Jump to content

Hvor lang tid tar våpensøknad?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

  • Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror 73alfa tilhører samme distrikt som meg. Får ikke søknaden før den er betalt nei. Fikk et brev hvor det sto at søknaden var innvilget, samt informasjon om kontonummer og sum. Så når de registrerer den betalt sender de selve søknaden.

 

Hadde jo vært et fortrinn om de kunne sendt dette pr e-post, da hadde de spart porto, regnskog og tid på postgang, men mulig jeg glemte å skrive e-posten min på søknaden. Selve søknaden skjønner jeg de må sende pr post da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det ikke er noen fast antall dager her. De større stedene har egent våpenkontor. Mange lensmannskontor har betjenter som behandler våpensøknader i tillegg til alt annet politiarbeid. Har de tid og søkeren ikke har dumma seg for mye ut med lovbrudd osv, kan de finne på å ekspedere søknaden der og da. Har betjenten fri eller jobber med langt viktigere ting, kan nok søknaden bli liggende ei stund. Det finnes nok mange søknader som har blitt liggende lenge. På våpenkontoret jeg brukes får jeg spørsmålet; "Det haster vel dette?" og så får jeg søknaden innvilget på tre minutter

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var innom politikammeret i går for å etterlyse min søknad.dama bak skranka sa den var der fortsatt,da jeg opplyste om at behandlingstiden var gått ut :evil: ,svarte hun med å si vi har dessverre mye å gjøre og en sykmeldt men det skulle gjøres når de fikk tid. :lol: HURRA for Telemarkpolitikammer :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

dama bak skranka sa den var der fortsatt,da jeg opplyste om at behandlingstiden var gått ut :evil:

 

Det finnes ikke noen gitt behandlingstid for en søknad. Det eneste du har krav på, i henhold til forvaltningsloven, er et svar på når du kan forvente et svar på søknaden, innen 3 uker. Sykdom er selvsagt en gyldig årsak til at ting tar tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er fort gjort at det blir mye negativitet i denne typen av saker.

 

Jeg var innom kammeret her i Sarpsborg rett før jul og leverte fem søknader. Spurte pent om hvor lang tid jeg kan regne med at det tar innen di er klare. Fikk da til svar at di var en uke på etterskudd pluss at det var ferie avvikling.

 

Ikke noe stress som jeg sa, ta det når det passer og ni har tid. Dette var på onsdagen.

 

På fredagen låg mine søknader klare i postkassen hjemme.

 

Trur ofte det kan lønne seg at være hyggelig, og ikke minst ha respekt for den jobben di utfører.

 

Og med dette mener jeg naturligvis at det ikke er akseptabelt at en søknad forsvinner. Men hvis det er tilfelle er det bare og fylle ut en ny, og på en pen måte si at man håper at den blir håndtert kjapt siden man allerede har ventet en stund.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei vil bare stjele tråden litt, for jeg gidder ikke starte et helt nytt emne om dette. bare et rask spm.

 

Ønsker å kjøpe en CZ i 17hmr, har en ruger 10/22 fra før av. Det jeg lurer på er om jeg må kvitte meg med 22.lr for å få godkjent søknad på 17 HMR? Er tross alt ikke gratis å søke, så det jeg egentlig lurer på er om det er vits i prøve å søke i det hele tatt?

Link to comment
Share on other sites

Det varierer tydeligvis mye fra sted til sted. På Elverum tar det fort vekk fem uker har jeg opplevd. En blir fort en smule frustrert, men får da håpe det går fortere nå. Har ikke trua, i og med at det er en halvautorifle (.22 lr), men satser på at brevet om å gjenoppta behandlingen av slike søknader skal tas opp igjen lander på pulten der rimelig snart!

Link to comment
Share on other sites

Har levert søknader 3 ganger. Første gangen mener jeg det gikk 7 virkedager, dette var på en rifle. Andre gangen på hagle, da tok det ca 35 minutter (med kjøring mellom lensmannskontor og våpenkontor ;) ) siste gangen leverte jeg søknad på 6,5x55, .22lr og hagle. Leverte på mandag og lørdag samme uken lå de i kassa stemplet og godkjent :)

Link to comment
Share on other sites

det er vel stor forskjell på hvor langt det er mellom politikontor og våpenkontor også..

stor skryt skal jo odda ha når de først har fått min søknad. 2-3dager til den ligger i postkassen er ingen ting å klage på.

