Jump to content

Prosjekt Angelina. Vi renoverer en drilling.


Raudnakke

Recommended Posts

Det hadde vært utrulig kjekt med ein tråd med litt kurs, korleis ein kan både pleie, rense, vedlikeholde og etterbehandle stokker. Og hadde du laga ein flott tråd, så kunne me lagt den ut på portalen som ein artikkel der, det hadde vært enormt kjekt. Den kunnskapen du sitt med, hadde vært fint om du kunne dele litt med andre. Reknar sjølvsagt ikkje med at det kjem oppskrifter på 100 år gammel stokkiusluridium, men alikevel litt som kan få ein treneve med 10 tommertotter til å kunne ta hånd om stokken sin, så den ser betre ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Og hadde du laga ein flott tråd, så kunne me lagt den ut på portalen som ein artikkel der, det hadde vært enormt kjekt.

 

 

Det vet du jo at jeg ikke klarer :roll: Bare se deg bakover i denne tråden; makkverk, venstrehåndsarbeid, juks og amatørfotografering hele veien jo :lol: Har en infernalsk sjau med å redigere det sammen til en vettug artikkel faktisk :(

 

Men fra spøk til alvor; Jeg tenker meg en slags "Workshop" tråd der flere setter i gang med børsene sine og deler erfaringer, frustrasjoner,resultater og bilder....

Link to comment
Share on other sites

- Ja du kan spøke du, Raudnakke..! Her aner det meg at vi står på terskelen fra en aldeles glimrende framstilt foredlingsprosess kalt "Prosjekt Angelina" - til den rene skjære fullbyrdelse - ved at Hr. Raudnakke antyder muligheten for å trekke oss med som aktive disipler og lærlinger i hans enestående håndtverk. Hvis da et slikt hverdagslig begrep kan brukes om hans fantastiske kombinasjon av kunnskap, håndlag og intelligens! Tidligere har jeg også berømmet hans pedagogiske evner. Glimrende, Raudnakke!

Og - noe som er veldig viktig - Det som er lagt for dagen allerede i denne sammenheng, og det som vi håper kommer - all denne dokumentasjon må inn i en form som vi kan få tatt vare på!

Link to comment
Share on other sites

- Over til et lurium-spørsmål, Raudnakke: Du nevnte tidligere i tråden at rødoljen fra CCL kunne benyttes. Vil denne oljen "tørke" på en tilfredsstillende måte i denne prosessen som du beskriver, uten herder? Eller vil denne oljen bety at prosessen blir mer tidkrevende enn med "preparatene" du bruker? Antar at spørsmålet kan ha interresse for flere her..

Link to comment
Share on other sites

CCl sin olje kan brukes på alle de stadiene jeg har beskrevet så langt med utmerket resultat...

 

Jeg regner med at den sikkert er lettere å jobbe med enn min oljer så lenge du ikke er ute etter de finnyansene jeg henger meg opp i. Mine brygg har den fordelen at jeg har et bredere spekter å spille på for å løse forskjellige oppgaver, men av de kommersielle produkter jeg har testet er det ingen som har kommet opp mot CCL så langt.

 

I England får man kjøpt en stokkolje som kalles Alkenet Oil. Den er etter hva jeg har hørt jevngod med CCL sin.

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke; da har vi iallfall ett godt brukbart alternativ. Jeg tolker deg dithen at rødoljen i noen tilfeller har for mye farge, eller "feil" farge? Kan nevne at jeg på et prosjekt fikk en CCL-olje som var fargeløs, men ellers skulle ha samme egenskaper som rødoljen. Grunnen til at jeg brukte denne var at stokken i dette tilfelle var forholdsvis mørk i treverket, og at jeg ikke ønsket å dempe fargevariasjonene ved å gjøre den mørkere. Å jobbe med, og resultatmessig syns jeg denne oljen ellers fungerte likt med rødoljen.

Kan det være en løsning for oss "ikke-luriumlaboranter" å variere med den ene eller andre av disse, eller eventuelt blande disse to for ønsket fargepåvirkning?

