Jump to content

Vekt på jaktrifle


Resuam

Recommended Posts

Jeg har i lang tid vært i undersøkelsesfasen for å kjøpe et våpen. Jeg er såpass nærme nå at jeg har en godkjent søknad i lomma og snart pengene som trengs. Jeg har lett og lett, men sliter med å finne det «perfekte» våpenet. Nærmest var lenge Sako 85 ss som veier 3 kg. Det som er dumt med denne er feil utkastvinkel på hylse og at magasinet så vidt jeg har skjønt skrangler. For et par uker siden oppdaget jeg Anschütz 1782. Den HAR tilsynelatende alt!, men vekten stopper på 3,6 kg. Det er jo ikke ei ulempe i seg selv. Den blir jo bare mer stødig å skyte med. Problemet mitt er at jeg trasker fjellet rundt på jakt etter rein. Er 3,6 kg pluss demper og optikk for mye da? (Zeiss v6 2-12 og stalon 108 et eller annet). Hva tenker dere? Er det noen som har anschützen som kan dele erfaringer? Den vil brukes aller mest til trening på ulike hold og vindforhold som skal være trening til jakt. Blir den for tung?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Anschütz’en. Men jeg har trasket rundt i reinsfjellet med rifler i forskjellige vektklasser. Fra samme vektklasse som Anschütz’en, til omtrent en kilo lettere. 

Det er ikke slik at en sånn vektforskjell har så stor betydning, egentlig. Det utgjør en liten andel av ekvipasjens totale masse. Mange jegere kunne sikkert med fordel funnet andre prinsipper for vektreduksjon med langt større potensiale enn våpenet.

 

Men når du har gått lengre enn langt og er sliten (det blir man jo med lett børse og, om man går langt nok), er det ikke fritt for at man begynner å tenke

 

Hadde vært fint med ei litt lettere børse nå....hadde ikke vært så sliten da, vettu.

 

Hvis du ikke er plaget med slike tanker, er det helt uproblematisk å bruke slik børse til reinsjakt. Jeg, for min del, bruker lettere redskap.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (17 minutter siden):

 Problemet mitt er at jeg trasker fjellet rundt på jakt etter rein. Er 3,6 kg pluss demper og optikk for mye da? (Zeiss v6 2-12 og stalon 108 et eller annet). Blir den for tung?

Ja! Du er fort rundt 4,5 kg, og det er nok i meste laget for de fleste reinsjegere. Min sauer 404 XTC Syncro i .30.06 (pipelengde 56 cm) veier 3,79 kg med Swaro Z4i 3-12x50 og A-tec Optima 45 demper. Ville nok gått under 3.5 kg i .308Win med kappet pipe og F&D Fw149 demper.

Link to comment
Share on other sites

I en annen aktuell tråd argumenterer jeg for at 2,6 kg er for tungt...

For meg er vekt på ryggen et nødvendig onde som jeg gjør nesten hva som helst for å redusere, mens andre ligger i telt store som hus, drar med seg øl osv, og prioriterer helt andre ting.

Først når du har plassert deg selv i rett kategori kan du vite om 3,6 er ok.

 

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (1 time siden):

Jeg har i lang tid vært i undersøkelsesfasen for å kjøpe et våpen. Jeg er såpass nærme nå at jeg har en godkjent søknad i lomma og snart pengene som trengs. Jeg har lett og lett, men sliter med å finne det «perfekte» våpenet. Nærmest var lenge Sako 85 ss som veier 3 kg. Det som er dumt med denne er feil utkastvinkel på hylse og at magasinet så vidt jeg har skjønt skrangler. 

Min Sako 85 skrangler ingen steder, det er vel nesten den minst skranglete rifla jeg har brukt. Hva er feil med utkastvinkelen? Selv står jeg nesten i ferd med å kjøpe en Finnlight til...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Hva er feil med utkastvinkelen?

