Jump to content

Ulvepar i norge !


LODJURSJÄGERN

Recommended Posts

@Ladden:

 

Takk for at du la ut en link til dette klippet :D ! Dette innslaget har jeg ikke sett før.

(http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/155194)

 

Nå har jeg sett hele innslaget og jeg har en større forståelse for hvorfor enkelte betviler forskerne, deres motivasjon for forskningen og forskernes etiske verdier. Når det er sagt, så vil jeg også understreke at jeg oppfattet innslaget som ensidig vinklet og at jeg stiller meg undrende til hvorfor Brennpunktredaksjonen ikke i større grad søkte å få forskernes uttalelser. Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til journalister og deres motivasjon og styring av fokus i den ene eller andre retningen. Man skulle kanskje kunne anta at Brennpunkt med sin forankring i NRK til enhver tid er objektive og rettferdige, men det har jo vist seg at selv statskanalen også kan fremstå som "gribbete" og ytterst tabloid (ref innslaget i FBI om Vitae Pro).

 

Når det er sagt, så kjenner jeg at jeg blir litt "småheit" i toppen når jeg ser dette innslaget. Hvis det virkelig forholder seg slik at forskere med vitende og vilje påfører viltlevende dyr store plager i forbindelse med datainnsamling, så er dette forkastelig i forhold til dyreetikk. Jeg går ut i fra at selv den mest innbitte ulvemotstander ikke ønsker at dyr skal lide. Ikke en gang ulven.

 

Innslaget har ikke endret mitt standpunkt i forhold til spørsmålet om ulv, men det har gitt meg en større grad av forståelse for hvorfor mange er skeptiske til forskningen, etikken bak denne og dens motivasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 377
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei der ute ! :shock::shock:

Leste på ei nyhets side at ALLE ULVEPAR I NORGE skal radiomerkes i framtia. :shock::shock::shock:

Hva er det som holder på å skje :?::?: Og hvem er det som skal betale dette :?::?:

Jeg nekter i allefall å være med å koste et slikt idiotiskt gilde :!::!::!:

For dette kommer til å koste flesk ja.

Kanskje de som vil ha ulven i vår fantastiske fauna koster det gilde :?::?::?: Det hadde vært mer rettferdig det da :!::!: Eller er det andre som har den rette FASIT???????????????????

 

ja, men tenk så hærlig å endeleig få en konkurrent i marka da!

 

husker du di bøndene i Norge som fra noen år tilbake ble drapstruet,, fordi di aåpent ksepterer rovdyrene i markene ?

 

spørr du meg så er det di mindre heldige og dyktige jægerne, som ikke er bedre, som ikke klarer mere utfordringer i marka.

helt ok for meg å spleise litt på hva naturen har å by meg som jæger.

Di som holder dyr, (la oss si rein) tjener også noen kroner på rovdyrene,, ofte så hører du masse klaging på byen men inne i hyttene så er sangen byttet ut med ny "refræng".. ;)

 

MVH Niclas,

Ps, læs med en klype salt, takk.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke no dokumentert kunnskap eller viten, men dette programmet setter fingeren på noe vesentlig. Jeg skjønner at folk ikke setter all sin lit til det bygget i Trondheim.

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/155194

 

Dette programmet viser jo at det er flere avdelinger som følger med hverandre i forvaltningen av rovdyr, og at det ikke hadde vært mulig og drive utsetting av ulv i Norge uten at dette hadde blitt oppdaget for almenheten.

Men at DN kan ha vanskelig for å innrømme feil er det jo flere eksempler på, vi skal ikke lenger en til Hardangervidda der DN hevdet hardnakket at bestanden av villrein var på 12-15 000 rein for 6-7 år siden, dette var også anntallet løyver så ble delt ut i flere år for å få ned bestanden, når de endelig tok til vet og fikk flytelling var bestanden på rundt 4500 dyr med freding som resultat, ingen krise sa de, men tenk hvor mangen jegere som kjøpte kort for store summer på dyr som ikke fantes.

Link to comment
Share on other sites

Men at DN kan ha vanskelig for å innrømme feil er det jo flere eksempler på, vi skal ikke lenger en til Hardangervidda der DN hevdet hardnakket at bestanden av villrein var på 12-15 000 rein for 6-7 år siden, dette var også anntallet løyver så ble delt ut i flere år for å få ned bestanden, når de endelig tok til vet og fikk flytelling var bestanden på rundt 4500 dyr med freding som resultat, ingen krise sa de, men tenk hvor mangen jegere som kjøpte kort for store summer på dyr som ikke fantes.

