Jump to content

Ny rådyr børse


fluefiskern

Recommended Posts

5 hours ago, Ospa said:

Jeg skal faktisk teste det på slugs- det har jeg skutt gjennom einer og kratt med på rådyr, men om rådyret var en meter eller tre meter bak husker jeg ikke. 

Har alltid tenkt at litt rusk foran en 32 grams slug ikke betydde noe særlig. Kanskje jeg tar feil? 

For mange herrens år siden mens det stort sett var Guns & Ammo som var "bibelen" for en våpeninteressert  fyr, husker jeg at Ross Seryfried hadde en artikkel om det han kalte "Bush busters" eller noe sånt.
Jeg hadde nettopp kjøpt min første rifle i 375 H&H og så for meg at om hjorten eller elgen sto skjult bak einerkratt eller småbjørk, ville en 270 grs A-Frame plystre gjennom og legge flatt det som sto bak.

Ross Seyfried bygde flere "skjermer" av kvister i forskjellig tykkelse og plasserte skiver i forskjellig avstand bak disse.
Og etter å ha testet flere rifler fra normalkaliber til skikkelig grove magnumrifler med diverse kuler var vel fasiten at Bushbusteren ikke eksisterte.
Samtlige (om jeg husker riktig)   fikk avvik på retning og høyde, kulene ekspanderte i kvistene og sprutet fragmenter i hytt og pine pluss at de veltet.
Skivene avslørte den brutale sannhet at det skulle svært liten berøring av kvist eller løv til før innslaget i skiva slettes ikke harmonerte med det tiltenkte treffpunktet.

Egenerfaring med rådyrjakt og en Remington Seven i 243 Win hvor tynne gresstrå som jeg ikke så i siktet resulterte i "skivebom" flere ganger på dyr som sto stille og med breisida til, gjorde meg svært bevisst på dette med rent skuddfelt.

Jeg husker ikke om slugs var med i testen til Seyfried, men totalbildet var såpass klart at tanken på å skyte på dyr gjennom busk og kratt ble skrinlagt for alltid.

Sånn; det var enda et lite sidesprang  :)
 

Edited by seawolf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle teste en dag jeg får tid. 
Har skutt bra mye fugl opp igjennom hvor skuddet går når fuglen er bak ett tre. 
Flere rådyr også.

Det går fint med hagl. 
Litt spent på hvordan det går med slugs. 
Kan jo hende man får seg en overraskelse ja?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Urein skuddlinje

Hvorfor noen kuler er mer stabile enn andre

 

Rundnesede og spisse kuler.

Vi tar utgangspunkt i tre kuler .308. To rundnesede kuler med vekter på henholdsvis 14,2 gram og 11,7 gram og ei spiss kule på 11,7 gram. 

 

....Hvis vi skal gi en generell beskrivelse av de to (rundnesede) kulene stabilitet,  og alle hensyn er tatt både for og imot,  vill 14,2 grams kula ende opp som soleklar vinner. Den er nesten dobbelt så stabil som den lettere, 11,7 grams rundnesede.

 

...Og når vi igjen summerer alle forhold som taler for og imot, er den spisse kula dårligst av alle. Ei rundneset 11,7 grams kule påvirkes mindre av kvist enn ei spiss kule. Men samtidigt er den bare halvparten så stabil som ei 14,2 grams kule" -

 

puhh,.. sitatet er fra en artikkel i boka Bedre Jakt av Tor S. Halvorsen. 

Jeg har ikke tatt med alle utregninger og forhold...bare konklusjonen. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (16 minutter siden):

 Interessant.

 

Jeg slo opp boka på nasjonalbiblioteket:

 

https://www.nb.no/items/223ce79a3d5b61f5443ae90debee72c9?page=159

Det er kanskje det dummeste jeg har lest om bruk av hagle under rådyrjakt😂

 

Med en femmer (bly) får man gjennomskudd med flere hagl på 15-20m ved sideskudd.

Har skutt rådyr fra de fleste vinkler med hagle, og på hold under 25m er det uproblematisk (om en ikke skyter de bakfra). 

