Jump to content

Hvor lang tid tar våpensøknad?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

  • Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen som vet hvor lang tid det pleier å ta i Mandal? Har en våpenkjøper der, men hører ikke et kvekk fra vedkommende :?

 

3 måneder har gått nå, må vel selge til andre vil jeg tro :roll:

 

alle søknader i Agderfylkene skal nå til Kristiansand pga. nytt system. I tillegg ligger våpenkontoret i Kristiansand etter pga. streik og jakt. Det kan være opptil flere mnd behandlingstid. Det var det siste jeg hørte i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg ligger våpenkontoret i Kristiansand etter pga. streik og jakt. Det kan være opptil flere mnd behandlingstid. Det var det siste jeg hørte i hvertfall.

Streik mann? Det var i sommer. De lå etter ei noen uker - og med " å ligge etter" mente de vel at de var oppe i 3 ukers behandlingstid. Det er mulig førstegangs, og spesielle søknader bruker lengre tid enn andre, men jeg har nå fått 2 søknader gjennom i Kristiansand i høst, ene i desember, og ingen av dem tok så mye som en uke. (fikk ene der og da, og andre i posten 3-4 dager etterpå).

Kjenner flere som har fått godkjent søknader av VK i Kristiansand i den senere tid - ekspeditt.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikkert variabelt da. Vet om folk som enda ikke har fått søknaden :-P

Måtte selv innom for å purre på en nå nettopp og fikk beskjed om at man ikke normalt kan få søknaden på denne måten og at de enda ligger etter.

Har du spesialavtale eller noe? ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leverte førstegangs-søknader på onsdag 19 des.

 

Fikk beskjed om følgende:

1.Betal på forskudd!

 

2.Legg ved dok. på våpenskap!

 

3.Legg ved dok. på Jegerkort/register!

 

4.Skriv våpentype,navn/fabrikat/type/løpslengde/totallengde osv osv...ALT må fylles ut!

 

5.Skriv navn og adr. til de som du skal kjøpe våpen hos,enten det er forhandler eller privat! Ellers får vi den bare i retur uten godkjenning.

 

Noen som har erfaring med at halv-auto søknader pleier å ta lengre tid enn f.eks bolt rifler?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her har det gått kjapt og med kjempeservice, frem til desember. Da ble det bestemt at hele Vestfold, nordre, skulle samles i Stokke. Forrige søknad hadde jeg svar på i posten på 3 dager.... Nå, levert den 12.desember, ringte i går, og de hadde alt for mye saker, så det tok nok to uker til trodde dama. så for hvem var det bra å samla hele nordre Vestfold i stokke??? Jaja, jeg får bare vente og håpe at han jeg skal ha børse fra gidder å vente.....

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Leverte 4 nye søknader idag til Politiet,fikk beskjed at de 2 første søknadene eg leverte inn 19 des. vart videresendt til våpen-kontoret i romjula.

Så dei mente at det var for tidlig å purre på dei no.

 

Spørs kor lenge eg klarer å vente før eg ringer hehe...

 

EDIT: Ringte Våpenkontoret idag torsdag 10.01,og fikk snakke med en av saksbehandlerene der.

 

Ho leita fram søknadene(de hadde fått dei 2 januar),og etter å ha sjekka vedlagte dokument på jegernr,våpenskap og at våpna var lovlige til jakt sa ho at alt var greitt.

Søknadene skulle ho sende meg,og eg ville nok få dei iløpet av få dager :mrgreen:

 

Vil tru at uten den samtalen ville nok de søknadene ligget i bunken ei god stund enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Søknadene eg leverte før jul,og som eg ringte og etterlyste 10.01 fikk eg godkjente i posten 2 dager etterpå,alså 12.01.

 

Søknadene eg leverte 8.01 har eg ikke sett noe mer til,så det spørs hvor lang tid det tar når en ikke etterlyser de og sier at det haster litt mht våpen som ligger på hold f.eks.

 

Aner et mulig mønster her..

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leverte et par søknader nå, så fikk jeg beskjed om 4 til 12 ukers behandlingstid. Leverte søknadene på politikammeret i Br.dal, og de sendte de videre til Elverum med en gang. Elverum har vel hele Hedmark? Jeg måtte sende med kopi av Jegerkortet, samt kopi av kvittering på FG-godkjent våpenskap, men siden jeg kjøpte det for en del år siden, så var det greit med bilder. Et av skapet lukket, et åpent, og et av FG-merket. Leverte åpen søknad på rifle, repeter samt et løp, det var helt greit. Trengte ikke skrive noe mere enn det.

