Jump to content

Hvor tett skyter de beste stående fri hånd med rifle? Og hvem er de?


Recommended Posts

Kom til å lure på dette her om dagen.

 

Hvem er de beste i verden til å skyte stående fri hånd med rifle? (Og da mener jeg "fri hånd", dvs stående skyting uten at albuen støttes på hofta, ingen reim og hvor man bare bruker "normale" klær.)

Og ikke minst hvor god presisjon har de?  

 

Jeg tenker jo at de beste utøverne innen f.eks PRS, silhuettrifle, IPSC rifle, viltmål, ulike program internasjonalt for jaktfelt, eller ISSF/DFS ville treffe små mål stående fri hånd.

Men hvor små mål kan de treffe noenlunde forutsigbart?

 

Hva ville treffprosenten bli dersom man hengte opp en rund gong på 100 meter som var 3 moa, 2,5 moa, 2,0 moa eller 1,5 moa?

 

Jeg ville jo gjette at treffprosenten på 3 moa ville blitt rimelig høy for de beste. Men hvor høy ville treffprosenten vært? Hvem ville de vært? Og hvor langt nedover i målstørrelse kunne de gått fra 3 moa og allikevel hatt høy treffprosent med valgfri rifle og optikk?    

Link to comment
Share on other sites

Med lang arm er viltmålskyttere best.

Det er mange utrolig gode resultater som er skutt uten stiv skytejakke.

På statiske innskytingsskiver har jeg sett mange som ligger rundt 1 - 1,5moa. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (37 minutter siden):

Det samme gjelder jo jaktfeltfolka uten skytterdress og reim

"Jaktfeltfolka" har vel ikkje lov til å bruke reim. Men dei vil nok helst ha dressen sin, ja.

Link to comment
Share on other sites

IPSC rifleskyttere skyter omtrent aldri uten støtte eller tofot, når jeg var på mitt beste som IPSC rifleskytter så kunne jeg skyte innenfor 8 på vanlig ringskive på 100m på en god dag og tid ikke var en faktor. Men kunne skyte fort så fort det var snakk om mindre presisjon. Rekorden på 5 skudd innenfor 30cm (typ storvilprøve) er 3.61 sekunder med timer og start kolbe på hofta. Å skyte veldig presist er ikke noe IPSCskyttere trener på eller har behov for, så det er de fleste ikke særlig gode til heller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Torf skrev (48 minutter siden):

Med lang arm er viltmålskyttere best.

Det er mange utrolig gode resultater som er skutt uten stiv skytejakke.

På statiske innskytingsskiver har jeg sett mange som ligger rundt 1 - 1,5moa. 

Oi oi... ja... det er jo bare et helt spinnvilt nivå! :-)  Takk for svar  @Torf

Kan du si noe om hvor mange slike individer det dreier seg om innen viltmålsskyting som er på dette nivået i verden (1-1,5 moa skyttere, stående lang arm, normale klær)? 

 

Er resten av gjengen med utøvere som skyter viltmål internasjonalt "like bak" dette nivået vil du si? F.eks klarer de fleste utøverne som skyter viltmål i internasjonale konkurranser å holde seg innenfor 2 moa f.eks?

 

Edited by ASolberg
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Det er mange nå, og det var flere tidligere, når viltmål var OL-gren som skyter slik.

De trener/trente på et nivå som var helt hinsides. Året før Tor Heiestad vant OL trente han ca 120000 skudd med enkeltskudds 22lr, luftgevær og fysisk trening. I praksis er det 6 timer om dagen/5 dager i uka + konkurranser.

Heiestad skjøt, og skyter fortsatt, i "myk" skinnskytterjakke, vanlige olabukser og M77 støvler.

 

Her er Emil Martinsson, riktignok i rustning, under EM på Hamar for et par år siden.

Luftgevær med 4x kikkert med grove stolper med siktepunkt rullende under siktepunktene som med åpne pistolsikter.

Dette er åpningsserie i EM. Gruppen på bevegelig skive er under 2moa.

Se 5mm skalaen som tilsvarer 5cm på 100m.

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

120 000 skudd på et år... er helt utrolig imponerende treningsdose. (måtte telle nuller der en liten stund!) snakk om beinhardt arbeid! 

