Jump to content

Kronograf


Ole Magnum

Recommended Posts

Hei,, har nett bestillt meg en

Chrony Alpha Master Chronograph. som koster meg 147$ inkl. frakt.. som er en god sak. den har det som trengs. en kan også veksle mellom fps og mps.. som er litt ok..

 

Den kostet altså totalt inkl. frakt kr 825.- ...det er iallefall 800 spart i forhold til samme vare her..

 

Geir.

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... otohosting

 

Lykke til..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde ein Chrony før. Funka greit den (prøvde utendørs berre om sommaren), men eg bruker den innendørs og vart lei av å måtte drasse på den 500W lampa. No er ein CED M2 med IR kit og batteripakke på vei frå USA. Valgte den pga fint IR-kit og forholdsvis rimelige reservedeler om ein skulle sikte litt lavt. Gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

Det står beskrevet en grei løsning på det problemet i brukarveileiinga til chrony'n. Skru fast små lyspæresokkeler på den plastbøylen som går over. Jeg oppbevarer dette i samme bæggen som resten av maskineriet, og den delen er mye mindre drass en for eksempel fotostativet, så jeg forstår ikke problemet. Jeg tviler på at lysfølsomheten skulle være noe bedre på andre modeller, men vil gjerne høre om det hvis det er slik. Jeg skulle gjerne ha testa min sammen med fire-fem andre for å se hvordan målingene stemmer. Personlig har jeg en udokumentert opplevelse av at målingene blir svært mye mer konsekvente med den nevnte lysriggen påmontert, og det er jo ikke ulogisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme systemet som Reinhard på min chrony (Reinhard har plagiert meg som vanlig... 8) ) og til sammen har vi skutt en god del hundre skudd over begge tror jeg? Min er snart 10 år gammel og jeg er ikke lenger trygg på at den er helt nøyaktig med kunstig lys over, Reinhards nyere "master" har vært veldig jevn (lite feilmeldinger o.l.) når jeg har brukt den, så den stoler jeg på til innendørs bruk med vanlige lyspærer over.

 

Men som sagt er min egen nær slutten av sin levetid og jeg er ikke i tvil om at når jeg skal ha ny må den ha infrarødt lysutstyr som tilleggsutstyr for å være interessant. Med andre ord et system spesielt tilpasset kronografen, og som kan brukes når jeg ikke stoler på lyset (vinterstid, inne og ved skyfri himmel).

 

Jeg synes denne ser meget interessant ut:

 

http://www.cedhk.com/show.php/Object29

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale CED. Har en M1 (altså ikke den nyeste), og den fungerer meget bra. Avstanden mellom sensorene er en av detaljene som gjør at den vekker mer tillit en de fleste andre - det slår positivt ut på presisjonen i forhold til under halvparten av avstanden som på f eks Chrony. Ikke for det; jeg har også hatt Chronyer som har fungert bra, men har enkelte ganger fått målinger jeg synes har variert mye uten at det egentlig har vært noen synlig årsak til at det skulle skje. CED-en har aldri gitt meg noen grunn til å klage. Det eneste som innimellom kan være litt vrient er det samme de fleste andre, tilsvarende kronografer sliter med, nemlig lysforhold. Skal få tak i eller lage meg et lyssett å sette på toppen av skjermene som skal brukes uansett lysforhold, for jeg tror nemlig at det vil gjøre systemet enda mer stabilt - altså gi jevnere og mer presise målinger. Tror jeg kommer til å gå for IR-lysdioder.

Link to comment
Share on other sites

Har en chrony f1 og den er ikke lett å få til å funke på vinter'n. Legg på noen hundrelapper og få noe annet, det skal jeg gjøre neste gang.

