Jump to content

Ny rådyr børse


fluefiskern

Recommended Posts

Hvilken type jakt? Drivjakt? Snikjakt? Posteringsjakt? Langt/nært hold?


Kombi kan være fint til drivjakt/fluktskudd. 
308w oppnår du kun mer rekyl med, og ikke så mye annet.

6.5x55 har litt mer ferdigrulla jaktammo som er egnet til formålet enn 223, så jeg ville valgt den. 
 

fluefiskern skrev (38 minutter siden):

perfekte kaliberet til rådyr

Man kan bygge seg ei rifle som er «perfekt» til noen typer rådyrjakt, men det som gjør den «perfekt» er ikke i veldig stor grad styrt av kaliberet. Rådyrene dør av alle godkjente kaliber/patroner om du treffer der du skal treffe. Ei «perfekt» rifle gjør at du treffer lettest mulig under den jakta du bedriver. 

Link to comment
Share on other sites

Det er mest snik/posterings jakt på nært hold, opp til 100m. Noe særlig mer enn det, da har jeg andre bedre alternativer i skapet. 

 

Børsa jeg tenker og kjøpe nå, er egentlig til ett spesifikt jaktterreng der det ofte kommer muligheter på 10-100m. Også derfor jeg tenker at kombi kunne vært meget bra

 

Men som vi alle vet, det er lenge til jeg trenger den nå, men tiden går fort så det er bare og få bestemt seg, sendt inn søknad, så handla, for plutselig er det 10august igjen 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal jakte med hund, og ikke skyte fugl,  trenger du neppe hagleløpet. Men du vil helst gå med rifla i hånden i tette terreng. 
ei lett men presis rifle er tingen synes jeg. Jeg bruker mest kipplauf, men det er dyrt. Det er mange tråder om lette rifler, kikk på de. 
Vanskelig å finne noe bedre kaliber enn 6,5, med demper. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde før en kombi i 223/12 som jeg solgte for den ble lite brukt.

 

Så hadde jeg noen år hvor jeg følte rådyrene gjorde narr av meg: når jeg hadde med hagle så kom dyra på for stor avstand. Når jeg hadde med rifle så gikk omtrent dyra på skotuppene mine.

Kan legge til at når jeg er på rådyrjakt så har jeg mulighet for skogsfugl også.

Stort sett for lat til å ta med to våpen.

 

Da kom jeg på hvorfor jeg hadde kjøpt kombi sist, og kjøpte meg en ny kombi for 4-5 år siden. Denne gang i 5.6x52R

 

Akkurat som forrige kombi så har denne også forblitt omtrent ubrukt. Lærer ikke 🤣

 

Nå har jeg kjøpt meg vorn sekk og bærer heller med meg to våpen. Av en eller annen grunn blir jeg ikke omfortabel med kombi. Regner med den jeg har muligens blir solgt som forgjengeren.

 

Når det gjelder kaliber til rådyr så har jeg de siste 7-8 årene konvertert fra 223 til 6,5x55. Liker rett og slett litt mer trøkk i patronen. Bruker Lapua Mega - pang! og rett ned.

 

Her på Palmekysten (hvert fall der jeg jakter) er holdene korte. Jeg kan ikke huske å ha skutt noe rådyr på over 50 meter hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt tiur, orrfugl, and, gås og duer med hagleløpene på drilling under smygjakt etter rådyr. Til kombinertjakt er kombinertvåpen uovertruffent. Men det må trenes med skal det sitte i fingrene.

den eneste fordelen med ren rifle, om ikke det er veldig lange hold, er at den kan dempes synes jeg.  

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (49 minutter siden):

drilling

Vel, siden trådstarter spør etter rådyr børse, så er nok drilling på sin plass. Helst med en god del graveringer og gjerne et innstikksløp i et enda mer ukurant kaliber enn rifleløpet. Noen T3 går ihverfall ikke an.

 

Spøk til side. Jeg kan ikke se noen fordel med hagle til rådyrjakt, bortsett fra at man ikke trenger skyteprøve, og det ikke er noen bakgrunns- eller rikosjett-tema. Skyter du et rådyr med hagle, så må svermen uansett treffe, og er du nært nok til å skyte med hagle, så treffer du vel med rifle også? Kula går ca der midten av svermen ville vært - men tre ganger så fort, så mer å gå på på foranhold? Men jeg er kanskje uopplyst?

 

Når det gjelder kaliber, så spiller det vel fint liten rolle. Jeg har skuttt rådyr med alt fra 62gr til 300gr kuler, ifra 6mm til 8.6mm, blykuler, blyfritt... de døde alle sammen. Treffer du dårlig/ feil, så blir det ødelagt kjøtt og eller griseri, og treffer du bra så blir det ikke... Både 223 Rem og 6mmPPC er jo nok til å drepe et rådyr, fordelen med 6.5mm og oppover er jo at det er tillatt å skyte hjort og elg med det.

