Jump to content

Prosjekt Angelina. Vi renoverer en drilling.


Raudnakke

Recommended Posts

Jeg synes det ser ut til at det fremdeles er noen porer igjen i veden? Hvis jeg ser rett, betyr dette at du satser på porefylling etter at veden er mettet med olje?

 

(Dette er et litt sentralt spørsmål for meg, for når jeg har eksperimentert med skjellakk/linoljefinish har jeg aldri blitt enig med meg selv om jeg skal fylle porene før oljebehandlingen for å få best mulig heft mellom veden og porefylleren, eller om jeg skal mette treet før porefylling for å få en best mulig inntrengning av oljen)

Link to comment
Share on other sites

De har helt rett, min gode Trønder....

Nødvendig porefylning foretas etter metning, og siden jeg foretrekker en ganske gammeldags metode fremfor hurtigherdende kjemikalier byr ikke dette på problemer med vedheften...

 

Porefylning før metning reduserer derimot treets evne til å trekke olje...

Link to comment
Share on other sites

Da var vi tilbake fra fjellturen og Angelina ble veldig fornøyd med oppholdet.

I løpet av tiden der oppe nådde hun det stadiet der hun ikke lenger klarer å fordøye sin daglige dose olje i løpet av 24 timer, og hun er derfor klar for neste fase i behandlingen.

 

Dette er porefyllingen, men først noen bilder av Angelina etter fullendt grunnbehandling. Disse bildene viser også nødvendigheten av porefylling....

 

normal_ang150.jpg

 

normal_ang151.jpg

 

normal_ang152.jpg

 

Observante lesere har kanskje lagt merke til at jeg har snakket lite om pussing så langt... Dette har flere årsaker; Dels at jeg mener at Angelina har litt lite treverk å være av med på kritiske punkter og dels at det har lite for seg å pusse blankt på dette stadiet.

 

Oljen virker nemlig ujevnt avhengig av treets densitet forskjellige steder på stokken, og dette fører til at overflaten igjen blir ujevn og knudrete etterhvert som oljen koagulerer i cellene.

 

Nå som det hele har tørket et par døgn ved ca. 30 grader, begynner det derimot å bli tid for å ta frem våtslipepapiret...

 

Det neste bildet er et ganske interessant bilde....

 

normal_ang153.jpg

 

Vi legger her merke til de to hakkene på venstre side. Det lange helt til venstre er en fiberfeil i treet, og dette er ikke uvanlig på figurert valnøtt. Det trekantede hakket til høyre er en skade der det mangler såpass mye treverk at det ikke lar seg heve helt med Botox-metoden.

 

Disse lar seg reparere ved porefylningen, men jeg må nok ta frem et gammelt rottetriks som jeg skal dele med dere senere.

 

På dette bildet og de to neste er stokken pusset lett med tørt 400-papir og vi ser godt porene....

 

normal_ang154.jpg

 

normal_ang155%7E0.jpg

 

På det siste bildet ser vi Angelina etter pussingen. Den glamorøse glansen fra tidligere postinger er nå borte, men vi ser at oljebehandlingen har gitt dybdeeffekt i både fargespill og sjatteringer.

 

normal_ang156.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå som Kammerets server igjen virker stabil får jeg gjøre ferdig dagens posting...

 

En trestokk som har fått et slag eller en skade har fått forandret trestrukturen på skadestedet.

Dette fører ofte til at treet trekker fuktighet og smuss, og konsekvensen er at treet vil bli misfarget i det området. Jo lengre tid det går mellom skade og utbedring, jo mer uttrykt vil dette bli.

Jeg har heksebrygg som kan dempe dette, men ofte velger jeg å la dette minnet fra akkurat den episoden bli værende i treet. Dette gjelder i de tilfeller der det ikke skjemmer helheten og funksjonsevnen i fremtiden. Det var visst noen som snakket om "Karakter" tidligere i tråden :wink:

 

Angelina har noen slike, og jeg tenkte jeg skulle vise dere et par bilder av dem jeg lar være, slik at alle kan se at Angelina er en dame med livserfaring :)

 

Hakket i pistolgrepet var så dypt at det ville tatt en uke ekstra å fjerne misfargingen:

 

normal_ang159.jpg

 

Overflatemessig vil det likevæl være glatt når jeg blir ferdig.