Jeg aner ikke hvor mange rådyr jeg selv har skutt med hagle, men om jeg legger sammen alle dyr vi har felt på gården til foreldrene mine (vi er tre brødre, en onkel, venner og diverse som jakter) så vil jeg tippe vi har felt over 200 rådyr med hagle Ila 30+ år (gården er på ei øy, så vi bruker stort sett hagle). 
En gang tror jeg det har skjedd at ett rådyr har løpt lengre enn 50-60m. 

Edited by Ospa
Stavefeil
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (10 minutter siden):

Det er kanskje det dummeste jeg har lest om bruk av hagle under rådyrjakt😂

Ja, jeg leste ikke det før nå. Jeg har også skutt en god del rådyr, og av de jeg har skutt med hagle, er det ikke mange som ikke har "detti i smellen"

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner heller ikke hva som skal til for at en kule med høyere massefart ikke skal holde bedre på retningen enn en med lavere, om den treffer den samme kvisten på tilsvarende måte. 

Treffe en kvist er noe helt annet enn en hard rikosjett.

 

Tenk deg to "kuler".

Kule 1 er liten, og veldig lett, men den roterer noe så sykt, og har en voldsomt stor gyroskopisk stabilitet.

Kule to stor og veldig tung, men den bare dvasker rundt så den såvidt er stabil. Den har lav stabilitet.

 

Når disse kulene treffer en kvist, så er det ikke kulas massefart som hindrer dem i å skifte retning på rotasjonsaksen, det er den gyroskopiske stabiliteten. Kula skal ikke flyttes, den skal bare vris, og det er svært lite energiutveksling involvert.

Den med lavest stabilitet vil skifte pekeretning mest - ikke i første omgang fartsretning.

Men siden den nå har størst angrepsvinkel i forhold til fartsretningen vil den ha mest løft perpendikulært på fartsretningen, og kanskje enda verre siden den er størst - og den vil etterhvert endre retning mest.

Variablene her teller i ulik grad og det er mer komplisert enn som så - poenget er at man aldri kan være sikker på at ei kule avviker mindre enn ei anna om man endrer mer enn en parameter - ikke uten kompliserte beregninger.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker også at slugs ikke påvirkes like mye som en riflekule.. men meget mulig den gjør det.

Uansett, skuldra gruer seg til test..
15-20 skudd med slugs på rappen i ei lett hagle er ubehagelig..

Link to comment
Share on other sites

Et tips. Dersom du skyter på en kvist, eller et sett kvister, for å se hvor mye kula endrer retning, så vil retningsendringen være veldig avhengig av hvordan den treffer kvisten(e).

En måte å omgå dette problemet er å skyte gjennom ei skrå plate med samme vinkel hver gang. Da vil alle skuddene få (nesten) samme påvirkning fra hindringen. 

 

 

Vet vi noe om hvor fort en slug roterer?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (27 minutter siden):

Treffe en kvist er noe helt annet enn en hard rikosjett.

 

Tenk deg to "kuler".

Kule 1 er liten, og veldig lett, men den roterer noe så sykt, og har en voldsomt stor gyroskopisk stabilitet.

Kula flyr i filler ved treff i et grasstrå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

Et tips. Dersom du skyter på en kvist, eller et sett kvister, for å se hvor mye kula endrer retning, så vil retningsendringen være veldig avhengig av hvordan den treffer kvisten(e).

En måte å omgå dette problemet er å skyte gjennom ei skrå plate med samme vinkel hver gang. Da vil alle skuddene få (nesten) samme påvirkning fra hindringen. 

 

 

Vet vi noe om hvor fort en slug roterer?

 

K


Treffer man midt i en 0.5-1cm grein av furu/eiener etc. er det jo harde/seige greier, og sikkert mer motstand enn ei tørr/sprø kryssfinerplate.  Stort sett er det vel en kombo av småkvist, blader/nåler osv. 

 

Umiddelbart tenker jeg ei 12mm kryssfinerplate som «worst case». 
20m hold, plata litt på skrå (45 grader?) og ca 5m fra blinken? 
(hvordan ser man blinken gjennom 12mm kryssfiner?)

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (4 minutter siden):


(hvordan ser man blinken gjennom 12mm kryssfiner?)

