Jump to content

Treff i kvist.


ulf

Recommended Posts

Selv om en skal unngå å skyte i kvist, så er det fort gjort. Var innpå elghundens første los i går, og som andre elger sto også denne i tett skog. Etterhvert kommer jeg sikkert til å gi etter for børsesuget og få meg en 9,3x62, og et av argumentene jeg kommer til å lure meg selv med er at 9,3 "tåler kvist" bedre enn 308 som jeg bruker nå.

 

Men er det egentlig sånn? Overalt leser en grove, tunge og trege kuler er mest pålitelig om man skulle treffe en kvist, men jeg har begynt å lure. Årsaken er først og fremst forskjellige tester jeg har vært med på selv, der vi har skutt med 9x19 (i maskinpistol), 223 og 308 gjennom bilglass, gjennom vegger i bygninger etc, og den som da alltid har holdt retningen best er 9x19. Kulevekten er om jeg ikke husker feil 150 grn for 9mm, 150grn i 308 og 62grn i 223. Alle helmantel. I forhold til kaliberet er vel 308 som burde holdt retningen best om, da den har den forholdsvis tyngste kula. Er det den lave hastigheten (ca 400m/s) som gjør at 9mm er mer retningsstabil?

 

I siste nummeret av Vapentidningen er det en test av helmantelkuler, der en ny konstruksjon fra Woodleigh testes. Der kommer det også fram at tunge grove helmantler ikke er så retningsstabile som ihvertfall jeg har trodd.

 

Hva tror dere? Er mine erfaringer og Vapentidningen sine tester ikke representative, eller er mantraet om "tung, treg og grov" bare gammel overtro?

Link to comment
Share on other sites

Ingen kuler er stabile når de treffer hindringer som kvist..

 

Butte og Helmantlede kuler er mer retningsstabile enn spisse så lenge de går i vev av en eller annen type når den ytre påvirkningen av kula er "jevn".

 

Treffer man en kvist, så forstyrrer den alle kuler mye...

 

For en del år siden var det også en test som viser at kuler blir påvirket av hvor nært de kommer store objekter også, slik som ei stamme eller en stein tett opp foran løpet.

Resultatet av dette var i følge bladet at kula slo litt vekk fra hindringen. Var lufttrykket årsaken? Kuler skyver jo også luft fremfor seg.

Link to comment
Share on other sites

Ingen kuler er retningsstabile når man treffer kvist. Jeg tror teorien om tunge trege kuler kommer av at de har høyere moment og dermed bedre inntrengning og drepeevne om de kommer på tvers. Sjansen for bom å dårlige treff er vel den samme.

Link to comment
Share on other sites

Basert på fysikkens lover kan en nok anta at tunge kuler har en fordel fordi det kreves mer "kvistkrefter" å forandre retningen på disse kontra lette kuler. Form og type kule har selvfølgelig også litt å si. Raske kuler har vel også raskere spinn og dermed mer "gyro-moment" eller hva en skal kalle det, som det også kreves kraft å endre retning på.

Link to comment
Share on other sites

Kuler er ikke laget for å treffe kvist. Alle kuler påvirkes, men store, tunge, butte og langsomme kuler har noe større mulighet for å gjøre jobben etter kvisttreff enn andre kuler.

Jo større hastighet jo dårligere evne til å tåle kvist. Det er fordi en hurtig kule starter ekspansjon og ofte fragmenterer ved treff i kvist. Da er det ikke penetrasjon nok i bitene til å gjøre jobben, og det er stor sansynlighet for at dyret blir truffet av fragmenter og skadd.

Ser man kvist skal man ikke skyte, det er eneste oppskriften som virker.

Link to comment
Share on other sites

Ser man kvist skal man ikke skyte, det er eneste oppskriften som virker.

 

Amen!

 

En vesentlig faktor er hvor i kulebanen kvisten er. Nær målet eller nær rifla? Det ble gjort en test i VJ eller Jakt for noen år tilbake. Husker ikke eksakt hvilket blad det var. De prøvde ihvertfall å skyte kontrollert i kvist på ulike avstander. Jeg mener å erindre at konklusjonen var at du måtte regne med å ha truffet selv om kula hadde gått i kvist. I og for seg ikke så merkelig. Jeg har gjort noen enkle forsøk med blinkskyting inni noen kjerr, uten å ha blitt noe klok. Høl i skiva var det ihvertfall. Men det er jo bare å teste i vei. Vi tester jo så mye annet med våpen og siktemidler. Lurer du på kuler i kvist, så test! Jeg stiller meg bak konklusjonen til Per-S.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

En jaktkompis og jeg fikk en liten aha-opplevelse ved skyting på blink en vinter. Blinken ble satt på ca 100 meter, men foran blinken var det en liten kul i snøen... Kompisen skjøt og vi gikk fram for å sjekke. Kula hadde "snertet" snøkulen og tverret slik at hullet i blinken avslørte en kule sideveis. Hadde aldri trodd at ei kule kunne tverre så innmari i løpet av 4-5 meter, men faktum så kan det skje :o

 

Så rent skuddbilde på jakt er a og å :wink:

 

Kaliberet var 30-06, sorry litt OT 8)

Link to comment
Share on other sites

Har alltid ment at hvis en skal gjøre noe, kan en like godt gjøre det skikkelig. Dette er treff i kvist, gutter... :mrgreen:

 

Bilde(15).jpg

 

Bakgrunn for bildet:

Ei elgku skvatt over ei elv for en del år tilbake, og kalven ble stående igjen. Kua ble skutt, og tabben ble oppdaget når det viste seg at kua hadde melk i juret. Slapp bikkja på kalven, som kom fykende forbi meg i tett orekratt. Fikk i vei 2 skudd, det første en ren bogtreff fra sida på 2-3 meters avstand, det andre skrått bakfra - gjennom denne kjeppen - og inn litt bak i kalven og inn i motorrommet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...