Jump to content

Ulvepar i norge !


LODJURSJÄGERN

Recommended Posts

Hei der ute ! :shock::shock:

Leste på ei nyhets side at ALLE ULVEPAR I NORGE skal radiomerkes i framtia. :shock::shock::shock:

Hva er det som holder på å skje :?::?: Og hvem er det som skal betale dette :?::?:

Jeg nekter i allefall å være med å koste et slikt idiotiskt gilde :!::!::!:

For dette kommer til å koste flesk ja.

Kanskje de som vil ha ulven i vår fantastiske fauna koster det gilde :?::?::?: Det hadde vært mer rettferdig det da :!::!: Eller er det andre som har den rette FASIT???????????????????

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 377
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja... greit å ringe og høre hvor ulvene er hen før man slipper bikkja i skauen... Skal skattebetalerne finansiere dette gildet så er det det minste man kan få av service til gjengjeld - sjekke om det er ulv der du skal jakte hare eller elg...

 

(En utopi - vet det...)

Link to comment
Share on other sites

Finnes ingen begrensninger for hvor mye penger som kan brukes på dette, og det trodde jeg du visste Lodjursjägaren :lol:

Hva tror du det har kostet å radiomerke de ulvene oppe i Osdalen og Julussa...? Helikopter er vel et par kjappe tusenlapper pr time....

 

Hvorfor må bl.a. du Lodjursjägaren være med på å betale dette...?

Jo enkelt...fordi noen absolutt må skyte ulv enda det ikke er lovlig. Skjønner at noen går til det skrittet, men den slags idioti må vi alle betale for dessverre.

 

Ulv er kommet og ulven vil bli. Det kan du like godt venne deg til med en gang. Det eneste du oppnår, er å irritere deg over noe du ikke har noe kontroll over.

Du kan prøve å gjøre noe, men risken finns da for at de stakkars hundene du har ikke får jaget fordi børsene til pappa...og pappa...sitter hos Lensmannen og forbanner seg over den hersens ulven :roll:

Det er bortkasta energi :wink:

 

Tilpassing til ulv er nok nøkkelen til en framtid i norsk natur.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor må bl.a. du Lodjursjägaren være med på å betale dette...?

Jo enkelt...fordi noen absolutt må skyte ulv enda det ikke er lovlig. Skjønner at noen går til det skrittet, men den slags idioti må vi alle betale for dessverre.

 

 

Dette har ingenting med (påstått) tjuvjakt og vern av ulv å gjøre. Vi skal betale for dette fordi forskermiljøet må stadig finne på nye ting for å rettferdiggjøre deres egen eksistens.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her på forumet, hvor ulvemotstanderene for meg virker noe overrepresentert i forhold til resten av befolkningen, hadde vi en tråd med avstemning som viste at flertallet av forumbrukerne er for ulv...

 

Ellers vil vell de fleste partiene på stortinget ha ulv. (Er vell bare SP som er i mot?)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Dette har ingenting med (påstått) tjuvjakt og vern av ulv å gjøre. Vi skal betale for dette fordi forskermiljøet må stadig finne på nye ting for å rettferdiggjøre deres egen eksistens.

 

Ja, forskermiljøet består utelukkende av uvitende tullinger som kaster bort tid og penger på tøys! Hvem trenger vel kreftforskning, forskning på alternative energikilder og fiskerinæring?

 

Og hva har forskningen gitt oss igjen for skattekronene opp igjennom årene? INGENTING! Bare kunnskap og hvem F... trenger det?

 

Og hvorfor skal vi bruke tid og penger på å lære noe om ulv? Her sitter jo (nesten) halve Kammeret med alle de rette svarene og viten allerede! Kunnskap som er godt fundert på egne grublerier, eventyr og alt annet enn tullete forskning.

 

Nei, gi forskerene sparken og sett dem ut til ulvene!

Link to comment
Share on other sites

Finnes ingen begrensninger for hvor mye penger som kan brukes på dette, og det trodde jeg du visste Lodjursjägaren :lol:

Hva tror du det har kostet å radiomerke de ulvene oppe i Osdalen og Julussa...? Helikopter er vel et par kjappe tusenlapper pr time....

 

Hvorfor må bl.a. du Lodjursjägaren være med på å betale dette...?

Jo enkelt...fordi noen absolutt må skyte ulv enda det ikke er lovlig. Skjønner at noen går til det skrittet, men den slags idioti må vi alle betale for dessverre.

