Jump to content

Er det lønnsomt å bygge om en hv mauser?


Ilatad

Recommended Posts

Hei

Har en hv mauser i 30-06 med original stokk etc.

har sett litt på hva som må gjøres for å få den som jeg ønsker, noe av dette er:

skifte stokk (inkludert bedding, tilpasning etc)

smi hevarm

gjenge låskasse for kikkertmontering

skifte løp (ønsker et annet kaliber.. 6,5-06 eller 25-06)

muligens montere boksmagasin (hvis det finnes)

 

Ser for meg at det kan bli dyrt :oops:

ser det er mange som har bygd om hv mauser'n så det er sikkert noen som kan komme med et GROVT prisoverslag og om det eventuelt er mere lønnsomt å kjøpe en ny rifle og heller beholde hv mauser original

Link to comment
Share on other sites

Er nokk ikke helt enig med deg der andreasli.

jeg får glede av å bruke våpen, ja jeg får faktisk glede av å drømme at kanskje en dag blir mausern brukt

jeg mener det LØNNER seg å ha slike drømmer og gleder, og da kan jeg også bruke noen lapper på det ;)

Link to comment
Share on other sites

det var vell mere ment som en fleip :wink: det jeg mener er at du får aldri pengene tilbake, men det er lønnsomt på mange andre måter. som fks, godfølelsen og gleden ved og eie et våpen. og noen våpen får man faktisk et spesielt forhold til :D

 

bygget selv om en m67. med ny stokk, nye montasjer, kapping av pipe, omgjøring av sikring, omsmiing av hevarm, klargjøring for kikkertmontasjer og bedding kom jeg opp i rundt 8500,-

 

jeg angrer slettes ikke på dette, det er et våpen jeg fikk av pappa og har hatt siden jeg var 13-14 års alderen og denne børsa er jeg blitt glad i :roll: kvitter meg ikke med denne for alt i verden!

mye mer glad i den børsa enn jeg noen gang kunne blitt i en serieprodusert remington

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lønnsomt, det er et begrep med våpen du aldri bør bruke.. 8)

 

Men når det kjem til stykket, så er vel spørsmålet om du kan få deg ei bra børse for pengene, og svaret der er nok ja. Som fleire har påpeka, så kjem du nok billigere unna med å kjøpte ei Remington

.

Men å bygge om Mauser, er moro og veldig artig. Eg bygde om min Mauser i sommer for ca 7.000.- og har enno ikkje angra. Alt i alt over ca 15 år, så har den gamle nazibørsa kosta meg ca 10.000.- og du får ei mektig bra rifle brukt, til den prisen. Me eg hadde ikkje hatt råd til å kjøpt ei sånn børse, eg gjekk på skule når den blei kjøpt.

Så angrer gjer eg ikkje, eg veit berre det at eg aldri får igjen pengene for den, den dagen den blir solgt, men fornøyd JA.. :mrgreen:

 

Før :

Mauser1.JPG

 

Etter :

Demper3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må si både ja og nei....

 

Hvis du må sette bort alt og kjøpe alt; NEI!!!!

 

Kan du gjøre god del selv og ikke er avhengig av at det ser ut som en fabrikkny børse; Tja....

 

Kan du gjøre alt (eller nesten alt) selv; Ja :D

 

Bygde en 6,5-06 for noen år siden. Kassa hadde jeg liggende, og den hadde jeg boret og gjenget for montasje. Fikk en Sauer 200 Str-pipe som hadde gått et par tusen skudd. Denne ble kappet i begge ender, gjenget, kronet og brotsjet.

Hevarmen ble kappet, filt om og sveiset.

Et Timney-avtrekk koster en 5-600,- nytt. Solgte nettopp et jeg hadde liggende for 3-400,-

Hadde en Dayton-Traister kvartsikring liggende som jeg ga 175,- for en gang.

Bygget om en M59-stokk ved å kappe, raspe, høvle ,lime på osv.

 

Klart det kan gjøres mye dyrere enn dette, da...

 

Skulle jeg gjort denne prosessen en gang til, hadde jeg helt klart tatt utgangspunkt i en M67.

