Jump to content

Kaliber test


Blinkskytter

Recommended Posts

Tips til kaliber test;

ta en gjeng med kompiser med til Afrika og skyt en haug med antiloper hver. Sørg for at ingen jakter med samme eller lignende kaliber og sammenlign effekten på viltet. Det blir helt topp hvis man i tillegg har et par kuletyper per kaliber, da får man virkelig se forskjellige resultat. Man får mye erfaring på den måten, mer enn de fleste av oss klarer å samle gjennom et halvt jegerliv i Norge. Det koster litt, men i forhold til "trofeprisene" i Norge er det råbillig.

Link to comment
Share on other sites

Den haugen med antiloper bør være svær. Hvorfor trur du vi jegere, etter ett par hundre år med kuler og krutt, fortsatt diskuterer emnet?

 

Det er så mange variabler ute å går at det å kåre verdens beste riflekaliber er umulig. Og forskjellen på kaliberen og kulevektene bør være stor. Klart man finner forskjeller på effekt i viltet mellom en 223 og en 375. Men det er ikke sikkert at man med noen hundre felte vilt vil se forskjell på en 6,5 og en 338..

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet med testen var å drite ut 300WinMag var den jo vellykket! Skal man gjøre en slik test, bør man i det minste bruke identiske kuler.

Her ble det brukt alt fra premiumkuler til rent skrot. Men som nevnt, se hva som skjer med gelatinblokkene. Her vises det greit hva forskjellen er mellom de forskjellige kalibrene..

Hvis det kun var dybdevirkning som teller på vilt er jo saken enkel. Men alle vet jo at det er bare en liten del av evnen til ett kaliber til å ha god effekt på vilt.

 

Mer useriøs test skal du lete lenge etter... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Steve; jeg tror at kulevalg, kalibervalg og effekt på vilt diskuteres, på et til dels emosjonelt nivå, fordi at de fleste av oss mangler nok erfaring med felling av vilt til å vite noe i stedet for å synse mye. Ved å skyte mange dyr med rifle vil man få erfaring med hvordan dyr reagerer når de blir skutt. Er man nøye med hvordan man konkluderer vil man kunne omsette erfaringene til kunnskap. Man vil kunne se forskjell mellom effekten til forskjellige kalibre og kuler. Det beste er selvfølgelig å logge data fra hver felling om mulig.

Det er forskjell på hvor mye testing en gruppe jegere trenger å gjøre for å lære noe, i forhold til f.eks. en kuleprodusent som skal lage et nytt prosjektil for en spesifikk type jakt. I det første tilfellet har noen allerede gjort mye av jobben når prosjektilet ble produsert.

Alle prosjektil vil bli påvirket av å treffe vegetasjon i kulebanen. Det er bare gradsforskjeller mellom hvor mye de enkelte prosjektil tåler. For å lære noe om dette trenger man bare litt kunnskap om hvordan man tester etter en vitenskapelig metode, en skytebane, rifler i noen forskjellige kalibre, div ammunisjon(en god del ammunisjon) og simulert vegetasjon. Ja og så trenger man tid til å teste og tid til å registrere og ordne data og til sist skrive en konklusjon.

Jeg tror at det er dette med å ikke se nøye nok på data og det å trekke forhastede konklusjoner som er mye av årsaken til at vi er så uenige om hva som er best og værst. Vi vet simpelthen ikke hva vi snakker om.

P.S. Jeg mener å ha sett stor forskjell i effekt mellom 30-06 med 180 gr Accubond og 375 H&H med h.h.v. 235grX og 285 gr Woodleigh etter å ha skutt/sett rundt regnet 30 stk vilt med stort og smått. Ved å skyte 30 stk vilt til vil jeg få mer efaring og kan komme til en annen konklusjon en den jeg har trukket nå.

Link to comment
Share on other sites

6.5 har vel kverka nok elg i skandinavia siden den kom..

1 Da den kom var elg en sjeldenhet.

2 Da elgen virkelig begynte å komme ble Kragen og dermed majoriteten av 6,5 riflene forbudt.

3 Før, datt ikke elgen for skudd, da var det bom(enkelt praktiserer den enda), Nå har vi fått jaktmotstandere og andre som gauler over seg om dyreplageri, skulle dyret holde seg på bein noen sekunder ekstra.

 

Min soleklare mening er at litt mere kraft og gjennomtrekk får jobben rasker gjort, man slipper å stoppe jakta på andre dyr til elgen er funnet(det kan jo minne om ettersøk, og det er jo også negativt) og gærningene får mindre og syte for,

Link to comment
Share on other sites

var vel ikke akkurat det jeg sa..jeg sier ganske enkelt at det virker og det er lovlig,ferdig med det.