 

Det er jo fleire her som har gitt utrykk for at viltforskning berre er pengesluk, og her er eit godt eksempel på korleis det kan gå når ein skal spare pengar.

For å spare pengar skulle dei prøve å bestemme bestanden ut i frå modellar, i staden for flytelling eller andre metodar i felt. Det skar seg jo, og dei måtte gå tilbake til den gamle kostbare flytellinga for å få gode nok estimat.

Biologisk og økologisk forskning er vanskeleg, og skal ein få estimat som er sikre nok til å kunne bli godtatt av feks jegerar og grunneigarar, so blir det grisedyrt med dagens kostnadsnivå. Sånn er det berre.

For å komme tilbake til ulven, so er den endå vanskelegare å holde kontroll på enn villrein på snaufjellet. Det seier seg sjølv.

Å ha best mogeleg kontroll på ulvestamma, er forøvrig ikkje noko forskninga gjer for moro skuld, men fordi det er eit krav frå samfunnet (bønder, jegerar, interresseorganisasjonar, forvaltning og styresmakter).

 

PS: desse forskarstillingane er som kjent finansiert gjennom det offentlege. Seier seg sjølv at dei ikkje har millionlønningar slik som det vert hevda lenger oppe her.

Link to comment
Share on other sites

ALDRI om jeg skal hjelpe Wabakken/Arnemo med gutteklubben sin til å putte millionlønninger inn på deres konto!!!!!
Si meg en gang: Hva slags planet lever du på, hvis du tror at statsansatte forskere i Norge hever millionlønn? :roll:
desse forskarstillingane er som kjent finansiert gjennom det offentlege. Seier seg sjølv at dei ikkje har millionlønningar slik som det vert hevda lenger oppe her
Og hvis man har så liten bakkekontakt at man ikke klarer å tenke seg fram til det uten hjelp, kan man faktisk sjekke sjøl. Som kjent ligger skattelistene lett tilgjengelige der ute på nettet.

 

Jeg klarte ikke å dy meg og måtte sjekke. Ifølge en av de mange skattelistesøkemotorene tjener de nevnte "millionærene" noe sånn ca. en middels årslønn for statsansatte eksperter med universitetsutdannelse og et knippe års ansiennitet. Verken mer eller mindre. 8)

Link to comment
Share on other sites

men Sako sjusekstitolang. Staten er jo med på konspirasjonen, så skatteetaten dekker over vet du, i samarbeid med Ophus Dei, Frimurerlosjen, Iluminati, Peta, GRU, PLO, LO og POD. Dette blir sikkert det siste jeg skriver, for nå gikk alarmene hos securitas, PST og FBI, og i morgen er jeg slettet fra folkeregisteret, i skatteetatens registre, alle jeg kjenner har blitt "zappa" slik at de ikke husker, og alle spor av meg er fysisk borte :shock::wink:

Link to comment
Share on other sites

Staten er jo med på konspirasjonen, så skatteetaten dekker over vet du, i samarbeid med Ophus Dei, Frimurerlosjen, Iluminati, Peta, GRU, PLO, LO og POD. Dette blir sikkert det siste jeg skriver, for nå gikk alarmene hos securitas, PST og FBI, og i morgen er jeg slettet fra folkeregisteret, i skatteetatens registre, alle jeg kjenner har blitt "zappa" slik at de ikke husker, og alle spor av meg er fysisk borte

 

SHIT! Er det sant!?! :shock:

 

:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

ALDRI om jeg skal hjelpe Wabakken/Arnemo med gutteklubben sin til å putte millionlønninger inn på deres konto!!!!!
Si meg en gang: Hva slags planet lever du på, hvis du tror at statsansatte forskere i Norge hever millionlønn? :roll:
desse forskarstillingane er som kjent finansiert gjennom det offentlege. Seier seg sjølv at dei ikkje har millionlønningar slik som det vert hevda lenger oppe her
Og hvis man har så liten bakkekontakt at man ikke klarer å tenke seg fram til det uten hjelp, kan man faktisk sjekke sjøl. Som kjent ligger skattelistene lett tilgjengelige der ute på nettet.

 

Jeg klarte ikke å dy meg og måtte sjekke. Ifølge en av de mange skattelistesøkemotorene tjener de nevnte "millionærene" noe sånn ca. en middels årslønn for statsansatte eksperter med universitetsutdannelse og et knippe års ansiennitet. Verken mer eller mindre. 8)

 

hmmm.... er ikke problem å ta ut profitt uten at det er direkte lønn.

Var det f.eks. ikke en sak for et par siden der det var avslørt hvordan en profilert veterinær i rovdyrmiljøet formidlet utstyr til merking/bedøvelse omtrent i egen regi, gjennom eget importfirma. Det er snakk om mange offentlige millioner...