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke vi skal slipp dette med oppfrisking av nettskjæring med tollekniv ennå...

pistolgrep.JPG

fortre.JPG

Her er ser det ut som om det nok er brukt både kniv, spiker, nål og småstein til jobben. :shock:

 

Dette er forresten hagla til faren til en kompis av meg. Blir antagelig vis et godt objekt å følge Workshop tråden med, da jeg har fått rimelig frie tøyler. Ulempen er at jeg må begynne litt grundigere en Hr. Raudnakke...

sprekk_apnet.JPG

Hva tror dere? Er det håp for den?

 

Nok en gang: Nydelig tråd Raudnakke!

Link to comment
Share on other sites

Den er VEL olja, som du ser. Noen steder forsvinner nettskjæringen i oljelagene... Hva kan gjøres med sprekken i form av avfetting før liming? Eventuelt hvordan gjøre det best? Forsterke med messingstenger tvers gjennom kolben?

(Beklager at jeg ikke klarer vente på Workshoptråden.... :roll:EDIT: flytter det når tråden eventuelt er opprettet. )

Link to comment
Share on other sites

@Eirik- Ang sprekken i treverket har jeg sett et par løsninger:

 

:arrow: Delene er blitt adskilt, for deretter å bli rengjort (lynol?) og limt sammen igjen.

 

:arrow: Man har limt sammen delene slik de er, samtidig er det satt inn en tynn (ca 1,5 mm) ståltråd/stift som er blitt "seratert". Det har først blitt forborret (ikke helt gjennom stokken) i stokken og ståltråden/stiften er kappet 3-4 mm kortere enn tykkelsen på treet. Ståltråden/stiften er blitt banket inn (brukt dor for å få stiften til å "forsvinne" inn i treet) og til sist har hullet som er synelig blitt fylt med en treflis og etterbehadlet med olje/beis.

 

@Raudnakke- Når det gjelder å lage en nettskjæring på en stokk som tidligere ikke har hatt nettskjæring, finnes der diverse "sjablonger/mønster". Er dette noe du har prøvd/kan anbefale :?:

Link to comment
Share on other sites

Tilater meg å tyvlåne tråden din litt jeg, Raudnakke.

 

Her må det bare innrømmes, at en drilling, har ståt høyt på lista mi, i mange mange år. Men, jeg har aldri liksom sett meg råd til det, før nå. (...så når Sako 30-06 hevder at "kammeret.no koster mye penger", så har han faktisk et særdeles godt poeng.... :oops: )

 

Nåvel - etter mye god hjelp, mange tips & råd, fra en særdeles raus, og utrolig hyggelig herremann her inne på kammeret/tråden, kom jeg over en middelaldrende dame, som jeg helt enkelt ikke greide å motstå.

 

Hun har det klingende navn Krieghoff, og har følgende vitale mål - 16/70 - 7x57R, og er ei utrolig lita og hendig dame må jeg innrømme. 57cm pipelengde, og 40 cm kolbelende. Vekta er 3,7 kg inkl. kikkert.

 

Nåvel - etterhvert som det etterlengtede ønske om et online-kurs på oppussing kommer igang, vil jeg nok kaste meg over dette prosjektet. Hun ser ut til å trenge litt spa, så gjenstår det å se, om jeg greier å tilfredstille damen.

 

Nok sagt - her er hun.

 

normal_IMG_0503.JPG

 

IMG_0514.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden var ukas høydepunkt for meg! Jeg tenner vanligvis ikke på drillinger, så jeg har til nå ikke levnet denne tråden oppmerksomhet.

 

Men her satt jeg da, omega 2.0 og husets kronprinsesse er ferdigfôret med pappas hjemmebakte pizza, og er derfor stille og rolige. I dette opphøyde øyeblikk av trankvilitet og universell harmoni drister jeg meg til å klikke meg inn på denne populære tråden. Og hva skuer mine blodskutte poseøyne? Noe av det vakreste jeg har sett på lenge! Også jeg som er erklært tre-skeptiker når det gjelder børsestokker.

 

bowdown.gif

Link to comment
Share on other sites

Sorry Jeger64, har visst sniffa litt mye raudolje i det siste :oops:

 

Jeg pleier å lage meg sjablonger i papir for å visualisere hvordan en gitt nettskjæring vil se ut på en stokk....

