Jump to content

Er det noe praktisk forskjell på .308 og .30-06 ?


moviken

Recommended Posts

Siden jeg nå sitter på mange forskjellige kuler i 30 kaliber, tenkte jeg å skjekke om det er noen reell forskjell på 308 og 30-06 i vanlige jaktladninger. Har en gammel Mauser i 30-06 og en liten snerten Ruger i 308.

20231201_092117.jpg.fa12c3a5c92122a6df0c9355ea71b70c.jpg

Blir ikke helt riktig sammenligning da Rugeren har 43 cm pipe og Mauseren har 55 cm pipe, men det er vel i tiden at mange 308 rifler har kort pipe.

Først ut er Lapua Naturalis 170 grs.

 

20231201_105124.jpg.95e4828602eb0bfda4018dc8e9c36f9a.jpg

Det gikk sånn.

 

20231201_132157.jpg.6d829851778de5bbb064968058cab219.jpg

30-06 (t.v) gikk 80 cm i vannkannene 308 gikk 55cm

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (3 minutter siden):

Hvis ikke drøyt 20% større hylsevolum for .30-06 skulle bety noe i praksis ville jeg blitt svært forbauset....😉 (Men ofte har vi nok en tilbøyelighet til å overdrive forskjellen hva angår fabrikkammunisjon).

"Praktisk forskjell", jfr. trådstarter. Hva betyr det, eks. jakt på hjort med maks hold 200 m. ? 

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (3 minutter siden):

"Praktisk forskjell", jfr. trådstarter. Hva betyr det, eks. jakt på hjort med maks hold 200 m. ? 

Ingenting egentlig, men det er endel myter ute å går. Alt fra at det ikke er noen forskjell i det hele tatt til teorier om rekyl, tunge kuler passer bedre i -06  osv. Det jeg prøver å gjøre er å finne ut av hvilke kuler som passer best i de 2 kalibrene, noen passer best i 30-06 andre kanskje best i 308. Feks Lapua Naturalis er kanskje ikke optimal i 308. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fabrikkammo; Null forskjell. Lader man selv kan man tyne litt ekstra ut av 30-06, spesielt med de tyngste kulene. 180-220gr. En annen sak er om hjort/elg her hjemme på berget, merker forskjell på 20-50 +/- sekundmeter... Jeg mener at man bare "fyrer for kråka" med en 30-06. 

30-o6 er vel mer allsidig for den som er hjemmelader, men sånn i praktisk bruk på jakt, ville jeg ikke tillagt -06`n noen magiske egenskaper som overgår lillebror 308

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Den store forskjellen er vel som @bardp skriver når man lader selv, og særlig ved tyngre/lengre kuler. 

 

30-06 har vel omtrent 20-25% mer volum i hylsa enn 308w. 

300wm har sånn ca 35% mer volum i hylsa enn 30-06, og 40% mer volum enn 308w.. om jeg trykte riktig på kalkulatoren?

 

Uansett, som @moviken viser her, så får man bra mye mer futt i 30-06 når man utnytter potensialet til patronen.  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (29 minutter siden):

Den store forskjellen er vel som @bardp skriver når man lader selv, og særlig ved tyngre/lengre kuler. 

 

30-06 har vel omtrent 20-25% mer volum i hylsa enn 308w. 

 

Er det virkelig så mye forskjell i tilsvarende pipelengder? Nesten ingenting på lette kuler og 50 msek på 180 grains oryx fant jeg i tabell....

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 time siden):

Er det virkelig så mye forskjell i tilsvarende pipelengder? Nesten ingenting på lette kuler og 50 msek på 180 grains oryx fant jeg i tabell....


Jeg tror kanskje tabellene tar utgangspunkt i forskjellig trykk? Med 52cm pipelengde mener jeg vi er rundt 950-980m/s med 30-06 og 130gr kule (har ikke notatene foran meg her så ta det med ei klype). Når vi lader samme 130gr kule i 308 og ca samme løpslengde, er vi på litt over 900m/s. 

Men noen kruttyper som f.eks Hodgon CFE 223 har vel(uten jeg har testet), gitt liknende hastigheter med 150gr kuler i 308w?