 

Hva hvis noen av disse byttet gevær til godt balanserte jaktrifler, med godt avtrekk, god presisjon og valgfri optikk, og med en patron med "litt" rekyl, la oss si 6,5x55. Tror du @Torf at de hadde prestert på omtrent samme nivå da som med 22 LR? eller tror du de hadde skutt enda bedre, eller litt dårligere? Eventuelt hvor mye bedre/dårligere?

 

Rett og slett, hva ville den ultimate "gullstandarden" vært for 100 m skyting med en rifle godkjent til storviltjakt, stående lang arm, normale klær, prestert av de aller, aller beste?  

Edited by ASolberg
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ca 5cm med 30 skudd.

 

10'eren på 50m villsvinskive er ca 4moa. Espen Nordsveen hadde som junior 297 av 300 på hurtig i NM for noen få år siden. Det betød at han satte 27 skudd innenfor 4moa på ei bevegelig skive som var synlig i 2,5sek, og han startet med kolben på hofta.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Så der er den! 5 cm. Det må være utrolig gøy å være så god!! :-)

 

Hvor store blir utslagene på "fluene" for de som skyter på dette nivået (hvor mange cm fra samlingen for øvrig)? Har de egentlig helt eliminert fenomenet med "fluer"/"sleivskudd"?

 

Når jeg selv skyter 100 skudd stående vil mesteparten av skuddene være i en definert sirkel. Men avhengig av skyteform vil det være alt fra noen få  "fluer" utenfor denne sirkelen, til ganske mange. Hvis min egen skyteform er god er "fluene"/sleivskuddene kanskje 10-15 cm ut fra denne sirkelen med "gode skudd". Men hvordan er det for de som er aller best mhp "sleivskudd"? Ville sleivskuddene også lagt i 10eren på halvmeterskiva på 100 meter, eller ville de også noen ganger hatt en og annen i 9er eller 8er?  

Edited by ASolberg
Link to comment
Share on other sites

Dette her blir jo helt feil. Da alle forskjellige skyteformer trener på sin måte å skyte. De har egne stillinger etter hva som er lov og utstyr tilgjengelig. Men frihånd, uten spesial klær osv så tenker jeg så på listene over jaktfelt resultater og se på "Jeger A" klassen. Der har du lang arm uten reim og drakt. Topp skyttere der fyller løypene gang på gang så da har du gode skyttere etter det du spør om ;) 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (6 timer siden):

IPSC rifleskyttere skyter omtrent aldri uten støtte eller tofot, når jeg var på mitt beste som IPSC rifleskytter så kunne jeg skyte innenfor 8 på vanlig ringskive på 100m på en god dag og tid ikke var en faktor. Men kunne skyte fort så fort det var snakk om mindre presisjon. Rekorden på 5 skudd innenfor 30cm (typ storvilprøve) er 3.61 sekunder med timer og start kolbe på hofta. Å skyte veldig presist er ikke noe IPSCskyttere trener på eller har behov for, så det er de fleste ikke særlig gode til heller.

 

På trening foran et nordisk mesterskap på løpende hjort på begynnelsen av 90-tallet var det en svensk landslagsskytter som satte fem 5'ere på et sprang, 4,7sek, med en CG3000 Sporter (Sauer 80) i 6,5x55. 5'eren på hjort tilsvarer innerfemmeren på løpende elgskive. Han gjorde det flere ganger etterhverandre.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (7 timer siden):

PRS skyttere er helt hjelpeløse uten puta si…

Helt fullstendig. Jeg satte opp en stage med ett (ETT) ståendeskudd engang. Jeg ble nesten jaget ut av hele PRS - og det var på 20x20 gong på såvidt over 100m. Det skal sies at de fleste traff, men det var IKKE populært.

 

K

  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en landslagssamling i dynamisk rifle hvor ene utfordringen var 20x25 stål som var hengt opp på 200m. Såvidt jeg husker bommet jeg to ganger og traff de resterende tre når jeg fikk justert vektbalansen på føttene. bestemann mener jeg tok 5 av 5. Det var en norsk dynamiskskytter.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (18 minutter siden):

A- skyttere i jaktfelt bruker riktignok skytejakke, men likevel. Stående med lang arm og siktet stilt på 30x eller mer sier noe. 