På fremstokken kan en som regel benytte sjablongen direkte. På dobbeltkrummede flater som f.eks. pistolgrepet blir den bare rettledende og jeg tegner omrisset opp med blyant, juster med viskelær og mere blyant til det ser riktig ut og skjærer deretter...

Link to comment
Share on other sites

 

Skaubjønn har på et eller annet tidspunkt fått utstyrt Angelina med en Pachmayr Old

English kolbekappe... Dette er en meget god oppgradering, men;

Desverre ble de originale skruene byttet ut med de som Pachmayr leverer med, og de har

ikke et overbevisende hold i de opprinnelige hullene...

Tilpasningen av kolbekappa er heller ikke helt perfekt. Om dette skyldes at kolben har

krympet noe eller om dette ble ansett som godt nok da det ble gjort vet jeg ikke. Nå blir

det heldigvis snart rettet.

 

 

 

Først, Raudnakke, flott tråd! Supert håndtverk!

 

Så må jeg jo få kommentere denne kolbekappen, som det er jeg som har montert.

Først må jeg få si at Skaubjønn på ingen måte er en kjip kunde, men han ba bare om å få montert kolbekappe. Man må ta visse valg når man gjør en slik jobb. Børsen var, som de første bildene viser, svært brukspreget. Så jeg monterte kolbekappen ved å bruke en jigg som former profilen, og skrudde den så på. Dette for å ikke gjøre noe med treverket. Tror nok treverket har endret seg litt siden da, en slik montering blir aldri perfekt, men kan ikke huske at det var SÅ stor forskjell, nei. Jeg tok da 600,- for monteringen, kappen inkludert. For å få et perfekt resultat, må man montere kappen som du har gjort det. Men det koster fort tre ganger så mye, siden man må blende inn den nye oljen med den gamle uten at det blir en overgang. Så baller det på seg, man kan ikke dy seg for å ta ut en bulk her og en bulk der...

Jeg leser at du har kommet opp i 40 timer, det vil si 20000,- for mitt vedkommede. Desverre blir det stort sett egne våpen som får slik behandling... :wink:

 

Jeg er veldig glad på Skaubjønn sine vegner for det resultatet han har fått her!

Link to comment
Share on other sites

Det var slett ikke ment som noen kritikk av arbeidet ditt, Fossdal :)

 

Som jeg sa i tråden, mente jeg treverket hadde forandret seg en del siden den jobben.

Tilpasningen forøvrig var helt på høyde med det jeg ser fra de fleste børsemakere, og faktisk en god del bedre enn noen jobber jeg har sett fra andre børsemakere. :wink:

 

Som du selv er inne på, er det desverre omtrent utenfor rekkevidden til vanlige lønnsmottakere å få utført noen av de tingene jeg gjør med Angelina hos fagfolk som også må leve av timelønna si i dag... Jeg gjør selv dette for å ta vare på de gamle håndverkstradisjonene, og de gangene jeg påtar meg oppdrag er det fordi objektet interesserer meg. Med de honorarene jeg selv tar for slike oppdrag hadde jeg hatt en veldig mye bedre timelønn ved å ta en lørdagsjobb på Rema1000 eller gått med avisa.

Men det varmer også godt med positiv kritikk fra fagfolk som deg :D

 

Jeg har stor respekt for det arbeidet jeg ser deg utføre, slik som det er presentert i diverse tråder her på forumet...

 

Keep up the good work :D

 

Ps: Du må ha gode forhandlerrabatter hvis du klarte den jobben inkl. kolbekappa for 600.-

Jeg hadde gått i minus hvis jeg slår sammen innkjøpsprisen på kolbekappa og kaffen jeg drikker i løpet av en slik jobb... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Neinei, jeg oppfattet det ikke slik heller, ville bare forklare litt.

Kappen var et parti jeg kjøpe billig, men jeg tar vanligvis ikke mer enn 300,- for en slik montering ekskl. kappe.

 

Det er utrolig morro å utføre slikt arbeid du har gjort her!

Og morro at du viser hva man faktisk KAN få til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare få skyte inn, som eieren av våpenet, at jeg var fornøyd med jobben din Fossdal. Og jeg ante ikke at det ikke var perfekt tilpasning jeg, før jeg så bildene og forklaringen til Raudnakke her i tråden. :D 600 var en god pris for den jobben.

