Jump to content

Behandlingstid på våpensøknad


Resuam

Recommended Posts

For nøyaktig en måned siden sendte jeg våpensøknad for å kjøpe ny jaktrifle. Behandlingstiden var oppført til å være ca 4 mnd. For ei uke siden fikk jeg e-post om at søknaden var innvilget og i dag fikk jeg papirene i posten. Altså 3 uker! Må legge til at jeg også fikk innvilget søknad for to år siden, men vet ikke om det påvirker behandlingstiden for senere søknader. 
 

Ble i alle fall positivt overrasket og tenkte jeg måtte poste det her siden de får mye pes for lang behandlingstid😊

Edited by Resuam
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører Trøndelag politidistrikt. Ser at det ble endret etter at jeg sendte søknaden. De mottok søknad 11.11, dvs dagen etter at ny behandlingstid ble oppdatert. Veldig bra at behandlingstiden går ned! Dette er vel også en lur periode å sende inn søknad på. Det er vel flere som sender inn rett før jakta enn rett etter…😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For Troms PD tok det 11 virkedager å få godkjent ei boltrifle i 30-06 til jakt nå i desember, elektronisk søknad. Fikk svar i dag, lille julaften :)


Har også levert våpensøknad på halvauto på papir, denne ble levert i sommer og har enda ikke kommet igjennom - men for de som følger med så ser man årsaken til dette i diverse andre tråder :)

Edited by Ludoben
Link to comment
Share on other sites

Begnadøl skrev (På 8.12.2021 den 19.15):

Kan man finne søknader man har sendt inn elektronisk ? 
Fikk man noen bekreftelse på nett, eller e-post? 🤔

 

Ja , det finnes en extra knapp å trykke på for å få utskrift .

Men hvis du søke om en løp så finnes der ikke noen rubrikk . Derfor er det lurt å ringe opp etterpå og forklare saksbehandleren om saken . Ha vært gjennom dette akkurat nå . Selve saksbehandler måtte innrømme at denne nye systemet full av feil og mangler men PD har så langt nektet å rydde opp . 

Link to comment
Share on other sites

higraver skrev (3 timer siden):

Ja , det finnes en extra knapp å trykke på for å få utskrift .

Men hvis du søke om en løp så finnes der ikke noen rubrikk . Derfor er det lurt å ringe opp etterpå og forklare saksbehandleren om saken . Ha vært gjennom dette akkurat nå . Selve saksbehandler måtte innrømme at denne nye systemet full av feil og mangler men PD har så langt nektet å rydde opp . 

 

Fikk svar på min her om dagen.

Tok 3 mnd ca her i innlandet. 

Link to comment
Share on other sites

OysteinR skrev (På 30.12.2021 den 14.48):

Problemet med Oslo er at alt sendes til Asker. Og Asker behandler nå Oslo, Asker, Bærum+++ (hele Viken?) og jeg har en sterk mistanke til at de gjør dette uten at de har fått mer ressurser enn da de hadde bare Asker.

Oslo politidistrikt er det største politidistriktet i landet målt etter folkemengde - og det minste distriktet målt i areal. Tidligere Asker og Bærum politidistrikt og Oslo politidistrikt er slått sammen. Fra 1.1.2020 er Røyken og Hurum kommuner en del av Asker kommune, og således også innunder Oslo politidistrikt. Totalt har de tre kommunene ca. 911.970 innbyggere (per 3.kv. 2019). Distriktet har rundt 3000 ansatte.

 

Noe sier meg at de sikkert har kuttet noen forvaltningsstillinger ved sammenslåinger

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Blaserfaan said:

Har liggende innvilget (elektronisk) søknad på .308win, men har snublet over en mulighet i 8x57js. Har noen endret kaliber etter innvilget søknad nylig, som vet om de krever nytt gebyr for å endre? Tidligere skrev vi jo bare over med nytt kaliber, så sklei det gjennom...

 

ikke nytt gebyr.

Prosedyre varierer litt fra politidistrikt til distrikt.
men hvis den kjøpes av forhandler, kan du som regel bruke søknaden du har. Butikken ringer så våpenkontoret som godkjenner endring av kaliber.

 

Skal man kjøpe privat vil noen våpenkontor ha søknaden i retur for endring av kaliber. Men isåfall går det fort og koster ingenting

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sendte inn søknad til Oslo Politidistrikt 21/12-21 og i dag dukket brev (datert 10/1-22) opp i postkassa med beskjed om å innbetale kr 745,-. Regner med at det ikke tar så altfor lang tid før papirene dukker opp, betalte selvfølgelig med en gang :-)

Hadde sett for meg at dette skulle ta en del lengre tid, så dette var en positiv overraskelse. 

