Jump to content

Enkeltløpet hagle. Til hvilket bruk?


Mazeking

Recommended Posts

Driver og kikker på hagler på finn.no og det dukker og en god del enkeltløpede hagler. Siden jeg er fersk skytter tenker jeg det vil være upraktisk å skyte på lerduer med kun et skudd, men jeg skjønner jo at vekta er lavere og at det kanskje kan egne seg for lange turer på fuglejakt. Er det slik at man ofte trenger andreskuddet (og faktisk treffer) på jakt og at det er bedre med en O/U hagle? Er det noen her som overhodet bruker enkeltløpet hagle?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mazeking said:

Er det slik at man ofte trenger andreskuddet (og faktisk treffer) på jakt og at det er bedre med en O/U hagle?

 

Ja, andreskuddet går definitivt fortere med ei O/U-hagle enn ei enkeltskudds. Men det går akkurat like fort med ei S/S-hagle. Og S/S har fordelen med at de er mye bedre å bære. Og så den andre fordelen, da, at mange, feilaktig! mener de ikke duger til noe som helst, og at de derfor er svært rimelige. Sauer mod 8 og tilsvarende modeller merket Simson eller Gebrüder Merkel går nesten like billig som enkeltløpsvåpen.

 

Her er ei som har fått litt "lokal" treskrud på kolben:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=191434845

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri vært noen stor hagel jeger men det jeg har skutt av ful med hagel er stort sett skutt med en enkeltløpet russer. For en del år siden var vi noen stykker som gjerne dro på jakt sammen. Og for å si de slik kunne en nokk ha kjøpt både 30 og 40 hagler av den typen jeg hadde for det de andre hadde betalt for sine italienske O/U kreasjoner. Men når dagen var omme hadde da jeg fått like mye om ikke mer ful en de andre og brukt bare halvparten så mange skudd.😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De fleste av disse haglene stammer fra ei tid da økonomien til «folk flest», og iaf 15-16 åringer, ikke var så romslig at det bare var å gå å kjøpe seg ei rimelig dobbeltløpet. Kjøpte mi, ei AYA Cosmos, tidlig på 70- tallet, 15 år gammel ( jada, var ikke så nøye den gangen) og mener den kostet rundt 300 kr ny. Står fø og støver ned innerst i våpenskapet ennå. Ei dobbeltløpet kostet bortenfor tusenlappen og var utenfor rimelig rekkevidde den gang.

Vil tro gebyret på søknaden koster mer enn hva du må betale for hagla i dag. JEG ville kosta på meg ei dobbeltløpa. Du havner der likevel. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en hagle med mulighet for to skudd.
Uansett om det er en o/u, s/s, pumpe eller halvauto.

Skal du ut på jakt så vil du før eller siden trenge andre-skuddet. Enten fordi du bommer på første-skuddet eller at det letter flere fugler.

Vi var 3 stk på rypejakt for noen uker siden, og alle sammen fikk bruk for andre-skuddet.

Og det er noen av programmene på leirduebanen som også krever 2 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe hagle ville jeg som mange andre har svart kjøpt en med mulighet for 2 skudd. O/U er vanligst, men dette er smak og behag. S/S, pumpe eller halvauto funker også. 
Dersom du har arvet eller innehar enkeltløpet hagle er denne fullt jaktbar med, en lærer seg gjerne å ikke skyte for fort da en kun har et skudd å bruke. Den er også gjerne litt lettere å bære. Mange med 2 tilgjengelige skudd skyter gjerne førsteskuddet for fort. (Har tendensen selv) 
Våpensøknaden koster gjerne mere enn det det koster for en enkeltløpet hagle. 

Dersom en har dårlig råd og skal levere inn flere søknader kan en evt ta med en ekstra søknad på en enkeltløper. Uten at jeg har sjekket så tipper jeg at en får en fullt brukbar enkeltløpet til prisen av en pakke grei ammunisjon. 

Link to comment
Share on other sites

Enkeltløper er grei ut vinduet eller rundt hushjørnene hvis man bor slik til. Jeg hadde en jeg kappet ned så langt det var lov, og brukte på skjor og slik på fem meters hold ut stuevinduet. Men den ble nå solgt, snevert bruksområde. (Men hysterisk festlig med slugs på bane, hvis man synes kravebein er oppskrytt.)

Link to comment
Share on other sites

Eg har eit nært kjennskap til ein beretta 412 som eg har lånt masse. Enkeltløper som kan knekkast heilt ihop og derfor tar liten plass i sekenunnamed.jpg.1b0e89a193fb1eb8fb87a4d32f7272cc.jpg

Hugser ikkje vekta på den men er såpas lett att den kan få bli me på turar som i utgongspunktet ikkje var meint som jakturar. Den lave vekta gir ogso en kraftig rekyl som har gjort att hagla går under tilnavnet Villeselet her på garen. Men eg synest att nettop pågrun av rekylen er ho veldigt moro å skyte med. 