 

I forkant av kinnbakken var det et annet felt som bare hadde en minimal inntrykning. Denne må dog ha vært her en stund hvis vi ser på misfargningen:

 

normal_ang158.jpg

 

Går vi litt tilbake i tråden, ser vi dog at dette feltet ikke skiller seg så ekstremt ut fra helheten på grunn av den øvrige fiddleback-strukturen:

 

normal_ang157.jpg

 

Så får heller Skaubjønn leve med denne påminnelsen om den episoden som førte til akkurat dette... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk! Utrolig hva du klarer å lokke frem av smil og gledesrynker hos den gamle damen.

Jeg begynner å lurer på om jeg ikke bør få blånert oppigjen løpene også. Hun er jo totalrenovert nedentil, så kanskje en liten tur på spa for andre enden også hadde vært bra? Men hvordan er dette med loddede våpen, tåler de en omgang i blåneringsbadet eller løsner loddingen da? Og vet noen hvem som gjør sånt? Kanskje Merkel selv? Stoken blir betydelig finere nå enn da jeg kjøpte henne, så dersom hun blir reblånert blir hun finere enn ny! :D

Link to comment
Share on other sites

Løpspakka tåler definitivt ikke varmblånering....

 

Den korrekte prosedyren ved rebrunering av loddete løp er strykbrunering, eller rustbrunering om du vil. Dette er en ganske nitid og arbeidsintensiv prosess som krever en smule erfaring og håndlag. Jeg holder for tiden på med å lære meg dette håndtverket, men regner ikke med at jeg har fått nok erfaring før neste vinter....

 

Mener å huske at løpssettet til Angelina slett ikke ser så værtst ut, så jeg vil anbefale deg å vente med det :wink:

 

Nå får jeg skrive ferdig postingen om porefylling slik at leserne kan fores litt i dag også...

Link to comment
Share on other sites

Nå er tiden kommet til å begynne porefyllingen.

 

Hensikten med å fylle porene er å dekke både praktiske og kosmetiske behov. For å ta det praktiske, kan en sammenligne en oljebehandlet valnøttstokk med en teltduk i regn;

 

Er teltduken skikkelig strammet og derved glatt, renner vanndråpene av...

 

Er teltduken slapp og rynket, blir vanndråpene liggende i rynkene og med tiden vil de trenge inn i teltet.

 

Rent kosmetisk er det slik at en plan overflate uten åpne porer gir en jevn lysbrytning, og en ser derfor treverket i en slags 3-D effekt.

 

Porefylling kan gjøres med så mangt; porefyllere, sjellakk, kvistlakk osv.

Personlig syns jeg ikke noen av dem gir et godt og holdbart resultat i lengden og sverger derfor til eldre metoder...

 

I Engelsk tradisjon var det ofte vanlig å gni inn stokken med kalksteinsmel, eller Limestone om du vil... I tysk tradisjon er valnøttstøv en mye brukt metode, og det er denne jeg foretrekker.

 

Først et bilde før porefylling:

 

normal_ang160.jpg

 

For å skaffe valnøttstøvet til å fylle porene med, gjør jeg det så enkelt at jeg våtsliper stokken med olje. Bruk den fineste korningen som klarer å "ta" og husk endelig en eller annen form for pussekloss. Her bruker jeg 400 og et viskelær:

 

normal_ang161.jpg

 

Jeg liker å pusse med ca. 30 graders vinkel på poreretningen og bruker akkurat så mye olje at papiret ikke klatter. Etterhvert blir overflaten dekket av et slimete belegg:

 

normal_ang162.jpg

 

Ikke tørk av dette belegget...

