Jump to content

Store mengder!


vavlo

Recommended Posts

Blir litt som på nyhetene i USA om de arresterer noen narkolangere som har 2-3 pistoler, ei rusten hagle og ett par gamle jaktrifler (ingen AR15 siden de ikke har råd selvsagt) og kaller dette for et arsenal.

 

De fleste jegerne jeg kjenner ville alene fått tittelen "nok til å forsyne heimeværnet" 🤣

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Rausheim skrev (På 5.8.2022 den 21.48):

De fleste jegerne jeg kjenner ville alene fått tittelen "nok til å forsyne heimeværnet" 🤣

Ja særlig med tanke på at når vi for ca 10 år siden innbød dem til feltstevne med ordentlige militørvåpen, og ikke det som defineres som "militær" i NSF, så hadde dem ikke våpen til (de få) som kom, og ikke ammo nok for at de som kom fikk skyte heller.
Vi måtte sponse dem rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Poster denne vedr. våpenamnestiet her, i stedet for å lage en ny tråd. Om det kan kalles store mengder (18 653 ulovlige/uregistrerte våpen, de fleste rifler og hagler) skal jeg ikke mene for mye om. Men jeg er rimelig sikker på at de ulovlige våpnene man helst skulle fått tak i ikke er med denne gangen heller.

 

Politiet fikk over 18.000 ulovlige våpen under amnesti – dobling fra sist | ABC Nyheter 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sitat

– Nå er det 18.653 færre ulovlig våpen i Norge. Det viser at amnestiet var nødvendig og riktig. Ulovlige våpen er en stor risiko for samfunnet.

 

Sitat

Hele 85 prosent av de innleverte våpnene var hagler (7.694) og rifler (8.142).

 

... lemfeldig omgang med sannheten, der igjen, altså. Helt uten data er jeg 99,99 % sikker på at jeg har rett når jeg hevder at 99 % av de haglene ikke var ulovlige våpen i det hele tatt, men lovlig uregistrerte. I tillegg er sikkert en liten prosent av riflene også lovlig uregistrerte antikke våpen, så korrekt påstand hadde sikkert vært "nå er det ca 10 000 færre ulovlige våpen i Norge" men det er vel for mye å forvente av både politiker og journalist.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

– Nå er det 18.653 færre ulovlig våpen i Norge. -  Ulovlige våpen er en stor risiko for samfunnet.

Hele 85 prosent av de innleverte våpnene var hagler (7.694) og rifler (8.142).

 

Hvis man ser på bildene til diverse reportasjer om "amnestiet", vil man se (blant annet på bildet til den overnevnte artikkelen) at en god del av de påstått "ulovlige" rilene er gamle DFS-våpen, som mer eller mindre "oppbygde" Krag-Jørgensen, Kongsberg M/59 og M/67.

 

Størstedelen av disse våpnene er ikke "ulovlige". Men de var kanskje heller ikke "lovlig registrert" på noen bruker. I følge politiet er det til enhver tid et stort antall dødsbo med våpen (tallet 10.000 har vært nevnt) som ikke er oppgjort, og våpnene solgt, eller omregistrert på arvinger.

 

Jeg vil derfor anta (@Vargen får korrigere meg) at mange av disse våpnene stammer fra dødsbo, der den ansvarlige om sider "fikk ut fingeren". Eller rett og slett fra oss vanlige skyttere, som ikke har brukt disse riflene siden STR 200 kom i 1990, og som nå nyttet høvet til å bli kvitt dem.

 

Men om det resulterte i så stor reduksjon av "risikoen for samfunnet", kan man kanskje ha sine egne tanker om.

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern, jeg har ikke statistikk for hele landet og kan bare svare sånn omtrentlig for mitt tjenestested. Slik vi fikk beskjed om å fylle ut statistikk-skjemaet, så teltes bare uregistrerte våpen med i amnestiet. Det meste som ble innlevert var lovlig registrert men utrangert så eierne ville kvitte seg med dem, og det ikke var noen salgsverdi. Disse skulle altså ikke telle med, statistikken for amnestiet skulle bare være uregistrerte våpen. Men i det antallet kommer jo lovlig uregistrerte hagler også. Om alle telte på samme måten vet jeg ikke, men dette var det jeg fikk beskjed om. Det aller meste jeg tok imot under amnestiet står derfor ikke i statistikken jeg sendte inn.

