Jump to content

IPSC/DSSN regelverk og kamo


Stat 0

Recommended Posts

Var nylig å deltok på et Level 2 stevne, med mitt Safariland 6354DO hylster som tilfeldigvis har multicamo wrap. Utenom dette gikk jeg i sivilt. 
Er en forholdsvis ny dynamisk skytter, så tok et kjapt søk i IPSC regelverket rundt dette med kamo før stevnet, der det står som skrevet:

 

"The use of camouflage or other similar types of military or police garments other than by competitors who are law enforcement or military personnel is discouraged.

The Match Director will be the final authority in respect of what garments must not be worn by competitors" og

 

"Competitors deemed by the Match Director to be active law enforcement officers or military personnel may be entitled to use their duty holster and allied equipment. However, the Range Master will remain the final authority in respect of the safety and suitability of using such equipment at IPSC matches"

 

Etter å ha kommet litt over halvveis i matchen uten noen kommentar fra RO i min squad, så fikk jeg til kommentar fra en annen RO enn den min squad fulgte med beskjed at det var strengt forbudt med alle typer kamo på IPSC stevner.
Min tolkning av regelverket er dog at det er "discouraged" og ikke "prohibited". Selv er jeg yrkesmilitær og jobber i Forsvaret, men RO mente fremdeles at det var et blankett forbud mot alle slags former for kamo med mindre man gikk i full uniform med utlevert våpen og ammo. (Dette til tråss for at en annen deltaker på stevnet hadde jakt-kamo jakke, men putt putt). 

 

Det var selvsagt ingen krise for min del da jeg hadde en 'liten' anelse om at noen kom til å klage så jeg bytta enkelt til et annet safariland hylster uten camo.

 

Så vil gjerne bare høre litt fra dere her i forumet, er dere enige om at det er total blankettforbud mot alle typer kamuflasje på matcher til tross for å faktisk være tjenestegjørende med gyldig tjenestebevis man kan framvise til RO/RM/MD?

Da tenker jeg kun på bruk av et hylster eller en caps med kamo, ikke full mix-match av uniformseffekter. Må man virkelig gå i full uniform for å bruke 'effekter' som kan ha et militært opphav eller bruke materiell som man har utlevert og bruker på jobb?

Min tolkning av det jeg har lest enn så lenge er vel at så lenge man har tjenestebevis, så bør man kunne bruke effekter i seg selv (i.e hylster som man har fått av jobb) uten å nødvendigvis gå i full uniform?

 

Tanker :-)?
 

 

 


 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Knottis at det er snakk om bekledning, ikke utstyr i den loven.
Kan ikke telle hvor mange Sordin øreklokker med multicam jeg har sett på match.
Så litt camo på et hylster, mobildeksel, øreklokker, brillerammer? etc er ganske feil å legge seg oppi.

Den andre linjen om "Duty holsters" der er tiltenkt bruk av tjenestehylster som ikke møter de vanlige kravene for hylster til ipsc.
Så selv om du hadde hatt et safariland retention hylster på drop-leg kunne MD sagt at det var greit fordi det er et utlevert jobbhylster. Veldig høflig å spørre i sånne tilfeller da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, killi said:

Jeg er enig med Knottis at det er snakk om bekledning, ikke utstyr i den loven.
Kan ikke telle hvor mange Sordin øreklokker med multicam jeg har sett på match.
Så litt camo på et hylster, mobildeksel, øreklokker, brillerammer? etc er ganske feil å legge seg oppi.

Enig, men jeg orka ikke krangle på det. Tenker jeg kan heller ta kontakt med MD/RM ved et større stevne å si ifra neste gang. Skal på Kongsvinger Open så kan jo bli artig å se hvordan det går der. 

Flere må gjerne slenge seg på med meninger! 
 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Cardinal said:

TS, du skrev Safariland 6354DO. På Safariland sin hjemmeside er dette for det meste lårhylster, men du hadde det i belte som vanlig hylster?