 

Ulv er kommet og ulven vil bli. Det kan du like godt venne deg til med en gang. Det eneste du oppnår, er å irritere deg over noe du ikke har noe kontroll over.

Du kan prøve å gjøre noe, men risken finns da for at de stakkars hundene du har ikke får jaget fordi børsene til pappa...og pappa...sitter hos Lensmannen og forbanner seg over den hersens ulven :roll:

Det er bortkasta energi :wink:

 

Tilpassing til ulv er nok nøkkelen til en framtid i norsk natur.

 

Du sier ulven er kommet for å bli. Det tviler jeg sterkt på! :)

Link to comment
Share on other sites

Ulven har nå vært her siden isen trakk seg tilbake etter siste istid, så jeg tror nok den har tenkt å bli ei stund til.

 

Garantert, og da er det bedre å tilpasse seg situasjonen enn å gå å irritere seg over den.

Har selv hatt 2 nærkontakter med ulv bare de siste ukene og det med hund løs. Men, i og med at jeg vet hva som ferdes rundt i området her, så er det galskap å tenke tanken på å skyte.

Vi ser ressursbruken på nært hold her.

Link to comment
Share on other sites

@Malle,

 

Når jeg nevner forskermiljøet i en tråd som omhandler ulv, regnet jeg med at de fleste skjønte at jeg ikke snakket om kreftforskning, forskning på alternativ energi etc. :roll:

 

Jaha? Og hva skiller ulveforskere fra andre forskere? Forskning avdeker av og til forhold som enkelte opplever som ufordelaktig, men forskningen er ikke mindre berettiget av den grunn.

 

Og siden du uttaler deg så absolutt om nettopp forskning på ulv, så regner jeg med at du besitter godt dokumentert kunnskap og viten som er av en slik kvalitet at din påstand om disse forskerene faktisk kan underbygges? Og videre håper jeg at du vil videreformidle denne kunnskapen på en slik måte at den kan valideres og aksepteres av andre som faktisk ikke ser noen grunn til å betvile ulveforskningens berettigelse, og slik at vi ikke blir holdt for narr av disse antatte vitenskapspersoner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke lest boka, men har fått med meg såpass gjennom div ulvetråder her at jeg skjønner at det dreier seg om konspirasjonsteorier ala "styresmaktene har ett brennende ønske om å sette ut ulv i norge, koste hva det koste vil". Og for meg blir slikt så søkt at jeg velger å bruke tida på bedre dokumentert lesestoff. Missforstå meg ikke, jeg er for ulvejakt, men synes bare argumentasjonen tar litt av for enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke lest boka, men har fått med meg såpass gjennom div ulvetråder her at jeg skjønner at det dreier seg om konspirasjonsteorier ala "styresmaktene har ett brennende ønske om å sette ut ulv i norge, koste hva det koste vil". Og for meg blir slikt så søkt at jeg velger å bruke tida på bedre dokumentert lesestoff. Missforstå meg ikke, jeg er for ulvejakt, men synes bare argumentasjonen tar litt av for enkelte.

 

Du burde uansett lese den boka :) Så kan du jo heller velge å tro på det du vil når du har lest den :)

Link to comment
Share on other sites

Her på forumet, hvor ulvemotstanderene for meg virker noe overrepresentert i forhold til resten av befolkningen, hadde vi en tråd med avstemning som viste at flertallet av forumbrukerne er for ulv...

 

Ellers vil vell de fleste partiene på stortinget ha ulv. (Er vell bare SP som er i mot?)

 

mvh

Oddvar

 

Synes du burde ha tatt med: ja til ulv , men ikke i mitt næromeråde .Så stemmer det hundre prosent!

Det viser undersøkelser i sverige og. Der spurte man beboerne i de største byene i sverige, da fikk de til svar :ja til ulv , men ikke nærmere enn 3 mil ifra der de bodde! Da er det litt rart at de er for ulv, eller er de det :?:

Elendigheta kjæm fram ein dag ,når det går liv tapt pågrunn av ulven og man må kanskje si bjørn å.

Se bare i russland ,estland,alaska og canada. Der er det ihjeltatt mennesker av ulv og bjørn, bare så det er sagt.

Det kommer vel en forstå seg påer nå til å si at det ikke er angrepet, og drept mennnesker i skandinavia de siste hundre år av store rovdyr. For det er det VIRKELIG. Kom ikke med at det er jegeren selv som kunne til det osv. det er for tynt.

