Jump to content

Prosjekt Angelina. Vi renoverer en drilling.


Raudnakke

Recommended Posts

Har jeg fått deg til å reflektere på den måten, har jeg faktisk oppnådd noe langt mer enn å pusse opp en fin børse Vingemutter... :)

 

Dette er vel nettopp defininisjonen på kultur; At helheten er noe mer enn summen av de enkelte faktorer som inngår :wink:

 

Får håpe resten av leserne bærer over med denne frivole blandingen av filosofi og håndtverk :lol:

Link to comment
Share on other sites

..I mitt forrige innlegg påpekte jeg dine store pedagogiske evner, Raudnakke. Jeg ser for meg deg som den glimrende og ideelle læremesteren i dette edle og krevende håndtverk. Og min beundring for din imponerende evne til å gjenskape - og forbedre - liv og glød i dette fine naturmateriale øker etter hvert som du gir oss innsyn i din prosess.

Gjennom dine siste innlegg får vi også innblikk i din bevissthet når det gjelder fokus, mål og mening med din gjerning. Det du står for setter deg i en egen klasse, samtidig som det forklarer noe om hvordan det er mulig å prestere på det nivået du gjør..

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er for bra til å havne så langt ned på lista.

 

Jeg har veldig sans for å tenke at veien er viktigere enn målet. Jakt er for meg en slik aktivitet. Det er ikke for meg viktig å nå målet med å felle et dyr. Det er tiden hvor jeg fortsatt har tro på at noe er i ferd med å skje, som er den vigtigste. Og etter at man har lykkes, kommer alltid trangen til å prøve enda en gang.

 

Når det gjelder selve livet, vet vi jo alle hva målet er, så veien er det eneste viktige.

 

læremesteren i dette edle og krevende håndtverk

Ingen ting hadde vært bedre enn en "syklubb", hvor man møttes en gang i uka med sine gamle børser som man kunne pusse på, hvor vi hadde Raudnakke som læremester.

Link to comment
Share on other sites

For de av dere som ble så betatt av Angelinas "Wet Look" forrige gang jeg

postet bilder blir denne postingen muligens en nedtur....

 

På en stokk som har vært behandlet tidligere, er det alltid noen områder som

er mere uttørket enn andre. Dette er gjerne kolbehalsen og kinninga inn mot

baskylen. Ser en litt etter på eldre brytevåpen, finner en ofte sprekker her.

Dette skyldes at området tørker fortere, treverket krymper og og treet kan da

få slagskader etterhvert som våpenet avfyres.

 

Angelinas behandlingsregime er for tiden massasje med olje morgen og kveld.

For områdene som er nevnt over har jeg også lagt inn en eksta behandling i

mellom disse tidene, nettopp for å ta igjen uttørkingen og for å sørge for en

jevn metning over hele kolben. Endeveden på innsiden av pistolgrepet og

bakkanten av kinnstykket er også områder som trenger mer olje enn resten, så

disse tas med i lunchbehandlingen.

 

De første to bildene viser disse områdene ca. 12 timer etter forrige

innoljing:

 

010320090732bd33fbc6003642aab2.jpg?51

 

0103200907141ee66ca80dc5428ea2.jpg?90

 

Jeg masserer inn oljen med fingeren og legger på en passe tykk film som ikke

renner :

 

0103200907521eaaee0c69d047ba9c.jpg?41

 

og da ser det slik ut når jeg setter stokken bort til tørking ved ca 13-14

graders temperatur:

 

01032009073265703b079ad34baeb6.jpg?1

 

010320090712eb0ddb816798420da1.jpg?54

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har nå gått 14 dager siden jeg startet denne tråden, og responsen har

vært imponerende. Jeg hadde rett og slett ikke trodd at interessen for det

jeg driver med vår så stor... :shock:

 

Angelina går nå inn i en fase av oppholdet som er preget av oljemassasje og

hvile. Det vil derfor gå litt lengre mellom oppdateringene fra dette, men jeg

slipper vel et og annet bilde når jeg mener at en kan se forandring.

 

På de etterfølgende bildene fra morgenmassasjen kan man nå se hvordan de

langsgående svarte stripene blir tydeligere og man kan også se at den

tverrgående "Fiddleback"strukturen blir mer uttrykt:

 

normal_ang130.jpg

 

normal_ang131.jpg

 

normal_ang132.jpg

 

normal_ang133.jpg

 

Nettskjæringen er også ganske tørst og for å fordele oljen jevnt i denne

bruker jeg en neglebørste med stiv nylonbust.