 

Drillingen blir på et annet nivå nå, enn både da jeg sendte den til Raudnakke, og da jeg kjøpte den ny!

Link to comment
Share on other sites

Du, Raudnakke: Jeg har fundert en del på slipestøvporefyllertricket ditt. Jeg håper ikke dette blir for offtopic, men da kan vi evt. ta det på PM.

 

Du bruker en hjemmelaget "rødolje" med farge. Det lille jeg har brukt av oljer med farge har ikke gitt slike resultater som jeg har ønsket meg, for stokken har blitt for mørk og spillet har blitt dempet ned. Derfor bruker jeg nokså konsekvent olje uten fargestoff. Til andre trebiter -- knivskaft og slikt -- har jeg brukt Herdins fulgt av pussing med sandpapir for å få fram mønsteret i veden, nokså likt det som 35VRM har gjort med Kragstokken sin. Det synes jeg har funket fint. Men det slipestøvet jeg da får, er veldig sterkt farget. Såpass farget at før jeg tørker det av med en lett fuktet klut, har trebiten blitt omtrent ensfarget. Siden jeg lurer hardt på å prøve din framgangsmåte med våt oljesliping for porefylling en gang i framtida, lurer jeg fært på om den metoden kan brukes med suksess hvis man først beiser veden for å få fram spillet, eller om man vil "matte ned" spillet på grunn av at mørkt slipestøv legger seg i porene.

 

Har du noen tanker omkring dette?

Link to comment
Share on other sites

Der spør du om noe jeg ikke kan gi et erfaringsbasert svar på....

 

Den olja jeg lager og CCL sin bruker et pigment som heter Alkannin. Dette er et pigment som binder seg til fettstoffer, som f.eks. vegetabilsk olje. I motsetning til enkelte andre fargede oljer jeg har kjent på, blir jeg ikke rød på fingrene når jeg arbeider med alkanninpigmenterte oljer....

 

Jeg beiser uhyre skjelden. Sist jeg gjorde det, var på Piirka-prosjektet og da brukte jeg Narvsverte slik som jeg pleier når jeg farger stokker. Narsverte får man definitivt farge på fingrene av....

 

Du får rett og slett prøve og se. Alternativt kan du jo pusse opp en liten støvhaug av ubehandlet tre, blande litt med olje og gni treet inn med det...

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte tidligere, går det nå saktere med Angelina.

 

Litt oppdateringer må vi jo dog komme med,og dagens bilder viser Angelina i

sanatoriets Spa-Afdeling der hun for tiden nyter en serie gytjebad....

Hensikten med disse gytjebadene er å få huden glatt og motstandsdyktig mot

elementene og jeg kan med glede konstatere at det går riktig vei...

 

Først et bilde i profil som viser at spillet i treet bare kommer ennå mer

frem som tiden går:

 

normal_ang220.jpg

 

 

Vi må nå lete etter trekanthakket og fiberfeilen..:

 

normal_ang221.jpg

 

Close-up av hvordan gytja ligger på:

 

normal_ang222.jpg

 

Også kinningen mot baskylen er nå mettet og tilnærmet plan:

 

normal_ang223.jpg

 

..og til slutt et bilde av kinnbakken som viser at oljen ikke farger treet så

mørkt som enkelte frykter:

 

normal_ang224.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg føyer meg pent inn i rekken av dem som mener at dette på alle måter er en fantastisk tråd! Uten at jeg skal kommentere selve arbeidet (det taler for seg selv!), må jeg bare si at jeg lar meg imponere av grundigheten og den vitenskapelige måten du går til verks på. Jeg er selv "over middels" interessert i treverk og oljebehandling, og jeg kan uten å overdrive altfor mye kalle meg selv kjemiker og vitenskapsmann, men jeg må innrømme at jeg aldri har lagt så mye vitenskap i håndtverket (eller håndtverk i vitenskapen?) som du gjør her. Jeg ser at jeg har mye å lære, og at du åpenbart besitter et hav av erfaring og praktisk kunnskap sammenliknet med meg.

