Jump to content

Barn med våpen, dokumentar kl 20:30 på TVN i kveld


Jørgen

Recommended Posts

Amerikansk doukementar.

Vi følger tre familier som lever for å skyte. Foreldrene har et lidenskapelig forholdt til pistoler, dess større dess bedre, og er ivrige til å lære opp barna til å bruke dem, enten de liker det eller ei. Vi reiser på kruss av USA for å skyte med de pistolvante barna. Bland annet møter vi en seksåring som skyter en AK-47 og en syvårig jente som håndterer sin egen spesielt tilpasese AR-15.

 

Den skal jeg iallefall få med meg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har en stygg mistanke om at dette programmet har en moraliserende antivåpen vinkling av typen

" Se på disse uansvarlige foreldrene som lærer opp barne sine til å bli mordere som skyter med livsfarlige drapsvåpen". :evil:

Link to comment
Share on other sites

Apropo dette med barn og våpen, hvordan behandler "du" våpen og barn?

 

Nå er det jo store forskjeller mellom norske våpenskap og amerikanske revolvere i nattbordskuffa, men opplæringen og aldersgrenser går mer om hverandre trass i regler og lover vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at vi kommer til å bli positivt overasket. Utifra beskrivelsen vil dette sannsynligvis føye seg i rekken av de vanlige "anti-våpen" dokumentarene, med "gærne" foreldre som "tvinger" sine barn til å lære å skyte. Selvsagt finnes slike mennesker, men de er vel neppe i fleretall, og slik sett gir slike "dokumentarer" et feilaktig fremstilling av jegere/skyttere. Men, vi får se. Kanskje dette blir unntaket.

Link to comment
Share on other sites

Apropo dette med barn og våpen, hvordan behandler "du" våpen og barn?

 

Begynn tidlig, eller når de selv ønsker det. Lær bort sunne verdier og holdninger samt realitetsorientering rundt liv og død. (Så er det bare å håpe at din interesse vinner over svigers golf fantasier og broderns fotball fanatisme)

 

DSC_0428-1-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Barn som lærer å bruke våpen under kontrolerte forhold er trygge med våpen.

normal_DSC_0251A.jpg

Meg med to av barnebarna.

Min erfaring er og at de som får dette inn med oppdragelsen ser det som en naturlig del av tilværelsen.

normal_DSC_0255A~0.jpg

Datter med barnebarn.

Men jeg er jo våpen ekstremist.

Link to comment
Share on other sites

Mange virkemidler for å fremheve "hvor sykt" dette visstnok er.

 

Men det tok kaka når hun TvN dama pratet om at gutten snart kunne oppgradere våpenet sitt så hardcut til ett lynraskt bilde hvor han fikk røre avtrekkeren på en full-auto som om det var hans egen oppbevart i hans seng.

 

Go manipulasjon ;)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Clakz der! Det er klart dette ikke er ukontrollerte folk som ikke har peiling på noe som helst. Dette er våpenfolk, som kan våpen. Tror nok de skolemassakerfolka er av dem som ikke har fått denne våpenopplæringen, hvis noen påstår noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

har sett halvparten. Jeg må ærlig si at han faren som lærer sønnen sin våpensikkerhet, på det kurset, gjør det riktig. Om de kanskje er litt unge er så, men de vektlegger sikkerhet og alltid sikker retning på pipe. Jeg var vell 8 første gang jeg fikk skyte sammen med besten, så var jeg vell 11-12 da jeg begynte å skyte med miniatyr rifle på HIL huset på hamar. Mine unger skal få prøve seg på banen, når de blir gamle nok. Hvor gamle vet jeg ikke, men 7-8 kanskje. Jeg tror at ved å la de få prøve tidlig, så kan man innprente sikkerhetsregler, og også fjerne det litt forbudte spennende. just my 05$

Link to comment
Share on other sites

har sett halvparten. Jeg må ærlig si at han faren som lærer sønnen sin våpensikkerhet, på det kurset, gjør det riktig. Om de kanskje er litt unge er så, men de vektlegger sikkerhet og alltid sikker retning på pipe.

Enig der

 

Håper ingen som ser/har sett dette programet sitter med inntrykk av at dette er representativt for Norge... men det skumle er at i morgen, når jeg kommer på jobb, så blir garantert dette samtaleemne.

 

Er trist når en må unnskylde seg for gud og hvermann fordi en er interessert i våpen og jakt.... :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med at barn skal få skikkelig opplæring i hvordan man skal omgås våpen. Det er likevel en ganske enorm forskjell på motivasjonen for opplæringa. Der jeg tenker opplæring og sikkerhet rundt rekreasjonsskyting/konkurranse/jakt, fokuserte iallefall den ene familien på personlig sikkerhet og beskyttelse av familien. Uansett vinkling fra programskaperne, er dette så grunnleggende ulikt min tankegang at håra på ryggen (ikke så mange) reiser seg på meg.