Du setter en blink av papir umiddelbart foran kryssfinerplata. Så skyter du et skudd gjennom den og "vitneplata" bak kryssfineren før du setter opp kryssfinerplata.

Umidddelbart tror jeg at 12mm kryssfiner er voldsomt her, men jeg aner jo egentlig ikke 🙄

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 timer siden):

Med en femmer (bly) får man gjennomskudd med flere hagl på 15-20m ved sideskudd.

Har skutt rådyr fra de fleste vinkler med hagle, og på hold under 25m er det uproblematisk (om en ikke skyter de bakfra). 

 

Selvsagt er det uproblematisk på avstand du nevner og "herrarna" har sikkert såpass selvdisiplin og erfaring at de holder igjen på for lang avstand...og det er vel dette ømme punktet redaktøren av boken berører. 

Forøvrig synes jeg han er en meget habil forfatter med både kunnskap og erfaring, ser ingen direkte feil i det han skriver om dette heller,...men nu var det kuler det gjaldt. 

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke er så interessert i å følge fjernundervisningen av FYS 101, så har jeg egne erfaringer å komme med. De erfaringene matcher ganske bra med de seawolf har.

 

Eksempel 1: skyting med 6,5x55 på papp. Kula kuttet en tynn kvist ca 3m foran skiva, og det endte med ca 30-40cm bom og ovalt innslag i pappen. Kula har altså begynt å tumle/bli ustabil.
Eksempel 2: skudd på elg på ca 100m. Kula kuttet en tynn tørrkvist ca 4m foran dyret. Kula lagde hull frem til lungen, men skadet ikke lungen. Kula har altså gått inn med bredsiden først. Dette var med 300grs Woodleigh PP i 375HH. Det måtte flere skudd til for å avlive dyret.

 

Så her blir konklusjonen den samme som den @seawolf hadde:  trådstarter kan legge fra seg eventuelle tanker om at det finnes kaliber eller kuler som er bedre egnet enn andre til å skyte gjennom kratt og kvist i vurderingen av kaliber til rådyr.

 

Som det ble nevnt tidlig i tråden så fungerer det aller meste av kaliber til rådyr. Når det gjelder kombi/rifle og eventuelt behov for hagleløp, så har jeg ikke så mye å bidra med. Det er kanskje ett moment som kan være verd å ta med seg hvis du likevel vurderer kombi:  i enkelte terreng, f.eks bynære områder med mange turgåere, så kan grunneier ha lagt inn begrensning på bruk av rifle. I de områdene er hagleløpet det eneste du trenger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Dette har vært gjort en mengde tester i diverse kulørt våpenpresse opp gjennom tidene. Felles for de fleste er at de understreker at mange variablere er vanskelig å konkuldere med to strek under svaret. Gamle Våpenjournalen, Vapentidningen (Vapentidningen nr. 6 1999), Jakt &h&v, Jeger...

 

Saken også diskutert her, til dels av de samme debattantene:

https://www.kammeret.no/topic/38800-treff-i-kvist/

https://www.kammeret.no/topic/3696-300-winmag-som-skogsmaskin/

https://www.kammeret.no/topic/41931-kaliber-test/

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

tengvig skrev (11 minutter siden):

trådstarter kan legge fra seg eventuelle tanker om at det finnes kaliber eller kuler som er bedre egnet enn andre til å skyte gjennom kratt og kvist i vurderingen av kaliber til rådyr.

Det var egentlig mitt poeng når jeg startet diskusjonen om stabilitet her. Treffer du noe på veien, så vet du ingen ting lenger. Det er akkurat som både @.260 og @tengvig sier. Kanskje er noe "bedre" enn andre ting, men ingenting er bra nok.

 

Jeg har bommet på et rådyr en gang på grunn av (tror jeg) dette. 200m, liggende med tofot i (litt for) høyt gress. Type "jeg jeg kan skyte den i øyet i denne stillinga", med ei meget presis rifle. Dyret løp som fan, og verken jeg eller en anerkjent og erfaren ettersøksekvipasje fant verken blod eller noe annet tegn til at jeg hadde vært borti dyret. 7mm magnum, 180gr kule.