 

:twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha ulv i mitt nærområde, gjerne i min egen skog.

 

Når det snakkes om farlighet: Kan noen fremskaffe statistikk på hvor mange som er drept av hund i Norge de siste 20 år, og hvor mange som er drept av andre rovdyr.

Link to comment
Share on other sites

Sammenhengen ulv og hund: Fordi noen mener vi skal ta ut ulv fordi den er potensielt farlig for mennesker. Om det er begrunnelsen, bør vi først ta ut de farligste dyrene :-)

 

Mitt nærområde er Nord-Trøndelag (Innherred)

Link to comment
Share on other sites

Jegere som er for ulv blir fort kurrert etter det har kommet en ulveflokk i på jaktterrenget, blir fort like grisgrent med Elg og rådyr som steder med forholdvis høy konsentrasjon av ulv og bjørn som Alaska og Canada, siden Norge ikke har på langt nær så stor vilmark vil viltet forsvinne helt!

Link to comment
Share on other sites

Ja, forskermiljøet består utelukkende av uvitende tullinger som kaster bort tid og penger på tøys! Hvem trenger vel kreftforskning, forskning på alternative energikilder og fiskerinæring?

 

Og hva har forskningen gitt oss igjen for skattekronene opp igjennom årene? INGENTING! Bare kunnskap og hvem F... trenger det?

 

Og hvorfor skal vi bruke tid og penger på å lære noe om ulv? Her sitter jo (nesten) halve Kammeret med alle de rette svarene og viten allerede! Kunnskap som er godt fundert på egne grublerier, eventyr og alt annet enn tullete forskning.

 

Nei, gi forskerene sparken og sett dem ut til ulvene!

 

1+ :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jegere som er for ulv blir fort kurrert etter det har kommet en ulveflokk i på jaktterrenget, blir fort like grisgrent med Elg og rådyr som steder med forholdvis høy konsentrasjon av ulv og bjørn som Alaska og Canada, siden Norge ikke har på langt nær så stor vilmark vil viltet forsvinne helt!

 

Er ikke helt enig. Bor i Indre Østfold og har hytte i Østerdalen. Dvs at jeg har gått tur og jaktet med hund (fuglehund, men allikevel) i områder som har hatt ulv de siste 20-25 åra. Har kun sett ulv en gang. Har ingen problemer med å ha ulv i nærområdet. Ja til ulv i nærområdet, men jeg er for lisensjakt på ulv. Ved lisensjakt får alle som vil jakte ulv, bestanden holdes på et akseptaelt nivå og ulven opprettholder sin redsel for mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Jegere som er for ulv blir fort kurrert etter det har kommet en ulveflokk i på jaktterrenget, blir fort like grisgrent med Elg og rådyr som steder med forholdvis høy konsentrasjon av ulv og bjørn som Alaska og Canada, siden Norge ikke har på langt nær så stor vilmark vil viltet forsvinne helt!

 

Ehhhh.... :roll: Elgbestanden har vel knapt vært større i distriktet her og vi har hatt ulv siden dag 1..... Rådyrbestanden ble knekt av gaupa, men er på vei opp til nye høyder igjen nå.

Dette med ulv, bjørn og gaupe i terrenget...regelmessig og hele tiden.

 

Reduseres bestanden av elg med 50% så tror jeg fanken ikke dette ville hatt den helt store betydninga.

 

Det som gjør at rovdyra i mine øyne er en befrielse....det finns ikke en jævla ulldott ute i skogen :lol: Har en sinnsyk toleranse for ulv så lenge jeg slipper lyden av bjeller iblanda hissig hundelos. Det er helvete på jord.

Link to comment
Share on other sites

Jaha? Og hva skiller ulveforskere fra andre forskere? Forskning avdeker av og til forhold som enkelte opplever som ufordelaktig, men forskningen er ikke mindre berettiget av den grunn. Det virker også på meg som om ulvforskerne ofte er lite objektive.

 

Og siden du uttaler deg så absolutt om nettopp forskning på ulv, så regner jeg med at du besitter godt dokumentert kunnskap og viten som er av en slik kvalitet at din påstand om disse forskerene faktisk kan underbygges? Og videre håper jeg at du vil videreformidle denne kunnskapen på en slik måte at den kan valideres og aksepteres av andre som faktisk ikke ser noen grunn til å betvile ulveforskningens berettigelse, og slik at vi ikke blir holdt for narr av disse antatte vitenskapspersoner.