Link to comment
Share on other sites

skatteetaten dekker over vet du, i samarbeid med Ophus Dei, Frimurerlosjen, Iluminati, Peta, GRU, PLO, LO og POD. Dette blir sikkert det siste jeg skriver
Du måtte skrive dette, da? :evil: På grunn av datalagringsdirektivet har jo PST logga at jeg zappa innom tråden og leste innlegget ditt, så nå er jeg også fucked.

 

Det eneste som gjenstår nå er å fundere på om man ender opp i bur på Guantanamo eller blir solgt som ulvefòr til en av de topphemmelige ulveoppdrettsfarmene i indre Hedmark for å gi ekstra ikke-skattbar inntekt til ulveforskermillionærene. Takk for alt.

Link to comment
Share on other sites

angående millionlønninger til nevnte gutteklubber , så tror jeg MR. Arnemo tjener ganske mange kroner på å selge medikamenter til gutteklubben på Evenstad. For i følge nevnte klubb sier de at dette er de eneste medikamenter som fungerer.... Merkelig at moskusen på Dovre døde av disse medikamentene gitt..... Men som de sier "sånt skjer...."

Jeg har som sagt mistet absolut ALL tiltro til denne gjengen og det med god grunn...

Og til de som lurer på dette med merkede gauper står dette på nettet, der mistenkelig mang savna gauper står oppført som antagelig ulovlig skutt.- I tillegg til gaupa i Trysil, mener jeg det ble skutt en nord i Hedmark(Tynset) for noen år siden som også sto oppført med samme dødsårsak, denne var i tillegg merket med sender i bukhula som hadde glidd ned i ene foten så den gikk mest på tre bein... den var også i dårlig kondisjon. Arnemo sa til skytteren at han kunne ta den med til Trondheim samme dag som den ble skutt, veldig hyggelig det, men da var det iallefall ikke mange som fikk se skadene på denne hunngaupa.-

Link to comment
Share on other sites

Sako, ironien din er for døve øyrer.

Alle veit at du er planta her på forumet for å forsvare forskerane, DN, sosialistane, POD og den finske våpenndustrien (har eg glømt noken?). Dette har vi oppegåande mennesker avslørt for lengst!

Eg har faktisk snakka med ein som har ein bror som kjenner mora til ei som låg med ein som såg kvitteringa der det står at Petter Wabakken himself betalte for den dataen du no sitter og sprer propagandaen din med!

Link to comment
Share on other sites

tror
Man kan tro mye. Jeg velger å forholde meg til slikt som kan dokumenteres.
Tro kan flytte fjell har jeg lært og at de som kan dokumentere at de er normale, er det all grunn til å være skeptiske til, er en annen lærdom.
Link to comment
Share on other sites

Leser lenger opp her at man ikke hadde rå til å flytelle villreinen, som etter mitt skjønn er en sær norsk art/underart.

Ulven som ikke er det, blir det derimot brukt fly og helikoper i fleng for å finne ut av.

 

Men den er vel så uendelig mye viktigere enn rein og det meste annet. Selv om "ingen" tjener på det, skal vi tro enkelte her.

Link to comment
Share on other sites

Iforhold til villreinen er det en historisk satsing på utredning over villreinens leveområde i Snøhetta, landets siste skikkelige villreinområdet. Det er bevilget 2 millioner i fire årig forskningsprosjekt for å skaffe kunnskap som grunnlag for beslutninger om igangsetting av menneskelige inngrep i området.

 

Hva og hvor kommer de enorme midlene som brukes i ulve-"leken" fra?? Sett i forhold til annen viktig viltforskning så er det over alle støvleskaft. Det kan se ut som virksomheten er økende med bestandsøkningen med ulv, så hvor ender dette sløseriet ??? :?

Link to comment
Share on other sites

Hva og hvor kommer de enorme midlene som brukes i ulve-"leken" fra?? Sett i forhold til annen viktig viltforskning så er det over alle støvleskaft. Det kan se ut som virksomheten er økende med bestandsøkningen med ulv, så hvor ender dette sløseriet ???

 

Jeg vil anta at det finnes en sammenheng mellom publikums interesse for ulv og de midler som bevilges til forskning.

 

Hadde det ikke vært for den innbitte ulvemotstanden, så hadde neppe interessen for ulv vært spesiellt stor. Mao: innbit hat mot- og dårlig underbygde påstander om ulv gjør det nødvendig å satse på ulveforskning for å avdekke hva som er sannhet og hva som er myte. Dette medfører antagelig at forskerene nyter godt av større bevilgninger som et direkte resultat av ulvemotstanden. Hvorvidt dette medfører at noen også kan tjene litt på privat virksomhet, som ved å selge bedøvelsesutstyr, skal jeg ikke spekulere i.

