Jump to content

Stort sprik, men hva hadde dere valgt av 6,5 x 55 / 300 Winchester magnum til utelukkende jaktbruk?


Epic

Recommended Posts

Hadde vært kjekt å høre hva dere også tenker om saken!

Jeg skulle gjerne ha kalt meg selv en hardbanket jeger og at jeg hadde veldig mange måneder i året som jeg dedikerte kun til jakt. Dessverre så er realiteten at jeg har ei uke fri som jeg bruker på elgjakta og eller så blir det kanskje 3 helger som går til å fylle siste resten av dyr på kvoten eller noe småviltjakt med kamerater. Med kids, firma og alt arbeid som dette innebærer så har jeg rett og slett ikke tid til noen ekstreme mengder og dette har nå vært i bakhodet når jeg nå ha har sikla lenge på å sette sammen ei skikkelig rifle. 

Dere hørte riktig jeg sa "ei" rifle. Tanken min er at når jeg nå velger å legge en del penger i prosjektet så ønsker jeg å kunne bruke den til all jakt. Det er ikke superlett å avgjøre hvilket kaliber rifla skal bli og jeg har nå landet på to rimelig forskjellige patroner, disse er da 6,5 x 55 eller 300 winchester magnum. Som dere ser så er patronvalget ganske langt fra hverandre mtp bruksområde og prestasjoner, likevell så er jeg fast bestemt på at jeg skal ha en av disse. 

 

Argumentene for 6.5:

- Mindre rekyl

-Større evne til å se effekt på dyr

-Lett å skaffe ammunisjon alle steder i Norge og man finner bra matchpatroner som (Norma GT eller DL felt)

-kaliberet er godkjent for alle dyr i Norge

Argumentene for 300:

-Bedre egnet til storviltjakt en 6,5 

-Om det skulle bli blyforbud så sikrer den bedre ekspansjoner på tyngre prosjektiler siden vi jakter over tregrensa og avstanden blir moderate

- Mye ferdigladet når det kommer til jaktpatroner både bly/blyfri

 

 

På den ene side så følger jeg at 6,5 seirer mtp hvordan jeg ser for meg å ha rifla (se bilde av illustrasjon). På den andre siden så skyter jeg jo i dfs sammenheng og får mengdetreningen min fra 22lr og 6,5 allerede. Er det da vits å bygge ei rifle som er bedre å skyte med på banen osv når den uansett bare får 200-300 skudd i året? Jeg er frista til å gå for 300wm på grunn av bruksområdet, men hva tenker dere

Gunwerks Long Range Rifle Systems – Cody Rowledge Outfitting

image.png

Link to comment
Share on other sites

Er det 6,5x55 du jakter med nå? Hvorfor ikke ta treningsskudd med 6,5x55 og .22LR, og jakte storvilt med .300 WM....

1 hour ago, Epic said:

frista til å gå for 300wm på grunn av bruksområdet, men hva tenker dere

Gå for fristelsen :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Siden du skriver at avstandene blir moderate og at du tenker på et evt blyforbud går det jo an å vurdere å gå for et kaliber med litt mindre punch enn 300 winmagen som likevel gir anstendig hastighet på en homogen kule til de holdene som er aktuelle som  feks 3006?

Edited by FNJ
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I min bok er det å "gå baklengs inn i framtiden" å velge en patron med "magnum belte" ala 300wm med flere.. alle nye patron konstruksjoner kommer uten "belte" av en grunn.. .. 300WSM.. 300NM.. 300PRC .. med tanke på rekyl og ytelse så er 300WSM bort i mot den perfekte patron til alt vilt i Norge..775F033E-6C73-45D6-9F4C-802B2C97B165.jpeg.a3c18cc540dcb0e631561aa31c1f15e0.jpeg

 


41AFBC58-1DFA-4901-AF8E-466BE82B9AEF.jpeg.4197df354ec885002a2083f7e1b72e37.jpeg

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (21 timer siden):

I min bok er det å "gå baklengs inn i framtiden" å velge en patron med "magnum belte" ala 300wm med flere.. alle nye patron konstruksjoner kommer uten "belte" av en grunn.. .. 300WSM.. 300NM.. 300PRC .. med tanke på rekyl og ytelse så er 300WSM bort i mot den perfekte patron til alt vilt i Norge..775F033E-6C73-45D6-9F4C-802B2C97B165.jpeg.a3c18cc540dcb0e631561aa31c1f15e0.jpeg

