Jump to content

Er det lønnsomt å bygge om en hv mauser?


Ilatad

Recommended Posts

Eg veit tråden er gammal, men generelt vil eg seie: Bygg gjerne om, men legg minst mogleg i prosjektet dersom lønsemd er eit poeng. Mange på denne tråden gjer dessutan eit nummer ut av kostnad til kikkertsikte/montasje. Det er eigentleg ikkje relevant for kostnad til ombygging, sidan alle rifler må ha eit sikte.

 

Eg kjøpte FLY-Mauser som mi første rifle. Den vart tidleg førtidspensjonert... Etter eit par år bakerst i skapet, ville eg gje "traktorrifla" ein siste sjanse. Eg fjerna torturkappa bak, sette på ei Uncle Mike haglekolbekappe, kondomtype, til 200 kr. Eit supert reserve- og mengdetreningsvåpen. Og det har kosta meg totalt 800 kr!

Link to comment
Share on other sites

Mange på denne tråden gjer dessutan eit nummer ut av kostnad til kikkertsikte/montasje. Det er eigentleg ikkje relevant for kostnad til ombygging, sidan alle rifler må ha eit sikte.

 

Selvfølgelig er det relevant, før en i det hele tatt kan montere en normal, god kikkertmontasje på en M98 har de fleste (de færreste har utstyr og ferdighet til å gjøre en slik jobb selv) brukt +/-1500kr.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest litt i kommisjonsrapporten fra 22.juli, og de etterfølgende kommentarer på nettet.

 

Lurer litt på et slik ombyggingssett som kan kjøpes på internett som gjør det mulig å enkelt bygge om mauseren til maskingevær.

Det hadde jo vært gøy det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå finnes det faktisk tegninger som viser hvordan en bygger om en M98 låskasse til automat med omstiller i kaliber 45ACP, en kort periode på -70tallet ble det solgt "kit" for slikt også.

Finnes også beskrivelser på nett på hvordan en skrur sammen en fungerende 9mm MP av rørdeler og rør. Altså burde anbefalinge være å forby internett.....

Link to comment
Share on other sites

Mange på denne tråden gjer dessutan eit nummer ut av kostnad til kikkertsikte/montasje. Det er eigentleg ikkje relevant for kostnad til ombygging, sidan alle rifler må ha eit sikte.

 

Selvfølgelig er det relevant, før en i det hele tatt kan montere en normal, god kikkertmontasje på en M98 har de fleste (de færreste har utstyr og ferdighet til å gjøre en slik jobb selv) brukt +/-1500kr.

 

Les det eg skriv, eg nemner ikkje boring av kasse.

Det ser ut for at mange ombyggingar ikkje er utsette for kostnadsanalysar i forkant. Ein borer i låskassa, smir om hevarm - og bordet fangar, vips har ein enda opp med å bruke 8-10 tusen. Deretter ser ein seg tilbake: Korfor vart det så dyrt å spare pengar, mon tru? Då kjem kostnadsanalysen. Sjølvmedlidenheten over det store tapet er så mykje meir berettiga om kostnaden har vore høg. Difor legg ein på prisen til montasje og (helst) ein premiumkikkert.

Resultatet er ei akking og veing over at - "eg har brukt 25-30 tusen på ei gammal børse, eg kunne kjøpt ein Blaser for den prisen", med dårleg skjult stolthet over å ha laga seg ei unik rifle. Alternativet hadde naturlegvis ikkje vore ein Blaser, men ein Blaser -kikkert -montasje =Tikka.

 

Den mest økomomisk gjennomtenkte ombygginga såg eg forresten på skytebana i går:

HV-mauser, "original" i 30-06: 1000 kr

Omsmidd arm, boring kasse: 1000 kr

Totalt børse: 2000 kr

 

Montasjer: 1000 kr

Meopta 3-12x56 m/lys: 10000 kr

Totalt sikte: 11000 kr

 

Komplett postrigg: 13000 kr

 

Dette vitnar om ein jeger på budsjett som vågar å sjå godt framfor å sjå godt ut.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå finnes det faktisk tegninger som viser hvordan en bygger om en M98 låskasse til automat med omstiller i kaliber 45ACP, en kort periode på -70tallet ble det solgt "kit" for slikt også.

Finnes også beskrivelser på nett på hvordan en skrur sammen en fungerende 9mm MP av rørdeler og rør. Altså burde anbefalinge være å forby internett.....

 

 

Å bygge MP fra bunnen av er ikke engang vanskelig. Å lage riflet løp er heller ikke vanskelig. Er nok redd det er mye mer prakk å bygge om en boltrifle til MG.

 

Forøvrig lettere/enklere å bygge full auto enn halvauto, for ikke snakke om noe med omstiller.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en brukt rustfri Remington Seven, men syntetkolbe (den gamle typen, som ikke er feit plast). Kr 3.000,-, var billig fordi den var i et litt ukurrant kaliber (.260 Remington). Selgeren skulle ha kr 700,- for Leupoldskinna og ringene som satt på, så den havnet på 3.700,-. Deretter satte jeg på en Bushnell 3-9x40 som kostet kr 800,- og skjøt mitt første rådyr. Måtte ha ringer, siden det sto 30mm på, en som adopterte dem for kr 200,-. Avtrekket ble greit etter noen minutter med en oppskrift fra nettet, en dråpe negllakk så var ting fint, og avtrekket er på ca 1kg. Uansett kom jeg godt under kr 5.000,-. Det er også utrolig mye mer man kan kjøpe til en Remington enn en Mauser. Stort sett bolt-on og sympatisk priset. Jeg jakter ikke farlig vilt, så kontrollert mating er ikke noe tema.

 

Lønner seg ikke for meg heller, men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...