Jump to content

Er det noe praktisk forskjell på .308 og .30-06 ?


moviken

Recommended Posts

moviken skrev (På 1.12.2023 den 13.46):

Siden jeg nå sitter på mange forskjellige kuler i 30 kaliber, tenkte jeg å skjekke om det er noen reell forskjell på 308 og 30-06 i vanlige jaktladninger. Har en gammel Mauser i 30-06 og en liten snerten Ruger i 308.

 

Blir ikke helt riktig sammenligning da Rugeren har 43 cm pipe og Mauseren har 55 cm pipe, men det er vel i tiden at mange 308 rifler har kort pipe.

 

 

Har samme oppsett, dvs hendig 308 med kort kasse og kort løp og en Mauser i 30-06 med langt løp for å kunne bruke tregere krutt mer effektivt for litt ekstra fart på kula.

 

Bruker 150 grs kuler i begge, men -06'ern orker fint tyngre kuler også. 165 grs kuler er nok optimalt i -06, men velger samme tyngde for lettere logistikk.

308 er med i skogen, mens på fjellet hvor holda blir lengre er alltid 30-06 med.

 

Det fine med 308 er mulighet for kort kasse og mindre vekt.

 

Les disse sidene om 308 & 30-06 og kulevalg. Dette er skrevet av en som virkelig har satt seg inn i hvordan kuler virker på dyr i forskjellige kalibre. Jeg skiftet over til 150 grs kuler etter å ha lest dette, siden jeg ikke jakter elg.

 

https://www.ballisticstudies.com/Knowledgebase/.308+Winchester+7.62+NATO.html

 

https://www.ballisticstudies.com/Knowledgebase/.30-06+Springfield.html

 

Edited by tornado
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@tornadoDet denne guruen din skriver vitner ikke om at han har satt seg spesielt godt inn i noe annet enn evnen til å kopiere fra andre kilder. De fleste av kulene han skryter av er bortimot ubrukbare på jakt om du skal ha det som matvilt. Det var vel få gode jaktkuler nevnt.

Se på movikens tester så får du bedre forståelse av hvordan kuler virker.

Det er ikke forskjell på virkningen av kuler fra .308 og 30-06, men 30-06 har større spennvidde med hensyn til hastighet og takler tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (10 minutter siden):

Er det noen fordel for hjenmeladeren med en 308 med lang låskasse? Tenker man kan lade kula et godt stykke utover.

Jeg er usikker på hvor stor betydning magasinlengden og låskassen har for maks patronlengde. Vil tro kammerlengden er rimelig standardisert i .308 Win så det er ikke mye å hente før kula støter mot bommene og du får problemer med å kamre. Null friflukt er heller ikke optimalt om du vi skuffe på litt ekstra krutt.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (8 timer siden):

Vil tro kammerlengden er rimelig standardisert i .308 Win

Både ja og nei. Det finnes mange som brotsjer med 7,62 Nato brotsj og kaller det .308. Det er også mange som bruker separat brotsj for kuleskråningen slik at kammeret kan tilpasses for lengre kuler. Over tid har det også kommet varianter med litt avvikende dimensjoner, gjerne for konkurransebruk. Det er nok mange varianter også i Norge.

Link to comment
Share on other sites

@Vargen og @Per-S: Ja, det kan nok være litt variasjoner, og jeg er relativt ny med å lade .308 Win. Men mitt resonnement er som følger:

.308-hylsa er 51,2 mm lang, hvorav lengden på halsen utgjør 7,7 mm. En tommelregel er vel at man bør ha kulehold tilsvarende kulediameter (7,82 mm), og det betyr at hele halsen må utnyttes. La oss for enkelhets skyld anta at en vanlig 150 grs kule i .30-kaliber er ca. 30 mm lang (S&Bs 147 grs FMJ-kule måler 28,5 mm). Hvis ikke kula har boat-tail må den ca. 8 mm ned i halsen, som innebærer at 22 mm stikker utenfor og patronlengden (col) blir da ca. 73 mm. Vanligvis vil magasinet sette en begrensning på rundt 71 mm, hvilket betyr at man kan "vinne" ca. 2 mm patronlengde om har lengre magasin og kammer. Men det er kanskje mer å hente på komprimerte ladninger, samt lange monolittiske kuler?