Jeg har aldri hatt en Sako selv. Dette er bare noe jeg har sett mye om på forskjellige fora. Om det er et reelt problem eller ikke vet jeg ikke😊 Det mange opplever er at tomhylsa blir kastet på skrå oppover og at den treffer sidetårnet på kikkerten og spretter tilbake på plass i våpenet igjen og kiler ved ny lading. 
 

bra den ikke skrangler👍🏼😊

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

Min Sako 85 skrangler ingen steder, det er vel nesten den minst skranglete rifla jeg har brukt. Hva er feil med utkastvinkelen? Selv står jeg nesten i ferd med å kjøpe en Finnlight til...

 

K

Har  en Sako Finnlight II sjøl i 3006, finnes ikke skrangling, har heller ikke hatt problem med utkast, men forstår at de korteste låskassene (har sjøl M) kan gi problemer.

Edited by nordang
Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (2 timer siden):

treffer sidetårnet på kikkerten og spretter tilbake på plass i våpenet igjen og kiler ved ny lading. 

Det kan være et problem på svært mange jaktrifler med (for) store kikkerter, med svære ratt, og montert lavt. Etter min mening er dette ikke et tema på sånne lettvektere. Problemet idag er jo snarere å finne en kikkert som ikke veier like mye som rifla...

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

dette med vekt er vel utrolig individuelt og som @Haavard sier så må man plassere seg selv i rett kategori, kanskje vekt og størrelse på kroppen har litt og si? 

jeg går i bratte hjortelier med en rifle på 5,5kg og synes ikke det er noe stort problem, jeg har ikke bedrevet noe reinsjakt og kan ikke uttale meg om hvordan det hadde vært med samme rifla. 

uansett så gikk jeg fra ca 4kg rifle til 5,5kg og kan ikke si at det har ødelagt noe av jakta mi. 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (3 minutter siden):

individuelt .... plassere seg selv i rett kategori, kanskje vekt og størrelse på kroppen har litt og si? 

jeg går i bratte hjortelier...

Jeg har jakta i mange år med rifler rundt 5kg eller mer, og gjør det forsåvidt ennå, opp og ned bakker og heier og alltid den som blir sendt på den innerste posten (jeg er jo knapt 50, så oftest yngst på elgjaktlaget...). Men det var når jeg begynte i et ulendt jaktterreng, fullt av bekker gravd ned i ura, og einer og eikekratt så innih... Da gikk jeg MEGET fort lei av TRG22en som jeg ellers har kost meg med å bære milevis.

En ting er om rifla er lett å bære i rene kg - en annen hvordan den henger på skuldra, og her hvordan du holder den i to fingre på strak arm mens du klatrer med den andre.

 

Ikke at jeg er noen ekstremjeger, men terrenget er nå det det er, og dyrene bor der det er verst. Og da er det det som styrer hvilken kategori man er i. Lettvektsrifla mi ble kjøpt i sinne på J&F på vei hjem fra jakt.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

En ting er om rifla er lett å bære i rene kg - en annen hvordan den henger på skuldra

Jeg har planer om en god jaktsekk med eget bæresystem for rifle. SG eller ravnø eller noe… Har en powerframe nå. Sparer vel et par kg med å bytte sekk også! I tillegg blir det forhåpentligvis lettere med et våpen som er spent fast til sekken. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (23 minutter siden):

Har du noe erfaring med kipplauf Skaubjønn?

 

K

Har kjøpt en nå. Ellers har jeg brukt mange ulike brekkvåpen på smygjakt. Drillinger på 3,2-3,4 kg er fint. Jakter med åpne sikter da. Og ulike rifler. Gleder meg til å bruke min nye kipplauf i 7x57r til høsten 😊  2,6kg uten kikkertsikte. Og veldig gode åpne sikter!

 

E09A61E3-407F-42A9-A4AD-6CF757B6CE08.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (7 minutter siden):

Nei. Rifla skal brukes mye til trening og nerding i forhold til lading av ammunisjon. 