30-06’en blir stort sett ladet med tyngre «busk-kuler», og da er farta mindre interessant  på de holdene det er snakk om. 

 

270’en (samme hylse) gir 930-940m/s med 130gr kule i 52cm løp, og over 1000m/s i 68cm løp. Her er det lettere blyfrie kuler i høy fart(gjerne for litt hold) som gjelder. Da drar den fra patroner som 308/6.5x55/etc. med grei margin, og puster magnumpatroner som 7mm RM i nakken.. frem til det er snakk om tunge VLD kuler.. 
 

Jeg tror resultatet til @moviken er greit representativt, om man skal måle forskjeller mellom 30-06 og 308 med tyngre/lengre kuler som man lader selv. 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

308 har høyere maxtrykk enn 3006. Om man ladder til hetta nesten sprett ut på begge kan man nok tyne en del mer ut av begge. 

8,1 grams (125 grain) nosler bal tip har 958 msek i 308 og 994 msek i 3006 i følge vihtavuori. 30 msek ish.

Mens 10 grams scenar laddes til 900 msek i begge kaliber.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (7 timer siden):

308 har høyere maxtrykk enn 3006.

Ikke mye, 430 mot 415 MPa om jeg husker riktig. Om man utnytter det større hylsevolumet og fyrer med mer sentbrennende krutt vil jeg påstå at hjemmeladeren kan få høyere hastighet med alle kulevekter i .30-06. Om det har så mye for seg er en annen sak. Vi har for øvrig tilsvarende mulighet med magnumpatronene i .30-kaliber ift. .30-06😉!

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (10 timer siden):

Er det virkelig så mye forskjell i tilsvarende pipelengder? Nesten ingenting på lette kuler og 50 msek på 180 grains oryx fant jeg i tabell....

3006 har over 20% større hylsevolum. De har tilsvarende makstrykk, og hjemmeladeren vil møte maks ved samme trykk. Arbeid (energi) = P deltaV akkurat som i en motor, og heller ikke her er det noe "replacement for displacement" å finne - så en skal i prinsippet få ca 10% mer hastighet, alt annet likt. I virkeligheten får en kanskje litt mer (?), siden en kan bruke et langsommere krutt, og derfor høyere trykk i mye av arbeidssyklusen (selv om Pmax er likt).

Om det har noe å si i bruk skal jeg ikke si, men det kan f.eks oversettes til lenger hold før ei gitt kule ikke lenger ekspanderer, eller flatere kulebane. 

 

En annen forskjell er at 3006 har/ skal ha 10" riflestigning, mot 308 sin 12". Det betyr at det er enkele kuler en kan skyte i 3006, som en ikke kan skyte i 308. Relevant? Trolig ikke, men det er nå der. Og med blyfrie kuler er det kansje noe å ta med seg - en ser jo det i åpningsinnlegget her.

 

Så er magasinene også lengre. I 308 driver en og stanger mot magasinlengde - mens i ei 3006-rifle er det gjerne god plass i magasinet. 

 

3006 har både volum og stigning til å skyte moderne lange blyfrie høy-BC kuler på en måte som 308 sliter med. Spørsmålet er hva en skal med det ;) 

 

 

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

For lenge siden, når nosler partition var det eneste som egentlig fantes av premium jaktkuler, hadde 308 et rykte som et betydelig dårligere elgkaliber enn 30-06. Det vi den gang kom fram til som forklaring var at flesteparten av rifler i 308 hadde et par tommer slakkere riflestigning, og at tunge kuler, som veide det samme i begge kaliber, rett og slett var mindre stabile ved ekspansjon. I dag finnes det komponenter som jeg kan tenke meg gjør disse kalibrene veldig like i praktisk bruk med tilpassede ladninger. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (44 minutter siden):

 De har tilsvarende makstrykk, og hjemmeladeren vil møte maks ved samme trykk. Arbeid (energi) = P deltaV akkurat som i en motor, og heller ikke her er det noe "replacement for displacement" å finne - så en skal i prinsippet få ca 10% mer hastighet, alt annet likt. I virkeligheten får en kanskje litt mer (?), siden en kan bruke et langsommere krutt, og derfor høyere trykk i mye av arbeidssyklusen (selv om Pmax er likt).