 

Vil man ha slutt på at det bevilges store summer til ulveforskning, så bør man slutte og rope "ULV ":!: :wink:

 

Edit: skreve og leasevansker.

Link to comment
Share on other sites

Malle, leser du rapporten det er linket til høyere oppe, ser du at det er fremgangs måten til myndigheter og forskere som er noe av roten til det store engasjementet mot, i min del av det berørte område. Det hjelper selvsagt på med alt som sløses bort av penger på dette mens helsekøene vokser, straffen for å fjerne ulv større og engasjementet ligeså enn om en person blir drept og at man nektes å forsvare egen hund f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Idelt sett skulle det ikke kostet noe og ha ulv i Norge, men vi er vell også det eneste landet som pøser ut så mye penger på og opprettholde et sauehold i utmark som har veldig store tap av rovdyr, innsekter/giftige planter, samt andre dødsårsaker grunnet sauen dårlige beveglighet i Norsk natur.

Når det gjelder de 13 annsatte som etter påstand av denne repotasjen kun jobber med ulv, vil jeg tro at de har mangen flere oppgaver i DN og NINA en ulveforskning.

Når det gjelder offentlig forvaltning og annsetelse er dette noe som øker i omfang i alle sektorer, jeg kan nevne at selv om anntall gårdsbruk har blitt redusert med 2/3 i Norge har den offentlige forvaltningen til landbruket økt jevn og trutt, det er nå en offentlig annsatt per 7 bonde.

Det er mangen ubesvarte spørsmål når det gjelder ulv, et av de er om det drives ulovlig jakt og om dette er årsaken til at det ikke innvandrer flere nye individer til Norge, dette er vel også et av hovedformålene med merkeprosjektene, hvis ulovlig jakt avdekkes i merkeperioden kan vi stille spørsmål om hvem som koster mest av den "ulovlige jakta" eller ulven.

Ellers brukes det jo mye penger på tull i Norge, vi skal vell snart inn med noen miliarder og bygge oppigjen Gasastripen før neste runde med nedbombing.

Link to comment
Share on other sites

Det er mangen ubesvarte spørsmål når det gjelder ulv, et av de er om det drives ulovlig jakt og om dette er årsaken til at det ikke innvandrer flere nye individer til Norge

 

Nå har de allerede oppdaget en ny russerulv på vei vestover i Haparanda, så denne vil nok bli fotfulgt av myndighetene til den slår seg ned en plass og radiomerket. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har de allerede oppdaget en ny russerulv på vei vestover i Haparanda, så denne vil nok bli fotfulgt av myndighetene til den slår seg ned en plass og radiomerket. :D

 

I Haparanda? Da er det vel bare et spørsmål om tid før den finner seg en "tilfeldig" ledig tispe i kjernen i grenseland.

Link to comment
Share on other sites

I Haparanda? Da er det vel bare et spørsmål om tid før den finner seg en "tilfeldig" ledig tispe i kjernen i grenseland.

 

 

 

E på tide å bestill ein land eiller lufttaxi da. Så spare vi litt på tia åtn da. Kain hende vi får te ei parring i et nytt ulverevir da, kanskje i lierne ? Det beste ha verri om lappan i happaranda ha skutt den. Han kjæm vel bort dein der å skal dere se! :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

http://www.infocentrum.se/html/varguppfodare/

 

Denne er jo litt tøff...........

 

Har du lest hele repotasjen, spesielt siste avsnitt. :?:

 

Erik Zimen har länge kämpat för att få plantera tillbaka vargen i den svenska naturen. Hittills har han inte haft någon framgång i sina försök, eftersom rädslan hos såväl allmänhet som myndigheter är stor. Men Erik Zimen har inte slutat att hoppas. En dag kanske hans bästa vänner än en gång strövar i våra skogar.

 

Eller mener du kansje at det skal komme en tam ulvetispe fra tyskland og slå seg ned med den nye innvandreren fra russland :?:

Link to comment
Share on other sites

Har du lest hele repotasjen, spesielt siste avsnitt. :?:

 

Erik Zimen har länge kämpat för att få plantera tillbaka vargen i den svenska naturen. Hittills har han inte haft någon framgång i sina försök, eftersom rädslan hos såväl allmänhet som myndigheter är stor. Men Erik Zimen har inte slutat att hoppas. En dag kanske hans bästa vänner än en gång strövar i våra skogar.

