Jump to content

PALMA MATCH, er det noensinne norske lag som deltar?


høggern

Recommended Posts

  • 10 years later...

Basert på poengsummene ser det ut som det har blitt skutt med 16-mannslag i 1995, 1999, 2003 og 2007, mens det var 8 mannslag i 2015. https://competitions.nra.org/documents/pdf/compete/nat-trophy/tro-090.pdf

 

I 2019 ser det ut som det var 16-mannslag igjen. https://www.lrwc2019.nz/assets/2019-Palma-Trophy/Palma-Trophy-Final-Results.pdf

 

Neste sjanse er i Sør-Afrika april 2023. http://www.icfra.com/page11.htm Noe mer som trenger å gjøres med en Sauer enn å bytte til 7,62 pipe?

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Jeg fant noe av det på nettet.

 

16-manns-lag, ser det ut til. Man skyter 15 skudd på 800 Yds (731 m), 15 skudd på 900 ds (823 m), og 15 skudd på 1000 yds (914 m). Man har 2 prøveskudd på hvert hold. Anvisning etter hvert skudd, eller serien??.

 

Blinken er 20 tommer, 50,8 cm, sikteblinken (og 9 og 8 ) 44 tommer (112 cm, tilsvarer omtrent 15 cm på 100 m, altså en normal feltfigur), ringene går ut til 6, og hele ramma er 6 x 6 fot (velvoksen 300-m-stativ).

 

Dette høres morsomt ut, kanskje det kan prøves på en improvisert bane. Jeg kjøper gjerne ei 7,62-pipe til Saueren, det spørs bare om det er nok omdreininger på diopteret!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en del forskjellige ICFRA-skiver avhengig av hvilken avstand det skytes på, men på internasjonale matcher mellom 700 m til 1000 yards tror jeg det nå brukes en og samme metriske skive:
 
   
Diameter Vinkelmål (mrad)
  700 m 800 yds
732 m
800 m 900 yds
823 m
900 m 1000 yds
914 m
Aiming mark 1120 mm 1.6 1.5 1.4 1.4 1.2 1.2

Extra inner ring

(F-Class only)

             
V-Bull 255 mm 0.4 0.3 0.3 0.3 0.3 0.3
Bull 510 mm 0.7 0.7 0.6 0.6 0.6 0.6
Inner 815 mm 1.2 1.1 1.0 1.0 0.9 0.9
Magpie 1120 mm 1.6 1.5 1.4 1.4 1.2 1.2
Outer 1830 mm 2.6 2.5 2.3 2.2 2.0 2.0

 

Bilde fra VM 2015: http://bulletin.accurateshooter.com/2015/08/world-fullbore-rifle-championships-commence-at-camp-perry/

icfra1504.jpg.cd563636a5d6fa65160d3713975cb829.jpg

 

 

 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Dette høres morsomt ut, kanskje det kan prøves på en improvisert bane. Jeg kjøper gjerne ei 7,62-pipe til Saueren, det spørs bare om det er nok omdreininger på diopteret!

 

Buskdiopteren har vel merke til 600 meter, mulig det må lavere fremsikte til for å komme til 1000 yards?

Link to comment
Share on other sites

På 5.1.2009 den 20.09, høggern skrev:

jeg er klar.

er faktisk en relativt god liggende-skytter med sauern ;)

å har en eske full av 155grs sierra palma match kuler klar

Når drar vi?

 

13 minutter siden, Midt-I skrev:

 

Buskdiopteren har vel merke til 600 meter, mulig det må lavere fremsikte til for å komme til 1000 yards?

Laveste forsiktet så er 1000yd null problem

Iallefall med G-Busk. Med Sauer-Busk er jeg litt i tvil

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, Midt-I skrev:
Det finnes en del forskjellige ICFRA-skiver avhengig av hvilken avstand det skytes på, men på internasjonale matcher mellom 700 m til 1000 yards tror jeg det nå brukes en og samme metriske skive:

 

Sikteblink 600 millimeter, det er det samme som DFS og internasjonal 300 m-skive.