Der får du justerbart avtrekk, omsmidd hevarm og er det en av de senere stokkene også et godt utgangspunkt for en god stokk. Som regel sitter det gode piper i dem også. Alt du da trener å gjøre er å få montert en montasje...

Link to comment
Share on other sites

En hver mann med respekt for seg selv må vel gjennom det å bygge om en gammel Mauser? :lol:

At min M67 i .308 nesten bare henger på veggen er vel ikke tegn på at jeg angrer, men når jeg kjøpte Howa'en i .223 ble det bare sånn.

 

Så mine råd er:

:idea: Vær helt sikker på hva slags stokk du vil ha. Tenk vekt, funksjonalitet og slikt!

:idea: Finn ei i det kaliberet du vil ha, og med et godt løp! Skal du kamre om og kjøpe nytt løp blir der fort veldig dyrt!

:idea: Om du er det minste i tvil, kjøp ny rifle og ha Mauseren for nostalgiens del, om det er drivkraften.

 

Jeg lagde en tung rigg med laminert stokk, tykk pipe, 2-fot og svær kikkert.

Perfekt til baneskyting, men litt tung å gå lange turer i skogen med. :oops:

Og selv om du har fått Mauseren gratis blir det dyrt om en børsemaker skal kappe løp, montere base/ringer, smi om hevarm, bedde og tilpasse stokk.

Det værste er vel at man aldri blir helt ferdig med slike prosjekter.

Nå går jeg å grubler på hva slags kult kaliber jeg kan kamre børsa om til

for å tenne opp den første kjærligheten til go'riggen min. :oops::lol:

 

Mauser_M67_SniperRifle.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også igjennom ombyggingsfasen :)

 

s1reqd1.jpg

 

Om interesse kan du lese hele historien her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=6085

 

Kort fortalt kan aldri en HV mauser bli bra uten å legge mye penger i det, og hvis man heller legger pengene i et nytt våpen får man noe mye bedre.

Men våpenprosjekter er alltid morro og fekk mye erfaring.

Jeg solgte rifla og gjekk nesten i pluss så det var vell ikke ulønnsomt i mitt tilfelle :)

Anger gjør jeg hvertfall ikke.

Link to comment
Share on other sites

mye klokt her ;)

ender nokk opp med en ny børse istede (hvis jeg noen gang får tilatelse fra sambo.) :roll:

mausern er jo i god stand og er morro å ta med på banen en gang iblandt. er litt gøy å se reaksjonene når en liten gutt i starten av 20 års alderen kommer med en hv mauser med diopter sikte :lol:

tror faktisk jeg aldri har vært på banen med mausern uten å fått komentarer på den.. bestandig en veteran som synes det er gøy å se undummer uten 56x kikkert og to fot

Link to comment
Share on other sites

Kjøp nytt.

 

Kjøp deg en Remington 700 SPS, Savage 116, Tikka T3 eller en Howa.

 

Alternativet er brukt som Remington BDL (liker ikke ADL), Tikka 595/695 (folttere en den nye T3 modellen), Winchester M70 e.t.c.

 

Har selv noen Mauser ombygningsprosjekter, en KV 59f1 og en ennen ombygd banemauser. Koster mye i arbeid og deler før en blir skikkelig fornøyd. Hvis du er Mauserfil og synes dette er det beste å ha i verden, er de selvfølgelig bare å sette igang. Har sett mange flotte spesial bygde våpe som er bygd på M98 kassen. MEN da er det snakk om skreddersydde våpen som koster masse kroner.

 

Beste tips er å kjøpe seg en Remington 700 modell (BDL/CDL/SPS), for de kan du bygge om enkelt med my forskjellig utstyr.

