Jump to content

Hvor lang tid tar våpensøknad?


Guest fredrf3110

Recommended Posts

Den eneste ulempen med betaling på etterskudd er at våpenkontoret i Oslo kun sender brevet om at søknaden er godkjent per post (jeg har i hvert fall ikke klart å få dem til å sende en kopi på epost), og da tar det en uke fra det sendes til jeg får det i postkassa. Litt frustrerende når man bor 7km fra politihuset.

en uke? Da tror jeg det heller er posten enn politiet du må klage på, post internt i Oslo tar normalt maks 48 timer. Normalt neste dag hvis postlagt før 16.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har skjelden hatt fakturaen i hende noe senere enn 3-4 dager etter at jeg selv poster søknaden.

 

I en såpass stor statlig virksomhet som OPD kan det jo fort skje at et brev blir liggende noen dager etter skasbehandlingen. Er vel neppe saksbehandler som printer ut brevet og pakker og poster det selv heller, kan for alt jeg vet være outsourcet også, ikke uvanlig.

 

Så jeg stiller meg fremdeles tvilende til at selve postgangen, når brevet først er postlagt, skulle være en vesentlig forsinkende faktor.

Link to comment
Share on other sites

Har skjelden hatt fakturaen i hende noe senere enn 3-4 dager etter at jeg selv poster søknaden.

 

I en såpass stor statlig virksomhet som OPD kan det jo fort skje at et brev blir liggende noen dager etter skasbehandlingen. Er vel neppe saksbehandler som printer ut brevet og pakker og poster det selv heller, kan for alt jeg vet være outsourcet også, ikke uvanlig.

 

Så jeg stiller meg fremdeles tvilende til at selve postgangen, når brevet først er postlagt, skulle være en vesentlig forsinkende faktor.

Har aldri trodd dette skyldes treg postgang hos Posten, men interne rutiner hos OPD

Link to comment
Share on other sites

Kjapt spørsmål.

 

Vi drar tidlig på ferie til svigers i morgen tidlig-tidlig.

Har to søknader jeg skal levere å ønsker selvfølgelig å få levert disse FØR vi dra så de er klare til jeg kommer hjem.

 

 

MÅ^man møte opp personlig å vise legitimasjon osv.?, eller kan man legge dem i postkassa?

(Eventuelt også ringe dem når de åpner 09:00...)

Link to comment
Share on other sites

Merker det er en stund siden sist jeg leverte en søknad.. Etter å ha levd i paradis der behandlingstiden i gjennomsnitt har vært en kopp kaffe, merker jeg nå resultatene av effektiviseringen ved at søknadene skal behandles sentralt i Agder politidistrikt.

 

Sånn to uker uten å ha hørt noe ringte jeg dem i dag. Saksbehandler'n var faktisk både saklig og hyggelig nok og opplyste at for tiden var saksbehandlingstiden anslått til 4 uker der, men at han personlig tippet på nærmere 6-8 uker pga stor saksmengde, back-log, lav bemanning og ferieavvikling.

 

På mine forespørsler om betalingsrutinene bekreftet han at det ble sendt ut gebyrkrav etter innvilgelse og at dette var ihht. et pålegg Politiet hadde fått fra Riksrevisjonen..

 

Ok..Jeg skal innrømme at jeg begynner å trekke på årene, men jeg er da fremdeles åndsfrisk nok til å konstatere at det meste var bedre før..før effektiviseringsregimet inntok offentlig forvaltning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Merker det er en stund siden sist jeg leverte en søknad.. Etter å ha levd i paradis der behandlingstiden i gjennomsnitt har vært en kopp kaffe, merker jeg nå resultatene av effektiviseringen ved at søknadene skal behandles sentralt i Agder politidistrikt.

 

Sånn to uker uten å ha hørt noe ringte jeg dem i dag. Saksbehandler'n var faktisk både saklig og hyggelig nok og opplyste at for tiden var saksbehandlingstiden anslått til 4 uker der, men at han personlig tippet på nærmere 6-8 uker pga stor saksmengde, back-log, lav bemanning og ferieavvikling.

 

På mine forespørsler om betalingsrutinene bekreftet han at det ble sendt ut gebyrkrav etter innvilgelse og at dette var ihht. et pålegg Politiet hadde fått fra Riksrevisjonen..

 

Ok..Jeg skal innrømme at jeg begynner å trekke på årene, men jeg er da fremdeles åndsfrisk nok til å konstatere at det meste var bedre før..før effektiviseringsregimet inntok offentlig forvaltning :wink:

 

 

Heldal du pratet med? Venter og på svar

Link to comment
Share on other sites

Leverte søknadene før vi dro å det kom brev om "invilget, vennligst betal" etter et par dager.

Med postgang så tror jeg nok de tok det med det samme de fikk dem...

 

Enkel&greit :) Da er det bare det vanskeligste igjen, å bestemme seg...

Link to comment
Share on other sites

Leverte 3 søknader på vansjø lensmanskontor(Felles Forvaltning Østfold) fredag 13.06 fikk beskjed om to til tre ukers behandlingstid og på dagen 3 uker hadde jeg papirene i postkassa.

 

Men var bedre da vi hadde våpenkontor i sarpsborg, var bare å rusle bort i lunsjen og skjelden mer enn en ukes ventetid. Husker førstegangssøknaden på 4 stk håndvåpen ennå. Ringte inn etter en uke og en i dag for å spørre om forventet behandlingstid. Fikk til svar at så gamle søknader hadde de ikke liggende lengere, papirene var allerede i posten :)

 

Men alt i alt er kanskje ikke tre uker så ille. Ser jo at det er flere som har det verre enn det.

Link to comment
Share on other sites

 

kudos til kammeret i Oslo!

 

Ringte inn og spurte hvor lang kø det var om dagen. Den hyggelige damen i andre enden kunne fortelle meg at det ikke skulle ta mer en 2 uker på tross av ferieavviklinga.

 

På slaget 2 uker etterpå sitter jeg med godkjent søknad i hånden! =)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ventet i 9 uker snart på våpensøknad på jaktvåpen.

Ringte etter 6 uker å spurte hvordan det gikk, fikk i svar at de hadde noen søknader foran meg.

Men at jeg befant meg i øvre del av bunken, men ikke helt øverst.

Jeg må si at min tålmodighet begynner å bli meget tynn, etter å ha ventet så unødvendig lenge :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Søknader skal behandles "uten ugrunnet opphold", jfr. forvaltningsloven:

 

§ 11 a.(saksbehandlingstid, foreløpig svar).

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...