 

Bartemannen skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke huske å ha skutt noe rådyr på over 50 meter hold

Jeg jakter også på Palmekysten. De siste 7-8 rådyrene har vært alt fra 7-8 til 387m (eller noe sånt). 90m, 230m, 160m. Svært få under 100m. Men jeg jakter ikke med hund. 

 

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

Men du vil helst gå med rifla i hånden i tette terreng. ei lett men presis rifle er tingen synes jeg. Jeg bruker mest kipplauf, men det er dyrt. Det er mange tråder om lette rifler, kikk på de. 
Vanskelig å finne noe bedre kaliber enn 6,5, med demper. 

Mye lurt her, lett er veldig viktig til smygjakt, man går faktisk stillere jo mindre man merker til rifla. Skal du kjøpe ammunisjon så er 6.5x55 vanskelig å slå. Lader du selv kan du jo ha hva som helst.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 minutter siden):

Spøk til side. Jeg kan ikke se noen fordel med hagle til rådyrjakt, bortsett fra at man ikke trenger skyteprøve, og det ikke er noen bakgrunns- eller rikosjett-tema. Skyter du et rådyr med hagle, så må svermen uansett treffe, og er du nært nok til å skyte med hagle, så treffer du vel med rifle også? Kula går ca der midten av svermen ville vært - men tre ganger så fort, så mer å gå på på foranhold? Men jeg er kanskje uopplyst?

Så sant så sant. En av grunnene til at min (delvis ubrukte) kombi nok igjen blir solgt. Jeg jakter også stort sett med rifle på rådyr nå.

 

  

M67 skrev (17 minutter siden):

Jeg jakter også på Palmekysten. De siste 7-8 rådyrene har vært alt fra 7-8 til 387m (eller noe sånt). 90m, 230m, 160m. Svært få under 100m. Men jeg jakter ikke med hund.

Jepp. Vi driver nok forskjellig type jakt. Og så er du mye bedre til å skyte enn meg så du kan tok strekke holdene lenger enn jeg tør for etisk god jakt. Det var ikke ment sarkastisk, men realistisk.

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

Jeg kan ikke se noen fordel med hagle til rådyrjakt, bortsett fra at man ikke trenger skyteprøve, og det ikke er noen bakgrunns- eller rikosjett-tema. Skyter du et rådyr med hagle, så må svermen uansett treffe, og er du nært nok til å skyte med hagle, så treffer du vel med rifle også? Kula går ca der midten av svermen ville vært - men tre ganger så fort, så mer å gå på på foranhold? Men jeg er kanskje uopplyst?

 

Jeg ville valgt hagle hver dag over rifle om det var losende hund, og tett kupert sørlandsskog.. 

En halv diameter med margin på ett dyr gjør at du skal bomme passe grådig vs. rifle.

Kanskje er senter haglesverm rett foran brystkassa, men rådyret detter på flekken. 

Hadde du hatt rifle ville du bommet.

Samme om du skyter for langt bak. 

Dette var sist rådyr jeg skøyt med hagle rett oppunder jul på ca 25m med 2'er hagl (tungsten). 

Det sier litt om marginen med halge på fluktskudd vs. rifle. 

 

IMG_5014.jpg.763a64732dcb3b14e5069787bb174e7d.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 minutter siden):

Spøk til side. Jeg kan ikke se noen fordel med hagle til rådyrjakt, bortsett fra at man ikke trenger skyteprøve, og det ikke er noen bakgrunns- eller rikosjett-tema. Skyter du et rådyr med hagle, så må svermen uansett treffe, og er du nært nok til å skyte med hagle, så treffer du vel med rifle også? Kula går ca der midten av svermen ville vært - men tre ganger så fort, så mer å gå på på foranhold? Men jeg er kanskje uopplyst?

 

Ja, her mangler opplysning. Med hagle trenger ikke midten av svermen treffe, så lenge nok hagl treffer. Svermen er fort opp mot 1 m i diameter på 20m, så da detter rådyret, med et skudd som du hadde bommet på med rifle. I tillegg blir en god del andre skuddvinkler gode, om holdet ikke er for langt, er det forsvarlig å skyte et rådyr rett fordra, også om dyret er i bevegelse. 

 

Det skal ikke mye bom til, og at dyret ikke står helt rett før et rifleskudd blir vomskudd. Med hagle treffer man nesten alltid vomma, men man får ikke den eksplosive spredningen av vomsøl i kjøttet, så kjøttet blir alltid bedre med et hagleskutt dyr sammenliknet med et hvor rifleskuddet har vært innom vomma.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@fluefiskern:Nå fikk jeg lyst til å opptre som språkpoliti: Hvis du ikke mener at du vil kjøpe et rådyrt/svindyrt våpen, må du rette trådtittelen til "Ny rådyrbørse" eller kanskje enda bedre "Ny rådyr-børse". Dette med deling av ord, eller særskriving som det også kalles, er en anglisisme eller noe som stavekontrollen foreslår fordi den ikke kjenner ordet.