 


41AFBC58-1DFA-4901-AF8E-466BE82B9AEF.jpeg.4197df354ec885002a2083f7e1b72e37.jpeg

Hva er minuset med belted? Hørt om mye større problemer med mating i forbindelse med 300wsm kontra 300win mag. At jeg kan går for 300prc ovenfor 300win er nok sant, men mye mindre utvalg av ammo

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (På 13.3.2022 den 11.15):

   -   to rimelig forskjellige patroner, disse er da 6,5 x 55 eller 300 winchester magnum.

 

En trøndersk bonde sa, i følge "trønderskrøne-boka", følgende:

 

Sitat

Vess æ får væl i myllå ei æppel, å ei appelsin  -  så tek æ eit ægg!

 

Jeg kan jo si, som en skribent over her, at 30-06 gjør alt som er ønskelig til alminnelig norsk jakt. Det gjør jo de fleste godkjente kalibre, sannsynligvis også 6,5-kalibrene med kobberkuler, vi får avvente flere rapporter fra elgjakt.

 

Jeg bruker jo 308 Norma Magnum, som er nesten identisk (bare mye penere, pga. normal hals) med 300 WM. Og jeg er sikker på at den gjør alt du vil. Hvorvidt den vil sprenge ei fjellrype, skal jeg ikke uttale meg om (jeg har skutt røy med 9,3x62, det gikk fint).

 

Epic skrev (23 minutter siden):

Hva er minuset med belted?

 

Egentlig ingenting, bortsett fra at det er unødvendig. Det kan jo kanskje føre til komplikasjoner. Min 308 NM er en ombygd Brno 1908/34 (M98-kasse), og der har børsemakeren tatt litt for mye av vangene, kanskje pga. beltet, slik at med mer enn 2 patroner i magasinet, kommer alle opp i en sprut.

 

Beltets historie er vel beskrevet før her inne. Det ble introdusert av H&H i forbindelse med lanseringen av 375'en. Hensikten var at patronen skulle kamre på beltet, og ikke forsvinne inn i et eventuelt alt for romt kammer. Med dagens toleranser i våpen og ammo, og særlig ved bruk av samme patroner i bare ett våpen, er dette problemet eliminert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjør 300PRC. Det eneste fornuftige er 6.5x55/308Win, men tenk på alt vi ikke hadde gjort om vi skulle være fornuftige hele tida... (jeg tok 30s på den og det ble ei jævlig lang liste, og et kjedelig liv...)

Om du ikke hadde hatt andre rifler, eller vært begynner som trengte trening, så ville jeg anbefalt 6.5x55 hele veien, men fristelser er til å gi etter for.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå kvir ikke akkurat amerikanerne seg får å fyre av med 120 gr ttsx i 6,5 creed eller lignende på elk. De skyter heller ikke bare skudd innafor 100 meteren og jeg tror faen de hadde skutt den norske elgen uansett avstand med kaliberet, så lenge de traff. 

 

Nå kommer bomba:

Det er gøy å bygge rifler som har potensiale, men mtp rifla du legger med bilde av så er jeg litt skeptisk. Jeg har skutt 300 win, 300prc og 338 lm i lette jaktrifler og jeg liker det ikke i det heletatt. Så jeg er vel egentlig sabla splitta når jeg sitter å skriver. På den ene siden så vil jeg gjerne ha 338 lapua om jeg kun skal jakte elg og holda er på 400+, men på den andre siden så er jeg ikke sikker på at jeg ville hatt 300wm i den rifla en gang. At du kan treffe er en ting, men at du greier å se hvor i helvete du treffer tror jeg blir verre. Blir brått oppfølgingskutt om du ser elgen løper av gårde og du ikke har snøring på om du traff. Med 6,5 så hadde du sett skuddreaksjon og hatt siktet på dyret hele veien. 

Spørsmålet jeg hadde stilt meg er hvilken kulevekt og hvilken avstand skal jeg jakte på. I dag så har jo alle avstandsmålere og kule banen kan være like krumma som ett grisehopp om du vill. Man lager tabeller, måler avstand, skrur, vurderer vind og pang. Flatskytende er liksom ikke lengre noe man nå "jakte" etter. Om vi nå holder oss på 30 kaliber og blyfrie kuler.

