Jump to content

Ny våpenforskrift - ett våpen pr skyteprogram ?


orlogs

Recommended Posts

Jeg så til min glede at det er åpnet for å eie et våpen pr skyteprogram om en som meg er mosjonsskytter - altså ikke lenger slik at om et våpen kan benyttes i flere programmer kan en ikke søke om flere. Men så begynte jeg å lure på om jeg har misforstått noe: Skyteprogrammene som arrangeres i "!min" pistolklubb er VM, Standard, Hurtigpistol, NAIS og Felt. Så skytes disse både i fin og grov, samt spesialpistol/revolver. I tillegg har vi jo variasjoner innen feltskyting. Kan jeg da virkelig søke et våpen i alle disse programmene, eller defineres "program" annerledes i lovens forstand ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var selv veldig usikker på dette og hadde en liten samtale med mitt lokale våpenkontor vedr dette.

De sier selv at det stemmer at man etter den nye lovens definisjon kan få et våpen til hvert godkjent skyteprogram, så om man plutselig er medlem i NSF, DSSN, DFS, NSU, etc etc blir det fryktelig mange våpen.
Kommer selv til å hoppe på dette så snart som mulig da det er ingen som vet når Politidirektoratet plutselig bestemmer seg for å komme med et kompendium eller liknende som setter en stopper for dette. Er vel nøyaktig derfor alle søknader om halvauto rifler i DSSN er satt på vent av våpenkontorene.

Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (6 minutter siden):

De sier selv at det stemmer at man etter den nye lovens definisjon kan få et våpen til hvert godkjent skyteprogram, så om man plutselig er medlem i NSF, DSSN, DFS, NSU, etc etc blir det fryktelig mange våpen.

 

Ser at politiet skiller mellom f.eks. "finfelt" og "hurtig fin" i NSF, men har kun "militærfelt" og ikke tilsvarende "hurtig militær". Uansett så gir det totalt 22 godkjente pistolprogrammer i NSF alene (inkl. 7 for PPC), i tillegg til rifle og hagle. Så har mange penger, lyst og tilstrekkelig aktivitet, så bør det være gode muligheter for å erverve seg en del våpen ja...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette har vi da diskutert allerede, i det rette kammeret, "politikammeret".

 

Og en flittig "kammer-at" har holdt opptelling, og funnet ut at vi kan ha 160 våpen, + reservevåpen (like mange?), og fortsatt være "innafor":

 

https://www.kammeret.no/topic/94431-størrelsen-på-våpengarderoben-hva-skrev-skytter-organisasjonene-i-høringsuttalelse-ny-våpenlov/?do=findComment&comment=1368080

 

De som måtte ha penger nok, må jo først bygge på huset, og etterpå gå på innkjøpsraid.

Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (5 timer siden):

Politidirektoratet plutselig bestemmer seg for å komme med et kompendium eller liknende som setter en stopper for dette. Er vel nøyaktig derfor alle søknader om halvauto rifler i DSSN er satt på vent av våpenkontorene.

Fikk godkjent halvauto til NROF forrige uke, og DSSN skal da også være innenfor. Saksbehandler fortalte at stoppen hovedsakelig var grunnet forvirringen rundt halvauto til jakt, og at rifler til sport ble fanget opp i dette pga usikre saksbehandlere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Husker fra jeg søkte sist om 9mm, at jeg ikke kan ha 2stk 9mm pistoler uten mye aktivitet og stevner hvor det vil kreves en reservepistol, er dette nå endret så jeg kan søke om en ekstra 9mm å ha i våpenskapet?
Er på skytebanen og stempler fler ganger i året, men ikke deltatt på noe stevner pdd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tommsern said:

Husker fra jeg søkte sist om 9mm, at jeg ikke kan ha 2stk 9mm pistoler uten mye aktivitet og stevner hvor det vil kreves en reservepistol, er dette nå endret så jeg kan søke om en ekstra 9mm å ha i våpenskapet?
Er på skytebanen og stempler fler ganger i året, men ikke deltatt på noe stevner pdd.

Fått bekreftet fra våpenkontorer, mer enn 10 treninger ELLER mer enn 10 starter innen det forbundet man søker siste 6mnd gir full rett til et våpen pr godkjent skytterprogram(ref. Politiets liste på deres sider)

Har man derimot IKKE det antallet får man ikke kjøpt noe.

 

Rekreasjon, mosjon og konkurranseskytter begrepene er borte.