 

Opp igjennom årene har jeg hovedsakelig gjennom prøving og feiling funnet frem til en fremgangsmåte for stokkbehandling som jeg syns gir et bra resultat. Jeg registrerer at på enkelte områder gjør vi ting likt, mens på andre områder gjør vi forskjellig. Kanskje det kunne vært artig å sammenlikne sluttresultatet en gang? For tiden holder jeg på og behandler stokken til en Mauser i .404 Jeffery som jeg har bygd. Treverket er av nesten samme kvalitet som hos Angelina, så den burde gi et brukbart sammenlikningsgrunnlag. Jeg bruker heller ingen ferdige oljeprodukter, kun egne ikke-fullt-så-hemmelige oppskrifter. :wink: Det er ikke poenget å finne ut hva som er "best", og det er uansett vanskelig å vurdere egenskaper som slitasjemotstand og vannbestandighet, men jeg syns i alle fall det kunne vært artig og lærerikt. Hva syns du?

 

Jeg drister meg til å stille et kvasivitenskapelig spørsmål. I min fremgangsmåte og mine oppskrifter finnes det nemlig et "hull". Hullet er harpiks. De aller fleste brukbare kommersielle stokkoljer inneholder syntetiske eller halvsyntetiske harpikser, f.eks. alkyder, uretaner eller fenolharpikser. (Et velsignet unntak er CCL settet med rødolje og herder). Syntetiske uhumskheter er selvsagt uaktuelle for oss purister, men jeg må innrømme at harpiksene gir noen fortrinn. De gir en vannbestandighet som langt overgår linolje, og ikke minst, de gir overflaten en viss hardhet. Jeg snakker da ikke om lakk, men om et harpiksholdig "toppstrøk" som arbeides inn i treet og poleres til ønsket glans. "Heldigvis" finnes også naturlige harpikser - eksempelvis kolofonium, dammar, kopal og harpiksenes hellige gral - rav. I tillegg har vi selvfølgelig skjellakk, som er interessant i form av (fransk) politur, men som ikke egner seg som bestanddel i en oljeblanding. De gamle fiolinmakerne visste å sette pris på harpikser, og jeg har sett noen oppskrifter på koking av kopal eller rav i linolje. Hittil har det blitt med tanken for min del, og mine blandinger inneholder ikke harpikser. Så da kommer jeg omsider til spørsmålet; ærede Hr. Raudnakke, anvender De Dem af harpikser i nogen af Deres opskrifter, og hvad tænker De generelt om harpiksernes fortrinn og/eller ulæmper?

Link to comment
Share on other sites

Takker for rosende omtale, Broder Elgen :oops:

 

Jeg skal ta og sjekke litt i receptene mine og se om noen av de gammeltyske betegnelsene kan oversettes til noe harpiksholdig :wink:

 

En litt hard og bestandig overflate kan jo også oppnås ved å bruke olje, bivoks og bly/koboltbaserte sikativer... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ta og sjekke litt i receptene mine og se om noen av de gammeltyske betegnelsene kan oversettes til noe harpiksholdig :wink:

Takk, det ville være fortreffelig. Skjønt jeg tror nok du ville visst det dersom det inngikk noen magische Härze i dine geheimliche Rezepturen. Harpikser er notorisk klissete, og man kan kjenne på konsistensen om en olje inneholder harpiks.

 

En litt hard og bestandig overflate kan jo også oppnås ved å bruke olje, bivoks og bly/koboltbaserte sikativer... 8)

Koboltsikkativ har jeg også i mitt arsenal, men bivoks er bannlyst! :) Mener du at bivoks bidrar til en hard overflate? Hmm, interessant. Mitt inntrykk har vært det motsatte så langt. Jeg har litt bedre erfaring med karnaubavoks, den er vesentlig hardere, men jeg føler vel ikke at voks er tingen for hardhet og slitasjemotstand. Voks gir imidlertid veldig god vannbestandighet. Jeg har fått et litt splittet forhold til bruk av voks på skjefter. Jeg liker ikke å blande det i oljen fordi jeg er redd det hindrer oljen i å bli skikkelig hard (voks herder ikke, og blir ikke hardere enn den er i utgangspunktet). Alternativet er å polere det ferdig oljede skjeftet med voks, det blir jo særdeles vannavstøtende, men jeg liker ikke det heller fordi voksen da må/bør fjernes før neste oljebehandling. På mine egne skjefter har jeg valgt å ikke bruke voks i det hele tatt, og heller vedlikeholdsolje ved behov.