 

Skivene på bildet ser ut til å være Palma Match, slik jeg tolket det over her. Sikteblinken er ca. 115 cm (sammenlign med personene). Det ser ut til at innertier har radius 5 tommer, yttertier 10 tommer (som nevnt, 10-er 20 tommer dia.), 9-eren ser ut til å være like brei, dvs. 9-er = dia 30 tommer, 76 cm. 8-er ser ut til å være "resten" ut til dia 44 tommer, dvs. 7 tommer ringbredde. 7-er ser ut til å være minst like brei. Er da treff utenfor 7-er, men på pappen (6x6 fot) 6-er? Jeg ser ingen 6-er-ring.

 

Hvis det ikke leveres lave nok forsikter, er det jo enkelt å sage forsiktet på langs, og sveise det sammen igjen (lettmetall?).

 

Kanskje man skal planlegge en påskeferie til SA om 3 1/2 år?

 

 

Edit.: Se på det første bildet på denne siden:

 

http://bulletin.accurateshooter.com/2015/08/its-palma-time-at-perry-fullbore-championships-commence/

 

Det ser ut til at det er en ganske komplisert oppgave å finne engelske/amerikanske ord for kulefang, skivevoll, bakgrunnshøyde eller sikker bakgrunn! Hvem/hva befinner seg bak disse skivene?

 

Ellers vekker bildet fra "grava" minner fra forgagne tider i DFS. Kan Kongsberg eller MEGA-Link lage elektroniske skiver til slik skyting, tro?

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sjekka ICFRA Technical Rules & Regulations, og fant disse skivedimensjonene.

 

Fra Technical Rules & Regulations For Fullbore Target Rifle Shooting 2016 Edition 5 January 2017: http://www.icfra.co.uk/TR_Technical_rules_2016.pdf

 

999101461_ICFRArules.png.d0857eef70961e63eec78ce7fc0f6ba0.png

 

Fra ICFRA F-Class Technical Rules 2018: http://www.icfra.co.uk/FC_Rules_2018_final.pdf

836373409_ICFRAtargets.png.2567b6a84619504bfce662626f5508fa.png

 

Trodde det var samme skive for Palma og F-Class? Har uansett oppdatert tabellen ovenfor med dimensjonene fra 2016.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det ser ut til at det er en ganske komplisert oppgave å finne engelske/amerikanske ord for kulefang, skivevoll, bakgrunnshøyde eller sikker bakgrunn! Hvem/hva befinner seg bak disse skivene?

 

grav = pit

kulefang = backstop eller butt

skivevoll = berm

 

Jeg kan ikke utenlandske regler, men i England og Europa (de teller ikke som Europa.. ;) ) så er det noen ting som en nordmann fort blir oppmerksom på. 

 

- de har større, mer vidløftig kulefang. Og mange ganger har de tak over fangvollen.

- ofte, spesielt i Frankrike og Nederland, har de dragere over banen på tvers rett foran standplass, for å fange kuler som går høyt.

- noen ganger er det merkelig langt fra skiver til fangvoll

- de har ofte ikke tak og "bunker" i grava, 

- de har bedre disiplin på standplass, spesielt dette med å peke over skivene

- det er regler for hvem som kan skyte, og med hva for hver enkelt bane. Noen steder har jeg inntrykk av at du må være "kvalifisert" for å få skyte, men jeg har ikke skjønt det der helt

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

grav = pit

kulefang = backstop eller butt

skivevoll = berm

 

Det var ikke ordboka jeg hadde problemer med, men bildet! Det ser jo ut til at de har satt skivene oppe på en åskam, og at man, fra standplass, ikke ser noe som helst som kulene kan stoppe i, uansett hva man måtte kalle det.

 

1 time siden, M67 skrev:

 -  ofte, spesielt i Frankrike og Nederland, har de dragere over banen på tvers rett foran standplass, for å fange kuler som går høyt.

 

 - som vi Landsskytter-travere har sett, når vi har skutt på Vatne-banen. Og som stort sett ellers mangler i kongleriket, f.eks. på Fana-banen, der et skudd som gikk av i ferdigstilling, endte i kjøkkenveggen til ei dame noen kilometer unna.

