Jump to content

KV-mauser'n med ny look.


73alfa

Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått festet picatinnyskinna på Mauseren igjen, etter at denne løsnet tidligere i år (ref. egen tråd om dette her på Kammeret). Jeg benyttet anledningen til å strippe originalstokken for lakk ved hjelp av Reprin, vann og sandpapir. Reprin er en malingsfjerner som kan pensles på. denne har en konsistens som ligner på smørefett. Reprinen skal virke i noen minutter, og kan deretter skrapes av, eller spyles av med høytrykkspyler. (Jeg brukte hageslangen og masse vann.). Når stokken så hadde tørket, pusset jeg den med sandpapir. Deretter beiset jeg den med et strøk med en vanlig vannbeis (Herdins pulver som blandes i varmt vann) i farge 'mørk eik'. Når beisen hadde tørket helt, toppet jeg det hele med et lag 'Behandla' treolje fra Ikea (her jobbes det etter budsjettmetoden). Etter at oljen hadde fått tørke en stund dro jeg over stokken med en fille for å få vekk overflødig olje. Når den så var skikkelig tørr 'polerte' jeg den med en tørr fille. Dette gjorde at overflaten gikk fra å være litt 'oljete', til å bli matt og tørr.

Overflaten på stokken synes jeg nå ble veldig fin. Akkurat den fargen, og den matte overflaten som jeg ønsket meg her. Om det fungerer noe særlig over tid aner jeg ikke, men børsa står jo for det meste mørk og tørt i skapet lell...

 

3.jpg

 

2.jpg

 

1.jpg

 

 

Penger som har gått med til dette prosjektet:

 

Innkjøp av Mauseren 2000,-

Pipa er kappet (og kronet) til 50cm av børsekamer. husker ikke pris, men la oss si ca 500,-

Boring og gjenging for picatinnyskinne er gjort hos børsemaker. ca 750,-

Crane Picatinnyskinne fra Midway, ca 250,- (+nye skruer 20,- +LocTite noen hundrelapper)

Ny sikring, Timney Bueller-style, 448,-fra Midway

Oberndorf extended floor plate release, 132,- fra Midway

Swivel stud til to-foten, ca 100,-

Herdins beis, Mørk Eik, 59,-

'Behandla' treolje fra Ikea. En skvett jeg fant i kjelleren, alerede betalt over kjøkkenbudsjettet.

 

Da ender jeg nok på drøye 2500,- for alt jeg har gjort med børsa, pluss de 2000,- som jeg betalte for den. totalt ca 4500,-

 

[nytt 09.10.09]

 

Nå er ny kikkert montert på børsa. Det ble en S&B PMII. Jeg har testskutt rifla med en Falcon Menace 10x42, og på 200m sitter alle innenfor innertieren. Blir spennende å prøve seg på banen igjen med S&B'n :)

 

KV67F1SB_5.jpg

 

KV67F1SB_4.jpg

 

KV67F1SB_3.jpg

 

KV67F1SB_2.jpg

 

KV67F1SB_1.jpg

 

 

(edit 1: lagt til flere bilder)

(edit 2: la til info om alle kostnader, samt litt mer forklaring om fremgangsmåte med Reprinen, beis og olje)

(edit 3: La til nye bilder med kikkert montert)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Virkelig "ekstrem forandring"! Og med så enkle midler! Jeg har tenkt litt på spesialskjefte til M/67-en, men kanskje jeg også kan få originalen til å se så bra ut!

 

Hvordan tar børsa seg ut hvis du tar av skjeftebåndet og overtreet? Hvis en ikke har bruk for overtre, kan en jo kappe i bakkant av innfellinga for skjeftebåndet, og evt, høvle av litt treverk framover (sparer vel noen gram på vekta da).

Link to comment
Share on other sites

Takk takk, alle sammen!

 

Hvordan tar børsa seg ut hvis du tar av skjeftebåndet og overtreet?

Jeg synes den ser litt 'rar' ut uten overtreet, men det er nok fordi jeg er vant til å se den med dette på. Hvis man sager av innfellinga til sjeftebåndet, og avrunder littegranne der, så ligner den egentlig litt på en vanlig jaktstokk, men kolben og kolbekammen er jo litt annerledes da.

Det ligger bilder av en maken børse, uten overtreet, i "Mauser LTR"-tråden.

 

Hvor mye har du kappet av pipa?

Pipa er kappet til 50cm, så det er vel tatt vekk rundt 22cm eller noe sånnt.

Link to comment
Share on other sites

Denne ble i overkant kul :D ! Jeg synes overtreet gjorde susen og jeg skal nok klare å overbevise meg selv om at en slik er absolutt nødvendig å ha hvis jeg skal kunne leve et fullverdig liv :wink: !

 

Edit: Kan du legge ut en link til den tråden du viser til vedrørende skinnen?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tar børsa seg ut hvis du tar av skjeftebåndet og overtreet? Hvis en ikke har bruk for overtre, kan en jo kappe i bakkant av innfellinga for skjeftebåndet, og evt, høvle av litt treverk framover (sparer vel noen gram på vekta da).