 

Det er fristende å spørre hva du mener om voks, men jeg skal ikke prøve å hale hemmelighetene ut av deg. Jeg får heller prøve å lese tankene dine. :)

Link to comment
Share on other sites

Leser denne tråden, med stor nysjerrighet, men finner egentlig ikke ut av hvorfor disse oljetypene er så hemmelighetsstemplet. Ikke kan man kopiere de og bli rik på og olje stokker. Ikke ligger det så store penger i og produsere og selge heller, så hvorfor ikke legge ut noen resepter til hjemmebruk for de med litt over middels interesse?

Link to comment
Share on other sites

Leser denne tråden, med stor nysjerrighet, men finner egentlig ikke ut av hvorfor disse oljetypene er så hemmelighetsstemplet. Ikke kan man kopiere de og bli rik på og olje stokker. Ikke ligger det så store penger i og produsere og selge heller, så hvorfor ikke legge ut noen resepter til hjemmebruk for de med litt over middels interesse?

 

Disse offentliggjør jeg ganske enkelt ikke fordi jeg lovet en eldre herre jeg hadde stor respekt for at jeg ikke skulle gjøre det....

 

Og jeg forsøker så godt jeg kan å holde det jeg lover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for å spre kunnskap, kommer jeg opp med noe lurium som virker (feks Greenbore) så havner det ut i det åpne. Men det er mitt valg, Raudnakke har fått sine oppskrifter under visse betingelser som han velger å respektere. Det har jeg ingen problemer med, om en liten husinkvisisjon ikke gir noen svar har man alltid moderne amerikanske avhørmetoder å ty til.

Link to comment
Share on other sites

om en liten husinkvisisjon ikke gir noen svar har man alltid moderne amerikanske avhørmetoder å ty til.
I aller verste fall kan man jo ty til samme metode som japsene påstås å ha brukt da de skulle kopiere skotsk whisky: Kjemisk analyse 8)

 

Ikke at det hjalp japsene så mye, det påstås også at da de hadde blandet sin "whisky" etter alle kunstens regler basert på de analysene de hadde gjort, var resultatet udrikkelig. Også for dem som liker skotsk myrvann...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for å spre kunnskap, kommer jeg opp med noe lurium som virker (feks Greenbore) så havner det ut i det åpne. Men det er mitt valg, Raudnakke har fått sine oppskrifter under visse betingelser som han velger å respektere. Det har jeg ingen problemer med, om en liten husinkvisisjon ikke gir noen svar har man alltid moderne amerikanske avhørmetoder å ty til.

 

Jeg er også for å spre kunnskap; Ellers hadde jeg vel neppe vist frem mine arbeidsmåter trinn for trinn i denne tråden 8)

 

Når det gjelder å hegne om disse hemmelighetene, er dette noe som var tradisjon blant de gamle Tyske håndtverkerne. Yrket, fremgangsmåter og recepter gikk i arv fra far til sønn.

Den aldrende herremannen som jeg pleide å vanke i verkstedet hos hadde ingen sønn, men så vel på meg som såpass genuint interessert i hvordan tingene engang ble utført at han valgte å videreføre noe av sin kunnskap gjennom meg.

 

Jeg er ingen utpreget Mythbuster-type.... Kanskje heller litt Mythmaker-aktig :wink:

 

Og det gir meg faktisk ganske mye å være et lite ledd i en kjede som går langt bakover i tiden... Noe med å ta vare på tradisjoner, på tradisjonellt vis. :wink:

Så vær så snill og bær over med dette lille eksentriske karaktertrekket mitt, jeg gir jo alternativer som er brukbare og tilgjengelige 8)

 

Edit: Hvis interessen for heksebrygg er så stor, kan jeg muligens vurdere å brygge en dunk for salg i smaa portioner...