Hylsteret står montert på en Safariland QLS mid ride så det er ikke et dropleg system /lårhylster nei. 

Pistolen kommer i riktig høyde ifl reglene til dynamisk men har dog en festestropp som går rundt låret. 

Var på Kongsberg Open lv 3 idag og fikk dispensasjon fra Range Master til å bruke hylsteret når jeg kunne vise tjenestebevis, men fikk kommentarer fra to forskjellige RO'er (den ene var den samme RO'en som på level 2 stevne jeg snakka om så jeg ser bort fra vedkommende) om at dette ikke var innanfor før jeg sa at jeg allerede hadde fått dispensasjon. Virker nesten som om det er fullstendig motstridende forståelser av regelverket, noen sier "ja du kan få lov siden du er aktivt tjenestegjørende" mens andre blånekter på at det er innenfor med mindre man stiller i full uniform med rigg, utlevert våpen og ammo. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig hadde ikke sagt noe på det, sålenge det sitter høyt nok til å tilfredstille reglene. kamuflasje-reglene tolker jeg til å være på bein og overkropp. Evt så hadde jeg muligens konferert med RM/MD hvis feks det kom en i grønne Crye Combat pants/shirt, med Multicam hylster, tjukt MC "Padded" belte og MC magasintasker. Men bare MC hylster på vanlig belte, nei.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
Stat 0 skrev (På 3.6.2023 den 19.03):

noen sier "ja du kan få lov siden du er aktivt tjenestegjørende" mens andre blånekter på at det er innenfor med mindre man stiller i full uniform med rigg, utlevert våpen og ammo. 

 

Skal på DSSN kurs selv, med 6354DO midride, i multicam 😂

 

Betaler allerede 3500 for et kurs, sikkert noen tusen til for blyfri ammo. Da kjøper jeg ikke et helt nytt sett med utstyr for noe jeg ikke vet om jeg kommer på å drive med heller.

Link to comment
Share on other sites

Når er det kurs?

Er det Glock17 du bruker? Du vil ikke komme på kurs med lårhylster.

 

Ta på spandergamasjene og kjøp noe rimelig eller lån. Feks denne  https://www.miltrad.no/butikk/vapentilbehor/cytac-mega-fit-holster/

 

Jeg tror jeg har liggende et orginalt som ble levert med Glock gen1 som du kan få hvis jeg finner det.

Det er helt basic med åpning under- men det dekker avtrekker og ligger klistrert til kroppen, men det gjør jobben noen dager på kurs. Og det er ikke camo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt ovenfor så er det sikkert lurt å avklare eventuell tvil med MD i forkant. Og som en annen staut sørlending (eller innflytta nordlending) sa så kan til nød svart tape eller noe slikt løse problemet.

 

Når det er sagt: jeg har skutt mange stevner med en eller flere kamo-effekter. Spesielt på DSSN riflestevner så liker jeg å bruke de mag-taskene jeg bruker i tjeneste og som er i multicam. Har aldri fått kommentar på det. Har også brukt caps i Norsk Kamo.

Har også mange ganger brukt Safariland med QLS på mid ride - dog i ørkenfarge, ikke kamo

 

Dette har jeg gjort på alt fra L1 til L3 matcher. Det kan selvfølgelig ha vært ren flaks at jeg aldri har fått kommentarer på dette.

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

petrolhead skrev (På 11.11.2023 den 11.37):

Når er det kurs?

Er det Glock17 du bruker? Du vil ikke komme på kurs med lårhylster.

 

Ta på spandergamasjene og kjøp noe rimelig eller lån. Feks denne  https://www.miltrad.no/butikk/vapentilbehor/cytac-mega-fit-holster/

 

Jeg tror jeg har liggende et orginalt som ble levert med Glock gen1 som du kan få hvis jeg finner det.

Det er helt basic med åpning under- men det dekker avtrekker og ligger klistrert til kroppen, men det gjør jobben noen dager på kurs. Og det er ikke camo.

