Jump to content

Det kan bli tomt for ammunisjon og ladekomponenter.


tussehaugen

Recommended Posts

Svenske nyheter har gått ut å advart mot at det kan bli tomt for ammunisjon og ladekomponenter og at jaktsesongen 2022 kan bli rammet.

https://sverigesradio.se/artikel/okad-forsaljning-av-ammunition-kan-bli-brist

 

Jørund Lien har uttalt "finner du amerikanske produkter for salg, våpen eller ammunisjon som du vil kjøpe, då kjøper du no for det kan bli lenge til du får sjansen på ny"

Fleire nettbutikker har allerde no eit meget begrensa utvalg av ladekomponenter. Feks. blyfritt og 6.5 er nesten likestilt med hønsetenner om du vil ha noko som er produsert på utsida av norden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (37 minutter siden):

Å innføre et blyforbud oppå det hele, da snakker vi....

Kan dei bare drite i..!

For 2022 så blir det nok heller å jakte med det som er mulig å få tak i ja. Eg er glad eg har nok i hus for eit par år framover for å seie det slik :-)

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (21 minutter siden):

Hmh, er det noen som ikke ligger på grensa av hva det er lov å oppbevare til en hver tid?

Neppe :-D

Me her på Kammeret klarer nok å skrape i hop kuler og krutt til ein haust eller tre, Ola solskinnsjeger som kjøper ei pakke Elite når det midt i jakta går tomt kan få problem...

Link to comment
Share on other sites

Lukter litt krisemaksimering. Kanskje det kan by på problemer å jakte med akkurat "den kula", men æljen dauer nok like godt om en må bruke noe annet også. Er det vansker i samme grad med europeiskprodusert ammo og kuler?

Link to comment
Share on other sites

Tråd var ikkje meint som clicbait eller krisemaksimering, heller som eit tips om å sjekke kva som mangler på ladeloftet. Utvalget er kleint nen ikkje tomt. Feks. kjøpte eg for ein mnd. sidan seiste rest av tennehetter LR frå Alvestad (RWS) no har han kun S&B på lager. Søk litt på nettbutikker etter blyfritt, det er glissent…

Link to comment
Share on other sites

Tennhetter hos forhandlere går på siste verset, kuleutvalg begynner å bli marginalt.

Jeg har stort sett sikret meg for ca. 2 - 3 år fremover. Det som er utfordrende å bunkre er krutt innenfor lovlige mengder. Har man mange våpen i ulike kaliber som bruker mye forskjellige kruttsorter, da blir det strevsomt mye forskjellige bokser. Så lenge det er håp om sikker tilgang på svensk og finsk krutt er det viktigste i boks her i heimen. Det jeg ikke er forberedt på er blyfrie alternativer. 

Link to comment
Share on other sites

Skulle kjøpt en hel pall den gang det kostet 20 øre/stk. Jeg trodde jeg hadde mengder liggende, men en kjapp varetelling viser at jeg var litt vel optimistisk. Har heldigvis en del small rifle, og våpen de kan brukes i. Nok til jakt i mange år. Men det blir ikke tusenvis av treningsskudd i året. Når går det tomt for .22LR?

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (13 minutter siden):

Det blir selvoppfyllende.

 

Om mange som tror det blir tomt, kjøper mye mer enn de trenger, for sikkerhets skyld.

 

For hetter er det null problem, det er allerede tomt...

Det tynnes også ut i utvalget av kuler. Krutt ser det ut til å være gret med enda.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, bardp said:

Jeg kjøpte nå inn 20 kg krutt, 8000 kuler og 7500 tennhetter ekstra i tillegg til det jeg normalt kjøper inn så har jeg nå et par år med 6,5 ammo om det skulle bli krise.

Seriøst?? Da er du storhamstrer eller kjøper for skytterlag etc

Link to comment
Share on other sites

petrol skrev (1 minutt siden):

    -   har aldri hatt behov for å "stacke" 20 kg krutt.

 

Som DFS-skytter, som også lader til mer eller mindre aktive familiemedlememr, bruker jeg å kjøpe 20 kg NC-96-M i slengen, for å slippe å endre ladevekt stadig vekk.

 

Det lille problemet er jo at det ikke er lov til å oppbevare mer enn 5 kg krutt heime (men 10.000 patroner, til min 9,3x62 ville det vært 40 kg krutt, 80 kg for dem som har 460 Wby), så man må fordele blant venner og bekjente, eller opprette "utmarks-depoter".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

petrol skrev (27 minutter siden):

Ja, skulle jeg hamstret for 2 år, er det nødvendig da i "normale tider"?  Har i perioder vært ganske aktiv selv og har aldri hatt behov for å "stacke" 20 kg krutt.

 

 

20kg krutt er ca 6000 6,5x55 patroner.

Men klart, om du ikke har behov har nok ingen andre det heller.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

20kg krutt er ca 6000 6,5x55 patroner.

Ja, eller 2000 på sønnen, 2000 på datteren og 2000 på far. Akkurat nok for én trening og én konkurranse i uka fra april til august.

 

Det går fort unna om man er litt aktiv. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

 

 

20kg krutt er ca 6000 6,5x55 patroner.

Men klart, om du ikke har behov har nok ingen andre det heller.

Jaja, men da er det jo ikke rart det går tomt rundtom. Har hørt om tilfeller der noen kjøper 100 000 tennhetter for å sikre seg. Alt blir feil for oss som ikke har mulighet å legge lager rundt i depoer rundt eller lagrer ulovlig hjemme i store mengder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forholdsvis normalt å kjøpe inn store kvanta ammunisjon og ladekomponenter.

En avklaring i forkant med kommunen/ lokalt brannvesen om oppbevaring, deretter en søknad til politiet. Det er vel stort sett bare det som skal til for lovlig å oppbevare mer enn 15000 patroner og 5kg krutt i hjemmet. 

Link to comment
Share on other sites

petrol skrev (4 timer siden):

Seriøst?? Da er du storhamstrer eller kjøper for skytterlag etc

Ja det varer nå i to år til meg og fruen. I tillegg har jeg alt kjøpt inn det vi skal bruke i år. Nå har jeg også bestilt 50.000 SK Rifle match så vi har treningsskudd for et par år. Har avtale om oppbevaring av krutt og 22 ammo i godkjent ammunisjonslager.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...