 

Til tema: Jeg ser du har postet tråden under "Rifle", men jeg mener du bør vurdere en kombi i kaliberkombinasjonen 12/76 og 7x57R. Hagle, rådyr og kort hold=god knall! Tenker du bare rifle ville jeg uten å nøle gått for 6,5x55, så har du også et våpen som senere kan "utvides" til større vilt, eller fungere som reservebørse om du allerede har en storviltrifle.

Edited by Sølvrev
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (56 minutter siden):
Sølvrev skrev (59 minutter siden):

eller kanskje enda bedre "Ny rådyr-børse

Nei, det er ikke bedre å sette inn en bindestrek. 

 

På norsk er det tillatt å sette bindestrek mellom hver stavelse. Den som har yrkestittel overbuljongterningpakkmesterassistentlærling, bør kanskje spandere på noen streker, for å gjøre det litt lettere å lese.

 

"Rådyrbørse" er passe langt/kort til at begge deler passer.

 

Når det gjelder topic, bærer jeg gjerne med meg kombi'en. Av og til faller et rådyr for den, men skogsfugl er oftere uheldig.

 

Når jeg er på spesiell råbukkjakt, og venter på de hersens bukkene, som ikke dukker opp i bortre kant av snaua før det er omtrent stupmørkt, er det Rem VLS-en i 22-250 som prøver å gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva dere mener og dere skjønte hva jeg mente, men spurte jeg om norsk rettskrivingskurs eller tips til våpen ? Noen her inne har dysleksi og har jobba hardt med det i 35år, andre her inne har sikkert skrivd bøker. 

 

Jeg ser det er noen som sier 6.5 for da kan jeg utvide til større dyr, jeg har allerede 30-06 og 7mm rem mag, rem mag'n var ett bomkjøp men min første, så den skal jeg beholde av nostalgi, den skal også bygges om med ett langt og tjukkt løp, så det blir en skikkelig langholdsrigg. Også har jeg en 12/76 hagle men som en annen over her forteller, så ler rådyrene av meg når jeg kommer med hagla og de gangene jeg går med rifla så er det ofte de skvetter og beveger seg såpass fort at jeg finner det uansvarlig og skyte med rifle. Skadeskyting er noe av det værste jeg kan tenke meg. Jeg har holdt tilbake svært mange skudd pga usikkerhet, men med en hagle i tilegg, så hadde det blitt skutt halvparten av de gangene jeg har holdt tilbake 

 

Jeg ser folk har litt sånn hat/elsk forhold til kombi, men jeg trur det er det jeg kommer til og ende opp med, til dette terrenget. Så får jeg gjøre opp min egen mening på sikt. 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at kombi/drilling til rådyrjakt kun er ideelt dersom du skal jakte med hund hvor du forventer korte hold og raske skudd, eventuelt at du vil kombinere rådyrjakt med annen småviltjakt. Kombi/drilling vil alltid være et kompromiss, de fleste skyter bedre med en god hagle enn med hagleløpet/hagleløpene til en kombi/drilling, og de fleste skyter bedre rifleskudd med en god boltrifle enn med rifleløpet til et kombivåpen. 

 

Jeg kjøpte drilling til rådyrjakt for endel år siden, brukte den i syv-åtte sesonger, solgte den i fjor... Jeg jakter fremdeles rådyr med hund, men foretrekker å skyte rådyr med rifle - da føltes det litt unødvendig med de hagleløpene. Den rifla jeg bruker mest på rådyrjakt har et kikkertsikte med minste forstørrelse på 1,8, det fungerer greit til ganske raske situasjoner på korte hold. 

 

Valg av siktemiddel er viktigere enn kaliber til rådyrjakt, mener jeg. Og valg av riflekule er kanskje også viktigere enn valg av kaliber?

Edited by SteinarBM
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men som relativt fersk jeger, som ikke har skutt 100 000 skudd og har 20-50-100 rådyr på samvittigheten, så kan rifla være litt "skummel" når man må være svært rask på avtrekkeren eller når dyret løper. Håper på rådyr nr8 til høsten 

 

Noe av det viktigste jeg lærte på jegerprøvekurset for noen år siden, er at det er bedre og angre på ett skudd man aldri tok enn det skuddet der man går og leiter etter ett skada dyr i flere timer 

 

Men som alt annet, er timer den eneste måten og bli flink på. Jeg er en av de som lærer av og erfare selv, men jeg er glad i dyr, så vil ikke utsette de for unødvendig lidelse. Jeg trur jeg hadde følt meg tryggere, fått flere dyr hvis jeg kunne valgt avtrekker etter situasjonen man står i 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SteinarBM skrev (4 minutter siden):

de fleste skyter bedre med en god hagle enn med hagleløpet/hagleløpene til en kombi/drilling,

 

Det er jeg ikke enig i, men mange tenker slik siden referansen er lerdueskyting.