Link to comment
Share on other sites

For å vri litt på denne saken imot "dette er galskap" siden, hvis den finnes her inne da :lol:

 

-så tok jeg jegerprøven i fjor, og på skytebanen var det bare "voksne" mennesker over 16 år, de fleste rundt 20 i gjennomsnitt.. Og jeg lyver ikke når jeg sier at jeg var bekymret for egen helse der jeg sto og venta på tur, hvor mange av de var det som hadde hatt opplæring før disse 15 hagleskudda? Det var ikke mange, munningen pekte i både den ene og andre retningen i uoppmerksomme øyeblikk. På TvN prater dama om noe mens de viser bilder av 6 åringen som i ett uoppmerksomt sekund vrir seg litt mens pappa passer på, så kutter de til pappa som forklarer dette med sikkerhet, så forklarer TvN dama galskapen i det hele. At voksne nybegynnere gjør de samme feilene viser bare èn ting, man bør læres opp når man er små og ikke eier egne våpen men får låne mamma eller pappas som på fritiden er forsvarlig nedlåst \ våpenskap.

 

Problemet er ikke regissørens hat for våpen, men allmennhetens tro om at så lenge det har "dokumentar" påskrevet så er det objektivt :roll:

 

Under siste pennestrøk nå ser jeg at de nå har beveget seg til å si med bilder og virkemidler at våpenopplæringen er skyld i skolemassakrer, men det er da for pokker GTA som har fått skylda for de tidligere :lol:

Link to comment
Share on other sites

Stort ammo forbruk hvertfall.

 

Det og lære skyting og sikkerhet i ung alder er helt topp, fekk selv begynne såvidt med 22en når eg var 6 (og det har nå forhåpentligvis gått bra.)

 

Men unger med automatvåpen/håndvåpen og ein heil del av det de viser fram her syns eg heller lite om. Dette er jo unger som såvidt kan knytte skoa. Dette er ikkje for å var negativ, men det blir litt mye.

Link to comment
Share on other sites

Er trist når en må unnskylde seg for gud og hvermann fordi en er interessert i våpen og jakt....

 

Du trenger ikke unnskylde deg for noe. Når det gjelder jakt pleier jeg å spørre om de er vegetarianere? og så ber du dem holde kjeft.

 

-L-

 

 

:lol:

 

Jeg ber de ikke holde kjeft, men jeg spør om de er veggiser og om de er klar over hvordan maten havner i frysedisken. De fleste pleier å holde kjeft etter det. Kverulerer de videre holder de normalt kjeft etter en halvtime. Det drøyeste jeg har diskutert med noen er ganske nøyaktig 58 min (ja, jeg tok tiden). Tilogmed han måtte medgi at jeg i bunn og grunn hadde rett. Men som sagt... trist å måtte forsvare seg hele tiden. Om jeg sier jeg er interessert i jakt og våpen, så tenker stort sett alle automatisk USA-tilstander med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Ja i USA er alt mulig... Bibelen i den ene hånda, gunner´n i den andre. La merke til at 3000 barn drepes av skytevåpen årlig der borte, og det er det ikke terrorister og innbruddstyver som står for.

 

Forøvrig synes jeg dokumentaren, som vel var britisk(?), ga et objektivt bilde av tilstandene.

Link to comment
Share on other sites

er ikke rart ting er som de er og at et så stor antall mennesker bli drept pga skytevåpen når hver og en kan eie våpen og bære det offentlig. er jo bare sånn det er, plutselig klikker det for en eller anne tulling!

er ikke de barna som blir opplært fra de er små som er problemet. det er de som plutselig får skaffet seg et skytevåpen uten noe som helst grunn som er hovedproblemet!

Link to comment
Share on other sites

Syns egentlig ikke dette var så ille, våpensikkerhet var jo ett gjennomgående tema.

For de som aldri har sett en Mauser engang, var det sikkert et sjokk, men ble positivt overasket, tatt "the American way" i betraktning.

( husker gutten min kom sjokkert springende hjem etter at faren til en kompis stolt hadde vist frem jaktrifla si. Pappa,pappa, faren til Kenneth har bare ei rifle han...)

Link to comment
Share on other sites

( husker gutten min kom sjokkert springende hjem etter at faren til en kompis stolt hadde vist frem jaktrifla si. Pappa,pappa, faren til Kenneth har bare ei rifle han...)

 

Denne kan postes i vitsetråden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Joda, det var vel objektivt, men det var hvertfall i den helt ekstreme enden de hadde funnet de foreldrene......

 

Og at de hadde "klippet" med såpassa om våpensikkerhet var faktisk en positiv overraskelse (i forhold til mine forventninger til dette programmet.)

 

Men vinklinga av saken var det lite tvil om at var negativ.......

Sånne program som dette motarbeider sånne som oss her inne enormt.

Link to comment
Share on other sites

Fra programmet:

 

1: TV-fotograf runder den gærne enden av en M16 (eller var det en AR15?)

2: TV-fotograf spør "It's not loaded, is it?"