 

Midt i det forrige bildet ser du trekanthakket fra i går. Du kan se at det ikke er så dypt lenger, men det er fremdeles et godt stykke igjen. Å slipe nok av stokken til å fylle dette er i overkant av det jeg liker å gjøre, så nå er det på tide å vise det lille rottetrikset jeg lovte dere i går:

 

normal_ang163.jpg

 

Her har jeg tatt vare på litt av pussestøvet fra da jeg lagde ny bakkappe til Gisela. Dette er fra tørt ubehandlet treverk og pusset med 800-korning. Dette masserer jeg inn i hakket med fingeren, diagonalt på poreretningen:

 

normal_ang164.jpg

 

Det er utopisk å tro at dette blir bra på bare en behandling og dessuten tørker det for sent hvis det blir for tykt. Dette er hva jeg anser som passende for hver gang:

 

normal_ang165.jpg

 

Jeg tror jeg avslutter med et profilbilde av dunken i kolberyggen nå som porene begynner å fylles:

 

normal_ang166.jpg

 

Nå skal den slimete overflaten få tørke i 24-48 timer før jeg forsetter...

 

Stay tuned.

Link to comment
Share on other sites

I tysk tradisjon er valnøttstøv en mye brukt metode, og det er denne jeg foretrekker.
*klaske panne* Genialt enkelt, ganske enkelt genialt!

 

Jeg ser at du velger å la stokken tørke med både olje og med denne slimete olje-pussestøvguffa på seg. Har du sagt noe om å tørke av overskytende før den settes bort til tørking, og eventuelt hvor mye man skal tørke av? Jeg har ihvertfall erfaring med at et for tykt lag med linolje utapå veden før tørking vil gi en litt myk og seig overflate, ikke den litt harde, blanke som vi vil ha.

 

sjellakk, kvistlakk osv.
Sånn for ordens skyld: Kvistlakk er da bare en passe mengde skjellakk oppløst i vanlig sprit, er det ikke? Jeg har det for meg at det skal ligge på en sånn ca. 10-25% tørrstoff...
Link to comment
Share on other sites

normal_ang162.jpg

 

Ikke tørk av dette belegget...

 

 

Belegget bør være så tykt at det "overlapper" kanten mellom pore og ved når du ser det fra siden, men ikke tykkere enn at det tørker i løpet av 1-2 døgn. Vi er langt fra ferdig her, og den overflaten du snakker om kommer i fremtiden... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har det gått 24 timer og slimet har faktisk tørket...

 

Først et par bilder av det mye omtalte trekanthakket:

 

1103200910420f1e694ffe9e4e3bbc.jpg?21

 

1103200910183d7b759ce0a040f9a8.jpg?94

 

Vi ser at hakket begynner å fylles opp og at de omliggende porene også begynner å krympe.

 

Slimet var tørket såpass mye at jeg kunne fjerne det som var tørket på overflaten med stålull type 0000 og meget lett press... Det siste er viktig, for vi ønsker ikke å fjerne det som ligger igjen i porene. Det er imidlertid ingen ulempe at vi får røffet det litt opp før neste runde.

 

På de neste to bildene synes de porene som ikke er fyllt opp skikkelig godt.

Der de derimot er fyllt opp, kan vi nå se dypdeeffekten....

 

110320091052034a9bddbced47579e.jpg?78

 

110320091029cb6e3a958cb64785bd.jpg?99

 

Noen av dere har uttrykt at Angelina allerede er blitt riktig så pen, og det er fullstendig riktig. Hun har et formidabelt treverk, men det har desverre ennå aldri fått anledning til å vise seg fra sin beste side.

 

Her skal jeg nå være litt slem....

 

På det neste bildet har jeg lagt Angelina ved siden av hennes eldre slektning Gisela. Gisela har et etter dagens standard riktig så pent treverk, men sammenlignet med Angelina er det nokså folkelig....

 

11032009100516369d1a66dc45e685.jpg?86

 

Det som skiller Gisela fra Angelina er likevel at hun ligger 4-5 uker foran i behandlingen...

