Jump to content

Hvor lang tid tar våpensøknad?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

  • Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvor lang tid tar det før jeg får tilbake våpensøknas?(Oslo)

 

Beror på hur mkt de har att göra, senast ringte jag efter 1 månad och då fixades söknaden till dagen efter utan problem. Ring och hör med dem =)

 

(Var osäker på om jag skulle få .45ACP pistol till militärfält godkänt sedan jag redan hade en 9mm pistol. Gick fint det)

Link to comment
Share on other sites

låner tråden litt.

 

skal snart søke på rifle å hagle.

 

går det da ann å få bare hagla godkjent, eller blir begge avslått vis det skulle bli avlått noe?

 

 

Det er ikke noe som tilsier at begge blir avslått.

Så det er helt normalt mulig å få den ene godkjent, du har jo levert inn 2 søknader (et til hvert våpen)

 

Jeg sendt inn 3 søknader og fikk den ene avslått (pga for mange våpen i samme kaliber og bruksområde), de to andre ble godkjent

Link to comment
Share on other sites

har engang opplevd å fått den godkjent på 1 dag og en annen gang tok det pinadø 3 uker!! skal si jeg purra på dem når 21 dager var forbi og jeg ikke hadde hørt ett kvekk!

 

Tør jeg spørre om dette er på steinkjer eller stjørdal?

Har tilhørt Overhalla og fått innvilget på dagen, men har ikke tester stjørdal (enda)

Link to comment
Share on other sites

leverer jo i den kommunen man er innbygger i. og det er for meg stjørdal. tror egentlig den raske behandlingen var ren skjær flaks!

 

 

liten korreksjon

 

man skal levere i den kommunen man er folkeregistrert i og ikke nødvendigvis hvor man bor.

Eks som student er man ofte folkeregistrert i hjemkommunen men med en postadresse i feks Oslo hvor man studerer. Da leverer man søknaden i hjemkommunen

Link to comment
Share on other sites

leverer jo i den kommunen man er innbygger i. og det er for meg stjørdal. tror egentlig den raske behandlingen var ren skjær flaks!

 

 

liten korreksjon

 

man skal levere i den kommunen man er folkeregistrert i og ikke nødvendigvis hvor man bor.

Eks som student er man ofte folkeregistrert i hjemkommunen men med en postadresse i feks Oslo hvor man studerer. Da leverer man søknaden i hjemkommunen

det var det jeg mente. litt teit formulering av meg.

Link to comment
Share on other sites

I følge hjemmesiden til politiet så er det i Oslo:

 

Behandlingstid på søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler er for tiden 4 uker

 

http://www.politi.no/portal/page?_pagei ... temId=2342

 

(for en jævli url...)

 

Tok meg 5-6 uker i høst. Men det var rett før høstjakta startet (dvs masse søknader), og at jeg ikke hadde lagt ved aktivitetsbekrefelse fra klubben som gjorde at våpenkontoret måtte kontakte klubben, noe som ga 1-2 uker ekstra.

 

Men fikk begge søknadene innvilget.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg skulle få godkjent søknad på pistol, så tok det vel faktisk bortimot hele 7(?) minutter. Leverte søknaden, måtte gå ut av kontoret, bort til minibanken pga at betalingsterminalen på kontoret var ødelagt, ta ut penger å returnere til lensmannskontoret, betalte gebyret, å fikk godkjent søknad i retur sammens med kviteringen på at jeg hadde betalt 8)8)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Held på å bli raspe galen...

Kjerringa på politikammeret driv mej til vannvidd.

Ringte fredag for å purre på 2 søknader innlevert 9/11

Joda, de ligger her ferdig behandla...

Men du har ikkje betalt....

Heim sjekka nettbanken, joda hadde betalt.

Faxa over kvittering i dag.

Ringte klokka 12.

Eg skal sjekke hva som er skjedd, sender papira når eg finn det ut????

Ej gi no faen i ka dei he gjort me pengane....

Vil ha papira no!!!

P.S tørr ikkje klage pga utvida behandlings tid viss du er storsnuta....

Å ja det veit eg.

Dette er ombyggings sett på 200str

Å allikavel prestera dei å bruke 3 veke....

e vore oppi 6 veke uten grunn....

Alldri ett avslag men utrulig treg, ei kjerring,stort distrikt og afp er vel stikkord....

Link to comment
Share on other sites

Ring og purr, mas, og spør gjerne om å få betale søknaden på forhånd, spør om de har alle papirene de trenger, etc.. Så slipper du alt som kan gjøre at det går lengre tid..

 

Husker da jeg stilte det samme spørsmålet her på forumet, "Hvor lang tid tar våpensøknad?", og da fikk jeg til svar Hvor stor er en stein / Hvor langt er ett tau eller noe slikt, irriterende svar, men den ytterste sannhet da det gjelder Oslo-kontoret..

Link to comment
Share on other sites

Dette er våpendeler til våpen som eg allerede eig.

22 cal sett til innendørs skyting.

Skal være bare å stemple og sende direkte ut igjen...

Har sendt inn medlemmskort, aktivitets bevis, deltagerbevis, brev fra skytterlags formann, kopi av resultatlister osv....8 vedlegg pr søknad for å være sikker på att ikke noe manglet..