 

Men tilbake til tema: Er det mulig å stable et slags "landslag" på beina, og reise ned til SA i april -23?

 

Det første er offisiell tilknytning. Jeg kan vanskelig se at noen eksisterende forbund vil ta opp slik skyting på programmet. Det nærmeste, skytemessig, er jo DFS. Men lykke til med å nevne skiveskyting på 900 meter til "de høye herrer (og noen damer)" i DFS, da blir diskusjonen om 5,56 bare en kaffeslabberas. Så vi (?) som måtte ha interesse av noe slikt, må nok belage oss på å stifte "Norsk Palma Match Organisasjon".

 

Norge har, uten tvil, skyttere som kan hevde seg godt, til og med vinne, hvis vi kunne stilt med militærlandslaget/DFS-lagene til Nordisk, etc. Men i første omgang (*) er det en annen gruppe som kan danne "basis", nemlig den gruppe jeg sjøl hører til. Vi gamle travere, som skyter alt liggende, og som, i gode stunder, skyter en god del innertiere på 100 meter. Noen av oss synes det programmet (for ikke å snakke om finfelten!) er litt kjedelig, og kunne tenkt oss litt andre utfordringer. Som nevnt, det finner vi nok ikke i DFS. Vi trenger jo ikke annet ekstrautstyr enn ei 7,62-pipe med et lavt forsikte. Og vi har altså tid nok, både til trening/skyting og evt. organsisasjonsarbeid.

 

(*) Og så er det det alltid tilbakevendende tema - penger. De som måtte ha interesse, må nok belage seg på å koste mesteparten av reise/opphold sjøl (og bruke feriedager/ kunne ta fri fra familieforpliktelser etc). Igjen, hvitskjeggede, Mercedes-kjørende DFS-ere har noen fordeler!

 

Så må det jo kunne etableres baner en del steder i landet. Ikke det enkleste, når holdene skal strekkes over 900 meter, har vel de fleste som sysler med "langhold" erfart. Det må jo bygges godkjente graver (med kulefang, ja!), hvis man skal ha anvisere der ute. Alternativet er å bruke sine bekjentskaper i Kongsberg Mikroelektronikk, legge en god del kronasjer på bordet, og få laget elektroniske skiver, i 2x2 m, med trådløs overføring, og med treffsoner og programvare for Palma Match.

 

"I can resist everything, except temptation", sa Oscar Wilde. Jeg er av en litt motsatt støpning, jeg har vanskelig for å motstå oppgaver som er nærmest umulige. Dette er faktisk en som ser ganske fristende ut!

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Noen av oss synes det programmet (for ikke å snakke om finfelten!) er litt kjedelig, og kunne tenkt oss litt andre utfordringer

Hvorfor ikke ta en tur innom "langhold", eller er du (nesten) like trangsynt som "de høye herrer" du henviser til ;) Vi har diverse skiveskyting på 500m, og nå senere 800-1000m, og vi har PRS, som er feltskyting, men rocket opp til 2019-stil...

 

Sitat

Alternativet er å bruke sine bekjentskaper i Kongsberg Mikroelektronikk, legge en god del kronasjer på bordet, og få laget elektroniske skiver, i 2x2 m, med trådløs overføring, og med treffsoner og programvare for Palma Match.

Det er et std. produkt. KTS har levert skiver til flere 1000yd baner i USA. Og til Forsvaret. Jeg har skutt på KME-skiver på 1200m her i kongleriket.

Det samme leverer nok både Sius og Megalink. Det finnes også en rekke enklere systemer på markedet. Alle med radiolink til anvisermonitorer/ PCer, og rekkevidder på 12-1600m.

Både Century og Sticledown-banene på Bisley har elektroniske skiver, på 600 til 1100 yards. Det samme gjelder flere steder i Brexit-riket. Bisley er 1+2 timer med fly fra det meste av Norge. Det samme er Blair Atholl og Castle Douglas..

Av de jeg har satt meg inn i, ville jeg hatt Sius om penger ikke var et tema. Jeg har forresten fått priser av alle aktuelle leverandører. Det er dyrt, men ikke avskrekkende. Man skal jo ikke ha 30 skiver.