De har ikke tilsvarende maxtrykk. Selv om forskjellen ikke er kjempestor er den der. I tillegg får man jo palmahylser i 308 som gjør at man muligens kan jasse på enda litt til.

Tallene fra vihtavuori er ikke imponerende i 3006 sin favør.

Tilfeldigvis har jeg 2 tilsvarende 59 cm piper i 308win og 3006. :)

Og min erfaring er ca som det lapua predikerer. 50 msek med tyngre kuler. Mindre med lettere kuler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med moderne rifler og hylser, er det noen grunn til å ikke lade 3006 til like høyt trykk som 308 dersom man lader selv?

 

Problemet er jo at mann må gå høyere enn maks oppgitt ladedata for 3006 om den skal opp mot 308 makstrykk.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Om det har noe å si i bruk skal jeg ikke si, men det kan f.eks oversettes til lenger hold før ei gitt kule ikke lenger ekspanderer, eller flatere kulebane. 

 

Om vi sier at det skiller 50 m/s mellom de to, og at ei kule mister 1 m/s pr. meter avstand. Så vil man i teorien få samme resultat med en .308W på 75 m som en .30-06 på 125 m. Jeg tror man skal skyte veldig mange vilt før man kan si noe sikkert om forskjellen. Jeg har hørt mange som mener .30-06 er en mye kraftigere patron enn .308W. Kanskje folk har gjort seg den erfaringen på ulike kuler? Jeg har sett mange elg felt med 180 gr Vulkan i .308W. Syns ikke den kula vær noe å skryte av. Bly og mantel skiller lag. Oryx var et stort framskritt.

 

3 hours ago, M67 said:

En annen forskjell er at 3006 har/ skal ha 10" riflestigning, mot 308 sin 12". Det betyr at det er enkele kuler en kan skyte i 3006, som en ikke kan skyte i 308. Relevant?

 

Jeg syns jeg har sett tendensen med 12 gram Mega i .308W. De bærer spor av å velte og gå baklengs. I stedet for å være en fin sopp, er mantlingen brettet fremover igjen. Eller at det bare er ujevnt rundt det hele. Så jeg har ikke vært så fan av den kula i .308W Vi gikk over til 165 gr Woodleigh PP.

Skulle jeg bygd en .308W for storviltjakt, tror jeg stigningen skulle vær 1:8 kanskje. 6,5x55 funker jo bra med krapp stigning.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg verdsetter med .30-06, er den store bredden av komponenter som fungerer bra. Du kan f.eks lage gode jaktpatroner med et hvilket som helst skytterlagskrutt, og en stor bredde av kulevekter og -typer.

Det har ikke så stor betydning når butikkhyllene bugner av kuler og krutt, og du kan velge fritt hva du vil bruke. Men i tørkeperioder kan det være kjekt å kunne bruke den støvete pakka med 220grs RN, som var den siste i butikken.

 

Dessuten verdsetter jeg at .30-06 er en sånn uanstrengt patron, hvor man kan lage patroner med tilstrekkelige ytelser, uten å måtte tøye strikken ift trykk.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (7 timer siden):

De har ikke tilsvarende maxtrykk

3006

CIP 405MPa

SAAMI 410MPa

 

308

CIP 415

SAAMI 430

 

Til sammenligning

6.5x55

CIP 380MPa

SAAMI 350MPa

 

6.5 Creedmoor

CIP 435

SAAMI 430MPa

 

Makstrykket til 308 er altså noe høyere, men ikke mye.  

 

Hylser. Alle med ei baufil kan klyve noen hylser og se på godstykkelsen i bunnen. Jeg har ingen erfaring med 3006-hylser. Men 3006 er en "moderne" patron. Det var aldri meningen at den skulle skytes i noe mindre enn 1903 Springfield-rifla, Som er en nesten direkte kopi av Mausers M98 (de måtte vel betale etter noe patentstridigheter).