 

Eller mener du kansje at det skal komme en tam ulvetispe fra tyskland og slå seg ned med den nye innvandreren fra russland :?:

 

Er absolutt ikke redd for det. Men jeg tenker bare på Prosjekt Varg og hvor fantastisk flott tilfeldighetene ville det........

Link to comment
Share on other sites

Det beste ha verri om lappan i happaranda ha skutt den. Han kjæm vel bort dein der å skal dere se! :mrgreen::mrgreen:

 

Ja ulven kan fort bli skutt på sin vandring, og det er ikke så rart at det er mistanke om slikt jakt når man leser ditt innlegg og noen av dine og andre ulvemotstandres tidligere innlegg som omhandler jakt på ulv, det kan nesten virke som om du sitter på informasjon om ulovlig ulvejakt.

I alle fall er det slikt som bidrar til at ulveforvaltningen blir kostbar.

Link to comment
Share on other sites

Han kjæm vel bort dein der å skal dere se! :mrgreen::mrgreen:

 

Du har ikke fått med deg det siste om at man fra offisielt hold i Sverige reagerer på at ulveobservasjoner stopper hos lappa...? :lol:

Du skal se Länsstyrelsene hele vegen nedover er oppmerksomme og holder'n under oppsikt, slik at den i ro og mak kan få etablere seg i Lierne :lol::lol::lol: Denna overlever så lenge den har eskorte på vegen. Merk deg mine ord :wink:

 

Edit: Minst 25 kull forventa født i år...minst 3 på norsk side...høyst sannsynlig fler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[quote name="202 outback"

 

Ja ulven kan fort bli skutt på sin vandring' date=' og det er ikke så rart at det er mistanke om slikt jakt når man leser ditt innlegg og noen av dine og andre ulvemotstandres tidligere innlegg som omhandler jakt på ulv, det kan nesten virke som om du sitter på informasjon om ulovlig ulvejakt.

 

I alle fall er det slikt som bidrar til at ulveforvaltningen blir kostbar.[/quote]

 

 

 

 

 

Det er en fin måte å få hele Norges befolkning til å være med på betale for den ulven de vil ha i form av høyere skatter !

Noen har måttet betale dyrt i mange foregående år ,for at noen vil ha ulv i Norsk natur !

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke fått med deg det siste om at man fra offisielt hold i Sverige reagerer på at ulveobservasjoner stopper hos lappa...? :lol:

Du skal se Länsstyrelsene hele vegen nedover er oppmerksomme og holder'n under oppsikt, slik at den i ro og mak kan få etablere seg i Lierne :lol::lol::lol: Denna overlever så lenge den har eskorte på vegen. Merk deg mine ord :wink:

 

Edit: Minst 25 kull forventa født i år...minst 3 på norsk side...høyst sannsynlig fler.

 

 

HAHAHA, hain må berre vis sæ fram :twisted::twisted::twisted::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[quote name="202 outback"

 

Ja ulven kan fort bli skutt på sin vandring' date=' og det er ikke så rart at det er mistanke om slikt jakt når man leser ditt innlegg og noen av dine og andre ulvemotstandres tidligere innlegg som omhandler jakt på ulv, det kan nesten virke som om du sitter på informasjon om ulovlig ulvejakt.

 

I alle fall er det slikt som bidrar til at ulveforvaltningen blir kostbar.[/quote]

 

 

 

 

 

Det er en fin måte å få hele Norges befolkning til å være med på betale for den ulven de vil ha i form av høyere skatter !

Noen har måttet betale dyrt i mange foregående år ,for at noen vil ha ulv i Norsk natur !

 

Er det bare ulv det blir som blir tjuvskutt i norge eller ? Det virker slik på alle som vet noe på denne siden.

Jeg BLIR t..vj....r når jeg føler at det som er mitt blir truet av en slik fare og mine penger blir tatt av slike ! :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

HAHAHA, hain må berre vis sæ fram :twisted::twisted::twisted::mrgreen:

Er det bare ulv det blir som blir tjuvskutt i norge eller ? Det virker slik på alle som vet noe på denne siden.

Jeg BLIR t..vj....r når jeg føler at det som er mitt blir truet av en slik fare og mine penger blir tatt av slike ! :mrgreen: :mrgreen:

Du føler ikkje det at du legger litt opp til mistanken sjølv her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har respekt for de som argumenterer mot ulv og ulveforskning. Jeg er ikke nødvendigvis enig, men jeg kan forstå utgangspunktet for enkeltes frustrasjon. De fleste som argumenterer for eller i mot ulv har vett nok til å forholde seg til saklig argumentasjon i et forsøk på å fremme sitt syn. Jeg tror ikke at vi kommer til enighet med det første, men kanskje slike diskusjoner kan føre til økt forståelse for den andre sidens argumentasjon og opplevelse av problemstillingen.

