligger ann på skinna! Tar litt og litt og prøvemonterer helt til kikkerten er sentrert!

 

Så får jeg se hva jeg gjør i fremtiden med de skeive hullene i låsekassa!

Link to comment
Share on other sites

Kan vel fylle på med litt mer bilder da.

 

Klargjort for det meste av høstens jakt så fort jeg får nye kikkertringer:

 

WnF5SDc3.jpeg

 

ZjBiWE9Y.jpeg

 

Z1M2aUt5.jpeg

 

Skal kjøpe meg en gjengebeskytter ettersom børsisen ikke sendte med det når han monterte demperen. Hvem har sånt i M13x1 da tro?

Kan være kjekt å gå uten demper hvis det blir jakt uten to-fot. Er ikke så stø på hånda og synes ikke det hjelper med 600g demper på tuppen.

 

Børsa er forøvrig en tilnærmet uskutt M67 i 308win, Sonic 45 demper med to ekstra moduler, 6-18x40 prima kina-vare i Leupold QR, Alexander ammolomme stuffet med noe liggeunderlag.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har en M98 der eg plutselig fikk problem med tung hevarm.

Denne er da tung å åpne, selv uten å ha skutt, men dog kun visst spenn på fjør er tatt av, som att den hadde vert skutt med.

Har åpnet sluttstykket og gjort reint å olja opp, men ingen ting hjelper.

 

Noen som har noe forslag ?

Er det noe galt innvendig i sluttstykket kanskje?

 

Takker for alle råd.

 

Mvh

Thomas Rønning

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke vært å tafsa på et annet våpen for så å la Mausern stå urørt ei stund etterpå?

Forslaget kommer på bakgrunn av egen erfaring den gang jeg hadde Sauer 202 i tillegg til Mausern.

 

For å få glattere hevarmsløft så kan du jo alltids polere de to skrå flatene som går mot hverandre i løftet. Legg på en tynn film med molybdensulfid etterpå så kjennes børsa ut som en bitteliten million en stund.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, men den ble plutselig tyngre i dag menst eg var på skytebana...

 

Kan prøve å polere opp, men er redd det eventuelt har komt noe i sluttstykket som kan ha laget ett hakk eller lignende inni der...

Har skutt mye med denne mauseren siste ukene så er vandt med den er litt tregere enn andre ja :)

Link to comment
Share on other sites

Lugger den eller er den tung hele veien? Både med og uten hylse i kammeret?

Plutselig oppstått sier du? Hmm, ikke enkel den.

 

Jeg ville sett etter skade i form av grader som stikker ut også ville jeg demontert sluttstykket for å se at fjæra er som den skal være.

Link to comment
Share on other sites

Fant ut av det til slutt.

Har timney justerbart avtrekk, å der hadde skruen øverst veidd seg litt ut noe som flytta avtrekkeren og igjen forhindra muligheten til å vri rundt sluttstykket. Blei jaggu nokke tenking ut av slike bagatella :)

 

Takk for alle svar her inne ...

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har kjøpt meg min første rifle, en brukt mauser m98 kal. 30-06. Rifla er ombygget og skal brukes på jakt. Da jeg skulle teste den i dag ville ikke patronen gå av, den bare hang i magneten når jeg drog ut bolten igjen så fant ut at her måtte det være noe galt. Jeg prøvde to ganger men med samme utfall. Noen som kan si hva som er galt hær? Kan og nevne at jeg ikke klarer å vippe over sikringen, virker som den sitter bom fast.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken magnet snakker vi om her?

 

Du skriver at du ikke fikk sikringen over.. I hvilken posisjon står den?

Kan du ta bilder av sikringen og legge ut her?

Hva skjer når du trykker på avtrekkeren? Kommer det et høyt klikk som det skal gjøre? Eller skjer det ingenting?

Prøv å test det uten patron i våpenet.

 

Dette hjelper deg kanskje:

mauser98.jpg

Link to comment
Share on other sites

takk for svar.

snakker om magneten som holder hylsa i det jeg drar ut bolten..(regner med at det er en magnet da hylsa hang fast her)

fikk ikke til å legge ut bilde men skal prøve å forklare;

sikringen står låst helt til høyre, sett bakfra (peker ned mot hev-armen på bolten). klarer ikke å rikke den i det hele tatt.

når jeg trykker inn avtrekkeren kommer et klikk, men som nevnt går ikke patronen av.