 

Jeg syslet med tanke på å, innen DFS, arrangere en "rogue match", et uapprobert skivestevne på 600m, som en begynnelse. Jeg luftet det med skyttere, og interessen for å delta var stor.

En annen måte er å samle en gjeng og dra til Bisley. Eller møtes på en (lang) bane her hjemme først. 

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Overskytingsvern ligger inne i tegningene for oppgraderingene på Løveskioldbanen hvis de noengang blir gjennomført pga markaloven.

 

Vi har en skytebane med overskytingsvern for grovkaliber (dagens understatement) i Norge også på Trandum:

EU201610160909924AR.jpg?scale=both&mode=

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Jegermeistern skrev:

Kan Kongsberg eller MEGA-Link lage elektroniske skiver til slik skyting, tro?

Bør ikke være noe problem. Ser at Konsgsberg har ICFRA-skiver i katalogen sin. 

 

Er det forresten noen sivile skytebaner i Norge hvor man kan skyte 1 km?


Kanskje Norges Benkeskytterforbund er en naturlig kandidat for å ta opp Palma på programmet? De har jo F-Class, og Palma skytes ofte samtidig med F-Class som jeg har forstått. Det kan leses litt om ICFRA-medlemskap her: http://www.icfra.com/page2.htm

 

Noen som kan forklare hvorfor de norske F-Class skivene er blå, forresten?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er det forresten noen sivile skytebaner i Norge hvor man kan skyte 1 km?

Det er mange plasser man kan skyte 1km, men ikke på innregulerte, offentlig godkjente baner. Feltbaner med midlertidig sikkerhetsmessig godkjenning, ja.

 

Sitat

Noen som kan forklare hvorfor de norske F-Class skivene er blå, forresten

Det er for å kunne se kulehull. Siden man ikke har grav og anvisning der vi skyter, så er skivene blå for å kunne se kulehull. De ble endret til en lysere blåfarge for noen få år siden.

 

Vi skyter jo F-class. Det er bare å si at vi skal skyte Palma Match, og så gjør vi det.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, M67 skrev:

Hvorfor ikke ta en tur innom "langhold", eller er du (nesten) like trangsynt som "de høye herrer" du henviser til ;) Vi har diverse skiveskyting på 500m, og nå senere 800-1000m, og vi har PRS, som er feltskyting, men rocket opp til 2019-stil...

 

Det er nok lite slikt på mine kanter. Det er hengt ut noen gonger på Harran skytebane, og det skytes langt på ei myr i Namdalseid. Etpar ungdommer har hengt ut gonger her ute også, men de, som de øvrige som de som driver dette, ser ikke ut til å være særlig interessert i å få med andre/nye folk.

 

6 timer siden, M67 skrev:

Det er et std. produkt. KTS har levert skiver til flere 1000yd baner i USA. Og til Forsvaret. Jeg har skutt på KME-skiver på 1200m her i kongleriket.

Det samme leverer nok både Sius og Megalink. Det finnes også en rekke enklere systemer på markedet. Alle med radiolink til anvisermonitorer/ PCer, og rekkevidder på 12-1600m.

 

Da er det jo "bare" å finne et egnet sted (DFS-bane med masse plass), og få montert opp noen skiver?

 

4 timer siden, Midt-I skrev:

Kanskje Norges Benkeskytterforbund er en naturlig kandidat for å ta opp Palma på programmet? De har jo F-Class, og Palma skytes ofte samtidig med F-Class som jeg har forstått.

 

"Noen" må approbere programmet, eller det må dannes eget forbund. Uten offisiell forbundstilknytning blir man bare "gærne gutter på harry-tur".

 

6 timer siden, M67 skrev:

Jeg syslet med tanke på å, innen DFS, arrangere en "rogue match", et uapprobert skivestevne på 600m, som en begynnelse. Jeg luftet det med skyttere, og interessen for å delta var stor.

 

Da må man ha (felt-) bane godkjent for pappskiver-/ figurer på 600 m (vanlig hold i Krag'en, Jarmann'en, KV Rolling Block og Lunds'ens dager!). Eller elektronikk, på godkjent feltbane. Få med en viss generalsekretær, så blir det kanskje fart i sakene!