 

Jeg vil for det første påstå at det er en vesentlig forskjell i hvor samfunnsnyttig ulvforskning er, i forhold til for eksempel kreftforskning, forskning på fornybar energi etc.

 

Når jeg uttaler meg om min mening vedrørende ulv og ulvforskning, så er det basert på mine opplevelser, og personlige forhold jeg tilfeldigvis har til noen som har drevet med det feltet. Disse forholdene har belyst ting som gjør at jeg nå har svært liten tro på det ulvforskere holder på med, og kan ikke la være å ta en del ting de sier med en stor klype salt. Slik sett kan jeg ikke gi deg den dokumentasjonen du etterlyser, og det er selvsagt synd, da jeg selv vet at jeg har mitt på det tørre når det gjelder hvorfor jeg mener og tror det jeg gjør.

 

Hvis du velger å stole blindt på alt foskere publiserer, når det er såpass mye tilgjenglig informasjon vedrørende ulv i Norge som burde skurre for de fleste oppgående mennsker, så er det opp til deg.

 

Keep drinking the Kool-Aid...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du velger å stole blindt på alt foskere publiserer, når det er såpass mye tilgjenglig informasjon vedrørende ulv i Norge som burde skurre for de fleste oppgående mennsker, så er det opp til deg.

 

Jeg har andre "ulvetråder" uttalt hvor jeg står i forhold til ulv, men la meg repetere mitt standpunkt. Jeg er for en fornuftig forvaltet ulvestamme. Med dette mener jeg at vi bør være kapable til å forvalte ulven på lik linje med annet vilt, men at det bør være større rom for å ta ut individer som gjør skade, eller som på annen måte utgjør et problem, enn det som er tilfelle per i dag. Jeg tror absolutt ikke at man er tjent med å gjøre ulven til "en hellig ku" eller på annen måte tillegge den symbolverdi. På den annen side står det for meg som latterlig å farliggjøre ulven og konsekvensen av dens tilstedeværelse i norsk fauna i den grad som enkelte ulvemotstandere gjør. At ulven til tider vil utgjøre et problem for noen ytterst få hersker det vel liten tvil om, men dette vil også være tilfelle med andre dyr som feks elg og rådyr, eller hunder for den saks skyld.

 

Dette standpunktet forholder jeg meg til inntil noen kan overbevise meg om at deres påstander om ulven som samfunnsproblem medfører riktighet. De argumentene jeg har hørt til nå har stort sett vitnet om irasjonalitet og løse påstander uten forankring i virkeligheten. Om noen kan legge frem en overbevisende dokumentasjon som viser at ulven faktisk utgjør en stor trussel mot samfunnet, og at den eksistens ikke er berettiget, så skal jeg selvfølgelig bøye meg for fakta (se bort i fra signaturen min :wink: ). Og nettopp faktaopplysninger opplever jeg som mangelvare fra ulvemotstanderene sin side.

 

Slik sett kan jeg ikke gi deg den dokumentasjonen du etterlyser, og det er selvsagt synd, da jeg selv vet at jeg har mitt på det tørre når det gjelder hvorfor jeg mener og tror det jeg gjør.

 

Da kan du vel formidle hva det er som overbeviste deg om at ulven er en stor trussel? Jeg er overhodet ikke interessert i å diskutere for diskusjonens egen skyld, men snarere interessert i gode argumenter som er fundert på logikk, fakta og realkunnskap i all den tid det ikke foreligger noen annen grunn til å betvile ulveforskerene.

 

Hvis du velger å stole blindt på alt foskere publiserer, når det er såpass mye tilgjenglig informasjon vedrørende ulv i Norge som burde skurre for de fleste oppgående mennsker, så er det opp til deg.

 

Jeg anser meg selv for å være moderat oppegående, men det blir jo en ytterst subjektiv vurdering :wink: ...

Nei, jeg stoler ikke blindt på noen forskning, men i forhold til debatten om ulv er mitt inntrykk at forskningen, egen erfaring og logikk tilsier at ulvens plass i norsk fauna og dens eksistens er berettiget. Ulvemotstanderenes argumenter virker derimot mer forankret i egne interesser og uten basis i annet enn en enighet om at ulven utgjør en stor trussel. Gjentatte krisemaksimeringer av ulvens tilstedeværelse medvirker også til en lavere grad av troverdighet.