 

Borte på det kirurgiske atelieret er arbeidet med Angelinas nye kroppsdeler i

gang. Jeg kommer tilbake med oppdateringer og bilder fra dette når de

begynner å ta form...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun skrevet at alt jeg bruker er brygget av meg selv etter gamle Tyske tradisjoner :wink: og står i den lille klokeboken min. På side 3 i posten er det dog et bilde av hovedingrediensene.

For ikke-alkymister anbefaler jeg f.eks. CCL Red Root Oil... Denne er meget god.

Link to comment
Share on other sites

Å dæven! nå begynner dama mi å bli skikkelig fin! Først hadde du litt jobb for å slette ut rynkene som alderen og hardt bruk... hadde gitt henne. Så ble det en smule arbeid med å få formene på plass. Nå er det kosmetiske i gang. Hun kommer hjem til meg like fin som hun aldri har vært før! Gleder meg til å se pistorlgrepsavslutningen i rosentre.

Link to comment
Share on other sites

Det er rett og slett en nytelse å følge denne tråden :D

Og samtidig får jeg en litt flau smak i kjeften når jeg tenker på et par treskjefter i våpenskapet som sårt kunne trengt litt pleie :oops: Må virkelig si disse bildene fungerer som et spark i baken for å komme igang å olje litt selv. Selv om resultatene nok aldri kommer til å bli slik som det jeg ser her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du Raudnakke, jeg er spent på hvordan den dunken på toppen av kammen blir når du får olje på den. Var jo skikkkelig stygg! Og du skriver tidlig i tråden at det kommer til å se ut som vanlige sjatteringer i treet... Kan du legge inn et bilde av det området neste gang du knipser en photoshoot av Angelina?

Bent

Link to comment
Share on other sites

På side 3 i posten er det dog et bilde av hovedingrediensene.
I beg to differ. Side 2 ;)

 

OK, da er oljetype definert. Glitrende! Enda mer i og med at det er samme basis som jeg sverger til for trebehandling :) Har du planer om å legge noen skjellakk- eller lignende politur til slutt for glansens del, eller bruker du "bare" olje og porefylling ved hjelp av oljevått slipepapir/stålull?

 

Du skjønner, jeg har en lignende -- men litt eldre -- dame som for tiden og etter litt innsats fra min side¹ er noenlunde pent sminket. Problemet er at denne sminken -- som for tiden er CCLs tokomponent finishing kit (antatt å bestå av lavviskøs linolje i komponent 1 og skjellakk i komponent 2) -- ikke har den ønskete slitestyrken. Hun har en tendens til å bli litt matt i øynene etter bare noen få dagers bruk i norsk jaktklima. Så derfor lurer jeg litt på å gjøre noe med henne, da, vettu.

 

¹ Forrige eier hadde klint tjuktflytende kokt linolje over hele fasaden, inklusive baskylen, og latt det tørke uten nødvendig massasje. Det gikk med noen timer med vegetabilsk terpentin og tannbørste, kan man si...

Link to comment
Share on other sites

Herregud! Er det mulig :shock: Det var en skikkelig dunk der, kraftig søkk i kammen (Jeg låner bildet ditt fra sidde 1 i tråden) normal_Aa3.jpg en ting er at du klarte å dampe ut treet slik at det fikk tilbake sin opprinnelige form, hadde ikke trodd det var mulig. Men det går jo ikke an å se skaden lenger!? Og her var det mye trefibre som var skadet og knust. Hvordan er det mulig???

Link to comment
Share on other sites

:shock: For en flott tråd.

 

Det er utrulig å flotte damene kan bli bare ved å legge seg under kniven å med litt kjemikaljer.

 

selv etter så mage år i friluft. du er rett å slett flingk raudnakke.

 

den børsa blir så fin nå at selveste storebjørn nesten ikke tørr bruke den i fjellet.

 

:mrgreen:

 

igjen flott tråd. Exclusivt arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Nå har olja fra morgenmassasjen trukket inn, så her får du et bilde til av skaden Skaubjønn:

 

normal_ang138.jpg

 

Jeg har her plassert skaden i senter av bildet. Ser du nøye etter, vil du kunne ane bruddlinjen som en "L" på venstre side der bulken var. Jeg regner med at den blir helt usynlig når jeg får oljet ferdig og fyllt porene...

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg har nevnt dette før også, det er rett å slett mulig å slå pusten ut av ein mann, med sånne bilder. Å forandre ein hoggestabbe ( sorry for uttrykket Skaubjønn.. :oops: ) til å bli et usedvanlig vakkert smykke, det er ein eigenskap som er forbehold svært få... :shock::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å komplettere dagens billedserie om Angelinas Spa-hverdag, legger jeg ut noen bilder sånn rett før Angelina får sin aftenmassage....