 

men kan jo lure på hvorfor de bruker flere uker for å vidrere sende til våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Hadde søknad inne nå hos våre overordna på Elverum og det tok 3 uker og 2 dager ! Alt for tregt etter mitt syn . Gebyret er såpass høyt så en skulle kunne forlange raskere behandlingstid . De får uttalelse/påskrift fra de lokale lensmannskontorene som kjenner til de fleste i sin kommune og da er det noen få tastetrykk for de på våpenregistret og godkjenne eller avslå . Jeg sier bare ! enn om det sivile skulle være like tregt :!:

Link to comment
Share on other sites

Elverum er noe for seg selv... Ble litt overrasket da jeg måtte legge frem kvittering på godkjendt skap!? Kravet kom jo selvfølgelig først etter 3-4 uker... Kvitteringen fant jeg ikke, men fikk lensmannen til å stikke innom for å titte. Han bor bare noen steinkast unna, så det gikk greit. Siste søknad jeg sendte inn har vært der oppe i 4 MND!!! Det skal også sies at de plutselig fikk det for seg at jeg var innehaver av en 7mm RM. Noe som til en viss grad stemte...for 12 år siden. Jeg finner selvfølgelig ikke gjenpart fra salg, og kontoret bruker nøyaktig så lang tid de ønsker på å sjekke opp saken.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er så tregt der så jeg faktisk har mistet kjøp av brukte våpen på grunn av den lange behandlingstiden og jeg kjenner også andre som har opplevd det samme . Det er jo alltid slik at er du selger så ønsker du og selge så raskt som mulig til den som får papirer først . Dette er jævli ergelig og unødvendig fra deres side men jeg tror ikke ddette blir prioritert der . Har de så mange søknader og behandle pr. dag kunne de lett ha ansatt en person til , gebyret har lett dekket lønna pr. dag med mange hundre prosent. På mange av disse kontorene i staten er det en holdningsfeil ovenfor oss sivile . De burde først gått et smilekurs og så kanskje tenkt over at de er et serviceorgan .

Link to comment
Share on other sites

Om du venter på en søknad betalr du våpnet... Syns kanskje folk er litt urimelige i sin antaglese om hvor mye tid behandling tar, hvor m ye jobb det er på den enkelte person... og jeg er helt sikker på at folk ikke egentlig vil betale det det faktisk koster...

Link to comment
Share on other sites

Elverum er noe for seg selv... Ble litt overrasket da jeg måtte legge frem kvittering på godkjendt skap!? Kravet kom jo selvfølgelig først etter 3-4 uker... Kvitteringen fant jeg ikke, men fikk lensmannen til å stikke innom for å titte. Han bor bare noen steinkast unna, så det gikk greit. Siste søknad jeg sendte inn har vært der oppe i 4 MND!!! Det skal også sies at de plutselig fikk det for seg at jeg var innehaver av en 7mm RM. Noe som til en viss grad stemte...for 12 år siden. Jeg finner selvfølgelig ikke gjenpart fra salg, og kontoret bruker nøyaktig så lang tid de ønsker på å sjekke opp saken.

 

 

er elverum jeg har søk også, men mine har tatt ei å to uker;)

Link to comment
Share on other sites

Enkelte ganger så kunne jeg ønske at jeg bodde på et mindre sted.

Føler at behandlingen av våpensøknader på Hedemarken tar altfor lang tid.

Det hadde vært så behagelig å bare stikke bort på et lensmannskontor og få søknaden godkjent på noen få dager.

Men det er desverre ikke tilfellet her i gården.

Man skulle tro at ting skulle gå fortere når man har et eget kontor som tar seg av våpenrelaterte ting.

Det er vel ingen hemmelighet at når ting blir mer byråkratisk, så tar ting enda lenger tid.

Ting blir i tillegg en smule vanskelig og tolke for oss som ikke er så kjent innenfor juss.

Irriterer meg en smule at en del byråkrater/konsulenter ikke kan være mere konkrete, når det gjelder paragrafer/regler/lover.

 

Når det gjelder våpensøknader her på hedmarken så har jeg opplevd alt fra 2 uker til 5 uker. :(

Men hvor lang tid tar det egentlig å behandle en våpensøknad egentlig?.

Det går jo sikkert noen dager før den ankommer våpenkontoret, siden den først må innom Hamar Politikammer før den blir sendt opp til Elverum.

Men Elverum skal ha skryt for at følger reglene og gjør ting slik det skal gjøres.