 

Så gjorde jeg noen "tester", med 130gr DL i 6.5x55, der jeg skjøt gjennom en hekk, og gjennom tett gress, 1-3m foran skytter, og blink ca 30, og ca 200m nedenfor.

Gjennom hekken var det noen skudd som traff akkurat som de skulle - de hadde antakelig ikke treft noe som helst på veien. Noen skudd bommet på en 1x1m blink på 30m. Andre traff på tvers. På 200m var det kun de som gikk "akkurat som vanlig" som traff 1x1m skiva. Jeg stoppet pga lydshowet, og at noen skudd tydeligvis gikk veldig høyt, så skjøt ikke mange skudd.
Gjennom gress, dette var akkurat så tett at jeg kunne skimte blinken gjennom. Til min store overraskelse traff jeg akkurat som vanlig. Ingen supersamling, kanskje 7-8cm med 10 skudd, men ikke dårlig nok til å si at det var gresset sin skyld. Dette var med ei jaktrifle som ikke er superenkel å skyte superbra med.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

liggende med tofot i (litt for) høyt gress

Her har du gress nært våpenet? Men ikke foran dyret?

M67 skrev (1 time siden):

Gjennom gress, dette var akkurat så tett at jeg kunne skimte blinken gjennom. Til min store overraskelse traff jeg akkurat som vanlig. Ingen supersamling, kanskje 7-8cm med 10 skudd, men ikke dårlig nok til å si at det var gresset sin skyld

Og her gress rett foran blinken?

 

Gress nært våpenet, da har jeg fått noen rare resultater på skiva. Gress nært skiva, ikke noe jeg kan sette skyld på. Har dog ikke testet i så tett gress som du beskriver her, så det kan like greit være at kulene ikke har truffet noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Min gode nabo har gjort en del tester rundt dette som jeg syntes var ganske interessant å lese, om så kanskje noe langdrygt. I forsøk på å simulere relle situasjoner blir en ganske stor usikkerhet i resultatet introdusert ved å bruke faktisk buskas som blir byttet for hvert skudd, likevel så han etter min mening tydelige nok trender til å trekke konklusjoner. Ikke med to streker under svaret naturlig nok, men til en grad der man kan si man er i rett område i det minste. Kuleform, kaliber og hastighet er alle faktorer som spiller inn i forskjellig grad, og sweet spot kan ligge på overraskende steder. Ekspansjon i viltet er også faktor i testene.

Jeg drister meg til å poste noen linker til testene, kanskje dere nerdeste av nerdene finner det interessant.
https://www.ballisticstudies.com/Resources/Discussion+Forums/x_forum/17/thread/21078.html
https://www.ballisticstudies.com/Resources/Discussion+Forums/x_forum/17/thread/21724.html
https://www.ballisticstudies.com/Resources/Discussion+Forums/x_forum/17/thread/22726.html

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har rapportert denne tråden, med spørsmål om ikke det kan opprettes en egen tråd for nerding i fysikk. Det er jo de samme godt kompetente og ivrige kammer-atene som har deltatt og bidratt på forumet på ypperlig vis i mange år, som skriver om dette. I mange tråder. Det er sikkert interessant for mange, og det er ikke meningen å kvele interessen og lysten til å bidra som motiverer min rapportering, kun det at fysikkdiskusjonene (og for øvrig helt unødvendige idiotforklaringer og krangel..) ikke hører hjemme i denne trådene om rådyre børser, og heller ikke andre tråder som ikke inneholder spørsmål om Newton, vektorer, prikkproduktet osv. 

 

Jeg har ikke fått svar fra moderatorene. De har vel nok å gjøre. Så da kommer jeg heller med en oppfordring til dere med interesse for dette: Kan dere lage en egen tråd om disse tingene, og ta diskusjonen der?

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2024 at 5:52 PM, fluefiskern said:

Nå har jeg ikke sett rådyr spor i hagen på en ukes tid, men idag så jeg råa men kun 2 små :/

Du må ut og sitte etter reven, har hørt det bli sagt at 1 rev tar 4 rådyr i året. Det er kanskje litt overdriv? Jeg vet ikke, men jeg har funnet et par rådyr kje hvor reven kun fikk med seg hode eller et bein for så å komme etter resten senere, så noe rådyr tar de. 