 

Kan for øvrig nevne at jeg lader denne patronen med S&B 147 grs FMJ og Hornady Interlock 150 grs SP  for bruk i en Browning A-bolt. Etter å ha målt maks patronlengde for disse kulene endte jeg opp med col på hhv. 69,5 og 69,7 mm, hvilket gir friflukt på en drøy mm. Jeg ser mye av fabrikkammunisjonen i .308 Win måler 69,5-70,5 mm, og det er vel både av hensyn til "standard" magasinlengde og standard kammer.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Sølvrev said:

Vil tro kammerlengden er rimelig standardisert i .308 Win

 

For 150 gn TTSX har eg notert ned max col på 71.3mm i KV mauser (M/67 og jaktrifle eg er usikker på typebetegnelsen på, truleg M/83), og 73.8 i Blaser R8 før kula støter i bommane.  På Lapua Mega var så vidt eg hugsar skilnaden mellom Mauser og Ruger M/77 stor nok til at eg fann ei anna kule i Mauseren, med det er nokon ti-år sidan eg lada med den, og den ladeboka har eg ikkje her.  I dag har eg valgt den enklare måten med å lade alt så det passar i Mauseren.

Link to comment
Share on other sites

Driver med mitt, i dag har jeg prøvd et par nye kobberkuler i 308.

 

20231208_141048.jpg.2f8e0b7c467ff40cd4f1b1fd0ed35c32.jpg

Norma Ecostrike Måtte gå for 43 grs 202 for å få 71 mm patron. Det ga i underkant av 800 ms, ikke snakk om å få i 48 grs tubal 7000. 30-06 er ladet med 58 grs Tubal 7000 og gir ca 880ms.

20231208_141112.jpg.c98383e741cfcdf26a2ec15090493187.jpg

Noe som gikk greit i patronen med NPB 150 grs HE Ladet med 48 grs Tubal 7000. N 550 vil gi enda litt mer. Det ga i overkant av 800ms. Denne kula har ikke boattail og kan settes litt lengre ut.

20231208_151100.jpg.76944e216673824e483428125f2f8fc2.jpg

Ecostrike er hard kanskje i hardeste laget for 308 ( t h ) ?

 

20231208_151144.jpg.f8378477128b6f26393115154b79d819.jpg

Npb 150 var ei kule jeg hadde forventninger til i 308 (t h ) og den slo til, ser veldig bra ut i 30-06 også. I 308 hadde denne minst penetrasjon med 55 cm, de andre 3 hadde 64 cm penetrasjon.

 

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (På 7.12.2023 den 13.57):

Er det noen fordel for hjenmeladeren med en 308 med lang låskasse? Tenker man kan lade kula et godt stykke utover.

Har jo en fordel hvis du kan sette kula litt lenger ut, du trenger ikke å bruke så mye hylsevolum til kula. Dermed kan du bruke litt tregere krutt. Hadde jeg hatt en M70 istedet for Ruger M77 kunne jeg satt patronlengden til 74 mm i stedet for 71mm. Og fått litt bedre ytelse.

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (14 minutter siden):

kunne jeg satt patronlengden til 74 mm i stedet for 71mm

Sannsynligvis ikke, i normale .308 kammer vil du ende uten friflukt og med kulen satt fast inn i bommene. Da får du overtrykk.

Men om du brotsjer opp overgangskonus for en lengre og buttere kule vil dette fungere. Men går vi ut fra standard .308 kammer vil 308 ha store begrensinger i forhold til 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (3 minutter siden):

Sannsynligvis ikke

Jeg har enda ikke hatt ei fabrikkrifle, i noe kaliber, der magasinet tillot så lange patroner at en ikke har friflukt. 200STR er delvis et unntak, men da må du lage patroner nesten uten kulehold.

I customrifler, og børsemakerisatte løp, er det motsatt. Der er kula i bommene straks du går over CIP-col, slik det skal være.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ny kule fra testfeltet. Barnes 168 grs Ttsx. 

 

20231215_130836.jpg.182011af8ec82dea637380c81ed07452.jpg

Måtte settes dypt i 308, så det ble en komprimert ladning med 41 grs 202 denne gangen også ca 740 ms. Passet perfekt i 30-06, boattailen kom akkurat under hylsehalsen 57 grs Tubal 7000 som også ble en komprimert ladning ca 850 ms.

 

20231215_140803.jpg.1d59c835aed041691da4cd9d2ea2ec90.jpg

Denne kula penetrerte absolutt lengst i 308 med 75 cm mot 55 i 30-06.