 

Neste helg. Bruker Safariland quick release gafler på det meste, kan skifte sømløst mellom hofte, lår og alt i mellom. Har i likhet med trådstarter et eldre utlevert safariland hylster uten multicam. Men takk for tilbudet 😀

 

6354DO var ei real hodepine å få importert over dammen, men bedre trekk og hylstring skal man se lenge etter. det blir noe trist å skulle forsake den.

 

Bartemannen skrev (På 11.11.2023 den 21.13):

Når det er sagt: jeg har skutt mange stevner med en eller flere kamo-effekter. Spesielt på DSSN riflestevner så liker jeg å bruke de mag-taskene jeg bruker i tjeneste og som er i multicam. Har aldri fått kommentar på det. Har også brukt caps i Norsk Kamo.

Har også mange ganger brukt Safariland med QLS på mid ride - dog i ørkenfarge, ikke kamo

 

Tenker man bruker det man har, det man er vant til og det man vet funker. For meg ihvertfall blir det rart man skal henge seg opp i hva som er til tjenestebruk og ikke, men glosser fort over at mesteparten faktisk bruker skumle våpen tiltenkt tjenestebruk, eller derivativer av dem.

 

Ser poenget til DSSN, at man ikke vil se ut som en milits. men mye av den småpirkinga som trådstarter erfarte, kunne dem være for gode uten. Det er virkelig ikke kondusivt for å ha det hyggelig. Håper og satser på at miljøet i min nye klubb er godt.

 

Edited by bjoerkeng
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du ha et hylster med aktiv sikring på til DSSN?

 

Påstanden om "bedre trekk og hylstring skal man se lenge etter" er definitivt ikke riktig ift et vanlig kydex hylster uten aktiv sikring.

 

Dynamisk Sportsskyting er en sivil idrett, forvaltet av IPSC internasjonalt, hvor man har et regelverk for å sikre mest mulig likhet for alle deltakere.

Det handler ikke om pirk, men om å holde seg innenfor de reglene som er satt.

 

I Norge så kan personell tjenestegjørende i politiet eller forsvaret få lov til å bruke tjenesteutstyr i f.eks Production eller Production Optics, men det fordrer da at man stiller i uniform som en representant for den organisasjonen.

Dette er regler som man har vedtatt lokalt i Norge, mulig andre regioner tillater tjenesteutstyr uten bruk av uniform.

 

Kjøper man IPSC utstyr fra de etablerte leverandørene, som f.eks Ghost, DAA, CR Speed etc, så får man utstyr som fungerer meget bra til denne sporten.

 

Ønsker man å bruke tjenesteutstyr, så er NROF N3 skyting alternativet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

Dynamisk Sportsskyting er en sivil idrett, forvaltet av IPSC internasjonalt, hvor man har et regelverk for å sikre mest mulig likhet for alle deltakere.

Det handler ikke om pirk, men om å holde seg innenfor de reglene som er satt.

 

Det handler om pirk, dersom reglene påtvinges de som ligger nederste halvdel på resultatlisten...

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (1 minutt siden):

Grunnen til høyderegel på hylster er vel for at man ikke skal kunne starte med hånda nærmeste liggende på grepet, hvis det var lov så er det nok flere enn bare de dårligste som hadde valgt lavere plassering av hylster.


Jeg har hylsteret mitt på absolutt laveste jeg for lov til og fortsatt gå igjennom utstyrssjekken på større matcher. 

Link to comment
Share on other sites

Reglene til IPSC er såpass enkle å følge, men da bør også RO'ene faktisk kunne dem og ikke finne på egne regler.

 

Når det gjelder hylster, så bør man kunne avse en 500-lapp og litt til for et helt basic et som oppfyller kravene til IPSC. Er masse annet unødvendig fjas folk kjøper seg før de drar på kurset.

