Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Kjøpte meg en R8 i 9,3x62 i sommer med leupold 3-9x40..jakter elg,rådyr,rev,bjørn og gaupe med denne og er veldig fornøyd med børsa..men har hatt noen rever på drøye hold den siste måneden og vurderer og selge 9,3 løpet og kjøpe et annet kaliber som har litt flatere kulebane..noen som har anbefaling til kaliber? 300wm-338 kan d være noe??

liker og ha åpensikter tilgjengelig så demper er uaktuelt

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om noen vet om man må ta hull i stokken på Blaser R93 hvis man skal montere to-fot? Eller finnes det typer hvor man slipper å gjøre det og kan feste i eksisterende reimfeste :)

Finnes en egen adapter som lages av Vektor Maskin her i Norge. Denne er laget for R93 prof. http://www.vertebrae.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=73&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=53

 

Dette produktet er tilgjengelig via mine forhandlere eller direkte.

 

Dette produktet er videreutviklet og vil bli tilgjengelig til Blaser R8 i løpet av våren i tillegg til eksisterende utgave for Blaser R93 og Universal som vil tillate montering av versapod på tynne forskjefter på jaktrifler med frontmontering.

Link to comment
Share on other sites

Løpet jeg har er i 6,5x55.Er det noen med Blaser som kan anbefale en patron med god presisjon og virkning i viltet?

Jeg lader ikke selv,og er i utgangspunktet int i en patron jeg kan bruke til alt fra hjort og ned til bever.

 

da vill jeg anbefale 9,3x62 kjøpte det selv i fjor og det er kansje noe av det beste jeg har vert borti og synes ikke den gir rekyl som er ubehagelig, skjøt selv rådyr rev og 2 elger i år med 9,3'n og ingen av de ble maltraktert rådyret så faktisk veldig fint ut

Link to comment
Share on other sites

Løpet jeg har er i 6,5x55.Er det noen med Blaser som kan anbefale en patron med god presisjon og virkning i viltet?

Jeg lader ikke selv,og er i utgangspunktet int i en patron jeg kan bruke til alt fra hjort og ned til bever.

 

da vill jeg anbefale 9,3x62 kjøpte det selv i fjor og det er kansje noe av det beste jeg har vert borti og synes ikke den gir rekyl som er ubehagelig, skjøt selv rådyr rev og 2 elger i år med 9,3'n og ingen av de ble maltraktert rådyret så faktisk veldig fint ut

 

Du vil altså anbefale meg ett 9,3x62 løp når jeg spør etter en god patron i 6,5x55 :?:

Mulig jeg var uklar i spørsmålet mitt,men jeg har altså ett løp i 6,5x55 og det er det jeg skal bruke.Siden jeg hovedsakelig jakter vilt

fra hjort og nedover,anser jeg det som ett utmerket kaliber.

 

En kompis av meg har en R93 med 9,3x62 løp.Har prøvd den uten demper,og kan ikke akkurat si det var behagelig og fristet til mengdetrening :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

hei 6.5x284 finns i ferdi rulla kansje lit dyr men men 8)

 

Trur du bør lese hva SuperHansen spør om en gang til :D

 

Men men, kjøp deg Oryx å prøve den, en patron med meget bra presisjon og oppfører seg bra i viltet (har ihvertfall jeg erfart)

 

mvh Hopmark

Link to comment
Share on other sites

 

Men men, kjøp deg Oryx å prøve den, en patron med meget bra presisjon og oppfører seg bra i viltet

 

Hører den får mye skryt,så den er på "skalprøvelista"mi.

 

Kjøpte en haug med Fedaral power shok her forleden,140 grains.Fikk de for 9 kr skuddet,så da tenkte jeg at er ikke skudda noe særlig,så var de så billig at jeg kan bruke de til treningsskudd 8) Synes de samler ganske bra,får 3 skudd på 5 kroningen på 100 meter!Hvordan virkningen er i viltet vet jeg ingen ting om.Har en date med noen Bever og Rev i nærmeste fremtid,så får se om jeg finner det ut da.

