Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Genialt! Takk for raske svar! Gikk ikke til å åpne/klippe ut linken på iphone, men skal sjekke den på pc i kveld. Fant og noen videoer på youtube som viste hele greia med sikte demontering på mauser og andre våpen. Greit å poste de her for nestemann som søker...

 

(egentlig ikke en video men en bilde presentasjon)

 

http://www272.pair.com/stevewag/mausight/mausight.html

(bildefil med tekst om fjerning av siktet på mauser. Var noen skruer og greier der som kan vær greit å få med seg)

 

(Video av propanblåsing og demontering av fronsikte)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Siktet er en Hensholdt/Wetzlar 4x ,fra krigens dager. Montasjen er en kopi av Long Rail System brukt på slutten av WW2 ja. Montert av kyndig børsemaker og innskutt av meg :-)

 

 

Det er lov og si at jeg ble en god smule misunnelig på den der ja! :-)

Jeg har vurdert og vurderer fremdeles med jevne mellomrom om jeg skal ha kikkertsikte på min Mauser eller ikke...om det blir vil jeg beholde hevearm og sikring originalt, ergo jeg trenger en god høy montasje!

Det var veldig hyggelig og se Mauseren din, så absolutt :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nå fått et tilbud om å kjøpe ei 1906 DWM Gew.98 låskasse for 1.500 kr, men den mangler en god del. Den har kun magasinhuset uten alle de nødvendige delene og den mangler mekanisme stopperen for sluttstykket. Låskassa er forøvrig ikke borret for kikkertmontasje.

 

Er det verdt prisen ?

Link to comment
Share on other sites

Skal det være noe hensikt med ei slik kasse må den vel være mest mulig komplett?

Boltstoppen er vel kanske kurant dersom kasse og sluttstykke er originalt,men det skal vel være hengslet underbeslag også? dersom dette mangler er et slikt vanskelig å få tak i.Det finnes jo nye,men de er ofte dyre.

Jeg har 2 slike kasser,de har hengslet underbeslag begge to,men om alle skal det er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Heisann mauserfolk:-) For 10-12 år siden kjøpte jeg en delvis ombygd m98. Nå skal denne få seg en overhaling. (Siden den ikke er original likevell)

 

Jeg har kjøpt meg justerbart Bold avtrekk fra en hyggelig kar her på forumet

Fra Boydsgunstocks har jeg bestilt den nye tacticool blk stokken som er linket til her på side 29 eller 30

I dag kjøpte jeg en demper (S&L TMD 55 Twister) Lokal forhandler

Børsemaker har sikkert greie på dette, men hvor mye anbefales pipa å kappes? 308 trappet løp

 

Så når stokken kommer om en uke eller to så bærer det avsted til børsemakeren for og få dette sammen:-)

Må si jeg gleder meg som en unge på julekvelden :-D :-D :-D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått den enda, men regner med den kommer snart. Det står at den er sendt. Måtte lage meg konto hos jetcarrier. Da får du en adresse hos jetcarrier i new jersey. Da sender boyds dit og jetcarrier kvitterer ut pakken, også sender de videre hjem:-)

Bilder kommer når stokken og demperen er på plass:-) Har i lang tid vurdert og bestille tommelhullstokk fra boyds. Men da jeg kom over denne tacticool stokken så var det fort gjort og bestemme seg:-)

Link to comment
Share on other sites

Hey

 

Jeg har en jakt mauser m98 i kaliber 3006.

har fått tilbud om å kjøpe en zeiss 3-12X56 ,men det som er problemet er at det er skinnemontasje på den, (har stått på en blaser r93)

er denne mulig å få festet på en mauser på en forholdsvis OK måte?

 

mvh espen eikrem

Link to comment
Share on other sites

En bør vel strengt talt sjekke headspace og at begge låseklakkene har anlegg; men det er det neppe amnge garasjesmeder som gjør..

 

 

Om en grovkalibret mauser er det som får havesyken til å rive og slite kan en betale så det svir for masse jobb og deler; eller bare kjøpe denne;

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ikke noen storfan av K98 prosjekter Chiefen ? :lol:

Kjenner til hvordan alle disse prosjektene går med tap, men for meg er gammelmauseren blitt et pludreprosjekt, der jeg flikker litt til og fra. Har andre våpen til jakta, så det er mest for morroskyld, så får det heller være om det går en hundrelapp eller fem den veien et par ganger i året :winke1::)

Link to comment
Share on other sites

Åjo, har brukt masse penger på mauser-prosjekt-alt for mye; og for den som kan pusle det til på egen hånd er det gøy! Spørsmålet er hva som er prosjektet; å leke børsemaker eller skaffe seg en rifle.

 

Mine mausere er på vei ut-en etter en; pga syn konverterer jeg til links og får mine børser fra hjelpemiddelsentralen...