 

Når man skyter rådyr med hagle, så sikter man mye mer enn man peker. Dvs at skuddene er mye mer som om man skyter på løpende elg på banen enn lerdueskudd. Mine kombinasjonsvåpen har kikkertsikte, og nesten alle hagleskudd jeg har skutt rådyr med er med siktet stående på 1x. Så jeg påstår at på rådyr skyter de fleste mye bedre hagleskudd med en kombi med kikkertsikte, sammenliknet med en hagle uten optisk sikte.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vida skrev (18 minutter siden):

Hei hei ikke glem å vurdere en cowboybørse i 44mag når det er snakk om rådyr. Yeehaa.

image.png.b3cbd3f23d78c3663b44d26b740569a8.png

 

 

En kamerat av meg jakter med en leveraction med iron sight, morsom børse og jeg har aldri sett rådyr gå så fort i bakken som med 45/70, men jeg er også glad i og beholde så mye kjøtt som muligt

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (10 minutter siden):

Det er jeg ikke enig i, men mange tenker slik siden referansen er lerdueskyting.

Sist jeg tok drillingen med på haglebanen var treffprosenten ikke mye dårligere enn med min Beretta leirduehagle. Jeg bruker kun åpne sikter men klarer fremdeles oppskytingen med rifleløpet. Dersom en føler at skyting på leirduer med drilling blir vanskelig så hjelper trening der som for andre våpen. Uten trening blir alt vanskelig, og jeg tror de fleste trener for lite med kombivåpen.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (10 minutter siden):

Det er jeg ikke enig i, men mange tenker slik siden referansen er lerdueskyting.

Det er et godt poeng at hagleskyting på rådyr er annerledes en hagleskyting på fugler. De rådyrene jeg skjøt med hagleløpet (ja, høyreløpet og ikke løpene - hadde jo klart meg med kombi ;-) ) satt kikkertsiktet på kanskje halvparten av gangene. Nå brukte jeg ofte de åpne siktene på drillingen ved bruk av rifleløpet, og tok alltid storviltprøven med åpne sikter. Grunnen til at jeg kvittet meg med drillingen var ikke at jeg ikke traff med hagleløpene, men at jeg ikke så behov for å utnytte alle mulige (og umulige) skuddsjangser på kort hold i skogen. Mine rådyrterreng har stort sett muligheter for å postere på litt åpne flater. 

 

Jeg syns trådstarter skal kjøpe seg en kombi (evt drilling) hvis han mener at det passer hans jaktform best. Den beste måten å finne ut av dette er å prøve selv, er jo bare å selge den hvis den ikke lever opp til forventningene.  

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, fluefiskern said:

 

En kamerat av meg jakter med en leveraction med iron sight, morsom børse og jeg har aldri sett rådyr gå så fort i bakken som med 45/70, men jeg er også glad i og beholde så mye kjøtt som muligt

44mag er en betraktelig tammere revolverpatron en moderne 45/70 og som du ser på bilde så er det ikke allverdens kjøttødleggelse av en 44mag. Men gleden av å bære rundt på en sånn koserifle er stor. Så kan du sette på en aimpoint hvis det må til. 

image.png.4212880eae295bf4d4cac7ec62cb6c9c.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vida skrev (6 minutter siden):

44mag er en betraktelig tammere revolverpatron en moderne 45/70 og som du ser på bilde så er det ikke allverdens kjøttødleggelse av en 44mag. Men gleden av å bære rundt på en sånn koserifle er stor. Så kan du sette på en aimpoint hvis det må til. 

image.png.4212880eae295bf4d4cac7ec62cb6c9c.png

 

Det der, trur jeg faktisk kan være ett fint alternativ. Det er ufattelig mye forskjellig erfaring på det forumet her og det kommer svært mange fornuftige svar og alternativer her inne 

Link to comment
Share on other sites

SteinarBM skrev (12 minutter siden):

Jeg syns trådstarter skal kjøpe seg en kombi (evt drilling) hvis han mener at det passer hans jaktform best. Den beste måten å finne ut av dette er å prøve selv, er jo bare å selge den hvis den ikke lever opp til forventningene.  

 

Nå har det dukka opp en mulighet, til og prøve litt forskjelligt når det blir litt varmere i været, så da er det learning by doing som gjelder. Så får jeg gjøre meg opp en mening etter noen timer på banen 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kombi og drilling er fine saker til rådyrjakt. Jeg bruker alltid drillingen når vi jakter flere sammen i et slags drev/posteringsopplegg. Og jeg har ved flere anledninger hatt bruk for begge haglskuddene. Når jeg jakter alene blir som regel en A-bolt i 6,5x55 det foretrukne verktøyet.

 

@fluefiskern, det var ikke meningen å henge deg ut for språket, alle som leser innlegget ditt skjønner hva du mener. Men korrekt tittel vil gjøre tråden lettere søkbar og dermed mer verdifull. Og selv de som av ulike grunner sliter med det norske språket bør vel tåle å bli rettet på?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (6 minutter siden):

37 svar hvor 40% er irrelevante. PRØV nå i det minste å holde det litt på sporet.

 

Ole

 

Jeg har allerede fått svært mange gode tips og har fått endel mer og tenke på, når det kommer til børser som må testes og vurderes, så tråden har egenrlig oppnådd det jeg ønska.