 

Jeg har KV M67 med originalskjefte som jeg høvlet ned til litt slankere profil, der måtte jeg fjerne overtreet for å få på kikkertsiktet(6-24x50) i lav leupoldmontasje, jeg kappet stokken som du har beskrevet i bakkant av skjeftebåndet, litt på skrå. Det ble seende helt ok ut!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tar børsa seg ut hvis du tar av skjeftebåndet og overtreet? Hvis en ikke har bruk for overtre, kan en jo kappe i bakkant av innfellinga for skjeftebåndet, og evt, høvle av litt treverk framover (sparer vel noen gram på vekta da).

 

Jeg har KV M67 med originalskjefte som jeg høvlet ned til litt slankere profil, der måtte jeg fjerne overtreet for å få på kikkertsiktet(6-24x50) i lav leupoldmontasje, jeg kappet stokken som du har beskrevet i bakkant av skjeftebåndet, litt på skrå. Det ble seende helt ok ut!

 

 

har du noen bilder av hvordan det ble?

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å legge ut bilder det! :D

 

Jeg hadde egentlig tenkt å montere falcon Menace 10x42 på denne, og dersom den samler godt var planen å kjøpe en 'skikkelig' stokk til den (Bell & Carlson eller McMillan). Men, nå synes jeg egentlig at den ble ganske fin med trestokken på, så kanskje den forblir slik? Er det da galt med 'taktiske' falcon Menace på den mon tro? Burde jeg heller skaffe meg en eldre 4x-sak, med tysk retikkel no.1?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde først som trådstarter(flott børse 73alfa!) men pga lav montasje laget jeg en utfresing i overtreet for kikkerten, det ble ikke seende bra ut med hølet under kikkertsiktet så da tok jeg vekk overtreet istedet. Det er to mm mellom løp og sikte. Jeg personlig har sans for overtre så hadde jeg bygd i dag hadde det blitt høyere montasjer og justerbar kolbekam istedet :D

Link to comment
Share on other sites

Dette må jeg si er den peneste kv-mausern jeg mener jeg har sett ihvertfall.

 

Har en liggende hjemme som har støvet ned i veldig mange år som jeg har tenkt litt på å fikse opp, så nå fikk jeg motivasjon til det! Takk skal du ha! hehe.

 

Kan du fortelle meg hva du har gjort med den, og hva som har blitt evt. kjøpt? Ca. pris er ikke å forakte heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg ble akutt forelsket i riflen din, 73alfa!

Elsker blandingen mellom ny-tactical og den gode gamle look'en, fargen på kolben var også sweet i lag med det andre som er matt svart!

og 4500 kr for den børsa der er utrolig du kan sikkert selge den for det dobbelte :lol:

nei men jeg synes den ble utrolig rå!!

 

Kan jeg spørre hvor fikk du idèen fra?

Link to comment
Share on other sites

Takk! :D

Jeg kjøpte børsa i utgangspunktet for å byggeen billig skarpskytterrifle. Tanken dengang var noe skikkelig tacti-coolt, med syntetstokk, tofot og diger kikkert. Den har vært montert i en billig ATI-stokk, som jeg har modifisert litt og lakkert (camo), men jeg slapp den tilbake i trestokken for å teste litt etter at picatinnyskinna ble montert igjen. Det var egentlig bare for å teste presisjonen, og hvis den var bra (som den viser seg å være) var tanken å kjøpe en McMillan eller Bell&Carlson-stokk til børsa.

Nuvel, Etter behandlinga av stokken så ble jeg såpass fornøyd med utseendet på den at jeg nok lar den forbli slik den er nå :)

Idèen til såpass kort pipe, kom gjennom drømmen om en LeeEnfield Jungle Carbine. Når jeg i tillegg leste litt om at 308 går greit nok med bare 50cm pipe, og at enkelte skarpskytterrifler (for bla politi i USA) er utstyr med kort pipe bestemte jeg meg for å kappe den litt grådig.

Idèen til den mørke beisede og oljede stokken kommer også fra gamle militærvåpen, slik som Garand og Lee Enfields.

Når jeg fikk montert den sammen i den mørke stokken begynte jeg umiddelbart å fantasere om en liten (kanskje 4x) kikkert med tynt rør og tysk retikkel no.1

Men, nå endte jeg altså opp med en reak S&B isteden. Tror ikke jeg angrer på det...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 months later...

Hei.

ser du har gjort det samme som jeg har tengt å gjøre med min M98 :)

Det jeg lurte på var om du har gjort noe med kolben med tanke på jakt ,den såg veldig orginal ut så jeg lurte på om det er nødvendig å bygge om kolben til jakt kolbe eller om det er like greit til å ha den orginal ? :D

Hilsen Erik :P

Link to comment
Share on other sites

Du er en av de første jeg har sett som har klart å modde en M67 og fått den skikkelig stilig, og muligens forbedret den.. OG fått meg til å få lyst på en (til, jeg hadde en slik før i verden)

Stokken gjør den pen å se på, og kappinga av pipa gjør den hendig, og trolig vel så presis, så lenge en ikke er avhengig av den lange siktelinja på originalen.

Godt jobba!

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...