 

For å si det sånn, så er du neppe den første som har søkt på litt mer i det siste... 😏

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (11 minutter siden):

Fått bekreftet fra våpenkontorer, mer enn 10 treninger ELLER mer enn 10 starter innen det forbundet man søker siste 6mnd gir full rett til et våpen pr godkjent skytterprogram(ref. Politiets liste på deres sider)

Har man derimot IKKE det antallet får man ikke kjøpt noe.

 

Rekreasjon, mosjon og konkurranseskytter begrepene er borte.

 

For å si det sånn, så er du neppe den første som har søkt på litt mer i det siste... 😏

Nøyaktig det svaret jeg trengte, takk! :) 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Rausheim said:

Gjelder dette også "gamle" medlemmer?

Gjelder alle nå. Aktivitetskrav for å kjøpe er 10+ starter eller treninger innen 6mnd. Nye og gamle kan da kjøpe et våpen pr program. Under 10+, har man ikke aktivitet nok til å kjøpe noe.

Så kravet til aktivitet er skjerpet, men "belønningen" er at man da får flere muligheter.

Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (1 time siden):

mao, kan en nybørjar etter sine 6mnd med trenging hver uke, søke et våpen til hver av de 40? programma i nsf :P

 

Ja, i alle fall de som står registrert som godkjente programmer hos politiet (de pleier å ligge litt på etterskudd her): 

Norges Skytterforbund (NSF)

Pistol

  • Standardpistol
  • 25m finpistol
  • 25m silhuettpistol
  • Fripistol
  • 25m grovpistol
  • Hurtig fin
  • Hurtig grov
  • Finfelt
  • Grovfelt
  • Militærfelt
  • Revolverfelt
  • Magnum 1
  • Magnum 2
  • Spesialpistol
  • Spesialrevolver
  • Precision Pistol Competition (PPC)
    • Revolver 1500
    • Pistol 1500
    • Open
    • Distinguished PistolSandard Semi Auto
    • Distinguished Revolver 6"
    • Standard Revolver 2,75"
    • Standard revolver 2,75 " - 5 skudds tønne

Legg merke til skille mellom f.eks. "Hurtig fin" og "Fin felt". Med andre ord: 2 ulike programmer og hvis ønskelig 2 ulike våpen. Står dog ingenting som heter f.eks. "25m Hurtig militær", men kun "Militærfelt". Virker med andre ord ikke helt samstemt med NSF?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nevnte i en annen tråd (pistol; 9mm 45acp) at jeg hadde kjøpt en pistol Militærfelt med for lett avtrekk, men som jeg likevel ønsket å beholde uendret. For å kunne skaffe meg en egnet pistol i Militærfelt trengte jeg altså å endre bruksområdet på den "feilplasserte".

Henvendte  meg til våpenkontoret(Oslo) og ba om endring av bruksområdet for 9mm'n til Hurtig Grov, men sa at den også egnet seg i Grovfelt. Fikk svar (4 dager) at bruksområdet var endret til Grovfelt. Dvs ikke eksakt det jeg ba om , men absolutt tilfredstillende for meg.

 

Fortsatt usikker på hvordan praksisen blir under nye bestemmelser og sikker på at varierer fra våpenkontor til våpenkontor. Det har blitt mer fleksibelt og helt sikkert mer fokus på aktivitet.

Kan jo ikke tro at en nybegynner vil få godkjent en pistol til alle bruksområder (mulig maks 4 våpen fortsatt gjelder i første søknad(?))  med godkjent aktivitet.

Ei heller at man får godkjent våpen både i hurtig grov og grovfelt uten spesifikk( høy) aktivitet i gjeldende gren.

På den annen side viser mitt eksempel at man er mer fleksibel på type våpen og at 9mm aksepteres i Grovfelt. Dette er jo en følge av ny forskrift og opphevelse av "våpenkompendiet" vil jeg mene. Sender inn nye søknader og er spent på praksis som sagt..

Link to comment
Share on other sites

Tommsern skrev (2 timer siden):

Jeg har 3 søknader inne som er godkjente, .22, 10mm og .357. 
Har skaffet en 9mm, dette ble gjort før nye endringer.

Er det så enkelt at jeg nå kan kontakte våpenkontoret og gjøre om søknaden på 10mm og endre den til 9mm grovfelt?

Går ut fra at 10mm er godkjent i Militærfelt? 

 Et alternativ er jo og endre våpenet godkjent i Militærfelt fra 10 til 9mm. Vil være en formalitet.

