Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

skjønner meg ikke helt på sikringen, er det noe spesielt triks for å slå den på?

Antar det du vil frem til er hvordan du får spent ned - har sett mange som ikke tar den bevegelsen helt intuitivt. Men det er ganske så enkelt: Hvis mekanismen er oppspent, altså knappen i fremre/øvre stilling, så trykker du den frem og ned, da slipper den taket og glir tilbake. For ny oppspenning skyver du den frem til den stopper.

Når den er nedspent låser den også hevarmen, du frigjør den ved å skyve oppspenneren ca. 1mm frem.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye kan man kappe et 30-06 løp?

Ingen fasitløsning, men hvis du ser på Blaser sine spesifikasjoner, så leverer de .30-06 løp ned til 50cm lengde (R93 Professional Tracking). Det burde indikere at den lengden fungerer fint. Når riflen ikke har noen låskasse som opptar plass i lengderetningen, så blir resultatet ganske så kort og hendig.

Link to comment
Share on other sites

skjønner meg ikke helt på sikringen, er det noe spesielt triks for å slå den på?

Antar det du vil frem til er hvordan du får spent ned - har sett mange som ikke tar den bevegelsen helt intuitivt. Men det er ganske så enkelt: Hvis mekanismen er oppspent, altså knappen i fremre/øvre stilling, så trykker du den frem og ned, da slipper den taket og glir tilbake. For ny oppspenning skyver du den frem til den stopper.

Når den er nedspent låser den også hevarmen, du frigjør den ved å skyve oppspenneren ca. 1mm frem.

 

Det ble tilslutt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har planer om kjøpe en Blaser R8 Proffesional. Har også tenkt å montere på en lyddemper. Jeg jakter for det meste elg og hjort og lurer derfor på hvilket kaliber man burde velge med tanke på kapping av løp. Har lyst at rifla skal være kost og hendig. Hvor mye kan man kappe et 30-06 løp? Har dette fra før men uten demper. Er åpen for evt bytte kaliber.

 

Har akkuratt handlet en R8 Proffesional i 30-06 til samme bruken som deg. Hørte litt rundt hos forskjellige forhandlere og endte tilslutt på jakt og friluft da de kunne gi meg best pris. De anbefalte å kappe ned til 52cm så de ikke smeller for mye om du skal skyte uten demperen. Både gutta i A-tec og han hos jakt og friluft anbefalte meg å sette på en A-tec Maxim demper om jeg skulle ha 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har planer om kjøpe en Blaser R8 Proffesional. Har også tenkt å montere på en lyddemper. Jeg jakter for det meste elg og hjort og lurer derfor på hvilket kaliber man burde velge med tanke på kapping av løp. Har lyst at rifla skal være kost og hendig. Hvor mye kan man kappe et 30-06 løp? Har dette fra før men uten demper. Er åpen for evt bytte kaliber.

 

 

kjøp 308:)

det tåler kapping bedre en 30 06 gjør og vist våpenet leveres med kort kasse sparer du en cm eller to bare på 308 kasse kontra 30 06. og 308 drepe like bra som 30 06:)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

har nettop kjøpt en Blaser R8 ( med 300 WM og 375 H&H løp.) Basert på 35 års jakt her hjemme og 4 års jakt i SA/Nam ser jeg det som den optimale kombinasjonen. Jeg har med stor suksess brukt 6,5 på jakt i SA, men å skyte stor Eland samtidig som aggresive elefanter befinner seg i området, er 375 med en helmantel i magasinet en form for forsikring.

Link to comment
Share on other sites

Har akkuratt handlet en R8 Proffesional i 30-06 til samme bruken som deg. Hørte litt rundt hos forskjellige forhandlere og endte tilslutt på jakt og friluft da de kunne gi meg best pris. De anbefalte å kappe ned til 52cm så de ikke smeller for mye om du skal skyte uten demperen. Både gutta i A-tec og han hos jakt og friluft anbefalte meg å sette på en A-tec Maxim demper om jeg skulle ha 30-06.

 

Jeg har også nettop handla meg en blaser r8 proffesional, i 30.06 med a-tec maxim, og løp kappet på 52 cm. Handlet på Jakt og Friluft pga best pris. Strålende fornøyd, var kjempegod å skyte med. total lengde med demper er ca 110 cm. 97 cm uten demper, kort og hendig våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har bestilt meg en R93 nå :D:D:D

 

Kjapt spørsmål.... Man må vel skyte opp med vært enkelt løp?? Holder vel ikke med å skyte opp med bare ett av løpene?

 

 

Gleder meg til den kommer nå!! Bestilt 2 løp, 308Win og 223Rem. Kommer nok til å kjøpe 2 løp til, ett 9,3 og 22LR. Skulle dekke mitt behov da:-)

Link to comment
Share on other sites

du trenger ikke skyte opp med alle løpene.

hvertfall ikke vist våpen nummeret står på låskassen og ikke løpet.

