Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Min Mauser-historie;

 

For nesten 4 fire år siden satt jeg på banen og diskuterte børser til forsvar mot isbjørn, nabo'n hadde nettopp kommet hjem fra Svalbard, og snakket vel og lenge om Mauser.

Etter mye frem og tilbake så bestemte jeg meg for at det gikk da an å få til noe som var litt mer hensiktsmessig enn en standard HV-mauser, uten at det kostet skjorta, og dro hjem for å lete på Finn.no.

 

Der fant jeg en KV59, og siden jeg hadde papirer på en .308 liggende å slenge så ble det til at jeg kjøpte den samme dag.

 

Mauser'n i hus sommer'n 2010:

080920109464040.jpg

 

Orginalt så var det her et "tenkt prosjekt" med lite budsjett, og planen var å kappe løpet til 40cm, montere Williams Firesight sikter og en Boyds-stokk med sidemontert reim. Et 4000kr prosjekt inkl kjøp av børsa.

 

Høsten 2010 startet jeg på sykepleien, og den tid og økonomi jeg hadde til overs etter studier og jobb ble brukt på AR15-prosjekt (dyrt men gøy!) og børsa ble stående i skapet.

 

Så skrur vi tiden frem til høsten 2013; jeg er i jobb som sykepleier, og har både tid og penger til overs, og et "behov" for en generell gjøre-alt boltbørse.

 

Målet var:

 

  • Skal alltid virke
    Ha grei presisjon
    Ha løse magasiner
    Være i et "standard kaliber", og helst det samme som jeg hadde i skapet fra før
    Ha gjenga løp
    Ha sidemontert hurtigreim (et must synes jeg)
    Ha Picatinny skinne både til optikk og til 2-fot (jeg har det på nesten alle børsene)

 

Jeg kikket mye på det som var å få tak i ferdig, var innom både Ruger GSR og Mossberg MVP samt Rem 700, men det var alltid noe som ikke var som det skulle være rett ut av eska (jeg fikk dratt litt i ladearma på en GSR, og da fant jeg ut at den ikke var det jeg var ut etter). Det gikk mye frem om tilbake, og KV'n jeg hadde i skapet kom opp, men den ble også droppet da "alle" vet at å bygge om en Mauser er å "kaste penger ut av vinduet". Men så har jeg en kompis som er særs glad i Mausere, og jeg var innom han rett etter at han hadde vært på Støren og hentet et nybygg. Kombinert med de fine fine bildene jeg hadde sett av div bygg her så ble det for mye for meg, og prosjekt "Latterlig-Kostbar-Mauser" ble startet.

Etter litt surfing på deler så slo jeg på tråden til Støren (har brukt Dag i flere år, og vet hva jeg får der :D), og vi ble enige om at han skulle ta hele jobben med å bygge om børsa. Det er noe med "skomaker bli ved din lest" (eller i mitt tilfelle "sykepleier bli ved ditt bleieskift"...), skulle jeg først bruke en del penger, så ville jeg at alt ble bra og fint gjort.

 

Så eneste jobben som sto igjen til meg var å finne ut hva jeg ville ha, og skaffe til veie delene.

 

Det ble bestilt CDI DBM for løse magasiner, Dakota Arms M-70 safety, og Tubbs speed kit gjennom Midway (fikk grei pris via bekjentskaper), 3 10-skudds AICS style magasiner from Alpha Industries, en Boyds stock + Pachmayer accelerator pad direkte fra Boyds og en Magpul MS1 reim pluss en Smith Vortex flammedemper fra Brownells.

Desverre så gjorde Brownells om på eksportlisten sin i januar, og droppa flammedemperen fra ordren. Jeg fikk ikke avbestilt resten av pakken, og det ble en passe kostbar reim (og noen smådeler) etter frakt mm... Snakket litt med Dag om det, og siden han uansett hadde måtte gjøre om gjengene på flammedemperen så foreslo han å lage en custom en, og vi ble enige om det.

I tillegg så foreslo han å legge dobbel finish på børsa, både parkerisering og maling (jeg hadde i utgangspunktet tenkt å parkerisere), og det endte opp med at jeg fikk orga Guncote i Satin Black.

 

Jeg leverte børsa i februar, og fikk henta den forrige tirsdag. Monterte på en S&B 6X42 jeg hadde liggende, samt satte på Harris 3-9 2-fot'en min med LaRue hurtigmontasje.