De har ingen egen antivåpen agenda slik som enkelte andre våpenkontor har.

Følger du kravene som er satt, så vil du få våpensøknaden godkjent. :D

Link to comment
Share on other sites

"Forvaltningsloven § 11a. (saksbehandlingstid, foreløpig svar).

 

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

 

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

 

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

 

Tilføyd[/b] ved lov 27 mai 1977 nr. 40 (tidligere § 22), endret ved lov 12 jan 1995 nr. 4 (ikr. 1 apr 1995). "

 

Det syndes nok mye i offentlig sektor i forhold til denne paragrafen. Nav kan ha saksbehandlingstid opptil et år uten at det sendes forvalningsmelding med foreløpig svar. Dette er lovbrudd i forhold til saksbehandlingen. Saksbehandling som drar utover fire uker skal gis et foreløpig svar innen fire uker.

Saken skal også gjøres ferdig uten ugrunnet opphold. Det hjelper derfor ikke etter min mening et forvaltningsorgan å si at vi har lite kapasitet eller ferie for den del. Det er søker som belastes ved å måtte vente.

 

Mitt forslag er å sende en klage dersom saksbehandlingen drar ut. Min erfaring da er at den skyter skikkelig fart :)

Min erfaring ellers med våpensøknader er god. Levering på mandag- i postkassa på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

forhåndbetaling er lurt, helt frem til du får avslag på det aktuelle våpen... ;)

 

 

Da skal du jo få refundert gebyret!

 

Var vel snakk om forhåndsbetaling av våpen, ikke søknad. Men for jakt er det uansett ikke noen sak, siden du vet hva du får innvilget.

Link to comment
Share on other sites

forhåndbetaling er lurt, helt frem til du får avslag på det aktuelle våpen... ;)

 

 

Da skal du jo få refundert gebyret!

 

Var vel snakk om forhåndsbetaling av våpen, ikke søknad. Men for jakt er det uansett ikke noen sak, siden du vet hva du får innvilget.

 

Ser det nå at det var dårlig skrevet av meg... Jeg mente også våpenet... Og det var ment som ironi (noe som var umulig å forstå mtp skrivemåten)... Er ikke så lurt å forhåndsbetale et våpen. Hva gjør du dersom du ikke får innvilget søknaden da? da sitter du med et våpen som økonomisk er ditt, men som du ikke har lov til å erverve.. Dersom du har forhåndsbetalt har man vel ikke krav på å få pengene tilbake heller? Du har jo forhåndsbetalt for å "sikre" deg våpenet og for at selger ikke skal selge det til andre...

 

Jeg hadde IKKE forhådsbetalt i allefall.. HAr en børse jeg har lyst på nå, men venter til jeg har mottatt søknaden igjen... Vet aldri hva som kan dukke opp av problemer... Skrivefeil/avkryssningsfeil...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Må bare få utløp for litt frustrasjon... Jeg leverte i dag søknad på ei brukt rifle til salten politiet (Bodø), der hadde pass/våpenkontoret stengt "pga sykdom". da jeg spurte damen i skranken som tok imot søknaden hvor lenge, visste hun ikke, "men du får nok ikke svar før i begynnelsen av september"...

 

er dette vanlig praksis/holdning på våpenkontor ellers i landet også?

 

 

Forandret overskriften til mere dekkende overskrift. Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Gjentatte ganger er jeg blitt imponert over våpenkontoret på Lillestrøm. Utrolig kjapp responstid. Ved en anledning hadde hun spørsmål. Hun var litt usikker på ett punkt på søknaden, og tok en kjapp telefon for å oppklare. Hun beklaget at jeg ikke kunne få tilbake godkjent søknad før dagen etter - i posten....

Link to comment
Share on other sites

I Tromsø er de ganske kjappe med å svare på søknader. Under to uker de gangene jeg har søkt. Å printe ut et kort og laminere det i plast er derimot en overraskende tidkrevende prosess. Har ventet på mitt siden i Januar, men så lenge blå-arket enda er leselig klarer jeg meg jo.

Link to comment
Share on other sites

Leverte våpensøknad for rifle .308 med vedlagt kopi av betalt gebyr på 430kr og kopi av jegeravgiftskort på Oslo politikammer klokken 14.50 - 26. Juli 2012. (10 minutter før stengetid)

Godkjent tillatelse i postkassen i dag 31. Juli 2012. (Tilatelsen er godkjent 27. Juli 2012)

 

 

Her går det unna i svingene!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...