Det vil si at 3006-hylser er laget for å tåle det trykket som CIP/SAAMI har ført opp, og de bør da ikke tåle noe mindre enn 6.5x55-hylser ihvertfall.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (28 minutter siden):

Men tåler de like mye som 308

Vi vet at 6.5x55 hylser tåler lading LANGT over "makstrykk" - altså det som står i tabeller. 130 Norma DL i 1000m/s (bare å drysse på med N19...) lager fremdeles mindre "trykktegn" enn tabelladninger i 308 (Vihtavuori, 155gr Scenar i 900++ med komprimert N550)

Makstrykket til patroner som 6.5 Creedmoor er satt delvis på "slutten av det man får til med messing" og en har små marginer til diverse plunder og heft.

 

6.5x55 og 3006 derimot har en komfortabel margin fra "makstrykk" til hard maks, der man faktisk må gi seg. Og det kan man bruke til tre ting.

 

Det ene er å ha anstendig hastighet uten noengang å oppleve plunder og heft... hylser som sitter fast, utvida hettelommer, tunge hevarmsløft, karbonring

Det andre er at en kan få ei svært høy hastighet om en absolutt vil

Det tredje er at en har en svært stor område å lete etter best mulig presisjon, spesielt om en jager presisjon på langt hold. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (20 timer siden):

308 har høyere maxtrykk enn 3006. Om man ladder til hetta nesten sprett ut på begge kan man nok tyne en del mer ut av begge. 

Joda, problemet med 308 er magasin lengde i korte kasser som mange produsenter leverer nå om dagen. Kula må settes dypt i et allerede begrenset hylsevolum, noe som også setter begrensninger på hvilke krutt man kan bruke.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har automatdvergen begrensinger. Og om man følger std col på 71mm som max (det passer i de fleste våpen) så sitter kula relativt dypt om det er tunge kuler. 3006 har fordelen av lengre hylsehals men holder man seg til std lengde i 3006 så er den 84mm og kulene sitter relativt dypt der og på de tunge kulene.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke kalender, for å vite at nå er det meste av jakt over, samtidig som forum-deltakerne ikke har fått langvarige skader av julebords-aktiviteten, når til og med de mest oppegående av dem diskuterer forskjellen mellom 308 W og 30-06!

 

lolinski skrev (3 timer siden):

Husk at 308 var opprinnelig laget for å matche 30.06 ballistikk i en mindre pakke.

 

Forsåvidt riktig, men man ekspreimenterte med hvor mye man kunne korte ned hylsa, og enda få samme hastighet, med 150 grs kuler. Tyngre kuler enn det = 30.06 drar fra. Makstrykk for ulike kalbre er, som @M67 antyder, satt ut fra en slags "tenk-på-et-tall"-aktivitet, der hensynet til eldre våpen er en rettesnor (ny (og moteriktig!) hylse = nye våpen, kjør på med krutt!).

 

I startinnlegget viser @moviken kuler fra begge kalibre, der 30-06 har 12 cm langre pipe, dvs. ca. 50 m/s mer utgangshastighet, ut fra løpslengden. Kula fra 30-06'en så mer ut slik jeg vil at kulene skal være, når de har gjort jobben sin. Kulevekt og hastighet for blyfrie kuler i forskjellige kalibre (= løpsdiameter!) er kanskje mer interessant å diskutere, enn marginale forskjeller i hylsekonstruksjon (men 308 Norma Magnum er både effektiv og pen, da!).

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (På 1.12.2023 den 21.06):

Ingenting egentlig, men det er endel myter ute å går. Alt fra at det ikke er noen forskjell i det hele tatt til teorier om rekyl, tunge kuler passer bedre i -06  osv. Det jeg prøver å gjøre er å finne ut av hvilke kuler som passer best i de 2 kalibrene, noen passer best i 30-06 andre kanskje best i 308. Feks Lapua Naturalis er kanskje ikke optimal i 308. 

Hva med dette da, Jegermeistern ? (og andre).

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (5 timer siden):

Man trenger ikke kalender, for å vite at nå er det meste av jakt over, samtidig som forum-deltakerne ikke har fått langvarige skader av julebords-aktiviteten, når til og med de mest oppegående av dem diskuterer forskjellen mellom 308 W og 30-06!