Finnes utolig mye "stesj" blant annet på www.Midway.no og andre internettsider.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar er nei, men det kan være skikkelig morro :wink:

 

Da jeg arvet min første M98 av gubben sa han at jeg burde aldri bruke penger på å bygge på en "vanlig" M98, da var det mere "økonomisk" å låne noen tusen om man ikke hadde pengene. Som den "opprørske" unge poden jeg var, skulle man ikke høre på den erfaringen. Ny stokk, tilpassing/bedding, EAW sidemontasje, kikkert, omarbeiding av hevharm, sveising av låskasse med påfølgende montering av diopter på låskassen, ny sikring, nytt avtrekk og til slutt "måtte" jeg ha ny pipe. Summen "har" jeg ikke oversikt over, da dette ble tatt over et par tre år, men at jeg brukte over ti lapper er jeg ikke i tvil over. Dette våpnet (når man eliminerer bort skytters feil) går ikke så aller verst, men ikke bedre enn Whitvorth gjorde rett fra esken og den gav jeg fem lapper for + en kikkert til tre tusen. Nå har det seg slik at denne Mauseren har jeg fortsatt og har smått tatt den frem for videre modding og bruk. Denne kommer jeg aldri til å gi fra meg uten "kamp" :wink:

Siden dette prosjektet ble avsluttet har jeg gått i den ene "fellen" etter den andre, nå er det pga av at man har noe bedre økonomi og har lyst til å prøve andre løsninger, noen ganger lykkes man andre ganger gremmes man og plasserer resultatet bakerst i skapet :oops:

 

Skal man ha noe som går godt og fungerer, bugner butikkene/nettet av alternativer, men dette koster også.

Link to comment
Share on other sites

jeger64 sier det kan være moro, det kan absolutt det, men det trenger ikke være moro!

Dyrt børsemakerarbeid kombinert med laaaaang ventetid på den samme børsisen gjør at slike prosjekt kan føles en smule frustrerende og at man ikke oppnådde annet enn å få en gammel børse med nytt utseende.

På den annen side er jeg enig med jeger64 og de andre som sier at det er moro å bruke noe som er bygd opp etter egne ønsker og behov.

Moro blir det først når man kan gjøre det meste selv!

Link to comment
Share on other sites

- Det vil alltid være et spørsmål om hvor langt du vil gå, og hvilke krav du har til resultatet. Jeg ville ikke lagt mange kroner i potten hvis utgangspunktet er en HV-mauser. Hovedgrunnen er at jeg mener at disse låskassene er skamfert med denne utfresningen i bakkant av låskassehalsen ifm. tilpassing til klipslading av .30-06. Hvis det derimot er snakk om ei original kasse i god stand - og aller helst ei sivil kasse uten tommelutfresning på venstre side - da er det en annen sak. Da blir det gjerne et spørsmål om hvor stor sans du har for denne geniale konstruksjonen. Etter mitt syn er dette et utgangspunkt som rommer et utall muligheter, og det er nær sagt ingen grenser for hvor fint våpen du kan få ut av et slikt prosjekt. Og - samme hvordan vi snur og vender på det - lønnsomheten i prosjekter av dette slaget er det bare opp til eieren å bedømme..

Enten du velger å gå et stykke på vei - eller lenger enn langt - våpenet vil være unikt og maken finnes ikke på denne jord. Det kan jeg ikke si om fabrikkrifler kjøpt over disk, enten de nå koster 5 tusen eller 50 tusen..

Link to comment
Share on other sites

ombygging av mauser m98k kan fort koste litt...

regner et kjapt priseksempel:

ny pipe 2500,-

nytt avtrekk 500,-

kvartsikring 250,-

ombygging av hevearm, boring og gjenging for kikkertmontasje og kvartsikring montert 1000,-

kikkertbaser 200,-

kikkertringer 300,-

nytt skjefte +bedding 2500,-

 

nå er jeg vel på 7250,-?

 

pluss kikkert....... å pluss det mausern kosta......

 

for over 7250,- får du en bra, ny rifle......

 

 

 

men på den andre siden, jeg har en svensk M96 som kosta meg:

