Jump to content

KV-mauser'n med ny look.


73alfa

Recommended Posts

Hmmm... Skikkeleg fin vart den!

 

Kor har du handla den kinnstøtta? Eg fann ikkje den på Artemis sine sider...?

 

By the way, om trådstartar tillèt det: nokon som veit om M67 stokken passar på ein original M98? Sit offshore så eg har ikkje anledning til å prøve sjølv på ei stund...

Link to comment
Share on other sites

 

Kor har du handla den kinnstøtta?

nokon som veit om M67 stokken passar på ein original M98? Sit offshore så eg har ikkje anledning til å prøve sjølv på ei stund...

 

Jeg har en rifle inspirert av 73alfa sin KV67.

Min er en skytterlags -"M67"; En FLY M98 som fikk avtrekk, diopter, tyngre 6,5x55 løp og Kongsberg M67 stokk. Ser ikke ut som om den er modifisert noe mer for å passe. (si fra om noen vet bedre)

 

Kinnstøtta hans mener jeg heter "Blackhawk cheek pad".. Armygear.com selger dem i Norge.

 

http://www.armygear.com/products/Blackh ... Black.html

Link to comment
Share on other sites

Takker. Eg rekna med at det gjekk, men var ikkje sikker på om den gjekk rett på eller om ein måtte eventuelt tilpasse mykje eller bedde den på plass.

 

Eg har ein original M98, stempla "K.Art." i originalkaliber som eg helst ikkje vil herpe. Men eg måtte sjølvsagt oppgradere litt og då så skånsomt som råd. Tok av baksiktet og montera ei picatinnyskinne og sette på ein AimPoint Micro. Men stokken er for stutt og for låg og det ser ikkje bra ut med tunnelisolasjon tapet fast for å bygge på både kolbekappe og kolbekam. :?

Og etter å ha lese litt om diverse Mauser/M67-prosjekt og sett resultatet til trådstartar fann eg ut at det måtte vere billigaste og beste løysing. M67-stokkar har me sikkert liggjande fleire av heime likevel.

Då vert det nok til at eg slaktar ein M67 stokk. Blir vel litt spikking for å få plass til ringen for baksiktet, men det treng ikkje sjå så fint ut berre det fungerar. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har bygget om min m67 for en tid siden, ble beholdt overtre tross jeg valgte en levelig høy montasje. overtre frest litt ned for kikkertlinsen men ble tøft lell. kikkert er en 3-12x50 og nytt løp kappet på 55cm. montasje til kikkert ble hel skinne. stokk beddet. har gjentatte ganger skutt serier på 100m med samlinger innenfor en std klistrelapp(5 skudd). Min likner litt på trådstarters og jeg har latt meg friste til å bestille samme kolbeforhøyer, men demper hopper jeg over på denne :-) nydelig mauser den trådstarter har, må bare si at min ble bygget før jeg kom over den her på forumet så jeg ble overrasket over likheten :-) min er 6.6x55 men vurderer en i 308 også, men da dempet :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Som nevnt lenge opp her: Kinnstøtten er fra Armygear ja.

Børsa er en standard KV67F1, og dermed er bakre låsekassebro frest ut for diopter. Dette gjør at picatinnyskinna ikke ligger så veldig pent an i bakkant (den har kun anlegg på 'hjørnene' av utfresinga). I tillegg så måtte jeg shimse opp unden den i bakkant, da billig-skinna mi viste seg å peke litt oppover istedenfor nedover som ville være ideellt. Som nevnt tidligere, så anger jeg litt på at jeg ikke kjøpte en skikkelig skinne fra f.eks ken Farrell istedenfor å velge det billigste jeg fant. Da kunne jeg ha fått en skinne med 10, 15 eller 20 MOA tilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg modifiserte løpsklemmen istedenfor skinnen jeg. Jeg fjernet ringen ( vha hammer og dor) og filte et spor som passet for skinna med håndfil. Når jeg skulle ha ringen på igjen, så varmet jeg den bare opp på kokeklata og satt den på plass. Litt lett bruk av liten kulehammer sørget for at den kom helt på plass igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt lide M67 skæftet med overtre - tror jeg I kalder det (Handguard)

 

Jeg synes at den er lidt mere tro mod mauserens originale udseende.

 

Jeg har allerede en mauser, som er bygget med et skæfte identisk med STR riflen.

 

Jeg har selv overvejet at lave en handguard til det danske skæfte af et gammelt .22 skæfte, men så kommer jeg til at mangle den forreste rembøjle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er en veldig enkel jobb å gjøre. Du må skru løs underbeslaget, og så er det en splint som må slås ut for å få byttet denne delen.

I linken nedenfor er det endel bilder av diverse arbeid på Mauser, og bildene 13-22 viser ganske detaljert framgansmåten for å ta ut den gamle delen. Den nye settes tilbake på samme måte med den originale fjære og låsesplinten.

http://207.36.233.89/mauser93spanish/rifledisassembly/index.asp

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...