Jump to content

Beretta BRX1 rettrekker.


Polardego

Recommended Posts

17 hours ago, Torf said:

 

Sjekk denne ved 13 minutter: ( Det han sier med å montere kikkerten lenger bak henger ikke på greip. Da blir det umulig å skyte liggende)

 

Så det 😉
Form og fasong er så forskjellig på oss mennesker. Om retrekkeren skulle komme for nærme meg så får jeg gjøre som han foreslår å flytte kikkerten litt.
Men jeg tror ikke dette kommer til å bli noe problem for meg. Blir en ren jaktrifle for meg og jeg har ikke behov for 5 super-raske skudd uten eventuelt kunne lette litt på kinnet 1/10 sekund.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Bartemannen said:

Så det 😉
Form og fasong er så forskjellig på oss mennesker. Om retrekkeren skulle komme for nærme meg så får jeg gjøre som han foreslår å flytte kikkerten litt.
Men jeg tror ikke dette kommer til å bli noe problem for meg. Blir en ren jaktrifle for meg og jeg har ikke behov for 5 super-raske skudd uten eventuelt kunne lette litt på kinnet 1/10 sekund.

Tenker akkurat det samme.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Dodraugen said:

Syns det er unødvendig å dømme tommelhull nord og ned bare fordi dere ikke vet hvordan det skal brukes.

Kan ikke se at noen har dømt tommelhull nord og ned.

Bra du er ekspert slik at du kan opplyse oss som ikke kan dette.

Ser det er mulig med denne riflen men tviler på at det er mulig med alle rettrekkere.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bbdg said:

Spiller det noen rolle om det er tommelhull eller ikke? Hva er det med tommelhull som gjør det raskere?

Med tradisjonell stokk så havner tommelen i veien for bolten. De rettrekkerene det ikke går med har enten hevarmen plassert feil eller for treg boltgange. Har bare fått det til med blaser, heym sr30 har hevarmen plassert for høyt.

Kanskje dømt nord og ned var feil, men "tregere lade grep", "dårligere å skyte med" og "bedre å holde i, men ikke godt for noe annet" er vel ikke det som blir ansett som positive egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

På 1950 og begynnelsen av 60-tallet var retrekker den mest brukte mekanismen i OL-grenen "Løpende Hjort Dobbeltskudd".

Det ble brukt mye resurser på å finne opp den "beste musefella" med statsstøtte. Til og med patronen 220 Russian, basispatronen til 6mmPPC, kommer ut av dette.

De beste skytterne skjøt 20-30000 skudd i året dengang på trening og konkurranse. Nivået på skytingen var skyhøyt. Norsk rekord på en 20-skudds/10-sprangs serie før krigen med Krag og åpne sikter er 92p av 100. Direkte oversatt til dagens løpende elgskive er det 98p av 100. Altså 10 sprang på elgbanen med 2 skudd pr sprang. Det er bare å ta med seg Blaser'n med Aimpoint og forsøke det samme!

 

Etter krigen konverterte det norske landslaget til Ross og John H Larsen SR ble OL-mester i 52 i Helsingfors med en slik. Den foretrukne retrekkeren dengang var, som sagt, ombygde kanadiske Ross. Til og med skyttere fra Sovjet brukte denne. I tillegg ble det brukt ombygde Mannlicher M95M og Schmidt Rubin av forskjellige modeller. I noen tilfeller ble disse retrekkerne også bygd om til pumper.

 

På slutten av 60-tallet dukket så Husqvarna 1900 Sporter opp i 222rem. Den var spesialrigget for dobbeltskudd hjort med redusert hevarmsløft og minimum sluttstykkevandring. Den utkonkurrerte de gamle retrekkerne. Løpende Hjort er tatt av programmet i de fleste land men jeg tror 1900-rifla har alle rekorder internasjonalt og nasjonalt i de fleste land. Vi hadde en moromatch mot Sverige før pandemien og av ca 25 skyttere brukte sikkert 20 stk 1900. I Norge har Tor Heiestad rekordene 199/200 på enkeltskudd (40 skudd med 39 innerfemmere og en ytterfemmer på elgskive) og 198/200p på dobbeltskudd.

 

OL-vinner og 3. mann i 1956. Til forveksling ser riflene ut som en SteelAction.    

 

image.png.a0ad2605e230d4f8b0244e7cd2defa17.png

 

JHL Sr fikk bygd en pumpe på Mannlicher M95M til OL56 i Melbourne. Den ser slik ut. Han endte på 8. plass.

(Pumper med hane, stort sett Rem760, ble forkastet av de fleste pga lang lukketid)

 

Når det gjelder tommelhull vs tommel opp vil mer enn 9 av 10 skyttere skyte bedre med tommel opp ved systematisk trening.

Hvis man ikke merker forskjell på skyteresultatet mellom disse variantene skyter man antagelig for lite, mindre enn 5-6000 skudd pr år.