børse 1000,-

kikkertmontasjeskinne 250,-

kikkertringer 300,-

boring og gjenging: 300,-

totalt: 1850,-

resten har jeg gjort selv, bygd om orginalskjeftet, sveist om hevearmen, bedda børsa, osv. alt i alt mye arbeid, den er stygg, men den funker, å den samler GODT!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Huskverna med sivil FN-kasse som donor-børse så er mye av jobben gjort. Eller en Zastava M70, snakker en pent med jaktdepoet kan de sikkert ta inn kun kassa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt første reinen med en bane-Krag, men 5,8 kg var litt mye å slepe på. Da byttet HV ut sine gamle Mausere i 8x57, jeg kjøpte en for kr 300 og fikk en børsemaker til å sveise om hevarm, bytte til 1/4-sikring og montere kikkertfeste. Med fil og formtre ble det til en kolbe etterhvert, og med en billig kikkert ble det faktisk en brukbar jaktrifle ut av det, den har gjort jobben i 40 år, og kostet meg vel under 1000-lappen den gangen. Det ble imidlertid veldig begrenset utvalg i 8x57 etterhvert, jeg lader ikke selv, så jeg gikk noen år og vurderte løpsskifte til 308, det ble utsatt fordi jeg overtok svigers jaktmauser i 30-06. Så en dag stilte jeg kl 0715 hos XXL og handlet inn en Weatherby Vanguard i 308 m/kikkert for den nette tilbudssum av kr 3990. Det er også et greit bruksvåpen og gjorde jobben sin på fjellet i høst. Men 3 forskjellige kaliber var litt mye, så 30-06 ble solgt og løpet byttet til 308 i gamle Mauseren, det kostet kr 2000, og den vil vel stort sett bare tjene nostalgiske formål heretter.

 

Så, som de andre sier, du kan kjøpe helt greie jaktrifler for en rimelig penge, og det vil antagelig koste mye mer å bygge om Mauseren din, men - du vil nok få et annet forhold til den enn ferdig-kjøpt "konfeksjon". Til syvende og sist er det smaken og lysten som styrer!

Link to comment
Share on other sites

Er du "tre-hendt" og må setta bort alt, så er det for dyrt, og du vil uansett ikke lære noe.

Men har du mulighet til å fikse litt selv, som mange her er inne på, så er det utrolig lærerikt og kan være rimelig.

Og gode rifler blir det nesten altid....

Så "fancy" blir det ikke, men "who cares". Det du ikke får ihjel med en Mauser, trur jeg uansett at du sliter med.

En Mauser har litt sjel når du først får den som du vil.

Jeg har Mausere i mange konfigurasjoner, og de har tjent meg i tykkt og tynt, og mange av de er aldri tilsalgs.

Jeg er enig med han som sier; at en hver jeger/skytter med respekt for seg selv, har bygd om, har eller har hatt en Mauser M98.

Bygg om og kos deg! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg arvet en Mauser M98 av min far. Når jeg arvet den var det allerde gjort en del ting. Hevearmen var omsmidd, sikringen var byttet ut og den hadde fått en jaktstokk. I disse tider holder jeg på å "hore" opp mauseren. Stokken var lakkert, så jeg har pusset den ned for å olje den. Men i skrivende stund er den hos børsemaker for kapping av løp og bedding av stokken. Den modifiseringen jeg gjør nå er ikke avskrekkende i pris:

Bedding: 750 kr.

Kapping og kroning av løp: 250 kr

Skjefteolje: 79 kr.

Sandpapir: Noe som lå slengt hjemme :mrgreen:

 

Samlet havner jo denne oppgraderingen på rundt 1100 kr. Men som sagt så var det gjort en del ting med mauseren før jeg fikk den. Jeg kommer i allefall aldri til å kvitte meg med Mauseren min!

Jeg skal også kjøpe nytt kikkertsikte med 30 mm. rør og 50 mm. åpning, så jeg må derfor ha nye montasjer. Fra før har jeg weaver baser på låskassa, så jeg trenger i grunn bare nye ringer. Men har noen bekjente som mener at jeg bør ha skinnemontasje siden dette stiver av Mauserkassa, så vi får se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Om det er lønnsomt vil nå jeg finne ut etterhvert, men egentlig bryr jeg meg ikke om det.

Eneste det kommer til å ta litt tid...For pengene kommer bare i små mengder pr mnd.

Om Fruen er ening med meg eller ikke er meg likegyldig. This is my hobby..

Noen kjøper klær, jeg kjøper meg et par våpen. Tror de varer lengre. :)

 

Kjøpte meg en Tikka T3 Lite 6.5X55mm...Angrer og selger igjen.

Om de pengene går til Mausern prosjekt? Noe ja...

Vil bare bygge selv...Det er det som er morro for min del...

Link to comment
Share on other sites

Mitt første våpen var en brukt, ombygget (delvis) mauser til 2990,- i 1998.