Derfor jeg skrev JEGER A og ikke A ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer  å holde skuddene innenfor svarten på 100m blinken. Stående uten reimer og denslags. I en jaktmessig stilling med venstre fot strukket litt fram.  Når jeg mestrer dette vet jeg at jeg kunne avgitt ett slikt skudd på en voksen hjort eller elg forsvarlig. Men ikke ett rådyr, for der er "blinken" mye mindre.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (52 minutter siden):

Dette her blir jo helt feil. Da alle forskjellige skyteformer trener på sin måte å skyte. De har egne stillinger etter hva som er lov og utstyr tilgjengelig. Men frihånd, uten spesial klær osv så tenker jeg så på listene over jaktfelt resultater og se på "Jeger A" klassen. Der har du lang arm uten reim og drakt. Topp skyttere der fyller løypene gang på gang så da har du gode skyttere etter det du spør om ;) 

Ja, enig i det at alle utøvere i sine grener trener på sin måte og sitt program. Og det jeg tenkte på var egentlig hvor god er de aller, aller beste skytterne til å skyte stående med lang arm på en liten stillestående blink. Det Torf sier om viltmålskyttere som skyter over 100 000 skudd i året innebærer vell blant annet at de hadde gjort rent bord i alle metall silhuett rifle konkurranser bare ved å stille og skyte med lang arm, selv om øvelsen skytes med støtte på hofta, (forbehold om vindbedømming så klart, men lell!)
 

Så vet jeg ikke om A-klassen i jaktfelt holder 1-1,5 moa på skytinga når de skyter stående. Men hvor nær er de egentlig når de skyter stående lang arm? Er de under 3 moa, eller under 2,5 moa?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (56 minutter siden):

Helt fullstendig. Jeg satte opp en stage med ett (ETT) ståendeskudd engang. Jeg ble nesten jaget ut av hele PRS - og det var på 20x20 gong på såvidt over 100m. Det skal sies at de fleste traff, men det var IKKE populært.

 

K

Men så tenkte jeg på de beste PRS skytterne i verden. De må jo ha en vanvittig treningsbase med skudd i ustabile stillinger, med ustabile siktebilder osv. Dersom man tok fra dem prs rifla og gav dem en sako varmint i 223 i steden og 10 000 øvingsskudd til å skyte stående lang arm, ville de ikke etter det også skyte svært bra stående lang arm? Kanskje ikke 1,5 moa, men noe som allikevell var veldig, veldig bra?

Link to comment
Share on other sites

Mhp jaktfelt så kan en jo ut fra minste størrelse på innertreff (NJFF regelverk) anta at når de beste fyller i klasse, og både en og flere ganger i finale, så bør de jevnlig holde iaf 4 MOA.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ASolberg skrev (12 timer siden):

 10 000 øvingsskudd til å skyte stående lang arm, ville de ikke etter det også skyte svært bra stående lang arm? Kanskje ikke 1,5 moa, men noe som allikevell var veldig, veldig bra?

Skyter man 10000 treningsskudd i en stilling blir de fleste gode...

Link to comment
Share on other sites

Metallsilhuettskyting med rifle skytes som hovedregel stående på frihånd uten støtte, hvilket vil si at det ikke er tillatt med bruk av kunstige støtter eller at våpenet berører bakken, bruk av spesielle hansker, jakker, stropper og lignende, eller å støtte armene mot resten av kroppen. Et unntak fra frihåndsskyting er konkurranser for svartkruttrifler, hvor enkelte konkurranser tillater skytestokk.

 

Skyteavstander er 200-500meter, bukkefiguren (500meter) er ca 70x80cm.

 

Link to comment
Share on other sites

On 5/10/2024 at 11:59 AM, Ei tohi varjata said:

Det samme gjelder jo jaktfeltfolka uten skytterdress og reim ;)

 

Reim er ikke lov i jaktfelt. Og skytterklær er bare en tilpasning for at baneskytterne kan bli med. Det er jaktklassene som er "ekte" jaktfelt, etter mitt syn. Helst med den rifla og klærne du faktisk bruker på jakt. Jeg gjør det på den måten. Har skutt en del "sporter", A eller B, men da utelukkende pga. våpenvekt. Særlig den gangen maksvekt i jaktklassene var 4,5 kg.