Forstår deg slik at du senere ønsker å søke på nytt om pistol (10mm?)  i Militærfelt, og ønsker å holde Miltærfelt "åpen".  Det er absolutt verdt et forsøk og min erfaring er jo at det bør lykkes, men  det er nok en fordel om du begrunner det. Føler fortsatt at 9 mm grovfelt kanskje sitter litt lenger "inne" , men det er muligens helt kurrant nå..?

Link to comment
Share on other sites

Tommsern skrev (2 timer siden):

Er det så enkelt at jeg nå kan kontakte våpenkontoret og gjøre om søknaden på 10mm og endre den til 9mm grovfelt?

I følge dem selv skal de ha inn papirene = ny vurdering og det tar noen uker.
Ellers funker dette strålende, stadig flere kjøper seg reservevåpen på nytt bruksområde uten den gamle papirmølla, der er 42 muligheter å velge mellom, eller rettere sagt det er 4 gange 8 hovedmuligheter og noen ekstra, plus 7 eller 8 valgmuligheter i finprogrammene.  PPC gir støst variasjon 10 eller 11 forskjellige valgmuligheter, 
Vi har folk som har fått innvilga Felt, Hurtig, T96, PPC og NAIS  
Samt at sportskytterdefinisjonen med rifle og hagle berøver DFS-laget noen medlemmer på folk som vil skyte jegerfelt og må ha rifle uten å være jegere

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Breiðisjor skrev (På 28.2.2022 den 8.48):

 

Ja, i alle fall de som står registrert som godkjente programmer hos politiet (de pleier å ligge litt på etterskudd her): 

Norges Skytterforbund (NSF)

Pistol

  • Standardpistol
  • 25m finpistol

osv

Legg merke til skille mellom f.eks. "Hurtig fin" og "Fin felt". Med andre ord: 2 ulike programmer og hvis ønskelig 2 ulike våpen. Står dog ingenting som heter f.eks. "25m Hurtig militær", men kun "Militærfelt". Virker med andre ord ikke helt samstemt med NSF?

 

Lista politiet har tatt utgangspunkt i er ikke komplett, men de protesterte ikke på en oppdatert liste med dokumentasjon på de programmene NSF faktisk har, men henvisning til de ulike oversiktene NSF har liggende ute og hva de faktisk arrangerer skyting i.

Alt i alt 42 ulike programmer for grovt våpen, 7 eller 8  i fint.
Dette styret med reservevåpen er overflødig og bør vel egentlig stykes av politiet selv?

Skytternorge er stortingsrepresentant Jenny Klinge (SP Møre og Romsdal)  stor takk skyldiig for å ha stått på og stått imot byråkratiet, samtidig som flere av politimestrene rundt i landet har vist en nesten utrolig fin holdning i i høringsrunden og ønsket en opprydding og en mer praktisk og håndterbart regelverk.
 

De innvilga PPC1500 Open også i to varinter 9mm med optikk....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For øvrige er SARA - Scandinavian Ammunition Research Association - godkjent som samlerorganisasjon på lik linje med NVS og Kongsberg, de to tidligere godkjente samlerorganisasjonene.
Jfr MTM, Meldinger til Medlemmene, NVS, deseember 2021.
Innmelding i SARA er enkelt og kan foregå vi mail. SARA sender etter noen tid bekreftelse på medlemsskap (de har ingen ansatte, så det går på fritida), som fungerer som vedlegg til søknaden.

Da er det bare å bygge på huset og installere alarm og skikkelig lås  og sikring av våpenrom.....
(4x25 + 42+ 7+ 8 jaktvåpen + hagler og rifler sportsskyting NSF......)  Eurojackpoten bør gå inn først.

Link to comment
Share on other sites

@piren16 hvordan de tolker programmene vil nok variere fra distrikt til distrikt, da det kommer ganske klart frem av poltiet.no hva som er "godkjente program".
Det NSF, DSSN, DFS, NJFF osvosv har som programmer i regelboka si, blir nødvndigvis ikke tolka som "godkjente program" av saksbehandler/politidistrikt.
Av nyskjerrighet hvilket distrikt sokner du til?

PS reservevåpen er relativt nødvendig for bl.a aktive DSSN skyttere som har ganske begrensa og forskjellige klasser.

Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (4 timer siden):

Lista politiet har tatt utgangspunkt i er ikke komplett, men de protesterte ikke på en oppdatert liste med dokumentasjon på de programmene NSF faktisk har, men henvisning til de ulike oversiktene NSF har liggende ute og hva de faktisk arrangerer skyting i.