 

Nesten alle haglene som kom inn var lovlig uregistrerte, eller de var lovlige før de skiftet eier i et dødsbo. Noen få unntak, det dukket opp et par eldre pumpehagler som aldri var registrert pluss et par-tre hagler som var blitt solgt fra registrert eier uten å bli registrert på kjøperen (ja, det finnes folk som stoler på at kjøper skal ordne opp med papirene).

 

Riflene som ikke var registrert eller var meldt tapt for lenge siden var nesten utelukkende gamle Krag og Mauser. Det ble innlevert mer enn en håndfull DFS-krager i godt brukt stand som aldri har vært registrerte. Altså var der noen aktive skyttere som konkurrerte i en årrekke uten å noen gang ha våpenkort...

 

Noen få svært rustne antikviteter dukket opp, noen av munnladerne var fremdeles ladd. Jeg sendte nesten alle hjem igjen med disse, da de kan eies fullt lovlig og da jeg ikke vil ha en ladd rustklump inn på stasjonen. Noen få ville ikke ha skrapjernet selv om de fikk lov, dette var fullstendig nedsarvede våpen uten samlerverdi så det får gå i kverna. 

 

I tillegg kom det inn et antall førkrigs pistoler og revolvere, de fleste i ubrukelig rusten tilstand. Og så en US-karabin og en MP-40, begge sto på Forsvarets liste over tapte våpen men var fremdeles hos de som hadde fått dem utlevert en gang for lenge siden. Gubber på 80-90 år tok kontakt og lurte på om de kunne få lov til å levere inn tjenestevåpen snart, de hadde ikke vært på rep på flere tiår og regnet med de ikke var mobdisponerte lengre...

  • Like 6
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Vargen said:

@Jegermeistern, jeg har ikke statistikk for hele landet og kan bare svare sånn omtrentlig for mitt tjenestested. Slik vi fikk beskjed om å fylle ut statistikk-skjemaet, så teltes bare uregistrerte våpen med i amnestiet. Det meste som ble innlevert var lovlig registrert men utrangert så eierne ville kvitte seg med dem, og det ikke var noen salgsverdi. Disse skulle altså ikke telle med, statistikken for amnestiet skulle bare være uregistrerte våpen. Men i det antallet kommer jo lovlig uregistrerte hagler også. Om alle telte på samme måten vet jeg ikke, men dette var det jeg fikk beskjed om. Det aller meste jeg tok imot under amnestiet står derfor ikke i statistikken jeg sendte inn.

 

Nesten alle haglene som kom inn var lovlig uregistrerte, eller de var lovlige før de skiftet eier i et dødsbo. Noen få unntak, det dukket opp et par eldre pumpehagler som aldri var registrert pluss et par-tre hagler som var blitt solgt fra registrert eier uten å bli registrert på kjøperen (ja, det finnes folk som stoler på at kjøper skal ordne opp med papirene).

 

Riflene som ikke var registrert eller var meldt tapt for lenge siden var nesten utelukkende gamle Krag og Mauser. Det ble innlevert mer enn en håndfull DFS-krager i godt brukt stand som aldri har vært registrerte. Altså var der noen aktive skyttere som konkurrerte i en årrekke uten å noen gang ha våpenkort...

 

Noen få svært rustne antikviteter dukket opp, noen av munnladerne var fremdeles ladd. Jeg sendte nesten alle hjem igjen med disse, da de kan eies fullt lovlig og da jeg ikke vil ha en ladd rustklump inn på stasjonen. Noen få ville ikke ha skrapjernet selv om de fikk lov, dette var fullstendig nedsarvede våpen uten samlerverdi så det får gå i kverna. 