Link to comment
Share on other sites

Fant et fint bilde av studsare på PC'n j måtte laste opp 8)

IMG_20131109_141500_zpse8ae33af.jpg

 

Mauser M98

45cm pipe i 30-06

Timney avtrekk

Boyd laminat stokk med hjemmelaget høydejustering på kolben.

M70 style sikring

Hengslet underbeslag i alu fra ei Parker Hale rifle.

++++

 

Lurer på om jeg har skrevet litt om den her før men :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei alle:-)

Bytter i disse dager stokk på en m98-.308. Mauser har en liten Rørbit rundt den bakre skruen som holder sammen våpen og underbeslag.. (oppdater meg gjerne på rette betegnelser her..)

Den nye stokken har ikke plass til dette røret, men kun et hull i lik diameter som røret innvendig.. Bør dette hullet borres opp, for å få plass til nevnte rør, eller er det bare å kippe rørbiten i dunken sammen med annet skrot?

Stokken er forøvrig en boyds classic laminate semi finish, som jeg tenker å lage en kort innføring i hvor lite (mye) jobb det er å bytte..

Link to comment
Share on other sites

Den er der for å ha noe fast å skru i mot. Ikke for å ta imot rekyl. For å ungå det siste kan du med fordel ta en tape rundt skruen når røret skal limes inn. (om det var forståelig). På denne måten får skruen ikke kontakt på sidene mot røret. Når vi er inne på flater som ikke skal ha kontakt, kan det nevens at tangen bak på mauser ikke bør ha kontakt med stokken i bakkant. Da har den en lei tendens til å sprekke.

Link to comment
Share on other sites

Den er der for å ha noe fast å skru i mot. Ikke for å ta imot rekyl. For å ungå det siste kan du med fordel ta en tape rundt skruen når røret skal limes inn. (om det var forståelig). På denne måten får skruen ikke kontakt på sidene mot røret. Når vi er inne på flater som ikke skal ha kontakt, kan det nevens at tangen bak på mauser ikke bør ha kontakt med stokken i bakkant. Da har den en lei tendens til å sprekke.

 

Takk for svar. Ble litt usikker på svaret ditt.. Skal røret limes fast? Altså i stokken? Ser også ut som at jeg var litt raus mot treverket med boret, og dro av ei ugrei flis i treet mellom hullet til røret og brønnen til avtrekkeren, tenkte å flikke på dette med epoxy, er dette rett lim for å feste røret også evt?

 

Og siden jeg er skammelig dårlig i terminologi, tangen? Er det det samme som helt i bakkant av øvre del, altså der hvor jeg drar ut sluttstykke?

Link to comment
Share on other sites

Bare fint at du har borret hullet litt romt. Når du da limer den på plass er du sikker på få den på rett plass.

 

Du har helt rett angående hvilken del tangen er og ja jeg ville limt røret med epoxy evt. bedde masse. Skal selv gjøre samme jobben en dag. skal lime inn noen magnumbolter og bedde i samme slengen. Jeg har da laget meg en isopor form av avtrekker huset på den måten kan jeg kline på med lim...

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Børsa er en 1939mod M98 med .270win i kammeret! Den er nettopp kjøpt og jeg holder på å skal montere kikkertsiktet så jeg kan få testet våpenet før mere modifisering!

 

Har satt på en eratac picatinny stålskinne og på denne skal det stå en Vector optics Siegfreid med medfølgende 34mm ringer som passer på picatinny rails og div! Heter vel weaver eller slikt kanskje?!

 

Når jeg har montert kikkerteb og skinna på børsa så tar jeg ut sluttstykket og sikter inn på en prikk på veggen ett stykke unna gjennom løpet. Når jeg synes løpet peker rett på prikken ser jeg så i kikkertsiktet og det er da ca 60 knepp ut til venstre!

Hvordan stiller jeg inn dette? Kan jo ikke stille railen sideveis og heller ikke montasjene til kikkerten! :(

Trenger hjelp asap

Link to comment
Share on other sites

Er siktet riktig montert? Ringene sitter som de skal i sporene sine?

Er kikkersiktet sentrert? Hvis nei eller vet ikke;

Skur sideinnstillinen til høyre (eller venstre) til den stopper; still motsatt vei og tell antall klikk til den stopper igjen. Skru halvparten av klikkene motsatt vei.

 

Hjalp ikke det? Gratulerer-du har en rifle hvor hullene for skinnen er borret skjevt... Børsemaker neste (eller hiv skiten og finn en ny på finn.no...)

Link to comment
Share on other sites

Har nullstillbare utvendige tårn på kikkerten! Det er 60knepp hver vei. Fra 0 vil det da si at kikkerten står ca 60knepp feil ut til venstre! Og ja jeg vil da tippe at hullene er boret skjevt! Er det da altså bare skimsing som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...