Det eneste negative var at det var kona som hentet posten i dag...

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte om kjøp av magasiner med stor kapasitet til en halvautomatisk rifle. Søknaden ble sendt til politiet i Oslo i begynnelsen av juli i fjor. Har ikke hørt noe ennå. Jeg etterspurte svar føt jul. De sa bare at søknaden ligger hos saksbehandler.

 

Er det en motvilje i politiet mot slike magasiner? Vegrer de seg mot å behandle søknaden?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk papirene på godkjente søknader i går som jeg sendte inn juni 2021.

Email om at de var godkjent kom 06.01.2022 og jeg la inn betaling med en gang. 

Søkte blant annet om magasiner til rifle (DSSN) og 9mm pipe for samme.

 

Om vi er greie og beregner at postgang og videresending fra Oslo til Asker tok resten av juni så den ikke var de i hende før 1. juli har vi en behandlingstid på 26 uker + 7-8 dager for prosessering av betaling og sending.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (2 timer siden):

Det er for lang tid. Men jeg tipper de prioriterer f.eks . jegere som skal kjøpe våpen til jakten fremfor søknad om magasiner.

Det er nok ganske sikkert at de prioriterer søknader basert på en behovsvurdering vurdering av tidspress og/eller mas fra søker. Jeg fikk for eksempel min søknad om jaktrifle noe raskere behandlet fordi jeg allerede har en søknad inne på halvauto som ikke er godkjent (6 mnd. nå). Våpenkontoret har ikke sagt dette direkte til meg, men nevnte at dersom jeg sendte en annen søknad kunne denne kanskje behandles raskere. Fikk som skrevet lenger opp godkjent min etter 11 virkedager. Hvis denne typen forskjellsbehandling innad i samme PD kan forsvares med et prinsipp om sunn fornuft tenker jeg det er positivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
goosehuntarn skrev (2 timer siden):

Tar lit tid å få søknaden i posten ser det ut til. Betalte gebyret den 24 å venter enda 

Tok 2.5 uke her fra betalt gebyr til jeg fikk det i posten.

Du får det sikkert et av de neste postdager

Men dagene er veldig lange når man bare venter op det ene brev 😁 

Link to comment
Share on other sites

Noen som faktisk vet hvordan prosessen for å godkjenne en søknad fungerer? Klarer ikke å forstå hvordan det kan ta så lang tid. Selvfølgelig ligger ikke godkjenning av søknad på toppen av prioriteringslisten, men likevel. Sikkert masse bak kulissene, men er bare nysgjerrig. 
 

Sendte min inn til vest politidistrikt 5.Jan. Fortsatt ingen svar. 308 bolt rifle. Heldigvis lenge igjen til jakta. 

Link to comment
Share on other sites

Gode 5 uker er ikke så mye å klage på. 

De bruker nok isolert sett ikke så voldsomt med tid på hver enkelt søknad, men mange søknader kombinert med ørten av gjøremål som skal prioriteres og for dårlig bemanning gjør til at vi sitter i dagens situasjon. 

 

De må tyde kråketegnene dine, sjekke deg opp mot politiets systemer, sjekke dokumentasjonen, har du faktisk plass i garderoben, er våpenet lovlig brukt til formålet etc. Er ingen veldig tidkrevende prosess, men det baller på seg. 

Tror forøvrig at våpentantene ofte er de som er mest frustrert over situasjonen, vær så grei alle sammen, ikke ta ut frustrasjonen på de. Hyggelig og høflig er korrekt oppførsel på både telefon og e-post!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

De slipper vel å tyde kråketegn nå som våpensøknad har blit digitalisert. Tenker at vendtetiden vil gå ned etterhvært som dette systemet blir mer innarbeidet. I trøndelag tar det lit over 3 uker å få søknad i posten noe som må sies å være ganske bra. 

Edited by goosehuntarn
Link to comment
Share on other sites

Søkte en søndag kveld januar/ februar.  Jaktvåpen bolt («vanlig kaliber», - har flere jaktvåpen fra før, skap på plass etc.). Innvilget søknad og faktura på gebyr påfølgende fredag midt på dagen. Betalte gebyret umiddelbart. 
 

Papirene mottatt i postkassen ca. 9 dager senere. Total tid fra søkt til papirer i posten: ca. 14 dager. 
 

Mener saksbehandlingstiden var oppgitt til 3-4 uker på «reply»-e-posten da jeg søkte, men tok altså ca. 2 uker. 
 

Dette er Sør-Vest (Sandnes?). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...