 

I tillegg kom det inn et antall førkrigs pistoler og revolvere, de fleste i ubrukelig rusten tilstand. Og så en US-karabin og en MP-40, begge sto på Forsvarets liste over tapte våpen men var fremdeles hos de som hadde fått dem utlevert en gang for lenge siden. Gubber på 80-90 år tok kontakt og lurte på om de kunne få lov til å levere inn tjenestevåpen snart, de hadde ikke vært på rep på flere tiår og regnet med de ikke var mobdisponerte lengre...

Jeg vil anta at  din erfaring med det som ble innlevert da  understøttet det Jegermeister antok, at  det  ikke  akkurat er de store mengdene "risikovåpen" man har  fått ryddet opp blant, uansett godt dødsbovåpen og annet har blitt tatt  hånd om.

 

Men har de styrende i sine ville fantasier trodd  at  Kjell Kjeltring og Christoffmisbruker Robin hadde  gått man av huse for  å levere inn arsenalet sitt.....?

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (20 timer siden):

Det ble innlevert mer enn en håndfull DFS-krager i godt brukt stand som aldri har vært registrerte. Altså var der noen aktive skyttere som konkurrerte i en årrekke uten å noen gang ha våpenkort...

Det tviler jeg på. De har nok vært registrert et sted. Det var jo ikke akkurat 100% kontroll på registreringssystemene i den tida der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (22 timer siden):

Gubber på 80-90 år tok kontakt og lurte på om de kunne få lov til å levere inn tjenestevåpen snart, de hadde ikke vært på rep på flere tiår og regnet med de ikke var mobdisponerte lengre...

 

Ja, vi kan jo flire :winke1:, men samtidig står det respekt av stayerevnen, og at det i det minste er noen som kan yte motstand dersom landet skulle bli utsatt for en ny invasjon. Honnør til disse gutta :-D

  • Like 8
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom politiet nest siste dag under amnestiet, jeg har en saluttkanon som var registreringspliktig. Jeg hadde ikke fått med meg POD sine rundskriv fra 2021. Jeg sto i kø i en og en halv time! Køen var lang og politikammeret hadde fått ekstern bistand med ekstra folk for å ta unna. De som sto i køen var mange eldre med lovlig ervervede hagler fra før 1990. Mange var barnebarn fra våpeneiere som for lengst var gravlagt. Ellers så jeg våpen som var antikke og som burde kunne beholdes. Jeg ble hyggelig mottatt av en kyndig kvinne som sa at jeg kunne beholde kanonen, ta den med hjem og du får våpenkort i posten, kortet kom etter ca.20 dager. Jeg så også en del ammunisjon av antikk årgang som jeg gjerne skulle hatt kloa i, jeg er registrert patronsamler, men det hadde nok passet dårlig om jeg skulle ta disse patronene ut av køen og inn i min bil😎

 

Jeg kan tilføye at kanonen fikk jeg som bruksvåpen, ikke som affeksjon hvor det er bruksforbud, det var hyggelig. Den går heldigvis ikke under jaktgarderoben eller som banevåpen.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (16 minutter siden):

Jeg kan tilføye at kanonen fikk jeg som bruksvåpen, ikke som affeksjon hvor det er bruksforbud, det var hyggelig.

 

Det er ikke bruksforbud på affeksjon etter ny lov/ forskrift.

 

Jeg har nylig fått omregistrert 2 arvede våpen fra jakt til affeksjon, og har beholdt våpenkortene som lar meg kjøpe ammunisjon. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (14 timer siden):

Jeg kan tilføye at kanonen fikk jeg som bruksvåpen, ikke som affeksjon hvor det er bruksforbud, det var hyggelig. Den går heldigvis ikke under jaktgarderoben eller som banevåpen.

Tok et kurs for et par måneder siden. Mye svartkrutt, og smell. Artigste kurset jeg noensinne har vært på :-D

Uansett, saluttkanoner, mortere, alt som smeller, og er gøy. Ta et godkjkjenningskurs, og du slipper å undres på om du har lov. Våpenkortene du får på kanonene, er latterlig enkle :winke1:, da det som regel ikke finnes noe "våpennr." :-D

Link to comment
Share on other sites

@jjrckd Var før meg, men du vil nok revurdere diameter når du regner på driftskostnader. Svartkrutt er ikke billig, dersom man må kjøpe. 

