Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Litago da, ikke tro på alt du hører.... en 300 grains kule i 800 m/s gir like rekylkrefter andre veien. Skal være noen teoretiske forskjeller ift hvor mye krutt man forbrenner uten at jeg skjønner hvordan det kan virke inn, men det der er små forskjeller. Utformingen av stokken er mye viktigere!

H&H er dronninga. Du får tak i ammo over hele verden, den er lett å lade og lett å få til å gå bra. Og enkel å selge om du ikke vil ha den lenger... Det er noen fordeler med standardammo, rett og slett.

jeg er faktisk veldig fristet til og velge en av patronene i Blaser magnum serien eller en av 9.3 patronene

synes den 7mm blaser mag er litt kjekk samt den 338 blaser mag

Link to comment
Share on other sites

Det er bare tull å si at R8 er søppel.

 

Helt enig, det er vel lagde våpen som kommer ut av blaser fabrikken. Om det er R8,R93 eller D99 spiller ingen rolle. De er selvsagt forskjeller på R8 og R93 men det er jo 17 år i mellom de to. Selv foretrekker jeg R93n, men det er grunnet vekt og at den er tynnere og dermed lettere å håndtere. Men som det er som med mye innen jakt og våpen, smaken er som baken.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det blir diskutert blaser magnum kaliber, har selv en r8 i 375 blaser magnum, det at rekylen er mindre enn i 375 h&h tror jeg kun er en salgs gimmik. fikk ladedata fra norma der 375 h&h i 300 gr oryx med max ladning har en utgangshastighet på 775 ms og 375 blaser magnum har en utgangshastighet på 840 ms og ladningen ligger på 69 gr n203 på h&h og 91,8 gr mrp på blaser mag, det sier vel seg selv at det blir mer rekyl av 375 BM enn 375 H&H, må være at hvis man lader ned Blaser mag til H&H nivå at man da kan få en svakere rekyl ved at men har mer hylsevolum og lavere trykk/saktebrennende krutt og derfor får mindre rekyl, dette er kun anntagelser fra min side. Min børse er en r8 med standard løp og en aimpoint micro på toppen, det er frisk rekyl i denne sammenlignet med 300 win mag løpet mitt i samme rifle.

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig det jeg lurer på står en eller annen plass i denne tråden men kjenner ikke at det lyster å lese gjennom 51 sider for å finne svaret.

 

R93 eller R8 ?

 

Har forstått det slik at R93 er noe lettere enn R8 , 2-300g ?

 

R8 har magasin ( bedre magasinkap. også ) og bedre løps utvalg. R8 har også bedre avtrekk ? Det er noe forskjell på utformingen av stokkene på disse 2. Forbedret oppspenner på R8 ? En forbedring av sluttstykke / løpsinngrep på R8 ?

 

Kort og godt er R8 verdt den høyere prisen kontra R93 ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser det er mange fornøyde blasereiere :) men når dere skriver at dere skyter så godt med deres nye blaser, er det da slik at dere hadde skutt dårligere om dere hadde en tikka eller remington mellom hendene ?

 

Over til et spm jeg har fundert litt på. Har det blitt testet noe levetid på bolthodet ? Om man har noen løp og skyter mye, så blir det jo en del skudd/belastning på bolthodet.

Link to comment
Share on other sites

Skyter bedre med denne enn jeg gjorde med Rugeren hvertfall. Dette vil jeg tro skyldes bedre presisjon i selve våpenet. Har aldri hatt "hull i hull" presisjon tidligere hvertfall. Synes avtrekket er godt :wink:

I forhold til levetid på bolthodet så må andre med mer fartstid på blaser svare, men flere her inne har 20år gamle blasere som ennå går godt.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp fått i hus ein R93 professional i 6,5x55. Der magasinet er for 30.06 og tilsvarande, men når eg les i brosjyra som fylgjer med så står det at kaliber i "gruppa" som 6,5x55 tilhøyrer, så skal skal det vere ein stoppar som reduserer sluttstykkevandringa.

 

Har vore i kontakt med butikken som selde meg børsa og dei seier at magasinet som eg har fått er rett. Men dersom eg les på norma sine sider, så er det eit magasin som er tilpassa 6,5x55..

 

Nokon med 6,5x55 som kan sei kva som er rett?