 


Det er vel muligens et krav om at NSF-klubben din også faktisk tilbyr programmet du søker på? Pleide i alle fall å være et eget punkt på vedlegget fra klubben, hvor de kvitterte for at programmet faktisk fantes i klubben. Mulig dette bare er (var) en "lokal greie" og ikke noe formelt krav. 

 

Men som du sier, lite behov for "ekstravåpen" i NSF med dette regimet. Har man aktivitet (og penger nok), så er det bare å søke i vei..

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

Breiðisjor skrev (4 minutter siden):


Det er vel muligens et krav om at NSF-klubben din også faktisk tilbyr programmet du søker på? Pleide i alle fall å være et eget punkt på vedlegget fra klubben, hvor de kvitterte for at programmet faktisk fantes i klubben. Mulig dette bare er (var) en "lokal greie" og ikke noe formelt krav. 

 

Men som du sier, lite behov for "ekstravåpen" med dette regimet. Har man aktivitet (og penger nok), så er det bare å søke i vei..

Formelt sett så er det ikke noe krav ut fra forskrift. Du kan jo uansett skyte programmet (konkurranse) som representant/medlem av klubben, et annet sted, såfremt det er en øvelse i  NSF. Tror også dette holder i praksis, men våpenkontoret har kanskje  rom for egne vurderinger..? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (4 timer siden):

    -   hvordan de tolker programmene vil nok variere fra distrikt til distrikt,   -

 

Krag J. skrev (53 minutter siden):

   -   men våpenkontoret har kanskje  rom for egne vurderinger..? 

 

Jeg mener vitterlig huske at jeg hørte snakk om at det skulle komme en ny våpenlov med forskrift, og at disse skulle være så klare og entydige at man kunne vite hva man hadde krav på og ikke, at vedtakene ble like over hele landet, og at man ikke var avhengig av tilfeldige inn- og utfall fra mer eller (som oftest) mindre kompetente saksbehandlere.

 

Men det må visst ha vært innbilning  -  .

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/16/2022 at 9:44 AM, piren16 said:

For øvrige er SARA - Scandinavian Ammunition Research Association - godkjent som samlerorganisasjon på lik linje med NVS og Kongsberg, de to tidligere godkjente samlerorganisasjonene.
Jfr MTM, Meldinger til Medlemmene, NVS, deseember 2021.
Innmelding i SARA er enkelt og kan foregå vi mail. SARA sender etter noen tid bekreftelse på medlemsskap (de har ingen ansatte, så det går på fritida), som fungerer som vedlegg til søknaden.

Da er det bare å bygge på huset og installere alarm og skikkelig lås  og sikring av våpenrom.....
(4x25 + 42+ 7+ 8 jaktvåpen + hagler og rifler sportsskyting NSF......)  Eurojackpoten bør gå inn først.

Foreslår du å benytte medlemsskap i en patronsamlingsorganisasjon for å søke våpen til samling?

 

Tviler på at det blir å gå spesielt bra i lengden, men noen blir selvfølgelig å gjøre det dersom det er mulig.

 

Jeg regner med styret i SARA blir lite glad for den negative politioppmerksomheten hvis det tar av..

 

  

On 3/16/2022 at 9:23 AM, piren16 said:

I følge dem selv skal de ha inn papirene = ny vurdering og det tar noen uker.
Ellers funker dette strålende, stadig flere kjøper seg reservevåpen på nytt bruksområde uten den gamle papirmølla, der er 42 muligheter å velge mellom, eller rettere sagt det er 4 gange 8 hovedmuligheter og noen ekstra, plus 7 eller 8 valgmuligheter i finprogrammene.  PPC gir støst variasjon 10 eller 11 forskjellige valgmuligheter, 
Vi har folk som har fått innvilga Felt, Hurtig, T96, PPC og NAIS  
Samt at sportskytterdefinisjonen med rifle og hagle berøver DFS-laget noen medlemmer på folk som vil skyte jegerfelt og må ha rifle uten å være jegere

 

Fint å høre at folk har fått innvilget på NAIS selv om den ikke står på listen. NAIS Grov er jo tross alt en ganske sær gren i NSF-sammenheng, det gir mye mer mening at den skal være en egen kategori enn at man har både standard, hurtig, fin, finfelt, hurtig fin..

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

klabbogbabb skrev (1 time siden):

 

Fint å høre at folk har fått innvilget på NAIS selv om den ikke står på listen. NAIS Grov er jo tross alt en ganske sær gren i NSF-sammenheng, det gir mye mer mening at den skal være en egen kategori enn at man har både standard, hurtig, fin, finfelt, hurtig fin..