 

Det som er perfekt for den ene er hat for en annen, nå må jeg bare finne ut hva JEG syns passer best for meg og det jaktterrenget jeg skal bruke det aktuelle våpenet på. Men det er det fine med forumet her også, svært mange forskjellige erfaringer og folk flest forteller hva de mener er best og mange kjenner seg igjen i situasjonen man har som rookie og kommer med gode råd 

Edited by fluefiskern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet det før, men om jeg ble tvunget til å kvitte meg med alle våpnene mine unntatt ett, så hadde jeg beholdt kombien. Jeg har også en gammel drilling, men kombien er lettere, så jeg bruker den.

 

For meg skal en kombi veie under 3 kg, ha to avtrekkere og loddede piper. Jeg anbefaler også at man venner seg til å ha rifle på fremste avtrekker, slik at man kan kjøpe en fin gammel tysk/østerisk kombi, om en slik dukker opp. Det er de som er slanke og lette.

 

Men velger man rifle på fremste, må man finne seg i at det ikke er spesielt egnet til støkkjakt etter skogsfugl. Med andre ord, rådyrjakt må være det primære.

 

Til rådyrjakt, spesielt med en kombi, så er 20/70 nok. Dvs 20/76, 16 og 12 blir da mer enn nok. 

 

Riflekaliberet er ikke så viktig, helst kragepatron, men finner man noe spennende brukt med rillepatron, så kan dette være gode kjøp. At det ikke er R-patron må da selvfølgelig gjenspeiles i prisen. 

 

En kombi er ikke til mengdetrening, så det må man gjøre med andre våpen. Kombier med loddede løp pleier å være svært presise, men det gjelder bare førsteskuddet. På jakt er det jo førsteskuddet som teller. Man må bare lære seg hvor mye våpenet klatrer, eller ha god tid når man tar skyteprøven.

 

Per i dag mener jeg at Leica amplus 1-6x24 er det beste siktet man kan finne til en kombi. Brukbart lett, kompakt og ikke så håpløs pris.

 

Men kjøper man en brukt kombi med allerede baser for hakemontasje, er det å finne et sikte som passer i lengde til de eksisterende basene som etter min mening er viktigst ved valg av sikte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

fluefiskern skrev (3 timer siden):

 

En kamerat av meg jakter med en leveraction med iron sight, morsom børse og jeg har aldri sett rådyr gå så fort i bakken som med 45/70, men jeg er også glad i og beholde så mye kjøtt som muligt

 

Valg av kule er viktig - som alltid, og i alle kaliber.

Skulle tro, utifra det du skriver - at din jaktkammerat benyttet (300 grs) hulspiss på dette rådyret og da (kan) det bli litt grisete. Litt trist dette, for min erfaring med denne patronen/kaliber er det motsatte. Fine hull og som regel minimal ødeleggels av kjøtt. 

Jeg har i storparten av min jeger-karriere benyttet meg av gamle trotjeneren i .30-06,- men oppdaget i senere tid gleden over å jakte med leveraction, selv om man begrenser sine skudd til, helst under 100m.

Jeg har også en smekker Win 94 i kal. 30-30, men dessverre lite i bruk på praktisk jakt da den krever sidemontasje ved bruk av kikkert og kjenner meg ikke helt komfortabel med bruk av jernsikter være seg "buckhorn" eller jaktdiopter,- gamle øyne 😏

Min kombi blir også lite brukt, mest for dårlig samskyting mellom rifle/ hagel løpene - spesielt når kikkert benyttes. 

 

Så mitt råd til en smekker rifle til kun rådyrjakt er liten, kompakt leveraction i 30-30 Win, 44 Rem.mag eller en Marlin 45-70 lovlig for alt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Angående dette med korte hold.  Jeg har jaktet Bambi i Sørlandsskau i maaange år, og har sett at dette kan forandre seg. Dersom det hogges ut noen felt kan det plutselig bli mulighet for attraktiv postering på nye felt, med drøye hold. De fleste kombinertvåpen, i alle fall de med loddede løp, er svært presise og ikke vanskeligere enn en rifle å skyte godt med. Men det avhenger selvsagt at ikke det kun er kinnkontakt på hakespissen, og at det er et bra kikkertsikte i god montasje. 
 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Dersom det hogges ut noen felt kan det plutselig bli mulighet for attraktiv postering på nye felt, med drøye hold

Jepp, de fleste lange skuddene mine her på Sørlandet har vært over hogstfelt, og i et par tilfeller, fra et hogstfelt til et annet på andre sida av en dal. Men det er rene tilfeldigheter, som har blitt sånn bare fordi jeg driver med langholdsskyting som sport, og trener på det flere ganger i uka - det har ingenting med normal jakt å gjøre.
Men hogstfelt er relevant, og spesielt i bukkejakta posterer mange ved jorder - og det blir ihvertfall fort langt over haglehold. De fleste vil ikke ha problemer med å felle en rolig rådyrbukk fra en jordekant til en annen, med skytestokk, tofot, eller hva slags støtte man lager seg på post (jeg synes iallefall det er tåpelig å ikke lage seg noe støtte) på iallefall 150-200m