+ avtrekk 700

+ borre nye hull for montasje

+ bedding

++++++++++++++++++++++++

 

Kjøp heller et eller annet rimelig nytt, eksempelvis Weaterby til 2990 på xxl. Duger sånn pase til å begynne med, og behold mauseren din original.

Link to comment
Share on other sites

Av min Hv Mauser som jeg engang kjøpte for den ringe sum av 150,- er det i dag kun låskassen og deler av bolten igjen.

Ny hevarm type smørspade

Ny pipe, kortet til 47 cm.

Nytt avtrekk, snellert.

Nytt hengslet underbeslag

Ny kolbe, helstokk.

Ny Aimpoint.

 

Angrer?? Nei ikke i det hele tatt. Økonomisk fornuftig ?? Tja fikk hjelp av gode venner så det ble ikke så dyrt som det kunne ha blitt. Men et nytt gevær ville sikkert ha blitt billigere. Men nå er denne helt spasiell og "MIN".

 

Anbefaling fra meg er at du gjør det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Møtte Svein Solli en gang og han sa at Mauser lønte seg ikke å bygge på hvis du ikke skulle bygge noe spesielt som ingen andre kunne skaffe.

 

Så jeg har en Husquarna 648 i deler akkurat nå, men skal ha ei ny 8x57 IS pipe i den, Raudnakke kolbe er sikra, trenger nytt underbeslag , kikkert blir en Redfield Accurange tenker jeg , sikring osv ligger klart.

 

Kan bli både dyrt og billig hva man gjør, men en McMillan A2 hadde ikke vært av veien må jeg inrømme i fremtiden.

 

Den andre jeg har er en jeg kjøpte av en kammerbruker i .404 Jeffery, de to riflene der er veldig gode og mye for penga.

 

ring Beveren sport og hør hva han tar for en Husky 648, eller 1640 det kan spare en for mye bryderier, grublerier og økonomiske ytringer,

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Man kan gjøre en god handel på brukt mauser der deler av jobben allerede er gjort. Kjøpte nylig en modifisert en til 3500. Her var hevarmen fikset, ny stokk med frittliggende løp i 6,5, kikkertmontasje og kvartsikring. Trenger nytt avtrekk ellers gulle god. Det er helt klart lønnsomt med tanke på hva du får for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Min første børse:

M98 rett ut fra oljepapiret den kom fra kongsberg i - 500kr

hevearm + sikring + montasjejobb hos børsemaker - 1000kr (koster sikkert mere nå)

Brukt syntstokk - 500kr på finn.no

Tasco 3-9 kikkert 700kr den gang ( det er blitt en litt bedre kikkert med tiden.)

 

Denne børsen samler en snusboks på 100m. grei børse som jeg ikke trenger å være redd for. Litt tung, men det er jeg og.....

 

og dersom jeg mister paddleåren, kan jeg bruke den til det og..

 

 

Eneste jeg kunne tenkt meg på den 30-06 børsen nå, er gjenging og demper, og en omgang med duracoat for å freshe den opp litt... men før det... noen andre prosjekter

Link to comment
Share on other sites

min mauser. fikk den etter bestefar som fikk den av kongen da HV ble opprettet. kjøpte ny stokk på fauske til ca 1500kr , og har så fått kikkert på ( om du vil ha kikkert blir jo akkurat den kostnaden den samme. tror alt i alt at jeg har lagt i 6000 med kikkerten. og har da et gevær som VIRKER, og som gjør jobben sin, hver gang .

Link to comment
Share on other sites

Har holdt regnestykke på min Mauser 98 kal. 30.06 som utelukkende blir brukt til elgpostering:

 

 

Våpen med relativt ny pipe: 3000

Boyds stokk, montasje og bedding: 1750

Lyddemper (A-tec), gjenging, kapp og kron: 3000

Avtagbart 3skd magasin, boltmuffe med skyvesikring (M70), timney avtrekk, leupold 2-piece base: 2264

Leupold kikkert (VX2) og leupold ringer: 2640

Salg gammel stokk: -430

Reim: 200

 

Totalt: 12424,- ..og det er billigere enn jeg så for meg da jeg startet på prosjektet. En siste børsemakerjobb tilkommer. (ca 1000)

 

Edit: Etter å ha solgt unna gamle deler har dette prosjektet kostet meg ca. 11000.