 

Eit morsomt våpen til en lav pris, ser der ligger ei på finn.no https://www.finn.no/191490068 med såpass romslig våpengarderobe som vi no har så vil eg påsta att den kan forsvarast som eit kjekt å ha våpen.

Men for min egendel har eg slutta og ta den med på tur av den enkle årsak att eg har eit heildempa salonggevær på 1.7 kg som har overtatt rolla som "kjekt å putte i sekken våpen" 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Kvernhuselva said:

Eg har eit nært kjennskap til ein beretta 412 som eg har lånt masse. Enkeltløper som kan knekkast heilt ihop og derfor tar liten plass i sekenunnamed.jpg.1b0e89a193fb1eb8fb87a4d32f7272cc.jpg

Hugser ikkje vekta på den men er såpas lett att den kan få bli me på turar som i utgongspunktet ikkje var meint som jakturar. Den lave vekta gir ogso en kraftig rekyl som har gjort att hagla går under tilnavnet Villeselet her på garen. Men eg synest att nettop pågrun av rekylen er ho veldigt moro å skyte med. 

 

Eit morsomt våpen til en lav pris, ser der ligger ei på finn.no https://www.finn.no/191490068 med såpass romslig våpengarderobe som vi no har så vil eg påsta att den kan forsvarast som eit kjekt å ha våpen.

Men for min egendel har eg slutta og ta den med på tur av den enkle årsak att eg har eit heildempa salonggevær på 1.7 kg som har overtatt rolla som "kjekt å putte i sekken våpen" 

Er salongen din spesielt transportvenlig i form av noe smart design, eller er det kun størrelse og vekt på stokk?

Link to comment
Share on other sites

Eg liker ho veldigt godt. rettrekker mekanisma fungerer meget godt og den lave vekta passar meg utmerket. Ho har to ti skuds magasin der det eine er integrert i kolben når det ikkje er i bruk og demparen er lett og opne og gjære rein.  Presisjonsmessigt så er det heilt greit. Eg har ikkje tatt ho me på bana på lenge men ho har kverka kråke på omlag 100M noko lenger en det har eg ikkje prøvd å strekke halda.

Edited by Kvernhuselva
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Kvernhuselva said:

08_1378522138.jpg.7c53eac3bb25c95816e0d0441fc38c47.jpg

Neida den ser sån ut, heildempa Browning T-bolt rettrekker. Pleier berre ha den på utsida eller oppi sekken men den stikker jo godt oppom.

Bilde lånt fra google. Mi er utstyrt med kikkert.

Veldig interessant børse. Ser den kommer med 10 skudds magasin som standard? Det byr vel på problemer når man ikke har tillatelse på høykapasitets magasin?

Link to comment
Share on other sites

Enkeltløpet hagle skulle vel denne tråden handle om.

 

Årets første fugle-kontakt skjedde med enkel løpet Baikal...

Skulle gå ganske langt og og denne gamle Baikalen er fantastisk å bære.

To Orrhaner flyger opp fra en liten haug og over kanten bort fra meg ...hadde tenkt å ta kaffepause, men hadde også vurdert å undersøke denne haugen før jeg tok sekken av for pause. - Over bekken i håp om kanskje en gjenligger - og ganske riktig, en voksen Orrhøne løfter tett framfor føttene på meg og er litt for snar til skudd, skyter på for kort hold og bommer med denne svært trångborrede Baikal, - venter ut den på litt mer ordinær avstand og trykker en gang till, men...😇  nei, inget mer skudd som med min mer vante Beretta. 

Orrhøna fikk fint fly videre, og nok med litt humor måtte jeg bare ta skylden selv og uvanen med denne børsa - våpen krever tilvenning,  så ingen feil på våpen som sådan. 

Det er nå heller ikke så uvanlig at sesongens første kontakt med fugl resulterer i bom - kanskje som et resultat av lerdueskyting og at man er litt (for) snar. - Det bruker forsåvidt og heldigvis "gå til seg" ganske fort. 😉

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt en langt forhold til en enkletløpet Star.
Ble stort sett brukt til kråke og skjor, for ikke å snakke om mange titalls mink.
Lett å slenge på skuldra når en gikk en tur i fjæra, eller var ute med båten langs skjæra og fiska.
Så ofte mink i fjæra, og da var det å komme seg på land og bedrive "spot and stalk"
Så nysgjerrig som minken er ble det masse skuddsjanser :)

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, seawolf said:

Jeg har også hatt en langt forhold til en enkletløpet Star.
Ble stort sett brukt til kråke og skjor, for ikke å snakke om mange titalls mink.
Lett å slenge på skuldra når en gikk en tur i fjæra, eller var ute med båten langs skjæra og fiska.
Så ofte mink i fjæra, og da var det å komme seg på land og bedrive "spot and stalk"
Så nysgjerrig som minken er ble det masse skuddsjanser :)