 

På det neste bildet er forskjellen virkelig brutal:

 

1103200910392988a2b99c7d4e3d9f.jpg?50

 

Studerer vi Gisela, ser vi at porene hennes er fyllt opp og hun har fått den blanke harde overflaten som Sako 30-06 refererte til litt ovenfor. Hun er for å si det litt pent klar for "The Final Cut".

Dette vil si at jeg våtsliper overflaten med veldig fin korning og olje før jeg polerer og legger den siste overflatefinishen. Porene og overflaten vil da bli liggende i helt samme plan.

 

Jeg fikk et spørsmål her forleden om hvor lang tid denne prosessen tok....

 

Jeg begynte med Angelina for ca. en måned siden og har brukt ca. 40 arbeidstimer på henne så langt. Gang dette med timeprisen til børsemakeren du bruker, og du vil skjønne hvorfor man svært skjelden ser slikt nuhtildags :wink: .

 

Nei, nå får jeg jobbe videre..

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå skal det sies som sant er at over halvparten av dem ligger i reparasjoner av hakk og skader samt full renovering og oppretting av nettskjæringa. Kolbekappa tok vel også noen timer...

 

Det er ikke uvanlig at jeg bruker en 30-40 timer på en toppklasse stokkjobb, siden en del operasjoner gjentas så mange ganger at jeg selv kommer ut av tellinga :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fra tid til annen hender det jeg surfer rundt på andre fora, og i går var jeg en tur innom Robsoft.nu

 

Der har de også et koselig underforum for prosjekter, og jeg kom over denne tråden der en kar også holder på med å pusse opp en Merkeldrilling. Jeg gjorde ham oppmerksom på vår tråd, og nå får jeg gjøre dere oppmerksom på hans tråd.

 

Her er den: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=77891

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Raudnakke!

 

Etter en stund på forumet så kommer den følelsen at interessange ting dukker opp sjeldnere og sjeldnere. I tillegg er det vårdepresjon med lite jakt og mye skolearbeid... I slike stunder er det en inspirasjon å komme innom og se at tråden din er oppdatert, dagen blir liksom reddet! Fortsett det gode arbeidet med en billedrik, detaljert og nydelig tråd!

Link to comment
Share on other sites

Nå fremover blir det litt mindre bilder av Angelina...

 

Dette skyldes at arbeidet er inne i en fase der bildene stort sett ville vise det samme

fra gang til gang, og fordi jeg nå opererer med ganske lange tørketider mellom øktene.

Skal dog holde litt liv i tråden med litt forhåpentligvis nyttig info innimellom.

 

Et spørsmål jeg ofte får er hvor holdbar en slik finish er.

Jeg kunne selvsagt lire av meg en masse superlativer som en annen selger på Dyrsku'n, men

jeg velger å vise dere dette med litt bilder og litt forklarende tekst.

 

La meg få presentere en av mine mest trofaste venninder; Frk. Yoriko Miroku.

 

normal_Yo1.JPG

 

Yoriko er en ganske alminnelig liten Japanerinde, liten og nett med sine 66 cm. lange

piper men ganske effektiv med sine 20/76-kammere. Hun har nesten ingen gravyre og

treverket er omtrent like spennende som bambus... Billigste industrikvalitet med andre

ord...

 

Dette er børsa som følger meg gjennom steinurer og klatreferder i høyfjellet. Hun har som

regel 15-20 utedøgn i året og siden jeg av helsemessige årsaker ofte trenger litt støtte

under kryssing av bekker brukes hun da nesten daglig som vadestokk.

Hun står ofte i vann opp til avtrekkerbøylen :roll: ...

Dette har hun gjort noen år nå.

 

Før hun settes vekk etter jaktsesongen får hun først tørke litt før jeg gnir inn et par dråper

olje. Nå tok jeg henne ut av skapet for å vise dere hvordan finishen ser ut:

 

normal_ang180.jpg

 

Går vi tett innpå ser vi at porene nok er blitt litt utvasket med årene, men med en runde

med Stålull0000 og et par dråper olje før jaktsesongen så blir det som før.

