Jump to content

Prosjekt Angelina. Vi renoverer en drilling.


Raudnakke

Recommended Posts

Når du frisker opp nettskjæringene, lar du disse ha de spisse toppene eller pusser du lett over for å bryte disse litt:?:

 

Det var et godt spørsmål :)

 

Jeg lar dem være spisse på nettskjæringer på 20Lpi og finere.... Nettskjæringen må på en måte være et slags Kinderegg;

Den skal være pen, den skal utgjøre en god friksjon for grepet og den skal også være holdbar....

 

Det er tre ønsker på en gang, det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er en tråd jeg flere ganger har lest fra begynnelse til slutt, spesielt siden den har noen sprang i tid, og hukommelsen ikke er hva den aldri var.

Og hver gang sitter jeg med en følelse av at selv om jeg vet Tredoktoren ikke bedriver annet enn godt håndverk (i spitzen klasse), så klarer jeg ikke helt å fri meg fra tanken om at spøken om tårnrommet kansje er nærmere sannheten enn hva han vill ha oss til å tro.

 

Det er for meg nesten noe magisk å se resultatene som blir postet her (og forteller stilen er helt utsøkt). Ja for en som meg som synes en dampmaskin ala Dovregubben er vannvittigt vakker og fasinerende å se på, så er det en opplevelse å få sitte med noe av den samme følelsen av "magi" når en "trebit" blir behandlet på riktig måte av noen som virklig kan det.

Ja som har evnen til å få treet til å "leve".

 

Og da er det det slår meg, hvorfor mine plastrifler ikke klarer å få meg til å føle noe spesielt for de. De mangler rett og slett liv, liv som kun trevirke kan gi dem.

 

Er det noe rart man sitter med store øyne og en brennende lyst til å kjele bare bittelitt med Angelina? Var hun en pen dame før, så er hun nå på vei til bli riktig så vakker. Så pass på skaubjønn, med vakre damer kommer også beilere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Imponerende tråd! Tar meg selv i å smile hver gang jeg leser en ny oppdatering her :D

 

Tar henne med på kammersmellen dersom hun er fedig på spa innen den tid

Dette uttrykket var da også en høydare som jeg adopterer tvert :mrgreen: Jeg sender liksom alltid mine til doktoren jeg, fra nå av skal de kun på spa :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå nå, Gutter....

 

Hadde jeg vært dere hadde jeg spart litt på ovasjonene til jeg virkelig tar frem den store klokeboken, klapper den kølsvarte kattungen min og fyrer oppunder støpejernsgryta med skumle urter og planteekstrakter i ved neste fullmåne :twisted:

 

Magi eller ikke? I vårt moderne samfunn skal vi jo være så pokkers vitenskapelige og med det mener jeg et positivistisk vitenskapssyn.....

Vi kan diskutere i det vide og brede om molekylstørrelser på oljetyper, hva er best av ditt eller datt, osv.

 

Oppi alt dette har vi så forferdelig lett for å glemme at det faktisk har levd mennesker før oss. Disse menneskene samlet også viten, kunnskaper og ferdigheter og overleverte dem til neste generasjon.... uten nødvendigvis å ha skrevet lærebøker om den saken.

 

Et annet problem ved oss moderne mennesker er vårt forhold til tid.... Alt skal gå fortere, alt skal gjøres mer rasjonellt og kostnadseffektivt. Det blir på en måte et verdimål i seg selv...

 

Mot denne bakgrunnen er det kanskje ikke så rart at de gamle måtene å gjøre ting på går i glemmeboken og når de en skjelden gang vises frem fortoner seg som magi.

 

Jeg er i den situasjon at helsa har meldt meg ut av arbeidslivet... Det har klart sine ulemper hva økonomi og slikt angår, men det har også gitt meg muligheten til å forholde meg til tid på en helt annen måte.

Og her ligger kanskje nøkkelen til de resultatene jeg oppnår. Jeg har hatt tid til å oppsøke kunnskapen der den ennå finnes, tilegne meg den fra de som fremdeles behersker ferdighetene i det tempo disse er i stand til å formidle dem og tilslutt bli en såpass autonom utøver at jeg med basis i mine egne kunnskaper og ferdigheter kan rekonstruere fremgangsmåter ved å studere gamle arbeider. Kanskje er jeg i ferd med å bli litt trollmann....

 

Jeg har studert gamle Engelske og Tyske arbeider... Jeg har vært i Ferlach og Suhl og snakker heldigvis flytende Tysk slik at jeg har hatt mange interessante samtaler med mennesker fra familier som har drevet med det samme i generasjoner. Alt dette setter sine spor.

