Jump to content

Ny våpenforskrift - ett våpen pr skyteprogram ?


orlogs

Recommended Posts

piren16 skrev (5 minutter siden):

..."reservevåpen" er nå en gammeldags og unødvendig kategori som bare de eldste av saksbehandlerne vil finne på å mase om, de som ikke har fulgt med i timen - eller nekter å bøye seg for regelverket.....

 

 

Hva mener du med det? Får man ikke lenger reservevåpen med nok aktivitet?

Link to comment
Share on other sites

hipshot skrev (17 minutter siden):

 

Hva mener du med det? Får man ikke lenger reservevåpen med nok aktivitet?

Gjør du sikkert, men hva skal du med det når du kan kjøpe 4 stykker i samme kaliber i 4 forskjellige programmer?
Du skal vel ikke kjøpe den SAMME pistolen 4 ganger?  Etter min erfaring krøper skytterne nye våpen med litt forskjellige egenskaper, for å få konkurransefordel, eller..:.?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (1 time siden):

Gjør du sikkert, men hva skal du med det når du kan kjøpe 4 stykker i samme kaliber i 4 forskjellige programmer?
Du skal vel ikke kjøpe den SAMME pistolen 4 ganger?  Etter min erfaring krøper skytterne nye våpen med litt forskjellige egenskaper, for å få konkurransefordel, eller..:.?

 

 

Kanskje jeg vil ha en .45. Eller en fripistol.

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (12 minutter siden):

Jeg har en Walther Q5 SF som er søkt om til militærpistol, men har lyst på en Glock 17 også (just because..), det er vel ikke verre enn å søke om den til grovpistol da, eller?

Det er bare å søke og det kan godt hende at du får tillatelse, men som advokat er jeg litt usikker på om det er helt riktig oppfatning av loven når mange nå legger til grunn at man har krav på ett skytevåpen i hvert enkelt program. Våpenloven baserer seg fortsatt på et prinsipp om at man skal få tillatelse til å kjøpe/inneha våpen, det er ikke en ubetinget rettighet og det står i forarbeidene til loven, dvs NOU 2011:19 på side 73 flg, at det ikke er meningen å foreta realitetsendringer av praksis lagt til grunn etter den gamle loven knyttet bl.a. til krav om aktivitet. Etter loven og forarbeidene er jeg derfor ikke sikker på om det er riktig å legge til grunn at man for å kjøpe mer enn fire våpen ikke må dokumentere aktivitet i form av treninger og stevner. Forarbeidene gir ikke uttrykk for at man har ment å oppheve skillet mellom rekreasjonsskyttere, mosjonsskyttere og konkurranseskyttere. 

 

Det står videre i politiets våpenkompendium at det normalt ikke skal gis tillatelse til kjøp av 9 mm pistol til programmet grovpistol, og denne praksis er det, i følge forarbeidene, heller ikke meningen å endre. 

 

Det er ikke opp til meg å bestemme om den forståelsen av loven som forarbeidene gir uttrykk for er den riktige ettersom det virker som våpenkontorene har endret praksis noe, men juridisk har det som står i forarbeidene stor vekt. 

Link to comment
Share on other sites

Politiets våpenkompendium er basert på forrige lov og forskrift. Den nye loven og forskriften har ingenting som heter "rekreasjonsskytter", "mosjonsskytter", eller "konkurranseskytter".

 

Jeg er ikke selv advokat, men synes det er litt underlig at du legger tyngre vekt på et utdatert kompendium, eller hva man kanskje tror forvaltningen måtte ønske, snarere enn hva som står i lov og forskrift.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, tg1 said:

Jeg har en Walther Q5 SF som er søkt om til militærpistol, men har lyst på en Glock 17 også (just because..), det er vel ikke verre enn å søke om den til grovpistol da, eller?

Har du søkt militærfelt eller hurtig militær? Det er vel bare å søke på den du ikke allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Sorvoll skrev (29 minutter siden):

[J]uridisk har det som står i forarbeidene stor vekt. 

 

Man skulle tro det.

 

Men i forarbeidene til knivparagrafen står det svart på hvitt at man anså "sveitserkniver og lignende" som så uegnet til å påføre kroppslig skade at man anså det som selvinnlysende at de ikke skulle omfattes av forbudet mot bæring. Spol så fremover et par årtier og forarbeidene har ingen vekt.

Link to comment
Share on other sites

MelvinP skrev (35 minutter siden):

Har du søkt militærfelt eller hurtig militær? Det er vel bare å søke på den du ikke allerede har.