 

Boltkula er modifisert og hevarm omsmidd på våpenet. Fleste delene er bestilt fra USA og priser er medregnet frakt og toll. Har brukt lang tid på å skaffe deler billigst mulig (år), og modifiseringene har skjedd gradvis etterhvert som deler har kommet over atlanteren og jeg har hatt råd.

 

Er meget fornøyd med våpenet, det er selvsagt tungt men det er også meningen. Ingenting er orginalt bortsett fra låskassa omtrent, likevel mener jeg at jeg har en fullt tilpasset, velutstyrt og fungerende elgvelter som ikke har kostet meg for mye. Det vil si at det smaker mye mer enn det har kosta :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var hos den offisielle krigs-mauser-grossisten og forklarte at jeg planla en m98 i 22-250. Hans svar, sa vel alt.

"Du vil ikke ha en Tikka i stedet, da ?"

:lol:

 

Men....... drømmen er jo fortsatt en reve/bever rifle med overtre over løpet, med lyddemper som har samme diameter som treet, og som sitter i fortsettelsen av dette.

Skal ikke se bort ifra at det kommer etterhver uansett. Nytter ikke med noe som ikke ser ut slik jeg vil ha det.

;)

Link to comment
Share on other sites

jeg syns jeg kom godt ut me å bygge mausern,

låskasse å pipe betalte jeg 3000 for inklusive kapping av löp og gjenging nytt timney avtrekk og ny tensnstift, betalte 500for en brukt jakt synt stokk og 200 i lakkering, 800i bedding hos börsemaker.

700for leupold standard montasje med 30mm ringer og 1700 for demper. syns ikke dette var ille da pipa var ny,og den totale vekten kom på 3,2kg uten kikkert.angrer ikke. og dette er en sivil mauser. m98, hwvarmen var omsmidd når jeg kjöpte delene.

Link to comment
Share on other sites

Med lønnsamt tenkjer ein gjerne økonomi.

Som ein ser av innlegga så er det høgs tvilsamt at ein går i pluss ved sal av ein gamal hv-mauser.

 

Tenkjer ein sjelemessig lønnsam tilfredsstilling, kan bli saken heilt noko anna.

Det kan bli ein svært positiv oppleving med eit tett personleg forhold til ein material gjendstand.

Likeeins kan det bli ein pest og plage.

Kvifor gjorde ein dette fatale som kosta meg så mykje i KR?

Kunne eg kjøpt ei brukt Blaser R 93 for nesten same kronesummen?

 

Eg syns det har kome fram svært gode synspunkt i tråden som set lyset på dette.

 

Lukke til.

Link to comment
Share on other sites

Med lønnsamt tenkjer ein gjerne økonomi.

Som ein ser av innlegga så er det høgs tvilsamt at ein går i pluss ved sal av ein gamal hv-mauser.

 

Mulig det er nevnt tidligere i tråden, men for en som ikke har pengene (eller prioriteringa...*kremt*) kan det jo også sies å være en form for avbetalingsgreie. Du kjøper HV-mauseren, og som det solide bruksjernet det er kan den i praksis brukes "as is". Så smir du om hevarma for å få på kikkert, monterer kikkertmontasje og skaffer kikkert når det er mer penger på bok, så kanskje står løpet for tur, så stokken, bedding, sikring, osv...

 

Så selv om totalprisen neppe blir mindre enn å kjøpe nytt, kan man ta det over flere år, og man kan godt ende opp med et våpen bygd på en av de beste låskassene som er tilpassa de behov en har sjøl... Og hvis en tar det over flere år, skal en ikke se bort fra at behovene har endret seg i løpet av den tida det har tatt heller...

Link to comment
Share on other sites

Spot on Jibrag! Mauseren min ble lenge brukt nesten orginal, bare påmontert en kikkert, før dette igjen ble den treneskutt mye med åpent sikte. Men etterhvert som økonomien ble romsligere har også mauseren fått sine oppgraderinger, alt har skjedd gradvis med tanke på å få en litt mer komfortabel skyteopplevelse. Våpenet betyr noe helt spesielt for meg (arv osv) og kan se for meg at den blir brukt til elgjakt utover min generasjon :)

Link to comment
Share on other sites

Begrepet "lønnsomt" blir i denne trådens sammenheng noe upresis, da det kan tillegges flere meninger.