Vi skyter NAIS vi, og akkurat slik reglene sier det skal gjøres, det er offisiell NSF grein les regelverket

 

 

Link to comment
Share on other sites

klabbogbabb skrev (1 time siden):

Foreslår du å benytte medlemsskap i en patronsamlingsorganisasjon for å søke våpen til samling?

 

Tviler på at det blir å gå spesielt bra i lengden, men noen blir selvfølgelig å gjøre det dersom det er mulig.

 

Sjekk offisielle skriv før du er skråsikker.

Sjekk offisielle skriv fra POD.
Gjengitt i MTM desember, med kommentar fra redaktøren i MTM, Hanevik og lederen i SARA, begge deler samme oppfataning som står svart på kbvitt i kopi av rundskriv, det er ikke lenger noe som heter patronsamlere etter forskriften det er samlerorganisasjoner det er snalkk om.
Meld deg inn!  Jeg har vært patronsamler i 15 år, og har hatt godkjenning i glass og ramme på veggen underskrevet av Lokal politimester. Den gjelder ikke lenger, etter siste våpenforskrift.  Derfor skal patronsamlere inn i våpensamlerorg. og det finnes nå 3 likestilte organisasjoner i landet.

Link to comment
Share on other sites

Breiðisjor skrev (På 16.3.2022 den 15.08):


Det er vel muligens et krav om at NSF-klubben din også faktisk tilbyr programmet du søker på? Pleide i alle fall å være et eget punkt på vedlegget fra klubben, hvor de kvitterte for at programmet faktisk fantes i klubben. Mulig dette bare er (var) en "lokal greie" og ikke noe formelt krav. 

 

Men som du sier, lite behov for "ekstravåpen" i NSF med dette regimet. Har man aktivitet (og penger nok), så er det bare å søke i vei..

Det er faktisk "verre" enn som så!
POD opererer ikke lenger med pistol, rifle og hagleskyttere som grupper.
Det er EN gruppe : sportsskyttere og det gjelder alle forbund og sammenslutninger.
Og medlemmene har lik rett til å erverve  våpen i alle kategorier og klasser som det er offisielt program for i et og samme forbund.

Det betyr feks at tidl pistolskyttere innen NSF, som nåe er Sportskyttere, nå kan søke på hagle og rifle etter NSFs regelverk.
Og at tidligere hagle eller rifleskyttere kan søke på pistol, men de må ha sikkerhetskurs og få underskrift fra klubb som driver aktivt med pistolskyting (der vil nok alarmen gå, men det er slik det er skrevet og slik det må forståes inn til vidre).

Hvordan det vil slå ut for de som driver med dynamisk overlater jeg til de som er oppdatert på regelverket der.

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/17/2022 at 3:17 PM, piren16 said:

Sjekk offisielle skriv fra POD.
Gjengitt i MTM desember, med kommentar fra redaktøren i MTM, Hanevik og lederen i SARA, begge deler samme oppfataning som står svart på kbvitt i kopi av rundskriv, det er ikke lenger noe som heter patronsamlere etter forskriften det er samlerorganisasjoner det er snalkk om.
Meld deg inn!  Jeg har vært patronsamler i 15 år, og har hatt godkjenning i glass og ramme på veggen underskrevet av Lokal politimester. Den gjelder ikke lenger, etter siste våpenforskrift.  Derfor skal patronsamlere inn i våpensamlerorg. og det finnes nå 3 likestilte organisasjoner i landet.

Jeg tviler på at det blir godt mottatt. Jeg har null interesse av å samle patroner som ikke skal skytes, så mitt medlemsskap i denne organisasjonen blir jo da et veldig gjennomsiktig forsøk på å omgå de frimureraktige opptaksritualene til de to andre organisasjonene.

 

redigering: hvor kan man finne disse MTM-meldingene og/eller rundskriv? Tror jeg hadde hatt mer hell med å vaske etter gull i Alta-elva enn å lete etter politiets rundskriv.