 

20231215_141339.jpg.00625150876d2160f86c75f0b6f8fd42.jpg

Ser ut som kula er maks ekspandert i 850 ms

Edited by moviken
  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (1 time siden):

Denne kula penetrerte absolutt lengst i 308 med 75 cm mot 55 i 30-06.

Om du regner ut volumet av sårkanalen for de to vil nok 30-06 gå av med seieren. Ut fra generell teori bør volumet for 30-06 være 8-10% større enn for 308, men med bare ett forsøk vil naturlige variasjoner bety mye.

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (27 minutter siden):

Utvilsomt, problemet ligger kanskje i at 308 hylsevolumet blir enda mindre med 170 grs kobberkuler.

Veldig illustrativt bilde, som viser tydelig hvor mye volum "tunge" monolittiske kobberkuler stjeler av et allerede beskjedent hylsevolum ift kaliberet for .308 Win.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (På 15.12.2023 den 15.16):

Ny kule fra testfeltet. Barnes 168 grs Ttsx. 

 

20231215_130836.jpg.182011af8ec82dea637380c81ed07452.jpg

Måtte settes dypt i 308, så det ble en komprimert ladning med 41 grs 202 denne gangen også ca 740 ms. Passet perfekt i 30-06, boattailen kom akkurat under hylsehalsen 57 grs Tubal 7000 som også ble en komprimert ladning ca 850 ms.

 

20231215_140803.jpg.1d59c835aed041691da4cd9d2ea2ec90.jpg

Denne kula penetrerte absolutt lengst i 308 med 75 cm mot 55 i 30-06.

 

20231215_141339.jpg.00625150876d2160f86c75f0b6f8fd42.jpg

Ser ut som kula er maks ekspandert i 850 ms

Nu igen 
Dig og dine forbandet godt indlæg ;-) 
Jeg nyder dem
-
Men det du viser, er gammel kendt viden.
Ofte vil en lavere hastighed på en kugle hvor ekspantionsarealet øker ved højere trefhastighed  opnå dybere indtrengning.
Det er reelt også det Per S fortæller årsaken til.
At en stor midlertidig sårkanal så ikke altid har nogen speciel effekt, er en anden sag.
Primært fordi ve v er meget elastisk. Og stort slag og stor alastisk strekning, generelt medfører vevssammentrekning, udskilning af enzym som fremmer koagulation Hvilket alt i alt begrenser blødning/blottap
Blotåere som rykkes over, kan man sammenligne med en armeret vanslange. 

Først når den grensen for armeringen.
dernest sprænger armeringen

Nu strekkes den inderste del af blotåern, som et stykke gummislange, for senere at rives over

På grund af den elastiske opførsel, vil den flossede brudflade blive trukket ind enden på blotåren, og reelt forårsage en form for blotprop. Derfor er blottapet begrenset ved slag og rivlæsioner.

Derimod er skjerte læsoner effektive til at opnå maksimal blottap
-
Du må snart have et par sekke ballistisk Gelatine op, så du kan få foretaget test, med kugler, hvor de kun går igennem veskefyldt vev af samme tykkelse som findes imellem ribben
Ca 2,5 cm gelatineplate, og derefter en afstand til en kartonplate så vil man kunne se, om en given kugle ved normale trefhastigheder åpner ved tref mellem ribben.
Mine erfaringer, er at ekspansion ikke økes, ved skytning gennem luftfyldt vev som lungevev. 
Så en kugle som ikke er åpnet allerede i ribbensslaget, vil fortsætte uændret gennem lungerne, og kun opne ekstra på utgangssiden

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Alltid hyggelig med ros @ignorant kan hende jeg må ta deg på ordet

ignorant skrev (23 timer siden):


-
Du må snart have et par sekke ballistisk Gelatine op, så du kan få foretaget test, med kugler, hvor de kun går igennem veskefyldt vev af samme tykkelse som findes imellem ribben
Ca 2,5 cm gelatineplate, og derefter en afstand til en kartonplate så vil man kunne se, om en given kugle ved normale trefhastigheder åpner ved tref mellem ribben.
 

 

Har fortsatt endel kuler igjen og jeg har fått noen Lutz Møller kuler av @Cruiser som jeg har tenkt å teste på nyåret.