 

Får vurdere en enkeltløpet hagle etter at jeg har anskaffet S/S eller O/U. Takk for alle refleksjoner her. Hilsen OP

Link to comment
Share on other sites

Har du skutt mye lerdue? Lenge siden jeg var aktiv , men har du først bommet med ett skudd er muligheten stor for at du gjør det med nr to også. Da gjenstår double.. hvor ofte kommer muligheten på din type jakt? Skal du lykkes med double regelmessig må det trenes på. Rikelig. Til mitt bruk holder enkeltskudd som oftest. Jeg har ikke dobbeltløper lenger, men jeg har pumpe da.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har S/S og O/U samt en gammel Baikal enkeltløper, nå jakter ikke jeg så veldig mye men skal jeg ut med hagla så er det enkeltløperen som blir med ut. Den er lett å fin å bære og bommer jeg med første skuddet så treffer jeg ikke på andre skudd heller så valget er enkelt. Men det er klart det kommer an på hvor en skal jakte å hva en skal jakte på, å en må jo selvfølgelig ha mer en ei hagle tilgjengelig i skapet.  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er man en elendig fluktskytter, så er man det, og da hjelper det som nevnt kanskje ikke så meget å ha verken mange løp eller patroner. Man drar heller ikke så mye nytte av at ei noen tyngre og bedre balansert hagle, som en dobbeltløper, gjerne gir bedre skyteegenskaper (på samme måte som ei rifle). Snakker av egenerfaring. Uansett, tror jeg ville kjent meg tynt bevæpnet med ei enkeltløpa på rådyrjakta.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Nils Søvik said:

Jeg har S/S og O/U samt en gammel Baikal enkeltløper, nå jakter ikke jeg så veldig mye men skal jeg ut med hagla så er det enkeltløperen som blir med ut. Den er lett å fin å bære og bommer jeg med første skuddet så treffer jeg ikke på andre skudd heller så valget er enkelt. Men det er klart det kommer an på hvor en skal jakte å hva en skal jakte på, å en må jo selvfølgelig ha mer en ei hagle tilgjengelig i skapet.  

Nja.... Jeg har nå tatt mer enn ei enslig rype på andre skuddet hvor jeg bommet på førsteskuddet. Har skjedd på skogsfugl også.


Jeg kan ikke personlig se en eneste god grunn til at jeg skulle velge en enkeltskudd hagle foran en o/u, s/s, pumpe eller halvauto.

Noen nevner vekt, men de par hundre grammene har jeg ingen problemer med å bære selv på 8-10 timers dager på fjellet.

Hvertfall ikke når det vurderes opp mot potensielt treff på andre skuddet kontra det å la en fugl fly etter bom på første skuddet.
Hadde jeg ikke vært sterk nok så kunne jeg kanskje vurdert å gå ned til kaliber 16 i stedet og spart noen gram.

 

Noen har nevnt økonomi, men man finner fungerende hagler med mulighet for to skudd fra under 1000-lappen på Finn.no.
Når jeg sjekket nå fant jeg en s/s til 900kr og en o/u til 1200kr.

 

Men er man stuck med en enkeltløper så er det jo bedre enn ingenting.

 

Og selvfølgelig så er verken enkeltløper, bolthagle, o/u, s/s, pumpe eller halvauto - uansett vekt eller pris - av betydning om man ikke trener jevnt og trutt gjennom hele året på leirduebanen.

Har selv tatt meg selv i å ha noen bort i mot bortkastede turer på rypejakt hvor jeg har lurt meg selv til å tro at et skippertak i august og september er godt nok.

Erfaring har vist meg at jeg må gå på leirdue banene gjennom alle årets 12 måneder.

Jeg er heldig og bor veldig nærme en leirdue banen som har oppe flere dager i uka hele året, og i et "normalt" år slik som i år så går jeg på leirdue banen ca 1 gang i uken i juli, august og september, og ca 1-2 ganger i måneden i resten av månedene. Typisk skyter jeg to serier hver gang, og gjerne varierer programmene som skytes.

Det holder for meg, men slikt er jo individuelt. Jeg driver ikke med leirdue som konkurranse, men som jakttrening. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg starta "jegerkarieren" med samme hagla som Kvernhuselva har lagt ut bilde av. Bruksområdet var alkejakt fra kajakk på Talgsjøen utafor Kristiansund. På grunn av rekylen så ble det bare avfyrt skudd rett forover 😁 Ellers så ble det skutt en del ender og ryper. Fordelen var at hagla var veldig lett og hendig og fikk fint plass i ryggsekken. En annen "fordel" var at en bare hadde ett skudd, og da ble en opplært til å ta vare på de få sjansene som bød seg. Hagla ble etter hvert skifta ut med pumpe, men nå har jeg en O/U.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...