Da snakker vi mest sannsynlig kulevekt mellom 150-180gr kuler. Med slike kulevekter så vil 3006 på 450 sikre tilstrekkelig fart for å ekspandere 165 gr ttsx. At du kan bruke 300 prc er jo et faktum, men slik ståa er i dag mtp tilgjengelighet så hadde jeg tatt 300wm.

Hvordan er det med 300prc og internt magasin? Slik jeg har skjønt det så er det mye kluss med å få patronen til å mate fra standard rifler som Remington 7 ect. 

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (På 13.3.2022 den 11.15):

På den andre siden så skyter jeg jo i dfs sammenheng og får mengdetreningen min fra 22lr og 6,5 allerede


har du børse til å drive mengdetrening med som du viser til ovenfor.. så hadde jeg gått for en 300WSM.. i en "semi lett" jakt rifle..( en tikka T3 lite 300wm er vond å skyte med) da kan en velge kulevekter fra det lette (130/150 grs homogene kuler) til tunge lange kuler på 225/230 grs med rå flyge egenskaper og høy BC..(selv om 180 grs er mere vanlig kombo)

 

eller så går du for en 7mm wsm og gjør som Ole Brum og sier "ja takk begge deler"

 

utvalget av ferdig ammo til 300WSM er bra Jaktdepoet har vel 9 stk alternativer hos seg.. Norma har 7stk alternativer inkludert jaktmatch.. er en i utlandet så har en gjerne 40-50 stk alternativer å velge i mellom.. Barnes har ferdig laddet..Federal har en dynge med ferdig rullet alternativer slik også Remington med flere har.. når forutsetningene er som de er så trenger en strengt tatt ikke mere en to alternativer..en for jakt og en for trening..

 

men som jeg har nevnt tidligere.. finnes svært få grunner til velge 300wm eller patroner med belte i år 2022..

Edited by Sunnmøring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (18 timer siden):

 

En trøndersk bonde sa, i følge "trønderskrøne-boka", følgende:

 

 

Jeg kan jo si, som en skribent over her, at 30-06 gjør alt som er ønskelig til alminnelig norsk jakt. Det gjør jo de fleste godkjente kalibre, sannsynligvis også 6,5-kalibrene med kobberkuler, vi får avvente flere rapporter fra elgjakt.

 

Jeg bruker jo 308 Norma Magnum, som er nesten identisk (bare mye penere, pga. normal hals) med 300 WM. Og jeg er sikker på at den gjør alt du vil. Hvorvidt den vil sprenge ei fjellrype, skal jeg ikke uttale meg om (jeg har skutt røy med 9,3x62, det gikk fint).

 

 

Egentlig ingenting, bortsett fra at det er unødvendig. Det kan jo kanskje føre til komplikasjoner. Min 308 NM er en ombygd Brno 1908/34 (M98-kasse), og der har børsemakeren tatt litt for mye av vangene, kanskje pga. beltet, slik at med mer enn 2 patroner i magasinet, kommer alle opp i en sprut.

Det kan og skyldes feil bredde på magasinboks og/eller feil tilbringer. 

 

For et fabrikkvåpen er dette ikke noe å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

I tilfelle krig?

 

Ja, og i andre samfunnskritiske hendelser.

 

Man skal ikke lenger tilbake enn til 22/7 da Forsvaret stilte med "løsammunisjon" til vaktsoldatene i Oslo sentrum før de fikk tilkjørt skarp ammo fra Brummundal etter 3 timer. ( hadde de hatt litt kunnskap kunne de hentet 223-ammo hos XXL i KNA-huset, 300m i luftlinje fra regjeringskvartalet, som hadde ganske mye på lager..)

Garden hadde heldigvis alt på stell.

 

Jeg mener det hadde vært en grei ekstraberedskap for Forsvaret, som alltid mangler ammo, at det finnes store mengder av 308 og 223 i det sivile samfunn.

 

For meg er 223-saken i DFS på kanten til å være stripete.

DFS burde slutte med 6,5, som ikke har noen beredskapsverdi, og standardisere på 223 og eller 308.