 

normal_ang181.jpg

 

Siden jeg var litt slem med Angelina i går, skal jeg være litt snillere i dag og

fotografere henne ved sin av denne mishandla innvandrerdama mi.

Selv om hun rent behandlingsmessig ennå har et stykke igjen, ser vi hvilken skjønnhet hun

kommer til å bli i sammenligning...

 

normal_ang182.jpg

 

normal_ang183.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Raudnakke:

Du sa du ville ha spørsmål i tråden og ikke på PM fordi det kunne være av interesse for andre.

Jeg har en nyere drilling selv, med oppgradert treverk. Jeg har funnet ut at ballistol er guds gave til slarvemikkler som meg. Jeg tørker børsa i romtemperatur etter jaktdagen, før jeg spraier og gnir den inn med ballistol. ( rubbel og bit, tre, stål, innvendig løp)

 

Har du noen motforestillinger mot å basere fremtidig behandling på feks. "Angelina" på overnevnte måte? Jeg har gjort det slik i flere år, og synes det fungerer greit.

 

Kjempeflotte innlegg og bilder forresten...

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål, Tikka T3....

 

Ballistol er et produkt jeg sliter litt med å forholde meg til. Det blir liksom litt for mye Kinderegg, og jeg er av den oppfatning at hvis noe virker for godt til å være sant , ja så er det gjerne det.

 

Nå kjenner jeg ikke Ballistol inngående men jeg mistenker det, i likhet med enkelte andre moderne Tyske produkter, for å inneholde Silikon....

 

Dette blir både blankt, vannavvisende og tørker ikke så lett ut men.... silikon virker nedbrytende på naturfibre over tid.

 

Du sier du har en nyere drilling, og jeg mistenker den sterkt for å ha fått "Stivet" opp treverket med en "Sanding Sealer" før pussing. Fremskjeftet til Angelina hadde det. På en slik overflate vil dette se ut som gode greier og gjøre en brukbar jobb en god stund. Likevel vet en ikke helt hvordan dette påvirker treet på sikt, og på et våpen som er en imvestering hadde jeg ikke tatt sjansen...

 

Som du sikkert kan se av min forrige post, er det vedlikeholdet treet på Yoriko får begrenset til to ganger i året; Før og etter jaktsesongen.... Likevel holder hun ut den mishandlingen jeg utsetter henne for. Og med de oljene jeg bruker er det ingen tvil... De har over hundre år med testing og erfaring bak seg :wink:

 

Men for å besvare spørsmålet ditt; Ja, jeg hadde hatt betenkeligheter...

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke Ballistol inngående men jeg mistenker det, i likhet med enkelte andre moderne Tyske produkter, for å inneholde Silikon
Wikipedia[/url]"]Ingredients

 

(according to a specification from December 2002)

pharmaceutical white oil: CAS RN 8042-47-5

Oleic acid: CAS RN 112-80-1

C-5 alcohols: CAS RN 78-83-1; CAS RN 137-32-6; CAS RN 100-51-6

different essential oils to perfume Ballistol

"Pharmaceutical white oil" er renset parafin. Altså mineralolje/hydrokarboner

"Oleic acid" er oljesyre, en fettsyre. Når det ikke er surt, blir dette til såpe

"C-5 alcohols" er høyere alkoholer, mao. fuselolje

 

Ergo er Ballistol enkelt og greit en blanding av mineralolje, såpe og fuselolje med en dæsj parfyme. Mineraloljer er kjent for å være noe man bør holde vekk fra treverk, siden de "mørner" treet. For å gjenta meg selv fra en tidligere anledning:

Jeg liker ikke å bruke samme olje på stål og treverk. På stål skal man bruke mineraloljebaserte produkter, for dyre- eller plantefett vil over tid harskne og danne syrer, og syrer er ikke bra for stål. På treverk bør man ikke bruke mineralolje, for det vil på lang sikt mørkne og "mørne" treverket. Det ser man godt på gamle og velbrukte/velpussete våpen, treverket er ofte nesten svart der det ligger nær stålet. En herdende planteolje (basert på tungtreolje, linolje eller noe sånt) er best der.