Link to comment
Share on other sites

fluefiskern skrev (På 15.1.2024 den 23.05):

Jeg skal ha meg en egen børse kun til rådyr, hva mener folket her inne er det perfekte kaliberet til rådyr ? 

 

223? 6.5? 308? Kombi? 


Hvis jeg skulle valgt en rifle kun til rådyrjakt, så ville det blitt en Sako Vixen i 223 Rem. 
Denne rifla er liten, lett og robust. Om du synes utseende på rifla er gammeldags, så kan en børsemaker fint pusse den opp slik at den appellerer bedre til deg.

Link to comment
Share on other sites

Aasbø skrev (12 minutter siden):


Hvis jeg skulle valgt en rifle kun til rådyrjakt, så ville det blitt en Sako Vixen i 223 Rem. 

IMG_7978.jpeg.6fe541b339f32e5db87f92d74df9b756.jpeg

 

IMG_7426.jpeg.dc40c8866912725a7e5fcafa12e6b12c.jpeg

 

 

Sako Vixen er veldig nice. Akkurat nok til rådyr. Passe til alt småvilt. Skummelt presise. Vixen er er gamle rifler nå, min er fra 70-tallet engang, men de er laget av noen finner som visste hvordan man lager ei rifle, og gjorde det sånn. De er rett og slett legendariske.

 

De fins på Finn, og jeg er ikke tilhenger av helstokk eller av å ta 13 500,- for ei 50 år gammel rifle - men den er fin da. Man skyter ikke mer vilt med dem, men opplevelsen er bedre. Det er ikke tull engang.

 

 

Rifle Sako L461 ( Vixen) helstokk kal .222. Carl Zeiss 4X. NY PRIS!!! | FINN torget

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis man kjøper en Vixen i 222rem, aller andre 60-70-talls kvalitetsrifler, må man IKKE skifte kaliber/pipe før man har testet orginalpipa.

Test med 52gr Sierra MK foran 19,5gr N120. (dette er "duplikat av gammel Norma Jaktmatch som var laserammo, og std konkurranseammo i 222)

Til rådyr fungerer 45gr Barnes TSX utmerket.

Til fugl er 55gr Lapua helmantel perfekt.

Sierraen og Lapuakula pleier å skyte 10-15mm i ei grei kvalitetsrifle. Husk at det omtrent bare er 6mmPPC som har bedre presisjonspotensial enn 222rem.

Jeg har et par rifler i 222rem. Skulle egentlig gjøres om til 223, men presisjonen i 222rem er slik at det er utenkelig. Får skyte ut pipene først.

Man får kjøpt ferdig rådyrammo til 222rem fra bla Norma. selv om den er svindyr.

"Rimelig" fabrikkammo fås også til 222rem selv om den ikke er i prisklassen til 223.

 

Har man ladeutstyr er det bare å kjøpe 2 - 300 Lapuahylser fra Landrø og ikke se seg tilbake.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Hører mye fint om Vixen her inne, og når jeg ser den så tenker jeg alltid på at jeg har lyst på en S&L Legacy som også er en lett børse med kort kasse, men her får mann også løpsskifte.

 

Den er litt dyrere da...

 

Noe her som har hatt eller prøvd begge?

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

Det trenger ikke være kort kasse.

Jeg kjøpte akkurat en Carl Gustaf 1900 i 222rem hos Landrø for den fyrstelige sum 3200.-.

Rifla ble kjøpt som "slakt" for å få reservedeler til ei konkurranserifle. Den hadde stått ubrukt i tiår og hadde fått overflaterust. Rusten var fjernet og rifla var nyblånert. Innvendig var den ny. Hadde tenkt å avregistrere den og sitte igjen med reservedeler, men det var før prøveskyting..

Rifla veier så vidt 3kg.

 

Rifler i 222rem er stort sett laget før "det store forfallet". En Rem700 i 222rem er "løp og kjøp". Det samme gjelder Win M70 i lang kasse.