 

Skal man ta den helt ut burde også alle storviltjegere ta prøven først med et jaktvåpen i 308 eller 223 før man kan ta den i andre kalibre.

I tillegg bør det være tillatt med nattsikter på jakt. 

Edited by Torf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (11 minutter siden):

I tillegg bør det være tillatt med nattsikter på jakt. 

Ja og Claymore/handgranat på gåsejakt😱 men seriøst, jeg ser koblingen til DFS, men å koble jakt til forsvar av vårt land tror jeg ikke vi har politisk klima til, selv nå i disse tider.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (16 minutter siden):

at det finnes store mengder av 308 og 223 i det sivile samfunn

Det finnes store mengder 308 og 223 i det sivile samfunn. At forsvaret ikke vil ta det inn over seg er et annet problem. Rifler er uansett nesten irrelevante - Etter din tankegang burde DFS hatt NLAW, Mistral, Javelin og Stinger...
Som jentungen sa da de viste et skudd med en Javelin på TV: "de der skulle vi hatt på grovfelten..."

 

Torf skrev (16 minutter siden):

DFS burde slutte med 6,5, som ikke har noen beredskapsverdi, og standardisere på 223 og eller 308

Sammenligner du dagens forsvar og DFS, så er det vel enklere om Forsvaret bytter til 6.5... 

 

Torf skrev (16 minutter siden):

I tillegg bør det være tillatt med nattsikter på jakt. 

Se for deg et DFS med nattsikter på alle Sauerene... Heldigvis er det ikke så mange som bryr seg om det (sannsynlig/ antakelig/ påståtte) forbudet mot nattsikter, de selger som hakka møkk.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Her forstår jeg rett og slett ikke holdningene. 

Snakker kun om små prinsippielle endringer av sivile beholdninger av ammo og utstyr som forbedrer beredskapen i Norge.

Jeg har ikke snakket noe om å utstyre sivile med militært utstyr.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Fullstendig OT, til ære for Torf, som startet 😆

 

Torf skrev (13 minutter siden):

Snakker kun om små prinsippielle endringer sivile beholdninger av ammo og utstyr som forbedrer beredskapen i Norge

Om du og jeg har 308 eller 6.5x55 endrer ikke beredskapen. Det er poenget. Skal man gjøre noe med beredskapen i forhold til en situasjon ala den vi ser i Ukraina, så trengs det:
- at mange/ alle har militær trening. Det er det viktigste, da kan de mobiliseres
- at den stående styrken stor nok til å være troverdig

- at man har våpen som "biter på" fienden. De har jeg nevnt, i tillegg kommer kunnskap om veinett, sprengning, sabotasje, og om fiendens utstyr.

- containerartilleri og luftvern, gjerne et par Patriotbatterier..., men iallefall 10-gangen På NASAMS og Iris-T

- flere kystkorvetter og ubåter. Fregattene kunne vi tømme og taue rundt så fienden hadde noe å bruke ammo på....
 

I mitt hode burde vi hatt 100% 1 års verneplikt for begge kjønn, + 3 års frivillig og lønnet, for kanskje 10% av disse - det kunne vært deltid sammen med noe sivil utdannelse. Rikelig lager av våpen som "biter på", kjøpt 20 T90 eller noe sånt istf. K2/ Leo-målskivene. Da kunne folk bruke det som kom...
Og forsvar i hele landet, ikke et par, bortimot irrelevante steder slik det er i dag...

 

Sist svenskene hadde en "større ubåtjakt" i skjærgården slo det meg, der jeg så ut over vår skjærgård - at om jeg nå så en "fiendtlig ubåt", hvem skulle jeg ringe, og ikke minst, hvem søren skulle jakte på den? 

 

Nok forsvarsdebatt, det tilfører ikke trådstarter noe. Kjøp en 300PRC ;)

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Fullstendig OT, til ære for Torf, som startet 😆

 

   -   og siden vi (som vanlig!) har endt opp langt fra trådstarters konkrete spørsmål, kan vi jo fortsette:

 

Torf skrev (2 timer siden):

DFS burde slutte med 6,5, som ikke har noen beredskapsverdi, og standardisere på 223 og eller 308.