Dette blander jeg så opp med et element av Zen i utøvelsen...

 

Jeg er fremdeles ikke helt komfortabel med å jobbe for åpen scene.... Føler liksom at jeg hele tiden må være parat til å rettferdiggjøre mine valg og handlinger. Jeg ber derfor om forståelse for at jeg ikke alltid detaljert beskriver og forklarer det jeg gjør, men jeg føler at jeg er i ferd med å komme meg litt der :wink:

 

Der sklei jeg visst ut i en lengre filosofisk sekvens, gitt... :roll:

 

Likevel takker jeg for de oppmuntrende kommentarene i denne tråden, og regner med at både jeg og Angelina rekker å komme på Kammersmellen :D

Link to comment
Share on other sites

Det er da helt på sin plass Raudnakke. Du har så rett i at det er hatverk, og dyr timebetaling, som er årsaken til at håndtverk ikke er av samme standard som før i verden, og at skikkelig håndtverk koster skjorta.

Jeg tror forøvrig at vi taper på det på flere områder enn bare at det blir dårlig og dyrt håndtverk. Det er noe eget med yrkesstoltheten, i det å legge ned møysommelige og nøyaktige timer. Det gjør noe med folk, som vi mangler i dag.

Link to comment
Share on other sites

Da kom jeg meg endelig ut av filosofimodus og over i magi

(eh...håndtverks)modus.

:roll:

 

Som jeg nevnte i går, har Merkel vært litt kreative med farger...

Dette kan stikke ganske så dypt, så jeg måtte en tur ned i sanatoriets

Farmakologiske Laboratorium og brygge en dose av vår beryktede

"Pfirsichsteinreinigungskonzentrat"

 

normal_ang90.jpg

 

Dette er en scrubbing-creme med et islett av løsemidler og syrer, og det

nytter ikke å be meg om oppskriften. I et av CCL sine sett finnes det dog et

meget godt rense/polermiddel som gjør mye av jobben, og det går faktisk an å

rappe dama sin scrub fra sminkebordet, tynne denne og bruke det i nøden.

Jeg tar imidlertid intet ansvar for eventuelle resultat eller samlivsbrudd... 8)

 

Min utgave lukter rett og slett gjæret eselpiss, og er slett ingen fornøyelse å jobbe med. Men; med ondt skal ondt fordrives :twisted:

 

Med gjentatte behandlinger begynner det ullne preget på treet å forsvinne og

nyansene i farge og struktur å komme frem igjen...

 

normal_ang91.jpg

 

normal_ang92.jpg

 

normal_ang93.jpg

 

Dette bildet fra en av de siste behandlingene gir oss et lite innblikk i

resultatet:

 

normal_ang94.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vet du Raudnakke, om dette Pfirsichsteinreinigungskonzentrat :shock: inneholder knuste padder, vorter fra en død mann og piss fra ei sørvendt jomfru, alt kokt i en stor svart gryte, mens du står over og mumler besvergelser i ført en spiss hatt, så hadde det ikke forundret meg det minste, for det er jammen magi det du bedriver. Selv en hardbarka syntstokkmann som meg får pusteproblem og rykninger i øyekroken. Dette er flott arbeid, og enda mer flott at du ønsker å dele det med oss.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du ikke gi ut oppskriften på det middelet?Fordi det inneholder så mye moro eller er det andre grunner?

 

Noen yrkeshemmeligheter må man jo ha, ellers forsvinner magien :wink:

 

Noen av de remediene jeg brygger og bruker kan faktisk skade treet hvis de brukes av en som ikke har tilstrekkelig kunnskap og erfaring... Hvis du leser bakover i tråden, vil du oppdage at jeg ofte anbefaler komersiellt tilgjengelige produkter som et alternativ. Dette er produkter som jeg tidligere har prøvd selv og kan stå inne for. Jeg har ingen tilknytning til leverandører/produsenter av disse og ingen personlige fordeler av å anbefale dem...

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke magien forsvinner med en oppskrift eller tre.

Selv om man kan kjøpe likeverdige midler så prøver folk flest seg ikke likevel.

Nuvel,jeg prøver ikke å være kranglete her,var bare nyskjerrig.