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Jegermeistern skrev:

 

Det er nok lite slikt på mine kanter. Det er hengt ut noen gonger på Harran skytebane, og det skytes langt på ei myr i Namdalseid. Etpar ungdommer har hengt ut gonger her ute også, men de, som de øvrige som de som driver dette, ser ikke ut til å være særlig interessert i å få med andre/nye folk.

 

 

Da er det jo "bare" å finne et egnet sted (DFS-bane med masse plass), og få montert opp noen skiver?

 

 

"Noen" må approbere programmet, eller det må dannes eget forbund. Uten offisiell forbundstilknytning blir man bare "gærne gutter på harry-tur".

 

 

Da må man ha (felt-) bane godkjent for pappskiver-/ figurer på 600 m (vanlig hold i Krag'en, Jarmann'en, KV Rolling Block og Lunds'ens dager!). Eller elektronikk, på godkjent feltbane. Få med en viss generalsekretær, så blir det kanskje fart i sakene!

 

Namdalseid er vel i nærområdet til John Arthur Skogås, husker ikke nicket hans. Men om du ikke kommer deg fra Namdalseid til Harran, så glem Bisley...

 

Plass har vi. Penger litt mindre, ken noen skiver bør gå

 

Approbere, gærne gutter? Det siste er vi og det første må komme etterhvert. 

Men et forbund med F-class, Palma og PRS på programmet hadde vært noe.

Strengt tatt er det DFS som burde tatt ballen...

 

Bane har vi her jaffall, skyter halvregelmessig på 1km. Bare å komme - skaff deltagere, så skal jeg lage stevne. 

 

Men klart, det er enklere å prate om det ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, M67 skrev:

Namdalseid er vel i nærområdet til John Arthur Skogås, husker ikke nicket hans.

 

 @Sharpshooter.  Og @bassistwis skyter (av og til) på Harran-banen. Hvis det er noen i Harran skl. som skyter langhold, holder de det strengt hemmelig, i forhold til oss som av og til skyter inne og ute på banen deres.

 

14 minutter siden, M67 skrev:

Strengt tatt er det DFS som burde tatt ballen...

 

Der er vi enige. Hvis vi går til den gamle formålsparagrafen ("dyktiggjøre folket for landets forsvar"), er jo dette skyting Forsvaret har bruk for, og som det kreves mye innsats å utdanne folk til.

 

14 minutter siden, M67 skrev:

Bare å komme - skaff deltagere, så skal jeg lage stevne.

 

Jeg var jo så nært deg som på Evje (og på Iveland og Øvre Eiken) i august, men trening må nok henlegges til mer hjemlige forhold.

 

Mitt "heime"- (heller "borte"-) -skytterlag, Bjørnen på Koppang, hadde et brukbart område, men gårdsbruket som eier naboområdet til banen, der det var virkelig lange hold, er blitt solgt, og nye eiere er visst redde for rikosjetter i furutrærne.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde det vært ett samlet forbund for all sportsskyting i Norge, men siden benkeslytterfornundet allerede har F-Class på programmet passer vel Palma best inn der. Det som hadde vært aktuelt er vel Affiliate Membership £130 i året eller Observer Membership £60 i året.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, M67 skrev:
13 timer siden, Midt-I skrev:

Noen som kan forklare hvorfor de norske F-Class skivene er blå, forresten?


Det er for å kunne se kulehull. Siden man ikke har grav og anvisning der vi skyter, så er skivene blå for å kunne se kulehull. De ble endret til en lysere blåfarge for noen få år siden.


Blir vel litt dårlig kontrast med lyseblå skiver og diopter?


Fant forresten en fin video om palmaskyting fra unaiten:
https://youtube.com/watch?v=2mXE3mszxvY

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Blir vel litt dårlig kontrast med lyseblå skiver og diopter?

De norske F-class skivene har ingenting med Palma-skyting eller diopter å gjøre. Det ble spurt hvorfor de var blå. Gult filter kunne nok fikse kontrast, men sikteblinken er 1moa, så det er nok verre med diopter enn fargen... Tieren er også en moa, så det ville nok (ofte) bli lite poeng. 