Da kan du bare drite i ei lett/ superlett rifle.

Trening er er nå en ting, jeg prøver å trene med Finnlighten - men for det ene skyter jeg dårlig, opparbeider uvaner (how to flinch correctly) og for det andre, blir den sinnsvakt varm før man får tømt magasinet omtrent.

Jeg føler at jeg er sånn noenlunde kompetent innen skyting og testing av ammo, og med 3 NM-gull i ulike BR disipliner TROR jeg at jeg vet hvordan man skyter presist med rifler, med støtte, som når man tester ammo. Testa 22LR i går forresten, billigammo som går dritt - sier de ;)

 

IMG_8319.jpeg.146fdb8fb91ba1e198a79cc69210d039.jpeg

 

IMG_8317.jpeg.406f80d703978cd97a6e0752b45c9ea7.jpeg

 

 

Litt OT - men sånn går det... Poenget er vel at det er svært vanskelig å teste ammo med superlettrifler, og de er oftest mer kilne på ammo også.

 

Skal du nerde med ladninger anbefaler jeg ei matchrifle. Jeg pleier å si til folk som sitter på banen og tester ladninger i jaktriflene sine, i beste BR-stil, som spør meg om tips til å få hjemmeladningene sine til å gå bedre: "kjøp ei bedre rifle" ;)

 

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (26 minutter siden):

Jeg liker lett rifle under smygjakt.  Når jeg bærer den i hånda, klar til skudd på et øyeblikk. Da må balansen også være god. Om rifla bæres på skuldra, på posteringsjakt for eksempel, betyr en kilo mer ikke så mye. 

Hvorfor bære rifla i hånda når du kommer like raskt til skudd ved å bruke en Safari Sling ?

Link to comment
Share on other sites

Går du i tett skog/kratt og bratte vestlandslier er det veldig greit å kunne bytte hånd evt. halde børsa over hovudet når du maser deg gjennom "huset" til flåtten :-)

 

Mi grense får å gå ein heil dag med børsa i handa ligg på ca 3,5 kg. Eller at ho er laga for å gå med i handa.. Altså børse utan kikkartsikte, helst ei lever action.. :-)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som ikke går direkte på vekt er lengda på våpenet. Ei kort rifle på 4 kg er ganske mye greiere å ha med å gjøre enn ei lang ei på 4 kg. spesielt i skog/bratt lende.

 

På reinsjakt er det jo sjelden man har dårlig tid, så der kan man jo stort sett gå med rifla faststroppa på hvilken som helst sekk hele tida. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Det kan være et problem på svært mange jaktrifler med (for) store kikkerter, med svære ratt, og montert lavt. Etter min mening er dette ikke et tema på sånne lettvektere. Problemet idag er jo snarere å finne en kikkert som ikke veier like mye som rifla...

 

K

 

Til reinsjakt holder det i massevis med en lett kikkert ala Leupold VX3 3,5-10x40.

Kvalitet på optikk i kikkertsiktet er aldri et problem på reinsjakt. Det viktigste er tette sikter og der har jeg bedre erfaring med Leupold enn tyske sikter som S&B, Zeiss og Nickel.

 

Jeg planlegger reinsjakt i år og nå kommer jeg til å spare vekt ved ikke å bruke lyddemper. Vil heller ha lenger og tjukkere pipe.

I ørene putter jeg de letteste proppene jeg finner :-)

 

Sako 75 7mmRM med 62cm pipe. Vekt ca 4kg med Leupolden:

DSC_0599.JPG

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (12 timer siden):

Anschütz 1782. Den HAR tilsynelatende alt!, men vekten stopper på 3,6 kg

Den ser jo veldig fin ut. Og den er helt sikkert presis. Oppi alle motstridende argumenter, kjøp den du har lyst på og se om det er ideelt. Det er jo i grunnen det vi har har gjort i alle år, de fleste av oss. En gang vil det nærme seg.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Resuam said:

Problemet mitt er at jeg trasker fjellet rundt på jakt etter rein.