Da fortsetter jeg med det jeg gjør best,holder kjeft og leser :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vet du Raudnakke, om dette Pfirsichsteinreinigungskonzentrat :shock: inneholder knuste padder, vorter fra en død mann og piss fra ei sørvendt jomfru, alt kokt i en stor svart gryte, mens du står over og mumler besvergelser i ført en spiss hatt, så hadde det ikke forundret meg det minste, for det er jammen magi det du bedriver.

 

vel, jeg kan bekrefte at Raudnakke har en svart katt. om han har utseende som en trollmann skal jeg ikke si for mye om.......

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke: som flere har sagt før meg så er dette en fantastisk tråd! Det er så utrolig flott å se at det fortsatt finnes mennesker som kan et håndtverk. Det er utrolig imponerende resultater. Det er disse trådene jeg spesielt godt liker å følge: bygge en båt, lage pølser eller øl - eller som her, makeover på en moden kvinne. Og så er jeg så hjertens enig med deg at alt går for fort i dag, og mye som lages holder ikke mål i det hele tatt. Da er det godt å kunne bruke noen minutter i trådene dine Raudnakke - og fortsatt se at det er noen som virkelig kan det de holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg må bare slutte meg til at dette er en fantastisk tråd, Raudnakke. Raust øser du ut over oss mer eller mindre kunnskapsfattige av din store viten innenfor områder som svært få vet eller kan noe om i dag. Noen av oss kan klare å bearbeide et nytt stykke tre til noe brukendes. Men så har vi kanskje noe stående i skapet som er preget av mange slags strabaser, eller vi har en kamerat med mange tommeltotter, men som gjerne skulle ha restituert stokken på grombørsa. Men så stopper det opp når vi begynner å se på de små hakkene, småskrammene og slagskadene og nedklemte tupper i nettskjæringa - tør liksom ikke begynne fordi vi ikke vet riktig hvordan vi skal gripe det an..

Det er rett og slett fascinerende å se - og lese om - hvordan du, på din grundige måte, skritt for skritt bringer prosessen videre, og skaper nytt liv i flater som vi måtte tro var ruinert for alltid. I min verden er dette virkelige verdier, som det er så utrolig viktig at blir formidlet og tatt vare på.

Så Raudnakke - det er mitt håp at du fortsetter, og fortsetter, å berike oss med mere kunnskap om dette som er så viktig og interessant! Og - bare så du vet det - Du har også store pedagogiske evner!

Link to comment
Share on other sites

Etter de siste oppmuntrende innleggene er motivasjonen for å komme videre

bedre enn noen sinne... Det nærmer seg jo fullmåne :wink:

 

I dag tok jeg fatt på en skikkelig grisejobb. Den lukter riktignok ikke

gjæret eselpiss, men er overordentlig møkkete...

 

Etter å ha byttet skruene til kolbekappa med noen et hakk større, fikserte

jeg den skikkelig og tok fatt på det møysommelige arbeidet å slipe den inn

mot kolben...

 

Jobben er litt tricky, siden vi her skal få tre, plast og gummi til å ligge i

samme plan. De fleste børsiser bruker ofte båndsliper til denne jobben og jeg

gjør selv dette ved grovtilpasningen. På fintilpasningen bruker jeg derimot

fil...

 

normal_ang100.jpg

 

normal_ang101.jpg

 

Når tiden er moden, bruker jeg fila som pussekloss og pakker den inn i

240-papir. Trikset ved flater som består av forskjellige materialer er:

Skarpt, lett og alltid med plan kloss under... Da begynner det å ligne litt:

 

normal_ang102.jpg

 

etter litt rengjøring ser vi resultatene:

 

normal_ang103.jpg

 

 

Er det noen som aner hvilke skumle planer jeg har fremover?

 

normal_ang104.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det der blir vel en ny og "naturalisert" pistolgrepsavslutning, vil jeg tro.

Selv jobber jeg med å bruke elggevir som avslutning på en stokk i flammebjørk.

Funderer litt på materiale til annet materiale foran. Du har vel et forslag til det du, Raudnakke.

 

Gjorde det vel heller ikke så vanskelig å gjette 8) siden du fant halve svaret :)

Resten kommer når jeg får jobbet litt...

 

Når det gjelder den stokken din, har jeg egentlig ikke noe forslag.... Rent stilmessig har du likevel et valg; materialet må matche enten elggeviret eller bakkappa. Flere materialer enn det blir lett "Tivolipreget"

Link to comment
Share on other sites

I natt ble jeg vekket av min noe entusiastiske assistent, Fraulein Mitzi von Katz-sillah...