 

Rent finansielt (hvis en tar hensyn til blant annet innkjøpspris, løpende utlegg/ kostnader, senere salgspris, rentenivå, inflasjon, skatt osv. som måtte følge det finansielle regnestykket), tror jeg neppe et HV- mauser prosjekt (eller andre custom prosjekter for den del) er det mest "lønnsomme". Våpen kamret i mer atypiske kalibre, er ellers mindre finansielt lønnsomme enn eks. våpen kamret i ett av de 3 mest vanlige.

 

Trekker en også inn alternativkostnad som et begrep i "lønnsomhetsanalysen", kan det godt være at kjøp (og bruk) av en HV- mauser til 1000 spenn kan være en positiv sak. Hvis mangel på midler gjør at det bli HV-mauser (til 1000 spenn) + jakt eller alternativet ingen jakt (fordi annet våpen er for kostbart/ umulig likviditetsmessig), kan HV-mauser innkjøp fort bli "lønnsomt". Dette blir da noe personavhengig, personlige preferanser og økonomi, ikke-finansielle faktorer.

 

For min del, da jeg kjøpte ombygget mauser med kikkertsikte for ca 4000,- i studietiden, så en ombygget HV-mauser ut som et solid alternativ. Skulle jeg komme meg ut på jakt, måtte ikke inngangsbilletten bli for stor, i form at et for dyrt "skyteredskap".

 

I dag kan en imidlertid få så rimelige nye rifler, at jeg ikke tror jeg hadde kjøpt ombygget HV- mauser en gang til. Sett i ettertid, har også kostnaden med innkjøp og vedlikehold/ mer eller mindre nødvendig modifisering nok vært større, enn om jeg (om nødvendig) hadde tatt opp et lån og kjøpt meg en ny Tikka 595 eller lignende som var greia på den tiden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om det er lønsomt og bygge om ein Hv- mauser er heilt klart auge som ser!!!!!! :crazy: :geek:

 

Sjølv hadde eg fult våpenkort og med ein sønn og nevø som ein må prøve og få jakt inntresera ,så var valget enkelt :geek::thumbup::forvirra:

Eg måtte mode M98 eg hadde på kortet,for dei ungdomane ville ikkje kjøpe rifle for pengane det e3r eg sikker på!!!! :roll::wink:

 

Så eg valgte og koste på Mauseren sjølv om det er mykje billagare med ein ny Hova eller ein Tikka T3!!!

Detta er tråden om Adelbert!!! 8)8):wink:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=61510&hilit=adelbert

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mauser 33/40 , med kolbe laget av Ragnar Hansen , flutet løp montert av samme, ny sikring , ny bolt og en god kikkert montasje. Kjøpte den slik på FINN for 5500,00. Nydelig rifle som jeg gleder meg som en unge til å ta med på tur til høsten. Men selgeren har nok brukt godt over 10000 på dette prosjektet. Jeg kan ikke forstå annet. Så økonomisk lønner nok ikke slike prosjekter seg. Men du verden så glad jeg er for at han gjorde dette likevel. For meg lønnet det seg...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bygde om et arve jern, og mitt råd er om du skal bygge noe standard greier så selg dritten og kjøp deg en Remington. Jeg bygde om arvejernet (m98) til et safari jern. Kjøpte planken i USA , gjorde nesten all stålmodifisering, satte bort løpsproduksjonen og handlet trepunktsikring og recknagel montasjer samt et avtrekk langt over timneykvaliteten. Ble en romantisk safari børse i 10,75x68 Oberndorf....verdt det??? Ja absolutt. Ingen har maken og koster skjorta (brukte ca. 20000,- bare i deler)

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Næh, slipte opp vangene litt og rundet de så de ikke riper opp hylsene. Hylsene kommer ganske smooth opp egentlig. Det er mere arbeid å tilpasse sluttstykket da man må ta vesentlig av utdrageren og sluttstykket.

Kan prøve å ta noen bilder etterhvert.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...