For å bruke et gammelt ordtak, det er ikke størrelsen det kommer an på, det er måten du bruker den på. Å fyre for kråkene, er et annet. Vi har testet med karduser, i relativt små diameter, fra ca. 2,5 cm, til 5,0 cm, i forskjellige "løpslengder", ofte går man ned i ladning, for å få den beste smellen :winke1:

 

Og en annen ting vi fant ut, er at karduser i aluminiumsfolie, smeller bedre enn de laget av papir. Tror de komprimeres bedre :winke1:

 

Igjen er vi OT :-D

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.henrykrank.com/ardesa-napoleon-iii-standard-cannon-69cal-cat00193/

Jeg har denne, Ardesa Napoleon III i kaliber .69" Den har våpennummer. Det som er litt kjipt er at jeg må skru den av lavetten/vognen for å sette kanonen på høykant i våpenskapet. Hun som behandlet søknaden min på stedet aksepterte at jeg var kvalifisert/uten kurs p.g.a. flere års erfaring. Tut og kjør, men jeg tror at et kurs autoriserer for saluttering. @gubben38 løp og kjøp, dersom du finner en importør.

433186340_Propelantb.JPG.ad92963cea57528a2dac901784f5bc4a.jpg

649211973_Kanond.JPG.efe9ae077f06d6ab3f3c550f7c3d69a6.jpg

823936168_Kanonb.JPG.bccae838c4630d639081f6c0668105b6.jpg

1241574184_Kanonc.JPG.7451ff5fe94031a69a891fc717d01219.jpg

1274745464_propelantd.JPG.e10eb64abd618313c6ea18806cb5cae2.jpg

1842036324_Propelanta.JPG.ee1dfd486773a2cf9bcd9e6d52f8525a.jpg

2129273005_propelantc.JPG.8b14b626b4ccd4cc26819ca0e464bda1.jpg

1303624239_Saluting3.JPG.5838164e8e2da35cb78074b1a43ca442.jpg

Det siste bilde her tok jeg på Malta, er kanonen for stor kan den sikres med kjetting eller annet så den ikke kommer på avveie...står det skrevet et sted 😆

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 7.7.2023 den 19.07):

Det tviler jeg på. De har nok vært registrert et sted. Det var jo ikke akkurat 100% kontroll på registreringssystemene i den tida der.

 

K

Eneste mulighet til at de kan ha vært registrert er at akkurat de kartotekkortene av en eller annen grunn ikke ble ført inn i databasen under den store digitaliseringsjobben, som skjedde med manuell inntasting, omkring 2004 eller så.

 

De aller fleste krager er registrert på en eller annen levende eller avdød person, noen av dem har stått på samme eier siden 60-tallet.

 

Uregistrert Krag lå det en del av og slang etter krigen, det var ikke helt få som ble gjemt unna. Jeg vet om en i slekta mi, som forble uregistrert til den gikk tapt i en husbrann på 2000-tallet. Og siden våpenkort sjelden blir kontrollert på stevner var det nokså fritt fram å bruke en uregistrert Krag, jeg har sett flere banekrager med nyere stokk og pipe hvor våpennummeret ikke finnes i registeret. Disse tilhørte aktive skyttere, flere av børsene var merket med lokalt kjente navn på sånn Dyno klistrelapp, og de var i bruk til godt innpå 80-tallet om ikke senere.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, voldsomt mange feilregistreringer og tastefeil- men jeg har til dags dato aldri opplevd at noen har fremlagt et gammelt våpenkort som ikke finnes i det nye registeret. 

 

Ofte er det forskjeller på den gamle papirutgaven og den digitale, ett og annet siffer er endret og slikt, men når noen sier de bestemt mener at børsa var registrert så har det alltid vært riktig.  Motsatt, så er det mange som sier "denne er helt sikkert uregistrert" men så viser det seg å være registrert på en avdød filleonkel eller på naboen til bestefar.

