Jump to content

Prosjekt Angelina. Vi renoverer en drilling.


Raudnakke

Recommended Posts

De av dere som ikke har fått med dere denne tråden om Raudnakkes Drillingfond, se denne tråden... http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=17655

Radnakke, jeg ser med store våte øyne på hvordan drillingen min blir seendes ut. Og jeg lurer, kan man sende kvinnelige familiemedlemmer til makeover også? Eller mannlige for den saks skyld? :mrgreen:

Men herregud mann, jeg leser tråden din omigjen, og omigjen men jeg klarer ikke helt å se linken mellom hva du gjør, og hvordan det blir. Trollmann!!!

Link to comment
Share on other sites

Edit: Hvis interessen for heksebrygg er så stor, kan jeg muligens vurdere å brygge en dunk for salg i smaa portioner...

Hvis, mann her må du ha luktet for mye på heksebrygget/godsakene. Her skrives det side opp og ned av "siklende" menn i alle aldre/valører, som bare venter på å få lagt sine klamme fingre rund en liten skjerv av disse godsakene. Så denne dunken din bør nok nærme seg en størrelse av 25 l.

 

Selv vurderer jeg sterkt å utsette innkjøpet av et eller annet nå mindre "attraktivt" innkjøp til fordel for ei søt, snerten dobbeltpipetet dame med pene tegninger og konturer. Da er mulighetene meget store for at det trengs et par tre dl av ditt heksebrygg. :wink:

 

 

PS. Snart kan du bytte ut en linje i din signatur, lykke til, vel fortjent :wink:

Link to comment
Share on other sites

Endelig begynner sjokket fra de siste dagers hendelser å avta såpass at jeg

igjen kan fortsette mitt virke....

 

I forrige posting viste jeg noen Bilder av Angelina etter at gytjebadet hadde

størknet og blitt pusset av overflaten igjen.

Siden jeg mistet munn og mæle, skalv ukontrollert og alt inni haue ble

lapskaus våget jeg ikke å jobbe videre med Angelina i den tilstanden og jeg

fikk derfor ikke fulgt opp med de lovte Wet-Look bildene påfølgende dag.

 

Nå gjør jeg det...

 

Først et bilde før jeg begynner dagens kur:

 

normal_ang241.jpg

 

Her et bilde der jeg har oljemassert fremtreet og begynt på kolben:

 

normal_ang242.jpg

 

Olja grovt smørt utover før massasje:

 

normal_ang243.jpg

 

Kinninga er den biten av denne kolben som har lavest gradering på treverket.

Den har imidlertid perfekt orientering på årringene for å oppta

rekylbelastningen, og med litt therapie ser vi at det kommer frem felter i

gullfarge nå:

 

normal_ang244.jpg

 

Her har jeg massert meg ferdig og dama skal få vise seg litt frem:

 

normal_ang245.jpg

 

normal_ang246.jpg

 

normal_ang247.jpg

 

Flere har uttrykt at de er bekymret for at farget olje vil mørkne stokken.

Bildene over burde vel motsi dette....

 

De neste par bildene viser den oljekrukka jeg har brukt i dag, og på det

siste bildet har jeg plassert et hvitt ark bak. Fargen på denne olja er dyp

burgunder... like dyp som Burgunderen i det glasset jeg måtte innta i gårkveld

etter å ha snakket med Skaubjønn

 

"Huille de Vie pour Angeline":

 

normal_ang248.jpg

 

normal_ang249.jpg

 

 

Jeg har fundert litt på hvordan jeg kan klare å gjøre enda litt til i

gjengjeld for det Kammerfolket gjør mot meg.

 

Jeg har derfor besluttet at jeg kommer til å formulere en egen Stokkolje.

Denne vil bli basert på gamle oppskrifter, mine egne erfaringer og ideer og

på den måten klarer jeg å gjøre det uten å bryte et gammelt løfte....

 

Oppskriften, fremgangsmåter ved fremstilling og bilder av prosessen vil bli

lagt ut i en egen tråd...

 

Meine Damen und Herren: Jeg gir dere " Das Kammerschaftöl"

 

(Så det så, Fulmen. Du kan pakke vekk Scopolaminsprøytene dine, jeg er

allikevel immun mot denslags...)

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har derfor besluttet at jeg kommer til å formulere en egen Stokkolje.Denne vil bli basert på gamle oppskrifter, mine egne erfaringer og ideer og på den måten klarer jeg å gjøre det uten å bryte et gammelt løfte....