Mye av utfordringen i jaktfelt er å holde det folkelig nok, og lett nok, til at den gjengse jeger gidder å delta. Da må det være store treffområder, enkle løyper, bra premiering, ikke for mye stående hold, god tid osv. Jeg ser gamle gubber som så vidt orker å gå rundt de relativt få hundre meterne løypa er. Og det er smårollinger som sliter stort med å klare å se inn i en kikkert.

Utstyrsfreakene kommer uansett.

Jaktfeltstevnet "Kongen" i Søndre Land hadde i år drøyt 500 deltagere, så noe riktig må de gjøre.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
høggern skrev (8 timer siden):

Interressant problemstilling. "Hvem er egentlig best til å skyte". 

Skyteklær er juks. Reimner juks. Egentlig er vel optikk også juks. ;)

 

Artig det der, man skal konkurrere i skyting, men alt som kan gjøre at man skyter bedre er juks... Kanskje man skulle gjøre opp med gamle flintlåsbørser, med slagtid målt i hele sekunder, knapt sikter, og uten rifling, det er selvsagt juks.

 

En kjent amerikansk skarpskytterinstruktør sa i et intervju nettopp at PRS har vært hovedårsaken til at treffsikkerheten (på langt hold) er forbedret mer de siste ti år enn de foregående 100. Den utløsende faktoren er i følge ham fraværet av regler som stopper innovasjon.

 

Nå skal ikke jeg forkleine de som er gode til å skyte på frihånd, det er imponerende, og krevende å lære seg (jeg har prøvd...). De er som regel gode til annen skyting også, og å drive å rakke ned på "de som må ha jakke",  "de som må ha reim", "pute", hva vet jeg det er noe stort tull. Alle disiplinene krever trening.
Og som regel kommer det jo heller ikke fra de som faktisk kan det, men fra de som ikke har giddet å lære seg det. Hvor mange ganger har jeg hørt "det er jo ikke rart dere skyter såpass bra når dere har rustning og reim" - fra folk som man vet knapt kunne truffet svarten stående - MED rustning og reim...

 

Ser vi til Norge, hvor det ikke (reelt sett) fins metallsilhuettskyttere, og ca 4 viltmålsskyttere på noe nivå - så blir matchen å stå mellom DFS-skytterne og jaktfeltskytterne. DFS-skytterne holder 1.5-2moa på stående - men det er med skytterdress (rustning) og reim som regel, selv om mange vel skyter uten reim på stående. Det vi ser når gode DFS-skyttere skyter jaktfelt er at de gjør det bra, så de er nok også under de nevnte 4moa - men jeg er usikker på om de da er i en klasse med jakke eller ikke?

Kanskje vi skulle lage en konkurranse ut av det? Setter noen opp en premie for beste 20-skuddserie, skutt i t-skjorte på 200m - så får vi se hvem som blir med, og hvem som vinner.

 

 

 

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
3 hours ago, M67 said:

Kanskje vi skulle lage en konkurranse ut av det? Setter noen opp en premie for beste 20-skuddserie, skutt i t-skjorte på 200m - så får vi se hvem som blir med, og hvem som vinner.

 

Du mener the Sørlie Challenge som vi kaller det? 

 

Ja, det er vanskelig, og ja, det er de samme som vinner. 

 

Noen ganger når jeg har vært på reise har jeg snublet over et 15 m-stevne, spurt pent om å få låne våpen, skutt i jeans og skjemt meg ut framfor vilt fremmede. Man mister sikkert 15 poeng, men det er jævla artig! 😃

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

Bare en synsing fra min side, men jeg vil tro at de som er best på dette er de som har nettopp dette som konkurranseform og dermed trener på det >5 dager i uka år etter år.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (20 minutter siden):

Bare en synsing fra min side, men jeg vil tro at de som er best på dette er de som har nettopp dette som konkurranseform og dermed trener på det >5 dager i uka år etter år.

Da blir spørsmålet, hvem er det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 minutter siden):

Da blir spørsmålet, hvem er det?

 

K

Jeg kjenner bare viltmålskytterne. Mulig jegerne har noe lignende, men kjenner ikke deres program. 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner bare viltmålskytterne. Mulig jegerne har noe lignende, men kjenner ikke deres program. 