 

Døh! Det er ikke Chrony'n sin skyld at du setter den i snøen, da vettu :lol:. Min F1 har funka fint i flere vintre, den, men som andre påpeker, så trenger den godt lys. Til Ole M's bruk tror jeg nok en CED med IR-kit hadde funka fett. Men jeg likte ikke opplysningen om at den ikke er operativ i kuldegrader :?.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en CED M2 med IR skjermer så blir du fornøyd.

Jeg har M1 med IR, kjøpte IR skjermene i høst etter en del banning under dårlige lysforhold, kan bare si en ting: en ny verden!

(M2 modellen har bedre sensorer og elektronikk som vistnok takler dårligere lysforhold i tillegg!)

 

Nofish

 

Edit: :oops: uteglemmelse

Link to comment
Share on other sites

Døh! Det er ikke Chrony'n sin skyld at du setter den i snøen, da vettu :lol:. Min F1 har funka fint i flere vintre, den, men som andre påpeker, så trenger den godt lys. Til Ole M's bruk tror jeg nok en CED med IR-kit hadde funka fett. Men jeg likte ikke opplysningen om at den ikke er operativ i kuldegrader :?.

 

Hårsår nå Mac, siden du har samma slaget? :) Har prøvd med pressenning under og jeg for å få mer kontrast, med samme resultat. Oppå der som du satte din sist funker jo så........

Link to comment
Share on other sites

min cronograf viser nesten bare ERROR nå, kan dette skyldes dårlig lys??

Jeg har den innendørs med en 2X58 w lysarmatur over. jeg har oxå de plastiksjernene over..

 

Jeg trodde min begynte og ta kvelden nå jeg.. blir spendene og kjøre på mere lys for og teste det..

 

Men når denne virket 100% vil jeg ikke klage på målingene. må si di virket troverdige nokk..

Link to comment
Share on other sites

Du brukar vel ikkje lysrør over kronografen?

 

Edit:

Ser at lysrør typisk er 58W. Kronografar fungerer ikkje under lysrør. Dei blinkar med ein frekvens på 50Hz og det forvirrar sensoren til kronografen. Prøv med ei 500W halogenlampe i staden. Eg har brukt ei frå Clas Ohlson med stort hell: http://clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20181529

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har brukt Pact, Chrony og CED innendørs i årevis. Bruker vanlige 60W pærer i gammel type leselampe, montert umiddelbart over plast difusorene. Fungerer helt problemfritt. Har testet svært mange Chronyer gjennom årene, uten at noen har gitt større avvik, enn ca. 10 fps i forhold til sammenligningsgrunnlag. Når jeg kan teste innendørs, ser jeg ikke grunn til å teste ute, mye større problem i forhold til skygge, overskyet, sterk sol og alt mulig annet som kan gi problem med avlesing.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heisann

 

Har planer om å invistere i en Kronograf.

Men, er det slik å forstå at du trenger godt lys for at Kronografen skal virke?

Holder det med "Reagensrør" i taket på banen?

 

Lyst på en Chrony som måler m/s, men virker ikke som Chrony shipper International. Noen som har kjøpt Chrony fra USA, og har tips til ett godt sted?

Link to comment
Share on other sites

Hei,, har nett bestillt meg en

Chrony Alpha Master Chronograph. som koster meg 147$ inkl. frakt.. som er en god sak. den har det som trengs. en kan også veksle mellom fps og mps.. som er litt ok..

 

Den kostet altså totalt inkl. frakt kr 825.- ...det er iallefall 800 spart i forhold til samme vare her..

 

Geir.

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... otohosting

 

Lykke til..

 

Bare et lite spørsmål. Hvordan får du 150$ til å bli 825,- Slipper du mva og fortollingsgebyr??

 

Sendt over som gave?

Link to comment
Share on other sites

Men, er det slik å forstå at du trenger godt lys for at Kronografen skal virke?

Holder det med "Reagensrør" i taket på banen?