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (På 17.12.2023 den 22.36):

Mine erfaringer, er at ekspansion ikke økes, ved skytning gennem luftfyldt vev som lungevev. 
Så en kugle som ikke er åpnet allerede i ribbensslaget, vil fortsætte uændret gennem lungerne, og kun opne ekstra på utgangssiden

Ikke all verdens data å vise til, men jeg skjøt en gang et rådyr med en 180 grs Norma Oryx fra .30-06 på 40 meters hold (utgangshastighet ca. 780 m/s i mitt våpen). Denne relativt myke og vanligvis ekspansjonsvillige kula gikk inn (og ut) mellom to ribb-ben like bak bog, og utgangshullet var ikke veldig mye større enn inngangen.

 

Edit: @Gillens bilde i posten nedenfor illustrerer også min rådyrfelling.

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Ikke all verdens data å vise til, men jeg skjøt en gang et rådyr med en 180 grs Norma Oryx fra .30-06 på 40 meters hold (utgangshastighet ca. 780 m/s i mitt våpen). Denne relativt myke og vanligvis ekspansjonsvillige kula gikk inn (og ut) mellom to ribb-ben like bak bog, og utgangshullet var ikke veldig mye større enn inngangen.

 

Hjortekolle, 180 grs Oryx, 308 i 754 m/s, ca 50 meters hold.

20211121_165523.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (På 7.12.2023 den 12.33):

@tornadoDet denne guruen din skriver vitner ikke om at han har satt seg spesielt godt inn i noe annet enn evnen til å kopiere fra andre kilder. De fleste av kulene han skryter av er bortimot ubrukbare på jakt om du skal ha det som matvilt. Det var vel få gode jaktkuler nevnt.

Se på movikens tester så får du bedre forståelse av hvordan kuler virker.

Det er ikke forskjell på virkningen av kuler fra .308 og 30-06, men 30-06 har større spennvidde med hensyn til hastighet og takler tunge kuler.

 

Stemmer, det ble ikke nevnt Norma Oryx eller Lapua Mega/Naturalis... Sikkert litt med at det kanskje er vanskelig å få tak på skandinaviske kuler på andre siden av kloden... (New Zealand) 

 

P.S. Det er vanlig at faglitteratur har en lang referanse liste... Det betyr at forfatteren har satt seg godt inn hva andre har funnet ut, slik at han ikke trenger å finne opp hjulet på nytt...

 

Link to comment
Share on other sites

tornado skrev (1 time siden):

 

Stemmer, det ble ikke nevnt Norma Oryx eller Lapua Mega/Naturalis... Sikkert litt med at det kanskje er vanskelig å få tak på skandinaviske kuler på andre siden av kloden... (New Zealand) 

 

P.S. Det er vanlig at faglitteratur har en lang referanse liste... Det betyr at forfatteren har satt seg godt inn hva andre har funnet ut, slik at han ikke trenger å finne opp hjulet på nytt...

 

Det store problem med at basere sine skriverier, på citater fra andre. Ja det kan ofte være, at man derved forhindres i at analysere nøgtern, og baseret på faktuelle forhold.
Taler vi om rigtigt meget litteratur omkring jagt, Våpen, Ammunition og utstyr. Ja så er det ofte baseret på synsning, og gamle vedtagne ammestuehistorier.
Og som bekendt kan en direkte misforståelse ændres til en vedtagen "sandhed" om der findes nok lekture som har gentaget denne misforståelse/usandhed. 

Kan man finde 5 forskellige kilder som omtaler misforståelsen som fakta. Ja så er denne misforståelse pludselig blevet en "dokumenteret" sandhed

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (21 timer siden):

Ikke all verdens data å vise til, men jeg skjøt en gang et rådyr med en 180 grs Norma Oryx fra .30-06 på 40 meters hold (utgangshastighet ca. 780 m/s i mitt våpen). Denne relativt myke og vanligvis ekspansjonsvillige kula gikk inn (og ut) mellom to ribb-ben like bak bog, og utgangshullet var ikke veldig mye større enn inngangen.

 

Edit: @Gillens bilde i posten nedenfor illustrerer også min rådyrfelling.

 

Klarer ikke se logikken i å kjøre en så tung loddet kule i så lav fart på så smått vilt.

Det kan da aldri møte nok motstand til å ekspandere med mindre du skyter gjennom skuldra?

 

Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (13 minutter siden):

Klarer ikke se logikken i å kjøre en så tung loddet kule i så lav fart på så smått vilt.

Det kan da aldri møte nok motstand til å ekspandere med mindre du skyter gjennom skuldra?