 

Oppskriften, fremgangsmåter ved fremstilling og bilder av prosessen vil bli lagt ut i en egen tråd...

u111.gifu111.gifu111.gifu111.gifu111.gifu111.gif

 

Hadde det ikke vært for at jeg allerede hadde gjort det, ville du nå sett meg spinne inn på nettbanken. Som du sikkert forlengst har forstått er det ikke bare i Fulmens hode at det har versert tanker om hvordan man skulle kunne lage en piratutgave av Rotnackens schaftöl, eller ihvertfall noe som lignet i tilstrekkelig grad. Den oppskrifta er verd betydelig mer for meg enn et bidrag til drillingfondet!

Link to comment
Share on other sites

Det må en si, her kommer visdom verdig Kong Salomon frem, jeg tipper du kan koke sammen en oppskrift som slår kjøpevarer ned i støvlene og som likevel ikke når mirakeloljen opp til midjen. Hvis det er noe du kunne brukt selv på et mindre viktig prosjekt er det sikkert bedre enn hva vi amatører fortjener :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har klødd meg litt i hodet der selv Fossdal... Såret stammer fra en skrutrekker som ikke passet til skruehodet og dermed herpet både skruehode og treverket ved siden av...

 

Med avtrekkerbøylen montert må du se nøye etter for å finne det, så jeg velger å justere sårkantene når oljebehandlingen etterhvert er utherdet. Jeg kommer da også til å rense opp sporet i skruehodet.

For ordens skyld er det ikke meg som har gjort dette, jeg oppdaget det selv ved første demontering....

Link to comment
Share on other sites

Nydelig!

En ting jeg ikke har fått med meg: Hvordan oljer du opp nettskjæringen? Vet jo at du har gått over den, men om du sauser den inn med olje blir det jo ikke bra? (Spark meg om du har skrevet om dette før...)

 

Bok ideen er god. Og jeg har allerede nevnt den for Raudnakke. Siden han snakker og skriver flytende Tysk bør han kunne gi den ut i Tyskland også, da blir det mulighet for litt volum på salget. Går det bra, bør den kunne gis ut i Unaiten også. Det er det stedet med flest samlere av dobbeltrifler og drillinger, og mye interesse for håndtverket. Altså, med denne tråden som dokumentasjon går du til en forlegger med internasjonale forgreininger, og får proffesjonell hjelp tilå lage en bok ut av det. Stå på Raudnakke!!!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er lakk i nettskjæringa skjer akkurat det, Hallgeir...

 

Er den tidligere oljebehandlet kjører jeg forsiktig i gang med olje,tynnet med terpentin i blandingsforhold melloem 2:1 og 1:1.

Dette påfører jeg med fingeren i en tynt lag på nettskjæringa, hvorpå jeg børster det inn med neglebørsten.

I løpet av 30-60 minutter vil du få en ide om inntrengninga uten at denne har blitt klissen eller tørket. Har blandingen da trukket inn, reduserer jeg terpentinandelen i de påfølgende blandingene og gjentar....

Når blandingen bruker mer enn 1-2 timer på å trekke inn, gir jeg meg og lar nettskjæringa tørke.

 

Noen nettskjæringer er så tilklinte at du neppe får gjort noe som helst med dem. De må derfor renoveres.

Følg med på Workshop-tråden, der jeg snart kommer til å vise nettskjæringsrenovering med lett tilgjengelig utstyr....

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt over 1 time på og lese over hele tråden. Og jeg siiter igjen med to tanker i hodet.

1. For en kunstner og trollmann du er.

2. Hvilken kunnskap og tålmodighet du må ha.

Kan ikke annet enn og ta av meg hatten og bukke. Dette må være den beste tråden på kammeret så langt. Jeg stiller meg bakerst i fanklubben din Raudnakke.

Måtte underveis i lesningen stikke å hente fram en hagle jeg har missbrukt i 10 år. Og sitter igjen med verdens dårligste samvittighet. Får se om jeg drister meg på en make over.

Og helt til slutt. Takk for at du deler av din kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt er feilen at den inneholder Silikon...

 

Hvorfor skal man unngå silikon på våpenskjefter ?

Hvis silikon/treverk er en dårlig kombinasjon, hvorfor bruker så mange produsenter av skjefteolje denne ingrediensen i sine produkter ?