 

Lysrør fungerer dårlig, i praksis blinker de 50 ganger i sekundet og kan drive en kronograf til vanvidd. Det beste er å gjøre det ute i godt lys eller innendørs med en kraftig glødelampe (feks halogen) rettet mot et lyst tak. En del kronografer kan leveres med IR-belysning som gjør at de fungerer bedre i dårlig lys.

 

Lyst på en Chrony som måler m/s, men virker ikke som Chrony shipper International. Noen som har kjøpt Chrony fra USA, og har tips til ett godt sted?

 

Chrony kan veksle mellom ft/s og m/s, du holder bare knappen inne når du slår den på for å veksle.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Det virker som en CED med Ir er den rett vei å gå, da jeg forstår at Lysforholdene på innebanen vår er for dårlig for Kronografer.

 

Så, dere som har Ced. Det er denne vi snakker om?

http://www.cedhk.com/show.php/Object29

 

Med Infrared Screen Set som ekstera utstyr.

ca $300.

 

Finnes det evt noe billigere versjon, med samme IR løsning.

 

Og, går den på strøm? Eller er den batteridrevet. Tenker da på både muligheten for strøm, samt 110v provblemet med USA :)

 

Takker

Link to comment
Share on other sites

CED M2 med IR kit har jeg kjøpt fra over der for ikke lenge siden. Er meget godt fornøyd. Til IR enheten kjøpte jeg med batteri, slik at jeg er helt uavhengig av 220V strøm til kronografen. Displayenheten drives med standard 9V batteri (plass til reservebatteri også, fin liten finesse). Laderen til IR enheten aksepterer alle spenninger fra 110 - 230 så det eneste som trengs for å lade batteriet er en slik overgang fra amerikanske til europeiske plugger.

 

Kjempefornøyd med kronografen. To ganger har jeg hatt litt tull da displayenheten sto og registrerte skudd i en rasende fart til strengen var full. Dette har skjedd når jeg har dratt ut kablene uten å skru av enheten først.

 

Den er dyr, ja. Men den er også "modul" oppbygd, slik at skyter man istykker noe, så er det bare å kjøpe inn den ene delen som er istykkerskutt. En kompis av meg la en 6.5 Oryx midt i ProChrono kronografen min, og da er det ikke mye å gjøre.... (Forøvrig direkte foranledning til at jeg kjøpte CED'en).

 

Er du i Oslo/Akershus området, er det bare å sende PM, så kan du se den i bruk...

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter på en bane hvor det er flere som skyter samtidig kan det være fint med løst display. Jeg har BetaMaster, og er fornøyd med den. Du kan også lagre dataene på denne for så å se nøyere på tallene senere. Hvis du er av den typen som helst vil slenge opp kronografen, for så å slenge avgårde fire-fem skudd stående over kronografen så kjøp den billigste du finner. Jeg har alltid brukt min forran en skytebenk og kunne ikke begripe hvordan man klarer å skyte grafen.. før jeg oppdaget at mange liker å drive med stående skyting foran maskina. det forklarer jo saken.

 

Stativ: De fleste fotostativ gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid brukt min forran en skytebenk og kunne ikke begripe hvordan man klarer å skyte grafen.. før jeg oppdaget at mange liker å drive med stående skyting foran maskina. det forklarer jo saken.

 

:lol:

 

Jeg presterte å skyte min to ganger, liggende med anlegg. Rett nok bare i stengene, den funka fint etterpå. Hvordan gikk dette til?

Jo, du skjønner, jeg holdt på med et idiotisk men morsomt eksperiment med bruk av svartkrutt og diverse blykuler i en .308 med demper, med det formål å en gang for alle besvare en et spørsmål som ble diskutert i det vide og brede på et nettforum. Et forum som primært handlet om science fiction, hvor anakronistisk bruk av skytevåpen hadde det med å dukke opp; noen hadde en teori om at demperen også skulle fange opp noe av kruttrøyken, andre mente at demperen ikke ville funke av en eller annen grunn.