 

Edited by Torf
  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

BRX1 ser ut som ei bra rifle, syns det er morsomt at den har roterende bolt med cam pin ala pumper som Troy PAR og ISSC Par.  Men jeg ønsker meg en rettrekker med pen trestokk heller.

Kjøpte en brukt Heym SR30, men sluttstykket går ikke så glatt som jeg hadde håpa. Noen som har prøvd både Heym SR 30 og Steel Action, og kan si noe om hvilken de liker best ?

Er klar over at finske Lynx oppfyller alt jeg ønsker, men den er en smule svindyr.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

SR30 er "treg" fordi den spenner slagfjæra når bolten lukkes etter at den har gått i lås. Den nye Haenelen ser ut til å gjøre det samme,

På SteelAction er slagfjæra ferdig spent når bolten lukkes så den er "glatt og fin".

Lynx har jeg prøvd og likte den ikke. "Hevarmen" er feilplassert og virket "klumpete" å bruke. Skjøt den side ved side med Hq1900 og 1900 er mye "glattere". (Det skal jo sies at jeg har skutt mye med sistnevnte)

 

Jeg mener faktisk at Ross, M95M og Schmidt Rubin gjorde det riktig for 100+ år siden.

SteelAction er "helt lik" og i kort utgave får man ikke bolten i ansiktet med jaktskjefte.

 

Skal man på systemvåpen er Blaser R8 det soleklare valget. Der også hadde jeg valgt en kort patron siden "slaglengden" på hevarmskula er ekstremt lang i forhold til kaliber.

Funfact: Lengden på ladegrepet på en Sauer 90 i 30-06 er kortere enn på en R8 i 223.  

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Torf said:

Funfact: Lengden på ladegrepet på en Sauer 90 i 30-06 er kortere enn på en R8 i 223.  

Er det ikke boltstopper på R8? Jeg har kun R93, men der er det i hvertfall  patronlengden som bestemmer lengden på boltgangen. Merkelig om R8 en ikke har dette?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ikke "sluttstykke utløser" på Brx1 som det er på troy par pumpe(må trykke på en knapp for å løse ut sluttstykke på troy hvis ikke skyter), eller retur fjær som på issc pumpe. ikke noe tennstift å spenne når drar i sluttstykket. hva er det som hindrer sluttstykket på berettaen å bli dratt ut av tyngdekrafta hvis holder rifla vertikalt med pipa opp?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, asterix said:

Er det ikke boltstopper på R8? Jeg har kun R93, men der er det i hvertfall  patronlengden som bestemmer lengden på boltgangen. Merkelig om R8 en ikke har dette?

Jo, men selv om R8 har tilpasset sluttstykkevandring til patronen er lengden på ladegrepet uvanlig lang. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en funksjonell gjennomgang av Berettaen for å se på hvordan egenskapene den har er sammenliknet med andre retrekkere og rifler siden den er helt ny på markedet?

Det vanligste argumentet for anskaffelse av en retrekker er at den er enklere og raskere i bruk enn ei boltrifle. Da gjør det vel heller ingenting om at alle egenskapene til de forskjellige riflene blir "målt opp" mot hverandre og spesielt mot Berettaen?

Edited by Torf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 10/20/2021 at 7:18 AM, Torf said:

Selvmotsigelsen ved konstruksjonen er at man må flytte hodet under ladegrepet for ikke å bli truffet av sluttstykket. Da bortfaller liksom begrunnelsen for raskt ladegrep med en retrekker for meg.

 

Alternativt gape høyt.  Jeg har det samme problemet med Blaser. Derfor har jeg ikke kastet meg på "rettrekkerbølgen". Skal jeg unngå det må jeg evt forlenge kolben uforholdsmessig mye. Ulempen opphever fordelen. 

 

Uansett spennende å se at flere tar opp konkurransen med Blaser, selv om jeg synes det er synd de ikke klarte å implementere en oppspenner i mekanismen. Burde vært mulig. 

Link to comment
Share on other sites

Angående bolt i øyet, ser ut som han på filmen ikke har det problemet. Et oppkonstruert problem? 

 

Selv synes jeg den virker grei i første omgang.

5 skudds magasin som kan mates når det står i våpenet.

Slankt våpen.

Universel montasje.

Enkelt løpsbytte.

Justerbart avtrekk uten verktøy.

Høyre/venstre skytter.

Trenger ikke lukke den med vold.

Tre punkts sikring. Personlig er jeg delt mellom oppspenner og "vanlig" sikring. Er forferdelig mye tyngre med oppspenner. 

Grei pris må jeg si.

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser "hevarmen" (som altså IKKE skal "heves") på Blasere, Chapius Rols, og mange andre rett-trekkere, får jeg, av en eller annen grunn, et bilde av en sveivegrammofon i hodet.

 

@nhdog @Skaubjønn er visstnok fagfolk på det som eventuelt måtte befinne seg innafor pannebrasken. De kan kanskje fortelle om det er meg, eller utformingen av disse "hevarmene" (eller hva de skal kalles) det er noe galt med? 🤣

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, amatør said:

Det meste som står på Brownells norske hjemmeside, er jo oversatt med Google Translate…..