 

Det jeg derimot IKKE og under noen omstendighet kan akseptere er de idiotene som går langt i forhold til å oppfordre til ulovlig avskytning av dyr og selvtekt. Jeg tenker da på uttalelser som for eksempel disse:

 

Det beste ha verri om lappan i happaranda ha skutt den. Han kjæm vel bort dein der å skal dere se!

Du har ikke fått med deg det siste om at man fra offisielt hold i Sverige reagerer på at ulveobservasjoner stopper hos lappa...?

Du skal se Länsstyrelsene hele vegen nedover er oppmerksomme og holder'n under oppsikt, slik at den i ro og mak kan få etablere seg i Lierne Denna overlever så lenge den har eskorte på vegen. Merk deg mine ord

HAHAHA, hain må berre vis sæ fram

 

Jeg kan ikke fatte at de som er i mot ulv, og som ønsker å bli tatt seriøst, lar slike uttalelser gå ubemerket. En ting er at slike ting undergraver ulvemotstandernes troverdighet, og at den får disse til å fremstå som en gjeng bevæpnede tullinger som oppfordrer til selvtekt og lovbrudd. Ulvemotstanderne får rydde i egne rekker. Det som gjør meg fly forbannet er at slike uttalelser også er med på å ødelegge for oss andre som lever for jakt og skyting, og som ønsker å bli oppfattet som seriøse. Det er nettopp slike lavpannede og dårlig gjennomtenkte utspill som er med på å ødelegge jegere sin anseelse blant utenforstående, og som dermed er med på å vanskeliggjøre fremtidige muligheter for jaktutøvelse i Norge. Jeg ønsker ikke å bli assosiert med personer som forsøker å heve seg over norsk lov! Uavhengig av hvor stor rettighet de føler at de har til slike handlinger.

 

Jeg ønsker ikke å være blant dem som skriker etter moderatorene på forumet, men jeg håper at de vil vurdere denne tråden litt nærmere. Jeg anser Kammeret som et flott sted og som et sted for å fremme arbeidet med interessen for jakt og skytesport. Jeg kan derfor ikke se at Kammeret er tjent med uttalelser som oppfordrer til- og hvor det nærmest skrytes av lovbrudd.

 

Jeg vil også oppfordre de som er i mot ulv og som ønsker å få forståelse for sin sak til å rydde opp i egne rekker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så absolutt (etter nøye overveielse) motstander av ulv i sin nåværende form her i norge. Men når jeg leser enkelte utsagn (skrvet for å virke morsomme eller ei), så er jeg søren meg ikke sikker på om dette er fra egne rekker, eller om det er ulveforkjempere som har funnet en meget smart måte å ødelegge og undergrave alt som måtte smake av fornuftige og saklige diskusjoner og argumentrekker rundt dette med ulv i norskandinavia.

 

Til dere som har det så forferdeligt morsomt, tenk nøye over om det dere skriver virkligt uttrykker det dere vill stå for. For viss ikke er det i beste fall utroligt skadeligt breiflabba pisspreik. Jeg for min del bryr meg ikke om intensjonen i uttalelsene, da jeg likevel ender opp med å måtte svare for de. TENK!

 

P.s Til dere som er så forbanna over resursbruken vedrørende merking av ulvepara her i norge (og jeg er blandt de, men har nå byttet standpunkt), tenk over at dette høyst sansynligt er formålstjenligt for ulvedebatten (hvilken side det vil tjene mest burde være innelysende). Og selv om jeg i utgangspunktet er sterkt imot slikt dyreplageri, så ser jeg nytten med viten, og nytten ved å kunne ha en viss kontrol på hvor alfa dyrene er (bare tenk på hundejegrene som da i det minste kan få en noe bedre varsling enn i dag). Man må nok bare innse at skal man ha ulv i norge, så må nesten hver eneste være merket som sauen i fjøset (og vel så det).

 

Så ikke klag når vi egentlig får det som vi vill, pengene i oljefondet forsvinner vel uansett i ett aksjekrakk eller to. Så hvorfor ikke få noe ut av de mens man kan. :?

Link to comment
Share on other sites

så er jeg søren meg ikke sikker på om dette er fra egne rekker, eller om det er ulveforkjempere som har funnet en meget smart måte å ødelegge og undergrave alt som måtte smake av fornuftige og saklige diskusjoner og argumentrekker rundt dette med ulv i norskandinavia.