 

On 3/17/2022 at 3:12 PM, piren16 said:

Vi skyter NAIS vi, og akkurat slik reglene sier det skal gjøres, det er offisiell NSF grein les regelverket

 

 

Jada, det gir mening, men hvor ofte gir forvaltningens betraktninger og saksbehandling mening? Jeg regnet med at hvis listen på politi.no ikke er oppdatert, så bryr de seg fint lite om det, og nekter å godkjenne. Men, skal prøve å se om ikke jeg får inn en søknad på NAIS.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

On 3/17/2022 at 4:17 PM, piren16 said:

Sjekk offisielle skriv fra POD.
Gjengitt i MTM desember, med kommentar fra redaktøren i MTM, Hanevik og lederen i SARA, begge deler samme oppfataning som står svart på kbvitt i kopi av rundskriv, det er ikke lenger noe som heter patronsamlere etter forskriften det er samlerorganisasjoner det er snalkk om.
Meld deg inn!  Jeg har vært patronsamler i 15 år, og har hatt godkjenning i glass og ramme på veggen underskrevet av Lokal politimester. Den gjelder ikke lenger, etter siste våpenforskrift.  Derfor skal patronsamlere inn i våpensamlerorg. og det finnes nå 3 likestilte organisasjoner i landet.

Hvilket rundskriv er dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Så, man kan altså søke om våpen til hvert av programmene innen det forbundet man er med i. 
 

Er man med i NSF så kan man da søke om 9mm til; 25m grov, hurtig grov, grovfelt og militærfelt, og dette skal da kunne godkjennes uten spørsmål(gitt det formelle er i orden)selv om ett våpnen i praksis kan brukes i flere grener. Har ikke tenkt til å søke firex9mm, men vurderer to, og da vil dette kunne gå glatt igjennom. Er dette riktig forståelse av reglene?

Link to comment
Share on other sites

derreck skrev (16 minutter siden):

Det er riktig oppfattet. Dette skal gå igjennom uten problem. Du kan også erverve 9mm i spesialpistol, så kan få 5. Skyter du PPC1500 som ligger under NSF, så kan du erverve 4 til..

Takk for svar. Da skal jeg levere en søknad på 2x9 så satser jeg på at det går veien.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, arg said:

Så, man kan altså søke om våpen til hvert av programmene innen det forbundet man er med i. 
 

Er man med i NSF så kan man da søke om 9mm til; 25m grov, hurtig grov, grovfelt og militærfelt, og dette skal da kunne godkjennes uten spørsmål(gitt det formelle er i orden)selv om ett våpnen i praksis kan brukes i flere grener. Har ikke tenkt til å søke firex9mm, men vurderer to, og da vil dette kunne gå glatt igjennom. Er dette riktig forståelse av reglene?

Ja.

 

Jeg har forøvrig valgt å være "test case" og søkte 9mm i samtlige av disse uten problem.

 

Tror nok i hvert fall en av de blir omgjort/byttet til .32, men det koster ikke mer å søke fler samtidig, så jeg valgte å teste responsen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En utrolig, og helt uventet lettelse, i forhold til alle de krumspring man måtte igjennom tidligere for å få enda en pistol som forhåpentligvis passa bedre til et program eller to....
Vi er vel mange opp gjennom tidene som har forsøkt å kjøpe oss et par poeng ekstra - istedet for ammo og mye trening!  :)

 

Link to comment
Share on other sites

klabbogbabb skrev (22 timer siden):

Ja.

 

Jeg har forøvrig valgt å være "test case" og søkte 9mm i samtlige av disse uten problem.

 

Tror nok i hvert fall en av de blir omgjort/byttet til .32, men det koster ikke mer å søke fler samtidig, så jeg valgte å teste responsen.

Så bra. Har ett spørsmål til. Det må være med en uttalelse fra skytterlag/skytterklubb til søknaden.  Det skal det fylles ut begrunnelse i pkt.5 om det søkes våpen som går om hverandre i flere program.
 

Nå som dette ikke gjelder lenger-  hva kan/bør/må man skrive på dette punktet, eller under ”Eventuelle andre merknader“?

 

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/tilleggsskjema---uttalelse-fra-skytterlag-skytterklubb.pdf

Edited by arg
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Ingen ting?
Siden forskriften nå helt klart sier det er opp til sportskyttere selv å vurder hvilke våpen de ØNSKER å skyte med, bortfaller det veldige arbeidet våpenkontorene har lagt ned i å #hjelpe" skyttere å finne flere bruksomrder.

Det som nå setter grensen etter min mening er oppbevarin g. Mer enn 25 våpen så skal det være alarm eller kameraovervåking.  Jeg vil tro at bevegelsesalarm og Nettkamera med lagring i skyen er tilstrekkelig for å sikre bevis,  det er jo helt illusorisk å tro at noen form for maktstruktur kan komme å ta bevisste tyver på fersk gjerning.

Gjennomsnittlig responstid  for politiet her er satt til 1,5 timer, den klarer de ikke med digert område  og en patrulje på veien.
Vaktbyrå klarer heller ikke reponstid under 15 min, og det sier forsikringa er nok til å komme seg inn i FG-godkjent skap og stikke av med innholdet.