 

Ps fint at det var noen til slutt som klarte å foreslå en patron i stedet for ett nytt kaliber :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Takker!

Vil tro at en Baronesse ikke er det ekleste mann kan sette fingrene sine i ja 8)

 

Løpet jeg har er i 6,5x55.Er det noen med Blaser som kan anbefale en patron med god presisjon og virkning i viltet?

Jeg lader ikke selv,og er i utgangspunktet int i en patron jeg kan bruke til alt fra hjort og ned til bever.

 

 

Når man først er såpass våpen-nerd som deg (og meg...) så er det uansett ingen annen tilfredsstillende løsning enn å lade selv. Da vil en ny verden åpne seg!

 

Enn så lenge kan du prøve Lapua Mega. Funker greit på det større viltet. Selv har jeg ikke prøvd den på noe mindre enn rådyr, men har hørt den anbefalt til bever også. Til bever har jeg mer tro på sprøere kuler.

 

Den eneste virkelig store ulempen med Mega er at den er like spennende som en pakke margarin, med omtrent like gode aerodynamiske egenskaper.

 

 

edit: Blandet sammen SuperHansen og SauerHansen.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se her, http://www.blaser.de/fileadmin/editor/produkte/caliber-pdf/Blaser_Calibers_Bolt_Action_EN.pdf dette er en oversikt over de ulike kalibrene som er tilgjengelig, og hvilke kalibergruppe de er innen. Du kan bruke samem sluttstykkehode for ulike kalibre med samme støtbunn. For eksempel trenger du kun standard sluttstykkehode for kaliber 22-250, 6.5x55, 30-06 og 9.3x62. Dersom du skal ha et løp i 223 trenger du mini sluttstykkehode, skal du ha 375H&H eller 300 WSM trenger du magnum sluttstykkehode. Det følger med magasin til hvert løp, men du må altså handle sluttstykkehode i tillegg dersom du kjøper et kalibet som er i en anderledes kalibergruppe enn den som følger med rifla.

 

Blar litt i oversikten.. .45 Blaser,- ga de den opp til slutt?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har testet denne aimpoint micro med blaser montasje? i såfall hvordan er den. er den stabil uten treffpunktsforandring, bruker jo bare ett av festene på løpet. virket jo ganskje genial

 

Jeg har ikke Aimpoint, men Zeiss CP med Mak-montasje for Blaser. Har ikke fått prøvd siktet mer enn et par ganger, men foreløpig har jeg ikke merket noe forandring av treffpunktet ved av og påmontering.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg var uklar i spørsmålet mitt,men jeg har altså ett løp i 6,5x55 og det er det jeg skal bruke.

Har ikke alverden til erfaring med den ettersom jeg har brukt Fusion på rådyr, men i det siste har jeg sett Federal Premium med Trophy Bonded kule i 140grs der det står e100 = 2705j på pakken, med andre ord lovlig etter vanlig tolking av reglene (og antakelig helt lovlig dersom du ikke kapper for mye løp). Kulen har vel et bra rykte som storviltkule. Fine og blanke sølvhylser har de også :D

 

Kjøpte noen pakker selv for å ha noe til >rådyr men har nå begynt å lade i stedet. Bra presisjon på de jeg testet (ikke testet mange serier men den ser ut å gå veldig kurant i mine børser).

 

Var på JD for en uke siden og de hadde denne patronen inne, det samme hadde Stenvåg.

Link to comment
Share on other sites

Var i Tyskland i forrige uke og kjøpte en montasje til mitt nye Blaser-løp. Tyskerten i butikken foreslo noe to-komponent greier i bunnen over skruehullet i ringene.

Noen som har hørt dette? Det er snakk om et løp i 30-06 og en Zeiss 2,5-10x50. 30mm rør.