 

Takker for et meget godt innlegg. :)

 

Tror ikke du skal bekymre deg for at det er ulvetilhengere som hauser opp stemningen med slike innlegg, slike utsagn har gått igjen i lignene emner som en rød tråd her på kammeret.

Jeg selv er tilhenger for at vi skal ha de ulvene som det er politisk enighet om i Norge men at de må få etablere seg der det er naturlig for dem, jeg er også tilhenger av ulvejakt når bestanden tåler det, og vi har kontroll på utaket som ved gaupejakt, jeg er i mot utsetting av ulv men synes det er synd at ulv som innvandrer fra russland kan bli skutt av tyvjegere.

Dette er det ikke lett og agumentere med siden vi blir sammenlignet med NOA av en del av ulvemotstandere.

Jeg håper det er flere ulvemotstandere som reagerer på de værste utsagnene mot ulv, siden dette er med på og sette Jegere generelt i et dårlig lys, kansje hører de mer på dere en på oss.

Link to comment
Share on other sites

@ Vingemutteren: det er jaggu meg godt at vi ikke er enige om alt, for da hadde disse diskusjonene blitt fryktelig kjedelige :wink:! Vi ser derimot ut til å være enige om at man er best tjent med en saklig diskusjon og at det viktigste tross alt er å bevare jaktutøvelsen og jegerenes anseelse i Norge. Og det er jeg glad for :D !

 

Jeg vet ikke om jeg kjøper teorien om at det er "ulvetilhengere" som kommer med omtalte uttalelser, men uavhengig av hvem de er, så er slike utsagn beint frem skadelige.

Link to comment
Share on other sites

Ja ikkje sant. uansett så skaper det allt annet en bra klimat for seriøse diskurser,"morsome eller ej" !

*****

Jeg synes vi burde lære av folk som har levd lenge med ulv,, langt mere ulv en det vi har i deler av skandinaiva. ikke lange veien til finland der jeg synes folkens har langt mere nøkternt forhold til ulvens faktiske plass i naturen.

Enda bedre eksempel finner vi i landene i øst og eller i store deler av søreuropa.

Det er faktisk ganske så sjelden med ulvehat slik det kan oppleves her i Norge.

 

Mange er mye mere kosesyke med jakthundene sine idag sammenlignet med før..

Jeg trur att jægeran for noen hundre år tilbake ikkje hade nølt å slippe hundene sine i vargskog.. Hvorfor er det da slik idag,, att vi er så inmari redde? Jo self fordi vi elsker hundene våres!

 

Jeg sier ikke att vi ikke skall elske hundene våres men vi burde prøve å holde tingene i litt perspektiv.

Kanske er det slik att "ulvemotstanderne" er blandt di mest sekulariserte jægeran på jorden.. jeg trur faktisk att der er en stor poäng her. Folk som liker skogen og vildmarka når den er snill !

Og ja jeg skjønner att mange bli opprørte nå. Kan bare beklage det!

 

 

Men jeg trur også att vi har ett ganske så annerledes forhold til hundene våres idag! Vi er ikke NØDT til å jakte idag,, hundene lever mere hjemme/inne hos folk idag sammenlignet med tidligere.

Men hvis vi er så utrulig redde for hundene våres,, hvorfor ikkje la di være hjemme borte fra all jakt ??,, jeg mener hvem ønsker å utsette hundene sine for "flisrisiko" på fjællet ?? Livsfarlig er det jo.. (en del ironi her gutter)

 

Jeg føler også att vi har mange leir her.. ikkje alle med åsikter her inne er enten ulvehatera eller ulvetillhengera, høres fort slik ut dessverre.

 

Jeg ønsker Ulv og jakt på Ulv. Men ikkje med helikopter.. folk på ski med masse tålmodighet :lol: !!! (håper på det en dag jeg..)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

HALLOIS.

Det skal altså ikke være lov til å forsvare det som er å blir ditt eget altså. J står for det som jeg skriver .Drmed basta .har dere noe i mot hva jeg skriver, ikke les det da !

Jeg lever i et av norges mest utsatte bjørneomeråde for mange år siden.Så eg vet hva som skjer når det blir for mye av en art av de store rovdyrene det er som å vasse i blod og kadaver det.

Det er heldigvis ikke sånn nå, men det er jo for at det nestn er opppgitt utmarksbeite det da !kommer ulven i komune jo taes ut . Det er skrevet i diverse dokumenter å.

Gjør ikke det da , blir det garantert tatt loven i egne hender.

Det er gjort det før i tiden det da !hadde man et problem ordnet man opp i det !