Sp. er om ikke hjemmeværende villsint våpeneier er det mest effektive.

 

Link to comment
Share on other sites

Breiðisjor skrev (På 28.2.2022 den 8.48):

 

Ja, i alle fall de som står registrert som godkjente programmer hos politiet (de pleier å ligge litt på etterskudd her): 

Norges Skytterforbund (NSF)

Pistol

  •  
  • Militærfelt
  • Revolverfelt
  • Magnum 3
  • Legg merke til skille mellom f.eks. "Hurtig fin" og "Fin felt". Med andre ord: 2 ulike programmer og hvis ønskelig 2 ulike våpen. Står dog ingenting som heter f.eks. "25m Hurtig militær", men kun "Militærfelt". Virker med andre ord ikke helt samstemt med NSF?

Det er rom for å justere litt her også

Militærfelt Grov 9mm - 45 ACP
Militærfelt Fin  25 ACP - 32 ACP - 380
Fordi en rekke land hadde finkalibrede pistoler før WW2, og disse bør man kunne skyte med i NSF's programmer

Revolverfelt  grov  .38 -  455
Revolverfelt fin  22 LR - 32 SW lng
Fordi tullinger nå kjøper finfine  Colt og S&W revolvere i 22, skjærer dem i stykker og borrer opp ramma for å lette vekta og setter på hysteriske sikter for å få dem ned i eska.
Lag heller en konkurranseform for 22 LR  revlvere med 6" løp

Magnum 3  460 SW - 500 SW og over, fordi det er ganske mye annerleds å skyte med kanon!

 

Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (38 minutter siden):

Sp. er om ikke hjemmeværende villsint våpeneier er det mest effektive.

 

Asså, det er jo klart at de fleste innbrudd skjer når beboer ikke er hjemme, og således er det kanskje mest effektivt å være hjemme.

 

Men du skal ikke se bort ifra at det du oppnår mest effektivt ved å være "villsint våpeneier" i Norge anno 2022 er å havne i spjellet og miste retten til å eie våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Krav når du passerer 25 våpen/våpendeler er FG-godkjent alarm med overføring til døgnbemannet alarmstasjon, som med egne vektere, eller med avtale med enkeltpersoner eller foretak, kan rykke ut ved alarm.

 

Politiet kan gi fritak fra kravet i første punktum om de stedlige forholdene gjør det uråd å etterkomme kravet til innbruddsalarm.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, arg said:

Så bra. Har ett spørsmål til. Det må være med en uttalelse fra skytterlag/skytterklubb til søknaden.  Det skal det fylles ut begrunnelse i pkt.5 om det søkes våpen som går om hverandre i flere program.
 

Nå som dette ikke gjelder lenger-  hva kan/bør/må man skrive på dette punktet, eller under ”Eventuelle andre merknader“?

 

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/tilleggsskjema---uttalelse-fra-skytterlag-skytterklubb.pdf

Nei, dette skrivet trenger du ikke lengre.

 

Quote

Alle søkere må legge ved:

  • kopi av legitimasjon, som førerkort, pass, nasjonalt ID-kort eller bankkort med bilde

Våpen til øvelsesskyting og konkurranseskyting

  • Legg ved kopi av medlemskortet ditt i en skytterklubb. Klubben må være med tilsluttet et godkjent skytterforbund.
  • Dokumenter at du er medlem i et godkjent skytterforbund: Legg for eksempel ved kopi av medlemskortet ditt eller startkortet ditt.
  • Startkort fra godkjent forbund som administrerer programmet som det søkes våpen til.
  • Resultatlister fra åpne stevner eller klubbstevner, eller årsoversikt som viser deltakelse i åpne stevner.
  • Søker du om pistol eller revolver må du legge ved dokumentasjon på minst seks måneders aktivt medlemskap i pistolklubb tilsluttet godkjent skytterforbund.
  • Hvis du ikke har noe av dokumentasjonen over legger du ved en bekreftelse fra skytterklubbens eller skytterlagets ledelse (36 kB pdf)

Uthevelse i fet skrift fra meg. Det behøves kun et slikt skriv dersom du ikke kan dokumentere via alt det andre.

 

Jeg valgte, igjen, bevisst å ikke legge ved dette papiret for å se om kontoret reagerte på det, og det gjorde de ikke.