Godt poeng, Walther'en er til militærfelt.

 

Har for øvrig relativt greit med oppmøte både på treninger og stevner, så akkurat den biten skal ikke være noe problem ;) Tenkte ikke på det med 9mm/grovpistol, men det stemmer kanskje det ja.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, tg1 said:

Godt poeng, Walther'en er til militærfelt.

 

Har for øvrig relativt greit med oppmøte både på treninger og stevner, så akkurat den biten skal ikke være noe problem ;) Tenkte ikke på det med 9mm/grovpistol, men det stemmer kanskje det ja.

Her i rogaland vet jeg om flere personer som har fått godkjent 9mm til grov i nyere tid iallefall. Det er sikkert litt forskjellig praksis rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, hipshot said:

 

Er hurtig militær ervervsgrunnlag?

Det står ikke på politiets liste over godkjente programmer, men man kan sikkert argumentere seg fram til å få det godkjent. Hurtigpistol og feltpistol er jo veldig forskjellige programmer.

Link to comment
Share on other sites

hipshot skrev (1 time siden):

 

Er hurtig militær ervervsgrunnlag?

 

Jeg har nå i alle fall en 9mm som er ervervet for "hurtig militær" i NSF. Har dog ikke forsøkt å erverve noe eget for "militærfelt", men antar at det burde være mulig, da den nye loven/forskriften åpner for 1 våpen per program. 

 

...mistenker for øvrig at politiet ikke har en god oversikt over hvilket program våpnene ble ervervet for. Fikk uoppfordret en oversikt i posten over alt jeg eide ifm. en søknad og kun innenfor dynamisk stod det type "Standard", "Classic", "Production" etc. På alt innenfor NSF, stod det absolutt ingenting.

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

On 6/2/2022 at 9:15 PM, Ugla said:

Jeg tenkte å legge inn en ny våpensøknad nå, etter at de nye reglene åpner for flere våpen i samme kaliber i forskjellige program.

 

Problemet mitt er at det er så lenge siden sist jeg kjøpte våpen (12 år) så jeg husker ikke hvilke program jeg har registrert de våpnene jeg har i dag. er det noen måte å finne ut dette på, slik at jeg ikke søker om nytt våpen i samme program.

 

Må jeg skrive hvilken pistol jeg skal kjøpe? Gjør det litt vanskelig å kjøpe noe brukt på finn.no

Nå skal det sies at de nå registrerer (ihvertfall på våpenkortet, muligens også i systemene sine) hvilke programmer man har søkt våpenet til, nettopp for å kunne holde oversikten at man ikke kjøper X antall våpen til samme gren. Jeg har heldigvis har full oversikt hele tiden over hvilke våpen jeg har søkt til hvilke grener, så sist jeg søkte sendte jeg med denne, slik at de både kunne få oppdatert sine systemer og se at jeg ikke hadde noen våpen i de programmene jeg nå søkte på. Veldig greit for en selv å ha denne oversikten selv også, så nå står den teipet opp på innsiden av våpenskapet også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (1 time siden):

Nå skal det sies at de nå registrerer (ihvertfall på våpenkortet, muligens også i systemene sine) hvilke programmer man har søkt våpenet til, nettopp for å kunne holde oversikten at man ikke kjøper X antall våpen til samme gren. 

 

På mine våpenkort gjelder dette kun våpen til jakt, pluss våpen ervervet til dynamisk. På våpenkortene relatert til NSF (eller for den saks skyld SWS) står det altså ingenting om program. Det står heller ikke noe på utskriftene fra systemet deres. Jeg betviler altså sterkt det finnes en komplett oversikt, hvis ikke de har bevart kopier av de originale søknadspapirene et eller annet sted.. 

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

Carl Volt skrev (3 timer siden):

Når søkte du siste på noe annet enn jakt og dynamisk? På mine våpenkort fra Hønefoss våpenkontor siden 2016 står det alltid hva bruksområdet er, nederst på våpenkortet.


Gikk gjennom alle NSF-våpenkortene nå nettopp og kun på ett av disse fra 2019 står det "Hurtig revolver". Siste våpenkort innen NSF er fra 18.02.2022, og der står det heller ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Helt tilfeldig om det står eller ikke, avhenger sikkert av hvilket kontor som skriver ut våpenkort,

jeg har fått kort på deler og våpen i hytt og gevær de siste åra, noen har program på andre ikke.

her om dagen fulgte det med utskrift fra våpenregisteret over alt som står registrert på meg, sto heller ingen program på det arket.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, meatpukk said:

Helt tilfeldig om det står eller ikke, avhenger sikkert av hvilket kontor som skriver ut våpenkort,

jeg har fått kort på deler og våpen i hytt og gevær de siste åra, noen har program på andre ikke.

her om dagen fulgte det med utskrift fra våpenregisteret over alt som står registrert på meg, sto heller ingen program på det arket.