 

normal_ang1390.jpg

 

normal_ang1391.jpg

 

normal_ang1392.jpg

 

Hun har nå hvilt siden morgenmassagen, kun avbrutt av en kortere ansiktsbehandling med fokus på kinn og hals midt på dagen. Som vi kan se, kommer fargenyansene bedre frem nå som oljen er tørket inn...

 

Nu skal hun imidlertid få dagens siste oljemassage, før hun blir bragt til sin suite for natten :)

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk Raudnakke, men du må ikke leverere "damen" tilbake til den rampen på "Det Blide Sørland" i den kondisjon som hun innebærer nu. Hun må reddes fra slike overgrep som hun har blitt utsatt for tidligere og fortjener en tryggere havn. Han har tydeligvis IKKE forstand på hvordan man behandler "Damer" i dette landet.Man behander ikke sånne damer som at de hadde Burka Og Bart!!!!

Phøyy ... Send vedkommende en Star kombi :oops::oops::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjempetråd!

 

Men er ikke enig med dem som vil sende Skaubjønn til skogs med en sliten kombi :shock: Han har jo gått til anskaffelse av denne damen for å bruke henne til det hun er kommet til verden for. Det ville vært en skandale om Angelina endte sine dager som luremus i et mørkt og kaldt våpenskap.

 

Så får vi overlate til Raudnakke å oppdra Skaubjønnen litt i kunsten å behandle ei sånn fin dame på en skikkelig vis :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg tror nå heller den godeste fraulein Angelina har hatt en aktivt og opplevelssesrikt tid hos Skaubjønn. Og for min del har det alltid vært viktigere med karakter enn selskapspynt (men man sier selvsagt ikke neitakk når man en sjelden gang kommer over en flott kombinasjon av disse egenskapene). Jeg tror oppriktigt at den godeste fraulein ville ha vansmektet bakerst i skapet, da jeg føler dette er en dame med sans for det aktive liv. Som kvinner flest er hun vistnok en smule lunefull, og det er som vanligt opp til mannen at på egenhånd fatte, hva som skal til for til enhver tid holde en dame i det gode hjørnet.

 

Det er dog klart, at nogen oppdragelse nok må finne sted. Da man må tage hensyn til at fraulein Angelina ikke lenger er i sin pureste ungdom. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå som jeg har fått tørket morgenmassageolien af henderne, bliver det tid til å komme med et tilsvar til de sidste indleg....

 

Våpen er laget for å brukes...

Den behandling som Angelina nå får, er ment å gi henne den nødvendige beskyttelse for å ivareta hennes skjønnhet under aktiv bruk. Den er også tilrettelagt på den måten at et uhell skal kunne repareres på langt lettere vis enn tilfellet er med et moderne utseende.

 

Her i sanatoriets herrefløi bor det en eldre herre ved navn Ole. La oss for ordens skyld bare kalle ham Obersten...

 

Obersten er født i 1903. Da han kom til sanatoriet for over tyve år siden, hadde mange av hans kropsdele gået tapt i krigshandlinger. Jeg var på den tiden svend her, og fikk i oppgave å gjenskape ham ved å lage nye kropsdele og gjøre ham kapabel til en aktiv pensionisttilværelse i jagten.

 

Etter at nye kropsdele var lavet, fikk han samme behandling som Angelina nu får og har siden jaget ganske så aktivt. Fremdeles er han min yngste datters foretrukne følgesvenn når det skal avfyres nogle skud. Og fremdeles bøyer damerne seg i hofteledet og bliver fuktige i kammeret når han kommer inn i salongen..

 

Her er nogle billede af Obersten, med arr og det hele...:

 

normal_kr1.jpg

 

normal_Kr2.jpg

 

normal_kr3%7E0.jpg

 

Vi har en annen gjenganger her på sanatoriet, en Steyr Manlicher som fik sin behandling samtidig med Obersten. Han kommer innom hvert år efter storvildtjagten og har fremdeles kun trengt poliklinisk etterbehandling til tross for flere titals døgn årlig i skog og fjell..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Raudnakke, jeg må jo spørre. Jobber du som børsemaker eller er det bare på hobbybasis? Du må jo helt klart ha godt håndlag med våpen! Ser du har flere våpenprosjektet på gang :) fine og artige tråder og følge med på :D

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke, jeg må jo spørre. Jobber du som børsemaker eller er det bare på hobbybasis? Du må jo helt klart ha godt håndlag med våpen! Ser du har flere våpenprosjektet på gang :) fine og artige tråder og følge med på :D

 

Er nok bare en aktiv pensjonisttilværelse det jeg driver med :wink: Forøvrig takk for for at du liker trådene mine... :D

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk Raudnakke, men du må ikke leverere "damen" tilbake til den rampen på "Det Blide Sørland" i den kondisjon som hun innebærer nu. Hun må reddes fra slike overgrep som hun har blitt utsatt for tidligere og fortjener en tryggere havn. Han har tydeligvis IKKE forstand på hvordan man behandler "Damer" i dette landet.Man behander ikke sånne damer som at de hadde Burka Og Bart!!!!