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne uka en Blaser R8 Professional i 308w med 48cm løp og en A-tec maxim demper :mrgreen:

Venter på kikkerten, en Zeiss Victory Diavari 3-12x56 med lys. Så i mellomtiden fikk jeg låne en Meopta 3-12x50 med ringmontasjer av butikken jeg handlet hos mens jeg venter (kudos til Nava Namsos)! :wink:

Sålangt er jeg meget fornøyd. Skyter hull i hull på 100m, og børsa er en fryd å skyte med.

 

Nå er det bare å glede seg 10 august! :D

Link to comment
Share on other sites

Da er Blaser R8 Proff i hus, .308win kappet løp til 50cm og montert atec maxim, på toppen står det en Docter unipoint 3-12x56. Så da var det bare for vergudene å holde pause så det går å komme seg utomhus for litt (mye) 8) skyting. Steike gler meg som en unge, blir å brenne løs med jaktmatch slik at det samler seg en haug med hylser, deretter blir det 150gr tsx og 150/168gr sierra :D

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en R93 i 6,5 og 22 en stund nå og er helfrelst (kan vel ikke si noe annet i denne tråden, hehe).

 

Ser det er en del snakk på div tråder at folk kapper blaser løpet til 50 cm.

 

Begge pipene mine har oppgitt løpslengde: 57,8cm fra fabrikk.

MEN når man måler fra ca der kammer sluttet til utgang blir den ca 48,5cm (dette gjelder både 6,5 og 22).

Måler jeg fra ende til ende blir den 57,8cm.

 

Jeg hadde nemlig først tenkt å gi beskjedd til børsemaker om å kappe 8cm, men målte heldigvis først.

Ellers hadde jeg endt opp med en veldig (nesten for) kort pipe.

Link to comment
Share on other sites

I så fall tar Norma feil. Sitat fra Våpenforskriften:

§ 4. Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde

 

Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning fra løpets munning til enden av kolben. Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt.

 

Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon. For revolvere måles pipelengden fra munningen til fremre kant av tønnen. Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del. Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert.

Står ingenting der om unntak for Blaser.

 

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-20090625-0904.html

 

Men det kan hende det er slik Blaser oppgir lengden på løpene de leverer.

Link to comment
Share on other sites

Over til noe annet:

 

Har noen erfaring (helst over litt tid) med bruk av tofot på Blaser R93 med trestokk. Kommer akkurat fra bukkejakt i Skottland (tråd kommer senere), og der var tofot et savn ved et par anledninger.

 

Årsaken til at jeg ikke har somlet meg til å få ordnet en tofot-løsning er at jeg er usikker på om det spinkle forskjeftet er egnet for tofot-bruk. Det skal jo legges litt vekt fremover på tofoten, så en viss belastning blir det vel på forskjeftet.

 

Er det egentlig noe problem?

Link to comment
Share on other sites

Spent på å høre erfaringer rundt tofot og Blaser sjøl. Har nettopp vunnet en impuls-auksjon på eBay, med denne to-foten til 20 amerikanske daler... Det så ut for meg at denne passer på picatinny, men jeg gjetter på at den kan sikkert bygges om til å passe på en hvilken som helst stokk. Hvis ikke, så bruker jeg den på HK416... :)

Link to comment
Share on other sites

Brukerhåndboken sier vel bare at de skal trekkes til med håndemakt. Sauer er en helt annen konstruksjon der man strammer opp en fatning ilåskassen rundt bakenden av løpet, og kikkert står montert på låskassen. Der har forholdet delene imellom mye større betydning enn på Blaser der alt er relatert til løpet, og skruene ikke har annen funksjon enn å hindre at løpet detter ut av stokken.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har planer om kjøpe en Blaser R8 Proffesional. Har også tenkt å montere på en lyddemper. Jeg jakter for det meste elg og hjort og lurer derfor på hvilket kaliber man burde velge med tanke på kapping av løp. Har lyst at rifla skal være kost og hendig. Hvor mye kan man kappe et 30-06 løp? Har dette fra før men uten demper. Er åpen for evt bytte kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...