:shock:

 

Sier vel litt om kompetansenivået på TV-teamet? :lol:

 

Bortsett fra at jeg er grunnleggende og intenst uenig i selvforsvarsideologien til den der storfamilien, virket det da som om de ellers hadde et noenlunde fornuftig forhold til våpenbehandling og -sikkerhet. Selv om den guttungen nok starta noe tidlig ift. konsentrasjonsevnen han hadde. Men regissøren hadde jobba hardt nok med kryssklipping og effektmusikk for å få dette til framstå "skummelt" :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det motarbeider oss nordmenn så veldig, "alle" vet jo hvor skrullete amerikanerne kan være. Husk, vi snakker om et land der 1 av 5 ikke er i stand til å peke ut hjemlandet sitt på verdenskartet.....

 

Delvis enig i dette, men at det hjelper å skape holdinger om våpen her hjemme i Norge blant folk som ikkje har peiling. Det er eg desverre ganske sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Ja i USA er alt mulig... Bibelen i den ene hånda, gunner´n i den andre. La merke til at 3000 barn drepes av skytevåpen årlig der borte, og det er det ikke terrorister og innbruddstyver som står for.

 

Forøvrig synes jeg dokumentaren, som vel var britisk(?), ga et objektivt bilde av tilstandene.

 

 

 

Ja jeg la merke til de påstod det ja. Men da må de regne "barn" som alle under 22år og det er da ikke objektivt??????

Ifølge FBI så ble 1554 personer under 18 år drept i 2007

Under 22 år 3758.

Inntill 16år, 1182.

 

Og disse tallene INKLUDERER ALLE typer mordvåpen (skytevåpen, kniver, stump gjenstand, kvelning etc)

Så den påstanden er blank LØGN.

Totalt var det 14831 drap og 10086 var med skytevåpen av alle typer.

806 personer under 18år ble drept av skytevåpen. Litt annet tall en det de kom med?

 

 

Og unnskyld, men hva f*** er vitsen med å vise alle de fullautovåpna utover å gi inntrykk av at hvem som helst kan gå inn i en butikk og spasere ut med en? (den muligheten forsvant i 1934, men da det dog bare er 75år siden kan vi jo ikke vente at media skal ha lært det enda.... :roll: )

De utgjør ikke noen trussel mot samfunnet. TO drept med lovlige Fullauto våpen siden 1934. den ene gjerningsmannen var en politimann!

Annen faktafeil. Amerikanske spesialstyrker bruker IKKE halvauto AR15 som de påstod en plass i den "dokumentaren". Det var han som hadde bygd en AR15 til ungen sin. De kom nok med den kommentaren da de ville gi et inntrykk at her var en far som hadde bygd ett fryktelig våpen som SF bruker i krig til ungen sin...

 

 

Edit. Rettet tall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syns det er bra at barn lærer om sikkerhet og sånt når de er små, enn når de f.eks. er 15 år og først hører om det når de skal ta jegerprøven.

 

Selv gikk jeg bak ryggen på far min på jakt siden jeg var 7-8 år, og skjøt først med hagle da jeg var 8.

Link to comment
Share on other sites

Aaah ja, la oss ha en baissetråd om amerikanerne. Flott.

 

Og visse av dere synes dette var objektivt?

Det er bare trist.

Dette er tilsvarende like objektivt som en pro-våpen film fra NRA.

 

Som Cardinal påpeker florerer det med faktafeil i dette programmet.

I tillegg er familiene som er på forhånd valgt ut til å være med selvfølgelig i den mer ekstreme enden av skalaen,

og klippingen er flere ganger kreativt ordnet for å gi inntrykk av ting som ikke er sannheten.

I tillegg skal det selvfølgelig fokuseres på at den tilsynelatende ADHD-rammede Owen(?) altfor mye.

 

Kan tenke meg at de som synes dette var objektivt også synes Bowling For Columbine er en ekte dokumentar,

og det sier isåfall sitt for min del, slik det seg hør og bør.

 

Og kildehenvisning til hvor du har statistikken på at 1 av 5 amerikanere ikke kan peke ut USA på kartet?

Link to comment
Share on other sites

Ja i USA er alt mulig... Bibelen i den ene hånda, gunner´n i den andre. La merke til at 3000 barn drepes av skytevåpen årlig der borte, og det er det ikke terrorister og innbruddstyver som står for.

 

Forøvrig synes jeg dokumentaren, som vel var britisk(?), ga et objektivt bilde av tilstandene.

Ja jeg la merke til de påstod det ja. Men da må de regne "barn" som alle under 22år og det er da ikke objektivt??????

Ifølge FBI så ble 1554 personer under 18 år drept i 2007

Under 22 år 3758.

Inntill 16år, 1182.

 

Totalt var det 14831 drap og 10086 var med skytevåpen av alle typer. Hvis det samme forholdet gjelder over, betyr det at ca 1000-1100 personer under 18år ble drept av skytevåpen. Litt annet tall en det de kom med?

 

806 under 18 ble drept med skytevåpen. Bare for å være litt pirkete.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...