 

   -   og resultatet er at Brownells får en framtredende plass i denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/92167-auto-oversettelse-på-ville-veier/

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Ei tohi varjata said:

Her er en skisse av avtrekket, hanen i blått og avtrekker i oransje.

Den svarte "knappen" er for å justere avtrekket som nevnt over.

Minner veldig om et AR-avtrekk.? Vil ikke dette gi en slagtid ala en slapp M98? Eller tar jeg feil?

 

Det avtrekket beretta har valgt her, er ikke et avtrekk jeg ville hatt i ei jakt/presisjonsrifle, men mulig det funker bedre i praksis, enn det tilsynelatende ser ut som på skissene.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, hewi said:

Minner veldig om et AR-avtrekk.? Vil ikke dette gi en slagtid ala en slapp M98? Eller tar jeg feil?

 

Det avtrekket beretta har valgt her, er ikke et avtrekk jeg ville hatt i ei jakt/presisjonsrifle, men mulig det funker bedre i praksis, enn det tilsynelatende ser ut som på skissene.

 

Det er faktisk veldig nært et Garand-avtrekk:

37414-01.jpg

Det er jo som du sier en faktor som fører til lengre slagtid. Jeg tipper de har brukt en litt lettere hane med ganske kraftig slagfjær, og at det antagelig kan skrape et par ms av slagtiden.. men vi får se, jeg er enig i at det virker litt pussig. Rifla har jo også et roterende sluttstykke som er VELDIG likt AR og Beretta ARX 160. 

 

Det betyr ikke nødvendig "dårlig avtrekk" som Bartemannen skyter inn men det vil jo naturligvis ha litt lengre slagtid enn vanlig sylinderlås..

Min nye Izhmash-rettrekker har også hane, er det godt nok for skiskyttere bør det jo gå på jaktrifle.

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Bartemannen said:

Jeg nekter å tro at et erfarent selskap som Beretta har brukt 7 år og x antall millioner euro på å utvikle en jaktrifle med et dårlig avtrekk.

I de video reviewene jeg har sett på youtube siste 4 dagene (og det er ikke få) er det ingen som kommenterer noe negativt om avtrekket.

...om Youtube er ditt sannhetsvitne, så sliter du nok, gutten min 😇

Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Beretta BRX1 rettrekker.
2 hours ago, Bartemannen said:

Jeg nekter å tro at et erfarent selskap som Beretta har brukt 7 år og x antall millioner euro på å utvikle en jaktrifle med et dårlig avtrekk.

Da kan de ikke ha brukt mange ukene , og euro på å utvikle jaktbekledingen.

Bra snitt, med dårĺig prestasjon ;)😀

Beklager OT

Link to comment
Share on other sites

Det er jammen meg mye meninger om denne rifla som ingen har sett og testa. Jeg har ikke prøvd den så jeg skal vel være forsiktig med å uttale meg bastant om den. Men på generelt grunnlag synes jeg at rett trekkere stort sett bare introduserer flere problemer enn de løser. Det de løser er for meg noe jeg aldri tenker over, nemlig at sluttstykket må opp bak  frem og ned. Denne bevegelsen er så innebygd, går så fort at jeg knapt nok vet at jeg utfører den 😉. Tiden jeg antagelig sparer med en rett trekker er i min skyte og jakt sammenheng neglisjerbart.  
Jeg vil tro at for uten de som ønsker seg pipe bytte med kikkert fast i pipa, så er rett trekker rifler noe som appellerer til skyttere som rett og slett skyter så lite at de tror det vil gi dem en fordel? Har man først behov for ekstrem skudd takt, er det vel bedre å gå hele veien og skaffe seg en halvauto.

Edited by Bly
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bly said:

Det er jammen meg mye meninger om denne rifla som ingen har sett og testa. Jeg har ikke prøvd den så jeg skal vel være forsiktig med å uttale meg bastant om den. Men på generelt grunnlag synes jeg at rett trekkere stort sett bare introduserer flere problemer enn de løser. Det de løser er for meg noe jeg aldri tenker over, nemlig at sluttstykket må opp bak  frem og ned. Denne bevegelsen er så innebygd, går så fort at jeg knapt nok vet at jeg utfører den 😉. Tiden jeg antagelig sparer med en rett trekker er i min skyte og jakt sammenheng neglisjerbart.  
Jeg vil tro at for uten de som ønsker seg pipe bytte med kikkert fast i pipa, så er rett trekker rifler noe som appellerer til skyttere som rett og slett skyter så lite at de tror det vil gi dem en fordel? Har man først behov for ekstrem skudd takt, er det vel bedre å gå hele veien og skaffe seg en halvauto.

Ikke prøvd retrekker selv, men innbiller meg at det er lettere å holde rifla rett og hva enn man skyter på I kikkerten når man bare påfører rifla en horisontal fram og tilbake bevegelse enn opp og ned og fram og tilbake? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...