Temaet dukker opp med ujevne mellomrom, og nå var det lenge siden.... Kanskje tilfeldig at det faller sammen med slutten av jakta og julebordsesongen? Nåvel, jeg synes denne diskusjonen var mer saklig og nyansert enn tidligere. Den beste kommentaren hadde kanskje trådstarter @moviken: "Det jeg prøver å gjøre er å finne ut av hvilke kuler som passer best i de 2 kalibrene, noen passer best i 30-06 andre kanskje best i 308." Og det mener jeg er godt belyst.

 

Ellers er det jo også bra å bli minnet om at hylsevolum er en viktig parameter hva angår kulehastighet og patroners allsidighet. "Krympflasjon" ser vi også tendenser til i patronenes verden. Det er et faktum at .308 Win-hylsa har et beskjedent volum ift. kaliber, mens gamle .30-06-hylsa har det vi kan kalle "normalvolum". Ellers vil jeg også understreke at hvis vi skal sammenligne ytelser målt ved utgangshastighet bør våpnene ha sånn noenlunde samme pipelengde.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

Forsåvidt riktig, men man ekspreimenterte med hvor mye man kunne korte ned hylsa, og enda få samme hastighet, med 150 grs kuler. Tyngre kuler enn det = 30.06 drar fra. Makstrykk for ulike kalbre er, som @M67 antyder, satt ut fra en slags "tenk-på-et-tall"-aktivitet, der hensynet til eldre våpen er en rettesnor (ny (og moteriktig!) hylse = nye våpen, kjør på med krutt!).

Jeg tror ikke maxtrykk er tilfeldig. Det har nok noe med både patronkonstruksjon, tilgjengelige materialkvaliteter og hvilke våpen de  var ment brukt i. At automatdvergen 308win har høyere maxtrykk er kanskje ikke så tilfeldig. Den er relativt rett i forhold til 3006 som er mer kon. Den er og nesten 50 år nyere. 


Men hvor mye overtrykk kan vi regne med at kalibre tåler egentlig? Det er jo mange av oss som har fått relativt spreke hastigheter ut av 6,5x55 feks. Og om man bare kan lade hylsa en gang gjør vel egentlig ikke det så mye for noen heller ;)
 
Forresten er 308win på topp med kuler rundt 9-10 gram, det er jo det den egentlig er konstruert for rundt 1950 med 1950-typer-krutt. 3006 er jo konstruert for det samme rundt 50 år tidligere med 1906-typer krutt, og fungerer i dag mye bedre med litt tyngre kuler enn 308win gjør. Sånn er det bare :)
Jeg har begge kaliber, tilogmed i 2 like løp. :)

Og 3006 har utvilsomt større potensiale enn 308win med tanke på volum, men jeg registrerer at .260 og 6,5x55 ikke er så forskjellige, er hylsevolum lik på de to?  :)

 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (4 timer siden):

Man trenger ikke kalender, for å vite at nå er det meste av jakt over, samtidig som forum-deltakerne ikke har fått langvarige skader av julebords-aktiviteten, når til og med de mest oppegående av dem diskuterer forskjellen mellom 308 W og 30-06.

 

Vet ikke hvilke kategori du putter meg i her og ja dette ble kanskje litt Se & Hør aktig. To grunner til det 1 Hadde ikke nok kanner til en serie i test av storviltkuler i vannkanner 2 Har aldri testa kobberkuler i 308 Rugeren fordi blyholdige kuler har vært bedre, men med kommende blyforbud er det kanskje tida.

Hadde ikke trengt å ha med 30-06 for den har jeg testa endel i før, men tenkte det kanskje ble litt "artigere" lesing. Når det gjelder ladninger skal jeg prøve å gjøre rede for mine valg og bruke jaktladninger jeg har brukt før. Siden jeg har fått til sendt mange kuler fra kammerrater tenkte jeg å prøve å bruke dem her og hvis andre har forslag til måte å bruke dem opp er jeg lydhør. Dette er for all del ikke noen for eller imot hverken 308 eller 30-06.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (4 timer siden):

men jeg registrerer at .260 og 6,5x55 ikke er så forskjellige, er hylsevolum lik på de to?  :)

Man får da uten videre svært mye mer hastighet i 6.5x55? Jeg vil si 60-80m/s. (Jeg har 5-6 260-løp og aner ikke antall 6.5x55-løp)  I 65-70cm løp er 830-840m/s det meste man kan ha i en konkurransepatron som skal brukes all round og tidvis skal skytes fort med - og en skal beholde presisjon over flere hundre skudd uten puss. I 6.5x55 kan man uproblematisk ligge tett oppunder 900 til samme bruken - med 140gr kuler.