 

Obligatorisk Pr0n:

Løpet er kappet til 45cm, for å være innenfor i forhold til jakt i Sverige (har aldri vært på jakt der, men hvem vet):

xee0.jpg

 

Detaljebilde av kassa med underbeslag. Dag har gitt stokken en "enkel olje-finish". Den er så tykk og glatt at jeg først trødde den var lakket...

b3nz.jpg

 

Detaljebilde av festet til 2-fot. Ordren var at han skulle "skru på en bit", men det var tydeligvis ikke bra nok. Biten er tilpasset slik at den parallelt med løpet, og han har skrudd den fast fra innsiden. Selv om det var dritlekkert gjort så ble jeg litt nervøs for om det ville være nok klaring i bakkant når jeg festa 2-foten, heldigvis så var det ikke noe problem :D

2szs.jpg

 

6n76.jpg

 

Custom flammedemper i rustfritt stål. Den er heliks, og vil derfor stramme seg når en skyter (i tillegg til flammedempingen), en kostbar blindmutter det der, men den gir litt annet inntrykk.

sxt2.jpg

 

På banen i går:

r235.jpg

 

Noen grupper på 100m med noe .mil-ammo av grei kvalitet. Jeg har skutt den øverste, en kompis som er mye flinkere til meg har skutt den nedre. Lå sånn ca på 1MOA (visste at pipa gikk greit fra før av også, men greit å få det bekreftet), og utifra det jeg har hørt fra andre som har Kongsbergpiper så lover det godt i forhold til hjemmeladninger.

54rd.jpg

 

Tanker så langt:

  • Børsa trenger en kikkert med litt bedre retikkel og med åpne tårn for å vriste litt mer presisjon ut av den (samt gode ladninger så klart), og det ligger nok i fremtiden. Til jakt så duger den uten tvil som den står.
    Jeg trenger en kolbeforhøyer, skal se på litt forskjellige alternativer.
    Jeg trenger en lavere 2-fot. Dette er i og for seg ikke noe nytt, Harris'en er innkjøpt til å stå på en AR15, og funker utmerket til det, men den blir for høy på de fleste riflene når jeg ligger å koser meg på banen. Har fått ordnet meg slik at det forhåpentligvis dukker opp en Accushot Atlas om ikke så alt for lenge, så det går vel snart i boks.
    Jeg trenger en demper. Blir vel en A-tec siden jeg kjenner noen som leverer sånne.
    Jeg må komme i gang med å lade .308. Har dier liggende og skal bygge om 550-pressa til Large Primer på fast basis, men akkurat nå er det .223 og .40 på nymontert 650 som har fokuset, og jeg har ammo nok til å kose meg med på banen ennå en stund.
    Alpha Industries double stack - single feed AICS magasiner er knall. Jeg har sammenlignet de med AICS 10-skuddere, og de gir muligheten for lengre COL og er i tillegg kortere. Litt billigere er de også, selv om det var litt pes å få de ut av statene.
    Børsa kosta "en million". Heldigvis så ser den ut som, og presterer som "en million" i mine øyne, og siden jeg ikke kommer til å selge den uansett så ser jeg ikke det der som noe tapsprosjekt.
    Skyting er gøy :D

 

En annen ting; har en annen bekjent av meg som har begynt å se på å lage et underbeslag for Sauer-magasiner til Mauser. Blir det noe av det prosjektet så vil det være et mye billigere alternativ enn ett som tar AICS-magasiner. Kan kansje hende det allerede har ryktes her om det, han nevnte at han hadde lagt ut noe på Facebook ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
^ Flott prosjekt! :D

Takker :D

 

Men hvorfor skal du ha demper? Hvorfor kjøpte du ikke det med det første?

Førsteprioritet var å få igang rifla slik at jeg fikk vært med på jegerfelt-konkurransen som arrangeres på etterjulsvinteren her i Trondheim, så kan jeg begynne å se etter annet snacks som trengs for å gjøre en 1500-kroners KV59 enda dyrere...

 

Var siste runde med jegerfelt i går, og på innskytinga før selve konkurransen så leverte børsa følgende 3-skudds samling på 100m (med lånt Atlas-klone 2-fot og rispose) med samme .mil ammo som jeg brukte i påsken.

x9iu.jpg

 

Jeg er fornøyd :mrgreen: , og ser at en mer hensiktsmessig kikkert enn en fast 6x med noe som heter "Target dot Reticle" (kryss med en liten ball i midten) må til etter hvert.

 

Har forøvrig en orginal Atlas på vei, det tror jeg skal bli godsaker for både denne og et par av de andre riflene jeg bruker 2-fot på, da min Harris 3-9 blir vel høy når jeg ligger på betongen på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en gammel M67 som ikke er brukt på mange år, vet ikke hvor mye den er skutt da dette er arvegods.

Tenkte jeg skulle ta vedlikehold på den for å kunne bruke den på banen.