 

Jeg er vant til å gjøre nokså kreative søk i registrene for å finne ut om slike "antatt uregistrerte" våpen har en eier, og svært ofte har de det. Men altså er der noen banekrager med eller uten kjent provenans som ikke finnes i registeret. Og om et par av dem har jeg blitt fortalt, av de som leverte dem inn, at de aldri ble levert inn eller registrert etter krigen. Det passer jo godt med at der ikke finnes spor av dem i registeret.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, der jeg jobber er det altså motsatt. Riktignok har så gamle våpenkort gjerne et nytt nummer i det nye systemet, men der finnes som regel et kort med de samme våpnene knyttet til samme person likevel.

 

Kan være noen lokale forskjeller, hvis enkelte kontor ikke gjorde alt som de skulle ved digitalisering. Jobben ble gjort desentralisert rundt om på alskens stasjoner og lensmannskontor. Og så vet jeg det skjedde noen blundere ved forrige runde sammenslåing av distriktene, da våpenkontor skulle sentraliseres og arkivene flyttes- men jeg trodde det var etter at alt skulle være ferdig digitalisert, at det bare var "papir-backup" som gikk tapt i noen tilfeller.

 

Eller så kan det være at den som forsøkte å søke det opp ikke var kreativ nok, må noen ganger forsøke med sannsynlige feilstavinger så som at et håndskrevet 3-tall kan ha blitt tastet inn som 8 eller 1 blitt til 7 o.l.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (49 minutter siden):

Den feilen jeg der/hører om ofte er at eier, våpen og våpenkort finnes, men ingenting av dette finnes i registeret.

Det skjedde med min far, dobbelt opp, da han døde. Jeg overtok noen, leverte inn noen, eller solgte, våpenene hans, og da jeg kom for å levere de jeg ikke fikk solgt eller ville ha, så var de ikke registrert - på tross av at jeg hadde våpenkortet.

Mange år senere fikk min mor et hissig brev om at hun måtte levere inn våpnene, som jo enten var levert eller solgt - dette var så lenge etterpå, at det eneste papiret jeg hadde var på en revolver og ei rifle som jeg hadde beholdt selv, men registrert om - de hadde jeg også våpenkort på, men de var ikke registrert...

Det ordnet seg uproblematisk da jeg møtte opp på stasjonen og forklarte saken, det virket ikke som jeg var den første.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/5/2023 at 12:43 PM, Sølvrev said:

Poster denne vedr. våpenamnestiet her, i stedet for å lage en ny tråd. Om det kan kalles store mengder (18 653 ulovlige/uregistrerte våpen, de fleste rifler og hagler) skal jeg ikke mene for mye om. Men jeg er rimelig sikker på at de ulovlige våpnene man helst skulle fått tak i ikke er med denne gangen heller.

 

Politiet fikk over 18.000 ulovlige våpen under amnesti – dobling fra sist | ABC Nyheter 

 

"Oslo politidistrikt samlet inn flest våpen med 3.260 enheter, tett etterfulgt av Trøndelag med sine 3.507."

🧐

 

Jeg var aldri så flink i matematikk men her er det noe som skurrer

Edited by m00se
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (13 timer siden):

Eller så kan det være at den som forsøkte å søke det opp ikke var kreativ nok,

 

Distriktets skrankedrage rundt forrige amnesti var nidkjær, kreativ og veldig dyktig (dog lite "kundevennelig"..) så det er neppe der det ligger her.

 

Sånn over kaffe i skogen er en hendelse på Østlandet hvor et stort antall registerkort sendt for inntasting ble ødelagt i en vannlekkasje nevnt som årsak.

 

Link to comment
Share on other sites

Registerkort ødelagt før digitalisering kunne få slike følger ja, så i et (gammelt) politidistrikt hvor dette skjedde kan det sikkert finnes våpenkort utenom register. I mitt distrikt har jeg ikke opplevd noe slikt, her ble alle kort ført inn på data. Men for å spare tid førte de bare inn det mest nødvendige, så all historikk på tidligere eiere ble værende på papir og sporenstreks tapt i en flytteprosess. Historikk på tidligere eiere er nyttig for å kunne oppdage og skille mellom donbeltregistreringer og reelle dubletter på våpen nummer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...