Link to comment
Share on other sites

Den aldrende herremannen som jeg pleide å vanke i verkstedet hos hadde ingen sønn, men så vel på meg som såpass genuint interessert i hvordan tingene engang ble utført at han valgte å videreføre noe av sin kunnskap gjennom meg.

 

Håper du har en arving, eller en genuint interessert person som du fører hemmeligheten videre til. Om ikke ville det hele være litt absurd.

 

Viggo

Link to comment
Share on other sites

Tåler kammerfolket litt porno en tirsdagskveld? 8)

 

I dag har jeg pusset tørr gytje av Angelina, og endelig begynner ting å ta form. Jeg har nok enda en runde eller to med porefylling igjen før jeg kan gå videre, men allerede nå begynner bildene å vise hva jeg mener med dybdeeffekten....

Det mest oppsiktsvekkende er dog at disse bildene er tatt av Angelina når overflaten er helt tørr.... og at hun nettopp er mattet ned med stålull :wink: Jeg har faktisk litt pussing igjen i noen kriker og kroker før jeg setter henne vekk for natten. Litt pussestøv ligger vel også igjen på overflaten.

 

I natt skal hun tørke litt til, men i morgen kan det hende jeg poster noen bilder med Wet-Look...

 

På de første tre bildene har jeg latt blitzen stå på:

 

normal_ang230.jpg

 

normal_ang231.jpg

 

normal_ang232.jpg

 

...mens på de siste tre har jeg slått den av og bruker bare det myke halvlyset nå rett etter solnedgang:

 

normal_ang233.jpg

 

normal_ang234.jpg

 

normal_ang235.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ta det helt med ro Raudnakke, du skal nok få lov til å ha dine små hemmeligheter i fred. Men du skjønner vel at ordet "hemmelig" trigger nysgjerrigheten i oss, så ikke regn med at vi slutter å mase med det første :-)

 

Ellers må man bare bøye seg i støvet over tråden og jobben du gjør her, dette er Håndverk av ypperste klasse. Metoden din er jo egentlig veldig enkel og skiller seg ikke stort fra den jeg har brukt et par ganger. Det som virkelig skiller oss to er tiden og arbeidet du er villig til å legge i dette, sammen med den erfaringen som bare en plaget sjel kan opparbeide seg over mange år.

 

Må innrømme at jeg virkelig fikk lyst til å kjøpe en gammel sliter med potensiale i treverket bare for å se om jeg klarer å nå deg til knærne :wink:

Link to comment
Share on other sites

- En sann nytelse å la blikket hvile på bildene du presenterer, Raudnakke. Jeg tør nesten ikke tenke på imorgen..

En oppdagelse for noen hver av oss dette, å se hva som kan utrettes med et velbrukt treverk som har fått tåle mye av vær og vind og andre strabaser. Og hva du har lokket fram av vakre mønstere og fargenyanser av dette gamle, men edle stykke tre. En kraftig inspirasjon til oss - om at tålmodig behandling kan gi resultater, og at vi skal gjøre jobben grundig og godt neste gang.

 

...Naa vet vi efter tiden saa meget bedre, paa hvilken maade thingerne skal gribes an..

 

Og, Hr. Raudnakke, herværende beundrer af dit værk er en stærk interecent til een af de doser, af de edle draaber du antyder muligheten for at fremstille, for nogen inden den stærkt interecerede kreds, naar den tid maatte komme..

Link to comment
Share on other sites

En utrolig fin og lærerik tråd! Drillingen må jo snart være finere enn da den kom fra fabrikken! Er jo snart like fin som Yildizen min som jeg besudlet for et år siden... :lol:

 

En må jo bare takke og bukke for tråder som denne. Dette er noe av det som gjør det verdt å være på et slik forum, og det øker kvaliteten på det betraktelig. Har sjøl gjennom å titte og lest fått ideer og tanker om hvordan få børsene mine bra igjen. Har en gammel Sako som ser ut som om har ligget i ei myr i tjue år. Den kan hende får en behandling etter hvert, ikke minst på grunn av inspirasjon fra denne tråden!

 

Og sist, men ikke minst, du verden så underholdende det er å følge med også! Vanvittig bra språkføring! Sitter og ler og flirer og sikler over fine bilder samtidig! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...