 

Hun hadde sittet oppe og studert stjernehimmelen, og kommet frem til at planetene stod i

et så gunstig forhold til hverandre at vi kunne påbegynne neste rituale uten å måtte vente

på neste fullmåne. De første eliksirene hadde vi jo allerede brygget ferdig ved forrige

fullmåne...

 

Angelina ble varsomt vekket og brakt til tårnkammeret. Utpå morgensiden var den innledende

transformasjonen fullbrakt, og noe utmattet ble Angelina bragt til et lunt hvilested der

min assistent våket over henne hele resten av natten.

 

Her et bilde når jeg kom for å vekke dem:

 

normal_ang110.jpg

 

Da Angelina hadde fått anledning til å studere seg selv i et speil, våknet den feminine

forfengeligheten og hun tillot meg å publiserere noen foreløpige bilder av henne.

 

Her er disse, og hun ber meg hilse til Skaubjønn og si at hun gleder seg til å komme hjem

selv om hun også nyter oppholdet...:

 

normal_ang111.jpg

 

normal_ang112.jpg

 

normal_ang113.jpg

 

normal_ang114.jpg

 

normal_ang115.jpg

 

Planetene må ha stått særdeles gunstig i natt, siden kolbe og fremtre nå fremstår litt mer enhetlig:

 

normal_ang116.jpg

Link to comment
Share on other sites

Veldig imponert av resultatet :-)

Har utført ny oljefinish på noen stokker så jeg vett at gode oljer og god behandling kan frembringe mye fint i treet, men hadde ikke trodd at det ville bli så bra som det viser her.

 

Takker for bifallet :oops: , men;

 

Dette er nok kun begynnelsen.... :wink:

 

Det er en grunn til spisse hatter, svarte katter, gammel farmakopeia og observasjon av månefaser. :lol:

 

Selvsagt kan mye av resultatet tilskrives våre elixirer, men de hadde vel ikke klart å kompensere for et mangelfullt grunnarbeid.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Steike i hel... :D Denne tråden går over alle forventninger.

Dette er en av de trådene som det virkelig har vært moro å følge.

Våpenet fremstår jo mer og mer som et smykke...

Du er en utrolig dyktig mann Raudnakke, og ikke minst en god forteller som

oppdaterer oss med flotte bilder og smektende ord.

Hold frem som du stevner,gleder meg til fortsettelsen...

Link to comment
Share on other sites

:shock:

å herregud...

:shock:

Dette overgår mine villeste forventninger! Raudnakke ringte meg forleden og spurte om jeg var interessert i at han dumper pistolgrepsavslutninge i bakkelitt og lager en i rosentre... Jepp!!! :D Han lot falle at han også sikter mot å få stokken opp på nivå av det tyske børsemakere kaller et "meisterstuch". Når jeg ser på bildene er jeg ikke i det minste tvil om at det er der Angelina Von Merkel er på vei.

Hmm spørs om jeg tør ha henne med på rampejakt i steinura i fremtiden... Kanskje jeg rett og slett må skaffe meg en slarkekombi til den slags jakt, og spare Angelina til godværsdagene?

Link to comment
Share on other sites

Veldig fin tråd dette, og det ser ut til at dama blir nydelig :)

Litt OT spørsmål: Hvor får man kjøpt slikt verktøy får å friske opp nettskjæringen?

 

Slett ikke off topic det :)

 

Du får kjøpt nettskjæringsverktøy hos Midway. Et "Starter Kit" fra Dem-Bart vil være et godt utgangpunkt, men et enlinjeverktøy med langt og kort skjær holder til en renovasjonsjobb...

 

I nålefilsettet til biltema er det en elliptisk nålefil som også er helt utmerket å renovere nettskjæring med. Det er faktisk denne jeg bruker selv når jeg tar opp nettskjæringen på stokker som har vært lakkert...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott resultat! Blir virkelig flott :D

 

Gleder meg til å følge den videre behandlingen. Det er lite som er bedre enn å sitte å nyte en cognac og resultatet etter en velykket oljebehandling der spenningen blir utløst av livlig og pent treverk.

 

Stå på!

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Vel, siden ejeren til denne skjønne damen har fått det ut av skapet: Jeg sikter mot å ta henne opp til det nivået Tyske Buchsenmachermeistre kaller et "Meisterstuck". Dette begrepet brukes vanligvis om et våpen der kun innehavere av Mesterbrevet har hatt hånd om våpenet.