 

Keep drinking the Kool-Aid...

 

Who's sippin' the Kool-Aid? Is it me, or could it be...YOU :wink: ?

Link to comment
Share on other sites

Det som skurrer for meg er alle de teoriene og opplevelser noen her har uten ett fnugg av bevis.

Men det er vel bare de som sluker det forskerene sier rått som ikke er oppegående?

 

Opplevelser kan da resultere i misstro, tror du ikke.

Har du litt leselyst kan du skumme igjennom denne, og se hvordan forvaltning- og forskermiljøet ble opplevet i mitt distrikt på slutten av 1990 tallet og starten på 2000 tallet.

 

http://www.nina.no/archive/nina/PppBase ... 001/52.pdf

Link to comment
Share on other sites

Og siden du uttaler deg så absolutt om nettopp forskning på ulv, så regner jeg med at du besitter godt dokumentert kunnskap og viten som er av en slik kvalitet at din påstand om disse forskerene faktisk kan underbygges? Og videre håper jeg at du vil videreformidle denne kunnskapen på en slik måte at den kan valideres og aksepteres av andre som faktisk ikke ser noen grunn til å betvile ulveforskningens berettigelse, og slik at vi ikke blir holdt for narr av disse antatte vitenskapspersoner.

 

Ikke no dokumentert kunnskap eller viten, men dette programmet setter fingeren på noe vesentlig. Jeg skjønner at folk ikke setter all sin lit til det bygget i Trondheim.

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/155194

Link to comment
Share on other sites

http://rovdyr.org/arkiv/toverud_bok.pdf

 

Evt. dem som ikke har lest denne boka her bør gjøra det.

 

Og attpåtil er dette påstander som ikke lar seg bevise, og som om det ikke var nok så sier han rett ut her at tyvjakt eksisterer, og praktiseres, i stort omfang... Noe jo mange jegere benekter.. :roll: Så dette er bibelen dette altså..??

 

 

 

Han påstår at tjuvjakt er i storstillt skala,det er jo det samme som Wabakken hevder !

 

Hvorfor skulle ikke da resten av det han skriver ha et snev av sannhet ?

 

Passer det ikke inn i ditt syn bare ?

Link to comment
Share on other sites

Og siden du uttaler deg så absolutt om nettopp forskning på ulv, så regner jeg med at du besitter godt dokumentert kunnskap og viten som er av en slik kvalitet at din påstand om disse forskerene faktisk kan underbygges? Og videre håper jeg at du vil videreformidle denne kunnskapen på en slik måte at den kan valideres og aksepteres av andre som faktisk ikke ser noen grunn til å betvile ulveforskningens berettigelse, og slik at vi ikke blir holdt for narr av disse antatte vitenskapspersoner.

 

Ikke no dokumentert kunnskap eller viten, men dette programmet setter fingeren på noe vesentlig. Jeg skjønner at folk ikke setter all sin lit til det bygget i Trondheim.

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/155194

 

 

Den mangen ulven blei kjørt ihjel den gitt.. Da var det mye styr her i bygda skal jeg love deg :o

Link to comment
Share on other sites

tja,stole på forskerne? selvsagt må vi det, de finner jo ut en del sannheter de også, som lokalbefolkningen har sagt til dem,men de bruker bare opp noen millioner statskroner og en 5-6 år på å finne det ut.....f.eks

- ulven krysser vist både elver,veier,skispor,jernbaner og andre "vanskelige" hinder......

- ulvene spiser mer elg i Skandinavia enn ellers i verden...... SPOOKY....

- Noen blir skutt ulovlig....( det gjør vel enkelte elger også...)

- Men ingen dør en naturlig død...(hva med Gråfjellshannen....) som er en av de eneste "savna ulvene som er funnet....

- Flere gauper som har stått oppført som "skutt under ulovlig jakt" på deres nettsider, er plutselig blitt skutt under ordinær jakt flere år etter de er savnet....(senest Trysil i år...)

 

 

Og attpåtil forventer de at vi skal hjelpe dem og samle inn data som de skal bruke!!!! ALDRI om jeg skal hjelpe Wabakken/Arnemo med gutteklubben sin til å putte millionlønninger inn på deres konto!!!!!

JEG HAR MISTET ALL TILTRO TIL DISSE GUTTA!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...