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje om det er meg du hinter til der.. men jeg snakker ikke om å ikke forsvare,, som sagt, det finnes mange leir her. Ikkje kun sort og hvit!!

 

"ikke les det da" Korsn skall en vite hva folk mener før en har lest det ?? :shock:

 

Vasse i blod å kadaver.. høres litt vel utomjordisk ut spørr meg. Men hvis du trenger opplysing så er naturen ikkje sjelden en ganske så "barsk" plass å leve i.. vi lever fortsatt i naturen selv om noen (like til jægera!!! :? ) later som om vi ikkje gjør det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skal altså ikke være lov til å forsvare det som er å blir ditt eget altså. J står for det som jeg skriver

 

Du må gjerne mene akkurat hva du vil. Det er ikke det som er poenget.

 

Det du ikke har anledning til er å bryte norsk lov. Når du i tillegg til at du går langt i skryte av at du er villig til å gjøre nettopp det, da er du enten en bløffmaker som ønsker å skryte på seg litt "baller", eller så er du en reell kriminell. Hva som er det faktiske forhold vet jeg ikke, men det som er tilfelle er at du er med på å sabotere den norske jegerstandens kollektive anseelse.

 

Hvis du iverksetter hodebruken ytterligere, så må du jo også fatte at det er nettopp slike utsagn som ødelegger for de som bedriver en seriøs kampanje mot ulv i Norge. Dette er personer som jeg er uenig med, men som jeg har respekt for på grunn av deres saklighet.

 

Og hvor tror du at de som ytrer påstander om ulovlig jakt av ulv finner sin argumentasjon? Hvorfor tror du at personer som meg velger å tro at den vanligste dødsårsaken blandt ulv er ulovlig jakt? har du i det heletatt gangsyn nok til å forstå at selvtekt er skadelig for alle? Uavhengig av standpunktet man måtte ha i forhold til ulv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@LODJURSJÄGEREN

Om du skal forsvare det som er ditt eget, so må du likevel finne deg i å følge norske lover og reglar. Skal du påverke dette må du ta dette den politiske vegen i eit demokrati. Sånn er det berre, og eg trur ikkje du vil vere i eit system der alle skal "ta loven i egne hender" når folk føler for det. Det systemet blir kalla anarki, og er ikkje levedyktig over særleg tid.

 

At du står for det du skriver er vel og bra, men då må du og ta konsekvensen av det. Når du skriv at du bur i eit rovdyrdistrikt, gjev uttrykk for at du støttar illegal jakt og seier indirekte at du sjølv vil gjere det dersom du "føler at du må"... So må du då tåle at enkelte mistenker at tjuvjakt skjer og at dette kan bli retta fokus mot.

Det foregår tjuvjakt på mykje rart, men ingen støttar det og antydar at det skjer i den grad du (og andre) gjer når det gjeld rovdyr.

 

Illegal jakt er forøvrig å skyte seg sjølv i foten. Når det skjer forvaltninga ta hensyn til det, og legge inn ein sikkerhetsmargin. Derfor vert det verre å få løyve til å ta ut skadedyr når det trengs.

Link to comment
Share on other sites

HALLOIS.

 

Jeg lever i et av norges mest utsatte bjørneomeråde for mange år siden.Så eg vet hva som skjer når det blir for mye av en art av de store rovdyrene det er som å vasse i blod og kadaver det.

 

Vil du utrydde bjørnen også :?:

 

"For mye av en art av de store rovdyra" ulven er da ikke særlig tallrik i Norge sammenlignet med andre rovdyr, vi snakker vell heller om et minimum for i det hele tatt ha en bestand på Norsk side.

 

Ja ulven tar hunder, det samme gjør menesker, det er ikke få hunder som har endt sine dager "med et skåt bakom løo" av utolmodige jegere på sin vei for å få frem gode jakthunder. :!:

Link to comment
Share on other sites

Hva som er kriminellt eller ikke bestemmes i stor grad av hvem som styrer, og dermed fastsetter lover og gjeldende politikk. Hva som for ettertiden blir betraktet som riktig, agvgjøres av den vinnende part. Ulovlig uttak av ulv er sivil ulydighet på samme måte som protestene mot altautbyggingen i sin tid. Det er et alvorlig signal til styresmakter når mennesker tyr til sivil ulydighet for å protestere mot politiske vedtak.

Altamotstanderne ble kriminalisert i sin samtid, i ettertiden respektert.

 

Jeg for min del respekterer de menneskene som fører denne kampen, både i form av støtte og i form av "protestaksjoner". I mine øyne gjør dere det rette!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...