 

Så da lurte jeg på hva folk ser på ang. slitasje, hva som burde gjøres og hva man skal gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ta ut sluttstykket og sikt gjennom løpet.

Ser du lyset -> skyt.

 

Litt mer seriøst.

Tar du en "tørr" funksjonstest av sikring og avtrekk samt sjekker at løpet er noenlunde rustfritt så hadde ihvertfall ikke jeg nøla med å fyre av.

 

Puss gjerne gjennom løpet med solvent, kobberbørste og pusselapper. Demonter sluttstykke, rengjør og smør med Molybdensulfid eller noe annet lurium.

Psykologisk:

Rengjøring og smøring gjør mye med trua di på våpenet og jeg tror dette gjenspeiler seg i selvtillit på banen.

Bare mine små rare tanker rundt dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser du ikke lyset igjennom løpet så er det sjangs for at du ser det etter du har skutt :winke1:

 

Men men, fra spøk til alvor. Ville ikke anbefale å demontere sluttstykket med mindre du har god peiling. Det er f**n så lett å skade seg på den der. Men en pusselapp igjennom løpet, den er jeg heller med på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Har sjekket alt, ikke noe rust og alt fungerer perfekt, kanskje en liten puss bare for å være sikker! :D

 

Forresten, lurer på om den kan brukes i DFS-konkurranser, da spesielt ang. skjeftet:

 

6.310 Skjefter Mauser

Godkjente skjefter for mauser:

Skarpskyttergevær M/59, M/59 F1 og DFS’

skarpskyttergevær M/67...

Gjelder dette skjeftet som kom i '89, eller alle originale?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde en i utgangspunktet hyggelig kveld på skytebanen ikveld, hadde med meg Browning X-Bolt 308win og min gode gamle Mauser k98 1939 mod, 7,62x63.

 

Den samler og har alltid samlet bra, det er ikke montert kikkertsikte og ikke lyddemper eller noe noe spes med den. Sist tirsdag skjøt både den og jeg som vanlig meget godt i sammen, god gang på storviltprøven, og det har heller aldri vært noe problem! Før idag....

 

Jeg hadde med meg en pakke med 50 skudd Norma Jaktmatch, de har alltid gått bra i Mauseren, allerede på første 5 skudd ser jeg en spredning av en annen verden...jada noen traff i sirkelen, og de andre resten av forparten på villreinen...

 

Jeg prøvde igjen, akkurat like dårlig...skjøt med Browningen, 4 tiere og en 9 er...

Tilbake til Mauseren, så skulle det skytes storvilt prøve...nei da, min kjære beste Mauser som har alltid godt snor bent, spredde kuler og krutt alt den klarte...

Jeg prøvde med anlegg på tallskive...nei, det samme dårlige der og...

Jeg har alltid vært flink og pusse den, den var ny pusset og tørpusset når vi kom på banen idag...er det noen som kan hjelpe meg med hva i all verden dette kan være for noe?

Link to comment
Share on other sites

Var innom den lokale våpensmeden på fredag, med optikk i løpet så var løpet kjørt for løpet...mye rust fra gammelt av...så det var grunnen til presisjonen ble som den ble.

Trist egentlig, for ifølge våpensmeden var ikke løpet mest sannsynlig skutt mer enn 1000 skudd. Også trist fordi at jeg alltid pusser som en helt etter hver skyting. Så der ligger det nok endel år tilbake i tid at noen ikke har pusset skikkelig. Det ble bestilt nytt Lothar Walther løp...så da skal det bli full fres på Mauseren igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen..

 

Anskaffet meg en m67 i fjor, for å se om baneskytinga fremdeles var intressang.

Kan med sikkerhet si at det var moro etter 16 års opphold ;-)

Skulle gjerne hatt meg ei ny reim på denne farkosten, så jeg lurer på om noen vet hvor jeg skal kjøpe? Har sett etter selv, men er vanskelig å finne syns jeg, derfor kommer spørsmålet her ;-)

 

(Skulle hatt reim til en krag jørgensen(1933?) og..)

 

På forhånd takk ;-)

Link to comment
Share on other sites

Noen år siden gjorde jeg akkurat det samme med en original K98k fra Mauser 1937. Kal: 7,92x57IS. Resultatet har vært helt suverent. :-) Kjør bare på, du kommer ikke å angre!

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Godt og høre :-)

 

Har du montert kikkertsikte på din?

 

Jeg har mest lyst til å beholde den slik den er, noen ganger kommer imidlertid tvilen sigende...men jeg ville ikke ha endret sikringen og hevearmen...så da blir det jo slik at kikkertsiktet måtte bli montert litt høyt...det er litt for og imot...