 

Håper dette ikke blir for offtopic, Raudnakke :)

Link to comment
Share on other sites

Slett ikke...

 

Måtte snuse litt selv og fant ut at Clever-Ballistol også markedsfører det velkjente stokkoljemerket Schaftol....

 

Sakset fra deres egen produktanvisning:

 

"SCHAFTOL® is perfectly suited for this purpose, being a specific gunstock oil of high quality and comprising nothing but the finest natural substances together with a slight addition of silicone."

Link to comment
Share on other sites

Pokker! Nå vet jeg åssen guttungen har det når han ikke får kinderegg i butikken...

 

Men takk for svar.

 

Siden guds gave til oss slarvemikkler nå er konfiskert, ber jeg en stille bønn om at du ved prosjektets slutt, kommer med en oppskrift på ENKELT (!) vedlikehold av drillinger. Noe som ikke innebærer koking av linolje og padder i fullmåne...

 

Etter Skaubjønns beretninger om vedlikehold ( av nettskjæring osv) er vel dette av interesse for han også. Men dette har du vel tenkt på allerede...

Link to comment
Share on other sites

Så så, da.....

 

Jeg sa ikke at du spraydestruerer drilingen din :mrgreen:

Jeg besvarte bare ganske enkelt ditt spørsmål om jeg ville vedlikeholdt finishen jeg gir Angelina med Ballistol med at det ville jeg ikke :wink:

 

Grunnen er simpelthen at Angelina får en klassisk oljefinish av den typen en skjelden ser nåtildags. Denne finishen er utrolig slitesterk og motstandsdyktig, og krever egentlig ikke annet enn at en ikke slurver med det lille vedlikeholdet den trenger. De fornødne vedlikeholdsmidlene inngår i avtalen mellom meg og Skaubjønn, og han skal slippe å jakte padder :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og det gleder jeg meg til! Bedre enn ny, mye bedre! Og Angelina har blitt burkt hardt, og kommer til å bli brukt på jakt, ikke som skappynt. Så det kommer nye hakk og merker i henne, det er helt sikkert. Bare for ordens skyld; jeg håper det ikke er noen som tror på ramme alvor at jeg har frisket opp nettskjæringen med tollekniv på post...

Link to comment
Share on other sites

Ja for det er helt tullete med tollekniven. Tursaga derimot fungerer perfekt. Den er så bretinnet at det går ned ei sagtann i hvert spor. Bare å rafse over. Treverket blir jo litt lyst og rart etterpå, men da er det bare å ta en neve med myrjord og rask og gni det inn, så kan man børste bort det overflødige når det tørker. Og vips, ferdigbehandlet nettskjæring! Nei, skal det være skikkelig drep i en drilling så må den ikke skjemmes bort. Litt hardhendt behandling av treverket og hurtigorming av løpene, så blir det god gang. Med hurtigorming mener jeg at man hopper over de sedvanlige reglene for orming av hagleløp, som at det må gjøres i fullmåne, og at man skal bruke samme orm i begge løp. På drillingen kan ormingen godt gjøres i fullt dagslys, og når man vel har fått ormen inn i hagleløpet gir man den et forsiktig puff ut av tuten ved hjelp av en haglepatron i egnet kaliber. Ormen er da ikke egnet for flergangsbruk. Men, man får da en drilling med god drep, og kan skyte rev på 25 meters hold med hagleløpene, og rådyr på nesten 70 meters avstand med rifleløpet!

 

Kjære Raudnakke, beklager OT i tråden din. Det var bare så fristende... :oops:

Bent

Link to comment
Share on other sites

De siste innleggene fikk meg til å tenke litt....

 

Hvorfor i huleste lager ikke Leatherman en versjon med nettskjæringsverktøy? :mrgreen:

 

Skal vel komme med den innrømmelsen at jeg faktisk har gjort akkurat det Skaubjønn fleiper med..med slirekniven, altså :shock:

Det var på ei børse jeg hadde lånt, og nettskjæringa var klint så full av størknet olje og drit

at den var det glatteste på hele børsa når det regnet :roll:

 

Det hører også med til historien at jeg senere renset det hele opp hjemme på benken før en tydelig fornøyd eier fikk tilbake børsa si

:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

haha Raudnakke! LMAO :D

Du kan få låne rifle oghagle av meg ANY DAY så lenge du behandler de lånte våpenet sånn! Drømmekompis du.