Link to comment
Share on other sites

Leverte våpensøknaden torsdag 19.11. på politistasjonen i Hamar. Den blir videresendt til Elverum, hvor våpenkontoret er. Forrige fredag, 4.12., fikk jeg innbetalingsgiro i posten. Betalte umiddelbart, men det tar jo tid før det blir registrert på våpenkontoret, neppe før mandag, tidligst. Var ingen tillatelse i posten i går, så håper den er på plass i dag, men regner ikke med at jeg får den før fredag. Da har det gått tre uker fra levering til mottak. Kjedelig å vente... I hvertfall når jeg leser andre som spaserer ut med tillatelsen etter knapt å ha rukket å levere!

 

På Elverum er det vanlig praksis å betale når søknaden er innvilget. Først da sendes giroen. Mulig man kan avtale annerledes?

 

Men, dette er noe å tenke på kanskje? Lite eksempel (for de som ikke er heldige og bor i nærheten av våpenkontor):

Tirsdag: Man vil søke på børse.

Onsdag: Man henter søknad, gjerne etter jobb, skriver og leverer på lokalt lensmannskontor eller sender i posten dagen etter.

Torsdag: Postlegger søknaden. Evt politiet sender den med internpost til våpenkontor.

Fredag: Mottatt hos våpenkontoret. Registreres inn og legges i køen.

Lørdag: Ingen på jobb

Søndag: Ingen på jobb

Mandag: Behandling av søknaden, om ikke det er mange andre i køen foran. Man må nesten regne med at det er et par, tre stykker, så det går nok litt utpå dagen. Er man heldig stemples den godkjent. Legges da i ”utboksen”. Sendes på mandag ved arbeidstidens slutt, evt på formiddagen etter. Spørs når en tjenestemann/postbud er innom.

Tirsdag: Skjer ingenting da innbetalingsgiroen er på vei.

Onsdag: Giroen ligger i posten. Du er så klart på jobb, så denne blir ikke åpnet før etter kl 1600. Du betaler umiddelbart.

Torsdag: Er man heldig, blir betalingen registrert hos politiet, men det skjer neppe før fredag, noe jeg har hørt fra andre. Det tar tid før banken sender videre.

Fredag: Registrert betaling hos politiet. Tillatelsen legges i ”utboks”. Sendes med bud utpå ettermiddagen.

Lørdag: Neppe noen tillatelse i posten da den sikkert ble sent levert på fredag.

Søndag: Ingenting skjer.

Mandag: Tillatelsen er i postkassa.

Tid: 13 dager.

 

Mellom to og tre uker er med andre ord ikke lang tid egentlig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt at man ikke skal kunne betale på forhånd... Koster det ikke noe om man får avslag, kanskje?

Mine søknader må sendes fra det lokale lensmannskontoret til våpenkontoret på Elverum, noe som i seg selv tok over en uke sist gang... I tillegg bor man så avsides at man må regne minst en ekstra dag i postgang på giro og søknad hver vei... Det er frustrerende.

 

Hva er det som er fellesnevner for politidistrikt som kan behandle en søknad mens du står og venter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt at man ikke skal kunne betale på forhånd... Koster det ikke noe om man får avslag, kanskje?

 

I Romerike politidistrikt har de alltid avkrevd gebyret på forhånd. Iallfall ved personlig oppmøte.

Men det er kun for innvilget søknad at du skal betale gebyr. Hvilken ordning de da har for tilbakebetaling av penger for avslått søknad, vet jeg ikke. Har aldri hatt behov for det. :)

Men jeg synes forhåndsbetaling er greit. Da går behandlingen fortere. Innvilgelse er jo viktigst. :lol:

 

Hva er det som er fellesnevner for politidistrikt som kan behandle en søknad mens du står og venter?

 

Jeg vet ikke. Har hørt flere som har fått sin søknad behandlet på minutter i mitt distrikt også. Men selv har jeg aldri fått det.

Spørs om det ikke har noe å gjøre med vennskap og bekjentskap. :wink:

Men for meg tok det to døgn sist fra jeg leverte søknaden på våpenkontoret til den lå i postkassa, så jeg skal ikke klage.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Koster det ikke noe om man får avslag, kanskje?

 

Nei, faktisk ikke :wink:

Rart. Her i Halden har jeg alltid betalt i skranken på forhånd. Har ikke fått avslag på noen av dem, men det blir jo merarbeid for dem å betale tilbake om en får avslag :shock: .

Førøvrig har det tatt alt ifra to minutter til to uker her.

Link to comment
Share on other sites

kommer veldig ann på.

førstegangs søkning, 10 dager og da lå våpen kortet med i brevet. (overdragelse far sønn)

 

to dager etter første var i orden. ny søknad sendt inn.

 

søknad nr 2. tok de 2 uker før de klarte å sende meg brev om at det ikke holdt å bra skrive jegernr. måtte også dokumenteres.

Tusen takk. trodde søknaden var på tur tilbake jeg.

( gikk inn på jegerregistret skrev inn pers.nr og jegernr. fikk bekreftelse, trodde dette var noen politiet klarte å se)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...