Hvorfor ikke bare ta en Tikka light et eller annet? Da har du mulighet for lett ettermarked stokk, annet magasin om du vil, hylsa kommer ut hver gang, du får bedre montasjeløsninger enn til Sako, lista med fordeler er egentlig lang..., sa jeg pris?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En T3 Lite - og når budsjettet tillater, i en Hardy eller Wildcat karbonstokk? Og et "treningsløp" med mer vekt i - og kanskje tom en "banestokk", eller Gud Forby - et chassi... Tikka er undervurdert.

Likevel, jeg hadde to forsøk på å kjøpe en - det hang en T3 Lite, og en Sako Finnlight ved siden av hverandre på J&F, og selv med to turer dit, og holding og sikting med begge, jeg klarte ikke å kjøpe Tikkaen - selv om den kostet nettopp en karbonstokk mindre.

 

En ting om den Sako85-stokken forresten. Den tåler ikke allverdens slitasje, og etter noen dager i regn blir den vasstrukken, hvit (den er jo egentlig nesten svart) og klissete. Blir normal igjen når den tørker.. "Grip"-belegget slites også overraskende fort av.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (32 minutter siden):

Kjenner jeg heller mer og mer over på Anschütz. Så får jeg heller spare til ei lett og grei rifle til reinsjakta. 

Jeg vurderte også denne, men jeg skulle ha 308W, og den kom bare med 1:12" stigning. Mtp blyforbud så er jeg redd riflestigningen er i slakeste laget. 30-06 i 1782-modellen leveres med 1-10" stigning og er et bedre valg ved et kommende blyforbud.

Sikringen låser heller ikke bolten om det skulle ha noe å si.

Fant heller ikke noen ettermarkedsstokker.

Treskuddsmagasin som standard. 5 skudds som tilvalg, men som stikker utenfor stokken.

Det positive er at avtrekket kan justeres fremover, for de med lange fingre.

 

Jeg fant aldri den perfekte rifla, den perfekte optikken eller den perfekte lyddemperen. Så jeg endte opp med å kjøpe det billigste som innfridde de viktigste kravene.

Link to comment
Share on other sites

1-12"  er ikke problem i 308 da 150gr er den mest naturlige  kulevekta med blyfritt.

 

Hvorfor skal man absolutt ha stort ettermarked når man kjøper ei rifle som passer?

Det hører ut som kvinnfolk som gifter seg med drømmemannen for så å skulle forandre alt på gubben etter de er gift.. 8)

Kjøper man et rifle til nesten 30K bør den være slik man vil ha den i framtiden. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

En ting det er greit å ta med i betraktningene er at det er enkelt å gjøre en lett rifle tung, men vanskelig/håpløst å gjøre en tung rifle lett. Til reinsjakt hadde jeg aldri kjøpt en rifle på 3,6 kg. Den Sako 85`en er vell det man kan kalle normalvektige. Liten demper og "normalt" sikte så har du en veldig kurrant jaktrifle. Om du synes den blir "masete" på skytebanen, kjøp verdens største demper. 

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt ny rifle nå til all slags jakt, så hadde jeg nok kjøpt en Sauer 101 XTA i 30-06. evt. 308. (men jeg har en 101 i 308)

 

Veldig fin sikring (i mine øyne) 

5. skudds doublestack plastmagasin (4 i 30-06 muligens?) 

God stokk (i mine øyne) 

Bra presisjon (vertfall i min 308)

Men det er vertfall ett stort minus, bytte av pipe er ikke så enkelt. Pipa er vel pressa inn. Rafdal kan montere muffe, men beskriver det som ikke ideelt. Annen stokk er vel også så å si ikke eksisterende. 

 

Har ikke erfaring med x-bolt, men den og ser fin ut. 

 

Men det er jo masse fine rifler der ute😁

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3.. 

Produserte Nr 1 million i fjor..