375 HH er 12 år eldre foreksempel,så kan jo ta det du sier(Lars_o) at siden 375 er såpass gammel,så er det nok på tide å finne noe nytt.

folk kan bruke sprettert om de vil og var lovlig,men slutt å syt over 6.5 den er fullt lovlig og elgen dør.

får slenge på et par slike jeg også,virker som at det er viktig. :roll::roll::roll:

 

og..det er vel ikke akkurat samme ammunisjonen idag som var brukt til kragen,siden den må vel ha svakere ladd ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

"3 Før, datt ikke elgen for skudd, da var det bom(enkelt praktiserer den enda), Nå har vi fått jaktmotstandere og andre som gauler over seg om dyreplageri, skulle dyret holde seg på bein noen sekunder ekstra."

 

den der var ny for meg,er ikke mange elgene her på sunnøre,men vil det si å bomme på elgen med vilje?

og slike "tradisjoner" finns overhode ikke med de dyra vi har å jakte på her,om det har gjort det,så har de død ut.

Link to comment
Share on other sites

375 HH er 12 år eldre foreksempel
6,5 ble vel designet i 1891 og satt i produksjon noe senere. 375HHMag, den som er mest kjent i dag kom i 1912, og er jo et storartet kaliber til storviltjakt.

 

Nei, ofte så traff de, men siden dyret virket like uskadd og stakk, etter på skyting, måtte det jo være bom, var resonnementet.

Link to comment
Share on other sites

Mer useriøs test skal du lete lenge etter... :evil:
1 +
Før man kan gjøre et vitenskapelig eksperiment, må man ha en hypotese. Eksperimentet styrker eller svekker, i sjeldnere tilfeller beviser eller motbeviser, hypotesen.

 

I dette tilfellet viser ikke klippet hva som skulle være hypotesen. Det snakkes noe om for svake kalibre på elg og villsvin, men det går ikke klart fram hva en skal finne ut. For meg ser det ut til at en skal teste forskjell mellom kalibre (i betydningen kulediameter, eller i betydningen patronkonstruksjon? Siden man brukte to forskjellige .30-kalibere?), og ender opp med en (ikke helt uventet?) konklusjon om forskjell mellom kulekonstruksjoner. Eller, rettere sagt, kulekonstruksjoner i forhold til hastighet - den Alaska-kula ville nok fått juling i 9,3 x 70 DWM!

 

Det blir også trukket en konklusjon om at alle kalibrene/kulene er gode nok til svensk jakt. Hvis svensk vilt består av massiv gelatin, er konklusjonen gyldig. Men mine erfaringer med vilt, både i Sverige og i andre land, er at de har bein, tildels også grove bein, som skjermer vitale organer i normale skuddvinkler (dvs., litt skrått forfra - det er ikke alltid en kan vente til en får rent sideskudd). Da må en ha både solid kulekonstruksjon, og tilstrekkelig energi - jeg er hvertfall ikke i tvil om hvilke av disse som gjør best jobb!

Link to comment
Share on other sites

Halloen folkens :) testen gikk ut på å lage gjennomskytingshull i dyret,raskere blødningsår for dyret.

Fortsettelse kommer om Dere gutter som skyter elg med kanon oppfører dere fint :)

Og testen gikk ikke ut på å drite ut noen av kalibrene.Som han sa i filmen alle kalibrene gjør en god jobb.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lurer på etter å lest noen innlegg nå og tidligere om dette, at dersom enkelte får vilja si så skal man kun ha anledning til å bruke et så grovt kaliber at selv om man treffer elgen i halen så dauer den. Virker som enkelte med grovkaliber blir litt furt av den testen...?

Treffer du der du skal så holder det med 6,5

 

I USA skyter dem alligator med vanlig .22

Rett i skolten og dau som ei sild.

(nei jeg sier ikke at man skal skyte elg med .22)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har jaktet elg i 25 år! Har vel skutt ca 30 talls elg selv! På jaktlaget flere hundre! Har brukt alle tenkelige kalibre fra 6,5-9,3x62! Alle mulige skuddavstander og vinkler! D er ingen tvil, best skuddreaksjon fikk jeg med 16,2 gr swift i 9,3! Nesten ikke utras! Skyter best på papp med 6,5! Under jakt, på post når elgen kommer, spiller ikke rekyl så stor rolle! Tilfeldig, hmmmm, neppe! Ikke med så mange elg iløpet av så mange år! PS! Jakter nå med en x-bolt i 3006! Super børse!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet med testen var å drite ut 300WinMag var den jo vellykket! Skal man gjøre en slik test, bør man i det minste bruke identiske kuler.

Mer useriøs test skal du lete lenge etter... :evil:

 

Tviler på at det var målet. Fyren på filmen er jo en ivrig bruker av .300 Win Mag selv.

Men jeg er enig med deg i at testen ikke viser stort egentlig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...