Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Hei, har nylig kjøpt meg en Mauser M98 i 308w - Regner med denne er ombygd, er ikke merkinger på løpet/låsekassen annet enn ett sekssiffret serienummer. Hvordan kan jeg finne ut mer om våpnet mitt.

 

Ett annet problem er at bunnplaten til magasinnbrønnen sitter bom fast, noen råd?

 

På forhånd takk

Øystein

Link to comment
Share on other sites

hei. regner med at når du sier sitter fast så er det når du prøver å få den av. har hatt samme problemet på min, en gammel HV mauser. Der var det å bruke mild makt og skruhjern for å få løsnet plata. så var det lett pussing med sandpapir for å få bedre plass og etter det har problemet vært borte.

Link to comment
Share on other sites

Har pusset opp stokken på Mausern min, legger ut noen bilder her

 

Den gamle stokken med riper og støtskader

1796685_10152253301067247_1078444523_n.jpg

 

Stokken klargjort for å bruke fjerne riper og støtskader, bruker strykjern og vått handkle for å gjøre dette

1924972_10152253301162247_78699445_n.jpg

 

Etter å ha fått ut støtskader og riper, pusset jeg stokken med sandpapir 240, 320, 600, 1200. Deretter farget jeg med narvfarge sort

1970617_10152253301102247_126469025_n.jpg

 

Dette er etter 4 strøk med Danish oil og deretter polert med varm bivoks

1958331_10152253301512247_1516943819_n.jpg

 

Rekylkappa bygd opp av ilegg med flere farger og kobber i midten

1655903_10152253301437247_1875984203_n.jpg

 

Ferdig for nå, kommer nok til å gjøre noen småting til... Ble ganske fornøyd jeg

1620669_10152253301367247_1777409119_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg og medlem i Mauserklubben :D Fikk for kort tid siden en orginal Mauser i nydelig stand (Politimauser) har ikke fått den i hus ennå, men mener at alt skal være nummerlikt på denne, kal er 7,92x57 (8x57 IS) som de fleste mauserne ble bygget i. Denne skal selvsagt ikke herpers med. Siden jeg i flere år har hatt liggende en kasse med ammo i 7,92 har jeg lenge hatt lyst til å bygge meg noe i dette kaliberet. Kom over en jugoslavisk M 98 i 7,92 og denne skal pimpes opp. Fikk den grisebillig pga at forrige eier hadde ødelagt stokken (forsøkt å spikke jaktstokk av den orginale) hadde den ute for å teste den og løpet er det i hvert fall ikke noe galt med, samlet innenfor 5 cm med åpne sikter på 100m. Fikk tak i en glassfiberstokk som også var herpet med, forsøkt malt camofarget, ikke noe pent resultat får man si. Fixet dette med duracoat. Nå gjenstår det bare å få boret for kikkertfeste, kapping av løp og monering av demper, avtrekket var overakende bra og jeg tror ikke jeg vil gjøre noe med dette i første omgang, sikringen bør bygges om og hevarmen må muligens omsmies, har ikke bestemt meg helt for det ennå, kan jo evt bygge kikkerten litt opp for å unngå dette, time will show..

Har god tid på meg da jeg ike har planer om å bruke børsa før 1 mai, da skal den få sin debut som som grisevelter i Sverige. Jaktpatroner er allerede ladet, valgte tunge Naturaliskuler, da jeg ikke fikk tak i Barnes. Har ikke testet Naturalis før, det gjenstår jo å se om børsa liker kulene og ladningen. Håper den ikke er like sær som 270'en min, den er ubrukelig på alt av lette kuler, 140 gra barnes går derimot utmerket.

Økonomisk er det det jo høl i huet å bygge om ei gammal børse når man kan få spiltter ny til samme pris, men av og til er det helt greit å kaste snusfornuften overbord !

Nå har dette kaliberet fristet i lengre tid. Det måtte bli dette eller 9,3. Skal bli gøy å jakte med noe annet enn amerikanske snauflatekalibere.

Politimauseren har jeg ennå ikke bestemt meg for om jeg skal beholde, våpengarderoben begynner å bli vel full, så enten må jeg kvitte meg med den eller ei hagle.

Link to comment
Share on other sites

Ca 125 kr.. Jeg kjøpte 5m-utgaven av dette, Marcel:

 

http://www.ebay.com/itm/2M-5M-7M-10M-15M-USB-Waterproof-Borescope-Endoscope-Inspection-Snake-Tube-Camera-/131122516911?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item1e8782d3af

 

Dimmer for LED-lyset er på selve USB-pluggen og ikke på kabelen på 5m-utgaven selv om det står at den ikke er det i beskrivelsen.

 

Jeg lastet ned dette lille programmet for å bruke det uten CD: http://www.oasisscientific.com/downloads.html

 

32387_4.jpg?bbaff6ae-d172-40e0-98ad-73c354fbf331

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er melder jeg meg inn i Mauser-klubben jeg også, med en delvis ombygd KV M59.

 

Kjøpte sånn kamera i samme slengen, tenker det er kjekt å ha (og litt gøy).

 

Hvor finner jeg informasjon om demontering av vidunderet? Informasjonen jeg fant om K98 etc. ser ikke ut til å gjelde, da jeg ikke har den trepunktssikringen.