Stiv låskasse

Glatt låskasse!

Veldig bra avtrekk

Kan bytte håndtak selv.

Sikring låser sluttstykket

Kan demonteres i løpet av 5 sek.

Ringer monteres rett på låskasse spor

Sako løp.. kan bruke Sako TRG avtrekk

 

 

SS Lite 308

Løp/låskasse: 1970g

Kapp 10cm: ca 1870g 

Hi-Tec composites stokk: 675g

Svemko Nano: 185g

Sportsmatch montasje: 100g

Kikkert: ???

2835g

 

 

 

Irriterer meg at de selges for under halv pris i USA... og de klager på at begynner den å bli for dyr....

 

 

.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 time siden):

men jeg skulle ha 308W, og den kom bare med 1:12" stigning

Riflestigningen er ikke et problem. Du får for lite fart før du får stabilitetsproblemer. Som @Torf sier så går 150gr supert, og 168gr får du bare ikke nok fart på. Av konvensjonelle kuler funger ihvertfall 190gr perfekt i 12" stigning. 12" er standard i 308Win, og problemfritt sålenge man ikke skal skyte subsoniske ladninger.

 

Nybegynn3r skrev (1 time siden):

30-06 i 1782-modellen leveres med 1-10" stigning og er et bedre valg ved et kommende blyforbud.

Nei. Du mister utvalget i 308, og fabrikkammo har heller ikke noe mer fart. Det eneste du oppnår er at rifla blir mer ukurant.

 

Personlig ville jeg kjøpt 6.5x55 dersom det var mulig.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (49 minutter siden):

fabrikkammo har heller ikke noe mer fart

Hva baserer du det på? Alle produsentene jeg har sjekket oppgir alltid høyere hastighet for 30-06. Ca. 30 m/s.

 

M67 skrev (52 minutter siden):

Det eneste du oppnår er at rifla blir mer ukurant.

Om din første påstand er korrekt, så blir det heller ikke noe mer rekyl, så hva tenker du på? Dessuten har de fleste produsentene samme låskasselengde for å spare penger, så her er heller ikke det et argument.

 

M67 skrev (57 minutter siden):

Personlig ville jeg kjøpt 6.5x55 dersom det var mulig.

Om man lader selv ja.

Link to comment
Share on other sites

Om man lader selv er 30-06 fristende igjen, for da kan man overgå 308 med mer enn de 20-30m/s. Men da kan en like godt ha 280 AI eller noe sånt... 6.5x55 har hatt rikelig med fabrikkammo etter hva jeg har fått med meg, men ingenting kan slå 308 på det.

Med kurant, så tenker jeg på ryktet - den er som regel ladd med tyngre kuler, og har da mer rekyl. Men begge 30-kalibrene, og for den del 6.5x55 har så mye rekyl i de letteste riflene, at det gjør egentlig trening nesten håpløst.
Samtidig sier jo trådstarter at han først og fremst skal skyte på bane..

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har og gått på jakt med sauer på 6.5/7kg og tripod på 10kg, det går greit, så lenge eg kan bære den i sekk hele veien. Holder på å planlegge ny jaktrifle og den skal eg holde under 4kg. Mellom 3,5 og 4kg tenker et blir bra for meg. Ikke for lett slik at den er vanskelig å skyte med men heller ikke for tung til å bære litt for hånd. Smak og behag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Innspill til lettvekter:

 

Noe i 6,5x55(som nevnt av andre i tråden) 

120 grains blyfritt med fin b.c

"Lang" tynn pipe.

Liten lett demper.

Kanskje en One-Norseman, så fjerner du det lille som er av rekyl også.

Liten leupold-kikkert.

 

 

Jeg liker helst å jakte med rifle som veier mer en 4 kilo. Jeg takler rekyl sabla dårlig. 

Bærer heller noen kilo ekstra for å kunne skyte godt nok.