Grunnen er jo at messing tåler det samme uansett. Jeg aner ikke CIP-maks for 260, og har antakelig aldri sett en fabrikkpatron.

 

K

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (1 time siden):

....dette ble kanskje litt Se & Hør aktig.

Synes ikke det, men noen av de tidligere trådene om samme tema har hatt litt Se & Hør-preg. Det er alltid nyttig med betraktninger og innspill om valg av kulevekt ift. disse patronene, særlig når det kommer til lange monolittiske eller andre blyfrie kuler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Man får da uten videre svært mye mer hastighet i 6.5x55? Jeg vil si 60-80m/s. (Jeg har 5-6 260-løp og aner ikke antall 6.5x55-løp)  I 65-70cm løp er 830-840m/s det meste man kan ha i en konkurransepatron som skal brukes all round og tidvis skal skytes fort med - og en skal beholde presisjon over flere hundre skudd uten puss. I 6.5x55 kan man uproblematisk ligge tett oppunder 900 til samme bruken - med 140gr kuler.

Grunnen er jo at messing tåler det samme uansett. Jeg aner ikke CIP-maks for 260, og har antakelig aldri sett en fabrikkpatron.

 

K


260rem vs 6.5x55; er ca 10% forskjell i volum i 6.5x55 sin favør? Hvor mye er det omsatt i fart? 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (4 minutter siden):


260rem vs 6.5x55; er ca 10% forskjell i volum i 6.5x55 sin favør? Hvor mye er det omsatt i fart? 

Volum, eller "case capacity" måles breddfull. Da er det 8% mer volum i 6.5x55. Med ei kule i, så er omtrent hele bæreflata nedi hylsa i ei 71-72mm lang patron, mens i ei 77-79mm lang 6.5x55-patron med samme kule er 6-8mm mer kule nedi hylsa. Det gjør "underverker" med det reelle hylsevolumet. 

Dette finner man fort ut om en skyter 260 i en lang låskasse, eller kanskje særlig de som har prøvd å bruke 6.5x55 i korte låskasser.

 

Min korte erfaring, som til nå kun spenner over 5-6 piper med 260Rem er at den henger betraktelig etter 55en. Det er jo flere som skyter Creedmoor - og når en spør de om ladninger og hastigheter, så er det jo ingen tvil om at de opplever det samme.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 minutter siden):

Volum, eller "case capacity" måles breddfull. Da er det 8% mer volum i 6.5x55. Med ei kule i, så er omtrent hele bæreflata nedi hylsa i ei 71-72mm lang patron, mens i ei 77-79mm lang 6.5x55-patron med samme kule er 6-8mm mer kule nedi hylsa. Det gjør "underverker" med det reelle hylsevolumet. 

Dette finner man fort ut om en skyter 260 i en lang låskasse, eller kanskje særlig de som har prøvd å bruke 6.5x55 i korte låskasser.

 

Min korte erfaring, som til nå kun spenner over 5-6 piper med 260Rem er at den henger betraktelig etter 55en. Det er jo flere som skyter Creedmoor - og når en spør de om ladninger og hastigheter, så er det jo ingen tvil om at de opplever det samme.

 

K


Hvor mye mer yter 6.5-06 i forhold? 
Den og 6.5-284 har vel omtrent 15% mer hylsevolum enn 6.5x55? 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 minutter siden):

Den og 6.5-284 har vel omtrent 15% mer hylsevolum enn 6.5x55? 

17%. For -284en sin del. Kjør den i kort kasse og du får nesten ikke noe mer, 30m/s? 50 på en god dag, veldig god. Lang kasse så hjelper det betraktelig, men ikke så mye som volumet gir inntrykk av. En må gå til langsommere krutt da, og de færreste gjør det, det er plundrete å lade med N570 i disse små patronene. Og den blir temperamentsfull, men 50-80, kanskje. Samme fart i 60cm som du får i x55 med 74 - ish.

Du brenner ihvertall opp løpet temmelig mye fortere.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det samme gjelder KV59F1 og M67 i 7,62NATO.