780 m/s er da ikke spesielt lav hastighet for ei relativt myk jaktkule med blykjerne? I .308 Win ville jeg nok heller gått for 165 grs, men 754 m/s bør også være innafor. Nå var min (og sannsynligvis også Gillens) erfaring et unntak. Vanligvis har treff i eller bak bog gitt god ekspansjon med denne kula, selv i så små dyr som rådyr. Det er tilstrekkelig om kula bare berører et ribb-bein. Og fluktstrekningen i det konkrete tilfellet med beskjeden ekspansjon var kort (anslagsvis 30-40 m), som forventet når man bruker .30-kaliber på rådyr. Selvfølgelig kan man unntaksvis oppleve lange fluktstrekninger, selv med gode treff og høy ekspansjon. Det har nok de fleste storviltjegere erfart.

Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (53 minutter siden):

Klarer ikke se logikken i å kjøre en så tung loddet kule i så lav fart på så smått vilt.

Tja,..logikken kan jo være å bruke samme kule/kulevekt til Alt.

Mitt eget valg for 06'en er en tung RN 220 grs Woodleigh (V0 720 m/s) som med hell har blitt brukt under en rekke år.

Jeg har (desverre) selv ikke jaktet på Reinsdyr, men en kompis som jeg også ladet samme kule til, var så fornøyd med denne at han tiltross mot mitt forslag til en lettere 165 grs -(en ypperlig allrounder for .30-06 )- likevel ville ha den tunge kulen også til reinsjakta...som fungerte bra.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er Oryx virkelig en lettekspanderende kule?

Den er jo både blyspiss og loddet, begge deler skal jo generelt gi senere og mindre ekspansjon for mer dybdevirkning kontra hulspiss med plasttupp, og lavere fart vil jo også gi senere og mindre ekspansjon.

For meg skurrer dette litt, har Norma gjort noe spesielt med konstruksjonen for å klare noe som strider mot all logikk?

Eller er det noe helt opplagt jeg har oversett totalt?

Ikke ta dette som at jeg driter på favorittkula, genuint interessert, veldig vanskelig å finne noe særlig data på dette, og har aldri selv prøvd Oryx.

bobby skrev (1 time siden):

Tja,..logikken kan jo være å bruke samme kule/kulevekt til Alt.

 

Joda, ser den, det virker bare for meg som det finnes mer optimale ladninger for formålet.

Jeg liker jo både lading og skyting, og skyter børsa inn ganske mange ganger i løpet av året.

Må jo prøve alt mulig rart av ladninger, så for min del er det ikke noe problem med spesifikke ladninger for spesifikke formål.

Tenkte selv å prøve 130 grain TTSX ladet helt på rødstreken for rådyr neste år, tenker høy fart og plasttupp vil gi meg størst mulig feilmargin.

Blyfri, tåler juling, ser ut til å åpne veldig tidlig i så høy fart, kan ikke tro annet enn at dette skal funke.

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (6 minutter siden):

Ja

Av de som har prøvd, og ikke liker oryx, så er som regel grunnen at den er for myk og lager mye søl. 

Ok, tror jeg skal prøve å lade opp noe Oryx da.

Vil helst bruke kobber eller loddet kule for vilt, ikke det at jeg tror jeg vil dø av blyforgiftning med mitt inntak av vilt, men tenker mindre bly i kostholdet er en bra ting.

 

Edit: GRT mener jeg skal klare skremme 180 grain Oryx opp i 800 ms med N550, da skal den holde ut til 250 meter om 600 ms er nedre grense for anslagshastighet.

Edited by Losvar
Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (1 time siden):

Er Oryx virkelig en lettekspanderende kule?

Den er jo både blyspiss og loddet, begge deler skal jo generelt gi senere og mindre ekspansjon for mer dybdevirkning kontra hulspiss med plasttupp, og lavere fart vil jo også gi senere og mindre ekspansjon.

Ja, den er både myk og konstruert for å ekspandere godt selv i moderat hastighet. Men likevel holder den (forbausende) godt sammen i normale hastigheter. Jeg har brukt denne kula i .30-06 i omtrent 25 år, og aldri vært plaget av stygge slakt. De kulene jeg har funnet igjen har alle hatt restvekt over 95%. Men jeg ville styrt unna Oryx i magnumhastigheter. Du bør for øvrig sjekke hvordan den presterte i @movikens vannkannetest. Om plasttupp vs blyspiss har noen betydning for ekspansjonsforløp og total ekspansjon skal jeg ikke ha noen formening om. Jeg tror manteltykkelse, særlig i kulas fremre del, er en mye viktigere faktor.