Skal man skyte Palma, så hvorfor ikke skyte på riktig skive?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt optimalt å skyte på rett skive, men hvis det funker med blå skive og fargefilter så kan det bli enklere for arrangør å prøve ut. Slipper å arrangere eget Palmastevne, enkelt å bare legge seg ned på siden i et F-Class stevne.

 

Bare for å ha litt tall å forholde seg til..

Skjønner ikke moa så godt, men hvis vi antar at sikteblinken på F-Class er 0.3 mrad = ca. 1 moa.

 

2 mrad sikteblink på DFS bane 200/300 m. Typisk 1.2 til 1 mrad i DFS felt.

 

Palma-skiven (hvis 1120 mm sikteblink er rette målene nå) tilsvarer 

1120/700 = 1.6 mrad på 700 m

og 

1120/900 = 1.2 mrad på 900 m eller 1000 yard

 

0.3 mrad sikteblink høres litt lite ut ja.

Link to comment
Share on other sites

Sikteblinken skal være 44 tommer i diameter (1117,6 millimeter). Dette er jo svære greier, og ikke noe vi har tilgjengelig på vanlige baner her på berget.

 

Men vi har de "gammeldagse" 300 m pappskiver (og tilsvarende internasjonalskive), og innstikk til disse, med sikteblink 60 cm.

 

Regner man om 800, 900 og 1000 yds sikting på Palma-skiva til sikting på 60 cm-svarten, tilsvarer det avstander på 392,4, 441,5 og 490, 5 meter. I praksis altså 400, 450, og 500 meter, hvis man har slike avstander oppmålt.

 

Da vil altså svarten (7-eren) på 300-skiva/innstikket tilsvare svarten (8-eren) på Palma-skiva. Enda bedre: 9-er-ringen skal da bli 43,8 cm, altså i praksis 8-eren på 300-svarten (45 cm). Blinken blir 27,2 cm, i praksis 9-eren, 30 cm, og innertieren 13,6 cm, til praktisk bruk blinken på 300-svarten, 15 cm.

 

Da gjenstår bare å finne et sted med 400 - 500 meter skyteavstand, og så ut for å trene! Vinden vil jo gjøre mindre ugagn på så "korte" avstander (men vi har mye av den her ute ved Namdalskysten!), og 6,5 kulene har bedre ballistikk enn 155 grs kuler i .30, men man får jo et visst inntrykk av hva som foregår.

 

 

Edit.: Og enda bedre: "Kviten" på 6 fot på Palma-skiva tilsvarer 98,1 cm for 60-cm-svarten. Altså 1x1 meter til vanlig trening.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

0.3 mrad sikteblink høres litt lite ut ja.

Det er ganske som å sette småen på 1000m... Jeg har skutt på B100 på 1000m et par ganger, den er liten nok i massevis. Hadde forsåvidt høy treffprosent, men det var nesten uten vind, og med feltladd 130gr DL.

155gr 308-kuler er noe helt annet å lobbe en km.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 moa tilsvarer ganske nøyaktig innertieren på DFS 100-m-skive. Innertieren på 200 / 300-m er litt mindre.

 

Odd Kolsrud og en del andre har skutt 35 innertiere på DFS-programmet. Men det er altså med god 6,5 ammo, på 100 m, uten nevneverdig vind. Skal man finne ut hvordan vinden påvirker 155 grs .30-kuler på 914 m, kan man prøve seg på innertieren på 200-m-banen. Med kaliber .22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Skal man finne ut hvordan vinden påvirker 155 grs .30-kuler på 914 m, kan man prøve seg på innertieren på 200-m-banen. Med kaliber .22 LR.

Eller skyte 155gr .30-kuler på 900-1000m i vind... mye morsommere enn å ligge på 200m med 22LR og få rare kommentarer.


IMG_2341.jpeg.9710cb8209b001dc715db2846c276360.jpeg

50259550_10156626567674342_7990066813394223104_n.jpg.bd3792ccce89a70789978da0fca7b7e2.jpg

 

 

Har håp om at ungene skal komme etter også ;)

 

Sitat

Kan vi holde oss til mm skivemål og mrad vinkelstørrelser, plis? 