 

det er jo ett våpen selv om du har flere løp. :)

Dette stemmer ikke. Oppskytingen spesifiserer kaliber. Du må skyte opp med det/de løpssett som skal benyttes på storviltjakt. Når jeg godkjenner skyteprøver med systemrifler type Blaser og Merkel KR-1 fører jeg kun inn kaliber og serienummer på løp, dette pga. at løp med kikkert kan settes i en hvilken som helst stokk av samme type uten treffpunktforandring.

Link to comment
Share on other sites

det er ikke hva jeg lerte på jegerprøvekurset i fjor vinter! der lerte jeg av instruktøren(som selv har sauer 202 systemrifle og er instruktør på sytebanen) han sa at man bare trengte og skyte opp med det ene løpet.

 

 

 

 

det er jo bare ett våpen.

Link to comment
Share on other sites

det er ikke hva jeg lerte på jegerprøvekurset i fjor vinter! der lerte jeg av instruktøren(som selv har sauer 202 systemrifle og er instruktør på sytebanen) han sa at man bare trengte og skyte opp med det ene løpet.

det er jo bare ett våpen.

Da synes jeg du skal ringe instruktøren du hadde og spørre ham hva han sier til jaktoppsynet hvis jegeravgiftskortet hans sier at han har skutt opp med 6,5x55 og han blir stoppet med Saueren sin og et løp i 9,3x62 med et annet serienummer enn det som står på oppskytingen. Det er forresten ganske vanlig at Sauer 202 ikke har serienummer på låskassen, slik at det kun er nummeret på løpet er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan vedlikeholder dere rettrekker mekanismen? Kan dette demonteres lett, og pusses / smøres?

 

Har opplevd rust i vanlige sluttstykker hos andre rifler, og ønsker selfølgelig ikke dette når R93'en kommer til uka...

 

Film med demontering hadde hjulpet :-)

 

Har fått 2 montasjer og en Zeiss Varipoint 2,5-10x50 #reticle 60 i hus nå fra Eurooptics. Kan anbefale Euro optics på det varmeste, raske svar på spørsmål og pålitelige. Litt knotete med forskudd betaling via bank wire, men med gode priser (pruting mulig også) er det verdt bryet. Fikk også blaser skru trekkeren gratis, da jeg skrev jeg ønsket denne.

 

Bilder kommer :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gjort annet vedlikehold på sluttstykket enn å gi glideflatene litt olje. Sluttstykke og mekanisme er mer "lukket" enn på ordinære rifler.

 

Løp og kikkertmontasje kan ruste, men det skal ganske mye til. Om du får slipt til Leupold-ringer for lavest mulig kikkertmontasje, vil du se at de ruster betydelig lettere enn resten av rifla. Om du har trestokk trenger den normalt vedlikehold, men det er jo egentlig ganske koselig. Anbefaler Beretta sin stokk olje. Husker ikke akkurat hva den heter i farten, men skal legge det inn senere.

 

Gratulerer med ny rifle!

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg skal kjøpe 93x62 løp til blaser. jeg skal ha demper og kappe løpet, selger anbefalte og kappe ned til 40cm og mente det ikke skulle bli noen problem. stemmer det? tenker da først og fremst på kulebanen ut til 200 meter, og vil det bli noen problemer med ufullstendig forbrenning av krutt?

Link to comment
Share on other sites

HAR NOEN ERFARING MED Å FÅ BLASERLØP "PODET"???

 

Jeg har så innmari lyst på et løp i 6,5x55AI....

 

Du trenger ikke pode ett blaserløp for å få 6,5x55AI.

Det er nok å kjøpe et standard 6,5x55 løp og brotsje det opp med en AI brotsj.

Du skal bare endre skuldra, resten av patronen er den samme.

Link to comment
Share on other sites

Det trodde jeg også, men jeg har ikke funnet noen børsemaker som er villig til å brotsje Blaserløp. De jeg har spurt er Hansen, Rafdal og Viken, så det kan jo hende det finnes noen andre.

 

Utgangspunktet mitt er et løp i 243win, og håpet er at det kan gjenoppstå som 6,5x55AI når det er utskutt.

Link to comment
Share on other sites

Det trodde jeg også, men jeg har ikke funnet noen børsemaker som er villig til å brotsje Blaserløp. De jeg har spurt er Hansen, Rafdal og Viken, så det kan jo hende det finnes noen andre.

 

Utgangspunktet mitt er et løp i 243win, og håpet er at det kan gjenoppstå som 6,5x55AI når det er utskutt.

 

Det skjønner jeg at de ikke vil ta tak i.... 243 Win er jo 6mm kule, det betyr i så fall at pipa må borres opp og rifles for 6,5mm. Det er nok ingen børsemakere som har slikt utstyr stående, men du må i så fall høre med Snapphane på forumet her om han kan borre og rifle løpet for deg. Da kan det hende at noen av børsemakerne er villige til å brotsje kammeret for deg, men det er jo ikke akkurat en enkel jobb, brotsjer man litt for langt er det bare å kaste pipa. Er liksom ikke like enkelt å gjøre noe med disse "ingeniørbørsene" som det er med vanlige børser der bolten låser i låskassa og ikke i løpet...