Link to comment
Share on other sites

aner ikke hva sikringen heter, kjøpte rifla i går og dette er min første så har lite peiling på det. ja smygen, jeg vil og tro at den skal helt over til venstre for å være sikret, men for meg ser det ut som at kikkerten vil stoppe den på halv-vegen.

han jeg kjøpte den sa den skulle være i orden (dvs. han sa ikke noe om at den var ødelagt.) så derfor synes jeg de er litt rart at den ikke vil avfyre skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett lignende sikring blitt kalt recknagel-sikring, uten at jeg er sikker på det.

Den skal oppover, om du tviler på det. Ikke nedover/fremover/bakover. (beklager om det blir litt teskje), og ikke forbi okularet på siktet ditt. Den er laget sånn for å slippe problemet med originalsikringen som hadde støtt imot kikkerten.

Om tennstempelet er helt (tuppen kan knekke) og du får et høyt klikk når du trekker av, skulle ikke sikringen ha noe å si.

 

Du bør uansett finne noen som kan hjelpe deg å gå over våpenet før du prøver å skyte med det igjen. Om du sier hvor du bor er det kanskje noen her på kammeret som kan møte deg et sted og kikke litt på det.

 

Lær deg å demontere sluttstykket på mauseren din først som sist. Det er enkelt, og du lærer mye om funksjon når du åpner det. Da får du sjekka nåla (tennstempelet) som skal treffe tennhetta på patronene.

 

Her har du en video:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. jeg skal snakke med en jeg jobber med som har peiling å høre om han kan se på det.

synes det var merkelig at det ikke skulle være i orden da selger ikke sa noe som helst om dette.

får åpne bolten å se om det kan være noe som ikke er helt 100 ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

G74OYbO.jpg

 

Kan da melde inn min også.

 

En Kongsberg-Mauser M59F1. Kjøpt pent brukt og i god stand.

 

Er rett og slett ikke noe fan av den originale fargen på stokken, så har brukt helga til å pusse ned hele greia.

Har litt lyst på en litt grå/svart-aktig stokk (noe sånn som dette:)

FDsu0rH.jpg

 

Så får se om jeg finner frem malekosten til uka. Men må si at jeg synes den så ganske bra ut med en lys naturlig farge også.

 

Skal også få den til en børsemaker etterhvert; kutte ned løpet litt, gjenge den for demper og få satt på en picatinny-skinne.

Link to comment
Share on other sites

Narvsverte, vil muligens gi deg riktig sverting av stokken.

Legg bra på, vent mens det trekker inn og tørker. Så pusser du til ønsket kontrast mellom lyst og mørkt tre. Kansje vaske godt med terpentin før pussingen, for å få bort det som kanskje ikke har trukket inn i treet

Link to comment
Share on other sites

Hvis det var ang narvsverte, så skulle jeg tro at minste er nok i massevis. Kjøpte extra svart, og muligens en liter, da jeg var usikker på hvor mye jeg trengte.

Etter å ha hvelvet dunken flere ganger(var kjapp til å fange den) og lagt mange lag på samme stokk, er det fortsatt såvidt jeg har brukt noe. Med en gang jeg legger dunken litt over mot siden, har jeg det i åpningen.

 

Lurte på å legge ut bilde, men kom på at jeg har lagt på ganske tykt, flere steder, for å dekke over litt dårlig tre-skjøting(min første. hehe). Kunne kanskje tatt et sandpapir og pusset litt på fortreet, for å vise kontrastene. Men, blir veldig likt som det bildet du postet selv, over resultatet du vil ha

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
aner ikke hva sikringen heter, kjøpte rifla i går og dette er min første så har lite peiling på det. ja smygen, jeg vil og tro at den skal helt over til venstre for å være sikret, men for meg ser det ut som at kikkerten vil stoppe den på halv-vegen.

han jeg kjøpte den sa den skulle være i orden (dvs. han sa ikke noe om at den var ødelagt.) så derfor synes jeg de er litt rart at den ikke vil avfyre skuddet.

 

Denne sikringen likner på min Timney low profilerte sikring. Den er avsikret som vist på bildet. Hvis han som hadde den ikke har filt 45 grader på tennstift låsen, så vil den være hard å sikre. På min er den sikret når hendelen er inntil kikkerten. Fin oppgradering denne her fra originalen!

Link to comment
Share on other sites

Ganske tamt som på vei, men hvor pokker finner jeg våpennummer på en m98?!? Har diverse tall stempla opp og ned i mente på låsekassa, men finner ikke samme kombinasjon som i våpenkortet noe sted :-S

Og noe sier meg at det er greit å ha de like :-/

Link to comment
Share on other sites

Prøvd Mauseren etter installasjon av Timney sportsmann trigger, Timney low profile sikring samt Tubb SpeedLock kit. Enorm forskjell! En helt ny skyte opplevelse, samt samlinger som sitter i 10'ern med Harris tofot.

Oppgraderingene anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...