Jump to content

Hvor lang tid tar våpensøknad?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

  • Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Forvaltningsloven §11a

Om du ikke har mottatt et skriftlig svar innen 4 uker, er det effektivt å anmelde våpenkontoret for brudd på denne paragrafen. Som regel holder det lenge å nevne at det blir utfallet om man ikke har et svar i posten innen 4 uker.

Man kan ikke kreve at søknaden blir avgjort i løpet av denne måneden, men man har krav på et utfyllende svar på hvorfor man ikke er i stand til å avgjøre dette innenfor tidsrammen.

Link to comment
Share on other sites

Kjempeservice fra våpenkontoret i Odda og Kvam lensmannskontor!

 

Innleverte "noen" søknader på rifler og hagler på lensmannskontoret i Kvam, og den hyggelige damen i skranken gav beskjed om at hun ville forsøke å få dem videresendt til Odda samme dag. I dag, nøyaktig 2 dager etter at jeg leverte fra meg søknadene, lå samtlige innvilget i postkassen min :D Snakker om knallservice!

Link to comment
Share on other sites

Å levere inn søknad på Volda/Ørsta Lensmannskontor er ikkje å annbefale!! Eg leverte inn søknad der for 15 daga sida, å den hadde komt til ålesund i dag for videre behandling!! Det tar 1 time å kjøre til Ålesund. Så det skal vell ta 15 daga å sende den i retur også da??

På grensa til inkompetanse... Skuffa...

Link to comment
Share on other sites

Har du fått beskjed om HVA de har gjort på disse 15 dagene da? Godt mulig at de har behandlet søknaden din ferdig...

 

Snakka med Ålesund i dag, å dei sa dei skulle sjå på den no. Dei i Volda/Ørsta hadde ikkje nåken god grunn på korfor dei ikkje hadde sendt den videre før no. Dei hadde så mange søknader denne tida, men det er i Ålesund den blir behandla!

Link to comment
Share on other sites

14 dager siden jeg leverte min søknad i Kristiansand. Hva pokker er det som tar så lang tid? Dette er noe de bør kunne avgjøre om ikke på stedet, så hvertfall ikke mer enn et par dager etter de har fått papirene.

Blir så forbanna. Prøvde også å ringe dem i dag, men de stenger visst telefonen kl 11...

Da må jeg bare spørre, hvis de ikke tida går med til å stå i telefon store deler av dagen, HVA SVATRE ER DET DA DERE DRIVER MED?

Skjønner ikke at det skal ta flere uker å bestemme seg, og svare enten

1) Ja, du kan få kjøpe rifle.

2) Nei, du kan dessverre ikke kjøpe rifle.

 

Rekker jo ikke starten på elgjakta pga dette...

Link to comment
Share on other sites

Tar alltid lengre tid på høsten.
Neppe sant.

 

Fekk att søknadane mine i går.

Leverte inn dagen før elgjakta.

Fire dagar handsaming.

Medrekna postgang.

Det er faktisk det snøggaste nokon gong.

Rekorden frå før var på fem dagar...

Eg har forresten aldri måtta venta meir enn to veker...

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fem uker i snitt på Elverum... Usannsynlig kjedelig. Når en da også får innvilget søknaden, må man først betale giroen før man noen dager etter får papirene. Går fort enda en uke da. Så seks uker fra man sender fra seg papirene til man har dem i henda igjen, er vanlig her omkring. Sendte selv en søknad i god tid før påske. Da kan en nok regne den uka i tillegg, så for min del går det nok derfor sju uker før jeg kan sende papirene videre til selger!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

i Oslo (og lørenskog) så har jeg måtte betale på etterskuddsvis, altså etter de har blitt godkjent, men før jeg får de tilsendt. etter hva jeg har forstått er det vanlig praksis ettersom man betaler for godkjent søknad. så slipper de å styre med refundering av penger og slikt?

Link to comment
Share on other sites

i Oslo (og lørenskog) så har jeg måtte betale på etterskuddsvis, altså etter de har blitt godkjent, men før jeg får de tilsendt. etter hva jeg har forstått er det vanlig praksis ettersom man betaler for godkjent søknad. så slipper de å styre med refundering av penger og slikt?
Jepp, dette er standard her.
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å finne. Jeg søkte i søkevinduet på politi.no på søkeordene "gebyr" og Våpen". Da fant jeg denne sida: https://www.politi.no/midtre_halogaland/tjenester/vapen/Tema_1501.xhtml og der står det bl.a.:

 

"F.o.m. 01.06.14 skal gebyret betales etterskuddsvis til politidistriktets bankkonto, dette blir det opplyst om i brevet du får når søknaden eventuelt innvilges." Det kan selvsagt tenkes at dette bare er noe de har funnet på i Midtre Hålogaland, men erfaringene til andre kammerbrukere tyder på at det er gjengs over hele landet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å finne. Jeg søkte i søkevinduet på politi.no på søkeordene "gebyr" og Våpen". Da fant jeg denne sida: https://www.politi.no/midtre_halogaland/tjenester/vapen/Tema_1501.xhtml og der står det bl.a.:

 

"F.o.m. 01.06.14 skal gebyret betales etterskuddsvis til politidistriktets bankkonto, dette blir det opplyst om i brevet du får når søknaden eventuelt innvilges." Det kan selvsagt tenkes at dette bare er noe de har funnet på i Midtre Hålogaland, men erfaringene til andre kammerbrukere tyder på at det er gjengs over hele landet.

 

Samme praksis i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste ulempen med betaling på etterskudd er at våpenkontoret i Oslo kun sender brevet om at søknaden er godkjent per post (jeg har i hvert fall ikke klart å få dem til å sende en kopi på epost), og da tar det en uke fra det sendes til jeg får det i postkassa. Litt frustrerende når man bor 7km fra politihuset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge ganger fått beskjeden på epost. Det gjelder å være litt i forkant. En dag eller to etter at søknaden er sendt inn, sender jeg en hyggelig epost der jeg refererer til den innleverte søknad, at jeg regner med at den går i orden, og ber om å få betalingsanvisning på epost.

 

Med dette oppnår jeg to ting:

1: Jeg får beskjed om godkjent på epost, med informasjon om betaling

2: Jeg åpner en dialog med våpenkontoret dersom det skulle være noen utfordringer med søknaden, slik at vi får ordnet dem slik, i stedet for å vente på postgang, evt. få avslag.

 

Epostadressen til våpenkontoret i Oslo er: oslo.vapenkontor@politiet.no

Link to comment
Share on other sites

Leverte søknad på lensmanskontoret på mandag. Men den var ennå ikke kommet til våpenkontoret nå.de kunne ikke love meg å sende på mail. Og det forstår jeg på en måte da de har sinnsykt mye å gjøre nå før ferien og velger nokk å bare putte det i konvolutten og sende..:) men dog kjedelig å vente

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...