Om du ikke klarer å henge med i diskusjonen fordi den bytter mellom mil, moa og mm, og tommer... på runde 1000yds/m, så må du øve mer ;) 

 

Her må jeg skyte inn en digresjon... Koreansk tradisjonell bueskyting foregår på den enorme avstand av 1000 po (koreanske fot) - det er 166m. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Harran Skytterlag har en flott langholdsbane ja, stål på 585 meter og Skivestativ på 500 meter. 

Faktisk Norges beste 500 meter bane, padde flatt, overbygd standplass, muligheter for vindflagg i synsfeltet hele veien ut og lite med rare vinder.

Undertegnende har skutt mye der, men lite siste 2 år. Jeg, og Tor Erik (som var primus motor for banen i sin tid) Har prøvd å få til ett miljø lenge, arrangert kurs, åpen dag og stevne. Men skal litt til for å få til noe levedyktig. Synd med tanke på fasilitetene der oppe.

Ang skytterlaget, så arranger de feltskytingene sine på denne banen, dvs langholdsbanen er den gamle 600 meter'n.

 

Ellers er det/har vært planer om flere langholdsbaner i midtnorge. Men enn så lenge er det bare den i Harran og på Jonsvatnet de eneste godkjente baner, pluss den private på Namdalseid.

 

John-A

Edited by Sharpshooter
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det virker som man ikke trenger å være medlem for å konkurrere i den individuelle konkurransen. Da skal det i teorien bare være å betale stevneavgift og booke flybillett. 😄

 

For å delta i palmakonkurransen (lag) må man derimot være medlem i et forbund tilknyttet ICFRA ifølge Long Range World Championship Conditions http://www.icfra.co.uk/LRWC_Conditions_2016_Final.pdf Som sagt ser det ut til å koste et eventuelt forbund som vil ta på seg dette 700 til 1500 kr i året avhengig av medlemskapstype.

 

Et lag består av 16 skyttere og eventuelt "hjelpepersonell".

 

Sitat

 

L5.3. Team entries will only be accepted from ICFRA member NRAs. 

 

L3.3. A World Long Range Championship team will consist of a maximum of 26 members, as follows:-
L3.3.1. 1 Team Captain,
L3.3.2. 1 Adjutant,
L3.3.3. 16 Shooters,
L3.3.4. 2 Reserves,
L3.3.5. 1 Main Coach/Coordinator,
L3.3.6. 4 Target Coaches,
L3.3.7. 1 Armourer, (who is not to perform any other function in a full strength team of 26, and in which circumstance may not be re-designated for any reason to any other role under Rules L3.4 or W8.5. He must be identified at the time of the Squad declaration under W8.6).


L3.4. It is permissible, by application of rule W8.5 for a Team to consist of only 16 members, or
any other greater number up to 26.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver og skriver på ei orientering om "Palma-skyting". Det skytes jo "palma-lignende" konkurranser i mange land. Her til lands er jo problemet at vi ikke har særlig mange (noen?) baner  (bare feltområder?) som er godkjent for avstander opp til 914 meter.

 

Som nevnt kan ei vanlig 300-m DFS baneskive brukes på 400, 450 og 500 meter, og omtrent tilsvare Palma-skytingen. Noen av oss vil kanskje prøve dette på Harran-banen nå i høst. Fordelen med slike avstander er at man ikke trenger å endre siktene, Busk-diopteret på STR'en går høyt nok.

 

På 5.10.2019 den 15.02, M67 skrev:
Sitat

Skal man finne ut hvordan vinden påvirker 155 grs .30-kuler på 914 m, kan man prøve seg på innertieren på 200-m-banen. Med kaliber .22 LR.

Eller skyte 155gr .30-kuler på 900-1000m i vind... mye morsommere enn å ligge på 200m med 22LR og få rare kommentarer.