Og du, når du skal til å lære deg rustbunering til høsten.... Tenk på Angelina da! Sveisen i stussen etter spa hos deg, og litt rynkete og sliten i lemmene... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er helgen over, og en ny uke begynner.

 

Porene på Angelina begynner å fylles såpass at jeg har måttet gå over på 600-papir på

kolben og 800-papir på fremtreet for at valnøttstøvet skal bli fint nok til å trenge inn i

porene.

 

Den obeservante leser har kanskje lagt merke til at Angelina ofte skifter farge på de

forskjellige bildene. Dette skyldes at jeg varierer lyssettingen avhengig av hvilket poeng

jeg vil ha frem på bildene, og at treverket og oljebehandlingen er ganske livfull ved

forskjellige fotovinkler.

 

På dette bildet vil jeg ha frem slipeslammet som skal tørke:

 

normal_ang190.jpg

 

mens på dette bildet vil jeg ha frem porene:

 

normal_ang191.jpg

 

Det mest porøse treverket vil være ganske mørkt når det er vått, som f.eks skaden jeg

reparerte på kolberyggen:

 

normal_ang192.jpg

 

Her er en litt annen vinkel for å vise at fiberfeilen nå er fyllt opp, men at "slammet"

ligger på:

 

normal_ang193.jpg

 

og ennå en vinkel som viser både trekanthakket og fiberfeilen:

 

normal_ang194.jpg

 

Alle disse bildene er tatt i samme fotosession, uten at det er gjort noe som helst med

henne mellom bildene. Bildene viser også Angelina fra den styggeste siden hun klarer å

oppvise for tiden.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

På dette bildet vil jeg ha frem slipeslammet som skal tørke:

Og dette "slammet" polerer du ned med stålull når det er tørket? for så og våtslipe med 600-800 papir og lager nytt "slam" ? Har jeg forstått det riktig da ?

 

Fantastisk arbeid og fin tråd forresten!

Link to comment
Share on other sites

Litt Angelina må vi vel få til i dag også...

 

Angelina har nå tørket i et døgn etter gårsdagens porefylling. Hun er fremdeles ikke tørr

nok til å fjerne slipeslammet, men jeg har tatt noen få bilder for å vise dere hvordan det

ser ut på dette stadiet.

Noe av det første vi legger merke til er at slammet har trukket inn i porene,og det er

bare der vi ikke har porer at det ligger igjen på overflaten:

 

normal_ang200.jpg

 

På dette bildet kan vi se hvordan den berømmelige "dunken" i kolberyggen nå ligger i plan

med resten av treet. På bruddlinjene kan vi også se hvor omfattende denne skaden var; Litt

større enn en tikroning i omkrets:

 

normal_ang201.jpg

 

På det neste bildet har jeg gått så tett på porene som kameraet mitt klarer, og vi ser at

overflaten nærmer seg så plan som jeg vil ha den på dette stadiet:

 

normal_ang202.jpg

 

Jeg får av og til en del spørsmål om denne behandlingen også kan få frem liv i litt mer

folkelige skjefter enn det Angelina er født med....

 

For å svare på det, tenkte jeg at jeg skulle presentere en følgesvenn fra høyfjellet,

Jeffery Remington:

 

normal_jeff01.jpg

 

normal_jeff02.jpg

 

Jeffery er en Remington 700 Mountain Rifle, født i kaliber .30-06 men jeg har en .280Rem pipe også....

Stokken er laget i industristandard American Black Walnut (Juglans Nigra) og ble av

fabrikken sprayet inn i et tjukt lag høyglans Polyurethanlakk. Dette hadde selvsagt

skallet av både her og der da jeg fikk ham, og og fuktighet hadde trengt inn og misfarget

treverket...