Både CG1900 og M70 i 222rem har lange kasser, med sluttstykkevandring er tilpasset den korte patronlengden, slik at ladegrep oppfattes mye bedre enn på minikasser som Vixen, Kimber, Heym, etc. (CZ/BRNO orker jeg ikke snakke om..)  

 

Med andre ord, man kan få ei veldig fin rifle til 3-4000.- som utkonkurrerer nesten hva som helst som blir produsert idag.

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte akkurat en Carl Gustaf 1900 i 222rem hos Landrø for den fyrstelige sum 3200.-.

Har alle 1900 i 222 60 grader hevarmsløft, eller er det bare de som i utgangspunktet ble laget som matchrifler?

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (7 minutter siden):

Har alle 1900 i 222 60 grader hevarmsløft, eller er det bare de som i utgangspunktet ble laget som matchrifler?

 

Det er dessverre bare 1900 Sporterne i 222 som har redusert hevarmsløft.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vida skrev (23 timer siden):

Du må ut og sitte etter reven, har hørt det bli sagt at 1 rev tar 4 rådyr i året. Det er kanskje litt overdriv? Jeg vet ikke, men jeg har funnet et par rådyr kje hvor reven kun fikk med seg hode eller et bein for så å komme etter resten senere, så noe rådyr tar de. 

 

Jeg jakter rev, men ikke her. Det er ganske sentralt og noen hundre folk som bor innenfor en omkrets på 500m 

Link to comment
Share on other sites

Tråden er rydda i og låst opp igjen av moderator (ikke meg).

 

Advarsel: gjentatt offtopic-fysikkprat slås ned på. Dere har fått mange nok beskjeder og høflige forespørsler fra andre om å kutte ut pissekonkurransen.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 16.1.2024 den 6.26):

Vanskelig å finne noe bedre kaliber enn 6,5, med demper. 

 

Nope. 308W er bedre på ALT.

 

Den går inn kort kasse for lettere total vekt. Bedre utvalg av kuler i. 30 kaliber. Lettere å lade svakt siden raskere krutt er mer egnet. Mer effektivt i kort løp siden raskere krutt kan brukes (betydelig mindre stikkflamme siden kruttet brenner opp i kortere løp). Lager større hull i byttet, så det blør ut raskere. Finnes lette kuler i. 30 kaliber.

 

Det er en grunn til at 308W er mest brukt i verden, og kalles "The queen caliber of short action rifles".

 

Jeg skyter tusenvis av 6.5x55 hvert år, men kun på papp i DFS sammenheng...

 

Dedikert rådyr kaliber, så kommer man ikke unna. 243 Winchester!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

tornado skrev (28 minutter siden):

Nope. 308W er bedre på ALT.

Bortsett fra når du..

 

tornado skrev (29 minutter siden):

skyter tusenvis av 6.5x55 hvert år, men kun på papp i DFS sammenheng...

Fordi den..

 

tornado skrev (29 minutter siden):

Lager større hull i byttet, så det blør ut raskere.

Likevel..

tornado skrev (30 minutter siden):

så kommer man ikke unna. 243 Winchester!

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Rådyr er små skapninger på 20kg-  

Som regel skytes de med våpen beregnet på dyr på 100kg+. Ved bruk av storviltkalibre blir det uansett sånn at det meste av energien legges igjen i lyngen på utgangssiden. 
jeg har skutt rådyr med en rekke kalibre, fra 223 til 458Lott. Alt virker. For meg er 6,5 kaliber optimalt. Også til fugl. Men som sagt, alt virker. Jeg synes heller ikke kulevalget er spesielt viktig så lenge det brukes storviltammo. 

Link to comment
Share on other sites

Bare for å kødde det til litt ekstra, liksom. Hvorfor ikke dronninghylsa med kongekulene?     260 Rem 😅
For egen del bruker jeg hovedsaklig en Vixen med ei hønngammal pipe i 222 Rem. Rifla er ikke spesielt lett, men så snerten og hendig da gitt. Om Vixen hviler hjemme så er det en liten, slank og  hendig kombi i 20/76 - 7x57R som er med på tur. Lader normalt alt jeg skyter sjøl, men jaktammo til disse går det så lite av at det gjør jeg enkelt og kjøper Norma Oryx. Treningsammo derimot renner det fort unna en del av så der blir det lading. Med ei 50-52-53-55 grs helmantel av noe slag til 222 er det en fryd å skyte med den.