Mitt nntrykk av drillinger. Som skytebane-oppskytings-funksjonær har jeg sett @Skaubjønn skyte inn og skyte opp, med sikkert like mange drillinger i 20-25 år nå (ihvertfall 20?) og det er to ting som slår meg her, omkring drillinger. Jeg pleier nemlig å få lyst på en fin drilling et par ganger i året, men det går alltid over når jeg ser dem skyte, og hvor mye jobb det er å få dem til å gå. En annen kjenning jakter også med drilling, men han fant godladningen i 1997 eller deromkring, og holder seg til den - men det ramler jo elg, hjort og rådyr alle veier når han kommer, så virker gjør det.. Men jeg tror ikke det er for alle, og jeg har ihvertfall ikke tålmodighet til det.

- @Skaubjønn er ekspert på dette, "High Master", og han syns sikkert det er lett
- han andre kompisen er en meget ivrig konkurranseskytter, og han jakter hver helg, hele helga, ekspert.

 

Selv har jeg prøvd å gjøre det enkelt for meg selv, hovedjaktvåpen er en lettvekts Sako (2.8kg) med et lite lett kvalitets kikkertsikte på. Ved ren flaks passer stokken på den rifla meg perfekt, og jeg skyter den like fort som noen hagle. Den er så lett at den ikke er enkel å skyte presist med, men det går, med trening og fokus. Uansett skyter man greit presist nok til å dunke ned et rådyr på et par hundre meter. Lenger enn det, så må det litt mer tid og besvergelser til.
Men til vanlig jakt er den perfekt til mitt bruk, jeg har skutt løpende rådyr på 30m, rolige dyr på 200, gås, storfugl, en rev. Siden den er lett er den alltid der, alltid klar, og man er aldri lei av den.
Skal jeg postere, og det kan bli langt, så tar jeg ei av konkurranseriflene mine, og umoralsk og slem som jeg er, matchkuler - siden de er innskutt med det.

 

 

fluefiskern skrev (4 timer siden):

Det som er perfekt for den ene er hat for en annen, nå må jeg bare finne ut hva JEG syns passer best for meg og det jaktterrenget jeg skal bruke det aktuelle våpenet på.

Våpen er hva man liker, og hva man er vant til og hva man trener med. Jeg tipper jeg slår Skaubjønn i en skytekonkurranse med rifle-rifler - rifler man ville velge til å skyte presist med. Men om vi måtte bruke drillinger, så vet jeg at jeg ville blitt knust. Stokkformen får meg til å bomme. Klatringen fra skudd til skudd får meg til krympe meg ved tanken - rifler skal treffe samme sted hver gang. Og så en gang til!

Du spurte jo opprinnelig om kaliber, og de fleste her er vel enige om at det er det samme omtrent - bare det er å få kjøpt. Jeg har ei rifle som digger å jakte  med - en Sako Vixen i 6PPC, den er lita og lett, ikke superlett - med en stokk som gjør den veldig fin å skyte presist med, det er LETT å skyte 5 skudd i samme hull på 100m, nesten ingen rekyl, og rådyr detter som stein for 58gr V-max. Men det lages ikke engang fabrikkammunisjon - jeg har ihvertfall aldri sett det.

Finn ei rifle i et vanlig kaliber. Gjerne ei litt eldre kvalitetsrifle fra Finn, gjerne europeisk, med en litt eldre og ofte mye mindre og lettere kikkert enn nye idag -  istedenfor en "Riflepakke", med rifle fra Asia, "Zeiss" fra alle andre steder enn Tyskland, og en kjip demper av colaboksaluminium - til mer penger...

 

 

 

amatør skrev (5 timer siden):

favorittsærskrivingsfeilen

Den der har vi vitset med i 20 år, det må være lov.. Og de som ikke visste hvordan det skrives kan umulig ha vondt av å lære det. Jeg lærer noe hver gang du retter på meg, enten det er on- eller off topic (den Hertz-ideen vet jeg ikke om er læring eller et paradoks) og håper å fortsette med det.
Trådstarter skal uansett ha + for å verken skrive "bøsje" eller "håssen" ;)

 

K

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, fluefiskern said:

Jeg skal ha meg en egen børse kun til rådyr, hva mener folket her inne er det perfekte kaliberet til rådyr ? 

 

223? 6.5? 308? Kombi? 

 

6,5x55-enkelt og greit. En god del mer punch enn 223. Fordel ved evt. dårlige treff eller evt kvist (strå) i skuddlinja.

 

6,5x55 har i tillegg litt mindre rekyl enn 308, som gjør det lettere å skyte presist med.

 

Om du er langholdsjeger og foretrekker å "rygge" 150 meter i lendet, når du har observert dyr, for å få til 387mtr skuddhold, for at det skal bli mer "Sport" , i stedet for å smyge seg inn på 100-150mtr , så har du med 6,5 i tillegg en fordel med "flatere" kulebane og mindre vindavdrift. Stort utvalg i kjøpe-ammo, om du ikke lader, både fra butikk og skytterlag. God tilgang på komponenter om du lader.