 

 - svarte @M67 meg lenger oppe i tråden. Problemet er, som nevnt, at det er lite slike avstander tilgjengelig. Men som vind-trening kan man sette opp DFS 100-m-innstikk på 160, 180 og 200 m, og få realistisk trening i å bedømme vindpåvirkning med .22 LR (håper jeg!). Problemet blir vel igjen diopteren, man må antakelig skifte forsikte på STR'en ("over there" har de forsikter som er stillbare i høyden). En god (?), gammel Krag-miniatyr med Kongsberg M/30-diopter fikser vel biffen, antar jeg!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

914 m.. "Kilo" er jo et SI-prefiks som gir rett til å skryte. Invitasjon til Sauer på 1 km med .308 og diopter bør skape litt oppmerksomhet og "klikk". 8-)

 

Spent på hvor langt ut man kommer med forskjellige sikteoppsett. Vanlig forsikte med tre prikker vs. en prikk på forsikte. M67 nevnte over at gammel G-Busk muligens gir høyere baksikte enn Sauer busk (?)


Fikk tips om at det kjøres årlige konkurranser på Bisley som kan være god oppladning:

  • Bisley Meeting arrangert av NRA UK i juli hvert år
  • European Championship for F-Class hver september

Det er også noe som heter Match Rifle Imperial, hvor det skytes på 914-1100 m (1000-1200 yd). Består blant annet av "Elcho Shield Match".

 

Noen linker:

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

McQueen er veldig moro skyting.

Skytes på 300m/yds. Enkelt å sette opp og arrangere.

Analogt oppsett. Ingen elektronikk tilgjengelig. 

På Bisley pleier dette å være som presskyting her hjemme.

 

Skal man skyte på Bisley gjelder det å være tidlig ute med rombestilling på et av klubbhusene på banen. De har også armoury hvor våpnene oppbevares. Det er ikke lov å oppbevare våpen og ammo på rommene.

Anbefaler Artist's Rifles (SAS's klubbhus) eller Canada House. Sistnevnte er utilgjengelig under Imperial Week da det er Canadas klubbhus. Standarden er meeget tradisjonell og enkel..

Norwegian til Gatwick(2t) og taxi til Bisley (40min).

 

Beste tips jeg har er å kontakte en lokal skyteklubb eller to og ta en tur innom Bisley uten våpen når man kjeder seg på en fotballtur til England for å bli kjent med forholdene.

 

https://nra.org.uk/nra-bisley/

 

 

Artist's Rifles

SonyZ1 2467.JPG

 

Utsikt fra soverommet: Century Range, 600yds med 103 standplasser

SonyZ1 2481.JPG

 

1200yds med vind fra venstre(alltid..)

SonyZ1 2492.JPG

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

McQueen skytes over tofot med  "høydejusterbar" sekk bak. Kikkerten bør ha så stort synsfelt som mulig for å se hele borgen på størt mulig forstørrelse. Forstørrelsen varierer da fra ca 12-13x til ca 16-17x. Mellom hvert skudd lønner det seg å senke retikkelet en god del under de laveste skyteskårene i midten slik at man hever rifla( senker stokken i sekken bak) mellom hvert skudd.  Sekken må være "porøs" slik at man har hurtig høydejustering ved å klemme fingrene rundt den og "slippe opp" for å heve siktepunkt. 

 

header-ranges-mcqueens-3.jpg

 

McQueen miniatyr skalert for 50m bygget med RC-servoer:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Q41sPQPj23g

 

SonyZ1 2505.JPG

SonyZ1 2506.JPG

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Den "ordentlige" Palma Match-konkurransen (lagkonkurranse for 16 skyttere) skulle vært i S-A til kommende påske. Men korona'en har jo snudd opp-ned på det meste, så også det. Så konkurransen er utsatt 1 år:

 

Sitat

The Palma Match and World LR Championships have been moved to 7 -  23 March 2024.  Further detail will become available on www.sabisley.com as and when finalised.

 

Da er det jo tid til å få dannet et "forbund" etter de nye reglene (vi somlet oss jo ikke til det, da de gamle var gjeldende), og få ordnet et område. En god nyhet er at området rundt min "heimebane", Kjemsjøen på Koppang, nå har fått nye grunneiere, som er mer positive til skyting. Der er det plass nok for 1000 yards!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...