 

Jeg har aldri hørt om eller sett et våpenkort som har skyteprogrammet våpenet er ervervet til skrevet på. Så det er nok ganske stor forskjell utifra hvor i landet du bor og hvem du treffer på.

Link to comment
Share on other sites

Min siste pistol jeg ervervet var spesialpistol, våpenkortet til den står det NSF Spesialpistol på, men ingen av de andre våpenkortene jeg har til pistol er programmet presisert. Dette er Oslo, og før ny våpenlov

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan komme med en beskrivelse av min erfaring med søknad om kjøp av våpen i Oslo. 

Fikk mine første pistoler godkjent i februar; 22 kal i finpistol, 9mm i spesialpistol, og 9mm i miltær felt.

Kjøpte en Tanfo stock III ex i miltær felt  som jeg kunne bruke litt "allround", men merket fort at jeg heller ville ha en mer tilpasset feltpistol med SA avtrekk.

Ba derfor våpenkontoret å flytte pistolen (Tanfo) til bruksområdet "Hurtig Grov". Fikk raskt svar om at pistolen var flyttet til "Grov Felt".

 Søkte så i mars om 9 mm pistol i miltærfelt, revolver 357 magnum, og  9 mm pistol med fabrikkmontert rødpunktsikte i bruksområdet "PPC Open"

Dette har jeg nå fått melding om er godkjent (ca 15 uker).

Viser i hvert fall at 9mm kan søkes i Grov felt, og at man  kan søke om pistol i hvert bruksområdet som det går frem gjeldende forskrift.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Bäke skrev (På 4.6.2022 den 20.21):

På de siste kortene mine står det henholdsvis "Spesialrevolver" og "Spesialpistol"

Det er for å sikre arbeidsplassene og utvide byråkrati-pyramiden enda mere (Murphy on beurocracy) at man iverksetter slik meningsløs utvidelse av saksbehandlingen.
Så lenge du har våpenkort, kan du kjøpe hva du vil av ammo til våpnet.
Så lenge du har våpenkort, kan du ta med deg våpnet helt legalt og problemfritt og trene på godkjent bane, hvorledes du enn vil.
Så lenge du har våpenkort, kan du stille i NM med våpnet, det er opp til deg å velge hva du vil skyte med.

Våpenkontoret har ikke greie på de finere detaljer innen skyting. Nesten ingen der har noensinne løsnet skudd, langt mindre stilt i konkurranse, og aldri deltatt i NM....   So its a case of the Blind, leading those thaat has eyes.....

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, piren16 said:

Det er for å sikre arbeidsplassene og utvide byråkrati-pyramiden enda mere (Murphy on beurocracy) at man iverksetter slik meningsløs utvidelse av saksbehandlingen.
Så lenge du har våpenkort, kan du kjøpe hva du vil av ammo til våpnet.
Så lenge du har våpenkort, kan du ta med deg våpnet helt legalt og problemfritt og trene på godkjent bane, hvorledes du enn vil.
Så lenge du har våpenkort, kan du stille i NM med våpnet, det er opp til deg å velge hva du vil skyte med.

Våpenkontoret har ikke greie på de finere detaljer innen skyting. Nesten ingen der har noensinne løsnet skudd, langt mindre stilt i konkurranse, og aldri deltatt i NM....   So its a case of the Blind, leading those thaat has eyes.....

Joa, men jeg syntes det faktisk er litt kjekt det står der/loggført noe stress, all den tid vi faktisk får lov til å ha et pr program så er det jo kjekt å vite både for oss og de hva våpenet faktisk er ervervet til(og da hvikle programmer man kan søke på neste gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (20 timer siden):

Joa, men jeg syntes det faktisk er litt kjekt det står der/loggført noe stress, all den tid vi faktisk får lov til å ha et pr program så er det jo kjekt å vite både for oss og de hva våpenet faktisk er ervervet til(og da hvikle programmer man kan søke på neste gang.

Nå trenger du vel ikke akkurat å hjelpe de iv rigste som jobber på Våpenkontoret ditt, med å få laget enda flere regler og enda flere snubletråder, for de som skal følge etter deg i denne hobbyen......