 

 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

Jeg er på Blaser-kjøret, synes det fungerer greit. Skal jeg gå på jag, bruker jeg en liten aimpoint. Som nevnt over utgjør optikken en vesentlig del av vekten. Aimpoint,  rifle uten demper og børsa er lett og hendig å bære. Sitter jeg på post foretrekker jeg optikk 1-6 x24. Har en Zeiss V6 som kanskje er i nedre sjikt, vektmessig. 

Men jeg tenker at det egentlig spiller ingen rolle. Tren litt styrke, ha god kondisjon, ha en fornuftig bmi, og vekta på rifla blir mindre viktig. Sako lager bra våpen, skjønner ikke helt at du velger det bort, men jeg er ingen ekspert

Link to comment
Share on other sites

Kondisjon og BMI er noe misforståtte avsporinger - ihvertfall hvis man er opptatt av vekten når våpenet er i hendene, og ikke bare i sekk eller skulderrem. 

 

(Jeg kan ikke fordra å bære på skulderen. Altså, avskyr det. Har riktignok skjev ryggrad og vond skulder, og går jeg med våpenet i skulderrem blir det til at jeg hever skulderen for at remmen ikke skal skli (uansett hvor mye antiskli den har), og går jeg sånn i noen timer blir det sykmelding, Voltaren og fysioterapi etterpå. Dermed går jeg enten med våpenet i sekken eller i hendene.)

 

Det er helt latterlig stor forskjell på å bære 3 kontra 4-5-6 kg i hånden over litt tid. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (17 minutter siden):

Tipper vi enda vil ha utbytte av 1kg+ lettere rifle.

Heilt enig! Det snakkes mykje om at lettare rifler er vanskeligare å skyte godt med. Men kva er godt? Og kva er godt nok? Det er vel forstått av dei fleste at du ikkje kjøper deg 2,5 kg rifle for å ligge på banene å nitrene. Ei skikkeleg lettvektsbørse er jo ei "nisje-børse". Og om ein då klarere å samle tre skudd innanfor 30-40mm på 100 frå feltposisjonar skulle vel dette vere godt nok for dei fleste. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var ett jaktblad for en stund siden som kjørte en test på forskjellige jegere med forskjellig skytenivå. De fikk utdelt en lett og en tung børse. Det var "hipp som happ" hva de traff best med i akkurat denne testen. Personlig har jeg en lett og en tung rifle som foruten vekt er temmelig like. Når jeg skyter godt greier jeg vell egentlig ikke å se forskjell på de. Men feil man gjør bli mer synlige på ei lett rifle med mer rekyl. Lettrifla blir brukt til storvilt og her tolereres det myyyye større avvik enn om jeg skal plukke ei fjellrype på 200m.  Typisk avvik med storviltrifla pga for dårlig rekylopptak er at treffpunktet flytter seg opp. Skyter jeg ett reinsdyr på 150m fra en litt ugunstig stilling og får en treffpunkt forskyvning på 5cm legger jeg neppe merke til det og jakta blir en suksess. Skjer det samme på rypejakt blir det bom og dårlig stemning. Så bruksområdet bestemmer nesten alt. Storvilt er en såppas diger blink at jeg aldri hadde orket å dra rundt på ei lang og tung rifle. 

Link to comment
Share on other sites

For å tenke litt høyt, du har gått hele dagen er sår og utslitt i armene av å dra på varmint rifla med en 5-25x56 kikkert. Hvor mye bedre skyter du nå i forhold til å ikke være utslitt med en lett Kimber med en Leupold 2-7x33, lett demper og en neopod tofot som tilsammen er mer enn 1kg lettere en presisjons rifla på 4.5kg pluss siktet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg havner på en Anschütz, S&l eller lignende. 3,5-4kg med zeiss v6 2-12x50 og en normal demper. Denne skal festes til en sekk som ser ut til å bli en sg sky 5900 med våpenfeste. Da vil jeg ikke merke de 600g, men kommer til å kunne kose meg med skyting og nerding med lading😊

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...