 

vixen-02.jpg.45072cce85ec9e9357754f8d01439f71.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (27 minutter siden):

Jeg synes heller ikke kulevalget er spesielt viktig så lenge det brukes storviltammo. 

Det kan være greit å bruke kuler som IKKE legger igjen all energien i dyret. Jeg har skutt en del rådyr med Berger 155gr VLD (Hunting, så det skal være ei "jaktkule") Det går som regel helt utmerket. Men et par ganger har det "gått galt" - når du skyter et rådyr fra sida, rent side-jegerprøvebokskudd, og det ikke er utgangshull annet etter noen bittesmå fragmenter rundt om kring...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det kan være greit å bruke kuler som IKKE legger igjen all energien i dyret. Jeg har skutt en del rådyr med Berger 155gr VLD (Hunting, så det skal være ei "jaktkule") Det går som regel helt utmerket. Men et par ganger har det "gått galt" - når du skyter et rådyr fra sida, rent side-jegerprøvebokskudd, og det ikke er utgangshull annet etter noen bittesmå fragmenter rundt om kring...

 

K

Så sant. Jeg uttalte meg klønete. 

Jeg ser ikke behovet for spesielt loddede / spesialiserte / dyre kuler når man bruker storviltpatroner på rådyr. Jeg synes det slaktet ser omtrent likt ut uansett om jeg bruker Oryx , Fusion eller Core Loct. Det blir litt splatt, og det avhenger mest av hvor treffet er (treff i ben gir griseri), hastigheten på kula og egenskaper ved dyret. Men siden det meste av energien legges igjen på andre siden av dyret blir det ikke like viktig med superkule som om det er et storvilt man skyter på, hvor det meste av energien legges igjen i dyret og man likevel vil ha gjennomskyting.

Men, du har helt rett i at det er lurt å bruke kuler som ikke er beregnet på jakt. Splintbomber som varmintkuler og hulspisskuler for blinkskyting  kan nok gi skikkelig søl. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (26 minutter siden):

Så sant. Jeg uttalte meg klønete. 

 

Men, du har helt rett i at det er lurt å bruke kuler som ikke er beregnet på jakt. Splintbomber som varmintkuler og hulspisskuler for blinkskyting  kan nok gi skikkelig søl. 

Ny klønete uttalelse, bruke kuler som ikke er beregnet på jakt ? Eller har jeg misforstått noe her ?

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Men, du har helt rett i at det er lurt å bruke kuler som ikke er beregnet på jakt. Splintbomber som varmintkuler og hulspisskuler for blinkskyting  kan nok gi skikkelig søl

Du uttrykte deg vel greit nok. Poenget mitt er at man på små rådyr bør bruke nettopp litt solide kuler mange ganger. Skyter man rådyr med storviltkaliber så er det lett å ødelegge mer rådyr enn nødvendig.

Selv har jeg gjerne brukt hurtigekspanderende kuler i utlandet, der man har litt "shady" ettersøksrutiner, og det noen steder kan være veldig tett. Her hjemme har jeg brukt solide homogene kuler i mange år nå. For jeg liker rådyrkjøtt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (1 time siden):

Ny klønete uttalelse, bruke kuler som ikke er beregnet på jakt ? Eller har jeg misforstått noe her ?

Nei jeg gjøre ikke det. Men det har da vært skrevet mange ganger her på forumet om folk som bruker kuler beregnet på blinkskyting til rådyr. Og det er også mange som bruker lette varmintkuler. Dem om det, jeg fatter det ikke. 

@M67 jeg har brukt Sako Blade i 6,5x57R i år. Har blitt 3 rådyr med den kula, så det er lite sammenligningsgrunnlag. Men de 3 har blitt pene slakt. dog ser det omtrent likt ut som når seg har brukt fabrikkladet fusion i 6,5x55. Noe graps, spesielt om man treffer ben, men helt ok. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...