Jump to content

300 win.mag som skogsmaskin


300winmag

Recommended Posts

kva type kule i 300 win mag tåler litt kvist før det går galt? noen som har meiningar eller erfaring med dette? :)

 

Mulig spørsmålet her var litt klønete men jeg ble provosert når jeg leste det. Å ønske seg på kuler som ikke skades av kvist etc. indikerer jo at "300winmag" tenker på å skyte meget margimale skudd. I utgangspunkt så påvirkes alle kuler av kvist og annet i kulebanen, kanskje spesielt kuler i høy hastighet som i nevnte kaliber. Man kan være heldig slik at det går bra men der vil alltid være meget stor fare for at det går galt. Skulle man bruke tenkte kuler som ikke starter ekspansjon ved treff i greiner eller kvist ja så måtte de trolig vært så harde at de ikke ville ekspandere på litt hold i mindre hjortevilt. Selv butte helmantelkuler kan nok lett skifte retning i betydelig grad ved skudd igjennom vegetasjon

Vi drev litt enkle forsøk med skudd igjennom busker og trær og skive bak for mange år siden, det vi fant ut var at hvis målet var meget tett inntil en busk, 1m eller mindre, så ble det små avvik men selv det anbefaler jeg ikke.

 

Lurer på om ikke en .700NE er tingen for "300winmag" den påvirkes nok mindre av busker etc. Men det beste og eneste rette er at vedkommende bare skyter reine skudd med kun luft mellom ham og viltet.

 

 

---

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg leste en test av det der, lurer på om det var Jørund Lien som hadde organisert det? De satt kvist i varierende avstand fra blinken, og sjekket treffpunkt. Viste seg at alle, absolutt alle kalibre og kuletyper, blir svært påvirket av kvist. Treffpunkt forandrer seg betydelig, og kula slår inn sideveis. Rett og slett ikke noe å satse på.

Link to comment
Share on other sites

Et gjennomgående fenomen her, slik det også var på et tidligere nettsted med stort sett de samme aktørene, er evnen til å misforstå og la seg seg provosere og bli moralsk indignert på forskudd. Kan hende det kan lønne seg å la tvilen komme trådstarteren til gode.

Han kan kanskje rett og slett være opptatt av å gjøre nettopp det andre ser ut til å ville bebreide ham for ikke å bry seg om - avfyre rene skudd. Kanskje han etterspør de kulene som lar seg minst påvirke av kvist fordi han er mer opptatt av rene skudd enn andre? Han har kanskje jaktet en del, og dermed er klar over at det KAN oppstå situasjoner der jegeren ikke ser en kvist som stikker frem i det han legger an mot storoksen.

 

Det er selvsagt noe annet om man sitter på "farsarv"-posten, da har man kanskje ryddet kvist hele sommeren, og laget skytegater og det hele. Men det er altså ikke slik all jakt fortoner seg.

Link to comment
Share on other sites

Heisann Truls, håper du ikke tok meg inn hurven med moralister, selv om jeg også deltok på stykket. :D Det poenget som overasket meg mest med testen til Lien er at myten om at tunge rundnesede kuler er "buskröjare" som Svenskene sier er feil. De skiftet retning/gikk sideveis inn i blinken i like stor grad som kuler i høye hastighet. Nå er det jo flere som har testet dette, han her for eksempel: http://www.wilderness-survival.net/forums/blog.php?b=52 Her er et utdrag jeg har kopiert fra testresultatene hans (min utheving)

Analyzing The Results

The results are recorded in the accompanying chart, but I will note some key points. Long, pointed bullets tended to keyhole (turn sideways), particularly when they hit the first dowels a glancing blow that put them between two dowels. Often, the second barrier would have two or even three dowels cut off, indicating that the bullet was traveling sideways.

Round- or flat-nosed bullets tended to track better and showed less tendency to keyhole. The old-timers who liked big, slow bullets were on to something. The .35 Rem., .44 Rem. Mag. (discounting one flyer) and .45-70 showed the lowest percentage change in group size.

To spoil the theory, the .270 Win. showed no change in group size if you discount the one flyer.

Check out the .308 Win.! It actually showed a smaller group size after hitting the "brush." All calibers showed evidence of losing stability or deforming.

In summary, you would be ill-advised to intentionally take any shot through brush at a deer. Every bullet that hits brush, regardless of caliber or design, will be affected, and it is impossible to predict reliably what that affect will be. While one caliber might do "better" than another, they all had the potential for extreme flyers. If that flyer happens to be the shot you fired at an animal, the results could be disastrous. Nothing's worse than making a poor hit on a magnificent game animal.