Link to comment
Share on other sites

Regeltolkning er fascinerende greie, bland inn engelsk også, ikke engelskspråklige, frivillig arbeid, varierende bakgrunn, intensjoner fra de som skrev de, og tolkningene som kommer ut er ikke alltid helt like, tidvis litt kreative. 

RO'er som finner på egne regler er en greie som tidvis  kommer, mye p.g.a. feiltolkninger. Eksempel her at fascinerende mange feks svarer nei på at tjenestepersonell i uniform kan bruke tjenestehylster. Heldigvis får de erfaring jo mer de jobber og skyter, og kompetansen økes. 
 

Tror ikke noen har påstått at IPSC regelverket er perfekt, fra ene eller andre siden. Vi skal ikke lenger enn til EM for å se dette.

IPSC sliter litt med at de som lager regler/adminstrerer regler, ofte ikke har skutt på mange år, eller kun skutt på lavt nivå, så de aner ikke konsekvenser da de ikke helt har skytterkompetansen/nivå de trenger for å forstå det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (23 timer siden):

Hvorfor skal du ha et hylster med aktiv sikring på til DSSN?

 

Av den enkle grunn at jeg har det, allerede trener med det, har blitt god med det, og liker det.

 

Alt er en treningssak.

 

AGR416 skrev (23 timer siden):

Påstanden om "bedre trekk og hylstring skal man se lenge etter" er definitivt ikke riktig ift et vanlig kydex hylster uten aktiv sikring.

 

Du skal få prøve den om du noen gang er i midt norge 🙂 Du skal få kunne beklage meg for å være Safariland fanboy, og det skal jeg ikke krangle på. Nymotens ALS/SLS er kongen av hylster og den åsen er jeg forberedt til å dø på.

 

Er ikke noen stor utfordring for meg å kaste på meg støvler, M17 og ta med tjenestebevis, men syns i heletatt det er rart å skulle krangle om et hylster som uansett tilfredstiller absolutt alle krav i IPSC regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Safariland som tjenestehylster i nær 15 år, som befal i Forsvaret, pluss nesten 10 år i NROF.

Det er ikke bedre enn et friksjonsbasert kydex-hylster til IPSC.

 

Jeg vil anbefale å bruke utstyr designet for IPSC; hylster, belte og magholdere laget til IPSC gir mye bedre opplevelse.

 

ALS/SLS (Level 3) er ikke godt egnet til IPSC. Ingen som prøver å ta fra deg pistolen på en stage.

Edited by AGR416
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (11 minutter siden):

Jeg har brukt Safariland som tjenestehylster i nær 15 år, som befal i Forsvaret, pluss nesten 10 år i NROF.

Det er ikke bedre enn et friksjonsbasert kydex-hylster til IPSC.

 

Jeg vil anbefale å bruke utstyr designet for IPSC; hylster, belte og magholdere laget til IPSC gir mye bedre opplevelse.

 

ALS/SLS (Level 3) er ikke godt egnet til IPSC. Ingen som prøver å ta fra deg pistolen på en stage.

 

Da har du en god gammel 6004, veldig trygg men veldig treig, det har du helt rett i.

 

63xx serien er et annet dyr, betydlig kjappere. den bøse munninga på hylsteret er veldig enkel å jobbe med, og når tommelsikringa er bekjempa så har du ingen friksjon å kjempe imot, da er det kun å dra pipa opp av pluggen den står i. Ellers sitter den så støpt som du ønsker etter du har justert spenninga.

 

Racingrig blir det kansje i framtida, men om alt blir tillatt av RO så har jeg ingenting imot å være litt 'treig'. Blir ikke noe EM uansett på meg.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, bjoerkeng said:

 

Da har du en god gammel 6004, veldig trygg men veldig treig, det har du helt rett i.

 

63xx serien er et annet dyr, betydlig kjappere. den bøse munninga på hylsteret er veldig enkel å jobbe med, og når tommelsikringa er bekjempa så har du ingen friksjon å kjempe imot, da er det kun å dra pipa opp av pluggen den står i. Ellers sitter den så støpt som du ønsker etter du har justert spenninga.