Link to comment
Share on other sites

Den siste uken har det vært litt sparsom med oppdateringer her....

 

Det skyldes delvis at jeg har vært litt opptatt med å finne min tilkommende

Kammerjungfrau Adelheid, samt å skaffe henne reisedokumenter og

oppholdstillatelse i kongeriket...

Det skyldes også at denne fasen av Angelina's behandling er en fase der

tålmodighet gir en vesentlig høyere avkastning enn utålmodighet.

 

Angelina står nå og herder 3-5 døgn mellom behandlingene. Som det neste

bildet viser er det ennå noen hårfine porer igjen å fylle :

 

normal_ang250.jpg

 

Her har jeg brukte brutale metoder for å få frem detaljene på det som

Skaubjønn kaller "Dunken". Dvs. blitz, zoom, halogenlampe etc.

Vi ser tydelig fiberbruddene, men også at overflaten i området nå er 99%

plan... Faktisk er den litt lange poren over skaden dypere enn bruddlinjene. Porene virker imidlertid dypere på bildene enn de er i virkeligheten på grunn av fototeknikkene jeg nevner over:

 

normal_ang251.jpg

 

De neste par bildene viser hvordan hun ser ut når hun som på de forrige to

bildene er mattet ned før neste behandlingsøkt. Man ser tydelig hvordan

dybdeeffekten er på plass allerede, spesiellt på det siste bildet:

 

normal_ang252.jpg

 

normal_ang253.jpg

 

 

Før jeg igjen oljesliper overflaten, pleier jeg på dette stadiet å olje lett

over. Dette gjør jeg med litt olje på fingeren, og 1-1,5 dråper rakk til hele

stokken....

Disse bildene viser også nesten hvordan hun vil bli seende ut til slutt, sjøl

om hun ikke vil være fullt så "Glossy". Dette vil Skaubjønn også selv kunne

trimme ned til ønsket glans med stålull:

 

normal_ang254.jpg

 

normal_ang255.jpg

 

normal_ang256.jpg

 

normal_ang257.jpg

 

Begynner vi å ane klassisk skjønnhet nå?

Link to comment
Share on other sites

*tørke sikkel* Simpelthen nyyydelig! Aircooled, ser du det der? Hvordan går det med identitetskrisa di nå? 8)

 

Skaubjønn, matter du ned den overflata der så sender jeg noen til å ta fra deg våpenet! :lol:
Da kan du gjøre avtalen med det samme, gitt. Lar du den fyren bruke børsa si etpar ukers tid, så er overflata matta ned, helt automagisk, uten bruk av stålull... ;)

 

Men for å bli litt seriøs, @Raudnakke: Prosedyra på dette punktet er altså smøre inn med olje, våtslipe, la tørke, glattpusse, gjenta fra start. Eller har jeg misset noe? Og har du nå noen form for sikkativ i luriumet ditt, eller satser du på rein luftherding av linolja?

Link to comment
Share on other sites

 

Men for å bli litt seriøs, @Raudnakke: Prosedyra på dette punktet er altså smøre inn med olje, våtslipe, la tørke, glattpusse, gjenta fra start. Eller har jeg misset noe? Og har du nå noen form for sikkativ i luriumet ditt, eller satser du på rein luftherding av linolja?

 

Her er det rein luftherding som gjelder....og du har oppfattet prosedyren rett :)

 

Sikkativ kommer inn i bildet når porene er fyllt og herdet...

Link to comment
Share on other sites

*tørke sikkel* snipp snipp Aircooled, ser du det der? Hvordan går det med identitetskrisa di nå? 8)

?

 

:shock: jeg sliter. Måtte sporenreks fly inn i furteboden og stryke over glassfiber og micarta. Vik fra meg syndige tanker :o

Kanskje jeg skulle prøvd engang, bare sånn for å se om det er noe for meg

Link to comment
Share on other sites

Å du hildrande... Ser for meg at Skaubjønn kommer til å bruke børsa med andakt heretter - Dette må bli som å legge ivei med en flunkende ny custom Porsche - styre unna alt som kan gi riper i "lakken" - kjøre pent... Hold unna buskene i gårdsveikanten..

Tør du ta med deg denne børsa ut i skauen da, Skaubjønn?

Link to comment
Share on other sites

Nydelig treverk, når jeg nå ser på det jeg trodde var en løpsvelger, ser jeg nå at det er en oppspenner.