Phøyy ... Send vedkommende en Star kombi :oops::oops::lol::lol:

 

Hmm, kødder du med dama mi? 8) Det har seg slik at Angelina er min. I motsetning til den nyere tids kvinner, kan jeg velge å behandle henne akkurat som jeg vil. Jeg kan arkivere henne i våpenskapet og behandle henne som en skammelig onanist, og kun beundrende legge klamme hender på henne i salongens trygge mørke. Eller jeg kan bruke henne slik hun er laget for, et veldesignet kjøttorgel. På rypejakt i ura lsammen med gordon Setter, etter rådyra i sørlandsskuaen, eller på tiurjakt sammen med Sako 30-06. Eller jeg kan bruke henne som dregg til båten, dersom det faller meg inn 8)

Raudnakke og jeg har likt syn på dette. Jaktvåpen skal brukes, og har jeg ikke råd til å bruke det har jeg heller ikke råd til å eie det. Raudnakke sender med vedligkeholdsutstyr etter kuren, og han forskrer meg om at hun blir mye lettere å vedlikeholde fremover, nå som grunnarbeidet er på plass.

 

Men lekker, det blir hun! :D

Link to comment
Share on other sites

Kødde med andres damer? :shock: Jeg? 8) Nei det kunne ikke ramle meg inn. Men det har seg sånn at jeg har måttet "redde" et stykk drilling og en engelsk sideligger og fått de inn på sanatorium i lengre tid. De tidliggere eiere(ektemenn?) hadde utsatt damene for behandling som taliban kunne vært bekjent av... :(

Og når de nå har fått en trygg havn så blir de tatt med på tur og brukt men IKKE misbrukt (det har jeg andre laverestående individer til).

Point taken, Vaffel? :wink:

Link to comment
Share on other sites

til info: Angelina er ikke til salgs. Hun skal være i mine klamme klør og ikke "reddes", uansett hva andre måtte synes om måten jeg bruker drillingen min på.

Så så,Skaubjønn.. ikke få anfall, men ha forståelse for at noen er mere sarte i sjelen når det observeres slike kunstverk :wink:

Raudnakke må jo være trevirkets svar på Snåsamannen :D

Link to comment
Share on other sites

På tide med en liten Bulletin fra Sanatoriet...

 

Angelina har nå nådd det stadiet der hun ikke lenger er i stand til å absorbere resultatet av en oljemassasje i løpet av 12 timer. Dette lover godt for henne og hun vil fra nå av bli satt på et 24 timers behandlingsregime med en noe fyldigere formulering av medikamentene.

 

Som en belønning for utholdte strabaser, har jeg besluttet å ta henne med til sanatoriets filial i fjellene da jeg har fått det intrykk at hun setter umåtelig pris på fjellluften. Sanatoriets Rumenske sjåfør Igor har nettopp fått ordre om å klargjøre vår Mercedes, og Angelina iføres i øieblikket varme pelse...

 

Dette opholdet vil forhåbentligvis også gi meg selv anledning til å bivåne en smule langholdskydning der afholdes i nærheden....

 

Vi avslutter derfor ugen med nogle billede og sees igen over helgen...

 

normal_ang140.jpg

 

normal_ang141.jpg

 

normal_ang142.jpg

Link to comment
Share on other sites

Følger spent med på "opprettings og lakkerings" prosjektet. :D Spesiellt siden jeg har samme drillingen og ser at den også trenger litt oppfrisking av oljefinishen etter jaktsesongen.

 

Lurer litt på prosedyren din med påføring av olje. Polerer du bort overflødig olje mellom hver påføring? Skjønner at du ikke vil åpne den store kloke boken for almuen, men du kunne kanskje dele noen erfaringer om selve påføringsprosessen.

Link to comment
Share on other sites

På dette stadiet masserer jeg oljen inn med fingrene, bevegelse på tvers av poreretningen og sirkulære bevegelser. Dette etterlater etterhvert en passe tykk film som jeg lar trekke inn. På treverk med mye liv vil det trekke ujevnt, men jeg masserer det som ennå ligger på overflaten utover med jevne mellomrom mellom innoljingene.

 

Jeg kommer tilbake med beskrivelser av de videre fremgangsmåtene samt bilder etterhvert som prosjektet skrider frem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...