 

Racingrig blir det kansje i framtida, men om alt blir tillatt av RO så har jeg ingenting imot å være litt 'treig'. Blir ikke noe EM uansett på meg.

 

Jeg jobber for de som har agenturet for Safariland i Norge......

 

Jeg har brukt 6004 ja, tilbake på begynnelsen av 2000-tallet.

 

Jeg brukt flere andre modeller også, herunder 6378 og nå 7390.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, AGR416 said:

Nå prøver jeg å gi råd, så litt unødvendig med spydige kommentarer.

Men det er vel rom for andre å slippe til og inn i mellom rådene dine?

Skøt mitt første IPSC NM på 80-tallet. Men har ikke vært "aktiv" i alle disse årene men har jo selvsagt mening om mye. Alt kommer dessverre ikke like godt ut i skriftlig:P.

 

Men så lenge han klarer å plassere hylsteret som han har i riktig vinkel og høyde og fjerner camoen så er vel han good to go.

Jeg fikk inntrykk i begynnelsen at han skulle komme på kurs med hylsteret på låret...

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, petrolhead said:

Men det er vel rom for andre å slippe til og inn i mellom rådene dine?

 

Dette er ikke et godt råd:

 

"Enkelte vil bare ha rett og er norgesmester før han er introdusert til sporten. Her nytter det ikke å diskutere."

 

Kamo på hylsteret burde ikke være noe issue på kurset.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

On 11/11/2023 at 11:37 AM, petrolhead said:

Når er det kurs?

Er det Glock17 du bruker? Du vil ikke komme på kurs med lårhylster.

 

Ta på spandergamasjene og kjøp noe rimelig eller lån. Feks denne  https://www.miltrad.no/butikk/vapentilbehor/cytac-mega-fit-holster/

 

Jeg tror jeg har liggende et orginalt som ble levert med Glock gen1 som du kan få hvis jeg finner det.

Det er helt basic med åpning under- men det dekker avtrekker og ligger klistrert til kroppen, men det gjør jobben noen dager på kurs. Og det er ikke camo.

 

Hvorfor anbefaler du et hylster som ikke er lov?
image.png.b69dd05683bbbe6bce870823cf09a1fd.png

Edited by Carl Volt
Link to comment
Share on other sites

Nå er det kommet mange gode svar her i tråden, og sannsynligvis er man nærme en konklusjon.

 

Vil bare skyte inn at å være norgesmester, kretsmester, distriktsmester, europamester eller verdensmester for den saks skyld IKKE er ensbetydende med å kunne regelverk eller tolkning av regelverk best.
Det betyr at man er den beste utøveren av selve sporten under en gitt konkurranse f.eks NM.

 

 

Nå sier jeg overhode ikke at ikke personer i tråden har ikke gitt veldig korrekte svar - for det har de sikkert -  men å trekke en konklusjon til at å være norgesmester er ensbetydende med å være regel-ekspert er et bomskudd.

 

Jeg kjenner opptil flere norgesmestere som er drittgode utøvere, men som garantert ikke kan alle mikro-detaljer i alle regelverkets paragrafer.
Og tilsvarende så kjenner jeg helt sikkert folk som kan gjengi omtrent alt som står i IPSC handbook ordrett som sitat, men som knapt har vært over midten på en resultatliste noen gang.

 

PS Jeg er klubbmester, kretsmester, distriktsmester, norgesmester og europamester. Men ikke i dynamisk 😂 Jeg kan reglene sånn pass overordnet.

 

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Bartemannen said:

PS Jeg er klubbmester, kretsmester, distriktsmester, norgesmester og europamester. Men ikke i dynamisk 😂 Jeg kan reglene sånn pass overordnet.

 

Siden du er såpass aktiv i idretten regner jeg med det er noe annet enn skyting og fra en svunnen tid før internett? Sånn siden jeg ikke finner noe om det ;) 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...