 

Når jeg først skulle skyte rare ladninger gjennom demperen så tenkte jeg at jeg kunne kronografere alt sammen og tilføre verden litt unyttig kunnskap; slik som hvor fort en lett rundkule kan spyttes ut av ei stappfull .308 hylse med Fg krutt, eller hvor _sakte_ det er mulig å skyte ut ei 180 grains blykule uten at den tumler.

 

Det viste seg raskt at trekøl og demper er en dårlig kombinasjon; kruttslammet ble blåst tilbake i pipa slik at løpet nærmest grodde igjen, og etter noen få skudd skudd ble presisjonen fullstendig fraværende. Jeg pusset mellom hver serie, men det var faktisk vanskelig å holde 5 skudd innenfor en helfigur på bare 10-15 meter; jeg hadde aldri i min villeste fantasi tenkt at et riflet våpen i det hele tatt kunne skyte så inn i h... dårlig. De første to skuddene etter puss satt ganske bra sentrert og samlet, deretter spredde det eksponensielt utover i tilfeldige retninger. Det spredde værre enn ei hagle med full cylinder boring, og resultatet ble altså noen merkelig utseende stenger på kronografen.

 

Hvis noen av en eller annen merkelig grunn har bruk for kronograferte ladedata for svartkrutt i .308 med forskjellige kulevekter og ladninger fra nesten null krutt til full hylse, så har jeg dem lagret ett sted. I følge en amerikaner som etterpå prøvde svartkrutt i en M1A så er det fullt mulig å få akseptabel presisjon, men man må unngå petroleumsbaserte smøre/pussemidler. Og altså ikke bruke demper :D

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å få min lokale våpenpusher til å ta opp en CED M2 fra Stenvaag som står oppført som forhandler her i Norge i flg CEDs hjemmeside.

Det viser seg at Stenvaag har sluttet å ta inn disse produktene pga at det etter deres mening ble vel mye reklamasjoner.

Liker ikke å handle slike produkter på nettet fra utlandet heller. Kan ikke fikse slikt selv om noe skulle være feil, og reklamasjon er både tidkrevende og kostbart, om da leverandøren i det hele tatt gidder å bry seg!

Er drifts/ funksjonssikkerhet et generelt problem på disse produktene? Prisene er jo relativt lave sammenlignet med mye annet elektronikkmikk så man kanskje ikke forvente all verden.

What gives?

Link to comment
Share on other sites

Hei Jeg har solgt CED produkter i snart 7 år, og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i problemer med reklamasjoner. Steenvaag Hadde CED før Skytesport og nå Jaktdepotet begynte å føre varene.

 

Det eneste problemet vi hadde med CED var phono jack- kontaktene som førte strøm inn i IR satsene. Der var mottaker delen for dårlig. Dette ble rettet på for 3 år siden.

 

M-2 har jeg ikke rukket å prøve enda om den virkelig er 40% mer lysfølsom. Det ville vært bra da M-1 hadde litt store krav til lys grunnet nøyaktigheten og de som bor noen breddegrader lenger nord slet spesielt på vinteren med å få avlesninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 3 years later...

Tor , tror du må levere den inn og klage på den der, må være material tretthet 8)

vi har et gammelt rekel av en crony på skytebanen. den virker men avogtil er tallene rare.

har sett på det og kan være at avstanden er for kort. men er det noen som har testet ut hvor mye feil du kan få om du er for nær? skulle teste noe skudd i går. av 9 registrerte skudd ble farten i snitt 807,5 ms. men to resulater var oppe i over 830m. når da laveste var nede i 786m så sier det seg selv at dette er for mye sprik. og siden jeg skulle teste fart så ble alle kulene veid, maks utslag var 0,1gr på kulene. kruttet ble veid så nøyaktig som jeg fikk det til.

tror de store utslagene var pga at jeg var for nær. pga skumringen måtte jeg ha den litt for nær i forhold til hva jeg likte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...