Link to comment
Share on other sites

Er jo mulig at de registerer modell og serienummeret siden det står på skiltet i skapet som jeg måtte ta bilde av. Jeg fant igjen fraktbrevet (men ikke kvitteringen :forvirra: ) så tok bilde av det og sendte med og.

 

Håper virkelig at det tar mindre tid en 12 uker, har kriblet lenge etter å hente Mauser'n jeg

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leverte et par søknader nå, så fikk jeg beskjed om 4 til 12 ukers behandlingstid.

 

Så lenge!? :shock: Da må jeg få fingern ut og få levert... Skal ha meg halvautohagle (håper ikke ordet "halvauto" får noen til å rygge da) og skal se på en i løpet av de nærmeste dagene. Tenkte å sende den når jeg har fått sett på, for det er 20/76. Er det noe skrot, får jeg kanskje sette en åpen søknad, om det er lurt.

 

Jeg måtte sende med kopi av Jegerkortet, samt kopi av kvittering på FG-godkjent våpenskap, men siden jeg kjøpte det for en del år siden, så var det greit med bilder.

 

Dette fikk jeg faktisk høre noe om her om dagen. Snakket med en kompis som kjenner noen som jobber på våpenkontoret i blant, og denne sa at jeg måtte vise bilde/nr av skapet. Er dette noe nytt? Kan kanskje forstå det om det er første våpenet det søkes om, men jeg har da hatt det like lenge som jeg har hatt våpen. Menmen, jeg har tatt bilde av det og av nummeret. Spiller ingen rolle for meg i grunn, men det hadde jo gjort det tungvint om de hadde ringt fra våpenkontoret og sagt at jeg måtte hatt det i ettertid.

 

Er dette noe som er gjengs andre steder da?

 

En annen ting som er merkelig er at jeg først må levere til nærmeste kontor som så sjekker vandel før de sender videre. Er det ikke noe felles register på slik? Dette burde da våpenkontoret klare å sjekke ut og.

 

Aner jeg et noe tungrodd system hvor ting foregår ulikt mange steder!?

Link to comment
Share on other sites

ko-stens: Aldri hørt at de må sjekke vandel.

 

Eg reiser til politi huset her på øyen og lever til hon i skranken og hon leverer videre til de som skal ha den.

Eneste eg reagerte på denne gang var om kvittering på skap. Vist de er i tvil så har de jo lov til hjemmebesøk. Men eg tror ikkje det er mange som klarer å grave frem kvittering nei.

Link to comment
Share on other sites

1. Våpensøknad leveres lokalt politi kontor for vandelsjekk av søker.

2. Søknad påført ok vandel sendes tilhørende forvaltning (våpen kontor).

3. Søknad behandles hos våpen kontoret.

 

Saken er den at vandel ligger under politiet, og Våpensøknader ligger under forvaltningen.

Forvaltning og politi er ikke det samme, selv om vi som brukere ofte oppfatter det slik.

Våpensøknad kan ikke behandles av våpen kontoret før ok vandel er påført søknad av politiet.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis tar det maks en uke her på det lokale lensmannskontoret, men i de tilfellene de sender dem videre til Stavanger (Rogaland politi distrikt), så tar det en evighet. Forvaltnings loven my ass. Enkelte poiliti distrikt er særdeles mer opptatt av at brukerene skal holde seg til tidsfrister, men driter en lang marsj i å overholde tidsfrister selv.

 

Men som nevnt tidligere så er det lokale lensmannskontoret veldig kjappe.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge!? :shock: Da må jeg få fingern ut og få levert...

Det er våpenkontoret i Elverum som er "problemet." Politikammeret i Br.dal sendte søknaden videre samme dag.

 

Skal ha meg halvautohagle (håper ikke ordet "halvauto" får noen til å rygge da) og skal se på en i løpet av de nærmeste dagene. Tenkte å sende den når jeg har fått sett på, for det er 20/76. Er det noe skrot, får jeg kanskje sette en åpen søknad, om det er lurt.

Du får ikke levert åpen søknad på halvauto. Les baksiden på søknaden. Der må alt fylles ut.

 

Dette fikk jeg faktisk høre noe om her om dagen. Snakket med en kompis som kjenner noen som jobber på våpenkontoret i blant, og denne sa at jeg måtte vise bilde/nr av skapet. Er dette noe nytt? Kan kanskje forstå det om det er første våpenet det søkes om, men jeg har da hatt det like lenge som jeg har hatt våpen. Menmen, jeg har tatt bilde av det og av nummeret. Spiller ingen rolle for meg i grunn, men det hadde jo gjort det tungvint om de hadde ringt fra våpenkontoret og sagt at jeg måtte hatt det i ettertid.

