Jump to content

Hvor lang tid tar våpensøknad?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

  • Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen fra Aust og Vest Agder som har fersk erfaring med hvor lang tid det tar å behandle søknad for tida?

Slik jeg har forstått det skal alle søknader fra begge Agder fylkene nå til Politikammeret i Kristiansand for behandling.. :roll:

Hvordan er praksisen andre steder i landet? Blir det fortsatt behandlet søknader lokalt på lensmannkontor og lokale politikammer?

Link to comment
Share on other sites

Lik behandling ihht. forvaltningsloven er vel noe av grunnen til at politiet har valgt å sentralisere.

Håper bare ikke det går ut over tiden det skal ta, men fant noen poster tilbake fra desember som ikke tyder på at så er tilfelle

for Agder fylkene sin del hvertfall. Lov å håpe at ting går noenlunde raskt når drømmevåpenet er både funnet og betalt :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde fri en fredag, så da dro jeg på Jaktdepotet og så på Cz 455 og bestemte meg for denne skulle jeg ha. Tok med to eks av søknad, 22 og 17 cal, og dro på lensmannskontoret. Kl 13.05 ble de levert inn, kl 13.15 var søknadene godkjent:-) Kl 16.00 var det første hullet i blinken et faktum!

Meget hyggelig og rask behandling på Saltdal lennsmannskontor.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Leverte søknad en Onsdag nå i februar, svar låg i postkassa 2 dager etterpå. Takk til Våpendama på Lillestrøm politikontor. :D:D

Hun er meget dyktig, grei å ha med og gjøre og rask. Endret min søknad med et pennestrøk for å spare meg for noen kroner, søknad levert inn fem på stengetid en fredag og var i postkassa mi tirsdag morgen. Velvillig til å svare på spørsmål er hun også.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hva det er som skjer med søknadstiden i Bergen? Har ventet over en måned på å få tilbake søknad på en ny rifle til skiskyting. Trenger den til NM nå i slutten av Mars. Dette er jo helt håpløst. Hele sesongen går før man får behandlet søknaden :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis jeg hadde sittet på vk og du hadde ringt meg og spurt om "hvor i helvete søknaden blir av?" Da kan det hende at behandlingstiden på akkurat din søknad ble ekstra lang;-)

 

Har selv ventet over 8 uker på svar fra Elverum.. Kanskje jeg skal ringe de i morgen? Men er usikker om det nytter å være breial... Kvinnfolk med litt makt kan være skummelt:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var vel ikke akkuratt den ordbruken jeg benyttet meg av i tlf til våpendama da, er ikke så tett i pappen at jeg tror det ville være til noen som helst fordel.... høflig og forståelses full (ja rett å slett unaturlig hyggelig med et menneske jeg ikke kjenner ;) ) vil jeg si jeg var, men saktens til ingen nytte! Forklarte at jeg har selger som begynner å bli utolmodig ( sant ) men nix, her var det bare å vente ja...... haff :(

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Rogaland Politidistrikt: Søknad (rifle) innvilget på mindre enn 1 dag (leverte søknad på ettermiddagen, brevet fra politiet postlagt dagen etterpå). 5 dager senere fikk jeg brevet i postkassen.

 

10 poeng til Politiet. 0 poeng til Posten...

Link to comment
Share on other sites

Sendte søknaden i midten av forrige uke via posten og fikk telefon dagen etterpå av ei hyggelig dame.

De ville ikke behandle noe før jeg kom og betalte gebyr på 8xx kr, fair enough?

Kom meg ned på torsdag og betalte.

 

Forventet behandlingstid....et par uker.

 

Sandnes politistasjon (rogaland)

Link to comment
Share on other sites

De har forresten ikke blitt spurt om noen ID heller...

jeg sendte ikke med noe dokumentasjon, men da jeg var og betalte så sa de bare at den vil bli behandlet innen noen uker og komme i posten. Jeg spurte om de kunne titte på den og se at alt ser OK ut, de sa at jeg hadde nok hørt noe da de ringte for betaling. Fikk aldri noe tilbud om faktura eller betaler etterpå som også tyder på det det ser lyst ut.

 

Men skuffet så langt, ID burde være minstekravet.(kunne skreve søknad for naboen og plyndret postkassen hans liksom)

Håper på positivt svar fram dem uansett, gått en uke så langt.

Link to comment
Share on other sites

Og om du hadde giddi å lest litt på søknads papirene har du sett at det er et krav om å dokumentere med ID når du handler, så med mindre du har stjælt naboens id-papirer, byttet ut bildet og laget en god fake med deg selv så er det neppe noen vits å plyndre postkassa hans.

Link to comment
Share on other sites

Med juli og august i bakhodet, kan det nok tenkes at tante også har hatt litt ferie. På Elverum tror jeg de har reist hjem for godt;-) Er på den 12'te uka nå..

 

Er her jeg har levert også :-P

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Leverte søknad på 17 hmr 12.07

Ble oppringt av lokal lensmannsbetjent 22.07: Frøkna på distriktets våpenkontoret visste ikke hva 17 hmr var for noe, jeg måtte skrive en forklaring på hva 17 hmr var. Klipp og lim fra wiki ++ sendte mail til lokal lensmann som videresendte dette.

Fikk brev i dag fra våpenkontoret, datert 23.08: viser til våpensøknad mottatt 24.07, ser ikke å ha mottatt innbetaling av gebyr... ( noe som forøvrig ble betalt 12.07) vennligst betal eller send kvittering....

 

Greit nok at juli og august er ferietid.. Hørte med flere at det er 8-åtte ukers behandlingstid på en søknad.

- At det tar så lang tid er jo hinsides all fornuft fra ett forvaltningskontor.

- Hvorfor oppdaget hun ikke den påståtte manglende betaling før den 22.07, hadde jo tydeligvis sett på søknaden og ikke klart å google 17 hmr.

- Når man oppgir både mailadresse og telefonnummer i en søknad så hadde det vært en smal sak å kontakte meg for å oppklare "gebyretfeilen".

-Virker som en meget prinsippfast frøken som styrer, "har jeg sagt åtte uker, så er det åtte uker..." Virker som hun finner på ting for å overholde behandlingstiden..

 

Frustrert nå....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...