Link to comment
Share on other sites

Er det andre her som har gjort det samme, hatt en Mauser K98 30.06 Springfield, som av en eller annen årsak dere har byttet løp på? Til Lothar Walther løp, da hører jeg gjerne i fra dere, hva deres erfaringer er.

 

 

Er det en helt std HV-mauser du vil bytte løp på eller en som er ombygd til noe? Er det en "HV-mauser" ville jeg tenkt lenge og vel før jeg kjøpte noe annet enn et std trappet militærløp (Landrø har, sikkert andre også)....

Link to comment
Share on other sites

Det er en 1939 model, ble nok nyttet løp fra 7,92x57 på den engang, til 7,62x63. Den har samlet veldig godt alltid...helt til sist tirsdag...spredning på storviltskiven på 26cm...jeg prøvde med anlegg på tallskive, sjekket alt, ingenting løst...kroningen så ok, ingen kakk, har vært pusset etter hver skyting, ikke vært ute i regn...

Jeg gav opp etter 40 skudd, gikk til børsemaker som så og viste meg mye rustskader i løpet...og jeg bestilte nytt Lothar Walther løp.

Sannsynligvis mente børsemaker at løpet ikke var skutt over 1000 skudd med, og det var sjeldent og se så fine eksemplarer, men det hjelper lite når løpet er rustet slik det var.

Min far kjøpte denne på 70 tallet tror jeg, mener han brukte den i Hv. Han har også passet like godt på den som meg, men noe har nok skjedd mtp rust en gang tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Nei, denne har forblitt i original tilstand så klart. :-) Pga. det også ingen kikkertsikte. Chiefen.v-2 har et poeng med det at du allerede har en modifisert K98k, 30-06. Din Mauser har opplevd (store) forandringer under nykammringen. Kjøp et Walther løp i 30-06. Blir enklere og fornuftig.

 

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sitat: En børsemaker som selger et Lothar-løp til en slik uten å fraråde handelen har etter min mening lurt kunden....

 

Det er ikke riktig i mitt syn. Lothar Walther selger originale (Stufenlaeufe) militærløp som bare kan anbefales. Det var akkurat det jeg gjorde. Disse løp til K98k er ganske rimelig og.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har blitt lurt eller ikke, vil mest sannsynlig vise seg først for meg ved hvilke samlinger jeg klarer og prestere med den...

Alt blir tatt over og loddet på, den vil bli seende helt lik ut som det den gjør idag.

Det store håpet er å få den i funksjon igjen og skyte gode samlinger med den igjen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt på det, og er vel ikke helt fremmed for tanken, men det blir nok 30.06...selv om 7,92x57 ikke hadde vært så dumt...

Skal legge ut bilder uansett med det nye løpet når alt er på plass! Og om samlingene på banen er gode nok til å vises offentlig, vil jeg gjøre det og! På tallskive pleide jeg å få gode samlinger med den, alt i svart, for meg, er det veldig bra uten kikkertsikte.

Jeg vet ikke helt hva det er med disse gamle riflene, mange bygger de fullstendig om og de er meget brukbare, andre har de på veggen, noen kaster dem, jeg tror det er meget få som bruker de på jakt slik de er. Det kunne jeg tenke meg å gjøre, men kun om den samler slik at det er hensiktsmessig ihht god jakt utførelse. Problemet vil nok kanskje ligge litt i hodet...man kommer så mye nærmere og har så mye bedre kontroll med en kikkert. Vi får se, det blir rett på banen når den er klar, hva jeg klarer å få til der, vil avgjøre om den vil bli brukt til jakt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

I min verden hadde den med ny pipe blitt 8x57is,uten tvil.Dette kaliberet er dens originale.Verdien på børsa er også høyere med original kaliber.

Rent bruksmessig er 8x57is minst like bra som 30-06.

Jeg vil tro at 30-06 piper finnes det mange av,som nesten ikke er brukt.Landrø har jo bygget om veldig mange til jaktbørser,kansje de har noen piper liggende.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver vedr bruk av 8x57IS er fullstendig riktig! Ingen tvil om det, men siden denne K98k har blitt modifisert (nykammring) etter krigen var tanken i går å skaffe TS den beste og rimeligste varianten.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nei nei

Aldri kaste noe!

Børsemaker Magne Landrø kan nok hjelpe deg, ring dem så finner de frem. Ellers kan du annonsere på "ønskes kjøpt" her på Kammeret, eller spørre hos en lokal våpenbutikk (helst ikke XXL eller lignende, da de ikke har forstått det der med å ikke kaste noe)...