Det kom i fjorhøst, ifølge hun jeg snakket med. Og siden jeg kjøpte skapet i 2005, så fant jeg ikke igjen kvitteringen. Men skal ta vare på den til det neste skapet :) Jeg sendte bildene på mail samme kvelden, og fikk svar dagen etter, og at de var sendt etter søknaden nedover til våpenkontoret.

 

Aner jeg et noe tungrodd system hvor ting foregår ulikt mange steder!?

Nja, er vesentlig mye mere tungrodd å kjempe mot biltilsynet ang godkjenninger av ombygde biler.

Link to comment
Share on other sites

Det er våpenkontoret i Elverum som er "problemet." Politikammeret i Br.dal sendte søknaden videre samme dag.

Fikk høre hos politiet på Hamar at dersom jeg sender søknaden til Elverum, sender de den til Hamar for sjekk. Da tar det noe ekstra tid...

 

 

Du får ikke levert åpen søknad på halvauto. Les baksiden på søknaden. Der må alt fylles ut.

Greit å vite! Heldigvis har jeg ikke sendt søknaden enda, og jeg skrev på alt i går om børsa jeg skal ha. Lese retningslinjer, brukerhåndbøker og monteringsanvisninger er ikke noe jeg gjør for ofte... :oops:

 

Det kom i fjorhøst, ifølge hun jeg snakket med. Og siden jeg kjøpte skapet i 2005, så fant jeg ikke igjen kvitteringen. Men skal ta vare på den til det neste skapet :) Jeg sendte bildene på mail samme kvelden, og fikk svar dagen etter, og at de var sendt etter søknaden nedover til våpenkontoret.

 

Ok. Greit å vite. Har ikke kvittering selv, da jeg fikk skapet av fadern. Han ville ikke ha våpnene sine lenger, så brodern overtok en Luger og jeg en Krag, samt at en revolver ble levert inn til spikerproduksjon (ingen ville gi et lite skambud her på Kammeret en gang...), og jeg tok skapet. Men bilder av det har jeg nå tatt og skrevet ut!

 

Så får jeg levere søknaden i morgen til min politistasjon og håpe det går relativt kjapt, selv om jeg ikke akkurat MÅ ha den tilbake med en gang. Så lenge man har lånepapirer og kan forlenge den, går det jo greit.

Link to comment
Share on other sites

Du må levere den på Hamar hvis du holder til der. Dette er for at de tar en sjekk der, er vel vandel tror jeg. Så sender de den til Elverum og de tar seg av resten.

 

Husk å ta bilde av FG-skiltet inne i skapet også :) Samt med åpen og lukket dør. Jeg tok bildet med åpen dør med både mine og far sine våpen i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over det, men siden det i den siste tiden er mange som er blitt bedt om å dokumentere at de har våpenskap, tenkte jeg at det kunne være like greit å legge denne ved søknaden, for å forhåpentligvis slippe å vente de ekstra dagene det vil ta, dersom jeg må sende inn dokumentasjonen uansett..

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg tok jegerprøven, og søkte på min første Rifle/våpen..

Sa jeg at våpenskapet står i butikken klart til betaling...

Og det skal betales sammen med Riflen når jeg fikk klar signal at den er innvilget..

Regnet med at det gikk greit med søknaden, men ville ikke kjøpe meg et våpenskap før søknad var innvilget. Hva skal jeg med et våpenskap hvis jeg ikke får ha våpen?

Og det var greit, sa Våpenkontor madammen :)

Null problem..

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikkje dokumentere noe som helst, når du har krysset av for at du oppbevarer våpen i et fg godkjent skap, så har du dokumentere at du har skap.

 

Vist politiet er usikker på deg, så vil du få en varsel om at de kommer på hjemmebesøk. Noe de kan gjøre korti de ønsker.

 

Det tar ikkje noe lenger tid for å få søknaden tilbake om du ikkje har levert med en kvittering.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leverte et par søknader nå, så fikk jeg beskjed om 4 til 12 ukers behandlingstid. Leverte søknadene på politikammeret i Br.dal, og de sendte de videre til Elverum med en gang. Elverum har vel hele Hedmark? Jeg måtte sende med kopi av Jegerkortet, samt kopi av kvittering på FG-godkjent våpenskap, men siden jeg kjøpte det for en del år siden, så var det greit med bilder. Et av skapet lukket, et åpent, og et av FG-merket. Leverte åpen søknad på rifle, repeter samt et løp, det var helt greit. Trengte ikke skrive noe mere enn det.

 

Gikk 2-3uker ifra jeg leverte søknadene, til regningen lå i postkassa :) Så nå er det bare å få betalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...