Det er nesten ingen rifler som mater lange 308-patroner like bra som disse. Her er det "skulderen" i den modifiserte magasinboksen som holder patronene på plass. Teknisk mye bedre enn skulderen i "slarkemagasinet" i en STR som er tilpasset 30-06. 

 

PS: På KV59F1 gjelder dette de riflene som er konvertert direkte fra 7,92, ikke de som har vært via 30-06 og har avstandskloss foran i magasinet. Det er enkelt å identifisere de riflene som kommer direkte fra 7,92-kasser da de ikke har klipsutfresingen i framre låskassebro.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Dette er et av de forholdene der en kan beregne forskjellen da alle parametre stort sett er godt beskrevet. 

Maks trykket en patron kan lades til er begrenset av tre faktorer. Styrken på låskassen, styrken på pipen og styrken på hylsen.

Hylser i 30-06 har samme dimensjoner i det kritiske området som .308 hylser og messinglegeringen er lik. Da er hylsene ikke en begrensing for å lade begge til samme trykk. Pipene er sjelden et problem annet enn på ekstremt tynnveggede jaktpiper og er i praksis uinteressant. Låskassen tåler det samme makstrykket uansett hvilken patron som brukes så lenge de har samme bunnkonfigurasjon. Det betyr at både .308 og 30-06 kan lades til samme trykk i samme våpen. Forskjellen i ytelse er da kun det som følger av endret volum. Et skytevåpen er i prinsippet en forbrenningsmotor med engangsstempler. Derfor kan mye av teorien rundt ytelsens avhengighet av slagvolum beregnes ved metodene som brukes for en Otto motor. Koble inn en turbo er da det samme som å øke drivstoffmengden og luftmengde i en motor og tilsvarer at en øker kruttmengden i patronen. Da kommer en frem til det @M67skrev tidligere om slagvolumets betydning for ytelse. Det finnes ingen annen vei til høyere ytelse enn å øke volumet og derfor vil 30-06 alltid ha større ytelse enn .308. Mengen krutt som kan brukes i patronene til samme trykk gir en direkte kobling for å sammenligne ytelsen det er mulig å få i disse to patronene.

 

Det ble tidligere i tråden skrevet at 30-06 ble konstruert for kuler i 150 gr klassen, dette er bare delvis korrekt. Opphavet er en patron som kalles 30-03 som Springfield riflen ble konstruert for, men som ble modifisert for spisskuler og da fikk betegnelsen 30-06. Derfor er våpenet og riflestigning beregnet for butte kuler over 200 gr.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det @Per-S skriver er korrekt, for hjemmeladet ammo når en vet at børsa tåler trykket.

 

Men CIP har littegrann forskjellig trykkstandard for de to kalibrere, og produsentene holder seg innenfor standard. Hvor mye forskjell utgjør ørlite høyere trykk i .308? Kanskje ingenting, eller kanskje utligner det forskjellen i volum.

 

Og for de få spesielt interesserte, så er der noen få gamle halvautomatiske kreasjoner (Garand, muligens en håndfull andre) som er avhengige av en bestemt form på trykk-kurven og ikke tåler ammo ladet til maks ytelse med moderne krutt. .30-06 som kan brukes i en umodifisert Garand er ikke kraftigere enn .308.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

 

 

Per-S skrev (2 timer siden):

Det ble tidligere i tråden skrevet at 30-06 ble konstruert for kuler i 150 gr klassen, dette er bare delvis korrekt. Opphavet er en patron som kalles 30-03 som Springfield riflen ble konstruert for, men som ble modifisert for spisskuler og da fikk betegnelsen 30-06. Derfor er våpenet og riflestigning beregnet for butte kuler over 200 gr.

3006 ble konstruert for å bruke 150 grains kuler. Først på 1920 tallet kom det amerikanske forsvaret på å lage tyngre 172 grains kuler til kaliberet. Så gikk de tilbake til 152 grains kuler rett før de ble med i andre verdenskrig. Så militærpatronen er laga for 150 grains kuler i 1906. 
30-03 hadde enda lengre hylsehals enn 3006, det var en 7,62x65 med metriske mål (som vel egentlig kom i 1901 som .30-01 thick rim, som fort ble til 30-03)   

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (26 minutter siden):

3006 ble konstruert for å bruke 150 grains kuler.