 

Det ville hatt en annen fordel: Det ville blitt lettere å rekruttere folk til et mulig norsk "Palma Match"-lag:

 

https://www.kammeret.no/topic/9727-palma-match-er-det-noensinne-norske-lag-som-deltar/

 

Neste match går om et års tid, i Sør-Afrika. Noen som vil stille opp?

 

Link to comment
Share on other sites

Å skyte for og skyte... da bruker jeg noe som gir mye treff for penga. 6,5x55 fram over 1000m på papp ser jeg inge superstor fordel med en hissig 30 cal magnum.. som koster mye mer og skyte med.. jaktet med 300winmag i mange år. Sluttet med det.. da 6,5x55 og 30-06 min gjorde det like bra/dårlig 

Link to comment
Share on other sites

Jeg veit ikke hvordan jaktrifle-posten min endte opp med forsvarsdebatt. Faktumet er nok at Norge ikke hadde hatt sjans uansett faen fordi min generasjon er jo så "myke" at de blir krenka og legger ned våpnene om noen faktisk går over grensa 🤣

 

Anyway. 

Tanken var å ta i bruk ei rifle jeg har fra før av nostalgiske grunner og for lettvintheten sin del. Føler det er bortkasta å spandere på ei Hansen/ defiance ect når jeg knapt bruker den og gjensalgsverdien er uinteressant. Snakker om ei rifle som bare skal bæres og kanskje smelle av 100 skudd i året. Har en remington 700 i 300 winchester magnum som pipen må byttes. Fattern har latt demperen stå på og pipa har bukka under for rust.

 

300 prc er muligens det kommende kaliberet, men jeg tror ikke jeg får brukt denne i ei remington 700 pga coal blir for lang? 

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (22 minutter siden):

Jeg veit ikke hvordan jaktrifle-posten min endte opp med forsvarsdebatt.

Et helt vanlig Kammer-fenomen!

Og det mest spennende av alt: det er umulig å si på forhånd i hvilken retning det sporer av:mrgreen:.

 

Edit: Og for å holde meg on topic, jeg er i likhet med en del andre her inne svært begeistret for allsidigheten til gamle, gode .30-06 Sprg. 

Edited by Sølvrev
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Rum’en treng vel magnum låskasse? Og så brenn du meir krutt, meir rekyl, meir løpslitasje, dårligare tilgang på hylser osb. 
 

@Epic lading av belta hylser er like enkelt som å lade ikkje-belta hylser (Har berre lada til 375 H&H og det har gått smertefritt).
 

PRC’en er jo litt lenger en 300 Win Mag så du må kanskje opp i magnumlengde på denne og. I alle fall om du skal bruke tunge lange kuler? Har ikkje studert dette så nøye. Mitt 30 cal magnumprosjekt er 300 H&H i ei Winchester Safari Express 😎 Så eg er «fan» av beltet. 

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (37 minutter siden):

Er det noen problemer med å lade "belted" hylser?

 

Ikke annet enn at du må ha rett hylseholder (tror den vanligvis kalles nr. 5).

 

t-trim skrev (2 timer siden):

   -   myyye mindre krutt..   -

 

Jeg lader 165 grs A-Frame til sprek hastighet i Norma-Magnumen, med 80 grs av et visst krutt. 142 grs Accubond i 6,5x55 får tilsvarende "sprek" ladning med 50 grs. av det samme kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (1 time siden):

Om dere anbefaler 300 PRC over 300 win mag på grunn av at man da slipper belte, hvorfor anbefaler dere ikke 300 RUM i stede?


Begge patronene (300PRC og 300wm) har bolt face .Dia, altså "standard" magnum bolt face..slik som de andre nevnt nedenunder   .540 +/-
257 Weatherby, 264 Win Mag, 270 Weatherby Mag, 7mm Rem Mag, 7mm Weatherby Mag, 7 STW, 7mm Rem Ultra Mag, 300 H & H, 300 Win Mag, 300 PRC, 300 Weatherby Mag, 300 RUM, 303 Brit ,8mm Rem Mag, 338 Win Mag, 340 Weatherby Mag, 338 RUM, 375 H & H, 375 Weatherby, 375 RUM, 416 Rem Mag, 458 Win Mag, and the 458 Lott.