 

Jeg står ved min konklusjon: Det går ikke an å bruke noe rifle som skogsmaskin, hverken 300 win mag som trådstarter spør om, eller andre. Mulig det er marginalet bedre med tung kule i sen hastighet, men det er små forskjeller og og altså stor risiko for skadeskyting om man treffer kvist. Denne risikoen kan altså ikke gjøres særlig mindre ved hjelp av kulevalget.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det spiller vel litt rolle hva man velger til kule, om man overser en kvist. En på jaktlaget hadde en snodig elglos en gang, den sprang bånn pinne hele tiden, og ringet som en hare. På andre runden fulgte kompisen min elgen i kikkerten, og dro på når elgen kom forbi på 20 meter. Det første han så når elgen forsvant, var ett stort hull midt i en 7-8 cm bred furu. Fort å overse den i kikkerten på så kort hold. For å gjøre en lang historie kort, elgen fikk det etterhvert, og kula hadde nådd inn i den ene lunga. Det var en Swift i 7mm Rem Mag. Tviler på at resultatet hadde vert det samme om han hadde ladet med sierra eller hornady...

 

Ett tips for dere som ikke vil ødelegge jaktmoralen deres: IKKE sett opp busker foran blinkene for å teste om kulene treffer. Jeg gjorde det en gang, og selv om jeg knapt skimta papprådyret bak buskene, traff hvert skudd, til og med 222 rem...

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har lest til tårene har trillet for å finne "krattrydder"! Glem det! Marginene er så små, og sjansene så store at det er ikke verdt det. Det er med jevne mellomrom noen bladfyker som har testet dette og funnet "DEN STORE SANNHET". Denne konkluderer i grove trekk med en ting FLAKS.

 

Dersom det er noe helt inntil dyret så har det et helt annet utslag enn om det er hindring ved våpenet. Med litt forstørrelse er det vanskeligere å se en tynn kvist el ved våpenet, og det er her den har størst effekt. Jeg har sett effekter på kuler fra .22 til .45 og unnngår kvist så langt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har spilt paintball før, så ser du hva som skjer. Noen kuler splintrer seg opp, andre bytter rettning. Må si jeg fikk en aha-opplevelse første gangen jeg spillte det.

 

I ettertid har jeg også fått demonstrert kuler vs. kvist og kratt. Eineste kalibret vi prøvde som det ikke skjedde noe drastisk med, var .450 Marlin. Hullet i pappen bak krattet var rundt og fint. MEN, vi skaut bare ett skudd med hvert av kalibrene; 223 Rem, .30-06, 9,3x62 og .450 Marlin. Tviler i grunn på at hvert hull etter 450`n hadde sett like fint ut....

Link to comment
Share on other sites

Innimellom kjøper jeg svenske jaktblader, og jeg har sett minst 3 tester der de skyter gjennom kvister. Resultatene er omtrent som en kunne tenkt seg. Det oppstår 3 forskjellige effekter:

1: Kulesplintring/ -"eksplosjon". Skjer selvfølgelig med høyhastighets hullspisskuler, i mindre grad med gode jaktkuler.

2: Destabilisering/velting: Skjer med absolutt alle projektiler etter noen meter når de blir utsatt for en slik påvirkning.

3: Endring av retning: Skjer i mindre grad de første meterne, iallfall med tunge projektiler. Men når kula velter, kan en selvfølgelig ikke lenger snakke om flyveegenskaper.

 

I de svenske testene kom 308 W/30.06 dårligst ut, tunge projektiler i 358 NM - 9,3x62 - 375 H&H - 458 WM klarte seg bedre enn små kaliber og lette kuler. Når kontrollskiva var satt 1 m bak kvistene, var resultatet sånn noenlunde, 3 m bak var det få kuler som kunne gjort særlig jobb. I en test var skivene satt 10 m bak kvistene, da var det lite treff.

 

I disse testene kom 6,5x55 bedre ut enn 7 mm - 30 kaliber og 8 mm. Hvorvidt dette skyldes realiteter - tilfeldigheter eller manipulering av data for å tekkes den svenske "hemmapubliken", vet jeg ikke.

 

Så jeg må vel svare deg som de andre: 300 Win M egner seg ikke som skogsmaskin. Med et grovt kaliber og kvalitetskule kan en håpe at det ikke skjer så mye galt, om en LITEN kvist skulle være LIKE FORAN dyret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...