30-03 og 30-06 har samme hylsemål med unntak av halslengden, jeg tror faktisk kammertolken går om hverandre. Hele systemet var konstruert for en rundneset tung kule, og riflen har fremdeles betegnelsen mod 1903. På grunn av de erfaringer som kom fra Tysklands erfaringer med spisskuler ble patronen endret og fikk redusert halslengde. Løpet ble dreid av og nytt kammer brotsjet, men riflestigning og riflingstype ble beholdt siden de brukte samme løp. Det er ikke noe ny konstruksjon ved 30-06, det er kun en annen kule i en hylse med litt avkortet hals. 30-06 ammunisjon kan avfyres i begge konfigurasjonen av riflen. Det er også viktig å være klar over at betegnelsen30-06 er en spesifikasjon på en patron, den inneholder detaljerte krav til metallet i kule, hylse og hvilke krutt som skulle brukes, samt ytelseskrav. Siste produserte lot av ammunisjon etter 30-06 spesifikasjonen ble produsert rundt 1925. Senere brukte US Army ikke betegnelsen 30-06, neste spesifikasjon var betegnet M1, så kom M2. Dette var spesifikasjoner for ammunisjon til mod 1903 riflen. Sprinfield rifle mod 1903 var konstruert og produsert for å bruke 200 gr rundneset 30 cal kuler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (19 timer siden):

Og for de få spesielt interesserte, så er der noen få gamle halvautomatiske kreasjoner (Garand, muligens en håndfull andre) som er avhengige av en bestemt form på trykk-kurven og ikke tåler ammo ladet til maks ytelse med moderne krutt. .30-06 som kan brukes i en umodifisert Garand er ikke kraftigere enn .308.

 

Møkkabørsa M14 i 7,62NATO

Link to comment
Share on other sites

Langt tilbake i tid (1992) hadde jeg min debut som elgjeger hos en arbeidskollega i Grane (Nordland).
Min erfaring som jeger inntil da var noen år med hjort og rådyrjakt på Nordmøre med 30-06 og diverse 165 grs kuler.
Og som ivrig leser av Guns & Ammo hvor Elmer Keith og Ross Seyfried var de store heltene, måtte det nå naturligvis lades med tyngre kuler enn det jeg brukte på hjort og rådyr.
Rifla var en Winchester M70 XTR , og kulevalget ble Hornady RN 220 grs med 54 grs N160.
Presisjonen var utmerket men rekylen ble noe mere merkbar kontra de 165 grs ladningene jeg brukte på hjort og rådyr.
Men kunne Elmer og Ross, så kunne vel jeg også?

Kort fortalt så ble det skutt noen elger med denne ladningen de neste tre årene , og min kompis som hadde jaktet elg i mange år og skutt en god del med 180 grs Nosler Partition i 30-06 men nå fikk prøve mine 220 grs ladninger, hevdet med bestemthet, at skuddreaksjonen, og fluktstrekingene var annerledes med blyklumpen på 220 grs.

Skuddreaksjon var vesentlig tydeligere, og vi hadde flere tilfeller av at elgen tryna og ble på stedet.
De som tok ut dro heller ikke mange meter for de tippa over.
Vi hadde naturligvis ikke noe annen forklaring på dette enn at de tunge og saktegående 220 grs kulene fra Hornady var mere effektive enn 180 grs Nosler P.

Sannsynligvis ble det større sårkanal når 220 grs kula åpnet opp, og  dermed raskere utblødning, pluss at blyklumpen knekte bein og det alltid var gjennomskyting.
Vi hadde nok med stor sannsynlighet fått de samme dyra med .308 W og 165 grs NP også, men vi syntes dette var Good Shit så dette ble elgladninga vår i noen år.
Inntil vi (fortsatt som følge av Guns &Ammo og de to nevnte herrer) tok steget opp til virkelige elgkaliber, nemlig 375 H&H som ble med oss i årevis i de store skoger i det Høye Nord, og også et par turer til Afrika.
Men det er en annen historie.



 

Edited by seawolf
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...