 

Jeg er som @bobby ikke så veldig opptatt av fart, da høy hastighet gjerne betyr mer griseri, nesten uansett hvor godt kula henger sammen. Jeg lader ikke noen jaktammunisjon for storvilt til over 800 m/s, verken i .30-06 eller 6,5x55. En tung blykjernekule med kontrollert ekspansjon gir oftest også best penetrasjon. Men jeg må nok tenke i litt andre baner når det bare er monolittiske kobberkuler å jakte med.

 

Losvar skrev (51 minutter siden):

Edit: GRT mener jeg skal klare skremme 180 grain Oryx opp i 800 ms med N550, da skal den holde ut til 250 meter om 600 ms er nedre grense for anslagshastighet.

Hvis du har .308 Win med "normalt kort" pipe tror jeg du vil slite med 800 m/s, om du har .30-06 bør det gå greit. Som nevnt tidligere, i 308 Win ville mitt førstevalg vært ei 165 grs kule.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (8 minutter siden):

Hvis du har .308 Win med "normalt kort" pipe tror jeg du vil slite med 800 m/s, om du har .30-06 bør det gå greit. Som nevnt tidligere, i 308 Win ville mitt førstevalg vært ei 165 grs kule.

GRT har stemt bra for den børsa med Scenar hittil, havnet ~5 ms over GRT i realiteten.

Tenker det blir det det blir.

Link to comment
Share on other sites

Ny runde med sammenligning, Sako Blade denne gangen. Skulle jo hatt 150 grs til 308, men det har jeg ikke så det ble 170 grs i begge.

 

20231221_135327.jpg.776193f8523be3343e3f56cad2917fd2.jpg

Samme ladning som før på begge 58 grs tubal 700 i 30-06 og 41 grs 202 i 308 ca 850/750 ms

20231221_144545.jpg.6f8dbd9ad2bd7d08eb48c5c5a67eeba6.jpg

Helt perfekt i 30-06 har litt mer å gå på i 308, men pipa er veldig kort. Begge kuler ca 55 cm

 

20231221_151525.jpg.dc31b06789da86494b381e3f4e814ab7.jpg

Prøvde også Fox Bullets 150 grs

20231221_135346.jpg.18749af15da4d076d40f30377222e5f1.jpg

Dette er noen reste patroner som har ligget og slengt en god stund så jeg husker ikke ladningen. Hastigheten er ca 900/800 ms

 

20231221_151451.jpg.ce5827c455d91d291906106bcc6650df.jpg

Fant bare igjen 308 kula og den hadde begynt å miste vinger i 800 ms, så dette er vel kanskje ikke noe å fore en 30-06 med. ca 64 cm

 

 

 

Edited by moviken
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

IMG_0703_Original.jpeg.fc75392aee58c407ce783b29977f9e04.jpeg

 

Kom frem til denne sammenstillingen med 168 gr. TTSX i .308..

Har da 2,1 mm friflukt og minimalt komprimert ladning med 43,5 gr. N150.

Fin samling på 100m, og V0 790 m/s.

(Weatherby Accumark)

Har kun hatt gjennomskyting med denne kula (elgkalv, ca 100m), så er usikker på ekspansjon, men vurderer å gå for 150 gr neste gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ghostring_68 skrev (16 minutter siden):

men vurderer å gå for 150 gr neste gang.

 

For Barnes TTSX, så krever 150 gr versjonen høyere hastighet for å ekspandere enn 168 gr versjonen. 

Du kan lete gjennom denne tråden, så finner du test av både 150 og 168 gr Barnes TTSX

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Veldig bra illustrasjon av hvor mye hylsevolum ei "tung" homogen kobberkule "stjeler" i ei .308 Win-hylse. Jeg ville definitivt gått for lettere kule, fortrinnsvis 130 grs (eller 150).

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny test denne gangen 130 ttsx

 

 

image.jpeg.395ad0db75c88e986a7907c09ac36456.jpeg

Det gikk sånn

image.jpeg.48e8c574a88258d0f56b6f46bdf7b15f.jpeg

55 cm i 308 og 44 cm i 30-06

 

image.jpeg.18842ebd2f133e4df3648b64deb3fadd.jpeg

Ladningen var 46 grs 202 i 308 estimert til 850ms målt til 820ms. I 30-06 var ladningen 61 grs tubal 7000 estimert 930ms ga 920ms

 

 

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...