Link to comment
Share on other sites

Her er et 5.5mm som jeg fant i full fart. Dette kan bli akkurat for stort til .22 kalibrene, men har ikke testet så vet ikke.

http://www.ebay.com/itm/Mini-USB-Inspection-Camera-5-5mm-Slim-Borescope-6-LED-Snake-Endoscope-1M-Tube-/301126186430?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item461c84f5be

 

De som er 4.5mm og 5mm er svindyre (1000-2000kr), men alternativet kan være å kjøpe kameralinsa fra aliexpress også få en god kompis som har peiling på elektronikk til å lodde på en USB kabel.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er det mange(noen) av dere som har Mauser k98 som bruker våpenet aktivt til jakt, uten kikkertsikte og uten lyddemper?

Skjøt opp på storviltprøven ifjor, men jeg brukte ikke våpenet, tenkte og gjøre det i år, jeg har trent en del med Mauseren, og jeg får veldig gode samlinger med åpne sikter på 100 meter.

Jeg ville nok kanskje ikke gått for det på hjort, men på kortere avstander ville jeg følt meg veldig trygg på gode og sikre treff.

Link to comment
Share on other sites

Legger inn bilde av mine Mausere også:

Første rifla mi,ombygd hv mauser med Fontaine kikkert.Avbildet sammen med x pumpehagla mi og en startpistol:

DSCN0350_zps566d8a33.jpg

Hv mauseren skrudd i orginal stokken sin som jeg har flikket litt på.Her sammen med lillebror g33/40:

DSCN0626_zpsff46f5ff.jpg

Går helt ok me jernsikter begge to.Bergkarabinen var ikke helt god da baksiktet hadde fått juling etter ett tidligere løpsbytte.Men en tur oppom olav Nisi ordnet på det :D Er på jakt etter ett uskadet sikte,ta kontakt vuss du har; :D )Tenkte å ta storvilt prøva med begge to til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har kjøpt en mauser som er ombygd med Bredvold skjefte og Schultz & Larsen løp. Kjøpte den som en m67, men det står ikke stemplet det på låskassen, det eneste som står uten om nummert er Safari stemplet på sidene av kassa. Er det noen som kan fortelle meg hva slakks type Mauser det er

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har lenge drømt om å kjøpe en Mauser og få ''bygd'' den om til en nærmest mulig kopi av riflen skarpskytterne, så kalte ''snipere'' brukte under 2. verdenskrig.

Drømmen fikk spesielt fart på seg da jeg en kom over disse 2 en stund tilbake: http://homepage.ntlworld.com/paul.tvg/MauserM48-52.pdf" target="_blank & http://homepage.ntlworld.com/paul.tvg/K ... ersion.pdf" target="_blank

 

Så da kommer millionspørsmålet, er dette noe som kan fullføres uten at det koster meg skjorta?

 

Det er spesielt Zastava M48 jeg i såfall er ute etter, pga man hører mye bra om den, og de ble lagd etter krigen noe jeg innbiller meg betyr bedre stål kvalitet en hva det var under krigen.

 

Har noen av dere forslag på hvor man kan få tak på Zastava M48?

Er også åpen for forslag om andre modeller som kan bli en fin klone.

Link to comment
Share on other sites

Du får jo kjøpt originalen en sjelden gang en kommer for salg. Sist jeg så en så kostet den 10.000,- men den var desverre ødelagt (Les: ombygd til .30-06).

Det som drar opp prisen noe fryktelig er optikken som koster en finger enkelte ganger. En original vil vel komme på ca 15K.

 

Skal du bygge om en original Mauser så kommer rifla på 3-4000,- deretter montasjen og optikken samt arbeidet for å feste dette hos en børsemaker. Jeg så noen kopier av denne optikken og montasjer fra Asia på ebay. Var relativt rimelig og optikk er egentlig ganske bra fra de landene der.

Link to comment
Share on other sites

Da har Boyds lansert "tacticool"-stokken sin til Large Ring Mauser.

 

1G-203.jpg

 

Jeg hadde en sånn på en Savage 22 lr, og var godt fornøyd med den. Laget av trelaminat, litt tung til jaktbruk. Til $92 hadde det kanskje vært gøy å prøve. Jeg er såpass glad i Mauseren min som den er; lett modda med originalstokk, men dette er muligens interessant for noen andre. :)

 

http://www.boydsgunstocks.com/searchm.htm?gunname4shape=TUFVU0VSIDk4IA==&shape=1G&searcht=320631G-1G&type=merged

 

PS: Boyds er litt vanskelige på det å sende noe med et sånt navn ut av landet, men det finnes sikkert måter å gjøre det på.

Link to comment
Share on other sites

Tok med Karla på innendørsbanen ved Grefsenkollen i dag, med planer om å skyte minst femten skudd. Det jeg ikke hadde tatt med i betraktningen var at jeg skjøt to serier på lerduebanen på lørdag, og skulderen min har ikke kommet seg. Det, i kombinasjon med at kolbekappen er i metall (for ikke å nevne at den sparker som et alvorlig fornærmet esel), gjorde at jeg takket for meg etter to skudd. Partizan ser ut til å gå godt i den, og det var riktig trivelig å være innom.

 

Planen videre blir å få tak i en kolbekappe med demping til den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...