 

Kan jo hende du kan brotsje opp 243 Win pipa til en lengre 6mm patron og kappe av noen cm av munningen, da kan det hende du har løp som rusler noen skudd til med grei presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner jo det da..... Så spørsmålet til børsemakerne var om 243AI, og det ville ingen av dem. Dermed dukket spørsmålet om poding opp, og da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne gå for det jeg hadde mest lyst på; 6,5x55AI.

Link to comment
Share on other sites

Oki dok... Skjønner!

 

Var bare det at 6,5x55AI skulle brotsjes i 243Win løp jeg lurte på... :oops: Men skjønner nå at du mente poding, som selvsagt er mulig og burde være greit nok for en børsemaker som lager pipebyttesystemer for andre børser. F. eks Rafdal.

Link to comment
Share on other sites

Oki dok... Skjønner!

 

Var bare det at 6,5x55AI skulle brotsjes i 243Win løp jeg lurte på... :oops: Men skjønner nå at du mente poding, som selvsagt er mulig og burde være greit nok for en børsemaker som lager pipebyttesystemer for andre børser. F. eks Rafdal.

 

Ja, det skulle man tro, men jeg har altså spurt Rafdal. Svaret var omtrent at han jo kunne gjøre det (om han absolutt måtte..), men det var ingen ønskejobb og dessuten et risikoprosjekt siden stålet i R93 piper var så hardt. Han skrev ikke hvem det var et risikoprosjekt for (kunden, børsemakeren eller pipa).

 

Hansen svarte ganske enkelt at det gjorde de ikke (selv om jeg vet de har brotsj), og Viken svarte at han holdt på å legge ned.

 

Får sende en mail til J&F.

Link to comment
Share on other sites

men hvis du er glad i rifla, så ikke gjør det...

Spørs vel litt hvordan du definerer NATO-ammo. Påstanden over gjelder vel helst for den nye blyfrie ammunisjonen, mens den gamle typen med tradisjonell blyfylt helmantel ikke vil være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet dukker innimellom opp rundt eldre NATO-ammo også, siden den ofte har hardere tennhetter enn sivil .308 og der er en forskjell i hylsedimensjonene som normalt er innenfor toleransene på kammeret. Har ikke prøvd dette ut i Blaser, men jeg har inntrykk av at den slår ganske hardt. Kan ikke tenke meg at dette skal være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Hevarmen er betydelig tyngre å åpne ved bruk av Nato enn f.eks. Norma JM i min R93.

For å spare systemet, pleier jeg å trekke ut kula for å løsne asfaltlimet. Evt. også redusere kruttmengden 1 grain. Da går hevarmen som normalt.

Link to comment
Share on other sites

Korporal, tregt hevearmsløft er oftest en indikator på at det er for høyt trykk. Alt for høyt! Det er flere faktorer som kan spille inn og gi høyt trykk, harde kuler (for eksempel slike uten myk blykjerne) gir høyere trykk enn myke kuler, og kruttmengden er selvsagt viktig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er klar over hva tregt hevarmsløft kan innebære, men, veldig mange skyter jo NATO i jaktvåpnene sine.

Min onkel, som har skutt endel med den gamle blyholdige ammoen sier at det var trege hevarmsløft med den ammoen også. Jeg tenker da på om det kan være toleransegrenser på hylser eller liknende som kan gjøre hevarmen treg.

Amerikanske våpen som Remington kamrer vel ikke NATO etter hva jeg har fått med meg??

 

Skulle vel kanskje også tro at de har kompansert for de hardere kulene med red. kruttmengde eller annen krutt type. Eller gir de nye miljøpatronene bare høyere trykk?

Link to comment
Share on other sites

@korporal, du er inne på løsningen her. :winke1:

Grunnen til at en opplever tung hevarm/bolt når en bruker 7.62x51 (Nato) i en rifle som er kammret for .308W, er noe så enkelt at dette er to forskjellige kalibere/hylser. Har en ett romt kammer i 308 W går dette som regel greit å bruke "Nato". Bruker en 95 oktan på en motor beregnet på 98 oktan funker dette også som regel bra, men noen opplever problemer. På samme vis er det lurt å bruke det kaliberet som børsa er kammert for- om den skal fungere etter hensikten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjempefin tråd :D

 

Artig å lese om andres meninger og erfaringer om Blaser :o

 

Er selv eier av noen Blasere, og er storfornøyd med disse. God presisjon, rask lading, driftsikkert og ikke minst genialt løpsbyttesystem :D . Det var vel sistnevnte som lokket meg til å gå til innkjøp etter den nye våpenloven tredde i kraft.

Litt for fullt i skapet sa våpenkontoret :shock: . men nå er det kun blasere og blaser deler i skapet etter en opprydding og salg av diverse rifler og hagler. :D å våpen deler er det jo bare å søke på :D

 

R93 vs R8? Noen som har testet?? :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...