 

Audun

Link to comment
Share on other sites

Hei.

mulig jeg har et dumt spørsmål :oops: , men jeg prøver. Har en (etter min mening) meget fin stokk til min r93 men vurdere en overgang til r8, er det mulig å kjøpe en r8 stokk og bruke den til å bygge om r93 stokken til å passe r8, så klart gjøres evt jobb av børsemaker hvis det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å bruke et vanlig høyre sluttstykke i en links R8 stokk ?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg er høyrehendt men skyter links , og har fått tak i en links stokk. Er mest vant med høyrerifler men blir sannsynligvis et links sluttstykke. Men lurte på om det faktisk er mulig med høyre sluttstykke i links stokk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problem, høyrehendt og linksskytter. Fordelen med å yte tillegget på kr 2000,- for links sluttstykke/hode er en raskere og mer naturlig bevegelse (etter litt tilvenning) siden du allerede har vennet deg til å bruke høyrehånda. Dessuten vil et links skjefte med høyre sluttstykke være relativt ukurant å avhende dersom den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Tenker å melde overgang til linksrifle. Er venstrehendt og har venstredominant øye. Pussig nok har jeg alltid skutt med høyre, men de siste par årene, med mer riflejakt, er det tydelig at jeg bør bytte.

 

Blaser R8 er ei børse jeg synes er interessant. Dyr nok, men skal jeg bytte, vil jeg ha noe i laaaang tid og som jeg liker. Tenker løp i .308, men også etter hvert i .222. Har begge deler fra før og ladeutstyr til og liker dem begge så godt at jeg ikke finner noen grunn til å bytte.

 

Men hvordan er det hvis jeg vil ha et løp til? Må det søkes om, og går det på makstallet i garderoben? Har 5 våpen nå. Bør jo selge de to i .308 og .222, men førstnevnte er arvet og betyr mye for meg, og nr to er altfor grom til å selges enda.... :-)

 

Tror jeg må ta en tur og klå på en snart... Tenker rett og slett på en i syntstokk for enkelthetens skyld. Rössler og Browning X-bolt er for øvrig de to andre kandidatene. Pluss muligens Sako 85.

Link to comment
Share on other sites

Flott. :-) Da kan gamlesakoen få hedersplass på veggen, mens kosefoxen kan få være en stund til. :-)

 

Må lese meg opp litt på Blaser fremover, tror jeg. Får be om tilbud på J&F (blir vel nærmeste forhandler for meg) på en R8 med syntstokk i .308, med en god demper og 30 mm montasje. Har en Zeiss Classic 2,5-10×50 som kan passe her.

 

Mye kan noe slik komme på i links da?

 

Er det forresten store forskjeller mellom R93 og R8, bortsett fra den pussige magasinløsningen på R8? Grunnen til at jeg tenker på R8 er at jeg ikke har funnet .222-løp til R93. Ikke sjekket dette grundig, men fant til R8 kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Takker. Der var det løp ja. Men det koster jo like mye som en CZ527 i links... Men uansett, da har man et valg senere, men enn så lenge blir både hr Sako og frk Fox i skapet.

 

Har sendt epost til J&F og Jaktfall med forespørsel om tilbud på links R93 med .308 løp, 50 cm med demper, samt montasje til Zeissen min. Så får man se hva de har å si. Er det noen andre som er gode på pris, gi et hint! Ser at begge disse to har rabattert pris på Professional i høyre, om ikke annet.

 

Får se om en kommer seg ut en dag til uka. Sitter nyoperert i en stol i stua (fjernet galleblæra) og med fersk kink i ryggen attåt, så er en smule ute av stand til å gjøre stort akkurat nå... :?

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne med R93 Professional som vet hvor langt bakkammer man maksimalt kan ha med ca 47 cm løp? Sitter og lurer på et kort løp, og om jeg får på f.eks. en Sonic 45 demper? Lurer på at den har rundt 16cm bakkammer hvis jeg ikke tar feil?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte links r93 prof i sommer. Sjekket pris hos alle "de store" på nett. Jaktfall gav meg pris på rifle og montasje på 24500kr og var billigst. Rabatert pris hos j&f gjelder desverre bare høyrehendte :roll: Jeg kjøpte hos en lokal butikk for 25000kr. Litt kjipt at det skal koste så mye mer å være venstrehendt, men er storfornøyd med blaser :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har sett både på Leather og Professional hos Haraldsen, fine våpen :) Denne Ruthenium modellen er ytterlig en nyhet som kom rett etter Success'n i helstokk. Ser den ikke hos noen forhandlere ennå, og veit ikke om den blir tatt inn ? Hadde vært interessant og vist både om den kommer på det Norske markedet og til hvilken pris.

Link to comment
Share on other sites

Til jakt og trening i relevante skytestillinger trengs absolutt ikke kickstop i 9,3x62, men jeg synes ikke den er så behagelig i benken. Ville ikke akseptert høyere vekt med kickstop for de få skuddene nødvendig i benken dog.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...