 

Ja, det er begge deler; skyve fram et hakk = avsikret hagle. Skyve helt fram; spent rifle på fremste avtrekker, venstre hagleløp på bakre. Hvis rifleløp ble avfyrt kan høyre hagleløp avfyres hvis oppspennerknappen føres et hakk tilbake.

 

I tillegg så kan fremste avtrekker skyves fram for snellertfunksjon.

 

Nå må du snart fram med de hvite hanskene Skaubjønn. :D

Link to comment
Share on other sites

Å du hildrande... Ser for meg at Skaubjønn kommer til å bruke børsa med andakt heretter - Dette må bli som å legge ivei med en flunkende ny custom Porsche - styre unna alt som kan gi riper i "lakken" - kjøre pent... Hold unna buskene i gårdsveikanten..

Tør du ta med deg denne børsa ut i skauen da, Skaubjønn?

 

Ja h...vete... Og jeg er klønete av natur! :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt påskeAngelina må vi vel få til...

 

I dag er det 2 måneder siden den første posten her i tråden. Porene er nå fylt, og jeg anser dem som såpass herdet at jeg kan gå videre...

 

Det første bildet viser henne etter at jeg har pusset vekk belegget etter siste porefylling.

 

normal_ang261.jpg

 

På dette bildet har jeg massert inn to dråper olje:

 

normal_ang262.jpg

 

..og går vi tett på ser vi nå klarheten i behandlingen og treverket. Overflaten kan se litt ujevn ut på bildene, men det skyldes olja som ligger på... Dette bildet er det jeg har publisert til nå som gir best inntrykk av hvordan sluttresultatet vil bli:

 

normal_ang263.jpg

 

Før jeg legger meg i kveld, kommer jeg til å massere det som ikke er trukket inn utover med håndbaken...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ca 20 timer siden forrige posting og oljemassage...

 

Før jeg la meg i går kveld, masserte jeg den olja som ikke var trukket inn ganske hardt utover med håndbaken. Overflaten er nå blitt ganske tørr, hard og glatt :

 

normal_ang271.jpg

 

normal_ang272.jpg

 

normal_ang273.jpg

 

Også den skaden som Skaubjønn kaller dunken er blitt tilnærmet usynlig:

 

normal_ang274.jpg

 

normal_ang275.jpg

 

Nå kommer jeg til å fortsette med å bygge opp overflata den neste uka...

Link to comment
Share on other sites

I dag kom sanatoriets Rumenske sjåfør Igor kjørende med en ny gjest til sanatoriet....

 

Dette er en dobbeltrifle av Krieghoffslekta, og som den kokette frøkna Angelina er måtte hun selvsagt hilse på den nyankomne selv om hun nettopp hadde fått overflaten rubbet før massage...

 

normal_ang281.jpg

 

Denne pasienten har et ganske vakkert treverk, og siden eieren har tillatt meg å publisere fotografier kan vi jo vise noen:

 

normal_kr11.jpg

 

normal_kr12.jpg

 

normal_kr13.jpg

 

normal_kr14.jpg

 

Litt kreativ fotografering viser dog potensialet her:

 

normal_kr15.jpg

 

Jeg kommer ikke til å lage noen tråd om denne, men siden jeg har fått lov kommer jeg sikkert til å bruke litt bilder i Woodstock-tråden...

Link to comment
Share on other sites

Nå er arbeidet med overflaten i gang for fullt...

 

Jeg har nå fått den dybden og det spillet jeg var ute etter i treverket, og driver nå med å "Herde" overflaten for å kunne polere denne. Dette er egentlig en ganske enkel prosess, der jeg stryker overflaten med et Sikkativ et partre ganger med lett pussing med stålull 0000 og 24 timer tørketid i mellom.

 

Hun skal nå få stå og dypherde en ukes tid....

 

normal_ang291.jpg

 

normal_ang292.jpg

 

normal_ang293.jpg

 

normal_ang294.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg stryker overflaten med et Sikkativ et partre ganger med lett pussing med stålull 0000 og 24 timer tørketid i mellom
Er det særlige krav til sikkativet? Jeg har ei flaske med noe sånt liggende som jeg kjøpte på en malerforretning -- sånn for kunst- og hobbymalere -- en gang, men jeg veit ikke nøyaktig hva det er. Bortsett fra at det er "sikkativ for linolje" :oops:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...