 

Kombi? Ja, om du jakter mest med hund. De som sier at;

13 hours ago, M67 said:

Jeg kan ikke se noen fordel med hagle til rådyrjakt

 

... har bare ikke jakta nok rådyr med drivende hund, i tett skog med trange poster, hvor dyra gjerne kommer i "hundre-og-helvett" .

 

Så hvilken jaktform du jakter mest, bør avgjøre om du skal vurdere en kombi evt. en drilling om budsjettet tillater, eller bare ei rifle. 

 

Skuddsituasjoner kan du gå glipp av, både om du kun har med ei rifle, eller kun ei hagle, men med kombien/drillingen, så er det lettere å velge post ved hundejakt. En kan feks. stille seg i tetta, med sikt mot ei glenne, ut i det åpne utenfor haglehold, eller ute i det åpne med litt synsfelt inn i tetta..

 

Står man i tetta og dyra stopper på 60mtr, i ei glenne feks., så er det drit-kjedelig å stå der med bare ei hagle, og om man står i tetteste tetta, og dyra kommer i full galopp på 10-15 mtr, er det tilsvarende kjipt å stå der med ei rifle med stort kikkertsikte og laveste forstørrelse på 6x...

 

Løpende rådyr i tett skog, får løpende elg på bane til å fortone seg som et dovendyr. Dessuten, som nevnt av @Ospa ; Med hagle trenger du ikke treffe "midt i bogen" . Du kan treffe både litt for langt fram og litt for langt bak, men dyra detter som en sekk, på korte hold med hagle. Og dør de ikke umiddelbart, så ligger de rolig så du får et oppfølgnings-skudd på dyret rimelig umiddelbart. 

 

En kombi/drilling er ikke noe våpen du skal bruke til å skyte klisterlapp-samlinger , eller lange serier med uansett. Det er et verktøy for allsidige jegere. 

 

Alenejakt, smyg og postering, så hadde jeg valgt ei rifle, 10 av 10 ganger..... i kaliber 6,5x55 😉 Og om jeg bare av og til jakter med hund og kun eide ei rifle, så hadde jeg spurt pent om jeg kunne fått stå på de mest åpne/minst tette postene. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (22 minutter siden):

Fordel ved evt. dårlige treff eller evt kvist (strå) i skuddlinja

Neppe. Treffer du en kvist så bommer du - i beste fall. Hvor mye du bommer om kula kommer borti noe avhenger først og fremst av kulas gyroskopiske stabilitet, ikke størrelse og vekt, selv om det nok også teller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alene uten hund: de fleste er enige om rifle med demper. Helst 6,5x55,  men det viktigste er at det går greit å finne ammunisjon til den.  De fire standardkalibrene funker alle til rådyr, og er enkle å finne ammo til: 223, 6,5x55, 308 og 30-06. Jeg foretrekker 6,5x55 men alle funker. 
 

det som ikke er nevnt er spørsmålet om du ser etter egnet verktøy, eller om du har en søt kløe… Jeg har en fetish på brytevåpen, og spesielt drillinger. Det gir meg glede å eie, skyte og jakte med slike våpen. Børsene er en hobby i seg selv. Som andre samler på spesielle klokker,  Volvo Amason eller Trabant, frimerker eller… lever action rifler 😊

Edited by Skaubjønn
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (4 timer siden):

det som ikke er nevnt er spørsmålet om du ser etter egnet verktøy, eller om du har en søt kløe… 

 

Jeg har alltid en søt kløe når det kommer til hobbyer og nye/brukte/"nye for meg" ting, men prøver så godt jeg kan og slippe unna den sure svi'inga. 

 

Etter de nye innleggene, har jeg ennå mer og tenke på. Jeg trur jeg vet hvordan dette ender, nytt skap med plass til 8stk, da kan jeg velge etter humør, form, hvor vondt i ryggen jeg har, værforhold, dyr og terreng 🤡 (hvor er den Stange hodet i veggen emojien som mange forum har?) Jeg velger alltid dyre hobbyer (jaggu godt jeg ikke har kjerring eller unger som trenger arv etterhvert, så jeg har ett hobby budsjett de fleste fornuftige ville steila over) 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, M67 said:

Treffer du en kvist så bommer du

Spørs hvor kvisten, eller busken/det høye gresset befinner seg det. Tenkte mest på høyt gress/småkvist rett foran dyret. Så lenge det er nært dyret, så bommer du ikke, men kula kan få medfart og ei 50-60 grains kule tåler mye mindre enn ei på 140gr..