Link to comment
Share on other sites

Det ble ingen telefon til børsemaker, kaliberet som har vært sist, blir det samme videre, 30.06 Springfield. Jeg brukte et døgn nesten uten søvn med lesing om kuler og patroner, 30.06 Springfield vs 7,92x57-8x57JS. Konklusjonen ble altså å fortsette slik jeg hadde det.

 

Nå håper jeg tiden går raskt slik at jeg får den raskt igjen! Gleder meg og ser frem til dette! :-)

Link to comment
Share on other sites

Trenger hjelp! Var på banen i dag og skulle skyte litt. På tredje skuddet la jeg merke til at det kom en del kruttrøyk, men tenkte ikke noe mer over det. Ladet og skulle skyte skudd nr 4, men fikk ikke trekt av! Etter litt frem og tilbake ser jeg at nåla har slått igjennom hele perla!! Hva kan ha gått galt, hvorfor får jeg ikke trekt av? Noen som har vært borti no lignende ? Det er en 6,5x55 trur den kanskje er litt ombygd, veit ikke hva modell betegnelsen er?

Link to comment
Share on other sites

Da var dagen kommet, hvor jeg fikk hjem min gode gamle Mauser, med nytt løp! Arbeidet så nydelig ut, den så meget bra ut, all ære til den dyktige våpensmeden! :-)

Imorgen er det avsted og prøve den på banen, det blir spennende, jeg tenkte og bruke Norma Jaktmatch, jeg er rimelig spent på presisjonen nå i forhold til hvordan den var sist jeg var på banen med den!

Link to comment
Share on other sites

Leker bittelitt med tanken om å bytte løp på Magda i 8x57IS, det er nesten ikke riller igjen midt i løpet. Noen som vet hva ca pris på et originalt løp i 8x57IS ligger på?

 

 

Betalte 5100 kroner for nytt Lothar Walther løp i 30.06, tilnærmet likt utseendemessig originalt. Med lodding av detaljer og arbeid. Så jeg ville tro noe i samme prisleie for 8x57IS.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at det ikke er originalt, og ikke har div merker, er det helt likt, det er laget for å være en substitutt for originalt! Kl 18 idag skal det nye løpet prøves ut...er veldig spent på hvordan det vil virke. Skal se om jeg ikke får lagt ut bilde av den, du ser ikke forskjell, ingen andre WW2 eksperter hadde heller sett forskjell :-)

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1, var det rett av meg og investere i nytt løp til min gamle Mauser? Etter første skyting idag er svaret et ubetinget ja! Endelig var den tilbake hvor samlingene er gode, det var veldig godt å få oppleve! Er det noen som vet hvor mange skudd et nytt løp trenger før det "setter" seg? Har hørt rundt 50-60-70, stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke merket at nye piper i banesaueren forandrer seg etter noen skudd.

Det mange mener er at nye piper må skytes inn.De pusser og gjerne polerer litt mellom de første skuddene.Dette kan gi lengere levetid og bedre presisjon.Regner med at du gjorde det?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke merket at nye piper i banesaueren forandrer seg etter noen skudd.

Det mange mener er at nye piper må skytes inn.De pusser og gjerne polerer litt mellom de første skuddene.Dette kan gi lengere levetid og bedre presisjon.Regner med at du gjorde det?

 

 

Det er vel mange teorier på hvordan man skyter inn en ny pipe. Noen hevder at det skal pusses etter hvert skudd av de første 5, og så skytes det noen 3 skudds serier med puss.

 

Jeg gjorde ikke dette, jeg skjøt 5 skudds serier med god tid, og lang pause i mellom, for å unngå varme. Jeg pusset heller ikke, det blir gjort imorgen, med forrest foam, tetra copper solvent på pusse propper, til det blir helt rent.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Kjøpte en M98 30-06 for en slikk og litt ingenting, som var delvis oppgradert fra før: kvartsikring og borret opp for leupold ring montasjer. Godt løp som samler på under 2cm på 100m (uten benk!) Storfornøyd og vil bruke litt tid og noen hundrelapper på denne. Stokk og timney avtrekk er på vei.

Så kommer spørsmålene:

 

1: Kan jeg lodde av for og baksiktet selv? leste litt om det her på forumet men hvilke temperatur er kritisk for løpet? Erfaringer?

 

2: Kommer det installasjonsmanual for timney sportsman avtrekket? Evt noen som har en bildefil som viser hvordan?

 

3: Bedding skal jeg klare men jeg sjønner ikke helt hvilke deler som er hva når jeg leser det i tekst :oops: . Hadde satt pris på noe ala DIY bedding av mauser m/bilder :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...