Denne valnøttvarianten og denne stokken slår absolutt alt jeg har sett av grovporet

valnøtt, så det å porefylle ham var en formidabel jobb...

 

Det er nå noen år siden jeg rehabiliterte ham, men som dere kan se av de neste bildene er

han ikke blitt vesentlig styggere med årene:

 

normal_jeff03.jpg

 

normal_jeff04.jpg

 

normal_jeff05.jpg

 

Jeff er forøvrig ei børse jeg "Vurderer" å selge i forbindelse med et drillingkjøp jeg

"Vurderer" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du Raudnakke, du kunne ikke tenke deg å arrangere et lite "kurs" i behandling av stokker en gang? Jeg tenker ikke primært på et kurs i restaurering av en gammel, sliten og stygg stokk, men mer i retning av "Hvordan få det beste ut av den stokken du har-kurs"?

 

Du kunne sagt på forhånd hva man burde ta med seg av "lurium" og verktøy/utstyr, så kunne vi tatt med ei rifle som vi ønsket å behandle...

 

For meg hadde et av hovedformålene med et slikt kurs vært å kunne lære hvordan jeg kunne behandle stokken får at den skal holde seg best mulig gjennom en jaktsesong, dvs. grunnarbeid og vedlikehold.

 

Dæffen, DET kunne vært noe det! :D

 

Hvor kan jeg melde meg på? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I dag er Angelina blitt så tørr at jeg kan fjerne det gjenliggende

slipeslammet....

 

Porene er også såpass fyllt at jeg tør å bruke stålull 0000 til denne jobben.

 

Et lite problem jeg har når jeg skal fotografere henne nå om dagen er at hennes indre skjønnhet nå er begynt å stråle ut for alvor, uansett hva jeg kliner henne inn med,slik at hun blender fælt...

På dette bildet har jeg derfor plassert henne i litt halvskygge slik at vi kan få et inntrykk av overflaten:

 

normal_ang210.jpg

 

På de neste bildene har jeg lagt henne slik at sollyset provoserer frem skjønnheten.Hun er akkurat slik som på det første bildet; Lett pusset over med stålull og med tørr overflate...

 

normal_ang211.jpg

 

normal_ang212.jpg

 

normal_ang213.jpg

 

normal_ang214.jpg

 

Hun er nå på et nivå som er et godt stykke forbi det jeg kaller "Hunters Grade" rent finishmessig. Vi kan fremdeles se porene som fordypninger, men vanlig oljebehandling vil kunne fylle opp mesteparten av det... Dette er slett ikke et dårlig nivå for et bruksvåpen, selv om dette nivået fordrer litt mer vedlikehold av eieren enn det jeg har tiltenkt Angelina..

 

Vi skal jo selvsagt ta henne helt frem til "Best Gun Grade"...

 

Siden jeg var litt slem med henne i slutten av forrige uke og sammenlignet henne med ferdigbehandlede våpen skal jeg la henne få briljere litt helt til slutt...

 

Postmannen kom med pakke til meg i dag. Inni den lå det en helstokk til en Sako Vixen som jeg gjorde et impulskjøp av her på Kammeret.

 

Denne er tiltenkt et lite prosjekt når jeg kommer over resten av delene, men foreløpig får den være statist for Angelina.

 

Først et par ord: Denne stokken ser ut som den er behandlet godt, tørket når den var våt og etteroljet litt innimellom. Slett ikke ulikt midtskiktet av jaktbørser jeg ser på banen under prøva:

 

normal_ang215.jpg

 

normal_ang217.jpg

 

Ser vi litt nærmere etter, ser vi antageligvis resultatet av etteroljing på hurtigherdende porefylling:

 

normal_ang216.jpg

 

men vi ser også potensialet:

 

normal_ang218.jpg

 

Jeg lurer litt på å bruke denne stokken til et lite Online-Kurs i oppfriskning og vedlikehold av bruksstokker.

Skrik ut hvis det skulle være interesse for det...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...