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 minutt siden):

Vil det også gjelde når den treffer en kvist

Det jeg vet her, er at 6.5-kuler - typisk 130gr DL gjerne endrer retning 10-25 grader ved treff av 3-5mm kvist, bjerk eller selje. De kan produsere runde, ovale, eller avlange hull i papp etterpå, om de treffer. Samme om de går gjennom snø som ligger på en grein (typ 15-20cm snøklatt) 
 

Energien til retningsendring kan komme fra bevegelsesenergien til kula. Om kula får endret pekeretning (til det trenger du bare å overkomme "stivheten" til gyroen kula utgjør, og det vil være Sg omtrent) når det er endret vil kula ha et løft, og en drag derav, og vil endre retning. Dette er det @amatør sier.
Dette er lett å se om en skyter i vann eller snø med flat vinkel. Her får nesen et moment opp, som blir til yaw mot høyre, som gir et løft som drar kule ut mot høyre. 

 

Uansett, er det jeg angriper myten om at tunge kuler holder retningen bede enn lette - det kan godt hende at de er litt bedre - men det som hjelper når en skal skyte gjennom hindringer er stabile kuler. Korte kuler med mye rotasjon. Og, det hjelper ikke mye uansett...

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (33 minutter siden):

 

 

Uansett, er det jeg angriper myten om at tunge kuler holder retningen bede enn lette - det kan godt hende at de er litt bedre - men det som hjelper når en skal skyte gjennom hindringer er stabile kuler. Korte kuler med mye rotasjon. Og, det hjelper ikke mye uansett...

 

K

 

 

Om man setter det på spissen og bruker noe ala @bly sin rifle med 1:3 twist og ei kort butt kule? 

 

Jeg skal faktisk teste det på slugs- det har jeg skutt gjennom einer og kratt med på rådyr, men om rådyret var en meter eller tre meter bak husker jeg ikke. 

Har alltid tenkt at litt rusk foran en 32 grams slug ikke betydde noe særlig. Kanskje jeg tar feil? 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (47 minutter siden):

Har alltid tenkt at litt rusk foran en 32 grams slug ikke betydde noe særlig. Kanskje jeg tar feil

En slug er kort, og selv om den ikke er veldig stabil, så har den ikke mye løft. Om den kommer litt på kant - styrer den veldig ut til sida da? 
Se hva skarpskyttere bruker forå skyte gjennom vinduer f.eks.

 

K

Link to comment
Share on other sites

fluefiskern skrev (54 minutter siden):

så det er ikke det jeg vil ha i kombien, drillingen eller hva jeg måtte ende opp med til slutt.


Ikke i drillingen, og ikke i kombien, men om man får de til å gå, og skyter litt, så øker man skuddavstanden med ei vanlig hagle til ca 50m eller så. Det kan være nyttig av og til. 
Som skudd nr. 2 i dobbeltløperen f.eks.
 

Link to comment
Share on other sites

fluefiskern skrev (48 minutter siden):

. Er det fortsatt uloveligt og mate de?

Her ville jeg sett litt til intensjonen bak forbudet mot å fore ville hjortedyr...

 

En foringsstasjon lager en kunstig ansamlingsplass, og da blir det vanskelig for rådyra å holde "metern" - ergo spres smittsomme sykdommer (CWD) raskere.

Men når du forer en konkret rådyrfamilie, og kun disse, så tiltrekker du vel ikke andre dyr inn i hagen din? Jeg skulle likt å se den politiadvokaten som tar en slik sak til retten...

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (50 minutter siden):

Her ville jeg sett litt til intensjonen bak forbudet mot å fore ville hjortedyr...

 

En foringsstasjon lager en kunstig ansamlingsplass, og da blir det vanskelig for rådyra å holde "metern" - ergo spres smittsomme sykdommer (CWD) raskere.

Men når du forer en konkret rådyrfamilie, og kun disse, så tiltrekker du vel ikke andre dyr inn i hagen din? Jeg skulle likt å se den politiadvokaten som tar en slik sak til retten...

 

Men det beste er vel og sende en søknad uansett, forklare situasjonen og at det kun er disse 4 rådyrene det er snakk om. Men ryktet hadde kansje spredd seg og det hadde kommet ett par fra nabo nabolagene også, men uansett ikke noen mengder og snakke om. Hadde vært morro og sett utviklinga på de 3 små iløpet av vinteren. Har sett de siden i sommer og de har vokst godt til nå, men syns det ser ut som veksten har stagnert de siste ukene 

 

Jeg sender inn en søknad iløpet av kvelden hvis det går på email. Men hva skal man fore de med ? Høy fra dyrebutikken, litt frukt, grønnsaker, havregryn, brødrester i en god blanding ? På ett fat under taket på hjørnet av terassen ? Eller er det like greit og bare måke en sti på tvers over hagen, så måke 2kvm på plenen der man bare strør det rundt på bakken ? 

 

Det spørs hvor fornøyd han nærmeste naboen blir da, jeg hører den lille rotta av en ulldott bjeffer som besatt hver gang den ser rådyrene i vinduet

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 minutt siden):

Det må ikke være for næringsrikt. Kornavrens er bra.

 

Hvor får man kjøpt det a ? Alt annet får jeg kjøpt innenfor omkrets på 3 minutter i bil og det er ofte rester fra kjøkkenet i hverdagen som kan bli påfyll 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...