 

On 2/28/2022 at 7:48 AM, Breiðisjor said:

 

Ja, i alle fall de som står registrert som godkjente programmer hos politiet (de pleier å ligge litt på etterskudd her): 

Norges Skytterforbund (NSF)

Pistol

  • Standardpistol
  • 25m finpistol
  • 25m silhuettpistol
  • Fripistol
  • 25m grovpistol
  • Hurtig fin
  • Hurtig grov
  • Finfelt
  • Grovfelt
  • Militærfelt
  • Revolverfelt
  • Magnum 1
  • Magnum 2
  • Spesialpistol
  • Spesialrevolver
  • Precision Pistol Competition (PPC)
    • Revolver 1500
    • Pistol 1500
    • Open
    • Distinguished PistolSandard Semi Auto
    • Distinguished Revolver 6"
    • Standard Revolver 2,75"
    • Standard revolver 2,75 " - 5 skudds tønne

Legg merke til skille mellom f.eks. "Hurtig fin" og "Fin felt". Med andre ord: 2 ulike programmer og hvis ønskelig 2 ulike våpen. Står dog ingenting som heter f.eks. "25m Hurtig militær", men kun "Militærfelt". Virker med andre ord ikke helt samstemt med NSF?

 

 

Jeg undret meg en stund over denne listen med programmer og hvilken logikk som kunne ligge bak. Etter å ha gravet litt viser det seg at listen Politiet bruker over NSFs programmer for erverv er de samme programmene det skytes i NM innenfor NSF.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å legge inn en ny våpensøknad nå, etter at de nye reglene åpner for flere våpen i samme kaliber i forskjellige program.

 

Problemet mitt er at det er så lenge siden sist jeg kjøpte våpen (12 år) så jeg husker ikke hvilke program jeg har registrert de våpnene jeg har i dag. er det noen måte å finne ut dette på, slik at jeg ikke søker om nytt våpen i samme program.

 

Må jeg skrive hvilken pistol jeg skal kjøpe? Gjør det litt vanskelig å kjøpe noe brukt på finn.no

Edited by Ugla
Link to comment
Share on other sites

Du kan ringe eller skrive til våpenkontoret.  De er ikke fienden, de er der for å hjlpe deg!
Og det er ikke slik at vi må lure oss til våpen, vi søker, etter behov og får avslag dersom de mener du har søkt på noe du har, men det skal ikke lenger være nødvendig å snakke om reservevåpen, med de nye reglene skal du ha hjelp, og "reservevåpen" er nå en gammeldags og unødvendig kategori som bare de eldste av saksbehandlerne vil finne på å mase om, de som ikke har fulgt med i timen - eller nekter å bøye seg for regelverket.....

Det skal ikke være nødvendig å føre på eksakt våpenmodell, de innvilger på våpentype, revolver eller pistol, og kaliber (og de skal IKKE mase om "samme kaliber fra før", ut over det er det du som selv kanvurdere hva som passer, løpslengde, siktetype og grepstype, dersom ikke noe av dette er spesifisert i det konkrete skyteprogrammet du søker på.

Også er det som kjent opp til deg om du vil bruke våpen i flere konkurransetyper, eller ønsker å endre preferanser, de har innvilget type og kaliber...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (På 27.5.2022 den 15.05):

 

 

piren16 skrev (2 minutter siden):

Du kan ringe eller skrive til våpenkontoret.  De er ikke fienden, de er der for å hjlpe deg!
Og det er ikke slik at vi må lure oss til våpen, vi søker, etter behov og får avslag dersom de mener du har søkt på noe du har, men det skal ikke lenger være nødvendig å snakke om reservevåpen, med de nye reglene skal du ha hjelp, og "reservevåpen" er nå en gammeldags og unødvendig kategori som bare de eldste av saksbehandlerne vil finne på å mase om, de som ikke har fulgt med i timen - eller nekter å bøye seg for regelverket.....

Det skal ikke være nødvendig å føre på eksakt våpenmodell, de innvilger på våpentype, revolver eller pistol, og kaliber (og de skal IKKE mase om "samme kaliber fra før", ut over det er det du som selv kanvurdere hva som passer, løpslengde, siktetype og grepstype, dersom ikke noe av dette er spesifisert i det konkrete skyteprogrammet du søker på.

Også er det som kjent opp til deg om du vil bruke våpen i flere konkurransetyper, eller ønsker å endre preferanser, de har innvilget type og kaliber...

 

 

Skrueråmuttere skrev (På 27.5.2022 den 14.20):

du skal ikke se bort ifra at det du oppnår mest effektivt ved å være "villsint våpeneier" i Norge anno 2022 er å havne i spjellet og miste retten til å eie våpen.

😃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...