Det er en fordel for innbyggerne om staten er så fåtallig og veik som mulig, slik at de kan ha håp om å få beholde noen tiendedels prosent mere av lønna si, og ikke svi av hele greia på skatter og avgifter til staten for å holde liv i det tihodete trollet, og heller nyte livet go friheten i fred og ro.......

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (På 30.7.2022 den 6.09):

Joa, men jeg syntes det faktisk er litt kjekt det står der/loggført noe stress, all den tid vi faktisk får lov til å ha et pr program så er det jo kjekt å vite både for oss og de hva våpenet faktisk er ervervet til(og da hvikle programmer man kan søke på neste gang.

“The bureaucracy is expanding to meet the needs of the expanding bureaucracy.”


 Oscar Wilde

 

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (9 timer siden):

Det er en fordel for innbyggerne om staten er så fåtallig og veik som mulig, slik at de kan ha håp om å få beholde noen tiendedels prosent mere av lønna si, og ikke svi av hele greia på skatter og avgifter til staten for å holde liv i det tihodete trollet, og heller nyte livet go friheten i fred og ro.......

 

 

Ship has sailed..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 12/13/2021 at 1:19 PM, Breiðisjor said:

 

Ser at politiet skiller mellom f.eks. "finfelt" og "hurtig fin" i NSF, men har kun "militærfelt" og ikke tilsvarende "hurtig militær". 

Det er sikkert siden det ikke blir arrangert NM i hurtig militær, i motsetning til de andre øvelsene du nevnte.

Link to comment
Share on other sites

MelvinP skrev (25 minutter siden):

Det er sikkert siden det ikke blir arrangert NM i hurtig militær, i motsetning til de andre øvelsene du nevnte.

 

Det forklarer nok helt sikkert oversikten til politiet.

 

Men antar at det er mulig å søke på våpen til NSF innenfor alle øvelser og klasser i approberte stevner, og ikke bare de som er offisielle NM-øvelser

 

Sitat

"Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av eitt komplett skytevåpen, samt våpendelar til desse skytevåpena, for kvart godkjent skyteprogram."

 

Hva er med andre ord definisjonen av et "godkjent skyteprogram"?

 

Oversikten til politiet viser jo bare de som inngår i NM, noe som jeg mistenker må være en misforståelse. Jeg har i alle fall fått innvilget våpen til "hurtig militær" tidligere.

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

Vedrørende godkjente programmer står dette i utkast til nytt rundskriv for politiet;

 

Ansvaret for godkjenning av skytterorganisasjoner og deres programmer er etter våpenlova § 28 første ledd tillagt politiet og som for tiden ivaretas av Nordland politidistrikt. Liste over de til enhver tid godkjente organisasjoner og programmer finnes på politiet.no. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Breiðisjor skrev (På 8.9.2022 den 10.47):

Men antar at det er mulig å søke på våpen til NSF innenfor alle øvelser og klasser i approberte stevner, og ikke bare de som er offisielle NM-øvelser

 

Jeg fikk i går godkjent to nye pistoler til henholdsvis Hurtigpistol Militær (7M) og Hurtigpistol Fin (7F)j, selv om jeg fra før av har pistol til felt i kaliber .22LR, og flere pistoler i kaliber .45 ACP og 9 mm. Dette er våpenkontoret Oslo.

 

Før søknaden ble godkjent fikk jeg oversendt en liste fra det nasjonale våpenregisteret, hvor alle mine våpen var oppført, med anmodning om å påføre lista hvilke forbund og program de forskjellige våpnene brukes til, og så sende lista i retur. Så nå er alle mine sportsvåpen registrert med forbund/program i våpenregisteret. 

 

Da jeg først gikk gjennom lista hoppet jeg litt i stolen, for på den sto det oppført en Marlin bøylerifle i kaliber .444 Marlin som ble stjålet ved et innbrudd på studenthybelen min i 1994 eller -95. Tenkte at nå blir det masse styr med å "bevise" at jeg ikke lenger har denne rifla, selv om innbruddet ble anmeldt og våpenkort innlevert. Leverte våpenkortet personlig på Grønland politistasjon, til en ansatt ved våpenkontoret. 

 

I brevet jeg fikk i går fra politiet sto det følgende: "Rifle som var meldt stjålet er nå ført vekk fra ditt våpenkort, og program/forbund for våpen til sportsskyting er oppdatert. Innvilger pistolsøknadene og sender ut disse sammen med tillatelsen for hagle du har betalt."

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...