 

Om du hadde lest hva som står skrevet i tråden så er ikke "anbefalingene" en patron som gir mest mulig volum.. men en patron som som er håndterbar i en "semi lett" jaktrifle som er beskrevet av TS.. grunnen for at jeg nevner 300PRC er at jeg ikke liker 300wm og jeg ser ingen som helst grunn til at en i 2022 skal velge en patron som har belte.. om en ser på "historien" bak hvorfor beltet er der så sier det seg selv at det er et unødvendig tillegg med dagens toleranser og krutt.. grunnen til at 300PRC ble nevnt for min del er at det er en patron konstruksjon som gir mye av den samme ytelsen som 300wm men uten belte..


Jeg sår fremdeles for min anbefaling å gå for 300WSM som deler bolt face .Dia .540+/-
223 WSSM, 243 WSSM, 25 WSSM, 6.5 x 300 Weatherby, 6.5 PRC, 7mm Rem saum, 7mm WSM, 300 Rem saum, 300 WSM, 325 WSM, 350 Legend og 350 Rem Mag.

 

en 300WSM kamret for de nye lange BC kulene og der en kan sette kulene langt ut..er i min bok en giftig kombo som løses med standard magnum bolt hode..

 

Edited by Sunnmøring
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Detta ække så mye å tenke på etter min mening. 

Du skriver at du får mengdetrening gjennom dfs, avstandene kan bli lengre en normen og at du jakter elg den uka du har fri. Argumentet for å da beholde 6,5 x 55 er helt ute av verden ettersom du bygger deg ei rein storvilt-jakt rifle ikke noe mengdetreningsgreie. 

 

Så har du blitt tipset om 300prc fremfor 300winchester magnum noe som jeg personlig synets er idiotisk å anbefale i dag. 300 prc har et bedre design og det skal jeg ikke argumentere mot, men nå er det nesten like enkelt å gå i hvilken som helst sjappe å kjøpe 300 win mag som 6,5. Skal du reise litt med rifla og jakte så vil du alltid finne mange typer ammo til din 300wm, men ikke så lett til 300prc. 300prc er "for ny" enda. 

Så har du igjen problemer med å få brukt din remington 700 til patronen. Du vil måtte kjøpe vayots eller hawkins bdl for ekstra lange patroner. Hawkins underbeslag gir deg mulighet for å lade 97,2mm. Dette koste deg vel 4000kr og det eneste fordelen du får med 300prc over 300win er om du skyter over 1km, ellers så er det rimelig samme faen altså.

Du refererer også til ei jaktrifle som ikke er egna til denne type skyting uansett, så om vi realistisk tenker oss at holda er 0-500 så er det absolutt samme faen om du har 300wm eller prc- tror ikke elgen merer forskjell om det er 3006 heller..  

Skal du velge 300prc for å få litt ekstra og du uansett skal kjøpe nytt underbeslag så er jeg litt i samme båsen som @Bygda 300 RUM. Jeg hadde 300 rum og jakta med denne i ca 5, kombinert med 200 gr accubond og RUM så hadde kula en fart på rett over 950m/s. Grunnen for å bytte var vel stor irritasjon etter å få siktet i trynet fordi skytestillingen var litt dårlig sent på jaktdagen. ting kan bare bli så dødt, og jeg synest 300win mag er snill i rekyl sammenlignet med RUM. 

 

Jeg jakter nå med Remington 700, 300 winchester mag kombinert med 180 gr  nosler E tip og måler farta til rett rundt 940m/s. Ammunisjonen er lett tilgjengelig om jeg skulle være uheldig å glemme av det hjemme og jeg slapp å kaste penger på nytt underbeslag ect, men la det heller i bedre avtrekk. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En annen sak er at mange av de nye "forbedrede" patronkonstruksjonene (mye amerikansk her) som markedsføres med mye hype, ikke alltid slår særlig an. WSM og RSAUM er eksempler der flere versjoner av disse allerede lever en temmelig obskur tilværelse, spesielt på denne siden av dammen. Kan være kjekt med noe gangbart når en skal kjøpe en ny ladning hylser om noen år. Hvor utbredt div nye kreasjoner fra Nosler og Hornady er om noen år vil vise seg, men tipper at ikke alle ender i kategorien vanlig hyllevare.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...