Som oftestest innebærer det diverse utskjæringer med ekeløv osv. i kolben, noe som de fleste utenom Tyskerne selv oppfatter som Harry dø Luxe :wink:

 

Min egen bruk av begrepet innebærer å gjøre det meste ut av de forusetninger som er gitt i treverket. Linjeføringen på skjeftingen er som Skaubjønn selv bemerker veldig klassisk...

Mitt bidrag får vi se hva blir etterhvert 8)

 

Som sagt; Bildene så langt viser bare begynnelsen....Personlig har jeg kikket litt i krystallkula og venter på fullmåne.

Link to comment
Share on other sites

Hmm spørs om jeg tør ha henne med på rampejakt i steinura i fremtiden... Kanskje jeg rett og slett må skaffe meg en slarkekombi til den slags jakt, og spare Angelina til godværsdagene?

 

Ja, jeg har iallefall ikke vært i tvil! Rampejakt, blir ikke forenelig med et slikt smykke, så dersom Angelina hadde vært min, hadde hun heretter, kun kommet frem ved spesielle anledninger.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man si? ............. Annet enn at jeg gleder meg til fortsettelsen, og tenker i mitt stille sinn, at uansett hvilket salære skaubjønn har avtalt for denne mesterlige håndspåleggelsen. Så er det ikke for mye.

 

Det er en ren lise for sjelen, å følge dette kur oppholdet. Og man kan ikke si annet enn at hvert ett rosende ord som blir yttret her i tråden om Doktor Raudnakke og hans fantastiske kur tilbud, er ham vell unt. Å få ta del i virklig mesterhåndtverk, der resultatet, og kun resultatet står i fokus. Er nok for det fleste av oss, omtrent uoppnålig i dagens hurtigt spinnende verdag. Og når man som her blir sjenket fristende frukt fra kunnskapens tre, så er det en udelt glede å få med seg hver smitt og smule.

 

Edit: Ordet resultat er desverre ikke helt dekkende for hva jeg her mente, metode og resultat burde jeg nok heller ha skrevet. Mens Doktorens egne ord om prosessen lenger ned her (veien er målet) tar det hele mye lenger enn hva jeg egentlig er i stand til å forestille meg, da jeg ikke er en kunstner som ham.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

der resultatet, og kun resultatet står i fokus.

 

Her må jeg rett og slett få lov til å rette litt på deg...

Hos meg er det prosessen som er fokuset. Resultatet er en funksjon av en prosess som føles riktig. Resultatet har man nok for sitt indre øye når man velger prosesser, men om man fokuserer for sterkt på det under prosessens gang har det lett for å ta fokuset vekk fra det man gjør.... Da blir arbeidet fort bare til noe man må gjøre for å oppnå resultatet, og man begynner å se seg om etter mer rasjonelle måter å nå målet på. Før man vet ordet av det begynner man da å tenke som en produksjonsarbeider, i stedet for å tenke som en kunsthåndtverker...

Derfor er det veien som er målet for meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har editert mitt utsagn lenger oppe, og jeg må nesten si. At for en produksjonsarbeider som meg, er det desverre vanskligt å gripe og fatte termonoligien som brukes av kunsthåndtverkere og Zen utøvere fult ut.

 

Det jeg tror jeg prøvde å få frem, er at man velger den beste (ikke raskeste) veien til målet. Men når man tar med at veien er målet, eller som her en del av målet. Er jeg redd jeg bare må bøye meg i støvet, og innrømme at så velfundert og dyp er jeg ikke i mine betraktninger om dette emnet. Det er vel derfor jeg oppfater det som gjøres her, som noe bortimot magisk. Nettopp fordi tid på mange måter er tatt ut av ligningen.

 

Kansje det, er den egentlige nøkkelen til vår fasinasjon over arbeidet som blir utført her i tråden. Eller kansje det bare er det fantastiske de er å se noe man er rimlig sikker på er ett arr for livet, på nesten mirakuløst vis ved hjelp av kunskap og tid, bli leget.

 

Uansett så kjenner jeg at det å få være vitne (via tråden her) til dette ekselente Spa oppholdet og ikke minst dets filofosi, gjør noe posetivt med meg. Det får meg til å fundere på dette med mennesket og materialer, og hvorfor man reagerer slik på kombinasjonen tre og stål. Er det håndtverket, er det materialene. Eller er det slik at opplevelsen av disse materialene, blir forsterket av fint håndtverk til noe som er mer en summen av utgangspunktet?

 

Jeg er ikke helt i mål med disse funderingene, men for meg er håndtverk på dette nivået kunst i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...