Såvidt jeg vet bruker viltmålsskytterne skytejakker, og er ute av diskusjonen på samme måte som ISSF og DFS-skytterne. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (3 timer siden):

For ordens skyld: kommentaren min om reim og dress var mer et spark tilbake mot "høhø! pute!!" enn det var ment som noe slags spydighet mot de som skyter med reim og dress.

 

Ole

Det ble litt rart, siden det var en PRS-skytter som skrev det ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere aktiv pistolskytter så er jeg overbevist om at det er talentene og de som trener mest som vinner enhver konkurranse 

La oss si det var en runde med alle grenene der du skyter 10 skudd uansett utstyr du velger. Og samme runden bare med rein rifle og t skjorte 

Jeg trur utifrå hva jeg så på de forskjellige grenene i pistolskyting. 
De samme personene vil rule banen. Ikke bare trener de mer. Men de har noe som gjør dem flink. Holder fokus. Alt det der. 

Link to comment
Share on other sites

Tipper, om jeg skal tippe, at de som konkurrerer stående frihånd til daglig mest sannsynlig nok vil være best. 

Akkurat som jeg tror matchskyttere, DFS skyttere eller skiskyttere mest sannsynlig ville skutt best med diopter. 
 

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid en fordel å delta på et visst nivå i forskjellige skytegrener fordi da får man med seg momenter man ikke får trent på hvis man spesialiserer seg innen bare en gren.

For mange år siden var jeg med på en treningssamling med Lones Wigger, en legendarisk amerikansk skytter og trener. Han var OL-mester på 300m helmatch i Munchen '72 bla. Senere skjøt han metallsiluett og vant store mesterskap før Tubbs kom inn i bildet. Wigger sa at han hadde ønsket at metallsiluetten hadde kommet tidligere for han fordi der ble han kvitt avtrekksvegring fullstendig, noe han mente han ville hatt nytte av tidligere i matchskytingen. Man "veiver" mye mer med ei 4,6kg siluettrifle og da trener man automatisk bort avtrekksvegring når man kommer på et visst nivå.

I tillegg kommer da også avtrekkstiming/"skyting på inngående" inn i større grad. Rask lukketid og raske patroner forenkler også innlæring av korrekt timing. Det er her Tubbs kom med "speedlocks" for spesielt Rem700SA mens andre benyttet fattigmannsversjonen Rem788 eller luxversjonen Wichita.

 

Her er siluettrifla til Wigger fra ca 1990. Legg merke til pipeprofilen med integrert vekt ved munning for å unngå reglene med forbud mot løse vekter/bremser/dempere.

Wichita Silhouette i 243win som holder til å velte bukkene på 500 hvis man sikter i hornet..:  

 

Lones W. Wigger, Jr. – The Making of a Champion – NASSA Silhouette

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 timer siden):

Såvidt jeg vet bruker viltmålsskytterne skytejakker, og er ute av diskusjonen på samme måte som ISSF og DFS-skytterne. 

 

K

Korrekt. Men jeg tror de ville være best i denne disiplinen også om de tok av seg jakkene.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (14 minutter siden):

Korrekt. Men jeg tror de ville være best i denne disiplinen også om de tok av seg jakkene.

Men siden vi har tre kategorier skyttere, DFS, ISSF og viltmål, som alle skyter overjordisk med skytterklær på - hvordan vet vi hvem som er best uten? Jeg holder en knapp på de DFS-skytterne som også skyter jaktfelt. (siden jeg aldri har hørt om en ISSF-skytter som skyter jaktfelt)

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 minutter siden):

siden jeg aldri har hørt om en ISSF-skytter som skyter jaktfelt

Du trenger ikke å reise lenger enn til Lyngdal for å finne en kar som både er ISSF-verdensmester og skytterprins, og har medalje fra NM jaktfelt 😉

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke å reise lenger enn til Lyngdal for å finne en kar som både er ISSF-verdensmester og skytterprins, og har medalje fra NM jaktfelt 😉

Da tipper jeg vi har svaret på spørsmålet til trådstarter

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (18 timer siden):

Da tipper jeg vi har svaret på spørsmålet til trådstarter

Kunne noen skrevet svaret i klartekst sånn at denne idioten kanskje også

skjønner det? (Morsom tråd forresten:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...